سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403

بلاک چین چیست؟ توضیح کامل(blockchain) به زبان ساده

فناوری بلاک چین Blockchain با توجه به تاثیری که بر بخش‌های مختلف، از مالی گرفته تا تولید و همچنین آموزش دارد، یکی از بزرگترین نوآوری‌های قرن بیست و یکم محسوب می‌شود. برای بسیاری عجیب است که تاریخچه این فناوری به اوایل دهه ۱۹۹۰ باز می‌گردد. شرایط ایجاد شده توسط همه‌گیری کرونا، کسب‌وکارها را به سمت تحول دیجیتال، انعطاف‌پذیری زنجیره تامین و پایداری کسب‌وکار سوق داد.

فناوری بلاک چین می‌تواند به طور قابل توجهی به سازمان‌ها در دستیابی به این اهداف کمک کند. در این راهنما به زبان ساده به شما خواهیم گفت بلاک چین چیست و چگونه کار می‌کند، همچنین در ادامه به انواع، کاربرد و آینده آن نیز می‌پردازیم.

بلاک چین چیست؟

بلاک چین یک دفتر کل توزیع شده همتا به همتا برای ثبت اطلاعات است. به نحوی که تغییر، هک یا تقلب در سیستم را دشوار یا به عبارتی غیرممکن می‌کند. محتویات این دفتر کل، فقط با اضافه شدن یک بلاک به بلاک قبلی بروز می‌شود.

هر بلاک در بلاک چین شامل تعدادی تراکنش است و هر بار که تراکنش جدیدی در ثبت می‌شود، گزارشی از آن تراکنش به دفتر کل هر شرکت کننده اضافه می‌شود. همچنین هر بلاک دارای یک هش رمزنگاری از یک بلاک قبلی در زنجیره است.

بلاک چین چیست؟

پایگاه داده ایجاد شده بین شرکت‌کنندگان شبکه به صورت شفاف به اشتراک گذاشته می‌شود که همه می‌توانند به محتویات آن دسترسی داشته باشند. مدیریت پایگاه داده به صورت مستقل با استفاده از شبکه‌های همتا به همتا و یک سرور انجام می‌شود.

سازنده بلاک چین و تاریخچه

استوارت هابر Stuart Haber و ویکفیلد اسکات استورنتا Wakefield Scott Stornetta در سال ۱۹۹۱ آنچه را که اکنون بسیاری از مردم به عنوان بلاک چین می‌شناسند، فرضیه‌سازی کردند. اولین کار آن‌ها شامل کار بر روی زنجیره‌ای از بلاک‌های امن رمزنگاری شده بود که با استفاده از آن هیچ‌کس نمی‌توانست تاییدهای زمانی اسناد را دستکاری کند.

با این حال، در سال ۲۰۰۸ است که تاریخچه بلاک چین به لطف یک فرد یا گروه به نام ساتوشی ناکاموتو آغاز می‌شود. ساتوشی ناکاموتو به عنوان مغز متفکر فناوری بلاک چین شناخته می‌شود. اطلاعات بسیار کمی در مورد ناکاموتو وجود دارد زیرا مردم معتقدند که او می‌تواند یک فرد یا گروهی از افرادی باشد که روی بیت کوین کار کرده است.

اگر علاقه‌مند به بیت کوین هستید‌، می‌توانید مقاله بیت کوین چیست و چه کاربردی دارد را مطالعه کنید.

سازنده بلاک چین و تاریخچه

ساتوشی ناکاموتو اولین بلاک چین را در سال ۲۰۰۸ ارائه کرد. از همان زمان این فناوری تکامل یافته و راه خود را به بسیاری از برنامه‌های کاربردی فراتر از ارزهای دیجیتال، پیدا کرده است.

ناکاموتو اولین وایت پیپر در مورد این فناوری را در سال ۲۰۰۹ منتشر کرد. در وایت پیپر، او جزئیاتی از نحوه کار فناوری، برای افزایش اعتماد دیجیتالی با توجه به جنبه تمرکززدایی ارائه کرد که به این معنی بود که هیچ کس هرگز کنترلی بر چیزی نخواهد داشت. از زمانی که ساتوشی ناکاموتو از صحنه خارج شد و توسعه بیت کوین را به دیگر توسعه‌دهندگان اصلی واگذار کرد، فناوری بلاک چین بسیار توسعه یافته است.

مفاهیم ضروری در بلاک چین

برای درک مفهوم بلاک چین و نحوه عملکرد آن، لازم است با چند مورد از مفاهیم ضروری که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، آشنا شوید.

اتصال بلاک‌ها به یکدیگر

بلاک‌های موجود با استفاده از فناوری رمزنگاری به هم متصل می‌شوند. هر بلاک حاوی هش رمزنگاری بلاک قبلی، تایید زمانی و داده‌های تراکنش است. این زنجیره بلاک چیزی است که به عنوان دفتر کل توزیع‌شده واقعی شناخته می‌شود زیرا از بلاک‌های ایجاد شده توسط ماینرهای مختلف تشکیل شده است.

کاربرد تابع هش در بلاک چین

توابع هش یکی از پرکاربردترین الگوریتم‌های رمزنگاری در این فناوری هستند. آن‌ها الگوریتم‌های رمزنگاری با رمزگذاری متفاوت هستند که برای محافظت از یکپارچگی داده‌ها طراحی شده‌اند.

به بیان ساده، الگوریتم هش یک تابع ریاضی است که برای اینکه از نظر رمزنگاری ایمن و در فناوری بلاک چین قابل استفاده باشد، هر ورودی را به یک خروجی با اندازه ثابت تبدیل می‌کند.

عدم تمرکز

هنگام ساخت یک فناوری، معمولا سه نوع معماری متمرکز، توزیع شده و غیرمتمرکز برای شبکه اصلی در نظر گرفته می‌شود. در حالی که بلاک چین اغلب از شبکه‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کند، خود این برنامه را نمی‌توان صرفا به عنوان یک برنامه غیرمتمرکز طبقه‌بندی کرد. با تمرکز زدایی، مدیریت و دسترسی به منابع در یک برنامه کاربردی، می‌توان به خدمات بیشتر و منصفانه‌تری دست یافت.

مفاهیم ضروری در بلاک چین

در بلاک چین، تمرکززدایی به انتقال کنترل و تصمیم‌گیری از یک نهاد متمرکز (فرد، سازمان یا گروه آن) به یک شبکه توزیع‌شده اشاره دارد. شبکه‌های غیرمتمرکز تلاش می‌کنند از اعمال قدرت شرکت‌کنندگان در شبکه یا کنترل بر یکدیگر، جلوگیری کنند.

نود یا گره

نود یا گره بلاک چین

نود یا گره یکی از موارد ضروری در شبکه بلاک چین است که برای پیگیری ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. یک گره، کامپیوتری است که به یک شبکه ارز دیجیتال مرتبط است و ممکن است وظایف خاصی مانند تولید، دریافت و انتقال داده را انجام دهد. بسته به پروتکل، وظایف ممکن است متفاوت باشد.

مسئله فرماندهان بیزانسی

تصور کنید که شما یک فرمانده ارتش برای امپراطوری بیزانس هستید. چندین ارتش دیگر وجود دارد که همگی در اطراف یک شهر دشمن اردو زده‌اند و همه شما تصمیم می‌گیرید که چه زمانی حمله کنید. اگر همه با هم حمله کنید، موفق خواهید شد. اگر همه با هم عقب نشینی کنید، حمله کنسل می‌شود. اگر فقط برخی از شما حمله کنید و برخی از شما عقب نشینی کنید، شکست خواهید خورد و تلفات زیادی متحمل خواهید شد.

مشکل در نحوه ارتباط فرماندهان نهفته است. هر ارتش از یک پیام‌‌رسان برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کند. تنها راه برای جابجایی پیام‌رسان بین ارتش این است که پنهانی از شهر دشمن عبور کند. این باعث می‌شود که پیام رسان غیرقابل اعتماد باشد زیرا هیچ راهی برای اطمینان از صحت و درستی پیامی که دریافت می‌کنید، وجود ندارد. پیام‌رسان ممکن است دستگیر شود، یک فرمانده ممکن است خائن باشد یا شما اصلا پیامی دریافت نکنید.

تصور کنید به ژنرال‌های دیگر پیام «بیایید دوشنبه، ساعت ۱۱ صبح حمله کنیم» را می‌فرستید.

ژنرال‌های دیگر پاسخ می‌دهند: «بیایید سه شنبه، ساعت ۱۱ صبح حمله کنیم».

پیام در طول مسیر دستکاری می‌شود و پیامی که دریافت می‌کنید می‌گوید: «موافقم، بیایید دوشنبه، ساعت ۱۱ صبح حمله کنیم».

شما اکنون به اشتباه معتقدید که به اجماع رسیده‌اید. با این حال این توافق منجر به شکست می‌شود.

این سناریو یک مشکل اساسی در محاسبات توزیع شده و سیستم‌های چند عاملی است. مسئله فرماندهان بیزانسی شرایطی را شامل می‌شود که هیچ راهی برای سیستم‌های متعدد وجود ندارد که با اطمینان ۱۰۰٪ به توافق برسند. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت تقریبا هرگز سیستم‌های متععد به بیک توافق مشخص نمی‌رسند.

تحمل خطای بیزانسی یکی از سخت‌ترین کلاس‌های خرابی در محاسبات است. زیرا شامل سناریوهایی می‌شود که در آن بخشی از یک سیستم می‌تواند به نظر با موفقیت کار ‌کند و هم به طور همزمان برای بقیه سیستم شکست ایجاد کند.

بلاک چین به عنوان راه حلی برای مشکل فرماندهان بیزانسی طراحی شده است. ساتوشی ناکاموتو، مخترع بیت‌کوین، مشکلی را توضیح می‌دهد که در آن هر گره در یک شبکه بلاک چین را می‌توان به عنوان یک کل در نظر گرفت. هر پیام یک تراکنش جداگانه است که باید صحت آن تایید شود.

 بلاک چین این تایید را از طریق فرآیندی به نام اجماع فعال می‌کند. به جای اینکه هر فرمانده منتظر یک پیام رسان باشد تا پیام خود را ارائه دهد، فرماندهان می‌توانند برای تایید پیام‌هایی که برای یکدیگر ارسال می‌شود، هماهنگ عمل کنند. به شرطی که تعداد «فرماندهان خوب» بیشتر از «خائنان» باشد. شبکه باید بتواند داده‌های معتبر را از داده‌های بد استخراج کند. این راه حل برای ساخت شبکه‌های بلاک چین حیاتی است.

شبکه نظیر به نظیر

شبکه همتا به همتا، که معمولا به عنوان P2P شناخته می‌شود، یک مدل ارتباطی شبکه غیرمتمرکز است که از تعدادی از گره‌ها تشکیل شده است که به طور جمعی فایل‌هایی را ذخیره و به اشتراک می‌گذارند. در این شبکه، ارتباط نظیر به نظیر بدون هیچ‌گونه مدیریت مرکزی یا سرور انجام می‌شود.

شبکه نظیر به نظیر

به این معنی که تمام گره‌ها دارای قدرت برابر هستند و وظایف یکسانی را انجام می‌دهند. در حال حاضر، شبکه‌های نظیر به نظیر، پایه و اساس اکثر ارزهای دیجیتال هستند. بنابراین بخش قابل توجهی از صنعت بلاک چین را تشکیل می‌دهند.

بلاک چین چگونه کار می‌کند؟

بلاک چین به عنوان یک پایگاه داده، اطلاعات را به صورت الکترونیکی در قالب دیجیتال ذخیره می‌کند. این فناوری بیشتر به دلیل نقش خود در سیستم‌های ارزهای دیجیتال، مانند اتریوم، برای حفظ ایمن و غیرمتمرکز تراکنش‌ها شناخته می‌شوند. نوآوری موجود در بلاک چین این است که امنیت ثبت داده‌ها را تضمین می‌کند.

بلاک چین اطلاعات را با هم در گروه‌هایی به نام بلاک جمع‌آوری می‌کند. این بلاک‌ها مجموعه‌ای از اطلاعات را در خود نگه می‌دارد. بلاک‌ها دارای ظرفیت‌های ذخیره‌سازی خاصی هستند و هنگامی که پر می‌شوند، بسته شده و به بلوک پرشده قبلی متصل می‌شوند و زنجیره‌ای از داده‌ها را تشکیل می‌دهند که به نام بلاک چین شناخته می‌شود.

درمورد اتریوم بیشتر بخوانید: اتریوم چیست؟ از صفر تا صد ارز دیجیتال اتریوم

بلاک چین چگونه کار می‌کند؟

انواع مختلفی از اطلاعات را می‌توان در یک بلاک چین ذخیره کرد اما رایج‌ترین استفاده تاکنون به عنوان دفتر کل برای تراکنش‌ها بوده است. در مورد بیت‌کوین، بلاک چین به‌صورت غیرمتمرکز استفاده می‌شود تا هیچ فرد یا گروهی کنترل نداشته باشد، بلکه همه کاربران به طور جمعی کنترل و امنیت را حفظ می‌کنند. بلاک چین‌های غیرمتمرکز تغییر‌ناپذیر هستند به این معنی که داده‌های وارد شده برگشت‌ناپذیر هستند.

برای اضافه شدن به بلاک چین، هر بلاک باید حاوی پاسخ یک مسئله پیچیده ریاضی باشد که با استفاده از یک تابع هش رمزنگاری برگشت ناپذیر ایجاد شده است. تنها راه حل چنین مشکل ریاضی حدس زدن اعداد تصادفی است که در ترکیب با محتوای بلاک قبلی، یک نتیجه تعریف شده ایجاد می‌کنند.

استخراج یا ماینینگ (اثبات کار PoW)

اثبات کار یک مکانیسم اجماع غیرمتمرکز است که اعضای یک شبکه را وادار می‌کند تا تلاش خود را برای حل یک معمای ریاضی دلخواه انجام دهند تا از دخالت کردن هر کسی در سیستم جلوگیری کنند.

ماینینگ (اثبات کار PoW)
ماینینگ (اثبات کار PoW)

اثبات کار به طور گسترده در استخراج ارزهای دیجیتال، برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و استخراج توکن‌های جدید استفاده می‌شود. اثبات کار به مقادیر زیادی انرژی نیاز دارد که تنها با پیوستن ماینرهای بیشتری به شبکه افزایش می‌یابد.

سهام‌گذاری یا استیکینگ (اثبات سهام PoS)

اثبات سهام یک مکانیسم اجماع ارز دیجیتال برای پردازش تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌های جدید در یک بلاک چین است. مکانیزم اجماع روشی برای اعتبارسنجی ورودی‌ها و ایمن نگه داشتن پایگاه داده است. بنابراین مکانیسم اجماع، بلاک چین را ایمن می‌کند.

استیکینگ (اثبات سهام PoS)

اثبات سهام، میزان کار محاسباتی مورد نیاز برای تایید بلاک‌ها و تراکنش‌هایی را کاهش می‌دهد. این اثبات روش تایید بلاک‌ها را با استفاده از سهام تغییر می‌دهد. صاحبان ارزهای خود را به عنوان وثیقه برای شانس اعتبارسنجی بلاک‌ها ارائه می‌دهند. در واقع صاحبان ارز با استیکینگ رمزارزهای خود به تأییدکننده تبدیل می‌شوند.

سایر الگوریتم‌های اجماع

در شبکه‌های بلاک چین، انواع مختلفی از الگوریتم‌های اجماع به جز موارد اصلی وجود دارد. سایر الگوریتم‌های اجماع عبارتند از:

اثبات سهام واگذار شده DPoS

DPoS با اثبات سهام بسیار متفاوت است. در این اجماع، دارندگان توکن به تنهایی روی اعتبار بلاک‌ها کار نمی‌کنند، بلکه نمایندگانی را انتخاب می‌کنند تا اعتبارسنجی را برای آن‌ها انجام دهند.

تحمل خطای بیزانس BFT

این الگوریتم برای رفع مشکل یک نود غیرقابل اعتماد استفاده می‌شود. اگر هر یک از اعضای جامعه اطلاعات متناقضی در مورد تراکنش‌ها به دیگران ارسال کند، قابلیت اطمینان بلاک چین از بین می‌رود و هیچ مرجع مرکزی وجود ندارد که بتواند آن را اصلاح کند. برای حل این مشکل، اثبات کار در حال حاضر تحمل خطای بیزانس را از طریق قدرت پردازش خود ارائه می‌دهد.

اثبات سوختگی PoB

در اثبات سوختگی، به جای صرف پول برای تجهیزات کامپیوتری گران‌قیمت، رمزارزها را با ارسال به آدرسی که غیرقابل بازیافت هستند، می‌سوزانند. هر چه تعداد ارزهای بیشتری بسوزانید، احتمال اینکه برای استخراج بلاک بعدی انتخاب شوید زیاد است.

اثبات فعالیت PoA

اثبات فعالیت به عنوان یک ساختار انگیزشی جایگزین برای استخراج کنندگان بیت کوین اختراع شد. این الگوریتم هر دو الگوریتم اثبات کار و سهام را ترکیب می‌کند.

اثبات ظرفیت PoC

این مکانیسم الگوریتم اجماع با سایر مکانیسم‌ها متفاوت است. در این نوع، شما هزینه فضای هارد دیسک خود را پرداخت می‌کنید. هرچه فضای هارد دیسک بیشتری داشته باشید، احتمال اینکه بلاک بعدی را استخراج و جوایزی کسب کنید، افزایش میابد.

مقیاس‌پذیری

مقیاس‌پذیری یکی از مهم‌ترین مشکلات در بلاک چین است و از زمان تولد بیت کوین مورد توجه متخصصان صنعت و محققان دانشگاهی بوده است. مقیاس‌پذیری این شبکه‌ ها توانایی آن پلتفرم برای پشتیبانی از افزایش بار تراکنش‌ها و همچنین افزایش تعداد نودها در شبکه است.

مشکل مقیاس‌پذیری بیشتر زمانی ظاهر می‌شود که تعداد تراکنش‌ها افزایش یابد. این مشکل در سیستم‌های بلاک چین عمومی وجود دارد. زیرا هر نود باید یک فعالیت محاسباتی را برای اعتبارسنجی هر تراکنش ذخیره و اجرا کند. در صورت پردازش تراکنش جدید، هر نود اطلاعات مربوط به تراکنش را در دفتر کل اضافه می‌کند. در نتیجه، افزایش سابقه تراکنش می‌تواند کل سیستم را نابود کند.

مقیاس‌پذیری بلاک چین

هرگونه بهبود بیت کوین از دیدگاه توان عملیاتی، تاخیر، زمان راه‌اندازی یا هزینه هر تراکنش مقیاس‌سازی نامیده می‌شود. یک بلاک چین مقیاس‌پذیر، بلاکچینی است که می‌تواند به تعداد تراکنش بالایی در ثانیه دست یابد.

فورک یا انشعاب در بلاک چین

مانند همه نرم‌افزارها که نیاز به ارتقا دارند، بلاک چین‌ها نیز به دلایل مختلفی مانند افزودن قابلیت، مقابله با خطرات امنیتی، حل اختلاف نظر در جامعه رمز ارز مورد نظر، بروز می‌شوند.

فورک در بلاک چین یا انشعاب، یک تغییر اساسی در پروتکل شبکه است که بلاک‌ها و تراکنش‌های نامعتبر قبلی را معتبر می‌کند. یک هاردفورک به همه نودها نیاز دارد تا به آخرین نسخه نرم‌افزار پروتکل ارتقا پیدا کنند. بنابراین گاهی اوقات یک فورک باعث می‌شود که یک ارز دیجیتال ایمن‌تر شود یا ویژگی‌های دیگری به آن اضافه شود.

فورک یا انشعاب در بلاک چین

فورک زمانی اتفاق می‌افتد که یک اکوسیستم، تغییری در پروتکل بلاک چین یا مجموعه قوانین اساسی ایجاد کند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، زنجیره از هم جدا‌شده و یک بلاک چین دوم تولید می‌شود که تمام تاریخچه خود را با نسخه اصلی به اشتراک می‌گذارد اما در جهت جدیدی حرکت می‌کند.

سافت فورک و هارد فورک

سافت فورک یک ارتقا نرم‌افزاری برای بلاک چین است. زمانی که توسط همه کاربران پذیرفته شود به مجموعه استانداردهای جدید یک ارز تبدیل می‌شود. سافت فورک‌ها برای آوردن ویژگی‌ها یا عملکردهای جدید، معمولا در سطح نرم‌‌‌افزار، به بیت کوین و اتریوم استفاده شده است که تغییرات با بلوک‌های پیش از فورک سازگار هستند.

در مقابل هارد‌فورک زمانی اتفاق می‌افتد که کد آنقدر تغییر کند که نسخه جدید دیگر با بلاک‌های قبلی سازگاری نداشته باشد. در این مدل، بلاک چین به دو بخش بلاک چین اصلی و نسخه جدید که از مجموعه قوانین جدید پیروی می‌کند، تقسیم می‌شود. هاردفورک یک ارز دیجیتال کاملا جدید ایجاد می‌کند. ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین کش و بیت کوین گلد از طریق هاردفورک از بلاک چین اصلی بیت کوین ایجاد شده‌اند.

به صورت کلی سافت‌فورک را به‌عنوان «ارتقای نرم‌افزار» (مثل زمانی که تلفن همراه خود را به آخرین سیستم‌عامل به‌روزرسانی می‌کنید) و هارد فورک را به‌عنوان یک سیستم عامل کاملا جدید (مثل لینوکس و مک) در نظر بگیرید.

مالکیت در فضای بلاک چین چگونه تامین می‌شود؟

سوابق ذخیره شده در بلاک چین رمزارزها، رمزگذاری شده است. به این معنا که که فقط صاحب یک تراکنش می‌تواند آن را با استفاده از یک جفت کلید عمومی و خصوصی رمزگشایی کند. در نتیجه، کاربران بلاک چین می‌توانند با حفظ شفافیت، ناشناس باقی بمانند. با استفاده از فناوری بلاک چین، تمام مالکیت دارایی‌های دیجیتال را می‌توان در یک محیط امن ذخیره کرد تا خرید، فروش، اجاره یا انتقال آن‌ها به دلخواه مالک انجام شود.

امنیت در بلاک چین

امنیت فناوری بلاک چین به چندین روش تامین می‌شود. بلاک‌های جدید همیشه به صورت خطی و زمانی ذخیره می‌شوند. به این معنی که آن‌ها همیشه به انتهای بلاک چین اضافه می‌شوند. پس از اضافه شدن یک بلاک به انتهای زنجیره، بازگشت به عقب و تغییر محتویات بلاک بسیار دشوار است مگر اینکه اکثریت شبکه برای انجام این کار به اجماع رسیده باشند.

این موضوع به این دلیل است که هر بلاک حاوی هش خاص خود به همراه هش بلوک قبل از خود و همچنین مهر زمانی ذکر شده قبلی است. کدهای هش توسط یک تابع ریاضی ایجاد می‌شوند که اطلاعات دیجیتال را به رشته‌ای از اعداد و حروف تبدیل می‌کند. اگر آن اطلاعات به هر نحوی ویرایش شود، کد هش نیز تغییر می‌کند.

فرض کنیم که یک هکر که نودی را در شبکه بلاک چین نیز اجرا می‌کند، می‌خواهد یک بلاک چین را تغییر دهد و رمزارز را از دیگران بدزدد؛ اگر بخواهند نسخه تکی خود را تغییر دهند، دیگر با کپی دیگران همخوانی ندارد. وقتی بقیه کپی‌های خود را به یکدیگر ارجاع می‌دهند، می‌بینند که این یک کپی است و نسخه زنجیره‌ای آن هکر کنار گذاشته می‌شود.

امنیت در بلاک چین

موفقیت در چنین هکی مستلزم آن است که هکر به طور همزمان ۵۱ درصد یا بیشتر از نسخه‌های بلاک چین را کنترل و تغییر دهد تا کپی جدید آن‌ها مورد توافق قرار گیرد. چنین حمله‌ای که به عنوان حمله ۵۱ درصد شناخته می‌شود به مقدار زیادی پول و منابع نیاز دارد. زیرا هکر باید همه بلاک‌ها را دوباره ایجاد کنند.

کاربرد بلاک چین

متاسفانه، بلاک چین هنوز به طور گسترده یا سیستماتیک شناخته نشده است. ما آن را به عنوان فناوری رمزارزهایی مانند بیت کوین می‌شناسیم اما این تنها کاربرد بلاک چین نیست و بسیاری از مردم دقیقا نمی‌دانند که بلاک چین چگونه می‌تواند به آن‌ها، شرکتشان یا حتی جامعه کمک کند.

کاربرد بلاک چین

کاربردهای این فناوری بسیار فراتر از ارزهای دیجیتال و بیت کوین است. این فناوری با توانایی خود در ایجاد شفافیت بیشتر و در عین حال صرفه‌جویی در وقت و هزینه کسب و کار، بر بخش‌های مختلف تاثیر می‌گذارد که از نحوه اجرای قراردادها تا کارآمدتر کردن کار دولت را شامل می‌شود. در این بخش چندین نمونه از موارد استفاده از بلاک چین در دنیای واقعی را برای این فناوری انقلابی معرفی کرده‌ایم.

بلاک چین برای زنجیره‌های تامین

یکی از امیدوارکننده‌ترین کاربردهای فناوری بلاک چین در حال حاضر، مدیریت زنجیره تامین است. بلاک چین می‌تواند به شرکت‌های زنجیره تامین در برخی از چالش‌هایشان کمک کند. بلاک چین می‌تواند زنجیره‌های تامین را با امکان تحویل سریع‌تر و مقرون به صرفه‌تر محصولات، افزایش قابلیت ردیابی محصولات، بهبود هماهنگی بین شرکا و کمک به دسترسی به منابع مالی بهبود دهد.

صنعت بازی

در فناوری بلاک چین، رمزارزها و توکن‌های غیرمثلی NFT، مسیرهای بالقوه کسب درآمد در صنعت بازی‌ها هستند. بسیاری از بازی‌های بلاک چینی، گزینه‌های سفارشی‌سازی درون بازی را ارائه می‌کنند که بازیکنان می‌توانند با استفاده از آن‌ها کسب درآمد کنند.

بهداشت و درمان

شبکه بلاک چین در سیستم مراقبت‌های بهداشتی برای حفظ و تبادل داده‌های بیمار از طریق بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌های تشخیصی، شرکت‌های داروسازی و پزشکان استفاده می‌شود. برنامه‌های بلاک چین می‌توانند اشتباهات شدید و حتی خطرناک در زمینه پزشکی را به دقت شناسایی کنند.

حواله‌های بلاک چینی

حواله بلاک چین یک راه حل مالی است که فناوری بلاک چین را در نیازمندی‌های مختلف اقتصاد حواله، گنجانده است. به این معنا که ارائه‌دهندگان خدمات می‌توانند از راه‌حل‌های پرداخت مبتنی بر بلاک چین برای ارسال و دریافت پول بین دو فرد که در دو کشور متفاوت هستند، استفاده کنند.

انجام پرداخت‌های بین‌المللی

بلاک چین واسطه‌های متعددی را که در نقل و انتقالات سنتی بین مرزی لازم هستند، حذف می‌کند. پول به طور مستقیم از طریق بلاک چین از بانک ۱ به بانک ۲ منتقل می‌شود و نیاز به بانک واسطه را از بین برده و زمان و هزینه تراکنش را کاهش می‌دهد.

بیشتر بدانید: چگونه بلاک چین سیستم حمل و نقل را متحول می‌کند؟

ایجاد شناسنامه دیجیتال

بلاک چین می‌تواند به کاربران قدرت دهد تا کنترل بیشتری بر هویت خود داشته باشند. سازمان‌ها فقط با رضایت مشتریان می‌توانند از اطلاعات استفاده کنند و هیچ نهاد مرکزی نمی‌تواند هویت کاربر را به خطر بیندازد.

بلاک چین و اینترنت اشیا

اینترنت اشیا دستگاه‌ها را در سراسر اینترنت قادر می‌سازد تا داده‌ها را به شبکه‌های بلاک چین خصوصی ارسال کنند تا تراکنش‌های مشترک مقاوم در برابر دستکاری ایجاد کنند.

برای مدیریت و حکومت

با گذشت زمان، بلاک چین می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا سوابق موجود را دیجیتالی کرده و آن‌ها را در یک زیرساخت امن مدیریت کنند. همچنین به سازمان‌ها اجازه می‌دهد برخی از این سوابق را هوشمند کنند.

امور خیریه

از طریق بلاک چین نیز می‌توان به جمع‌آوری سرمایه دیجیتال کمک کرد. زیرا موسسات خیریه می‌توانند بدون نیاز به پرداخت هزینه مبادله ارز، پرداخت‌ها را به صورت ایمن، شفاف و در سطح جهانی بپذیرند.

تامین مالی جمعی (کراد فاندینگ)

پلتفرم کراد فاندینگ Crowdfunding در بلاک چین با جمع‌آوری سرمایه برای ایجاد ارز دیجیتال خود، امکانات مختلفی را برای استارت‌آپ‌ها ایجاد می‌کند که مدل جمع‌آوری سرمایه، همتا به همتا است.

سیستم ذخیره فایل توزیع شده

هدف ذخیره‌سازی فایل‌های توزیع شده، پشتیبانی از دسترسی معتبر به داده‌ها در گره‌های توزیع شده است. در میان این برنامه‌ها، بلاک‌های داده به ناچار جایگزین می‌شوند و در صورت وجود خرابی گره‌ها غیرقابل دسترسی هستند. در نتیجه، یکپارچگی و اعتبار داده‌ها وجود ندارد. برای حل این مشکل، بلاک چین برای محافظت یکپارچگی و اعتبار داده‌ها جهت ذخیره‌سازی فایل‌های توزیع‌شده استفاده می‌شود.

انواع بلاک چین

هر شبکه بلاک چین دارای مزایا و معایب متفاوتی است که نحوه استفاده آن را مشخص کرده و تعیین می‌کند که کدام یک برای کسب و کار شما بهترین است. انواع بلاک چین عبارتند از:

عمومی ضد انحصاری

شبکه بلاک چین عمومی یا بدون مجوز شبکه‌ای است که هر کسی می‌تواند بدون محدودیت در آن شرکت کند. اکثر انواع ارزهای دیجیتال بر روی یک بلاک چین عمومی اجرا می‌شوند که توسط قوانین یا الگوریتم‌های اجماع اداره می‌شود.

انواع بلاک چین

عمومی انحصاری

در بلاکچین عمومی انحصاری تایید فعالیت فقط به افراد خاص داده می‌شود. در این نوع بلاکچین اطلاعات و داده‌ها می‌توانند برای سایرین قابل مشاهده باشند. با این حال می‌توان اطلاعات خاص را از دسترس عموم خارج کرد.

خصوصی انحصاری

یک بلاک چین خصوصی یا دارای مجوز به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا کنترل‌هایی را بر روی افرادی که می‌توانند به داده‌های بلاک چین دسترسی داشته باشند، تنظیم کنند. فقط کاربرانی که مجوز دارند می‌توانند به مجموعه‌های خاصی از داده‌ها دسترسی داشته باشند.

آینده بلاک چین

کسب‌وکار مبتنی بر بلاک چین، تغییر زیادی در نحوه تجارت آینده ایجاد می‌کنند. بلاک چین، با توجه به اقتصاد جهانی که به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود و همچنین تمرکززدایی کسب‌وکار، تجارت در آینده را کاملا تغییر خواهد داد.

آینده بلاک چین

فناوری بلاک چین در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشم‌‌گیری در توسعه و پذیرش گسترده داشته است. بر اساس یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۱ برای توسعه جهانی بلاک چین، تقریبا ۷۶ درصد از مدیران انتظار دارند دارایی‌های دیجیتال جایگزین مناسبی برای ارزهای فیات برای امور مالی جهانی در ۵ تا ۱۰ سال آینده باشد. این موضوع به معنای آماده شدن برای یک انقلاب مالی و اجتماعی است که نحوه پردازش تراکنش‌ها، مدیریت داده‌ها و ارائه خدمات را تغییر می‌دهد.

آینده بلاک چین

امکانات فناوری بلاک چین واقعا بی‌پایان است و پیشرفت‌های سال‌های اخیر ما را یک قدم به اینترنت غیرمتمرکز، شفافیت تراکنش‌ها و موارد دیگر نزدیک‌تر کرده است.

نظر رید هافمن، بنیان‌گذار و رئیس اجرایی لینکدین درباره بلاک چین: «من فکر می‌کنم بلاک چین یک فناوری قدرتمند برای جامعه مدرن خواهد بود.»

نتیجه گیری

همانطور که در مقاله بلاک چین چیست می‌بینید، پتانسیل زیادی برای فناوری بلاک چین وجود دارد که به صورت مداوم در حال گسترش است. آینده این فناوری روشن به نظر می‌رسد. با توجه به اینکه می‌بینیم در انواع صنعت‌ها قابل استفاده است، به نظر می‌رسد که اتفاقات بهتری برای آینده بلاک چین در راه است.

سوالات متداول

بلاک چین چیست؟

بلاک چین یک دفتر دیجیتالی از تراکنش‌ها است که کپی شده و در کل شبکه سیستم‌های کامپیوتری روی بلاک چین توزیع می‌شود.

داده‌های بلاک چین کجا ذخیره می‌شود؟

بلاک چین غیرمتمرکز است و از این رو هیچ مکان مرکزی برای ذخیره‌سازی آن وجود ندارد. به همین دلیل است که در رایانه‌ها یا سیستم‌های سراسر شبکه ذخیره می‌شود. این سیستم‌ها یا کامپیوترها به عنوان گره شناخته می‌شوند. هر یک از گره‌ها دارای یک کپی از بلاک چین یا به عبارت دیگر تراکنش‌هایی است که در شبکه انجام می‌شود.

چه فناوری‌هایی در بلاک چین استفاده می‌شود؟

فناوری بلاک چین از هش و رمزگذاری برای ایمن‌سازی داده‌ها استفاده می‌کند و عمدتا بر الگوریتم SHA256 برای ایمن‌سازی اطلاعات تکیه می‌کند. آدرس فرستنده (کلید عمومی)، آدرس گیرنده، تراکنش و جزئیات کلید خصوصی از طریق الگوریتم SHA256 منتقل می‌شود.

خطرات بلاک چین چیست؟

در حال حاضر، نقص نرم‌افزار و نقص عملیاتی برای بلاک چین و قراردادهای هوشمند سازمانی وجود دارد.

آیا بلاک چین را می‌توان حذف کرد؟

دستکاری یک شبکه ارز دیجیتال بسیار دشوار است. پاک کردن یا بازنویسی یک بلاک از بیت کوین که از قبل خرج شده با ویژگی‌های غیرمتمرکز، زمانی و محاسباتی و پرقدرت بلاک چین، غیرممکن می‌شود.

کاربرد بلاک چین در آینده چیست؟

انتظار می‌رود بلاک چین دامنه کاربرد خود را در بسیاری از زمینه‌ها، از جمله اینترنت اشیا، تجزیه و تحلیل گسترده داده‌ها، قانون‌گذاری، اجرای قانون و امور مالی گسترش دهد. فناوری بلاک چین به طور اساسی نحوه زندگی و کار ما را در آینده تغییر خواهد داد.

همچنین ببینید

صنعت خودرو

انقلاب بلاک چین در انتظار صنعت خودرو – پادکست

حالا با توسعه صنعت بلاک‌چین در سراسر جهان، این فناوری به حوزه‌های مختلفی وارد شده …

سیگنال کریپتو

میشه پراید رو با این وضع بازار پورشه کرد؟ – پادکست

چیزی تا پایان سال میلادی باقی نمونده و تایلر سوپ (Tyler Swope)، یوتیوبر مشهور، از …

ارزهای برتر

قسمت اول / کدام ۱۰ ارز در سال ۲۰۲۲ ما رو میلیاردر می‌کنند؟ – پادکست

فقط چند روز دیگه تا پایان سال ۲۰۲۱ باقی مونده و فرصت خوبیه که با …

اکسکوینو امیرکبیر

دانشگاه امیر کبیر با همکاری اکسکوینو برگزار می‌کند: نخستین دوره آموزشی مبانی بلاکچین و رمزارزها در ایران

حدود یک ماه پس از امضای تفاهمنامه همکاری بین دانشگاه امیرکبیر و شرکت اکسکوینو در …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.