پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
ارز دیجیتال

ارز دیجیتال چیست؟ همه چیز درباره رمز ارزها

شاید در چند وقت گذشته اصطلاحاتی همچون ارزهای دیجیتال و رمزارزها را شنیده باشید. با رشد اقتصاد دیجیتال، استفاده از ارزهای دیجیتال نیز به سرعت در حال افزایش است و به طور آهسته جایگزین پول‌های فیزیکی یا همان ارزهای فیات خواهد شد.

در این مقاله به صورت جامع درباره مفهوم، تاریخچه، کاربردها، انواع، ذخیره‌سازی و نحوه خرید ارز دیجیتال و آینده آنها صحبت خواهیم کرد. با اکسکوینو همراه باشید.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال نوعی از پول است که هیچگونه فرم فیزیکی ندارد و تراکنش‌های مربوط به آن با استفاده از رایانه یا کیف‌پول الکترونیکی متصل به اینترنت یا شبکه‌های خاص صورت می‌گیرد.

در مقابل، ارزهای معمولی مانند اسکناس‌هایی که دولت‌ها چاپ می‌کنند، ملموس هستند و دارایی ویژگی‌هایی فیزیکی مشخصی‌اند.

ارز دیجیتال
رمزارز

ارزهای دیجیتال کاربردهای مشابهی مانند ارزهای فیزیکی دارند و می توان از آن‌ها برای خرید کالا و پرداخت هزینه خدمات استفاده کرد. در کنار این ویژگی‌های عام، یکسری ویژگی خاص چون استفاده در شبکه‌های مشخص، تسهیل جا به جایی ارزش و … دارند.

ویژگی ارزهای دیجیتال

همانطور که بالاتر گفته شد ارزهای دیجیتال فقط به صورت دیجیتالی وجود دارند و معادل فیزیکی‌ ندارند. این نوع از ارزها بر خلاف ارزهای فیزیکی می‌توانند به دو شکل ایجاد شوند؛ متمرکز و غیرمتمرکز.

استفاده از ارزهای دیجیتال مستلزم تغییر ذهنی همگانی نسبت به ارزها (فقط خرید و فروش) است. با این حال، ارزهای دیجیتال این مفهوم را گسترش می‌دهند. به عنوان مثال با خرج کردن نوعی ارز دیجیتال در بازی می‌توان عمر یک بازیکن را افزایش داد یا قدرت‌های فوق العاده‌ای برای اون فراهم کرد. این عمل در اصل معامله یا خرید و فروش نیست، بلکه بیانگر انتقال نوعی ارزش است.

بیشتر بخوانید: روش‌های دریافت ارز دیجیتال رایگان در سال ۲۰۲۲

تاریخچه ارز دیجیتال

رد ارزهای دیجیتال را می‌توان از دهه ۱۹۸۰ که آن‌ها را ارزهای سایبری می‌خواندند، پیدا کرد.

اما به طور کلی رمزارزها به صورت رسمی از سال ۲۰۰۸ با معرفی بیت کوین (توسط یک برنامه نویس یا گروهی از برنامه نویسان ناشناس با نام ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد) کار خود را آغاز کردند.

از زمان راه‌اندازی بیت کوین در سال ۲۰۰۹، رمزارزها به صورت روزشمار، محبوبیت زیادی کسب کرده‌اند و افراد زیادی بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

تاریخچه ارز دیجیتال

اولین تراکنش بیت کوین به عنوان اولین تراکنش رمزارزی در ۱۲ ژانویه ۲۰۰۹ بین ساتوشی ناکاموتو و هال فینی ۲۰۰۹ انجام شد.

انواع ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال یک اصطلاح کلی است که از آن می‌توان برای توصیف انواع مختلف ارزهای موجود الکترونیکی استفاده کرد. به طور کلی سه نوع مختلف ارز دیجیتال وجود دارد: رمزارز، ارز مجازی و ارز دیجیتال بانک‌های مجازی.

ارزهای مجازی

ارزهای مجازی، ارزهای دیجیتالی هستند که توسط هیچ دولت‌ یا سیاست‌مداری قانون‌گذاری نمی‌شود و توسط تیمی از توسعه‌دهندگان ساخته و کنترل می‌شوند.

ارزهای مجازی را نیز می‌توان به صورت الگوریتمی توسط یک پروتکل شبکه تعریف شده کنترل کرد.

ارز مجازی چیست

برای مثال جم‌های بازی کلش اف کلنز Clash of Clans نوعی ارز مجازی است که توسط توسعه‌دهندگان پروژه تعریف و کنترل می‌شود.

رمزارزها یا ارزهای رمزنگاری شده

رمزارزها، ارزهای دیجیتالی هستند که برای تولید، نگهداری، ایمن‌سازی و تایید تراکنش‌ها بر روی یک شبکه خاص، از رمزنگاری استفاده می‌کنند. بیت کوین و اتریوم نمونه‌هایی از رمزارزها هستند.

ارز رمزنگاری شده
رمزارز

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) ارزهای دیجیتالی قانون‌گذاری شده‌ای هستند که توسط بانک مرکزی یک کشور صادر می‌شوند.

یک CBDC می‌تواند مکمل یا جایگزینی برای ارز فیات سنتی بانک مرکزی یک کشور باشد. برخلاف ارز فیات که به دو صورت فیزیکی و دیجیتالی وجود دارد، CBDC صرفا شکل دیجیتالی دارد.

ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی
CBDC

رمزارز چیست؟

رمزارز Cryptocurrency یک سیستم پرداخت دیجیتالی است که برای تایید تراکنش‌ها به یک بانک یا مرکز خاص متکی نیست.

در اصل رمزارزها یک سیستم همتا به همتا هستند که هر کسی را در هر جایی قادر به ارسال و دریافت ارزشی معین می‌کنند.

با استفاده از این نوع جدید ارز به جای اینکه پول فیزیکی حمل و در دنیای واقعی رد و بدل شود، داده‌های دیجیتالی میان کاربران جا به جا می‌شود که طبیعتا تبادل‌های مالی را بسیار ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند.

«کریپتو یا رمز» در رمزارزها به رمزنگاری که امکان ایجاد و پردازش رمزارزها و تایید تراکنش‌ آن‌ها را در سیستم‌های غیرمتمرکز فراهم می‌کند، اشاره دارد.

رمزارز

در کنار رمزنگاری که یکی از مهمترین ویژگی‌های رمزارزهاست، همگی با هدف تمرکززدایی ایجاد شده‌اند.

رمزارزها یا ارزهای رمزپایه تقریبا به گونه‌ای طراحی می‌شوند که دولت‌ها نتوانند در آن دستکاری داشته باشند یا آن را کنترل کنند.

اولین رمزارز بازار بیت کوین است که بیشترین حجم بازار را به خود اختصاص داده است.

تا ابتدای ژانویه ۲۰۲۲ بیش از ۱۴۰۰۰ رمزارز در بازار رمزارزها ثبت شده‌اند. در حالی که شمار زیادی از این رمزارزها حجم معاملات یا دنبال کنندگان بسیار کمی دارند، برخی دیگر طرفداران و سرمایه‌گذاران خاصی دارند که از حمایت آن‌ها برخوردارند.

تفاوت و شباهت رمزارزها با پول فیات (ارزهای معمولی)

تفاوت‌ها

برخلاف ارزهای فیات، رمزارزها توسط مقامات مرکزی ایجاد و قانون‌گذاری نمی‌شوند یا توسط دولت‌ها حمایت نمی‌شوند (البته به تازگی یکسری از کشورها مانند السالوادور حمایت خود از بیت کوین را به صورت رسمی اعلام کرده‌اند).

این ویژگی باعث می‌شود از دید بسیاری از افراد، رمزارزها نسبت به ارزهای فیات اعتبار کمتری داشته باشند.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در این مقایسه، نوسان و تلاطم قیمتی رمزارزها نسبت به ارزهای فیات است که عمدتا ناشی از ماهیت سوداگرانه این بازار است.

تایید تراکنش رمزارزها مانند ارزهای فیات به واسطه‌ای مانند بانک نیاز ندارد. این تراکنش‌ها با استفاده از فناوری نوین بلاک چین تایید می‌شوند و به همین دلیل تمام تراکنش‌ها به‌طور دایم ثبت می‌شوند و امنیت هر مبادله را به شکل چشم‌گیری افزایش می‌دهند.

رمزارز و ارز فیات

شباهت‌ها

هر دو این نوع از ارز تا حد زیادی ارزش خود را از پذیرش گسترده در سطح جهانی دست می‌آورند (پذیرش بیشتر به معنای اعتبار بیشتر است).

یکی دیگر از نکات شباهت این دو قابلیت تقسیم پذیری آن‌هاست. برای مثال هر یک دلار تا یک صدم آن یا یک سنت قابلیت بخش‌پذیری دارد و هر یک بیت‌کوین را نیز می‌توان به ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین یا یک ساتوشی تقسیم کرد.

از قابلیت ذخیره ارزش یا استفاده به شکل یک دارایی قابل مبادله می‌توان به عنوان یکی دیگر از این شباهات نام برد.

انواع رمزارز

دسته‌بندی رمزارزها بسیار گسترده است و از نوع شبکه آن‌ها گرفته تا نوع کاربرد یا نوع زیرساخت می‌توان آن‌ها را دسته بندی کرد. به صورت کلی دو دسته جامع کوین و توکن در دنیای رمزارزها وجود دارد که هر رمزارز بر اساس ویژگی‌ها خود در یکی از این دو دسته قرار می‌گیرد. در یک دسته بندی فرعی نیز دسته‌ای به نام آلت کوین‌ ها داریم که در ادامه آن را معرفی خواهیم کرد.

علاوه بر این دسته بندی، نوعی دیگر از دسته بندی وجود دارد که بسته به کاربرد، ارزها را طبقه بندی می‌کند؛ ارزهای پرداختی، ارزهای زیرساختی یا بلاکچینی، ارزهای حریم خصوصی یا پرایوسی کوین‌ها، ارزهای کاربردی یا یوتیلیتی کوین‌ها، استیبل کوین‌ها و میم کوین‌ها.

تفاوت کوین و توکن چیست؟

متاسفانه بسیاری از کاربران از واژه‌های «کوین» و «توکن» به شکلی استفاده می‌کنند که انگار مترادف یکدیگر هستند. حقیقت این است که این دو، از نظر فنی کاملا از یکدیگر جدا هستند و تفاوت بین آن‌ها خیره‌کننده است.

کوین یا سکه نوعی رمزارز است که در شبکه بلاک چین بومی خود ساخته و میزبانی می‌شود. به عنوان مثال، ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و باییننس کوین، کوین هستند چرا که هر یک شبکه‌ها مخصوص به خود را دارند.

از سوی دیگر توکن رمزارزی است که از خود بلاک چینی ندارد و در یک شبکه بلاک چینی متفاوت اجرا می‌شود. این نوع دارایی‌ها به طور استاندارد از اکوسیستم یک شبکه خاص مانند اتریوم، پولکادات، سولانا یا … استفاده می‌کنند. رمزارزهایی مانند AAVE، UNI، USDT، CAKE، YFI و … در این دسته قرار می‌گیرند.

کوین و توکن

اکثریت غالب رمزارزهای بازار توکن هستند زیرا توسط یکی از بلاک چین‌های اصلی میزبانی می‌شوند.‍‍

آلت کوین چیست؟

آلت کوین‌ ارزهای دیجیتال جایگزینی هستند که پس از موفقیت بیت کوین راه اندازی شدند. این دسته از رمزارزها به طور کلی خود را جایگزین بهتری برای بیت کوین می‌دانند!

ظهور بیت کوین به عنوان اولین رمزارز همتا به همتا، راه را برای بسیاری از پروژ‌ه‌های دیگر هموار کرد تا از آن پیروی کنند. اکثر آلت کوین‌ها سعی می‌کنند اشکالاتی در بیت کوین بیابند و با ساختاری جدید آن را حل کنند.

آلت کوین
ارز دیجیتال
رمزارز

واژه آلت‌کوین ترکیبی از دو کلمه است alt و coin است که به صورت کلی معنای سکه جایگزین را می‌دهد.

از آن‌جایی که بیشتر از ۶۰ درصد ارزش بازار رمزارزها در دستان بیت کوین و اتریوم است پس اصطلاح کوین‌های جایگزین برای حدود ۱۴۰۰۰ ارزی که فقط در ۴۰ درصد از بازار را در اختیار دارند، اصطلاح مناسبی است.

دسته بندی ارزهای دیجیتال بر اساس کاربرد

ارزهای پرداختی

همانطور که از نام آن پیداست، این دارایی ها عمدتا برای پرداخت استفاده و از این رو ارزهای پرداختی نامیده می‌شوند. به عنوان مثال از این نوع رمزارزها می‌توانید برای خرید و فروش کالا، ارائه خدمات، پرداخت صورت‌حساب‌ها و … استفاده کنید.

از نظر تئوری از هر رمزارزی می‌توان برای پرداخت استفاده کرد، اما پذیرش و مقبولیت رمزارزهای این بخش توسط کسب و کارها و ارائه دهندگان خدمات بسیار گسترده‌تر است.

ارز دیجیتال
رمزارز
کاربرد ارزهای دیجیتال

به طور خاص، رمزارزهایی چون بیت کوین، لایت کوین و … از رمزارزهای پرداختی محبوب و شناخته شده هستند.

رمزارزهای بلاک چینی و زیرساختی

پلتفرم‌های بلاک چین که عملکرد این فناوری را فراتر از تایید و انجام تراکنش‌ها و پرداخت‌ها می‌دانند در این بخش قرار می‌گیرند.

این پلتفرم‌ها به شما این امکان را می‌دهند که توکن مخصوص به خود،‌برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapps) و … بر بستر آن پلتفرم ایجاد کنید.

از اتریوم، ایاس، ترون، سولانا و … می‌توان به عنوان معروف‌ترین این رمزارزها نام برد.

ارز دیجیتال
رمزارز
کاربرد ارزهای دیجیتال

رمزارزهای حریم خصوصی Privacy Coin

بعضی از رمزارزها با تمرکز بر حریم خصوصی کاربر ایجاد می‌شوند. در تراکنش‌های رمزارزهای حریم خصوصی فقط فرستنده و گیرنده به اطلاعات تراکنش دسترسی دارند و این اطلاعات بر روی بلاکچین به صورت همگانی در دسترس نیست.

بر خلاف دیگر ارزها، صاحب کیف‌پول رمزارزهای حریم خصوصی تنها از موجودی آدرس آن کیف پول‌ خبر دارند.

دارایی‌های رمزنگاری شده‌ای مانند زد‌کش (ZEC)، مونرو  (XMR)، دش (DASH) و … نمونه‌هایی از رمزارزهای حریم خصوصی هستند.

ارز دیجیتال
رمزارز
کاربرد ارزهای دیجیتال
ارزهای حریم خصوصی

توکن های کاربردی Utility Coin

توکن های کاربردی، نوعی دیگر از رمزارزها هستند که به طور خاص برای پشتیبانی از یک محصول یا خدمات مبتنی بر بلاک چین استفاده می‌شوند.

این نوع از رمزارزها از آن‌جایی که بر روی یک پلتفرم بلاک چینی دیگر اجرا می‌شوند توکن هستند. بیشتر توکن‌های کاربردی، بر بستر اتریوم و با استاندارد ERC20 ساخته شده‌اند.

توکن‌های Basic Attention Token (BAT)، Civic (CVC)، OmiseGo (OMG) و … در این دسته قرار می‌گیرند.

ارز دیجیتال
رمزارز
کاربرد ارزهای دیجیتال
utility token

استیبل کوین‌ها

این دارایی‌ها در میان معامله‌گران بسیار محبوبند. بر خلاف سایر دارایی‌های دیجیتال که از نظر قیمتی نوسانات زیادی دارند استیبل کوین‌ همانطور که از اسمشان پیداست قیمت و ارزش ثابتی دارند.

از رمزارزهایی چون تتر، پکس، دای و … می‌توان به عنوان استیبل کوین نام برد.

ارز دیجیتال
رمزارز
استیبل کوین

میم کوین‌ها

میم کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که از میم‌ها یا جوک‌های اینترنتی و رسانه‌های اجتماعی الهام گرفته‌اند. اولین میم کوین بازار رمزارزها دوج کوین بود که در سال ۲۰۱۳ به عنوان یک پارودی راه‌اندازی شد.

میم کوین‌ نوسانات زیادی دارند و عمدتا جوامع مخصوص به خودشان را دارند که در خیلی از مواقع به خاطر شور و هیجان این جوامع رشد‌ها یا ریزش‌های شدیدی را تجربه می‌کنند.

دوج کوین، شیبا، بیبی دوج و … از معروف‌ترین میم کوین‌ها هستند.

ارز دیجیتال
رمزارز
میم کوین

کاربرد ارزهای دیجیتال

هدف ساخت رمزارزها، حل طیف متنوعی از مشکلات است که تقریبا در همه صنایع یافت می‌شود.

در ابتدا، رمزارزها به عنوان وسیله‌ای برای ذخیره‌سازی ارزش و تسهیل پرداخت‌ها ایجاد شدند. با این حال سال‌ها رشد و پیشرفت روزافزون این بازار منجر به گسترش کاربرد‌های آن‌ها شده است.

به طور کلی می‌توان کاربردهای زیادی برای ارزهای دیجیتال در نظر گرفت. کاربردهای رایج عبارتند از:

  • حفظ و انتقال ارزش
  • تسهیل پرداخت‌های سنگین و فرامرزی
  • وام‌دهی
  • حفظ حریم خصوصی
  • اثبات مالکیت معنوی
  • وارد کردن دارایی‌های فیزیکی به دنیای دیجیتال
  • ذخیره‌سازی
  • گیم و بازی‌سازی
  • دور زدن تحریم‌ها

برای مثال کاربرد بیت کوین ذخیره ارزش و بی نیاز کردن کاربران از بانک، اتریوم برای ساخت شبکه‌ای غیرمتمرکز و پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و تتر ساخت ارزشی ثابت برای کاربران ارزهای دیجیتال است.

حالا که انواع و کاربرد ارزهای دیجیتال را شناختید بهتر است با مشهورترین رمزارزهای بازار ارزهای دیجیتال آشنا بشویم.

محبوب ترین ارزهای دیجیتال

همانطور که گفته شد هزاران ارز دیجیتال وجود دارد که اکثر آن‌ها علاوه بر ارزش پایین، پتانسیل کمی برای رشد دارند.

بسیاری از مشاوران سرمایه‌گذاری به کاربران توصیه می‌کنند که بیشتر دارایی اختصاصی خود به بازار ارزهای دیجیتال را در ارزهایی با حجم بازار بالا مانند بیت‌کوین و اتریوم سرمایه‌گذاری کنند و زیاد به دنبال دیگر ارزهای دیجیتال نباشند.

شناخت تک تک این ارزها واقعا غیرممکن است اما برای فعالیت و شناخت ذات این بازار، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران باید یک شناخت کلی از برترین ارزهای بازار داشته باشید.

در ادامه به بررسی محبوبترین ارزهای دیجیتال طبق داده‌های کوین مارکت کپ می‌پردازیم. فقط به یاد داشته باشید این لیست مرتبا تغییر می‌کند و ممکن است در زمان خواندن مقاله ترتیب و اطلاعات هر رمزارز کمی متفاوت باشد.

۱) بیت کوین

۲) اتریوم

۳) تتر

۴) بایننس کوین

۵) کاردانو

۶) سولانا

۷) ریپل

۸) پولکادات

۹) دوج کوین

۱۰) شیبا اینو

بیت کوین BTC

بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال نوسانات زیادی در طول تاریخ خود دیده است که با این وجود همچنان محبوب‌ترین رمزارز این صنعت است و با بیشترین ارزش بازار، در صدر جدول قرار دارد.

بیت کوین در ابتدا به عنوان یک سیستم پرداخت دیجیتال ایجاد شد ولی راه را برای دیگر دارایی‌ها باز کرد.

با وجود رشد چشم‌گیر این بازار در چند سال گذشته، کارشناسان همچنان معتقدند که ارزش قیمت بیت کوین همچنان بسیار نوسانی است و نمی‌توان از آن برای پرداخت‌های روزمره استفاده کرد.

ارز دیجیتال
رمزارز
بیت کوین

اتریوم  ETH

ارز دیجیتال شبکه اتریوم، اتر (ETH) نام دارد که اکثر کاربران دنیای ارزهای دیجیتال، آن را اتریوم می‌خوانند.

اتریوم یک بلاک چین منبع باز است که توسعه‌دهندگان می توانند اپلیکیشن‌ها و سایر ارزهای دیجیتال را بر بستر آن بسازند و توسعه دهند.

این رمزارز مدت‌هاست که بعد از بیت کوین در رده دوم این لیست قرار گرفته و به تنهایی برای خود یک اکوسیستم جداگانه تشکیل داده است.

ارز دیجیتال
رمزارز
اتریوم

برای اطلاع از قیمت لحظه ای اتریوم می توانید به صفحه قیمت ارزهای دیجیتال اکسکوینو مراجعه کنید.

تتر  Tether

تتر (USDT) یکی از اولین استیبل کوین‌های بازار است که بیش از ۸۰ درصد ارزش معاملات بازار را به خود اختصاص داده است.

این رمزارز توسط بنیاد تتر راه‌اندازی شده و ارزش ثابتی برابر با یک دلار آمریکا دارد. از آنجایی که تتر شبکه بلاک چینی مخصوص به خود را ندارد و از بلاک چین‌های دیگر استفاده می‌کند به عنوان یک توکن در نظر گرفته می‌شود.

ارز دیجیتال
رمزارز
تتر

تتر بزرگترین استیبل کوین از نظر ارزش بازار است که در زمان نوشتن این مقاله حدودا ارزشی برابر با ۷۸ میلیارد دلار دارد.

بیشتر بخوانید: استخراج تتر: شایعه‌ای دوست داشتنی یا حقیقتی پول‌ساز؟

بایننس کوین BNB

بایننس کوین BNB دارایی اختصاصی صرافی بایننس است که برای استفاده در بلاکچین مخصوص خود و پرداخت کارمزدها در این شبکه طراحی و تنظیم شده است.

همانطور که از اسم این رمزارز مشخص است این دارایی بر روی شبکه بلاک چینی خود راه‌اندازی شده و در دسته کوین‌ها قرار می‌گیرد. اما نکته جالب این است که در ابتدا این رمزارز بر روی شبکه اتریوم راه‌اندازی شده بود ولی بعدا به شبکه اختصاصی خود بایننس انتقال داده شد.

ارز دیجیتال
رمزارز
بایننس کوین

در حال حاضر این رمزارز با حجم بازار ۷۸ میلیون دلاری ارزشی برابر با ۴۶۶ دلار به ازای هر کوین دارد.

کاردانو ADA

رمزارز کاردانو با نماد ADA از فناوری اوروبوروس Ouroboros استفاده می‌کند که یک پروتکل بلاک چینی است. این فناوری راهی امن‌تر و مقیاس پذیرتر برای حفظ تمرکززدایی در راستای هدف اصلی تمامی رمزارزها ارائه می‌دهد.

ارز دیجیتال
رمزارز
کاردانو

سولانا SOL

سولانا یک پلتفرم بلاک چینی است که برای میزبانی برنامه‌های غیرمتمرکز و مقیاس‌پذیر در سال ۲۰۱۷ طراحی و تاسیس شده است.

این پروژه منبع باز توسط سولانا لبز Solana Labs در سانفرانسیسکو طراحی شده و توسط بنیاد سولانا در ژنو اداره می‌شود.

سولانا از نظر سرعت تایید تراکنش‌ها و کارمزد آن‌ها بسیار خوب عمل کرده است در حدی که هزاران بار سریع‌تر و ارزان‌تر از بیت کوین و اتریوم عمل می‌کند.

ارز دیجیتال
رمزارز
سولانا

رمزارز SOL دارایی بومی بلاکچین سولانا است که طبیعتا یک کوین حساب می‌شود. در حال حاضر هر یک SOL با قیمتی برابر با ۱۳۸ دلار امریکا معامله می‌شود و ارزش بازار آن برابر با ۴۳ میلیارد دلار است.

ریپل XRP

ریپل رمزارز بومی شبکه پرداخت دیجیتال ریپل است. این کوین که برای پرداخت‌های دیجیتال ساخته شده، خود را راهی سریعتر و کارآمدتر برای تقویت پرداخت‌های جهانی معرفی می‌کند.

ریپل و کوین بومی آن XRP، همچنین امکان ساخت و توسعه شخص ثالث را برای سایر کاربردهای XRP فراهم می‌کنند.

ارز دیجیتال
رمزارز
ریپل

در زمان نوشتن این مقاله ریپل با حجم بازار ۳۵ میلیارد دلاری ارزشی برابر با ۰.۷۴ دلار به ازای هر کوین دارد.

بیشتر بخوانید: ۱۳ مورد از بهترین کیف پول های ریپل XRP سال ۲۰۲۱

پولکادات DOT

پولکادات با هدف هم‌گام سازی و ایجاد راه‌های ارتباطی میان بلاکچین‌های مختلف برای تبادل اطلاعات بین آن‌ها شروع به فعالیت کرده است.

پولکادات به واسطه پاراچین‌هایی که دارد، بلاک چین بلاک چین‌ها خوانده می‌شود چرا که به واسطه این پاراچین‌ها اجازه ساخت بلاک چین‌های کوچکتری را به عنوان زیرمجموعه می‌دهد.

ارز دیجیتال
رمزارز
پولکادات

رمزارز بومی پولکادات، دات نام دارد که در حال حاضر با ارزش بازاری ۲۳.۵ میلیارد دلاری با قیمت ۲۳.۹ دلار در بازار معامله می‌شود.

دوج کوین DOGE

دوج کوین ابتدا به عنوان یک شوخی ایجاد شد اما با وجود این پیشینه در اوایل تابستان ۲۰۲۱ رشد چشمگیری داشت.

یکی از نکات جالب این ارز این است که ایلان ماسک مدیرعامل شرکت تسلا یکی از بنیان‌گذران دوج کوین است و به خاطر نفوذش در دنیای ارزهای دیجیتال، اثر زیادی بر روی رشد قیمت این رمزارز داشته است.

ارز دیجیتال
رمزارز
دوج کوین

دوج کوین به عنوان یک توکن بر بستر شبکه BSC ساخته شده و در حال حاضر هر توکن دوج با قیمت ۰.۱۶ دلار با ارزش بازاری ۲۱.۵ میلیارد دلاری معامله می‌شود.

شیبا اینو SHIB

شیبا اینو یک توکن مبتنی بر شبکه اتریوم است که لوگو و اسم خود را از روی یک نژاد سگ ژاپنی برداشته است.

با رشد عجیب این ارز در سال گذشته، بسیاری از افراد شیبا اینو را به عنوان جایگزینی برای دوج‌کوین می‌دانند. در واقع، طرفداران شیبا اینو این رمزارز را قاتل دوج کوین می‌خوانند.

ارز دیجیتال
رمزارز
شیبا اینو

در حال حاضر این توکن با قیمت ۰.۰۰۰۰۱۸۵ دلار با ارزش بازار ۱۰.۳ میلیارد دلار معامله می‌شود.

روش‌های استخراج و تولید ارز دیجیتال

از آنجایی که ارزهای دیجیتال ماهیت فیزیکی ندارند شاید برایتان این سوال پیش بیاید که یک ارز دیجیتال چگونه ایجاد می‌شود.

بسته به نوع سازوکاری که یک ارز دیجیتال به واسطه آن ساخته و نگه‌داری می‌شود، روش تولید یا استخراج آن متفاوت است؛ یکسری از این رمزارزها قابلیت استخراج دارند و در طول زمان به صورت کم کم وارد بازار می‌شوند و بعضی به صورت پیش استخراج شده وارد بازار می‌شوند.

استخراج ارز دیجیتال
استخراج رمزارز

بیشتر بخوانید: آموزش گام به گام استخراج اتریوم + راهنمای تصویری

برای مثال رمزارزهایی که با سازوکار اثبات کار ساخته شده‌اند به وسیله استخراج به وجود می‌آیند و برای ایجاد ارزهای جدیدی که به واسطه سازوکار اثبات سهام کار می‌کنند از ساختارهای مختلفی مانند قفل کردن ارزهای قبلی در شبکه برای عرضه رمزارزهای از پیش استخراج شده استفاده می‌شود.

بیت کوین و اتریوم در حال حاضر از سازوکار اثبات کار استفاده می‌کنند که باعث می‌شود قابلیت استخراج داشته باشند و در طرف دیگر، ارزهای دیجیتالی مثل بایننس کوین یا سولانا با استفاده از شبکه اثبات سهام قابلیت استخراج ندارند.

خود عمل استخراج روش‌های متفاوتی دارد از استخراج با سی پی یو و کارت گرافیک گرفته تا استخراج با دستگاه‌های محاسباتی پیشرفته ایسیک ASIC.

بیشتر بخوانید: آموزش گام به گام استخراج بیت کوین + راهنمای تصویری

روش‌های خرید ارز دیجیتال؛ صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال پلتفرمی است که در آن می‌توانید ارزهای دیجیتال را با ارزهای رایج دولتی بخرید یا‌ بفروشید یا حتی دارایی خود را با ارز دیجیتال دیگری مبادله کنید.

صرافی‌ها منعکس کننده قیمت فعلی هر ارز دیجیتال هستند و به طور کلی عرضه و تقاضا در بازار به واسطه آن‌ها مشخص می‌شود.

در کل هیچ صرافی ارز دیجیتالی وجود ندارد که برای همه کاربران مناسب باشد. با رشد زیاد نقدینگی در این بازار و محبوبیت فوق‌العاده رمزارزها میان مردم، تعداد صرافی ارزهای دیجیتال رشد قارچ‌گونه‌ای داشتند.

برای انتخاب یک صرافی مناسب علاوه بر شهرت و سابقه فعالیت آن باید به نماتی چون تعداد کاربران فعال، حجم نقدینگی، تعداد جفت‌ارزهای قابل معامله، میزان کارمزد، سرعت تایید تراکنش‌ها و … توجه کرد.

طبق داده‌های کوین مارکت کپ بایننس Binance، کوین‌بیس Coinbase، اف تی ایکس FTX، کراکن Kraken و کوکوین KuCoin برترین صرافی‌های ارز دیجیتال در دنیا هستند.

در گام اول باید یک صرافی خوب، مناسب با نیازهای خود پیدا کنید.

در حال حاضر به دلیل تحریم‌های ظالمانه بر علیه ایران، استفاده از صرافی‌های خارجی بسیار مشکل و خطرناک است که در نتیجه استفاده از آن‌ها، احتمال بلوکه شدن و از دست دادن دارایی‌ها بسیار بالا است.

هم‌وطنان ایرانی می‌توانند از بستر معاملات ارز دیجیتال اکسکوینو به عنوان اولین شرکت دانش بنیان بلاک چینی در ایران برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال استفاده کنند.

صرافی اکسکوینو
صرافی ارز دیجیتال
خرید ارز دیجیتال

برای استفاده از صرافی اکسکوینو می‌توانید این مقاله را بخوانید.

بیشتر بخوانید: آموزش جامع استفاده از کیف پول اکسکوینو + راهنمای تصویری واریز و برداشت

روش‌های ذخیره سازی ارز دیجیتال؛ کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

بعد از خرید ارز دیجیتال از یک صرافی معتبر، باید به روشی امن و مناسب، آن را ذخیره کنید تا با خیال راحت از دارایی خود نگهداری کنید. مانند ارزهای فیات یا واقعی که از بانک‌ها به عنوان یک محل ذخیره امن استفاده می‌کنند، ارز دیجیتال نیز به چنین جای امنی نیاز دارد.

در دنیای ارزهای دیجیتال برای ذخیره سازی دارایی خود باید از کیف‌پول‌هایی استفاده کنید که برای ذخیره این نوع خاص از ارز طراحی شده‌اند.

کیف پول ارز دیجیتال
رمزارز

در کل ۴ روش اصلی برای ذخیره‌سازی دارایی‌های رمزنگاری شده وجود دارد که در ادامه به تفصیل هر یک می‌پردازیم.

کیف پول نرم افزاری

برای ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال می‌توانید از کیف پول‌های نرم افزاری مختص رایانه یا موبایل استفاده کنید. با وجود اینکه امنیت این کیف پول‌ها در حد بیشینه قرار ندارد ولی بخاطر دسترسی و روش کار راحت، محبوبیت بسیار زیادی دارند.

کیف پول سخت افزاری

به واسطه این سخت افزارها می‌توانید به دور از شبکه شلوغ و پر از کلاه‌بردار اینترنت دارایی‌های خودتان را بر روی این کیف پول‌ها ذخیره کنید. این نوع کیف پول بالاترین سطح امنیت در میان کیف پول‌های ارز دیجیتال را دارد اما استفاده از آن به کاربران تازه وارد توصیه نمی‌شود.

کیف پول صرافی

بعد از خرید دارایی از صرافی‌های متمرکز می‌توانید ارز دیجیتال خود را در کیف پول صرافی نگه‌داری کنید.

برای مثال بعد از خرید از اکسکوینو می‌توانید دارایی‌های خود را در کیف پول این صرافی نگه‌داری کنید که با بهره‌گیری از مدرن‌ترین روش‌های روز از امنیت دارایی کاربران خود اطمینان حاصل می‌کند.

کیف پول‌های کاغذی

وقتی در مورد روش‌های ذخیره سازی آفلاین برای ارز دیجیتال صحبت می‌شود، نباید کیف پول‌های کاغذی را فراموش کرد. این کیف پول‌ها امنیت بسیار بالایی دارند.

برای استفاده از این کیف پول‌ها باید به یک سایت مخصوص بروید و اطلاعات خود را وارد کنید. پس از ثبت اطلاعات، به شما یک سری اطلاعات داده می‌شود که می‌توانید آن را بر روی یک کاغذ پرینت بگیرید. آن کاغذ حکم کیف پول شما را دارد و تمام داراییتان در آن قرار می‌گیرد.

تفاوت کیف پول‌های نرم افزاری و سخت افزاری

کیف پول‌های داغ یا نرم افزاری Hot Wallet به شبکه اینترنت متصل هستند ولی کیف پول‌های سرد یا سخت افزاری Cold Wallet هیچ راه ارتباطی با شبکه جهانی اینترنت ندارند.

کیف پول نرم افزاری یا Hot Wallet

کیف پول داغ یا کیف پول نرم افزاری یک نوع روش ذخیره‌سازی دیجیتالی است که می‌توان به آن با واسطه رایانه یا تلفن خود دسترسی داشته باشید. این نوع کیف پول به اینترنت متصل است که به همین دلیل اتصال در برابر حملات هکرها کمی در خطر هستند

کیف پول سخت افزاری یا Cold Wallet

کیف پول سرد که به عنوان کیف پول سخت افزاری یا آفلاین شناخته می شود، یک دستگاه فیزیکی است که ارز دیجیتال شما را کاملا آفلاین و به دور از شبکه‌های ارتباطی ذخیره می‌کند. بسیاری از این کیف پول‌ها شبیه درایوهای USB هستند.

ذخیره سازی دارایی بر روی کیف پول‌های آفلاین از دارایی‌های برابر حملات آنلاین و هرگونه هک محافظت می‌کند. استفاده از این نوع کیف پول امن‌ترین روش نگهداری رمزارزها است.

آینده ارزهای دیجیتال و ۵ اتفاق اثرگذار بر بازار

سال ۲۰۲۱ سال بزرگی برای ارزهای دیجیتال بود. اما آینده این صنعت به چه شکلی است؟

در ۲۰۲۱ شاهد رشد بازار و ثبت رکوردهای قیمتی بالایی برای بیت کوین بودیم و اتریوم به عنوان دومین ارز دیجیتال بازار، به بالاترین قیمت خود در این سال رسید.

در تمام این سال‌ها، علاقه مردم به ارزهای دیجیتال رشد زیادی داشته است. این موضوع نه تنها در بین سرمایه گذاران، بلکه در فرهنگ عامه نیز به موضوعی داغ تبدیل شده است.

دیو آبنر Dave Abner، رئیس توسعه جهانی صرافی جمینی Gemini می‌گوید: «از بسیاری جهات، سال ۲۰۲۱ یک موفقیت عظیم بود. می‌توان گفت که تمرکز و توجه فوق العاده‌ای به صنعت کریپتو معطوف شده است.»

اما این صنعت تنها در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و دائما در حال تکامل است. به همین دلیل پیش‌بینی اینکه آینده بلندمدت به چه شکل است دشوار است.

در حالی که پیش‌بینی دقیق آینده بازار غیرممکن است اما در ادامه به ۵ مسئله که در این پیش بینی تاثیر گذار است، می‌پردازیم.

قانون گذاری ارزهای دیجیتال

مقررات شفاف، به معنای حذف یک سد مهم برای پذیرش ارزهای دیجیتال توسط دولت‌ها و استفاده بدون دردسر شرکت‌های بین المللی از آن‌ها است.

لایحه زیرساختی ۱.۲ تریلیون دلاری که در ماه نوامبر توسط رییس جمهور آمریکا به امضا رسید شامل مقرراتی مانند مالیات ارزهای دیجیتال است که می‌تواند ردیابی منابع ارزهای دیجیتال در بین آمریکایی‌ها را آسان‌تر کند.

حتی قبل امضا شدن این لایحه کارشناسان معتقد بودند که سرمایه‌گذاران باید هرگونه سود یا زیان خود در بازار ارزهای دیجیتال را ثبت کنند.

قانون گذاری ارز دیجیتال
آینده رمزارز
آینده ارز دیجیتال

اعلانیه‌های رگولاتوری‌ها می‌تواند، به راحتی بر قیمت ارزهای دیجیتال در این بازار بی ثبات تاثیر بگذارد. نوسانات بالای بازار دلیلی است که کارشناسان، سرمایه‌گذاری بیش از ۵ درصد از کل سرمایه را در این بازار توصیه نمی‌کنند.

در نهایت، بسیاری از کارشناسان معتقدند که تبیین مقررات اثرات مثبتی در این بازار می‌گذارد و یک قانون‌گذاری معقول یک بازی برد-برد هم برای کاربران ارز دیجیتال و هم دولت‌هاست.

وجود قوانین شفاف باعث اعتماد مردم به این دارایی‌ها و طبیعتا پذیرش بیشتر می‌شود.

با افزایش این قانون‌گذاری‌ها و پذیرش هر چه بیشتر دولت‌ها آینده طلایی‌تری در انتظار این صنعت خواهد بود.

راه‌اندازی ETF ارزهای دیجیتال

راه اندازی و شروع فعالیت قانونی ETF ارزهای دیجیتال در بورس کشورهای مختلف، پول را از صنایع قدیمی به این بازار نوپا هدایت می‌کند. با شروع فعالیت اولین ETF بیت کوین در ماه اکتبر در بورس نیویورک قدم بزرگی در این زمینه برداشته شد.

اما برخی از کارشناسان معتقدند که ETF بیت کوین به تنهایی کافی نیست چرا که خریداران این صندوق خود بیت کوین را مستقیما نمی‌خرند یا آن را ذخیره نمی‌کنند بلکه قراردادهای آتی بیت کوین را نگه می‌دارند. با وجود اینکه این قراردادها بیت کوین از روندهای کلی بازار رمزارزها پیروی می کند اما ممکن است مستقیما از قیمت بیت کوین پیروی نکند.

ETF ارز دیجیتال
آینده رمزارز
آینده ارز دیجیتال

هنوز خیلی زود است که بگوییم چه تعداد سرمایه‌گذار در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری خواهند کرد اما صندوق ETF نیویورک در هفته‌های اول شاهد معاملات زیادی بود که امیدواری زیادی به طرفداران بازار ارزهای دیجیتال می‌دهد.

به طور کلی هرچه رمزارزها در این صنعت سنتی در دسترس‌تر باشند، افراد بیشتری به آن‌ها اعتماد می‌کنند و در نتیجه بر روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند

پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال توسط سازمان‌ها

غول‌های صنایع مختلف در سال ۲۰۲۱ به ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین علاقه زیادی نشان دادند و بعضی سرمایه‌گذاری‌های بزرگی کردند.

برای مثال شرکت AMC اخیرا اعلام کرده است که قصد دارد تا پایان سال جاری از پرداخت‌ با بیت‌کوین پشتیبانی کند.

شرکت‌های فین‌تکی مانند پی‌پل PayPal و اسکوئر Square نیز با آغوشی باز به استقبال رمزارزها رفته‌اند و حتی ابر شرکتی مانند تسلا Tesla میلیاردها دلار بر روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده است.

کارشناسان هر روزه درباره سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و بیشتری در این بازار صحبت می‌کنند.

پذیرش گسترده ارز دیجیتال
آینده رمزارز
آینده ارز دیجیتال

با وجود اینکه در حال حاضر پرداخت با ارزهای دیجیتال برای خیلی‌ها منطقی نیست اما رشد فروشگاه‌هایی که از پرداخت با رمزارزها پشتیبانی می‌کنند، بسیاری از افراد را نسبت به این بازار کنجکاو می‌کند که خود قدمی به سوی پذیرش گسترده توسط مردم است.

احتمالا زمان زیادی طول خواهد کشید تا اینکه از بیت کوین یا سایر رمزارزها برای پرداخت هزینه‌های روزمره استفاده شود اما به قول معروف این اتفاق قدمی کوچک برای ما و قدمی بزرگ برای ارزهای دیجیتال است.

هرچه سازمان‌ها و شرکت‌های بیشتری از این صنعت پشتیبانی کنند، اعتماد بیشتری نسبت به این بازار ایجاد و طبیعتا باعث آینده درخشان‌تری می‌شود.

چشم‌انداز آینده بیت کوین

بیت کوین به طور کلی شاخص خوبی برای بازار ارزهای دیجیتال است چرا که بیشترین سهم از حجم کل بازار را در اختیار دارد و بقیه رمزارزها تمایل دارند روند آن را دنبال کنند.

قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۱ افزایش شدیدی داشت و در ماه نوامبر به سقف قیمتی خود یعنی به بیش از ۶۸۰۰۰ دلار رسید. این رکورد بالاترین قیمت تاریخی بیت کوین پس از رشد ۶۰ هزار دلاری آن در آوریل بود. اما از آن به بعد بخت با پادشاه بلامنازعه ارزهای دیجیتال یار نبود و تا ۴۰ هزار دلار سقوط کرد. این بی‌ثباتی بخش بزرگی از این بازار است که سرمایه‌گذاران باید آن را در نظر بگیرند.

اینده بیت کوین
آینده رمزارز
آینده ارز دیجیتال

اما بیت کوین تا کجا بالا خواهد رفت؟ بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که رشد بیت کوین در بلند مدت ادامه‌دار خواهد بود و ممکن از تا ده سال دیگر به بالای ۵۰۰ هزار دلار برسد.

از سال ۲۰۱۱، نوسانات بسیار زیادی در بیت‌کوین و بازار رمزارزها وجود داشته است. بسیاری از حرفه‌ای‌های بازار بر این باورند که بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال در کوتاه مدت نوساناتی خواهد داشت اما به راه خود و صعود بلند مدت ادامه خواهد داد.

آینده رمزارزها

می‌توان در مورد ارزشی که ممکن است بازار ارزهای دیجیتال در ماه‌ها و سال‌های آینده برای سرمایه‌گذاران داشته باشد، حدس‌هایی زد اما واقعیت این است این بازار همچنان سوداگرانه و پر نوسان عمل می‌کند و آن‌چنان سابقه‌ای ندارد که بتوان بر اساس داده‌های تاریخی آن، به بررسی آینده پرداخت.

مهم نیست که یک کارشناس درباره این بازار چه فکری می‌کند واقعیت این است که هیچ کس واقعا چیزی نمی‌داند.

آینده رمزارز

به همین دلیل باید سرمایه‌ای را وارد این بازار کنیم که از دست دادنش برایمان مهم نباشد. اگر فردی ریسک پذیر هستید خب به بازار درستی روی آورده‌اید اما اگر ۵ درصد ضرر خواب شبتان را مختل می‌کند پس همینجا این مقاله را تمام کنید و به فکر ورود به بازار رمزارزها نباشید.

سوالات متداول

– چرا رمزارزهای زیادی در بازار وجود دارد؟

اکثر ارزهای دیجیتال امروزه به شکلی از بیت کوین مشتق شده‌اند که از کد منبع باز و معماری مقاوم در برابر سانسور آن استفاده می‌کند. این بدان معناست که هر کسی می‌تواند این کد را کپی کند، تغییر دهد و رمزارز جدید خود را ایجاد کند. ساخت یک رمزارز کار سختی نیست به همین دلیل پروژه‌های زیادی داریم اما هدف پشت ساخت و بازار درگیر آن باعث تقویت و رشد آن می‌شود.

– چرا بیت کوین مهم ترین ارز دیجیتال است؟

علیرغم هزاران رقیبی که در این چند سال به وجود آمده‌ است، بیت کوین از نظر استفاده و ارزش بازار همچنان بازیکن برتر این بازار است. چرا که مردم به عنوان اولین رمزارز به آن بسیار اعتماد دارند و به نوعی رهبر انقلاب تمرکززدایی بوده است.

– شت کوین چیست؟

اصطلاح شت کوین Shit Coin به ارزهای دیجیتالی که پتانسیل و ارزش کمی دارند یا اصلا هیچ ارزش، کاربرد و هدف قابل تشخیصی ندارند گفته می‌شود. این کلمه به عنوان اصطلاحی تحقیرآمیز برای توصیف آلت‌کوین‌ها یا رمزارزهایی که پس از محبوب شدن بیت کوین ساخته شده‌اند، استفاده می‌شود.

– چرا ارزهای دیجیتال اینقدر محبوب هستند؟

این محبوبیت دلایلی مختلفی دارد. برای مثال بسیاری از افراد ارزهای دیجیتال را به عنوان ارز آینده می‌بینند. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب ارزهای دیجیتال حذف نظارت دولت‌ها و قانون‌گذاری بانک‌های مرکزی بر ارزها است که باعث ایجاد اقتصادی پویا و جذاب می‌شود.

– آیا ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری خوبی هستند؟

همانطور که گفته شد آینده دنیا در دستان ارزهای دیجیتال است و به واسطه پتانسیلی که این نوع دارایی به همراه خود دارند و با توجه به تاریخچه قیمتی آن‌ها، ارزهای دیجیتال می‌توانند سرمایه‌گذاری خوبی باشند اما هیچکسی از آینده خبر ندارد. ممکن است ارزش این دارایی‌ها در لحظه از بین برود و باعث از بین رفتن میلیاردها دلار سود شود.

– آیا ارزهای دیجیتال قانونی هستند؟

قوانین مربوطه به ارزهای دیجیتال در هرجای دنیا متفاوت است. در حال حاضر به تعداد کشورهایی که ارزهای دیجیتال را قانونی می‌دانند، به سرعت افزوده می‌شود. در ایران هم استفاده از ارزهای دیجیتال مشمول قانون می‌شود و به تازگی استفاده از ارزهای دیجیتال برای پرداخت‌های بین المللی در دستور کار قرار گرفته است.

– چگونه از ارزهای دیجیتال خود محافظت کنم؟

یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که می‌توانید از ارزهای دیجیتال خود محافظت کنید استفاده از یک کیف پول مطمئن است. به یاد داشته باشید که هر کیف پول رمزارزی یک عبارت بازیابی دارد که به طور معمول از ۱۲ کلمه ساخته شده است. این ۱۲ کلمه که کلید خصوصی نامیده می‌شوند حکم دارایی شما را دارند و اگر کسی به آن دست پیدا کند تمام داراییتان را از دست می‌دهید.

همچنین ببینید

اکس باکس اکسکوینو

اکس باکس اکسکوینو: یک جعبه پر از پاداش و جایزه

اکس باکس اکسکوینو،‌طرح جدیدی است که کاربران می‌توانند در آن، با استیکینگ مبلغ مشخص، روزانه …

بیمه غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک‌چین چیست؟

ضرب‌المثل معروف گذر پوست به دباغ‌خانه می‌افتد به‌خوبی در مورد شرکت‌های بیمه صدق می‌کند. چه …

امنیت بیت کوین

آیا بیت کوین امن است؟ امنیت بیت کوین چگونه تامین می‌شود؟

رمزارز بیت کوین در چند ماه گذشته، فراز و فرود شدید و بی‌سابقه‌ای را تجربه …

همه‌چیز در مورد نوآوری‌های ارز دیجیتال کسپا (KASPA)

این روزها کمتر کسی است که به بازار رمزارزها علاقه داشته باشد و حداقل یک‌بار …

3 نظرات

  1. با سلام باید حتما بعد از واریز کردن رمز ارز به کیف پول مان آن را به صراف بایننس منتقل کنیم یا اینکه در کیف پول مان کفایت میکند ممنون

    • رضا سلطانی

      سلام
      شما میتونید رمزارزهاتون رو توی کیف پول اکسکوینوتون نگه‌داری کنید تا هم برنده پاداش وفاداری بشید و هم نگهداری بابت بلوکه شدن داراییتون به واسطه تحریم‌ها نشید

  2. سلام دوست من
    امیدوارم حالتون خوب و تنتون سالم باشه.
    اگه قصد دارید که درآمد دلاری داشته باشید قطعا فارکس یک راه بسیار جذاب میتونه باشه براتون…
    من قصد دارم بهتون یک بروکر معتبر که روش های واریز و برداشت زیادی از جمله ریالی داره معرفی کنم
    ♦️یونیکورن بروکر

    دیدن کنید و جزئیات بیشتر را مشاهده کنید.
    ممنون که وقتتون رو بهم دادید و امیدوارم براتون مفید باشه …🙏🏻💕

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.