ساتوشی ناکاموتو کیست؟

ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین کیست؟

یکی از بزرگترین رازهای دنیای کریپتو، شناخت هویت ساتوشی ناکاموتو است و کارشناسان معتقدند که کشف هویت ناکاموتو می تواند تاثیر بسزایی بر اقتصاد، سیاست داخلی ارز دیجیتال بیت کوین داشته باشد. تلاش برای درک چگونگی تبدیل بیت کوین به سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری بسیار جالب است. اما جالب تر از این برای کاربران دنیای ارزهای دیجیتال ناشناس بودن شخص ناکاموتو است.

هیچ کس حتی نمی داند که از او یا آنها هنگام اشاره به ساتوشی ناکاموتو استفاده کند. زیرا ساتوشی ناکاموتو ممکن است نام گروهی متشکل از بیش از یک نفر باشد. ناکاموتو در هر کجای این دنیا و هر کسی که باشد، حقایق جالب زیادی در مورد او وجود دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در ادامه این مقاله حقایق جالب در مورد ناکاموتو را شرح کنیم.

ساتوشی ناکاموتو، جنجالی‌ترین نام دنیای کریپتو کارنسی است؛ کسی که هویت واقعی خود را از سال ۲۰۰۸ پنهان نگه داشته و تبدیل به یکی از مرموزترین موضوعات شده، اما هرچه امروز در جهان ارزهای دیجیتال وجود دارد، از ابتدا مدیون ساتوشی ناکاموتو است. در این مطلب از وبلاگ اکسکوینو، درمورد ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین، وایت پیپر این ارز دیجیتال و حدس و احتمالاتی که درمورد هویت این فرد مطرح می‌شود، بیش‌تر می‌خوانید.

در حقیقت ساتوشی ناکاموتو کیست؟

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) نامی است که به‌عنوان خالق بیت کوین از آن یاد می‌شود، اما کسی دقیقا نمی‌داند که ساتوشی ناکاموتو یک فرد است یا یک گروه؟ چند ساله است؟ کجا زندگی می‌کند؟ درحال‌حاضر زنده است؟همان‌طور که می‌دانید، اولین قدم‌های خلق ارز دیجیتالی با نام Bitcoin، در سال ۲۰۰۷ میلادی برداشته شد و بعد از آن در اکتبر سال ۲۰۰۸، وایت‌پیپر بیت کوین، توسط ساتوشی ناکاموتو، در قالب یک ایمیل به لیستی از فعالان حوزه رمزنگاری، با نام Cryptography Mailing List ارسال شد. عنوان این ایمیل «بیت کوین: سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا» بود. این ایمیل سر منشا پیدایش و توسعه جهان رمزارزها بود. 

درنهایت در ژانویه ۲۰۰۹ میلادی، شبکه بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو راه‌اندازی شد. هال فینی (Hal Finney)، یکی از اولین کسانی بود که به بیت کوین علاقه نشان داد و در همان هفته‌های اول آغاز کار این ارز دیجیتال، از راه دور با ناکاموتو همکاری کرد تا اولین پایگاه داده بلاک چین جهان کار خود را آغاز کند. اولین تراکنش بیت کوین هم از طرف خود ناکاموتو برای هال فینی ارسال و انجام شد.

ساتوشی ناکاموتو در پروفایل بنیاد P2P ادعا کرد که یک مرد ژاپنی است و در تاریخ ۲۵ آپریل ۱۹۷۵ به‌دنیا آمده است، اما هرگز به‌صورت رسمی و جدی هویت و اطلاعات شخصی خود را فاش نکرده است. او در سال ۲۰۰۹ پستی در همین پلتفرم منتشر کرد و در آن نوشت: «من یک سیستم نقدی کاملا غیرمتمرکز و متن باز جدید به‌نام بیت کوین توسعه داده‌ام که به‌صورت همتا به همتا P2P عمل می‌کند. این سیستم نقدی، سرور مرکزی ندارد و همه‌چیز به‌جای اعتماد، بر مبنای رمزنگاری بنا شده است (امنیت سیستم با رمزنگاری تامین می‌شود). نگاهی به این سیستم بیاندازید و آن را امتحان کنید!»

طبق گفته‌ی برخی منابع، ۵ درصد از کل بیت کوین BTC جهان (که ۲۱ میلیون واحد است)، به ناکاموتو تعلق دارد، به همین دلیل هم نام او در لیست ۱۰۰ ثروتمند برتر جهان قرار گرفته است و لقب «منزوی‌ترین میلیاردر جهان» را به او داده‌اند. ساتوشی ناکاموتو آخرین‌بار در سال ۲۰۱۰ پست عمومی گذاشت و در سال ۲۰۱۱ ارتباط خود را به‌صورت کامل با توسعه‌دهندگان بیت کوین قطع کرد و راهبری پروژه بیت کوین را به گوین اندرسون (Gavin Anderson) که یک برنامه‌نویس است سپرد. با توجه به مخفی بودن هویت ساتوشی ناکاموتو، هیچ‌کس نمی‌داند که درحال‌حاضر او زنده است یا نه. اگر روزی آدرس ولت بیت کوین او دیگر در دسترس نباشد،‌حدود ۵ درصد از کل بیت کوین موجود در جهان هم دیگر قابل دسترس نخواهد بود. درحال‌ حاضر کوچک‌ ترین واحد یک بیت کوین، ساتوشی نامیده می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد قیمت ساتوشی می توانید مقاله ساتوشی چیست را مطالعه کنید.

هویت‌های احتمالی ساتوشی ناکاموتو

در طول زمان افرادی مدعی شدند که آن‌ها درواقع شخص ساتوشی ناکاموتو هستند، اما ادعای این افراد هرگز جدی گرفته نشد. از سمت دیگر بسیاری از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال و خبرنگاران هم معتقدند که ساتوشی ناکاموتو، در واقع تیمی متشکل از افرادی نابغه است.

هال فینی که در سال ۲۰۱۴ درگذشت و گوین اندرسون، هردو ساتوشی ناکاموتو بودن را به‌صورت جدی رد کردند و گمانه‌زنی‌ها بعد از رد ادعا از سمت این دو نفر به مسیرهای دیگری کشیده شد. در طول زمان، ۳ نفر به‌عنوان قطعی‌ترین گزینه‌ها برای هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو درنظر گرفته می‌شوند که در ادامه بیش‌تر درمورد این افراد می‌خوانیم.

  • دوریان ناکاموتو (Dorian Nakamoto)
دوریان ناکاموتو - ساتوشی ناکاموتو کیست؟

در سال ۲۰۱۴، مجله Newsweek، با انتشار گزارشی مدعی شد که دوریان ناکاموتو ۷۰ ساله، ساکن لس‌آنجلس آمریکا، همان خالق بیت کوین است. در این مقاله به سابقه مهندسی دوریان ناکاموتو و تحصیل او در دانشگاه پلی‌تکنیک کالیفرنیا (California Polytechnic) اشاره شده بود. دوریان ناکاموتو به سرعت این مسئله را با اعلام یک بیانیه عمومی رد کرد و دقیقا یک روز بعد از بیانیه دوریان، ساتوشی ناکاموتو در یک انجمن آنلاین ظاهر شد، پستی با عنوان «من دوریان ناکاموتو نیستم» منتشر کرد و دوباره ناپدید شد.

  • کریگ رایت (Craig Wright)
کریگ رایت - ساتوشی ناکاموتو کیست؟

کریگ رایت، یک برنامه‌نویس استرالیایی است و در لندن زندگی می‌کند. برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۵ مجله Wired با انتشار مقاله‌ای اعلام کرد که قوی‌ترین شواهد هویتی ساتوشی ناکاموتو را پیدا کرده است و کریگ رایت را به‌عنوان ناکاموتو معرفی کرد.

پس از آن در سال ۲۰۱۶ میلادی مدعی شد که او ساتوشی ناکاموتو است. این ادعا به سرعت از سمت جامعه بیت کوین و کریپتو کارنسی رد شد. او برای اثبات ادعای خود، مدعی شد که بخشی از بیت کوین‌های اولیه را منتقل می‌کند که البته تا همین روز هم‌چنان این کار را انجام نداده است. 

رایت یک فورک از بیت کوین به‌نام بیت کوین SV هم راه‌اندازی کرده و مدعی است که Bitcoin SV، همان چیزی است که خواسته‌های ساتوشی ناکاموتو را محقق می‌کند و بیت کوین از مسیر خود خارج شده است. 

کریگ رایت علاوه‌بر انجام اقدامات قانونی برای اثبات ادعای خود، برای ثبت اختراع بیت کوین هم نام‌نویسی کرده است.

  • نیک سابو (Nick Szabo)
نیک سابو - ساتوشی ناکاموتو کیست؟

سابو یک محقق مشهور و مهندس کامپیوتر است. او در سال ۱۹۹۶، در مقاله‌ای «قراردادهای هوشمند» را معرفی کرد و به همین دلیل مشهور است. در سال ۲۰۰۸، نیک سابو روی یک ارز دیجیتال با نام بیت گلد Bit Gold کار می‌کرد و در تعریف این ارز گفت: «پروتکلی که می‌توان در آن بدون نیاز به وجود واسطه، پول پرهزینه و غیرقابل جعل ساخت.» که این تعریف شباهت زیادی به تعریف مفهوم بیت کوین دارد. 

به اعتقاد بسیاری از افراد تاثیرگذار جهان کریپتو کارنسی، نیک سابو همان ساتوشی ناکاموتو است، اما خود سابو این ادعا را به‌شدت رد می‌کند.

چرا ساتوشی ناکاموتو هویت خود را مخفی کرد؟

حتما با خود فکر می‌کنید چرا کسی که یکی از مهم‌ترین اختراع‌های جهان را انجام داده و تغییری چنین بزرگ ایجاد کرده است، باید هویت خود را مخفی کند؟

فارغ از تفکر اصلی خود ساتوشی ناکاموتو، به‌نظر می‌رسد که پنهان ماندن هویت او برای غیرمتمرکز باقی ماندن بیت کوین Bitcoin، نیاز بوده است. بسیاری از خالقان رمز ارز، از میزان توجهی که به آن‌ها نشان داده می‌شود خوشنود نیستند و معتقدند میزان تاثیرگذاری آن‌ها ممکن است باعث تصمیم‌های اشتباه شود. 

از طرف دیگر به‌نظر می‌رسد که ساتوشی ناکاموتو می‌دانست با فاش کردن هویت خود، در معرض خطرهای زیادی قرار می‌گیرد؛ برای مثال ممکن است مقامات دولتی به دنبال او بروند! در سال ۲۰۱۱، برنارد فون ناتهاوس به جرم ساخت، تملک و فروش ارز خصوصی خود با نام دلار لیبرتی (Liberty Dollar)، محکوم شد. 

احتمال دیگری که داده می‌شود این است که فقط یک نفر پشت پروژه بیت کوین نباشد و این پروژه حاصل تلاش یک تیم حرفه‌ای باشد و به همین دلیل، برای امنیت بیش‌تر پروژه، اسم این تیم تحت عنوان ساتوشی ناکاموتو اعلام شده باشد و اعضای تیم ناشناس مانده باشند. 

بالاخره ساتوشی ناکاموتو کیست؟

از زمان پیدایش بیت کوین تا همین حالا، حدس و بحث‌های فراوانی بر سر هویت ساتوشی ناکاموتو وجود دارد و تا همین امروز که بیش از ۱۳ سال از پیدایش بیت کوین می‌گذرد، هنوز حتی کوچک‌ترین سرنخ قابل اتکایی برای اثبات هویت سازنده اولین ارز دیجیتال جهان وجود ندارد. 

ساتوشی ناکاموتو می‌تواند یک فرد باشد، یک تیم باشد، یک آژانس امنیتی یا یک شرکت بزرگ باشد و حتی طبق حدس برخی فعالان حوزه رمز ارز، می‌تواند گروهی از سایفرپانک‌ها باشد!

جدا از هویت، حتی هیچ‌کس نمی‌داند که ساتوشی ناکاموتو زنده است یا نه. البته بسیاری هم معتقدند که ناشناس ماندن هویت خالق بیت کوین، بهترین گزینه است. چرا که اگر بیت کوین معطوف به یک شخص شناس باشد، با کوچک‌ترین توصیه‌هایی که از سمت این فرد شنیده شود، بازار نوسانات زیادی پیدا می‌کند و درواقع، ناشناس ماندن ساتوشی ناکاموتو، احتمالا به نفع همه است!

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.