توکن غیر مثلی NFT
ان اف تی مخفف نان فانجیبل توکن (non-fungible token) یا همان توکن غیر مثلی است.

NFT چیست؟ همه چیز در مورد ان اف تی یا توکن‌های غیر مثلی

اگر کمی از دنیای ارزهای دیجیتال بدانید، حتما کلمه NFT به گوش‌تان خورده. ان‌اف‌تی چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟ می‌شود از NFT کسب درآمد کرد؟ در این مطلب از وبلاگ اکسکوینو، جواب تمام سوال‌های خود درمورد NFTها را خواهید گرفت!

این روزها افراد زیادی به ساخت NFT و کسب درآمد از آن می‌پردازند و دنیای NFTها حسابی معروف شده؛ شاید این مسیر برای شما هم مسیر روشنی برای کسب درآمد و پیشرفت باشد. پس با ما باشید تا چرخی در جهان ان‌اف‌تی‌ها بزنیم.

مقدمه

در اوایل پاییز سال ۱۴۰۰، رسانه‌ها اعلام کردند که تصویر اصلی یک میم (Meme) معروف، که تصویری از دختر بچه‌ای به نام کلویی است در حراجی توکن‌های NFT با قیمت چندین هزار دلاری به فروش رفته است.

برخی ادعا می کنند همان‌طور که بیت‌کوین یک نسخه دیجیتال در پاسخ به ارز سنتی است، ان‌اف‌تی‌ یا همان توکن‌ غیرمثلی هم یک پاسخ دیجیتال به هنر یا اشیائ گران قیمت و کلکسیونی است. از طرفی افرادی هستند که به آینده‌ی خوب NFT امید و دارند و عده‌ی دیگری با بدبینی معتقدند که محبوبیت و ارزشمندی NFTها،‌ فقط یک حباب است که در آینده‌ای نه‌چندان دور می‌ترکد و همه‌چیز از بین می‌رود.

کلویی (Chloe) می‌خواست نشان دهد اصلا تحت تاثیر قرار نگرفته و برایش جالب نبوده. حالا این اکسپرشن او به قیمت چند هزار دلار در حراجی‌های ان‌اف‌تی (NFT) فروخته شده است.

NFT چیست؟ ان اف تی مخفف چیست؟

در دنیای کریپتو دو نوع توکن (token) وجود دارد. توکن‌های مثلی (fungible) و توکن‌های غیر مثلی (non-fungible). توکن های مثلی مانند ارزها هستند؛ یک دلار همیشه یک دلار است و شماره سریال روی یک اسکناس خاص هیچ تاثیری بر روی ارزش آن ندارد. شما می‌توانید یک اسکناس یک دلاری را با هر اسکناس یک دلاری دیگر تعویض کنید و هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد. از سوی دیگر، توکن‌های غیر مثلی که به اختصار ان‌اف‌تی (NFT) گفته می‌شوند خاص و بی‌همتا هستند. یعنی یک توکن غیر مثلی را نمی‌توان با یک توکن غیرمثلی دیگر تعویض کرد چرا که هر کدام ارزش خاص خود را دارند و برابر نیستند. هر NFT نیز دارای یک امضای دیجیتالی منحصربه‌فرد است که امکان مبادله یا برابری دو NFT را با یک‌دیگر غیرممکن می‌کند.

NFTها در همه جا از جمله هنر، کلکسیون، بازی‌های کامپیوتری، دارایی‌های مجازی، دارایی‌های حقیقی، احراز مالکیت و هویت و … کاربرد دارند. در واقع گذر زمان بر روی ارزش این نوع توکن تاثیر نمی‌گذارد؛ برای مثال، اسکناس ۲۰ دلاری که پنجاه سال پیش تولید شده است، همان ارزشی را دارد که یک اسکناس ۲۰ دلاری پنج سال پیش تولید شده باشد و هر دو برای فروشنده دارای یک ارزش باشد.

ارز بدون قابلیت انعطاف، ناپایدار است و احتمال سقوط آن وجود دارد. تصور کنید قبل از قبول اسکناس، مجبور به بررسی تاریخ تولید آن شوید، یا اسکناس‌های جدید ارزش بیشتری نسبت به هم پایه قدیمی خود داشته باشد؛ چنین اقتصادی در جهان غیر ممکن است.

یک خانه یا یک نقاشی هم غیر مثلی هستند. مثلا نقاشی مونا لیزا (Mona Lisa) را در نظر بگیرید. شما می‌توانید از مونا لیزا عکس بگیرید و یا حتی یک نسخه چاپی آن را بخرید اما تنها یک نسخه اوریجینال از آن وجود دارد.

ان‌اف‌تی‌ها هم نسخه دیجیتال همان دارایی «یکی از یک نوع» هستند که مانند هر نوع دارایی دیگر قابل خرید و فروش هستند، اما بر خلاف سایر انواع دارایی ملموس (tangible) نیستند و یا شکل ملموسی ندارند.

NFT چیست؟

می‌توان از توکن‌های غیرمثلی برای ارائه دارایی‌های دیجیتال خاص و بی‌همتا استفاده کرد. اگر نام بازی کریپتو‌کیتیز (CryptoKitties) ‌را شنیده باشید می‌دانید که هر کدام از بچه‌ گربه‌های در این بازی یک توکن غیر مثلی است. ساختمان‌های مجازی بناشده در دیسنترالند (Decentraland) هم توکن غیر مثلی هستند. ان‌اف‌تی‌ها جالب هستند چون خاص بودن و مالکیت آن‌ها قابل بررسی و تایید است. اگر علاقه داشتید بیش‌تر درمورد وجود NFT در بازی‌ها و نحوه کسب درآمد از آن‌ها در بازی بدانید، مقاله «گیم فای چیست» را بخوانید.

شما می‌توانید از ان‌اف‌تی‌ها در اپلیکیشن‌ها و بازی‌های مختلف طراحی شده توسط شرکت‌های مختلف استفاده کنید. توکن‌های غیر مثلی به راحتی قابل خرید و فروش هستند و شما با مراجعه به بازارهای ثانویه می‌توانید نسبت به معامله آن‌ها اقدام کنید. همه این ویژگی‌ها موجب می‌شوند تا امکان مدل‌های کسب‌وکار یا بیزینس مدل‌های (business model)‌ گوناگون و کاربری‌ها و استفاده‌های مختلف ایجاد شوند.

لینک مفید: مشاهده قیمت ارز دیجیتال

تاریخچه NFT چیست؟

برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۳ به ماهیت و نوع توکن‌های غیرمثلی اشاره شد. «هال فینی» یکی از پیشگامان عرصه ارز دیجیتال و بیت کوین، برای اولین‌بار این بحث را در یک فروم اینترنتی مطرح کرد و ۳ ویژگی مهم برای چیزی که در ذهن داشت، درنظر گرفت:

  • کمبود قابل تعریف
  • مالکیت انحصاری
  • منشا مشخص

که این ۳ ویژگی تا همین امروز هم از مهم‌ترین ارکان NFTها محسوب می‌شوند و درکل می‌توان از ویژگی‌های مهم NFTها،‌ به موارد زیر اشاره کرد:

  • غیرقابل تقسیم بودن
  • قابل انتقال بودن
  • بی‌همتایی
  • مالکیت انحصاری

پس از آن و در سال‌ها بعد، با مشهور شدن بازی‌های کارتی تجاری مثل Magic:The Gathering و Pokemon Cards، زمزمه‌های درمورد کانسپت و مفهوم NFT دوباره به راه افتاد.

اولین طرحی که دوباره اسم NFT را مطرح کرد «کوانتوم» بود. این طرح در سال ۲۰۱۴ توسط کوین مک کوی و آنیل دش ساخته شد و در موزه جدید نیویورک ارائه شد. کوانتوم یک توکن بلاکچین منحصربه‌فرد بود که از طریق ابرداده نیم کوین (Namecoin) به یک اثر هنری دیجیتالی مرتبط می‌شد. در سال ۲۰۱۵ اولین NFT مبتنی بر اتریوم به نام اتریا در Devcon 1 ارائه شد. این NFT تا حد زیادی به‌عنوان اولین توکن واقعا غیرقابل تعویض در نظر گرفته می‌شود. هر توکن یکی از ۹۱۴ بلوک مجازی زمین رو نشان می‌داد که تا زمان رونق NFT در سال ۲۰۲۱ تا حد زیادی بدون ادعا و مسکوت باقی ماند.

دفعه‌ی بعدی که ماجرای NFT جدی‌تر از قبل مطرح شد، سال ۲۰۱۷ بود. اگرچه در آن زمان شناخت کمی درباره NFT وجود داشت، اما در همان فضا دو پروژه بسیار مهم کریپتوپانک (CryptoPunk) و کریپتوکیتی (CryptoKitties) راه‌اندازی شدند. در همان سال، اولین خانه NFT از طریق Propy فروخته شد. این اتفاق اولین موج محبوبیت NFT بود که با چرخه بازار ارزهای دیجیتال هماهنگ شد. NFTها سپس تا سال ۲۰۱۹ تا حد زیادی غیرفعال شدند که نشان دهنده احساسات نزولی چرخه بازار بود. با یافتن کاربردهای فناوری، علاقه به این توکن‌ها بیشتر شد.

بر اساس گزارش گوگل، میزان جست‌وجوی عبارت NFT در سال ۲۰۲۱ به بالاترین رقم خود رسیده است. بازارهای NFT مانند Nifty Gateway و OpenSea موفق شده‌‌اند بیشترین حجم معاملات را نسبت به دیگر بازارهای رمزارز ثبت کنند و لیست گران ترین NFT ها هم بیشتر از هر زمان دیگری مورد توجه واقع شده است.

وبسایت نان‌فانجیبل‌دات‌کام (NonFungible.com) تخمین زده است که دنیای توکن‌های غیرمثلی چیزی در حدود ۲۸۰ هزار کاربر در ماه دارد که این تنها ۳ درصد از تعداد تخمینی کاربران دیفای (DeFi) یا خدمات مالی غیرمتمرکز (Decentralized Finance) است. دلیل اصلی این موضوع می‌تواند این باشد که همه ویژگی‌ها و فیچرهای ان‌اف‌تی یا توکن غیرمثلی به طور کامل استفاده نشده است. ارزش‌گذاری توکن‌های غیرمثلی از طریق یک تابع چهار جمله‌ای انجام می‌شود.

آیا NFT فقط شامل نقاشی و تصویر می‌شود؟

تعدادی از مهم‌ترین و گران‌ترین ان‌اف‌تی‌هایی که تا الان فروخته شده‌اند از آثار هنری بوده‌اند و همین موضوع باعث شده تا برخی تصور کنند ان‌اف‌تی فقط به آثار هنری مربوط است. اما واقعیت این است که ان‌اف‌تی یک بازنمایی دیجیتال و منحصربه‌فرد از یک کالاست. که این کالا می‌تواند یک اثر هنری هم باشد. مثل یک گواهی اصالت یا یک مبایعه‌نامه که بر روی بلاک‌چین ثبت می‌شود.

یعنی، بیایید برای لحظه‌ای هنر را فراموش کنیم، آن وقت می‌بینیم یک ان اف تی بازنمایی یک فرم دیجیتال است که تا پیش از این ما به شکل یک دارایی قابل تملک به آن نگاه نمی‌کردیم. مثلا اولین توئیت جک دورسی مدیرعامل توییتر، یا کلیپی از یک مسابقه بسکتبال، و یا یک کاریکاتور پیکسلی از یک میمون.

حتما در مورد میمون‌های کسل (Bored Apes) و کریپتو‌پانکس (CryptoPunks) شنیدید. در واقع این تصویرهای دیجیتال بسیار ساده  و بدوی به عنوان توکن‌های ان‌اف‌تی ضرب (mint) شده‌اند.

چرا NFT خریدار دارد؟

یک سئوال رایج در میان کاربران این است که چرا انقدر از ان‌اف‌تی‌ها استقبال می‌شود. چه چیزی باعث می‌شود تا کسی ان‌اف‌‌تی را بخرد؟ کاربری‌ها و کاربردهای NFT چیست؟

برخی معتقدند علت اصلی جلب توجه ان‌اف‌تی قیمت‌های نجومی پرداخت شده برای برخی آثار است و برخی دیگر ویژگی‌های ممتاز آن را علت رشد آن می‌دانند. یکی از منابعی که ویژگی‌های NFT را بسیار شاخص می‌داند هفت ویژگی را فهرست کرده است:

  • در دسترس بودن NFT بر شبکه بلاک چین و مشهود بودن سوابق مالکیت
  • قابل جمع‌آوری به‌عنوان انواع کلکسیون
  • قابل وثیقه‌گذاری برای دریافت وام‌های پی‌توپی
  • قابل استفاده به‌عنوان کوپن دیجیتالی در والت‌ها
  • استفاده به‌عنوان حق عضویت در یک مجموعه (مانند مجموعه Bored Apes Yacht Club)
  • کاربرد در بازی‌های Play-to-Earn
  • استفاده از NFT به‌عنوان اکسسوری مجازی Virtual Accessories که حالا توسط برندهای مشهور مانند نایکی و D&G وارد بازار شده‌اند

البته بسیاری معتقدند که کاربری‌های ان‌اف‌تی به همین جا ختم نخواهد شد و به مرور با رشد این حوزه کاربردها و ویژگی‌های دیگری به این فناوری اضافه خواهد شد.

خرید و فروش NFT قانونی است؟

سوال دیگری که پیش می‌آید،‌ این است که آیا خرید و فروش NFT در ایران قانونی است؟ در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم با توجه به این‌که حوزه NFT هنوز در ایران رگولاتوری نشده، پس عملا خرید و فروش توکن‌های غیرمثلی نمی‌تواند خلاف قانون باشد. در کشورهای خارجی، NFTها شامل قوانین کپی‌رایت می‌شوند و قوانین خرید و فروش خود را دارند. در کل می‌توانیم بگوییم که خرید و فروش NFT نمی‌تواند کاری غیرقانونی باشد.

نحوه محاسبه ارزش یک توکن‌ غیر مثلی چگونه است؟

ارزش یک توکن غیر مثلی از چهار فاکتور تاثیر می‌پذیرد: کاربری و استفاده (Utility)، تاریخچه مالکیت (Ownership History)، ارزش آتی (Future Value) و ریسک نقدشوندگی (Liquidity Premium).

بسته به آن دارایی که توکن غیرمثلی آن را بازنمایی می‌کند، ارزش در بین این چهار مؤلفه وزن متفاوتی دارد. این چارچوب می‌تواند توسط سرمایه‌گذاران برای ارزیابی ارزش سرمایه‌گذاری در یک توکن غیرمثلی و توسعه‌دهندگان توکن غیرمثلی برای افزایش ارزش توکن‌های غیرمثلی برای جذب کاربران و سرمایه‌گذاران مورد استفاده قرار گیرد. نکته کلیدی این است که توکن‌های غیرمثلی راه‌های جدیدی را برای ارزش برای توسعه‌دهندگان و صاحبان دارایی ایجاد می‌کنند.

NFT معروف

کاربری و استفاده:

ارزش کاربری بسته به این است که یک توکن غیرمثلی چطور استفاده می‌شود. دو دسته اصلی که ارزش کاربردی بالایی دارند، دارایی‌های درون بازی و بلیط‌ها هستند. به‌عنوان مثال، یک سفینه فضایی جنگی کمیاب و قدرتمند در سال ۲۰۱۹ به قیمت ۴۵۲۵۰ دلار فروخته شد و ارزش بلیط توکن غیرمثلی برابر با قیمت بلیط همان رویداد است. بعد دیگر کاربری، وابسته به قابلیت استفاده از توکن غیرمثلی در یک برنامه متفاوت است. تصور کنید بتوانید از همان سفینه فضایی در یک بازی متفاوت استفاده کنید، ارزش قطعاً حتی بالاتر هم خواهد بود.

با این حال، عملی کردن توانایی هم‌‌تراکنش‌پذیری یا قابلیت استفاده در چندین اپلیکیشن بسیار چالش‌برانگیز است. در حال حاضر ۹۰ درصد از بازیکنان علاقه‌مند به استفاده از NFT در گیم، فقط یک گیم را بازی می‌کنند. این به این دلیل است که ابتدا باید توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان یک اکوسیستم عظیم از بازی‌ها را بسازند و موارد استفاده جذاب را ارائه دهند. دپر لبز (Dapper Labs) و انجین (Engin) هر دو در حال کار بر روی این موضوع هستند.

یکی دیگر از راه‌های افزایش ارزش کاربردی، که دستیابی به آن آسان‌تر است، ایجاد شراکت با سایر کسب‌وکارها است تا به این وسیله مزایا  و سودهای بیشتری به کسانی که ان‌اف‌تی شما را هولد می‌کنند تعلق بگیرد. برای مثال، دپر لبز می‌تواند با سازمان‌دهندگان رویداد‌های ان‌اف‌تی همکاری کند تا در مورد تخفیف برای دارندگان کریپتوکیتیز مذاکره کنند. با فناوری‌هایی مانند توکن اسکریپت در آلفاوالت (AlphaWallet)، احراز هویت صادرکننده و مالک توکن‌های ان‌اف‌تی بسیار کم‌هزینه است، بنابراین سازمان‌دهندگان رویدادی که شرکت‌کنندگان بیشتری می‌خواهند، نیازی به انجام کار زیادی برای اجرایی کردن این همکاری‌های مورد بحث ندارند. این یک معادله برد-برد برای همه طرف‌های درگیر است.

تاریخچه مالکیت:

ارزش به هویت صادرکننده و صاحبان قبلی توکن غیرمثلی بستگی دارد. ان‌اف‌تی‌هایی با ارزش تاریخچه مالکیت بالا اغلب توسط هنرمندان مشهور یا شرکت‌هایی با نام تجاری و برند قوی ایجاد یا منتشر می‌شوند. دو راه برای افزایش ارزش وجود دارد. اول همکاری با شرکت‌ها یا افراد دارای برند قوی برای انتشار و صدور توکن‌های غیرمثلی است، که به طور طبیعی ترافیک و کاربران را به اکوسیستم می آورد. به عنوان مثال، اولین ان‌اف‌تی مجاز که بازنمایی یک خودروی فرمول 1 بود به قیمت ۱۱۳۱۲۴ دلار فروخته شد.

فروش مجدد NFTهایی که قبلا متعلق به افراد مشهور بوده‌اند، آورده زیادی برای فروشندگان دارد. درحال‌حاضر پیدا کردن صاحبان قبلی یک NFT، کار چالش برانگیزی است و در آینده Market Placeها می‌توانند با فراهم کردن امکان آسان ردیابی این مسئله را نیز رفع کنند تا ارزش واقعی یک توکن غیرمثلی به‌خوبی مشخص باشد.

ارزش آتی ان‌اف‌تی:

ارزش آتی یک ان‌اف‌تی هم از تغییرات ارزش‌گذاری و هم از مقدار نقدینگی ورودی در آینده (Future Cash Flow) متاثر است. ارزش‌گذاری بر اساس تخمین‌های به امید سود انجام می‌شود و گاهی اوقات می‌تواند عامل اصلی افزایش قیمت باشد. به عنوان مثال، در دسامبر ۲۰۱۷ ظرف تنها سه روز، قیمت کریپتو‌کیتی شماره ۱۸ (CryptoKitty #18) از ۹ اتریوم ETH به ۲۵۳ اتر افزایش یافت. ممکن است برخی استدلال کنند که حرکت قیمتی که ناشی از ارزش‌گذاری است، به ضرر ان‌اف‌تی‌ها باشد، اما تخمین‌های به امید سود بخشی از طبیعت انسانی است و اتفاقا در نظام مالی فعلی همان چیزی است که نباید دست کم گرفته شود.

اگر تراز مناسب ایجاد شود، توسعه‌دهندگان می توانند ارزش ان‌اف‌تی را افزایش دهند و کاربران جدیدی را جذب کنند. ارزش‌گذاری بر اساس کمیابی یک منبع و  تخمین‌های به امید سود انجام می‌شود. تخمین‌های به امید سود را می توان با لحاظ کردن نمودارهای عملکرد قیمت اقلام ان‌اف‌تی یا با برجسته کردن ان‌اف‌تی‌هایی که ارزش آن‌ها افزایش می‌یابد هدایت کرد. بازار کفش‌های کتانی استاک‌ایکس (StockX) به این علت به ارزش‌ یک میلیارد دلاری خود رسید که تا حدی با تشویق مردم به گمانه‌زنی در مورد قیمت کفش‌های کتانی، بازار کفش‌های کتانی کمیاب ایجاد می‌کند.

جریان نقدینگی ورودی در آینده بهره یا حق امتیازی است که مالک اصلی ان‌اف‌تی یا توکن غیرمثلی به دست می‌آورد. به عنوان مثال، سوپر‌ریر (SuperRare) به سازندگان NFT اجازه می‌دهد تا هر بار که آثار هنری آنها در بازار ثانویه فروخته می شود، ۳ درصد حق امتیاز دریافت کنند. در آینده، شرکت ها می‌توانند مفاهیمی را از نوآوری های دیفای (DeFi) قرض بگیرند.

ان‌اف‌تی‌ها دارایی هستند و می توانند برای ایجاد جریان نقدی اضافی اجاره داده شوند و وثیقه شوند. در صنعت گیم، گاهی برای یک دارایی درون گیم تقاضا ایجاد می‌شود: آن هم از سوی بازیکنانی که می خواهند یک ماموریت خاص را در یک روز کامل کنند. یعنی آن‌ها نیاز دارند برای یک روز یک ان‌اف‌تی را اجاره کنند.

یک دارایی خاص بازی را برای یک روز برای تکمیل یک ماموریت می خواهند، تقاضا می‌شود.

ریسک نقدینگی:

نقدینگی بالا به معنای ارزش بالاتر یک NFT است. حق بیمه نقدینگی همان دلیل اصلی است که چرا توکن‌هایی که به شکل آن‌-چین ایجاد می شوند باید ارزش بیشتری نسبت به دارایی های آف-چین داشته باشند. ان‌اف‌تی‌های استاندارد ERC را می توان به راحتی و بدون اصطکاک در بازارهای ثانویه معامله کرد، که این امر تعداد خریداران بالقوه را افزایش می‌دهد. سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند در دسته‌هایی از ان‌اف‌تی سرمایه‌گذاری کنند که حجم معاملات بالایی دارند زیرا نقدینگی می تواند ریسک نگهداری از توکن‌های غیرمثلی را کاهش دهد.

شرکت‌ها باید با ایجاد یک اقتصاد توکنی کاربران را تشویق به تجارت برای افزایش تعامل و نقدینگی NFT کنند. به عنوان مثال، بازی‌ها می‌توانند بازیکنان را مجبور به تعویض یا تاخت زدن دارایی‌ها کنند تا در رقابت‌های صنعت گیم عقب نمانند و اگر دارایی‌های ان‌اف‌تی یا شرکت‌های خالق آن‌ها برای مدت طولانی بیکار و بی‌استفاده باشند، این می‌تواند به کاهش ارزش دارایی‌های ان‌اف‌تی شود.

استفاده از چارچوب ارزش‌گذاری NFT در عمل

دیسنترالند (Decentraland) و مای ‌کریپتو هیروز (My Crypto Heroes) یا قهرمانان کریپتویی من (MCH) طبق این چارچوب بالاترین ارزش را دارند و مقادیر آنها توسط داده‌های آن-‌چین که توسط نان‌فانجیبل‌دات‌کام (NonFungible.com) گردآوری شده است تأیید می‌شود.

در سال ۲۰۱۹، ارزش بازار فعال، که با ضرب میانگین کاربران فعال در میانگین قیمت هر دارایی محاسبه شده، برای دیسنترالند و مای ‌کریپتو هیروز به ترتیب ۳۵۰,۰۰۰ اتر و ۳۳۱,۲۶۰ اتر بود، در حالی که ارزش بازار فعال برای کریپتوکیتیز در حدود ۲۵۰۰ اتر بود.

NFT چطور کار می‌کند؟

آثار سنتی هنر مانند نقاشی‌ها دقیقا به این دلیل با ارزش هستند که تنها یکی از یک نوع هستند. اما می‌شود فایل‌‌های دیجیتال را به راحتی و بدون محدودیت تکثیر کرد. با کمک NFT، می‌شود آثار هنری را توکنیزه یا توکنی کرد تا یک گواهی دیجیتال مالکیت خلق کرد که قابل خرید و فروش است. مانند فناوری به کار رفته در کریپتو‌کارنسی یا رمزارزها، یک رکورد از کسی که مالک چیزی است در یک دفتر کل اشتراک‌گذاری شده به نام بلاک‌چین ذخیره می‌شود. این رکوردها به علت این که توسط هزاران کامپیوتر در سراسر بلاک‌چین نگهداری می‌شوند قابل جعل نیستند.

همچنین NFT‌ها می‌توانند شامل قراردادهای هوشمندی باشند که می‌تواند بخشی از هر معامله در آینده را، به هنرمند خالق اثر واگذار کند. بخش اعظم NFTها روی بستر بلاک چین اتریوم قرار دارند.

NFT چقدر می‌ارزد؟

درحال‌حاضر هرکسی می‌تواند آثار خود را توکنیزه کند و به‌عنوان NFT به فروش برساند؛ اما چیزی که توجه جهان را به خود جلب می‌کند، قیمت‌های میلیون دلاری برخی آثار هنری NFT است.

گران‌ترین NFT جهان / NFT چیست

اثر هنری The Merge که در ۶ دسامبر ۲۰۲۱ با قیمت ۹۱.۸ میلیون دلار در Nifty Gateway فروخته شد، گران‌ترین NFT جهان است و توسط هنرمند ناشناسی به‌نام «پاک» ساخته شده است. البته این قطعه به ۳۱۲۶۸۶ قطعه تقسیم و بین ۲۸۹۸۳ خریدار توزیع شد. این قطعات را می‌توان ذخیره کرد و در بازار ثانویه فروخت. تا پایان فروش آخرین قطعه موجود در بازار، در مجموع ۹۱.۸ میلیون دلار برای خرید این اثر هنری هزینه شد که آن را به گران ترین NFT فروخته شده تا به امروز تبدیل کرد.

این تنها هنر نیست که توکنیزه و فروخته می‌شود. جک دورسی (Jack Dorsey)، هم‌بنیانگذار توئیتر (Twitter) اولین توئیت زده شده را به عنوان یک ان‌اف‌تی به ارزش ۲.۵ میلیون دلار به فروش گذاشت. فروش یک اثر کلاژ از هنرمند دیجیتال به نام بیپل (Beeple) در حراج کریستی (Christie’s) به ارزش ۶۹ میلیون دلار هم جزو قیمت‌های رکوردشکن برای یک اثر بود.

این یک نمای نزدیک از اثری است که توکن غیر مثلی آن در حراج کریستی به ارزش ۶۹ میلیون دلار فروخته شد.

آموزش خرید NFT

چطور NFT بخریم و فایده خرید NFT چیست؟ شما می‌توانید با خرید NFT، سرمایه‌گذاری کنید و یا کلکسیون ارزشمندی برای خود جمع‌آوری کنید. برای خرید NFT در اولین گام لازم است که یک کیف پول دیجیتالی با پشتیبانی از اتریوم داشته باشد.

بعد از آن می‌توانید به مارکت‌های مختلف مانند OpenSea مراجعه کنید، در آن ثبت‌نام کنید و والت خود را به پروفایل‌تان متصل کنید. به‌عنوان آخرین قدم هم چرخی در مارکت‌ها بزنید و برای اثر موردنظر خود قیمت پیشنهاد بدهید. وقتی شما فرم درخواست تکمیل و مبلغ پیشنهادی‌تان را اعلام می کنید، شما به طور رسمی وارد رقابت با سایر خریداران می‌شوید. در صورتی که رقم پیشنهادی شما برنده شود، پلتفرم به طور خودکار مبلغ پیشنهادی شما را از والتتان کسر می‌کند و شما صاحب ان‌اف‌تی مورد نظر می‌شوید. علاوه بر مبلغ اختصاص یافته به ان‌اف‌تی شما باید مبلغی هم بابت گس‌فی یا کارمزد تراکنش در شبکه اتریوم پرداخت کنید. در نتیجه شما هر زمان که بخواهید تا مادامی که ان‌اف‌تی مورد نظر را نفروخته‌اید، از طریق والت‌تان به ان‌اف‌تی‌تان دسترسی دارید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از خرید NFT،‌ حتما اطلاعات کاملی در این زمینه به دست بیاورید و یا با افراد مجرب و آشنا به حوزه NFT مشورت کنید.

شما عزیزان همچنین می‌توانید قسمت هفتم لایو کست اکسکوینو را با موضوع NFT و آثار هنری در کانال آپارات ما دنبال کنید.

در این قسمت در خصوص NFT در فضای آثار هنری و بین هنرمندان صحبت کردیم و از قیمت‌های میلیون دلاری آثار این هنرمندان بر روی بستر بلاک‌چین گفتیم.

همچنین ببینید

اکس باکس اکسکوینو

اکس باکس اکسکوینو: یک جعبه پر از پاداش و جایزه

اکس باکس اکسکوینو،‌طرح جدیدی است که کاربران می‌توانند در آن، با استیکینگ مبلغ مشخص، روزانه …

بیمه غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک‌چین چیست؟

ضرب‌المثل معروف گذر پوست به دباغ‌خانه می‌افتد به‌خوبی در مورد شرکت‌های بیمه صدق می‌کند. چه …

امنیت بیت کوین

آیا بیت کوین امن است؟ امنیت بیت کوین چگونه تامین می‌شود؟

رمزارز بیت کوین در چند ماه گذشته، فراز و فرود شدید و بی‌سابقه‌ای را تجربه …

همه‌چیز در مورد نوآوری‌های ارز دیجیتال کسپا (KASPA)

این روزها کمتر کسی است که به بازار رمزارزها علاقه داشته باشد و حداقل یک‌بار …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.