پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
بیت کوین چیست

بیت کوین چیست و چه کاربردی دارد ؟

ورود به دنیای رمزارزها در حداقلی‌ترین حالت مستلزم شناخت بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بازار یعنی بیت‌ کوین Bitcoin است. ارزی که خواه یا ناخواه تمامی تریدرها و تمام سرمایه‌گذاران بازار رمزارزها با آن آشنا هستند یا حتی افراد تازه‌کار نیز برای شروع کار در بازار به دنبال شناخت پادشاه رمزارزها یعنی ارز دیجیتال بیت کوین هستند.

در این مقاله ما به بررسی جز به جز تمامی ویژگی‌ها، ساختار، عملکرد، تاریخچه، تیم پروژه، آینده و عملکرد قیمتی و چگونگی خرید بیت کوین خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

بیت کوین چیست؟

بزرگ‌ترین سوالی که در این مقاله به آن پاسخ داده می‌شود این است که بیت کوین چیست و ارز دیجیتال بیت کوین BTC چه کارایی دارد. برای تعریف چیستی بیت کوین می‌توان یک کتاب کامل از مفاهیم و توضیحات را به قلم آورد. به طور عام بیت کوین را یک ارز دیجیتال می‌نامند که شاید تعریف درستی از اولین رمزارز بازار نباشد. اولین رمزارز بازار که برای تحول سیستم مالی سنتی دنیا پا به بازار مالی گذاشت و تا الان نیز با عملکرد خیره‌کننده خود این صنعت را دگرگون کرده است.

بیت کوین چیست؟

یک دارایی که به ایده استفاده از فناوری بلاک چین در سال ۲۰۰۸ برای ثبت داده‌ها و جلوگیری از نشت یا دستکاری اطلاعات جامه عمل پوشاند. بیت کوین بر خلاف تمامی ارزهای رایج دنیا با نظارت هیچ گونه نهاد مرکزی مانند بانک‌ها یا دولت‌های سیاسی عمل نمی‌کند در عوض به واسطه یک پروتکل کاملا غیرمتمرکز یک فرایبند همتا به همتای کاملا رمزنگاری شده به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

این ویژگی باعث می‌شود برای تایید تراکنش‌ها نیازی به شخص ثالثی وجود نداشته باشد که در عمل واسطه‌ها و کارمزدهای اضافی را حذف می‌کند. بیت کوین در اصل یک ارز رمزنگاری شده یا همان رمزارز است، یک ارز که وجود خارجی و ملموس ندارد و مانند یک نسخه آنلاین از پول نقد است. هر شخص می‌تواند از آن برای خرید محصولات و خدمات استفاده کند و در کنار این ویژگی از کاربردهای دیگر بیت کوین نیز بهره‌مند شود.

دو ویژگی مهم غیرمتمرکز و ضد تورمی بودن ویژگی‌هایی هستند که بیت کوین و اکوسیستمش از آن بهره‌ می‌برند. یک ویژگی جدید و متحول‌کننده که پیش از آن در دنیای امور مالی وجود نداشت. ارز دیجیتال بیت کوین اولین پول دیجیتالی بدون نظارت نهادهای مرکزی است که می‌توان آن را بدون توجه به محدودیت‌های مرزی و سیاسی و بدون نیاز به واسطه‌ به شخص دیگری ارسال کرد. ارز دیجیتال بیت‌ کوین نیز مانند ارزهای فیات به بخش‌های کوچتری به نام ساتوشی تقسیم می‌شود تا بتوان مقادیر کم را نیز با آن انتقال داد. هر واحد ساتوشی با یک صد میلیونم بیت کوین یا  ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ برابری دارد.

تاریخچه بیت کوین

از زمان ابداع و ساخت بیت کوین تا به الان این رمزارز محبوب‌ترین رمزارز در بازار بوده و با حضور هنجارشکنانه خود الهام بخش توسعه بسیاری از رمزارزهای دیگر شده است. رقبایی که یا سعی در ایجاد یک سیستم پرداخت پرداخت جایگزین هستند یا با ارائه ابزارهای کاربردی به دنبال تحول سیستم مالی دنیا هستند.

بیشتر بخوانید : ارز دیجیتال چیست ؟

تاریخچه بیت کوین

پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ و شکست سیستم مالی سنتی به واسطه آشفتگی‌های اقتصادی آن زمان، بی‌اعتمادی به بانک‌ها و نقش آن‌ها در سیستم‌های مالی نسبت به قبل بسیار پر رنگ شد. در این برهه زمانی وجود یک سیستم مالی که واسطه‌های سنتی را از میان حذف کند، سرعت تایید تراکنش‌ها را بالا ببرد،کارمزد انتقال را به حداقل برساند و امکان تقلب در داده‌ها را از بین ببرد، ضروری بود.

اینجا بود که یک فرد یا گروهی از افراد ناشناس با اسم مستعار ساتوشی ناکاموتو Satoshi Nakamoto برای رسیدگی به این مشکل پا به میدان گذاشتند و در همان سال ۲۰۰۸ یک وایت پیپر White Paper برای حل این مشکل منتشر کردند.

بررسی تاریخچه ارز دیجیتال بیت کوین

ساتوشی ناکاموتو ارز دیجیتال بیت کوین و شبکه آن را به عنوان راهی برای انجام معاملات بدون نیاز به شخص ثالث (نهاد مرکزی) به دنیای ارائه کرد. سیستمی که به جای تکیه بر بانک‌های یا سایر موسسات مالی، از اثبات رمزنگاری برای حفظ یکپارچگی شبکه استفاده می‌کند. در ۳ ژانویه ۲۰۰۹، اولین بلاک بیت کوین به نام بلاک پیدایش Genesis Block استخراج شد و در کنار آن بلاک چین بیت کوین نیز شروع به کار کرد. یک هفته بعد از این راه‌اندازی اولین تراکنش به واسطه ارز دیجیتال بیت کوین به صورت آزمایشی تکمیل شد.

 اولین بلاک بیت کوین

چتان چاولا، استادیار کارآفرینی در کالج نورث سنترال در ناپرویل، ایلینوی، که در به صورت تخصصی در حوزه رمزارزها و بلاک چین تحقیق می‌کند، می‌گوید: «در چند ماه اول، بیت کوین تنها در دسترس استخراج‌کنندگانی بود که بلاک چین بیت‌کوین را تایید می‌کردند و قابلیت خرید و فروش آن وجود نداشت.» مارک گرابوفسکی، دانشیار دانشگاه آدلفی و نویسنده کتاب «رمزارزها: آغازگر پول دیجیتال» می‌گوید: «در این مرحله، بیت‌کوین ارزش واقعی نداشت. ماینرها فقط برای سرگرمی و سر در آوردن از ساز و کار این شبکه تراکنش‌های آن را تایید می‌کردند یا خود تراکنشی انجام می‌دادند.»

(۱۹۹۸-۲۰۰۹) سال‌های پیش از بیت کوین

با وجود اینکه ارز دیجیتال بیت کوین اولین رمزارز ایجاد شده است اما قبل از بیت کوین نیز تلاش‌هایی برای ایجاد ارزهایی آنلاین با استفاده از دفتر کل ایمن شده با رمزگذاری صورت گرفته بود. از بی-مانی B-Money  و بیت گلد Bit Gold می‌توان به عنوان ارزهای پیش از بیت‌ کوین نامبرد که هیچ وقت به طور کامل توسعه نیافته‌اند.

تاریخچه بیت کوین

(۲۰۰۸) ناکاموتو با ایده بیت کوین وارد می‌شود

مقاله‌ای به نام «بیت کوین؛ سیستم پرداخت الکترونیکی همتا به همتا» در یک گروه ایمیلی با موضوع رمزنگاری توسط فردی ناشناس به اسم ساتوشی ناکاموتو پست شد. ناکاموتو به دنبال غیرمتمرکز کردن و تحول سیستم مالی سنتی بود.

(۲۰۰۹) سر آغاز کار بیت کوین !

نرم‌افزار بیت‌کوین برای اولین بار در دسترس عموم قرار گرفت و مکانیزم استخراج (در ادامه درباره این مفهوم صحبت خواهیم کرد) با ثبت بلاک پیدایش به شکل رسمی آغاز شد.

سرآغاز بیت کوین

(۲۰۱۰) بیت کوین در برابر پیتزا

از آنجایی که بیت کوین تا این لحظه معامله‌ واقعی نداشت و فقط استخراج شده بود پس طبیعتا ارزش‌گذاری این دارایی نوظهور نیز غیرممکن بود. در سال ۲۰۱۰ شخصی تصمیم گرفت برای اولین بار از بیت کوین برای خرید پیتزا استفاده کند. نتیجه این معامله مبادله ۱۰۰۰۰ بیت کوین در برابر ۲ پیتزا بود. ۱۰۰۰۰ بیت کوینی که امروزه میلیون‌ها دلار ارزش دارد.

بررسی تاریخچه بیت کوین

(۲۰۱۱) ظهور رقبا

با افزایش محبوبیت بیت کوین و ایده ارزهای غیرمتمرکز و رمزگذاری شده، رمزارزهای دیگری نیز به عنوان جایگزین برای بیت‌کوین ایجاد و به بازار عرضه شدند؛ رمزارزهایی که به عنوان آلت کوین شناخته می‌شوند و به دنبال بهبود نواقص بیت کوین هستند.

از نیم‌کوین Namecoin و لایت کوین Litecoin  می‌توان به عنوان اولین‌ها نام برد.

(۲۰۱۳) اولین سقوط بیت کوین

مدت کوتاهی پس از اینکه ارزش هر واحد بیت کوین برای اولین بار به ۱۰۰۰ دلار رسید، قیمت آن به سرعت ریزش داشت. برای افرادی که بیت کوین ۱۰۰۰ دلاری خریده بودند نزدیک به دو سال طول کشید تا ضررشان جبران شود.

(۲۰۱۴)‌ کلاهبرداری و سرقت با بیت کوین

از آن‌جایی که بیت کوین با هدف ناشناس بودن تراکنش‌ها و طبیعتا عدم کنترل نهادهای مرکزی طراحی شده است، از همان ابتدا هدفی جذاب و پرسود برای مجرمان بود. در ژانویه ۲۰۱۴، بزرگترین صرافی بیت کوین جهان یعنی ام‌تی.گوکس Mt.Gox آفلاین شد و ۸۵۰ هزار بیت کوین ناپدید شد.

سرقت با بیت کوین

(۲۰۱۷-تا الان) بلوغ بازار و سقف‌های قیمتی جدید

با به بلوغ رسیدن این دارایی و طبیعتا پذیرش هر چه بیشتر بیت کوین قله‌های جدید قیمتی روز به روز در نوردیده شدند.

برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ بیت کوین به سقف قیمتی خود یعنی ۱۹۴۰۰ دلار رسید و بعد از ۳ سال کم فروغ از سال ۲۰۲۰ یک روند صعودی قوی شروع شد تا در نوامبر ۲۰۲۱ بیت کوین به قیمت ۶۸ هزار دلار برسد و سقف جدیدی را برای خود ثبت کند.

بنیان‌گذار بیت کوین

چهارده سال پیش، یک شخص یا گروهی با استفاده از نام مستعار ساتوشی ناکاموتو مقاله‌ای منتشر کرد که در آن سیستم نرم‌افزاری جدیدی به نام بیت کوین را توصیف می‌کرد؛ سیستمی برای تحول امورمالی سنتی. هویت ناکاموتو تا به امروز یکی از بزرگ‌ترین معماهای دنیا رمزارزهاست. خب ساتوشی ناکاموتو کیست؟ در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸، ساتوشی ناکاموتو یک مقاله‌ نه صفحه‌ای را در گروهی با موضوع رمزنگاری ارسال کرد که در آن درباره شکل جدیدی از پول الکترونیکی به نام بیت کوین صحبت شده بود. در آن زمان نه تنها کسی به هویت ناکاموتو اهمیت نمی‌داد بلکه اکثر افراد آن گروه نیز به مفهوم و ایده بیت کوین اعتقادی نداشتند.

ساتوشی ناکاموتو

تا آن زمان افراد زیادی در تلاش بودند تا نوعی از یک پول دیجیتالی ارائه دهند اما همگی با شکست مواجه شدند تا در ۹ ژانویه ۲۰۰۹، ناکاموتو شبکه بیت کوین را راه اندازی کرد. هال فینی Hal Finney‌ یکی از معدود افرادی بود که شیفته ایده بیت کوین شد و در هفته‌های اولیه بیت کوین به همراه ساتوشی ناکاموتو دورادور با هم بر روی این شبکه کار می‌کردند و در نهایت اولین تراکنش بیت کوین از سمت ناکاموتو به فینی به ثمر رسید.

حدود دو سال بیت کوین به آهستگی به رشد خود ادامه داد و ناکاموتو نیز با توسعه‌دهندگان دیگر به صورت ناشناس همچنان در ارتباط بود. در دسامبر ۲۰۱۰ ناکاموتو ارسال پیام‌های عمومی و در سال ۲۰۱۱ ارتباط خود با توسعه‌دهندگان را به طور کامل متوقف کرد.وی رهبری پروژه را به گوین اندرسن Gavin Andresen سپرد و از دیدگان با انتشار یک نامه محو شد.

در این ۳ سال ناکاموتو هیچ اطلاعات شخصی از خود منتشر نکرد و تمامی نوشته‌های او درباره بیت کوین و کدهای آن بود.

تنها چیزی که از این شخص یا تیم می‌دانیم این است که او حدود یک میلیون بیت کوین در کیف پول ارز دیجیتال خود دارد که در سال اول استخراج شده و تا به حال دست نخورده باقی مانده است. در طول این سال‌ها تقریبا هر کسی که حتی کمی با اکوسیستم بیت کوین درگیر بوده به عنوان ساتوشی ناکاموتو معرفی شده است؛ از هال فینی گرفته تا گوین اندرسن. تا به امروز تمامی این ادعاها رد شده و هیچ شخصی به صورت رسمی به عنوان ساتوشی ناکوموتو مشخص نشده است.

در سال ۲۰۱۴ نیز گروهی از دانشجویان و محققین دانشگاه استون بیرمنگام انگلستان، با انجام یک تحلیل زبان‌شناسی به این نتیجه رسیدند که نیکولاس سابو Nicholas Szabo به احتمال زیاد ناکاموتو است اما وی این ادعا را رد کرد.

نیکولاس سابو

در سال ۲۰۱۶ نیز برنامه‌نویس استرالیایی یعنی کرگ رایت Craig Wright ادعا کرد که او بنیان‌گذار و سازنده بیت کوین یعنی ساتوشی ناکاموتو است. ادعاهای وی به سرعت در میان طرفداران بیت کوین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و رد شد. در سال‌های اخیر نیز او تلاش‌های زیادی داشته تا ادعای خود را مطرح کند حتی در دادگاه فلوریدا نیز به همراه دیو کلیمن  Dave Kleiman (به عنوان یکی از بنیان‌گذاران بیت‌کوین) طرح دعوی کرد تا این ادعا را اثبات کند با این حال هیات منصفه هیچ مدرکی مبنی بر ایجاد بیت کوین این دو با هم پیدا نکرد.

پشتوانه بیت کوین چیست؟

یکی از مهم‌ترین سوال‌هایی که افراد تازه‌وارد درباره ارزش بیت کوین می‌پرسند درباره دلیل ارزشمندی این رمزارز است. برای پاسخ به این سوال ابتدا باید مفهوم ارزش ذاتی و پشتوانه‌سازی را درک کرد تا بتوان به ارزش ذاتی بیت کوین پی برد.

در اصل ارزشی که بیت کوین دارد بیشتر یک مفهوم ذهنی است و کارشناسان زیادی درباره این مفهوم نظرات و عقاید مختلفی ارائه داده‌اند. از ارزش به واسطه عرضه و تقاضا گرفته تا پشتوانه‌هایی چون کاربرد و تحولی که در سیستم مالی سنتی به عنوان یک پیشگام ایجاد کرده است. این نظرات به خوبی پاسخگو این سوال اساسی نخواهند بود؛ ارزش بیت کوین از چه چیزی نشات می‌گیرد؟

بیت کوین برای ارزشمند بودن نیازی به پشتوانه‌ای ملموس مانند ارزهای دولتی قدیمی ندارد. ارزهای فیات مانند دلار آمریکا و بسیاری دیگر از ارزهای سنتی فاقد پشتوانه هستند. در این بین ارز دیجیتال بیت کوین هم پشتوانه‌ای فیزیکی ندارد، بلکه ارزش آن به عنوان یک روش پرداخت تعیین و قیمت‌گذاری می‌شود. در اصل می‌توان ریاضیات را که زیربنای بلاک چین بیت کوین است به عنوان پشتوانه مفهومی بیت کوین دانست.

پشتوانه بیت کوین چیست؟

شاید به عنوان کسی که با دنیای رمزارزها آشناییتی نداشته باشد، با خود بگویید از آن‌ جایی که ارز دیجیتال بیت کوین هیچ پشتوانه فیزیکی ندارد پس طبیعتا هم هیچ ارزشی نباید داشته باشد؛ اما این تصور کاملا اشتباه است. وجود پشتوانه‌های فیزیکی دولت‌ها را به شدت محدود می‌کرد چرا که آن‌ها توانایی تامین طلا بیشتر برای عرضه و چاپ پول خود نداشتند.

ارزهای رایج سنتی به طور مستقیم پشتوانه‌ای برابر با طلا داشتند و هر شخص می‌توانست آن ارز را در بانک مرکزی در برابر طلا بازخرید کند زیرا کشورهای زیادی از استاندارد طلا به عنوان پشتوانه سیستم پولی خود استفاده می‌کردند. به عنوان بخشی از این سیستم، کشورها ذخایر کافی طلا را در خزانه‌های خود نگه می‌داشتند تا به عنوان پشتوانه‌ای برای ۱۰۰ درصد از عرضه ارز در گردش خود باشد. در سال ۱۹۲۹ این سیستم توسط استرالیا و نیوزلند و در سال ۱۹۳۱ توسط کانادا، آلمان و بریتانیا و در سال ۱۹۳۳ ایالات متحده آمریکا نیز تا حد کمی کنار گذاشته شد. سال ۱۹۷۱ ریچارد نیکسون به قانون پشتوانه دلار توسط طلا پایان داد و سیستم برتون وودز کاملا باطل شد.

بررسی قیمت بیت کوین

پس از باطل شدن این توافق‌نامه، کشورها به استفاده از ارزهای فیات روی آوردند که در آن ارز ملی دیگر توسط چیزی پشتیبانی نمی‌شد و بانک‌های مرکزی می‌توانند هر زمانی که بخواهد اسکناس‌های جدید چاپ کنند. گرچه پول جدید چاپ شده ارزش ذاتی ندارد اما ارزش آن به واسطه عرضه و تقاضا و همچنین قدرت دولت پشت آن تعیین می‌شود.

با وجود اینکه ارزهای فیات پشتوانه فیزیکی ندارند اما ما به آن‌ها اعتماد داریم و مشکلی از بابت تعیین ارزش آن‌ها نداریم. بیت کوین نیز مانند دلار آمریکا با یک کالای فیزیکی پشتیبانی نمی‌شود و ارزش آن به واسطه راه‌های دیگر محاسبه می‌شود. بیت کوین نیز مانند دلار آمریکا پشتوانه فیزیکی ندارد اما می‌توان ریاضیات و علم رمزنگاری را پشتوانه اصلی بیت کوین دانست.

ارزش بیت کوین

علم پیچیده‌ای که زیربنای فناوری بلاک چین و عرضه کنترل شده بیت کوین است. چیزی که باعث کنترل محدودیت عرضه و مقاومت در برابر سانسور می‌شود؛ دو عاملی که به خودی خود بسیار ارزشمندند. از عوامل مهم دیگری که می‌توان برای ارزش‌دهی به بیت کوین نام برد این است که بیت کوین اولین سیستم پولی موفقی بود که به طور کاملا غیرمتمرکز همچنان بعد سال‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهد. سیستمی که آزادی مالی را به معنای واقعی برای کاربران فراهم می‌کند. عاملی که از اتفاق‌های مهم مانند تغییر عرضه یا حتی مصادره کردن دارایی‌ها جلوگیری می‌کند.

همچنین بیت کوین کاربردهای فراتری نسبت به یک ارز فیات دارد. وجود عملکردهای متنوع و کاربردی خود یکی از عواملی است که باعث ارزش‌گذاری می‌شود. از عامل مهم بعدی یعنی عرضه و تقاضا نیز نباید گذشت. یکی از مهم‌ترین عناصر مهم در بحث ارزش‌گذاری میزان عرضه و تقاضا یک دارایی است که می‌تواند بر قیمت یک دارایی تاثیر مستقیم بگذارد.

برای درک ارزش ذاتی بیت کوین شاید بهتر است به دلیل ارزش دارایی‌های سنتی که نهاد مرکزی کنترل‌کننده ندارند، ‌بنگریم. طلا، نقره، فلزات اساسی و … تمامی این منابع بر اساس کاربردها و میزان کمیاب بودن خود ارزشمند خواهند شد نه قیمت‌گذاری یک واحد صادر کننده.

کمی جلوتر درباره نوع تامین امنیت و ساختار بلاک چین بیت کوین نیز صحبت خواهیم کرد اما بد نیست اشاره بکنیم که شبکه بیت کوین انرژی زیادی مصرف می‌کند که این امر را نیز می‌توان یکی از دلایل ارزش‌گذاری آن برشمرد. میزان انرژي مصرفی برای تولید هر واحد بیت‌کوین خود می‌تواند عاملی برای تعیین قیمت حداقلی بیت کوین نیز باشد.

تعداد کل بیت کوین‌ها چقدر است؟

همانطور که می‌دانید ارز دیجیتال بیت کوین با نماد بی‌تی‌سی BTC تنها ارز شبکه بیت کوین است. ساتوشی ناکاموتو بلاک چین بیت کوین را به گونه‌ای برنامه‌نویسی کرده است تا فقط ۲۱ میلیون واحد بیت کوین وجود داشته باشد. هر کوین جدید طی فرایند استخراج ایجاد و به بازار عرضه می‌شود. یکی از دلایلی که بیت کوین را دارایی ضد تورمی می‌خوانند همین ویژگی محدود بودن آن است. از آن‌جایی که هیچ نهاد کنترل کننده‌ای برای بیت کوین وجود ندارد پس طبیعتا نیز نمی‌توانند میزان عرضه آن را افزایش بدهند.

تعداد کل بیت کوین‌ها چقدر است؟

نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که در حال حاضر حدود ۱۹ میلیون واحد از کل بیت کوین‌ها استخراج شده است و قرار است در سال ۲۱۴۰ آخرین واحد بیت کوین استخراج شود اما مشکل اینجاست که عرضه در گردش در نهایت به حدود ۱۹.۵ میلیون واحد خواهد رسید. این میزان ۱.۵ میلیون واحد کمتر از کل میزان عرضه بیت کوین خواهد بود. دلیل این امر حدود ۱.۵ میلیون (به طور دقیق ۱.۴۹۶ میلیون) بیت کوینی است که به اصطلاح سوخته یا گم شده‌اند.

عملکرد شبکه بیت کوین

بیت کوین از بلاک چین به عنوان یک پایگاه داده‌ یا همان دفتر کل اطلاعات توزیع شده از کل تراکنش‌ها استفاده می‌کند که امنیت خود را با رمزگذاری بدست می‌آورد و اطلاعات هر بلاک توسط هر نظیر در شبکه تایید می‌شود. کل سیستم بیت کوین به همین شکل کار می‌کند. به واسطه نوع طراحی سیستم‌های بلاک چینی هک کردن سیستم یا جعل داده‌های ذخیره شده در هر بلاک بسیار دشوار است چرا که با دست کاری اطلاعات یک بلاک اعتبار آن از بین می‌رود و باعث حذف آن از زنجیره می‌شود که در نتیجه آن را ایمن و غیرقابل تغییر می‌کند.

عملکرد شبکه بیت کوین

اما به طور کلی عملکرد بیت کوین به چند بخش تبدیل می‌شود؛ بلاک چین، استخراج،‌ کلید‌ها و کیف پول‌ها و تراکنش‌ها. ترکیب همه این بخش‌ها شبکه بیت کوین را می‌سازد که در ادامه به هر یک از این مفاهیم به شکل جامع خواهیم پرداخت.

بلاک چین بیت کوین

همانطور که گفته شد بیت کوین اولین بار سازوکار بلاک چین را عملی کرد. یک شبکه ثبت داده دیجیتالی توزیع شده به که به نوعی یک دفتر کل عمومی دیجیتال برای ثبت تراکنش‌ها و داده‌های مرتبط آن استفاده می‌شود. بلاک‌ها در بلاک چین واحدهایی هستند که داده‌های هر تراکنش مانند تاریخ، زمان، ارزش، خریدار و فروشنده و یک کد شناسایی را در درون خود ذخیره می‌کنند. نکته مهمی که غیرمتمرکز بودن بلاک چین بیت کوین را نشان می‌دهد این است که این بلاک چین فقط در یک مکان ذخیره نمی‌شود بلکه چندین کامپیوتر و سیستم در شبکه توزیع می‌شود و این داده‌ها را به صورت همزمان بروزرسانی و نگه‌داری می‌کنند. به سیستم‌هایی که در شبکه توزیع شده‌اند نود یا گره Node گفته می‌شود.

هر نود شبکه بیت کوین یک کپی از بلاک چین در سیستم خود ذخیره می‌کند و هر زمانی که تغییر تایید شده‌ای در بلاک چین ایجاد شود داده‌های آن نود به‌روزرسانی می‌شود. البته بلاک چین‌های مختلف با ساز و کارهای متفاوت کار می‌کنند و هر یک سیستمی متفاوت نسب به دیگری دارند. بیت کوین به واسطه استفاده از ساز و کار اجماع اثبات کار مفهوم استخراج یک ارز را به وجود آورد. اجماع اثبات کار مکانیزمی است که باعث تامین امنیت شبکه بیت کوین می‌شود. برای درک بهتر عملکرد بیت کوین و بلاک چین آن باید ابتدا مفهوم بلاک‌ها را درک کرد.

بلاک‌ها

هنگامی که یک بلاک در بلاک چین بیت کوین باز می‌شود، بلاک چین با یک تابع ریاضی رمزنگاری شده به نام هش، آن بلاک را ایجاد می‌کند؛ یک عدد ۲۵۶ بیتی که اطلاعات زیر را رمزگذاری می‌کند:

  • نسخه بلاک
  • هش بلاک قبلی
  • اطلاعات تراکنش‌ اولیه ثبت شده در بلاک
  • شماره بلاک نسبت به بلاک اول
  • مرکل‌روت Merkelroot (عددی ۲۵۶ بیتی که اطلاعات تمام بلاک‌های قبلی را ذخیره می‌کند)
  • اطلاعات دقیق زمانی بلاک
  • هدف شبکه
  • عدد نانس nonce (عددی ۳۲ بیتی که به صورت تصادفی تولید می‌شود)

تراکنش‌ها به ترتیب وارد صف برای ثبت در هر بلاک می‌شوند، ‌پس از ثبت بلاک بسته می‌شود و بلاک چین هش را ایجاد می‌کند. همان طور که در بالا گفته شد هر بلاک حاوی اطلاعات بلاک‌های قبلی خود نیز هست که این باعث می‌شود اطلاعات در بلاک چین قابلیت دست‌کاری نداشته باشند. به زبانی ساده هر بلاک به بلاک قبلی خود مانند حلقه‌های یک زنجیر متصل است. خب اگر برای شما سوال است که هر بلاک به چه صورتی ایجاد می‌شود در بخش استخراج کاملا آن را درک خواهید کرد.

بلاک چین و دفتر کل توزیع شده چه تفاوتی دارند؟

ابتدا شاید بد نباشد به مفهوم دفتر کل توزیع شده بپردازیم. دفتر کل توزیع شده Distributed Ledger یک پایگاه داده است که در چند مکان یا در میان چند شرکت‌کننده به صورت یکسان وجود دارد. برعکس پایگاه‌های داده متمرکز که شرکت‌ها از آن استفاده می‌کنند و تمامی اطلاعات در یک مکان ثابت ذخیره می‌شوند دفتر کل توزیع شده به یک محل ذخیره‌سازی محدود نمی‌شود. این توزیع باعث غیرمتمرکز شدن می‌شود و طبیعتا نیاز به یک مرجع مرکزی برای تایید اطلاعات را از بین می‌برد.

از فناوری دفتر کل توزیع‌شده برای پردازش، تایید یا اعتبارسنجی تراکنش‌ها یا انواع دیگر تبادل داده استفاده می‌شود. به طور معمول تنها سوابق زمانی در این دفتر ذخیره می‌شوند که همه افرادی که دفتر را دارند به توافق رسیده باشند. خب مهم‌ترین نکته در مقایسه یک بلاک چین و یک دفتر کل توزیع این است که بلاک چین نوعی دفتر کل توزیع شده است. اگرچه بلاک چین از دنباله‌ای از بلوک‌ها ساخته شده است اما در یک دفتر کل توزیع شده زنجیره‌ای از اطلاعات وجود ندارد.

در بلاک چین بیت کوین برای تایید و اعتبارسنجی داده‌های به اجماع اثبات کار نیاز است که این موضوع در دفترهای کل توزیع شده دیده نمی‌شود. مقیاس‌پذیری در دفتر کل توزیع شده نسبت به بلاک چین نیز بالاتر است. شاید در ذهنتان یک دفتر کل توزیع شده دقیقا با یک بلاک چین یکسان باشد اما در این بخش به یک اما بزرگ می‌رسیم. اگرچه همه بلاک چین‌ها دفتر کل توزیع شده هستند اما همه دفترهای کل توزیع شده، بلاک چین نیستند. به طور کلی می‌توان بلاک چین را زیر مجموعه دفتر کل توزیع شده خواند که برای ثبت اطلاعات از بلاک‌های رمزنگاری شده استفاده می‌کند.

ساز و کار اجماع اثبات کار Proof of Work Consensus

اثبات کار روشی است که بلاک چین بیت کوین برای تایید صحت تراکنش‌های جدیدی که به بلاک چین اضافه می‌شود از آن استفاده می‌کند. از آن‌جایی که شبکه‌ غیرمتمرکز بیت کوین (بلاک چین) هیچ‌گونه نهاد مرکزی کنترل‌کننده‌ای ندارد برای تایید اعتبار و یکپارچگی داده‌های جدید از روش اجماع اثبات کار استفاده می‌کند. بیت کوین از شبکه توزیع شده‌ای از افراد و رایانه‌ها برای اعتبارسنجی تمامی تراکنش‌ها و اضافه کردن آن‌ها به بلاک‌های جدید در زنجیره استفاده می‌کند؛ مکانیزمی که اثبات کار خوانده می‌شود در اصل مکانیزمی توافقی برای انتخاب فعالان شبکه مجاز (همان ماینرها) برای تایید داده‌های جدید هستند.

به واسطه این سیستم هر ماینری که داده‌های جدید را به درستی تایید کند و اخلالی فریب‌کارانه در سیستم انجام ندهد بیت کوین پاداش می‌گیرد. به زبانی دیگر اثبات کار یک الگوریتم نرم‌افزاری برای اطمینان از معتبر بودن بلاک‌ها است که برای آن به مقداری قدرت محاسباتی استفاده می‌شود. این یک ساز و کار توافقی است که به نهادهای ناشناس در شبکه‌های غیرمتمرکز اجازه اعتماد به یکدیگر را می‌دهد.

«کار» در ساز و کار اجماع اثبات کار مهم‌ترین اتفاق است. اتفاقی که از ماینرها می‌خواهد که با رقابت با یکدیگر به سرعت و قبل از دیگر رقبا معاملات پیچیده ریاضی یا همان میزان هش را حل کنند و در ازای آن پاداش بگیرند. مجموع این اتفاقات از دست‌کاری و تقلب در سیستم جلوگیری می‌کند.

البته این سیستم در کنار مزایایی که برای بلاک چین بیت کوین دارد مورد انتقادات زیادی قرار گرفته است. مهم‌ترین انتقادی که به سیستم اثبات کار می‌شود مصرف زیاد انرژی این سیستم است که در نتیجه باعث آلودگی بیشتر محیط زیست و انتشار گازهای گلخانه‌ای بیشتر می‌شود.

کلید و کیف پول

اگر با دنیای رمزارزها آشنا نباشید حتما مهم‌ترین سوالی که به آن بر می‌خورید این است که اگر بیت کوین فیزیکی نیست و هیچ بانکی آن را صادر نمی‌کند پس کجا می‌توان بیت‌کوین‌هایمان را ذخیره کنیم؟ اصلا این بیت کوینی که خریدم کجاست؟ آسان‌ترین روش برای درک این موضوع فرض کردن این مسئله است که بلاک چین یک بانک مجازی و اجتماعی است که دارایی همه را ذخیره می‌کند.

همانطور که شما موجودی خود را با استفاده از برنامه‌ها بانکی درون موبایلتان مشاهده می‌کنید در دنیای رمزارزها نیز این برنامه همان کیف پول Wallet است. هر کاربر با استفاده از یک کیف پول و کلید مخصوص خود به بیت کوین و دارایی‌های خود دسترسی پیدا می‌کند.

کلیدها

هر میزان بیت کوین در هسته خود داده‌هایی مربوط به مالکش دارد. مالکیت این داده‌ها زمانی به غیر منتقل می‌شود که تراکنشی انجام شود و بیت کوین مدنظر از یک کیف پول به کیف پول دیگر منتقل شود.

هنگامی که یک میزان مشخص بیت کوین در بلاک چین به یک مالک اختصاص داده می‌شود، مالک یک شماره یا به اصطلاح کلید خصوصی دریافت می‌کند. هر کیف پول ارز دیجیتال دارای یک آدرس عمومی است که به آن کلید عمومی می‌گویند که مانند شماره کارت بانکی می‌توان آن را در اختیار دیگران قرار داد تا برای شما بیت کوین ارسال کند و کلید خصوصی مانند رمز عبور یا امضا بانکی شما را دارد و بدون آن نمی‌توان تراکنشی در بلاک چین بیت کوین ثبت کرد.

کلید خصوصی تنها چیزی است که مالکیت شما را نشان می‌دهد پس باید در حفظ آن کوشا باشید و اگر آن را از دست بدهید دیگر راهی برای بازیابی دارایی‌هایتان نخواهید داشت.

استخراج بیت کوین

شاید قبل از اینکه وارد بازار رمزارزها شوید اصطلاح استخراج بیت کوین را شنیده باشید. استخراج یا ماینینگ کلمه‌ای است که معنای واقعی خود را در دنیای بیت کوین از دست داده و بیشتر شبیه یک تمثیل از اتفاقی است که رخ می‌دهد.

همانطور که گفته شد بیت کوین یک دارایی غیرمتمرکز و بدون نیاز به شخص ثالث است. خب اگر نهاد متمرکزی برای نظارت بر انجام تراکنش‌ها وجود نداشته باشد از کجا می‌توان فهمید که تقلبی در تراکنش‌ها و این شبکه رخ نمی‌دهد؟ خب اینجاست که مفهوم استخراج به کمک بیت کوین می‌آید. با توجه به اینکه بلاک چین بیت کوین از مکانیزم اثبات کار برای فعالیت خود استفاده می‌کند پس استخراج در این شبکه امری الزامی است.

به زبانی دیگر با تامین امنیت شبکه به واسطه استخراج و تایید تراکنش‌ها بلاک‌های جدید شکل می‌گیرند و پاداشی به افراد فعال در شبکه داده می‌شود.

استخراج در شبکه بیت کوین در اصل فرآیند تایید تراکنش‌ها و ایجاد یک بلاک جدید در بلاک چین است. عمل استخراج توسط نرم‌افزارهایی انجام می‌شود که روی رایانه‌ها یا ماشین‌هایی که به‌طور خاص برای ماینینگ طراحی شده‌اند به نام مدارهای مجتمع با کاربرد خاص ASIC اجرا می‌شوند.

هش چیزی است برنامه‌ها و ماشین‌های استخراج به دنبال آن هستند. تمامی دستگاه‌های ماینینگ در حال کار برای تولید عددی هستند که با هش بلاک مطابقت داشته باشد.

به طور پیش فرض هر بلاک شامل یک هش می‌شود که از قبل تعیین شده است که پاداش یافتن آن و ایجاد هر بلاک مقداری بیت کوین خواهد بود. دستگاه‌های استخراج به طور تصادفی هش‌ها را تولید می‌کنند تا یک هش حدس زده شده با هش بلاک تطابق داشته باشد. هر کسی که اول از همه هش بلاک را پیدا کند برنده جایزه شبکه می‌شود. طبیعتا هر چه توان محاسباتی بیشتری در اختیار یک ماینر باشد احتمال برنده شدن پاداش بلاک بیشتر است.

استخراج بیت کوین

با گنجاندن هش بلاک قبلی در بلاک جدید، ماینرهای دیگر شبکه می‌توانند تکراری بودن یا نبودن یک تراکنش را به راحتی بررسی کنند. به مجموعه این بلاک‌ها زنجیره بلاک یا همان بلاک چین گفته می‌شود.

ماینرها برای انجام این اعمال از کارمزدی که کاربران برای انجام تراکنش‌هایشان پرداخت می‌کنند، مقداری به عنوان پاداش کسب می‌کنند. اولین ماینری که بتواند معامله هش مربوط به یک بلاک را حل کند مقداری پاداش جداگانه کسب می‌کند. این پاداش‌ها در اصل به عنوان مشوقی برای تامین امنیت شبکه در نظر گرفته شده است.

به کل این فرآیند حدس زدن اثبات کار گفته می‌شود. این سازوکار مهم‌ترین ویژگی امنیتی این شبکه است که باید آن را درک کنید تا از چگونگی استخراج بیت کوین سر دربیاورید. برای کسب اطلاعات بیشتری درباره استخراج بیت کوین مانند سخت افزارها و نرم‌افزارهای مورد نیاز و فرایندی که باید در پیش گرفت مقاله زیر را حتما مطالعه کنید.

استخراج بیت کوین

اگر به استخراج بیت کوین علاقه دارید می‌تواند مقاله‌ی آموزش گام به گام استخراج بیت کوین + راهنمای تصویری را مطالعه کنید. به سه روش می‌توان بیت کوین استخراج کرد؛ استخراج با استخر، استخراج انفرادی و استخراج ابری. از آن‌جایی که روش استخراج با استخر نسبت به دو روش دیگر از اهمیت بالاتری برخوردار است در ادامه این روش را با هم بررسی می‌کنیم.

استخراج‌کنندگان یا ماینرها

ماینرها وظیفه ایجاد بلوک‌های جدید در بلاک چین را از طریق فرآیندی به نام ماینینگ یا استخراج دارند. هر ماینر با حل مسائل پیچیده ریاضی برای پیدا کردن هش داده‌ها را بر روی بلاک اضافه می‌کند و سپس پس از پر شدن بلاک آن را می‌بندند. هنگامی که یک بلاک با موفقیت استخراج شود، ماینر پاداش رمزارزی دریافت می‌کند.

وظایف استخراج کنندگان یا ماینرهای بیت کوین

نودها

هر بلاک از طریق یک نود به بلاک دیگر متصل می‌شود که مجموع این بلاک‌ها کل زنجیره بلاک‌ها یا همان بلاک چین را تشکیل می‌دهد. نود در اصل به ذینفع شبکه و دستگاه‌های الکترونیکی (رایانه) وی اطلاق می‌شود که یک کپی کامل دفتر کل را بر روی سیستم خود نگهداری می‌کنند و در همین حین نیز شبکه را در حال اجرا نگه می‌دارند.

نود چیست؟

استخر استخراج

یکی از مفاهیم مهم در بحث استخراج بیت کوین استخر استخراج است. هر شخصی که بخواهد به استخراج بیت کوین بپردازد باید از یکی از سه روشی که گفته شد پیروی کند و از آن‌جایی که هر ماینری زودتر هش را بیابد برنده پاداش شبکه می‌شود پس داشتن توان محاسباتی بالاتر یک امتیاز محسوب می‌شود.

راحت‌ترین و رایج‌ترین روش استخراج بیت‌کوین استفاده از استخرهای استخراج است. یک استخر استخراج از تعداد زیادی ماینر تشکیل شده است. ماینرهای یک استخر، قدرت سخت‌افزاری خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند تا به واسطه قدرت بیشتری که بدست می‌آورند معامله هش سریع‌تر حل شود. هر ماینر با توجه به میزان قدرتی که در اختیار استخر خود گذاشته است پاداش می‌گیرد.

استخر استخراج

بر عکس استخراج انفرادی که اگر ماینری بتواند هش را به تنهایی حدس بزند کل پاداش حل هش به شخص داده می‌شود در یک استخر شما با افراد دیگر فعال در استخر موافقت می‌کنید که پاداش دریافتی را با باقی افراد حاضر در استخر بر اساس قدرت محاسباتی که در اختیار شبکه قرار می‌دهید،‌ تقسیم کنید. به معنای دیگر به صورت دوره‌ای و کوتاه مدت و به طور منظم پرداخت‌های کوچکی دریافت خواهید کرد. با این حال شرایط همه استخرها یکسان نیست. هنگام انتخاب استخر حتما باید به نکات زیادی توجه کنید.

اندازه استخر

همانطور که گفتیم حدس زدن عدد هش کاملا رقابتی و شانسی بوده و با میزان قدرت محاصباتی که شما یا استخرتان در اختیار دارد رابطه مستقیم دارد. پس هر چه تعداد ماینرهای استخر افزایش یابد، شانس دریافت پاداش نیز افزایش می‌یابد. البته فراموش نکنید که تعدد دفعات دریافت پاداش افزایش می‌یابد اما میزان هر پاداش نیر به همان مراتب کم‌تر می‌شود. پس اگر اول کار هستید و توالن محاسباتی زیادی در اختیارتان نیست، پیوستن به یک استخر بزرگ برای شما معقول‌تر خواهد بود.

اندازه استخر استخراج

حداقل میزان برداشت از استخر

پارامتر مهم دیگری که در انتخاب یک استخر استخراج باید در نظر گرفت حداقل میزان برداشتی است که امکان‌پذیر است. منظور از حداقل برداشت، کمترین مقدار بیت‌کوینی است که استخر به شما اجازه خروج آن به یک کیف پول دیگر را می‌دهد.

کارمزد استخر

دریافت کارمزد توسط استخر به واسطه سازماندهی ماینرها و خدماتی که ارائه می‌دهد امری طبیعی است. کارمزد دریافتی به طور معمول درصدی از میزان پاداشی است که به صورت دوره‌ای به واسطه قدرت محاسباتی که در اختیار آن‌ها قرار می‌دهید به شما داده می‌شود. کسر این کارمزد در همه استخرها به صورت خودکار قبل از واریز پاداش صورت می‌گیرد و نیازی به پرداخت دستی یا قبل از واریز پاداش وجود ندارد.

نکته: راه‌اندازی یک استخر استخراج بسیار هزینه‌بر است. تجهیراتی زیادی برای راه‌اندازی یک استخر استخراج بیت کوین نیاز است که طبیعتا هزینه زیادی را در پی خواهد داشت.

سختی شبکه

ساتوشی به شکلی بیت کوین را کدنویسی کرده است که هر ده دقیقه یک بلاک تولید شود پس با افزایش توان محاسباتی شبکه امر یافتن هش طبیعتا باید آسان‌تر گردد اما در عمل این اتفاق نخواهد افتاد چرا که مفهومی به نام سختی Difficulty مطرح می‌شود.

سختی شبکه بیت کوین

معیاری که همانطور که از اسمش پیدا است میزان سختی پیدا کردن هش در شبکه را تعیین می‌کند. هر چه توان ورودی شبکه بالاتر برود به طور خودکار سختی شبکه بیشتر و طبیعتا حل کردن هش سخت‌تر می‌شود.

هاوینگ Halving

هاوینگ یک مفهوم مهم در استخراج بیت کوین است. مفهومی که با سختی شبکه تا حدودی ارتباط دارد. در ابتدا شروع کار بلاک چین بیت کوین پاداش استخراج هر بلاک یا همان حل هش آن ۵۰ بیت کوین برای حل هش بود اما از آن‌جایی که عمل استخراج باید تا سال ۲۱۴۰ ادامه یابد با این میزان پاداش این امر امکان‌پذیر نخواهد بود. تقریبا هر چهار سال یا هر ۲۱۰ هزار بلاک، پاداش استخراج نصف می‌شود.

هاوینگ

اولین هاوینگ در سال ۲۰۱۲ اتفاق افتاد که بعد از استخراج ۲۱۰ هزارمین بلاک پاداش استخراج به ۲۵ بیت کوین رسید. در سال ۲۰۱۶ دومین هاوینگ انجام شد و این پاداش به ۱۲.۵واحد بیت کوین تقلیل یافت. آخرین هاوینگی که اتفاق افتاده است در سال ۲۰۲۰ نهایی شد و پاداش استخراج ماینرها به ۶.۲۵ واحد بیت کوین کاهش یافت. انتظار می‌رود هاوینگ بعدی در سال ۲۰۲۴ اتفاق بیفتد. پس از آخرین هاوینگ پاداش به صفر می‌رسد و دیگر امکان استخراج وجود نخواهد داشت.

بیت کوین چگونه تولید می‌شود؟

خب همانطور که در بخش استخراج و عملکرد شبکه بیت کوین خواندید برای تایید هر تراکنش و ساخت بلاک‌های جدید از ساز و کار اجماع اثبات کار استفاده می‌شود. یعنی باید حداقل ۵۱ درصد از ماینرها بر روی داده‌ها اجماع نظر داشته باشند تا تراکنش تایید و یک بلوک جدید ساخته شود. طی این اجماه با ایجاد هر بلاک و بسته شدن پس از اینکه ماینرهای شبکه هش آن بلاک را یافتند مقداری پاداش دریافت می‌کنند. در اصل این پاداشی که واریز می‌شود همان بیت کوین‌های جدید هستند که به شبکه تزریق می‌شوند.

 به کل مکانیزمی که باعث آزاد شدن بیت کوین‌های جدید و عرضه به بازار می‌شود عمل استخراج می‌گویند. تولید شدن بیت کوین اصطلاح درستی نیست چرا که چیزی تولید نمی‌شود بلکه به واسطه عمل تایید تراکنش‌ها، بیت‌کوین‌های جدید به شکبه تزریق می‌شوند.

بیت کوین چگونه تولید می‌شود؟

ویژگی‌های مهم بیت کوین

در این بخش مهم‌ترین ویژگی‌های بیت کوین را بررسی و معرفی خواهیم کرد.

غیرمتمرکز

بیت کوین اولین دارایی مالی غیرمتمرکز دنیا است. از آن‌جایی که سهام‌ها، املاک و مستغلات و ارزهای رایج هر کدام به اندازه مشخصی توسط دولت‌ها کنترل می‌شوند، شبکه بیت کوین برعکس همه دارایی‌ها سنتی غیرمتمرکز و بدون وجود یک نهاد مرکزی ناظر و کنترل‌کننده طراحی شده است. همه چیز در اکوسیستم بیت کوین توسط الگوریتم و کدهای از پیش تعیین شده شبکه تعیین می‌شود.

ویژگی‌های مهم بیت کوین

غیرمتمرکز بودن بیت کوین بدان معنی است که هیچ ناظر شاخصی برای کنترل اتفاق‌های سیستم وجود ندارد. هر کسی که به اینترنت دسترسی داشته باشد، می‌تواند از لحاظ فنی به شبکه بیت‌کوین بپیوندد و از مزایای این شبکه بهره‌مند شود. این ساختار همتا به همتا ویژگی اصلی بیت کوین است و چیزی است که آن را از هر کلاس دارایی دیگر متمایز می کند.

شفافیت بیت کوین در کنار ناشناس بودن آن

بزرگترین مزیت ارائه شده توسط بیت کوین به واسطه استفاده از فناوری بلاک چین، سیستم معاملاتی کاملا شفاف آن است. بلاک چین بیت کوین مانند یک دفتر کل عمومی برای هر تراکنش در شبکه عمل می‌‌کند و به واسطه تغییر ناپذیری و ثبت همیشگی داده‌ها در شبکه تمامی داده‌ها تا زمانی که شبکه آنلاین باشد در دیدگان همگان قرار دارد.

ماهیت شفاف بیت کوین و فناوری بلاک چین امری بسیاری مفید و سودمند است. به واسطه این شفافیت می‌توان تمام صورت حساب‌های مالی، تراکنش افراد خاص و … را زیر نظر داشت و هیچ گونه شبه‌ای باقی نخواهد ماند. بیت کوین با سطحی از شفافیت کار می‌کند که درک آن برای مردم شاید سخت باشد. تمام تراکنش‌های بیت کوین عمومی، قابل ردیابی و به طور دائم در شبکه بیت کوین ذخیره می‌شوند.

این اطلاعات نه تنها میزان ارزش تراکنش بلکه آدرس ارسال کننده، آدرس دریافت کننده و حتی زمان انجام تراکنش را نشان می‌دهد. البته افراد در شبکه بیت کوین کاملا ناشناس هستند و برای استفاده از این شبکه لزومی بر احراز هویت یا حتی ثبت نام کاربری وجود ندارد.

شفافیت بیت کوین در کنار ناشناس بودن آن

تمامی اطلاعات تراکنش‌ها به واسطه کلید‌های عمومی که کیف پول‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهند، ثبت و نشان داده می‌شوند. نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که کاربران معمولا برای دریافت خدمات یا خرید کالاها در دنیای فیزیکی باید هویت خود را احراز کنند به همین واسطه هر آدرس به راحتی پس از این استفاده قابلیت تشخصی هویت دارد. در نتیجه تمامی این اتفاق‌ها آدرس‌های بیت کوین کاملا ناشناس نخواهند بود. فراموش نکنید برای حفظ امنیت حساب خود آدرس‌ها خود را افشا نکنید چرا که کشف هویت شما برای افراد سودجو به واسطه این شفافیت آسان خواهد بود.

مقاوم در برابر سانسور

با تمرکززدایی که بیت کوین به دنیای امور مالی آورده طبیعتا هیچ دولت یا نهاد متمرکزی توانایی سانسور یا کنترل این دارایی را ندارد. این ویژگی از بیت کوین یکی از جنبه‌های منحصر به فرد آن است. غیرمتمرکز بودن و وجود دیجیتالی بیت کوین به این معنی است که دسترسی به شبکه را نمی‌توان محدود کرد یا دولتی نمی‌تواند دارایی شخصی را در شبکه بلوکه کند. این مقاومت در برابر سانسور باعث می‌شود تا بیت کوین یک کلاس دارایی کاملا دموکراتیک باشد و آزادی اقتصادی را برای افراد فراهم می‌کند.

عرضه محدود و ضدتورمی بودن

یکی دیگر از ویژگی‌های حیاتی بیت کوین که قبل‌تر نیز به آن اشاره شد عرضه محدود آن است. ساتوشی ناکاموتو در وایت پیپیر بیت کوین اعلام کرده که بیش از ۲۱ میلیون بیت کوین وجود نخواهد داشت. در کنار این امر کم شدن عرضه به صورت تدریجی تا سال ۲۱۴۰ باعث می‌شود عرضه کاهش یابد و در نتیجه افزایش تقاضا ارزش بیت کوین رفته رفته افزایش یابد. بیت کوین را می‌توان اولین نمونه از یک دارایی با عرضه محدود نامید. ترکیب عرضه محدود و هاوینگ باعث شده تا بیت کوین به یک دارایی کمیاب و ضد تورمی ارزشمند تبدیل شود.

تغییرناپذیری شبکه بیت کوین

هر گونه داده‌ در شبکه بیت کوین در یک بلاک ذخیره می‌شود و هر بلاک نیز اطلاعات بلاک‌های قبلی را نیز ذخیره می‌کند. به زبان ساده تمامی تراکنش‌ها در تمامی بلاک‌ها وجود دارد پس تغییر یا دست‌کاری اطلاعات در یک بلاک باعث اخلال در سیستم می‌شود. به همین واسطه فناوری بلاک چین تغییرناپذیر است و هیچ نهادی نمی‌تواند اطلاعات موجود در شبکه را پاک کند یا آن‌ها را تغییر دهد. این تغییرناپذیری شبکه را قابل اعتماد می‌کند. بیت کوین به واسطه ویژگی‌های نوینی که ارائه کرده است از تمامی کلاس‌های دارایی دیگر که در آن عدم شفافیت، امکان جعل یا تقلب می‌تواند سرمایه کاربران را به خطر بیانداز، متمایز می‌کند.

عرضه محدود و ضدتورمی بودن

آیا بیت کوین قانونی است؟

قانونی بودن یا نبودن بیت کوین مسئله پیچیده‌ای است چرا که این دارایی همانطور که تا اینجای مقاله متوجه آن شده‌اید، کاملا غیرمتمرکز است و هیچ دولتی نمی‌تواند بر روی شبکه آن کنترل مستقیم داشته باشد. کشورهای زیادی در سال‌های گذشته به قانون‌گذاری کلی یا جزيی این دارایی روی آورده‌اند. در بعضی از کشورها هیچ محدودیتی در خرید، فروش یا سرمایه‌گذاری این دارایی وجود ندارد و در بعضی محدودیت‌هایی برای استخراج و در بعضی دیگر به طور کامل ممنوع است. ما در این بخش به دو مبحث قانون‌گذاری در ایران و قانون‌گذاری در دنیا خواهیم پرداخت.

از آن‌جایی که وجود قوانین و نهادهایی چون FATF تمامی کشورهای حاضر در سازمان ملل را ملزم به شفافیت در تراکنش‌های مالی، بانکی و حتی دارایی‌های مجازی می‌کند، ناشناس بودن تراکنش‌های بیت کوین می‌تواند این قانون‌گذاری را طبیعتا الزامی کند. یکی از عواملی که قانون‌‌گذاری و تنظیم بیت کوین توسط دولت‌ها را الزامی ‌می‌کند کوتاه کردن دست افراد سودجو و کلاه‌برداران و از همه مهم‌تر ایجاد حس اعتماد در میان میان مردم عام جامعه است. اتفاقی که به پذیرش جمعی و افزایش مقبولیت بیت‌کوین کمک شایانی خواهد کرد.

آیا بیت کوین قانونی است؟

از ژوئن ۲۰۲۱، بیت کوین در ایالات متحده آمریکا، ژاپن، بریتانیا و بسیاری از کشورهای توسعه یافته دیگر به عنوان یک دارایی قانونی قابل استفاده است اما هم‌چنان مباحثی مانند برشمردن بیت کوین به عنوان یک سهام در بعضی از این کشورها جای شک و شبهه دارد. وضعیت قانون‌گذاری بیت کوین هنوز به طور چشمگیری در کشورهای مختلف متفاوت است.

چین از سال گذشته قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای استفاده و استخراج بیت کوین اعمال کرده است و با در هند نیز بانک‌ها از معامله با بیت کوین منع شده‌اند ولی در السالوادور بیت کوین کاملا به رسمیت شناخته شده است و دولت نیز بر روی این دارایی سرمایه‌گذاری می‌کند. با یک نگاه اجمالی می‌توان دریافت که این دارایی در هر کشور طبق قوانین مختلفی قانون‌گذاری و تنظیم شده است.

آمریکا

بیت کوین در ایالات متحده آمریکا به عنوان یک پول رایج قانونی در نظر گرفته نمی‌شود اما صرافی‌ ارز دیجیتال بنا به ایالتی که در آن فعالیت می‌کنند باید قوانین مختلفی را رعایت کنند. پیدا کردن یک رویکرد قانونی ثابت در آمریکا در حوزه رمزارزها و مخصوصا بیت کوین بسیار دشوار است اما روند قانون‌گذاری و تنظیم این دارایی‌ها در این کشور در حال توسعه است.

قوانین خرید و فروش بیت کوین در ایالات متحده آمریکا

شبکه اجرای جرایم مالی FinCEN رمزارزها را به عنوان پول قانونی نمی‌داند اما صرافی‌های به عنوان انتقال‌دهنده پول امکان فعالیت دارند. بر اساس قوانین FinCEN بر رمزارزها نوعی ارزش هستند که می‌توان به عنوان جایگزین ارز آن‌ها را در نظر گرفت. همینطور سرویس درآمد داخلی IRS نیز بیت کوین را به عنوان پول قانونی محاسبه نمی‌کند اما برای آن مالیات صادر می‌کند. در دو سال گذشته چند صندوق قابل معامله ETF به صورت قانونی در آمریکا ایجاد شده است که خود به عنوان قدم بزرگی در این عرضه در نظر گرفته می‌شود.

چین

تا سال گذشته چین به عنوان قدرت اول استخراج بیت کوین شناخته می‌شد اما با تغییر ناگهانی سیاست‌های داخلی این کشور به طور کلی این دارایی در چین ممنوع شد. بانک خلق چین PBOC در سال ۲۰۱۳ تمامی موسسات مالی را از انجام تراکنش‌ به واسطه بیت کوین منع کرد. در سال ۲۰۱۷ که عرضه اولیه رمزارزها ICO در اوج خود بودند ممنوعیت این نوع عرضه اولیه و فعالیت صرافی‌های رمزرازی را اعلام کرد. در سال ۲۰۲۰ مقررات سخت‌گیرانه‌تری برای رمزارزها در قانون مدنی چین وضع شد و حتی استخراج بیت کوین نیز در این کشور ممنوع شد.

قوانین خرید و فروش بیت کوین در چین

اتحادیه اروپا

رمزارزها به طور کلی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا قانونی هستند و فعالیت صرافی‌ها نیز در هر کشور وضع متفاوتی دارد.مالیات اعمال شده برای بیت کوین نیز در هر کشور بر اساس قوانین داخلی متفاوت است. به طور میانگین مالیات بر عایدی سرمایه برای سود حاصله نرخی بین صفر تا پنجاه درصد دارد.

در سال ۲۰۱۵ دیوان دادگستری اتحادیه اروپا طی حکمی اعلام کرد که صرافی‌های در معامله رمزارزها و بیت معاف از مالیات هستند. طی پنجمین دستورالعمل ضد پولشویی اتحادیه اروپا 5AMLD صرافی‌های رمزارزها تحت قوانین ضد پولشویی اتحادیه اروپا هستند و احراز هویت مشتریان امری الزامی است.

قوانین خرید و فروش بیت کوین در اتحادیه اروپا

ال سالوادور

ال سالوادور تنها کشور دنیا است که بیت کوین را به عنوان پول رایج قانونی به رسمیت می‌شناسد. در ژوئن ۲۰۲۱ کنگره ال سالوادور طرح نایب بوکله Nayib Bukele رییس جمهور وقت ال سالوادور برای پذیرش بیت کوین را تایید کرد. ال سالوادور تنها دولت رسمی عضو سازمان ملل است که بخشی از خرانه خود را به بیت کوین اختصاص داده است. سال گذشته دولت این کشور اعلام کرد هر شخصی که حداقل یک بیت کوین داشته باشد، می‌تواند پاسپورت ال سالوادور را دریافت کند.

بیت کوین در ال سالوادور

ایران

رمزارزها به صورت کلی قانون‌گذاری نشده‌اند و تنها قانون مشخصی که در این حوزه وضع شده است مربوط به بخش استخراج بیت کوین می‌شود. علاقمندان به این حوزه می‌توانند با کسب مجوز از وزارت صمت به استخراج بیت کوین بپردازند. از آن‌جایی که قانونی در این زمینه وجود ندارد پس فعالیت و استفاده از بیت کوین نیز در ایران منعی ندارد. طبق ماده ۲ قانون مجازات عمومی هر فعل یا ترک فعل که مطابق قانون قابل مجازات یا مستلزم اقدامات تامینی یا تربیتی باشد جرم محسوب است و هیچ امری را نمی‌توان‌ جرم دانست مگر آنکه به موجب قانون برای آن مجازات یا اقدامات تأمینی یا تربیتی تعیین شده باشد؛ به زبان ساده در حوزه رمزارزها در ایران خلا قانونی وجود دارد.

اما عدم وجود قانون در این زمینه به این معنا نیست که کاربران نتوانند مشکلات خود را با سیستم قضایی کشور حل کنند. اگر هر مشکلی مانند کلاه‌برداری و هک در این فضا اتفاق بیافتد، کاربر می‌تواند به صورت رسمی شکایت کند تا به آن پرونده رسیدگی شود.

قوانین خرید و فروش بیت کوین در ایران

طبق پیش‌نویس قوانین ارزهای دیجیتال صرافی‌ها می‌توانند به خرید و فروش این داریی بپردازند اما استفاده از بیت کوین به عنوان ابزار پرداخت در ایران ممنوع است و در این حین نیز صرافی‌ها برای ارائه خدمات ریالی ملزم به احراز هویت کاربران خود هستند. همانطور که گفته شد برای استخراج بیت کوین در ایران نیاز به مجوز قانونی از وزارت صنعت معدن و تجارت است. کاربرانی که موفق به اخذ مجوز برای فعالیت در این حوزه شوند باید از وزرات نیرو درخواست برق مخصوص استخراج با تعرفه صادراتی کنند.

در سال‌های اخیر رویه بسیار مثبتی در ایران جاری بوده است و دولت نیر دیدگاه مثبتی به رمزارزها و الخصوص بیت کوین دارد. به تازگی نیز اعلام شده است که برای دور زدن تحریم‌های ظالمانه اقتصادی استفاده از بیت کوین در پرداخت‌های بین المللی قانونی است و دولت نیز از این امر حمایت می‌کند.

کشورهایی که بیت کوین را قانونی اعلام کرده‌اند و به دنبال توسعه قوانین آن هستند:

  • دانمارک
  • فرانسه
  • آلمان
  • ایسلند
  • ژاپن
  • مکزیک
  • اسپانیا
  • انگلستان

کشورهایی که ممنوعیت‌های ضمنی برای بیت کویت اعمال کرده‌اند:

  • بحرین
  • بوروندی
  • کامرون
  • جمهوری آفریقای مرکزی
  • گابن
  • گرجستان
  • گویان
  • کویت
  • لسوتو
  • لیبی
  • ماکائو
  • مالدیو
  • ویتنام
  • زیمبابوه

کشورهایی که استقاده از بیت کوین را مطلقا منوع کرده‌اند:

  • الجزایر
  • بنگلادش
  • چین
  • مصر
  • عراق
  • مراکش
  • نپال
  • قطر
  • تونس

آینده ارز دیجیتال بیت کوین

بیت کوین حدود بیش از یک دهه پیش به جهان معرفی شد تا انقلابی در اکوسیستم امور مالی ایجاد کند؛ انقلابی که شاید هنوز کامل نشده است. دهه گذشته برای بیت کوین پر از فراز و نشیب بود، دهه‌ای که قیمت بیت‌کوین در آن میلیون‌ها برابر شد.اگر به بیت کوین فقط به عنوان یک دارایی برای سرمایه‌گذاری نگاه نکنیم می‌توان آن آینده‌ای را که این نوآوری خلق کرده است روشن‌تر از هر چیز دیگر ببینیم.

ایجاد یک ارز رمز پایه برای اولین بار در دنیا راه را برای شروع یک اکوسیستم کاملا غیرمتمرکز در دنیای امور مالی باز کرد و رهنمود ساخت هزاران رمزارز جدید شد. راهی که دست واسطه‌ها را کوتاه کرد و هزینه‌ها و زمان مصرفی را به شدت کاهش داد.

آینده ارز دیجیتال بیت کوین

هدف ناکاموتو ایجاد یک دارایی برای سرمایه‌گذاری و سوددهی میلیونی نبود بلکه او به دنبال تحول این سیستم مالی فاسد و متمرکز بود چیزی که همه به آن نیاز دارند.با این حال نزدیک به ۱۴ سال بعد از این اختراع، هدف و راهی که بیت کوین به دنبال آن بود تا حدودی به صورت ناخواسته تغییر یافته است.

بیت کوین تا حدودی به اسم غیرمتمرکز است و نهنگ‌ها و سرمایه‌گذاران نهادی با دارایی‌های انبوه خود تا حدودی بازار را کنترل می‌کنند و هدفی چون کنترل بی‌رویه چاپ پول با عرضه محدود جای خود را به در دست گرفتن کنترل مزارع استخراج و قدرت محاسباتی شبکه داده است.

اما همه این نکات در کنار تمام نوآوری‌ها و طبیعتا پذیرش هر چه بیشتر بیت کوین در جوامع جهانی و رسیدن به مقبولیت و پذیرش جمعی تا حدود متعادل می‌شوند.از زمانی که بیت کوین ابداع شد تا به امروز نزدیک ۲۰ هزار رمزارز داریم و ارزش بازار به چندین میلیارد دلار رسیده است که نشان‌دهنده بلوغ و طبیعتا مسیر روشن این بازار خواهد بود.

در کنار این رشد ارزش بازار سرمایه‌گذاران نهادی نیز به رمزرازهای کم نوسان‌تری چون بیت کوین روی آورده‌اند که خود می‌تواند نشانه‌ای مثبت برای پادشاه رمزارزها باشد. بیت کوین به طور کلی شاخص خوبی از بازار رمزرارزهاست چرا که بیشترین ارزش بازار را در میان تمام رمزارزها در اختیار دارد و باقی بازار نیز تمایل به پیروی از روند آن را دارند.

بیت کوین تا کنون رشدها و ریزش‌های بی‌شماری را به خود دیده است. تا به اینجای کار دورنمای قیمتی بیت کوین روند مثبتی در پیش دارد و در بلند مدت نیز شاهد روندهای نزولی نیستیم.

آینده ارز دیجیتال بیت کوین

البته نباید فراموش کرد که بازار رمزارزها به خودی خود مستعد نوسانات قیمتی زیادی است ولی بیت کوین نسبت به دیگر رمزارزها به واسطه نقدینگی بیشتر در جریان این رمزارز از نوسانات کم‌تری برخوردار است. پس از ۱۴ سال تا به امروز تمام این نوسانات به صورت کوتاه مدت بوده‌اند و هم‌چنان روند مثبت آن برای مدت‌ها حفظ شده است.

در کنار تمامی ویژگی‌های مثبت و منفی، رشدهای قیمتی، پختگی بازار و نقدینگی عمیق و روی آوردن سرمایه‌گذاران نهادی به این دارایی نباید از یک موضوع مهم درباره آینده روشن بیت کوین گذشت؛ پذیرش دولت‌ها و قانون‌گذاری بیت کوین. اگر کمی به مفهوم بیت کوین فکر کنید، متوجه خواهید شد که بیت کوین برای حذف این قدرت‌های متمرکز ایجاد شده است اما قانون‌گذاری و پذیرش توسط قدرت‌های سیاسی باعث رشد بیش از پیش این دارایی خواهد شد.

پذیرش انبوه و مقبولیت جمعی یکی از اتفاقاتی است که می‌تواند بیت کوین را به هدف متعالی خود برساند. ایجاد ETF در آمریکا و استرالیا،‌ قانونی اعلام شدن بیت کوین به عنوان ارز رایج در ال سالوادور، اعلام قانونی بودن و پذیرش بیت کوین در ازای تراکنش‌های تجاری بین المللی توسط روسیه و ایران همه از نشانه‌های آینده روشن و مثبت این دارایی خواهد بود؛ اما هیچ چیزی قطعی نخواهد بود.

آینده ارز دیجیتال

قیمت بیت کوین

بیت کوین هم مثل دیگر ارزهای دیجیتال بازار دارای نوسانات قیمتی لحظه‌ای زیادی است که این نوسانات حتی برای آن دسته از سرمایه‌گذارانی که خود بیت کوین را در سبد سرمایه‌گذاری خود ندارند هم حائز اهمیت است. با توجه به اینکه بیت کوین رمز ارز اصلی و برتر بازار است، تغییرات قیمتی آن تاثیر مستقیم روی دیگر ارزهای دیجیتال دارد و به همین دلیل بررسی و رصد مداوم آن جهت انجام انواع تحلیل‌ها امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. برای آگاهی از قیمت بیت کوین می‌توانیدبه صفحه قیمت‌گذاری و لیست ارزهای دیجیتال اکسکوینو مراجعه کنید.

پیش بینی قیمت آینده بیت کوین

از آن‌جایی که روند مثبت و هدف قیمتی بیت کوین طبیعتا بر روی بازار رمزارزها تاثیر مستقیم خواهد گذاشت در این حوزه تحلیل‌های زیادی منتشر شده است؛ از رسیدن بیت کوین به قیمت ۱ میلیون دلار تا صفر شدن آن. در ادامه این بخش ما تحلیل‌های کارشناسان و منابع معتبر تحلیلی را با هم بررسی خواهیم کرد. کارشناسان حوزه رمزارز با توجه به دیدگاه‌های خود در روندهای کوتاه مدت و بلند مدت قیمت بیت کوین را ارزیابی کرده‌اند.

پیش بینی قیمت آینده بیت کوین

مکس کایزر Max Keiser سرمایه گذار و فعال حوزه رمزارز معتقد است در کوتاه مدت بیت کوین به ۱۰۰ هزار دلار خواهد رسید و اما در روند بلند مدت خود رسیدن به ۴۰۰ هزار دلار دور از ذهن نخواهد بود. کایزر یکی از صعودی‌ترین دیدگاه‌ها نسبت بیت کوین را دارد. زمانی که بیت کوین تنها یک دلار ۱ دلار بود، او چشم‌اندازی صد هزار دلاری برای این دارایی دیجیتال داشت.

کایزر به تازگی گفته است که بعد از ۸ سال چشم‌انداز بزرگ‌تری برای بیت کوین متصورم و انتظار بیت کوین ۴۰۰ هزار دلاری دور از ذهن نیست. رابرت کیوساکی RobertKiyosaki، نویسنده کتاب پرفروش پدر پول‌دار، پدر فقیر چند وقت پیش به طرف‌داران خود پیشنهاد خرید بیت کوین و طلا داد. وی معتقد است به زودی طلا به ۳۰۰۰ دلار و بیت کوین نیز به ۷۵ هزار دلار خواهد رسید. پلن بی Plan B یک کارشناس ناشناس حوزه رمزارزها است که به واسطه معرفی مدل Stock-to-Model شهرت زیادی یافته است.

با اینکه این شاخص چند وقت پیش با خطای زیادی رو به رو شد اما هم‌چنان پلن بی به عنوان یکی از کارشناسان خبره در این زمینه شناخته می‌شود. وی معتقد است در چرخه بعدی قیمت بیت کوین به اوج ۲۸۸ هزار دلاری خواهد رسید.

آدام بک Adam Back  توسعه‌دهنده بیت کوین و مدیر عامل بلاک‌استریم Blockstream نیز دیدگاه صعودی نسبت به بیت کوین دارد. او در چندین مصاحبه اعلام کرده که بیت کوین پتانسیل رشد و رسیدن به قیمت ۳۰۰ هزار دلار را دارد.

بک در مصاحبه‌اش با بلومبرگ اعلام کرد که بیت کوین برای رسیدن به ۳۰۰ هزار دلار نیازی به پذیرش توسط نهاد‌های بیشتر ندارد و از آن‌جایی که شرایط اقتصادی فعلی باعث می‌شود افراد بیشتری به فکر حفظ ارزش سرمایه خود در طول زمان باشند، این اتفاق دور از ذهن نخواهد بود.

البته همه پیش بینی‌ها صعودی نیست و خیلی از کارشناسان با دیدی واقع‌گرایانه به تحلیل این دارایی پرداخته‌اند. در ادامه به بررسی نظرات تیم‌های مختلف تحلیلی خواهیم پرداخت.

والت اینوستر Wallet Investor

تیم والت اینوستر برای دوره کوتاه مدت انتظار دارد این دارایی به سطح ۳۰۵۰۸.۴ دلار برگردد. پیش‌بینی بلندمدت کارشناسان این تیم چشم‌انداز خوش‌بینانه‌ای برای بیت کوین BTC ترسیم کرده است.

طبق داده‌های تحلیلی والت اینوستر تا سال ۲۰۲۳ ارزش هر واحد بیت کوین به بالای ۴۹۲۰۰ دلار باز خواهد گشت و در یک روند ۵ ساله قیمت ۱۲۰ هزار دلار اصلا دور از ذهن نخواهد بود.

تریدینگ بیستس Trading Beasts

تیم تریدینگ بیستس انتهای سال ۲۰۲۲ را آن‌چنان صعودی پیش بینی نمی‌کند اما طی نظرات این تیم بیت کوین تا انتهای ۲۰۲۲ قیمت حداکثر به محدود ۳۷۳۰۷ دلار خواهد رسید و میانگین قیمتی ۲۹۸۴۶.۰۹۸ دلار قابل انتظار است. تیم تریدنگ بیستس سال ۲۰۲۳ را سالی نزولی برای بیت کوین می‌بیند و انتظار یک ریزش ۱۳.۸۶ درصدی نسبت به میانگین قیمتی ۲۰۲۲ برای این دارایی دارد. انتظار می‌رود این حرکت نزولی تا اواسط سال ۲۰۲۴ ادامه یابد و سپس بیت کوین می‌تواند به مجدود ۱۸۸۱۰.۴۵۷ دلار بازگردد.

اگر شرایط بازار در ۲۰۲۴ بهبود یابد بیت کوین می‌تواند دوباره به سطح ۳۰ هزار دلار بازگردد. سال ۲۰۲۵ روند صعودی بیت کوین دوباره شروع خواهد شد و محدوده ۲۵۶۷۸.۵۸۲ تا ۴۹۸۶۶.۵۸۶ دلار محدوده سال ۲۰۲۵ بیت کوین خواهد بود.

تیم تریدینگ بیستس Trading Beasts

پرایس‌پردیکشن PricePrediction

با توجه به تجزیه و تحلیل تکنیکال عمیق و به کمک هوش مصنوعی تیم پرایس پردیکشن محدوده ۴۰ هزار دلار برای ۲۰۲۲ را بسیار محتمل می‌داند. سال ۲۰۲۳ نیز سال خوبی برای بیت کوین خواهد بود و انتظار می‌رود دوباره سقف قیمتی ۶۵ هزار دلار دیده شود.

دید بلند مدت تیم برای سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ نیز صعودی است و انتظار می‌رود بیت کوین به بالاترین قیمت تاریخ خود برسد. حداکثر قیمت‌های پیش بینی شده برای این دو سال به ترتیب ۹۱۶۲۹.۷۲ و ۱۳۷۰۷۱.۱۳ دلار است. تیم پرایس پردیکشن برای سال ۲۰۳۰ نیز انتظار یک جهش احتمالی ۳۰۱۰ درصدی را دارد.

تحلیل تکنیکال بیت کوین

تحلیل بیت کوین به صورت تکنیکالی به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا با بررسی نمودارها و اطلاعات مربوط به بیت کوین و هر ارز دیجیتال دیگری که دارای سوابق تاريخي معاملاتي است ازجمله تحرکات قيمتي و حجم معاملات، فرصت‌های مهم معاملات خود را تعیین کنند. توجه داشته باشید که از تحلیل تکنیکال براي پيش‌بيني قیمت ارز دیجیتال موردنظر در کوتاه مدت استفاده می‌شود و به همین دلیل برای افرادی مناسب است که قصد سرمايه‌گذاري هاي کوتاه مدت و نوسان‌گيري در بازار ارز ديجيتال را دارند.

خرید بیت کوین

برای خرید بیت کوین یا هر رمزارز دیگری شما به یک صرافی رمزارزی نیاز دارید. صرافی‌های رمزارزی زیادی برای خرید بیت کوین وجود دارد اما چه به عنوان یک مبتدی و چه به عنوان یک حرفه‌ای پیدا کردن بهترین و امن‌ترین صرافی برای انجام سفارشات با پایین‌ترین کارمزد امری الزامی است.

خرید بیت کوین

در سطح بین المللی صرافی‌های زیادی برای خرید و فروش بیت کوین وجود دارد. از آن‌جایی که بیت کوین بزرگ‌ترین و با ارزش‌ترین رمزارز دنیا است تمام صرافی‌های رمزارزی نیز این دارایی را در میان دارایی‌های خود فهرست کرده‌اند. در صرافی‌هایی جون کوین‌بیس Coinbase، کراکن Kraken و بیت‌فینکس Bitfinex کاربران می‌توانند بیت کوین را با ارزهای فیات مانند دلار آمریکا خریداری کنند. نکته مهم برای خرید از این صرافی‌ها این است که همه کاربران باید احراز هویت خود را تکمیل کنند که طبیعتا برای هم‌وطنان ایرانی امری ناممکن است.

اگر از قبل مقداری ارز دیجیتال تتر در حساب خود دارید و می‌خواهید به خرید و فروش بیت کوین بپردازید می‌توایند به صرافی‌های رمزارزی چون بایننس Binance، کوکوین Kucoin و … سر بزنید. البته استفاده از این صرافی‌ها علاوه بر محدودیت استفاده با IP ایران نیاز به احراز هویت جزئی یا کلی هم دارد که دوباره استفاده کاربران ایرانی از این دسته از صرافی‌ها را نیز محدود می‌کند.

به طور کلی بیت کوین با جفت ارزهای زیادی از ارزهای فیات مانند دلار، یورو ، ین و … گرفته تا رمزارزهایی چون تتر USDT، اتر ETH، یو‌اس‌دی کوین‌ USDC، بایننس کوین BNB و … قابل معامله است پس از نظر نقدینگی مشکلی برای معامله بیت کوین وجود نخواهد داشت.

اگر شهروند ایران هستید یا تا به حال وارد دنیای رمزارزها نشدید برای خرید بیت کوین باید از ریال استفاده کنید. هیچ یک از صرافی‌های بین‌المللی خارجی از ریال پشتیبانی نمی‌کنند. علاوه بر این نیز به دلیلی تحریم‌های سیاسی و اقتصادی و مسائلی چون FATF استفاده از خیلی از صرافی‌های خاجری مانند بایننس برای کاربران ایرانی ممنوع است.

اکسکوینو به عنوان یک صرافی معتبر، امن و قدیمی که چندین سال در این حوزه فعال بوده است می‌تواند جایگزین خوبی برای صرافی‌های خارجی برای خرید و فروش بیت کوین باشد.

خرید و فروش بیت کوین

آموزش خرید بیت کوین از صرافی ایرانی

برای تهیه و خرید بیت کوین از صرافی‌های ایرانی در ابتدا بعد از انتخاب صرافی معتبر باید در آن ثبت‌نام و احراز هویت کنید. پس از تایید و تکمیل مراحل احراز هویت می توانید فعالیت خود را آغاز کنید.

در مرحله بعدی و برای خرید رمز ارز موردنظر خود مثل بیت کوین نیاز دارید تا به نسبت نیاز خرید خود به حساب خود واریز ریالی انجام دهید. پس از شارژ ریالی حساب خود می‌توانید به راحتی با وارد کردن میزان موردنظر از رمز ارزی که می‌خواهید اقدام به خرید و نگهداری آن در حساب کاربری خود کنید.

آموزش گام به گام خرید بیت کوین از صرافی اکسکوینو

  • ورود به وب سایت اکسکوینو به نشانی www.excoino.com جهت ثبت‌نام و افتتاح حساب کاربری
  • انجام کلیه مراحل احراز هویت توسط کاربر و تایید نهایی توسط اکسکوینو
  • افزایش موجودی ریالی حساب کاربری (از دو طریق واریز آنلاین یا آفلاین)
  • خرید ارز دیجیتال موردنظر

تبدیل بیت کوین به تومان

ساده‌ترین و بهترین روش برای تبدیل بیت کوین به تومان استفاده از یک صرافی ارز دیجیتال معتبر و امن است. برای این کار تنها نیاز است در یک صرافی ارز دیجیتال مطمئن ثبت نام و احراز هویت کنید. برای محاسبه دقیق مبلغ تبدیل بیت کوین به تومان، با وارد کردن مقدار دلخواه بیت کوین‌های خود در کادر مربوطه در صفحه فروش صرافی ارز دیجیتال به مبلغ موردنظر دست پیدا خواهید کرد تا بهتر بتوانید قبل از فروش بیت‌کوین‌های خود و تبدیل آن به تومان، تصمیم‌گیری درستی انجام دهید.

کیف پول‌های بیت کوین

همانطور که پول نقد یا کارت‌های بانکیمان را در کیف پول‌های فیزیکی نگهداری می‌کنیم، بیت کوین هم در کیف پول‌های دیجیتالی خاص باید نگهداری شود؛ یک کیف پول با قابلیت پشتیبانی از رمزارزها.

استفاده از یک محل امن برای ذخیره‌سازی سرمایه‌ با ارزشی مانند بیت کوین بسیار مهم است چرا که پس از رشد‌های نجومی رمزارزها و چندین برابر شدن بیت کوین تعداد هک‌ها و کلاه‌برداری نیز در این حوزه بسیار افزایش پیدا کرده است. کیف پول‌های بیت کوین انواع مختلفی دارد. سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، صرافی و کاغذی چهار نوع اصلی کیف پول‌های بیت کوین هستند که در ادامه هر یک را بررسی می‌کنیم.

کیف پول‌های بیت کوین

کیف پول‌های سخت‌افزاری بیت کوین

امن‌ترین نوع کیف پول برای ذخیره‌سازی بیت کوین کیف پول‌های سخت افزاری یا کلد والت Cold Wallet هستند. این نوع کیف پول‌ها کاملا فرم سخت افزاری دارند و چیزی شبیه به یک هارد درایو یا فلش USB هستند و اصلا ارتباطی با اینترنت ندارند. به همین واسطه کیف پول‌های سخت افزاری کم‌تر در معرض هک یا سرقت قرارا می‌گیرند.

آدرس و کلید خصوصی هر کاربر بر روی یک قطعه سخت‌افزاری به دور از شبکه اینترنت ذخیره می‌شود و معمولا تمامی تراکنش‌ها از طریق یک نرم‌افزار مرتبط با کیف پول انجام می‌شود تا بدون اینکه کلید خصوصی کیف پول در معرض هرگونه خطری قرار گیر فرایندهای مورد نیاز تکمیل گردد.

ترزور مدل وان Trezor Model One

ترزور مدل وان یکی از امن‌ترین و بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری بیت کوین است که سال ۲۰۱۴ توسط تیم ساتوشی‌لبز SatoshiLabs به عنوان اولین کیف پول سخت‌افزاری به بازار عرضه شد. ترزور وان بهترین کیف پول سخت‌افزاری برای مبتدیان علاقمند به بیت کوین است. راه‌اندازی و استفاده آسان، پشتیبانی از بیش از ۱۵۰۰ رمزارز و امکان فعال کردن احراز هویت دو عاملی از ویژگی‌های جذاب این کیف پول است. این کیف پول برای اولین بار امکان ذخیره‌سازی کلید‌های خصوصی را خارج از شبکه جهانی اینترنت امکان‌پذیر کرده و راه را برای ساخت کیف پول‌های جدیدتر نیز باز کرده است.

ترزور مدل وان

یکی از مزایای ترزور وان این است که کلیدهای خصوصی در داخل دستگاه به صورت ایزوله ذخیره می‌شوند. کاربران نیز می‌توانند مستقیما از طریق برنامه ترزور با استفاده از ارزهای فیات بیت کوین و دیگر رمزارزها را خریداری کنند. تمامی تراکنش‌ها از طریق دکمه فیزیکی بر روی دستگاه و اتصال از طریق کابل USB تایید و تکمیل می‌شوند. از آن‌جایی که ترزور وان از از عبارت بازیابی ۲۴ کلمه‌ای استفاده می‌کند امنتی حداکثری را برای دارایی‌های شما به ارمغان می‌آورد.

مزایا و معایب ترزور وان

+ مقرون به صرفه

+ رابط کاربری آسان

+ قابلیت خرید مستقیم بیت کوین با ارزهای فیات

+ همگام با مرورگر وب، ویندوز و اندروید

+ پشتیبانی از بیش از ۱۵۰۰ رمزارز

+ امنیت بسیار بالا

– عدم پشتیبانی از iOS

-رایگان نبودن

– صفحه نمایش سیاه و سفید

لجر نانو اس Ledger Nano S

لجر نانو اس یکی دیگر از معتبرترین کیف پول‌های سخت افزاری موجود در بازار است که به لطف پروتکل‌های امنیتی شرکت لجر امنیت حداکثری را برای دارایی‌های رمزارزی شما به ارمغان می‌آورد. از آن‌جایی که این کیف پول نیز تمام دارایی‌های شما را به صورت آفلاین ذخیره می کند می‌توانید از امنیت دارایی‌هایتان خاطر جمع باشید. این کیف پول سخت‌افزاری امنیت سطح بالا خود را از طریق یک تراشه امن و یک سیستم عامل اختصاصی فراهم می‌کند. امری که به کاربران این کیف پول امکان کنترل کلیدهای خصوصی خود را می‌دهد.

کیف پول لجر نانو اس

پشتیبانی از حدود ۱۱۰۰ رمزارز به واسطه برنامه‌های شخص ثالث قابل نصب و پشتیبانی از ۲۳ رمزارز مانند بیت کوین به صورت مستقیم طیف وسیعی از دارایی‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

مزایا و معایب لجر نانو اس

+ راه‌اندازی و استفاده رایگان

+ پشتیبانی از رمزارزهای زیاد

+ ایمنی بسیار بالا

+ جنس محکم و قوی

+ قیمت مناسب نسبت به رقبا

– صفحه نمایش کوچک و غیرقابل لمس

– فضای ذخیره‌سازی محدود

– مکانیزم بازیابی اطلاعات نامناسب

– فقط با گوگل کروم همگام است

لیست بهترین کیف پول‌های بیت کوین در سال 2023 را در این مقاله مطالعه کنید.

سیف‌پال اس وان SafePal S1

کیف پول سیف‌پال یک کیف پول سخت‌افزاری است که مدتی پیش توسط بایننس خریداری شد. این کیف پول با پلتفرمی کاربرپسند و پشتیبانی از رمزارزها و شبکه‌های مختلف (بیش از ۱۰ رمزارز و ۲۰ بلاک چین) در چند وقت اخیر محبوبیت زیادی در میان کاربران حوزه رمزارزها کسب کرده است. طراحی مدرن این کیف پول نسبت به رقبا یکی از مزیت‌هایی است که به یک صفحه رنگی و دکمه‌های کنترل‌گر مجهز شده است.

کیف پول سیف‌پال اس وان

در کنار ظاهر مدرن نیز این کیف پول با برنامه سیف‌پال به راحتی همگام می‌شود تا بتوانید دارایی‌هایتان را به سادگی هر چه تمام‌تر کنترل کنید. یکی از نکات جالب کیف پول سیف پال کاملا ایزوله بودن آن است. هیچ‌گونه راه ارتباطی با بیرون ندارد که این امر امنیت حداکثری در برابر افشا کلیدهای خصوصی در برابر حملات هکری و مخرب را تضمین می‌کند. همچنین با توجه به سرمایه‌گذاری بایننس بر روی این کیف پول کاربران می‌توانند از قابلیت‌های بایننس دکس BinanceDEX در برنامه موبایلی این کیف پول بهره‌مند شوند.

مزایا و معایب سیف پال اس وان

+ همگام‌سازی با بایننس

+ ارزان‌ نسبت به رقبا

+ امنیت بالا به واسطه ایزوله بودن دستگاه

+ پشتیبانی از رمزارزهای بیشمار

– باتری غیرقابل تعویض

– استفاده برای تازه واردان سخت است

کیف پول‌های نرم‌افزاری بیت کوین

کیف پول نرم‌افزاری یا آنلاین به عنوان کیف پول‌های داغ یا هات والت Hot Wallet شناخته می‌شوند. این کیف پول‌ها به صورت همیشگی به اینترنت متصل هستند و داده‌ها با شبکه همگام می‌شوند. این اتصال می‌تواند باعث آسیب‌پذیر بودن در برابر حملات و به سرقت رفتن کلیدهای خصوصی شود.

البته کیف پول‌های معتبر از پروتکل‌ها امنیتی و رمزگذاری‌های قوی استفاده می‌کنند که تا حدودی امنیت دارایی شما را تامین می‌کنند. اگر به دنبال ذخیره‌سازی مقادیر کم رمزارز برای انجام معاملات روزانه یا سرمایه‌گذاری کوتاه مدت هستید کیف پول‌های نرم‌افزاری گزینه خوبی برای شما خواهند بود.

تراست والت Trust Wallet

تراست والت یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های بیت کوین است که به صورت متن‌باز و غیرمتمرکز برای گوشی‌های موبایل توسعه داده شده است. این کیف پول از بیش از ۴.۵ میلیون دارایی مختلف پشتیبانی می‌کند. این کیف پول در ابتدا فقط برای نگهداری توکن‌های ERC20 و ERC223 طراحی شده بود اما اکنون از طیف وسیعی از استانداردها و بلاک چین‌ها مانند بیت کوین پشتیبانی می‌کند.

کیف پول تراست ولت

یکی از نکات حائز اهمیت تراست والت وجود یک مرورگر وب ۳ داخلی است که امکانات و ویژگی‌های زیادی چون امکان تبادل دارایی‌ها را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. با این کیف پول کاربران علاوه بر دسترسی به برنامه‌های غیرمتمرکز متفاوت می‌توانند دارایی‌های خود را استیک کنند.

مزایا و معایب تراست والت

+ پشتیبانی بی‌نهایت از انواع کلاس‌های دارایی

+ راه‌اندازی و استفاده به شدت راحت

+ امکان خرید و فروش در کیف پول

+ رابط کاربری زیبا و بصری

+ پشتیبانی از اندروید و iOS

– عدم امکان بازیابی دارایی‌های از دست رفته از طریق پشتیبانی

– مستعد حملات مخرب

– برنامه‌های غیرمتمرکز محدود در مرورگر

مث والت Math Wallet

مث والت یک کیف پول رمزارزی چند پلتفرمی (موبایل/رایانه/اکستنشن مرورگر/سخت‌افزار) است که امکان ذخیره‌سازی بیت کوین و بسیاری از رمزارزهای دیگر را در یک برنامه فراهم می‌کند. دسترسی به برنامه‌های غیرمتمرکز و قابلیت استیکینگ از ویژگی‌های جذاب این کیف پول است.

کیف پول مث والت

در این کیف پول می‌توان بیش از ۳ هزار رمزارز را ذخیره کرد و به بیش از ۵۰ بلاک چین دسترسی داشت.

مزایا و معایب مث والت

+ طراحی آسان و کاربر پسند

+ اجبار در تهیه نسخه پشتیبان هنگام راه‌اندازی

+ برای استفاده از وب ۳ بهینه شده است

+ پشتیبانی از طیف وسیعی از EVM‌ها

ـ پشتیبانی مشتری ضعیف

– نرخ تبدیل بالا

– عدم وجود صرافی درون برنامه

اتمیک والت Atomic Wallet

اتمیک والت شهرت زیادی در بازار رمزارزها دارد و برای ذخیره‌سازی بیت کوین نیز گزینه خوبی است. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای شاخص این کیف پول وجود یک صرافی غیرمتمرکز به نام اتمیک سواپ Atomic Swap‌ درون این برنامه است. اتمیک سواپ در سال ۲۰۱۷ توسط مدیر عامل چنجلی Changelly، کنستانتین گلادیچ راه‌اندازی شد.

اتمیک والت Atomic Wallet

در این کیف پول می‌توان از ارزهای فیات و کارت‌های اعتباری برای خرید رمزارزهای مختلف مانند بیت کوین استفاده کرد.

مزایا و معایب اتمیک والت

+ سازگاری با دستگاه‌های مختلف

+ امکان خرید ارز دیجیتال با کارت اعتباری

+ پشتیبانی از رمزارزهای متنوع

+ رابط کاربری ساده

+ کلیدهای خصوصی رمزگذاری شده

– تعداد محدود دارایی‌های قابل خرید

– عدم همگام‌سازی با کیف پول سخت‌افزاری

سخن نهایی

ظهور و ابداع بیت کوین کل مفهوم قدرت در سیستم‌های مالی را متحول کرد و راه ایجاد رمزارزهای دیگر را هموار کرد. بدون توجه به تمامی مشکلات و معایب بیت کوین از بدو تولد الهام بخش عملکردهای زیادی در دنیا بوده است. رمزارزی که می‌خواهد به سیستم مالی سنتی را بعد از هزاران سال تغییر دهد باید معیارها و انتظارات بسیار متفاوتی را برآورده کند. اگرچه این احتمال دور از ذهن است اما شکی نیست که موفقیت یا شکست بیت کوین در مواجهه با چالش‌هایی که با آن مواجه است، ممکن است سرنوشت سایر رمزارزها را در سال‌های آینده تعیین کند.

سوالات متداول

آیا ارز دیجیتال بیت‌ کوین نسخه فیزیکی دارد؟

خیر؛ بیت کوین‌های فیزیکی که در بازار یا اینترنت دیده می‌شود فقط به عنوان یک نماد برای نشان دادن علاقه به این دارایی طراحی شده‌اند و هیچ ارزش خاصی ندارند.

چگونه می‌توان هویت ساتوشی ناکاموتو را مشخص کرد؟

تا زمانی که شخصی یک میلیون بیت کوین موجود در کیف پول ناکاموتو را جابجا نکند، نمی‌توان هویت فرد را مشخص کرد.

ارزش ذاتی بیت کوین از چه پشتوانه‌ای نشات می‌گیرد؟

بیت کوین نیازی به پشتوانه ندارد چرا که مشخصات ذاتی یک پول مناسب را دارد و نسبت به هر گونه پولی که تا به الان وجود داشته است، برتری دارد.

به طور کلی ارزش ذاتی بیت کوین از ۶ عامل اولین بودن در تاریخ، ویژگی‌های مانند طلا، اعتماد عمومی و تقاضا، توسعه‌های نوین، مشروعیت و قانون‌گذاری و طبیعتا حرکات قیمتی بسیار جذاب نشات می‌گیرد.

آیا استفاده از بیت کوین در ایران قانونی است؟

بله خرید، فروش و سرمایه‌گذاری در بیت کوین در ایران هیچ منع قانونی ندارد. فقط در بحث استخراج باید مجوزهای لازم قبل از شروع فعالیت کسب گردد.

خرید بیت کوین در اکسکوینو به چه شکل است؟

هر کاربر برای خرید بیت کوین در اکسکوینو ابتدا باید در سایت ثبت نام کند و بعد از تکمیل مراحل احراز هویت به راحتی با واریز ریالی هر میزان بیت کوین که می‌خواهد، بخرد.

دارایی خریداری شده بلافاصله به کیف پول شما واریز می‌شود.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.