چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
قرارداد هوشمند

قرارداد هوشمند چیست؟حفظ امنیت معاملات به روشی هوشمندانه!

یکی از کاربردی‌ترین مفهوم‌های دنیای کریپتو، مفهوم قرارداد هوشمند است. با کمک قراردادهای هوشمند، امکانات جدیدی جلوی روی کاربران قرار می‌گیرد و امکان ثبت انواع قراردادهای قانونی، به‌صورت هوشمند و رمزنگاری شده فراهم می‌شود. ایده قرارداد هوشمند برای اولین بار در دهه 1990 توسط نیک سابو (Nick Szabo)، یکی از دانشمندان برجسته در حوزه کامپیوتر و رمز نگاری، ارائه شد اما در آن سال‌ها به دلیل اینکه پلتفرم دیجیتال یا دفتر کل توزیع شده‌ای مانند بلاک چین که قادر باشد از قراردادهای هوشمند پشتیبانی کند وجود نداشت، توسعه و پیشرفت این ایده به کندی انجام شد.

چندی بعد او قرارداد هوشمند را به عنوان ابزاری که با ترکیب پروتکل‌ها و رابط‌های کاربری، شبکه‌های کامپیوتری را رسمی و ایمن می‌کند معرفی کرد. سابو همچنین در مورد پتانسیل قراردادهای هوشمند برای استفاده در زمینه‌های مختلف که با توافقات قراردادی سروکار دارند مثل سیستم‌های اعتباری، پردازش پرداخت و مدیریت حقوق محتوا بحث کرد.

تفاوت قراردادهای هوشمند با قراردادهای عادی

همان‌طور که می‌دانید یک قرارداد عادی توافقی است بین دو یا چند شخص که آن‌ها را به  انجام کاری در آینده متعهد می‌کند. قراردادهای بسته شده بین صاحبان ملک و مستاجرین را می‌توان یک نمونه‌ ساده از این قراردادها در نظر گرفت. اما تفاوت قراردادهای هوشمند با قراردادهای عادی در این است که آن‌ها برای اجرا نیازی به عوامل واسطه ندارند. آن‌ها روی شبکه غیرمتمرکز بلاک چین که از تعداد زیادی گره (Node) تشکیل شده‌اند اجرا شده و نیازی به نهادی مرکزی مانند بانک، دولت‌ یا سرور متمرکز ندارند.

قرارداد‌ هوشمند، روشی مناسب برای امنیت معاملات

برای اجرای قراردادهای هوشمند به عوامل واسطه‌ نیازی نیست و قرارداد بین طرفین، براساس قواعد تعریف شده توسط آن‌ها بسته می‌شود. حذف واسطه‌ها باعث صرفه جویی در وقت و کاغذبازی شده و این موضوع تا حد زیادی بهره وری را افزایش می‌دهد. در حقیقت قراردادهای هوشمند پروتکلی برای تنظیم قراردادها هستند که با توجه به شرایط قرارداد، تمامی اقدامات پیش‌بینی شده در آن به صورت خودکار انجام می‌شود. لازم به ذکر است که تراکنش‌ها در این روند قابل‌ ردیابی بوده و برگشت ناپذیر هستند.

قراردادهای هوشمند در ارزهای دیجیتال

قراردادهای دیجیتال در دنیای ارزهای رمز نگاری شده را می‌توانیم به عنوان یک نرم‌افزار یا برنامه که روی بلاک چین اجرا می‌شوند تعریف کنیم. آن‌ها در حقیقت نوعی توافق دیجیتال هستند که توسط مجموعه‌ای از قوانین اجرا می‌شوند. قراردادهای هوشمند بصورت مستقیم مبادلات ارزهای دیجیتال را تحت شرایط و قوانین تعریف شده بین خریدار و فروشنده کنترل کرده و در صورت برقرار شدن شرایط به صورت خودکار اجرا می‌شوند.

قراردادهای هوشمند در بلاک چین امکان ایجاد پروتکل‌های بر پایه بی اعتمادی را فراهم می‌کنند. این بدان معناست که دو طرف معامله می‌توانند از طریق بلاک چین بدون اینکه نیازی به شناخت و اعتماد به یکدیگر داشته باشند تعهداتی را در قبال هم بپذیرند. آن‌ها همچنین می‌توانند اطمینان حاصل کنند که در صورت عدم تحقق شرایط، قرار داد به مراحل اجرایی نخواهد رسید. اگر چه پروتکل بیت کوین سال‌هاست که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند، اما این نوع قرارداد توسط سازنده و بنیان‌گذار اتریوم به نام ویتالیک بوترین به محبوبیت رسیده است. البته لازم به ذکر است که ممکن است هر بلاک چبن از روش متفاوتی برای اجرای قراردادهای هوشمند بهره ببرد. در این مقاله ما به بررسی قراردادهای هوشمندی که در ماشین مجازی اتریوم (EVM) اجرا می‌شوند خواهیم پرداخت.

قراردادهای هوشمند در اتریوم

به زبان ساده یک قرارداد هوشمند مانند یک برنامه دترمینیستیک (برنامه‌های قطعی) عمل می‌کند که در صورت به تحقق پیوستن برخی شرایط یک وظیفه خاص را انجام می‌دهد.بنابراین می‌توان گفت جملات شرطی جزئی از این قراردادهای هوشمند بوده و علی رغم باور عمومی افراد، قراردادهای هوشمند قراردادهای حقوقی یا قرارداد هوشمند (smart contract) نیستند. آن‌ها در حقیقت از مجموعه‌ای از کدها تشکیل شده‌اند که روی بلاک چین اجرا می‌شوند.

در شبکه اتریوم قرارداد هوشمند وظیفه اجرا و مدیریت عملیاتی را که کاربران روی بلاک چین انجام می‌دهند به عهده دارند. هر آدرسی که یک قرارداد هوشمند نباشد یک حساب خارجی (EOA) نامیده می‌شود. بنابراین می‌توان گفت قراردادهای هوشمند توسط کدهای کامپیوتر و حساب‌های خارجی توسط کاربران کنترل می‌شوند.

قرارداد‌ هوشمند، روشی مناسب برای امنیت معاملات

اصولا قراردادهای هوشمند اتریوم از یک کد قرارداد و دو کلید عمومی تشکیل شده‌اند. اولین کلید عمومی توسط سازنده قرارداد ارائه شده و دیگری نشان‌دهنده خود قرارداد بوده و به عنوان یک شناسه دیجیتال منحصر به فرد برای هر قرارداد هوشمند عمل می‌کند.

برای درک بهتر شرایطی را در نظر بگیرید که یک کارفرما قصد دارد برای انجام کارهای مربوط به گرافیک پروژه خود از یک گرافیست کمک گرفته و حقوق وی را پرداخت کند. اگر آن‌ها بخواهند از قرارداد هوشمند برای دستیابی به هدف خود استفاده کنند، تمامی اطلاعات مربوط به قرارداد آن‌ها از جمله کاری که قرار است انجام شود، آدرس کیف پول مبدا و مقصد، مقدار دستمزد مورد نظر و … توسط یک برنامه نویس در یک قرارداد هوشمند بر بستر بلاک چین نوشته می‌شود.

همچنین مقدار دستمزدی که قرار است به گرافیست پرداخت شود در قالب توکن متعلق به بلاک چین استفاده شده در قرارداد مذکور قفل (Lock) می‌شود. در این صورت به محض اتمام کار و به وقوع پیوستن تمام شرایط دستمزد مورد نظر به حساب گرافیست انتقال داده خواهد شد.

مزایای قرارداد هوشمند

از مزایای قراردادهای هوشمند می‌توان به غیر قابل جعل بودن و عدم دستکاری در آن‌ها اشاره کرد. به دلیل اینکه این نوع قراردادها روی بلاک چین پیاده‌سازی شده‌اند، همه یک نسخه از آن را خواهند داشت. بنابراین جلوگیری از اجرای آن یا دستکاری در آن تقریبا ممکن نیست.

در قراردادهای هوشمند که نحوه کار آن‌ها شباهت زیادی به دستگاه‌های فروش خودکار دارد، نه تنها تمامی قواعد قرارداد را می‌توان تعریف کرد، بلکه در صورت برقراری آنها قرارداد بصورت خودکار اجرا خواهد شد. قراردادهای هوشمند به علت خودکار بودن بسیار سریع‌ و ارزان‌ بوده و از خطاهای انسانی که در هنگام انجام فرآیندهای معاملاتی اتفاق می‌افتد جلوگیری می‌کنند.

یک قرارداد هوشمند اتریوم خصوصیات زیر را در بر دارد:قراردادهای هوشمند و توزیع شده میان همه گره‌های شبکه اتریوم توزیع می‌شوند. این موضوع را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین تفاوت این قراردادها با سایر راه‌حل‌های مبتنی بر سرورهای متمرکز در نظر گرفت.

همانطور که اشاره شد قراردادهای هوشمند با فراهم شدن شرایط اقداماتی را انجام می‌دهند و نتیجه کار بدون توجه به اینکه چه کسی آن‌ها را اجرا کند همیشه یکسان بوده و به صورت خودکار انجام می‌شوند. اما تا وقتی که بستر مناسب فراهم و قرارداد ثبت نشده است این قراردادها به صورت خودکار شروع به کار نخواهند کرد و پس از بسته شدن قابل تغییر نیستند.

برخی از بلاک‌ چین ها توانایی پردازش قراردادهای هوشمند را دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به بیت کوین، زنجیره‌های جانبی (Side chains)، NXT و اتریوم اشاره کرد. اگرچه بلاک چین بیت کوین برای پردازش معاملات بیت کوین گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود اما قابلیت‌های کمی برای پردازش اسناد دارد.

زنجیره‌های جانبی نیز به بلاک‌ چین‌هایی گفته می‌شود که در مجاورت بیت کوین فعالیت کرده و فضای بیشتری برای پردازش قراردادها فراهم می‌کنند. NXT هم یک بلاک چین عمومی بوده که از چند الگو برای قراردادهای هوشمند استفاده کرده و کاربران در آن قادر به کد نویسی نیستند. اما اتریوم یک پلتفرم عمومی بلاک چین و بسیار پیشرفته برای رمزگذاری و پردازش قراردادهای هوشمند می‌باشد.کاربران به راحتی می‌توانند کد دلخواه خود را بارگزاری کنند اما باید برای انجام این کار باید توکن‌های ETH پرداخت کنند.

آیا قرارداد هوشمند را می‌توان تغییر داد؟

امکان ایجاد عملکردهای جدید در یک قرارداد هوشمند اتریوم پس از ثبت شدن آن غیرممکن است. با این حال، اگر سازنده آن تابعی به نام SELFDESTRUCT را در کد وارد کند امکان حذف قرارداد هوشمند و جایگزین کردن قرارداد جدید ممکن خواهد شد. اما اگر این عملکرد از پیش در کد وجود داشته باشد امکان حذف قرارداد وجود نخواهد داشت.

لازم است بدانید که قرارداد هوشمند هم تا حدی قابلیت انعطاف داشته و توسعه‌دهندگان از روش‌های زیادی برای ایجاد قراردادهای هوشمند قابل ارتقا، با درجات مختلف از پیچیدگی بهره می‌گیرند. یعنی می‌توان قابلیت به روزرسانی را برای قراردادهای هوشمند تعریف کرد اما به طور کلی امکان ایجاد هیچ‌گونه تغییری بعد از ثبت قرارداد هوشمند وجود ندارد. ولی در صورتی که طرفین قرارداد از قبل، تابعی به نام خودتخریب (Self-Destruct) در کد قرارداد قرار داده باشند، امکان پاک کردن آن در آینده وجود خواهد داشت.  اما بدون وجود این تابع در کد قرارداد، به هیچ‌وجه نمی‌توان قرارداد هوشمند را پاک کرد.

قرارداد‌های هوشمند، روشی مناسب برای امنیت معاملات

یکی از راه‌هایی که در این زمینه وجود دارد، تقسیم یک قرارداد به بخش‌های مختلف و قرادادهای کوچک‌تر است. به طوری که بخشی از کد، قابلیت پاک شدن و تغییر داشته باشد و بخشی دیگر خیر، که این موضوع نیز می تواند چشم‌انداز قرارداد هوشمند را تحت تاثیر قرار دهد.

این قراردادهای نسل جدید از ظرفیت زیادی برای شخصی سازی در معاملات بهره می‌برند. این بدان معنی است که می‌توان از آن‌ها برای معاملات در زمینه‌های گوناگون و مطابق میل طرفین معامله استفاده کرد. طرفین این معامله علاوه بر اینکه هزینه‌های مربوط به انجام تراکنش‌ها و معاملات خود را کاهش داده‌اند، از شفافیت بسیار بالای این قراردادها هم بهره‌مند خواهند شد.

این قراردادها در طیف وسیعی از معاملات و فعالیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند اما در مواردی که نیاز به تبادل پول و اطلاعات میان چند طرف معامله وجود دارد بسیار کاربردی هستند. از امکان عقد قراردادهای هوشمند می‌توان در حوزه‌های متنوعی مانند امور خیریه، سلامت و درمان، زنجیره تامین و مدیریت امور مالی بهره برد.

چشم انداز قراردادهای هوشمند

با توجه به مطالبی که گفتیم می‌توان گفت که قراردادهای هوشمند در حقیقت همان کدهایی هستند که برنامه نویس‌ها می‌نویسند. بنابراین امکان بروز خطاهای انسانی در آن‌ها نیز وجود دارد و در صورتی که موضوع قرارداد اطلاعات بسیار مهمی باشد یا مبالغ کلانی مورد معامله قرار بگیرد، باید قرارداد حتما توسط فردی خبره و ماهر نوشته شود. با توجه به اینکه سیستم بلاک‌چین و اجرای قراردادهای هوشمند قابلیت تغییرناپذیری دارد، بروز اشتباهات برنامه‌نویسی در آن‌ها می‌تواند ضرر سنگینی را به طرفین معامله وارد کند.

طرفداران پروپا قرص بلاک چین از قرارداد هوشمند استقبال زیادی کرده و بر این باورند می‌توان از آن‌ها به عنوان راهی برای  برای پیش‌برد سریع‌تر و بهتر امور تجاری بهره برد. همچنین استفاده از امتیازات قرارداد هوشمند تنها محدود به توافق‌نامه‌های کوچک نبوده و دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ نیز می‌توانند از مزایای بسیار آن‌ها بهره‌مند شوند. با استفاده از این قراردادها معامله‌گران و خریداران امکان ردیابی خرید خود را  در زنجیره تامین خواهند داشت و این موضوع سبب افزایش اعتماد در چرخه‌ی کار خواهد شد.

همان‌طور که بارها گفتیم بلاک چین آمده تا کارها را برای ما آسان‌تر کرده و کسب و کارمان را رونق بیشتری دهد و قراردادهای هوشمند به واسطه این فناوری با از بین بردن نیاز به واسطه‌ها، موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها و زمان می‌شوند و با خودکار‌سازی روند انجام کار، معاملات را ساده‌تر می‌کنند.

با توجه به مزایای این قرارداد نسبت به قراردادهای عادی و قدیمی به نظر می‌رسد آن‌ها در آینده‌ای نه چندان دور گوی سبقت را به طور کامل از قراردادهای عادی گرفته و آن‌ها را از دور خارج کنند. اما عده‌ای هم با آن‌ها به مخالفت پرداخته و معتقدند که بسیاری از مشکلات دنیای حقیقی را نمی‌توان به کمک این فناوری حل و فصل کرد. اما با این وجود نمی‌توان منکر شد که این قراردادها هزینه زیادی نداشته و از شفافیت بالایی برخوردارند.

اما به نظر می‌رسد که راه‌اندازی و آموزش فراگیر شبکه‌های غیرمتمرکز دشوار بوده و در آغاز هزینه‌های زیادی را در بر داشته باشد. به طور کلی شاید در حال حاضر نقص‌ها و ایراداتی در این زمینه وجود داشته باشد اما قطعا در آینده‌ای نه چندان دور، پیشرفت فناوری، ایرادات کنونی را از میان برخواهد داشت.

چین لینک چیست؟

هر رمز ارز متولد شده در دنیای ارزهای دیجیتال و بلاک چین در پی یک رویای منحصر به فرد ایجاد گردیده است. موفق ترین این پروژه‌ها و نوآوری‌ها با قرار گیری در میان برترین رمز ارزها و استقبال جهانی از آن‌ها نمود پیدا می‌کنند. چین لینک به عنوان یکی از موفق‌ترین و نوآورانه‌ترین پروژه‌های رمزنگاری شده در جهان شناخته می‌شود که مشخصا با یک هدف بزرگ و حقیقی به بازار آمده است.

چین لینک (Chainlink) یک شبکه غیر متمرکز اوراکل است که داده‌های دنیای واقعی را برای قراردادهای هوشمند به بستر بلاک‌ چین متصل می‌کند و برای پرداخت‌ها در حوزه خدمات بر روی شبکه استفاده می‌شود. برای درک کارکرد و اهمیت چین لینک، در ابتدا به توضیح کوتاهی درمورد چیستی قرارداد هوشمند نیاز داریم. قراردادهای هوشمند در بستر بلاک چین، پروتکلی برای تنظیم قراردادها هستند که با توجه به شرایط قرارداد، تمامی اقدامات پیش‌بینی شده در آن به صورت خودکار انجام می‌شود و تراکنش‌ها در این روند قابل‌ ردیابی بوده و برگشت ناپذیر هستند.

چین لینک چیست؟

قرارداد هوشمند و نرم افزار اوراکل

بنابر منطق قرارداد هوشمند بر روی بلاک چین، پس از ارزیابی اطلاعات و پس از آن که شرایط مورد نیاز فراهم گردد، قراردادها بصورت خودکار اجرا می‌شوند. سرمایه گذاری جمعی یک مثال خوب برای درک این مفهوم است: اگر مقدار مشخصی از اتریوم برای یک قرارداد هوشمند در تاریخ معینی سپرده گذاری می‌شود، پرداخت انجام می‌شود؛ در غیر این‌صورت پرداخت به سرمایه گذار/خریدار عودت داده می‌شود.

به دلیل وجود قرارداد هوشمند بر روی بلاک چین، پرداخت‌ها تغییر ناپذیر (immutable) و قابل مشاهده برای عموم (verifiable) می‌شوند که تضمین کننده سطح بالایی از اعتماد فی ما بین طرفین قرارداد خواهد بود. آنها پارامترهای اعلام شده توافق را به طور کامل منعکس می‌کنند و در صورت تحقق این پارامترها و فقط در صورت اجرای آنها، قرارداد اجرا می شود.

حال، برای امکان ایجاد قراردادهای هوشمند، نیازمند تائید منابع خارجی بیرون از بلاک چین هستیم. مشکل در اتصال منابع اطلاعاتی خارجی به قرادادهای هوشمند بلاک چین به زبانی که برای هر دو سو قابل درک باشد وجود دارد و این یکی از اصلی‌ترین محدودیت‌ها در نحوه استفاده گسترده از قراردادهای هوشمند است.

قرارداد هوشمند چیست؟ اوراکل و چین لینک

این همان نقطه‌ای است که اوراکل وارد عمل می‌شود. اوراکل نرم افزاری است که به عنوان واسطه عمل می‌کند و داده‌ها را از دنیای واقعی به قراردادهای هوشمند در بلاکچین وارد می‌کند و سپس بازمی‌گرداند. با این حال، یک اوراکل متمرکز واحد مشکلات غیر متمرکز فراوانی را ایجاد می‌کند که قرارداد هوشمند تضمین شده با بلاک چین قصد حل کردن آن را دارد. نقط مرکزی مشکل! اگر یک اوراکل معیول باشد یا به خطر بیافتد، از کجا بدانیم داده‌ها دقیق است؟ چه مزیتی در کار خواهد بود اگر داده‌های تغذیه کننده یک قرارداد هوشمند غیر قابل اتکا باشد؟ پس بیایید نگاهی اجمالی و مجدد به قراردادهای هوشمند و اوراکل‌ها بیاندازیم:

  • قرارداد هوشمند تغییر ناپذیر و قابل تائید است و با احراز شرایط به طور خودکار در چهارچوب اگر/سپس (IF/THEN) اجرا می‌شود.
  • داده‌ای که این شرایط را تعیین می‌کند به شکل سنتی از بلاکچین آمده است.
  • اخیرا، اوراکل‌ها برای ورود داده‌های خارج از زنجیره داده (off-chain) به قراردادهای هوشمند درون زنجیره‌ای (on-chain) به اکوسیستم رمزنگاری معرفی شده‌اند.

اوراکل‌های متمرکز از مزایای قراردادهای هوشمند بلاک چین می‌کاهد، چرا که ممکن است غیر قابل اعتماد یا معیوب باشد.

قرارداد هوشمند چیست؟ اوراکل و چین لینک

نحوه کارکرد چین لینک

چین لینک یک شبکه غیر متمرکز تشکیل شده از نودهایی است که داده‌ها و اطلاعات آورده شده از منابع خارج از بلاک‌چین را به داخل بلاک چین قراردادهای هوشمند از طریق اوراکل ارائه می‌دهد. این پروسه به همراه یک سخت افزار امن خارجی، مشکلات قابلیت اطمینانی را که فقط در صورت استفاده از تنها یک منبع متمرکز امکان پذیر شده است را حذف می‌کند. هنگامی که یک قرارداد هوشمند درخواست اطلاعات می‌کند، پردازش بر روی یک قرارداد هوشمند بلاک چینی فعال شده، شروع می‌شود. آن قرارداد هوشمند یک درخواست اطلاعات ایجاد می‌کند.

قرارداد هوشمند چیست؟ اوراکل و چین لینک

پروتکل چین لینک این درخواست را به عنوان یک رویداد (event) ثبت می‌کند و در ازای آن یک قرارداد هوشمند متناظر (قرارداد سطح خدمات یا SLA) نیز ایجاد می‌کند تا این داده‌های خارج از زنجیره را بدست آورد. قرارداد SLA چین لینک ۳ قرارداد فرعی ایجاد می‌کند: قرارداد اعتبار چین لینک (Chainlink Reputation Contract)، قرارداد تطابق سفارش چین لینک (Chainlink Order-Matching Contract) و قرارداد تجمیع چین لینک (Chainlink Aggregating Contract).

قرارداد هوشمند چیست؟ اوراکل و چین لینک

قرارداد اعتبار چین لینک سوابق ارائه دهنده اوراکل را بررسی می‌کند تا صحت و سابقه عملکرد آن را تائید کند – سپس گره‌های نامعتبر یا غیر قابل اعتماد را ارزیابی و رد می‌کند.

قرارداد تطابق سفارش چین لینک قرارداد درخواستی را از نودهای چین لینک درخواست می‌کند و تقاضاهای درخواستی را می‌گیرد (هنگامی که قرارداد درخواست، مجموعه خاصی از گره‌ها را انتخاب نمی‌کند) – سپس تعداد و نوع گره‌های مناسب را برای انجام درخواست انتخاب می‌کند.

قرارداد تجمیع چین لینک تمام داده‌ها را از اوراکل‌ها دریافت می‌کند و آن‌ها را برای یک نتیجه دقیق تائید کرده و یا وفق می‌دهد.

قرارداد هوشمند چیست؟ اوراکل و چین لینک

سپس گره‌های چین لینک برای قرارداد درخواست داده و اطلاعات می‌کند و با استفاده از نرم افزار هسته‌ای چین لینک (Chainlink Core) این درخواست را از زبان برنامه نویسی درون زنجیره‌ای به یک زبان برنامه نویسی خارج از بلاک چین تبدیل می‌کند که یک منبع داده قابل فهم از دنیای واقعی است. این نسخه درخواست که به تازگی ترجمه شده است، به یک رابط نرم افزار برنامه نویسی (API) هدایت می‌شود که داده‌ها را از آن منبع جمع می‌کند. پس از جمع‌آوری داده‌ها، اطلاعات ترجمه شده از طریق هسته چین لینک دوباره به زبان بلاک‌چین ترجمه می‌شود و به قرارداد تجمیع چین لینک ارسال می‌شود.

در این مرحله است که موضوع جالب می‌شود. قرارداد تجمیع چین لینک می‌تواند اطلاعات گرفته شده از یک منبع واحد و منابع چندگانه را معتبر کند که این موضوع می‌تواند اطلاعات حاصل از منابع چندگانه را باهم تطابق دهد.

قرارداد هوشمند چیست؟ اوراکل و چین لینک

پس اگر پنج گره یا نود یک پاسخ را از یک پایگاه داده مانند سنسور هواشناسی تحویل دهند و دو نود دیگر پاسخ متفاوتی تحویل دهند، قرارداد تجمیع چین لینک (CAC) درخواهدیافت که آن دو نود در اشتباهند (و یا غیر صادق هستند) و آن پاسخ‌ها را منتفی و رد می‌کند. به این روش، نودهای چین لینک می‌توانند داده دریافتی از یک منبع واحد را اعتبار سنجی و تائید یا رد کنند.

قرارداد هوشمند چیست؟ اوراکل و چین لینک

قرارداد تجمیع چین لینک این پروسه اعتبار سنجی را می‌تواند برای منابع چندگانه تکرار کند، سپس تمامی داده‌های تائید شده را با معدل گیری درون یک قطعه از داده سازگار کند. تحت شرایط خاص، نه تنها تمامی پاسخ‌ها می‌توانند معدل‌گیری شوند بلکه بخاطر سادگی نیز قادر نخواهیم بود فراتر از این جلو رویم. با کمک منبع داده، چین لینک راهی ایجاد کرده است تا با روشی قابل اعتماد و کارآمد به قراردادهای هوشمند فعال بر روی بلاک چین داده‌های دقیق ارائه کند.

جایگاه توکن‌های چین لینک

متقاضیان قرارداد از توکن لینک برای پرداخت هزینه اپراتورهای گره چین لینک برای کار خود استفاده می‌کنند. قیمت‌ها توسط اپراتور نود چین لینک بر اساس میزان تقاضای داده‌ای که می‌توانند ارائه دهند و بازار فعلی معین می‌شود. اپراتورهای نود چین لینک همچنین می‌توانند از چین‌لینک برای استیک کردن (نوعی سپرده‌گذاری رمزارز) استفاده کنند. اپراتورهای نود می‌بایستی توکن LINK را برای نشان دادن تعهد خود به شبکه و ایجاد انگیزه برای سرویس‌دهی خوب سپرده گذاری کنند.

قرارداد اعتبار چین لینک (Chainlink Reputation Contract) هنگام تطبیق گره‌ها با درخواست داده، اندازه سپرده نود یا گره (node’s stake) را در نظر می‌گیرد. نودهای با سپرده بزرگتر احتمال بیشتری برای انتخاب شدن برای اجرای درخواست‌ها را دارند. بدین ترتیب برای خدمات خود LINK کسب می‌کنند. شبکه چین لینک همچنین گره‌های معیوب یا غیر معتبر را که خدمات ضعیفی ارائه می‌دهند بوسیله اخذ مالیات سپرده‌های LINK جریمه می‌کند.

توکن LINK برای کار با استاندارد ECR20 بر روی اتریوم بنا شده است. بدین‌وسیله، چین لینک قابلیت خرید و فروش به قیمت ارزهای فیات و یا ارزهای دیجیتال دیگر را دارا است.

رشد قیمتی چین لینک

قیمت چین لینک در ژانویه ۲۰۲۰ به ۴.۷ دلار رسید و در همان ماه به قیمت ۸.۶۶ دلار دست یافت و اندکی بعد به قیمت خیره کننده ۱۳.۴۶ دلار دست یافت. به عبارتی، طی ۴۰ روز، ۱۸۶ درصد و طی دو سال بیش از ۴۰۰۰ درصد رشد داشته است. رکورد افزایش قیمت بیشتر ارزهای دیجیتال در ژانویه ۲۰۱۸ اتفاق افتاده است، اما نمودار چین لینک در این زمینه کاملا متفاوت عمل کرده است و رشد چشمگیر آن در ژانویه ۲۰۱۸ اتفاق افتاده است.

نقش کلیدی شبکه چین لینک در آینده با وجود تیم قدرتمند و شرکای بزرگ و اهداف منحصربه‌فردی که دنبال می‌کند، دیدگاه بلند مدت این رمز ارز را کاملا سبز و صعودی نشان می‌دهد و در صورت عدم وقوع مسائل غیر منتظره، می‌توان بر روی چین لینک به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت و پرسود حساب کرد.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.