تا یک درصد بازگشت دارایی در کمپین گنجینو!

رفتن به کمپین
آموزش ارز دیجیتال

گیم فای چیست؟

دنیای این روزها، تاثیر زیادی از بلاک چین و کریپتوها گرفته است. شما می‌توانید در شبکه بلاک چین، تقریبا هر کاری که دوست دارید را انجام دهید و از آن کسب درآمد کنید؛ فیلم دیدن، موسیقی شنیدن، انجام معاملات، فروش آثار هنری خودتان و صد البته بازی کردن! 

حالا به لطف وجود بلاک چین، شما حتی می‌توانید از بازی کردن هم درآمد کسب کنید و این آرزوی دیرینه بالاخره به واقعیت تبدیل شده است.

گیم‌فای چیست؟

گیم فای GameFi، تلفیق دو کلمه‌ی Game (بازی) و Finance (دارایی مالی) است. اکوسیستم GameFi، بر بستر بلاک چین پیاده‌سازی شده و از ارزهای دیجیتال، قراردادهای هوشمند و توکن‌های غیر مثلی (NFT) پشتیبانی می‌کند. بازی‌های گیم فای، از سیستم Play-to-Earn پیروی می‌کنند و برای بازیکنان خود انگیزه اقتصادی ایجاد می‌کنند؛ یعنی شما می‌توانید با گذراندن مراحل خاص، خرید و فروش آیتم‌های بازی و یا از راه‌های دیگر در بازی کسب درآمد و حتی سرمایه‌گذاری کنید. 

شبکه گیم فای هم مانند تمام شبکه‌های بلاک چینی دیگر، یک شبکه غیر متمرکز است و این عدم تمرکز باعث امن ماندن دارایی‌های شما و روند بازی می‌شود.

معمولا در بازی‌های گیم‌فای، شما برای کسب درآمد باید مقداری هزینه کنید. مثلا در یک بازی کارتی را می‌خرید و آن را طبق سلیقه خود شخصی‌سازی می‌کنید و با قیمتی بسیار بالاتر می‌فروشید؛ یک سرمایه‌گذاری متفاوت. البته بازی‌هایی هستند که شروع آن‌ها رایگان است و به شما در ازای انجام ماموریت‌های مختلف، توکن‌های کریپتویی پاداش می‌دهند.

اولین بازی گیم فای

بازی CryptoKitties، اولین بازی کریپتویی است که در سال ۲۰۱۷، توسط کمپانی کانادایی Axiom Zen ساخته شد و در ماه اول انتشار، سرمایه‌ای در حدود ۶.۷ میلیون دلار کسب کرد. 

در این بازی، هر گربه یک توکن NFT است؛ شما می‌توانید گربه‌های دلخواه خود را خریداری کنید، آن‌ها را وارد پروسه تولید مثل کنید و گربه‌های جدیدی پرورش دهید و هر گربه (که خصوصیات منحصربه‌فرد خود را دارد) یک NFT ارزشمند و قابل فروش است. در بازی CryptoKitties، هیچ گربه‌ای قابل تکرار نیست و از بین نمی‌رود. قیمت بعضی از کریپتوکیتیز به صدها اتریوم می‌رسد؛ در سال ۲۰۱۸ کارت گربه‌ای به نام Dragon، با ۶۰۰ واحد اتریوم معامله شد که در آن زمان این حجم از اتریوم ETH، قیمتی حدود ۳ میلیون دلار داشت. 

نکته‌ی جالب توجه کریپتوکیتیز، الگوریتم ژنتیک بازی است؛ به این معنا که CryptoKitties، واقعا درحال شبیه‌سازی الگوریتم ژنتیک است. هیچ گربه ای در این بازی، ظاهر و DNA یک‌سان با گربه‌ی دیگری ندارد؛ به همین دلیل وقتی دو گربه با یک‌دیگر تولید مثل می‌کنند، کارت گربه‌ی جدیدی که به وجود می‌آید طبق الگوریتم DNA، خصوصیات والدین خود را به ارث می‌برد و به یک کارت منحصربه‌فرد جدید تبدیل می‌شود. 

بازی کریپتو کیتیز، گیم فای

دوران طلایی بازی‌های کریپتویی

با توجه به موفقیت بی‌نظیر بازی کریپتوکیتیز، در سال ۲۰۱۸ تعداد بازی‌های Play to Earn افزایش پیدا کرد. یکی از محبوب‌ترین بازی‌های کریپتویی جهان، یعنی بازی Axie Infinity، در همین سال فعالیت خود را شروع کرد و به یکی از پرطرفدارترین‌ها تبدیل شد. 

روند بازی‌هایی که بر بستر گیم فای فعالیت دارند، در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ رشد بسیار خوبی داشت. بازی اکسی اینفینیتی در این بازه‌ی زمانی رشدی حدود ۱۳۵ هزار درصد داشت. 

شروع بازی‌های گیم فای GameFi

برای وارد شدن به دنیای گیم فای و کسب درآمد از آن، لازم است که در اولین قدم یک کیف پول دیجیتالی که از بازی پشتیبانی کند بسازید. با کیف پول‌هایی که به بازی وصل می‌شوند، می‌توانید پرداخت‌های موردنیاز را انجام دهید و اگر درآمدی از بازی کسب کردید، به کیف پول‌تان واریز کنید. محبوب‌ترین کیف پول کریپتویی که اکثر بازی‌های بلاک چینی از آن پشتیبانی می‌کنند، کیف پول متامسک MetaMask است. بعد از ساخت کیف پول، در بازی موردنظر خود حساب کاربری بسازید و کیف پول را به حساب خود وصل کنید تا وارد دنیای هیجان‌انگیز گیم فای شوید و لذت ببرید. 

چطور کسب درآمد کنم؟

برای کسب درآمد از بازی‌های کریپتویی، راه‌های متعدد و متفاوتی وجود دارد، اما مهم‌ترین نکته این است که بدانید باید وقت مناسبی را به بازی کردن اختصاص دهید و استراتژی داشته باشید. کسب درآمد از بازی‌های کریپتویی GameFi، با این‌که یک کار ساده به‌نظر می‌رسد، اما مانند هر کار دیگری نیاز به دانش، تجربه و گذاشتن وقت دارد و باید به چشم معامله و سرمایه‌گذاری به آن نگاه کنید. جالب است بدانید که اگر وقت و یا حوصله بازی کردن ندارید، می‌توانید حساب خود را در بازی، به بازیکنان حرفه‌ای اجاره بدهید و سود دریافتی را با یک‌دیگر تقسیم کنید. 

روش کسب درآمد از هر بازی متفاوت است. در بیش‌تر بازی‌ها، دارایی‌های درون بازی NFTهای ارزشمندی هستند که می‌توانید آن‌ها را به روش‌های مختلف معامله کنید.

در بازی‌هایی مانند Axie Infinity، شما کارت‌های مخصوص خود را می‌سازید و با انجام ماموریت‌های خاص یا فروش کارت‌ها که هرکدام یک NFT منحصربه‌فرد هستند، درآمد کسب می‌کنید. 

در بازی‌های متاورسی و جهان باز مانند Decentraland، ماجرای متفاوتی در جریان است. شما می‌توانید در دیسنترالند، نمایشگاه هنری برگزار کنید، زمین خرید و فروش کنید و یا با آیتم‌های پوشیدنی بازی (Wearable)، توکن‌های غیرمثلی NFT بسازید و از فروش آن‌ها کسب درآمد کنید. 

بنابراین بهترین کار این است که با یک بررسی دقیق، اول ببینید کدام نوع بازی برای شما مناسب‌تر است تا اگر هزینه‌ای می‌کنید، از دست نرود و برای‌تان آورده داشته باشد.

در این قسمت از برنامه لایو کست اکسکوینو، بیش‌تر درمورد بازی‌های کریپتویی و نحوه کسب درآمد از آن‌ها ببینید:

آینده گیم‌فای GameFi

جهان این روزها، استقبال خوبی از تکنولوژی‌هایی که با بلاک چین پیوند خورده است می‌کند. بازی‌ها همیشه برای افرادی از هر قشر جذابیت داشتند و دارند و خواهند داشت. پیش‌تر برای کسب درآمد از بازی‌های ویدیویی، باید به یک پلیر خیلی حرفه‌ای تبدیل می‌شدید و یا به‌عنوان استریمر در شبکه‌های مختلف فعالیت می‌کردید.

اما با ظهور اکوسیستم گیم فای، همه‌چیز تغییر کرده است. حالا شما می‌توانید بازی کریپتویی موردعلاقه خود را روی هر سیستمی (اعم از موبایل و لپ‌تاپ‌های معمولی) بازی کنید و از آن کسب درآمد کنید. با توجه به روند رو به رشد بازی‌های کریپتویی از سال ۲۰۱۸ تا به‌حال، بسیاری از رمزارزهای محبوب شروع به پشتیبانی از بازی‌های مختلف کرده‌اند و کمپانی‌های بازی‌سازی بزرگ جهان مانند سونی، به ساخت بازی‌های بلاک چینی روی آورده‌اند و همین مسئله نشان می‌دهد که آینده روشنی در انتظار اکوسیستم گیم فای GameFi و بازی‌های کریپتویی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا