استیبل کوین چیست و چه کاربردی دارد؟

با افزایش محبوبیت خرید ارز دیجیتال و به‌طور کلی بازار رمزارز، تعداد کاربران فعال این حوزه نیز به شکل چشم‌گیری بالا رفته و حجم معاملات مارکت زیاد شده است. ورود این تعداد کاربر و نقدینگی به بازار می‌تواند موجب افزایش سود فعالان این حوزه شود اما همین حجم سود می‌تواند در مواقع دیگر به ضرر تبدیل شود.

در همین مواقع است که وجود نوع خاصی از رمزارزها به نام ارز دیجیتال پایدار، ثابت، باثبات یا استیبل کوین می‌تواند مفید واقع شود. استیبل کوین‌ها به نوعی نقش ارزهای ثابت و ایمن بازار رمزارز را دارند و در مواقع نوسان شدید مارکت می‌توان با تبدیل رمزارزهای دیگر به آن‌ها، سیو سود و از ضرر جلوگیری کرد. در این مقاله، قصد داریم به تعریف جامعی از استیبل کوین، کاربرد، مزایا و معایب، انواع آن، استخراج و استیبل کوین‌های محبوب در بازار رمزارزها بپردازیم.

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین‌ها دسته‌ای از رمزارزها هستند که ثبات قیمت را به سرمایه‌گذاران ارائه دهند یا با پشتیبانی دارایی‌های خاص یا با استفاده از الگوریتم‌هایی، عرضه خود را بر اساس تقاضا تنظیم می‌کنند.

اولین استیبل کوین در سال ۲۰۱۴ منتشر شد و از آن زمان به بعد، مورد توجه قرار گرفت زیرا سرعت و امنیت یک بلاک چین را ارائه می‌دهند و در عین حال از نوسانی که قیمت ارز دیجیتال متحمل می‌شوند، برخوردار نیستند.

استیبل کوین‌ها عمدتا برای خرید ارز دیجیتال در پلتفرم‌های معاملاتی که جفت معاملات ارز فیات را ارائه نمی‌کردند، استفاده می‌شد. ارز فیات به ارزهای مورد حمایت دولت اطلاق می‌شود که کالاهایی مانند طلا یا نقره از آن پشتیبانی نمی‌کنند. با افزایش پذیرش آن‌ها، استیبل کوین‌ها اکنون در چندین سرویس مالی مبتنی بر بلاک چین مانند پلتفرم‌های وام‌دهی استفاده می‌شوند و حتی می‌توانند برای پرداخت کالاها و خدمات استفاده شوند.

استیبل کوین چیست؟
استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین‌ها نسخه‌های مبتنی بر بلاک ‌چین ارزهای فیات هستند به این معنی که قابل‌برنامه‌ریزی هستند و می‌توانند با برنامه‌های کاربردی مبتنی بر بلاک چین و قراردادهای هوشمند، تعامل داشته باشند.

ارزش استیبل کوین‌ها به ارز، کالا یا ابزار مالی دیگر مرتبط است. هدف، ارائه جایگزینی برای رمزارزهای پرنوسان از جمله ارز دیجیتال بیت کوین است که چنین سرمایه‌گذاری‌هایی را برای استفاده گسترده در تراکنش‌ها مناسب‌تر کرده است.

نکات کلیدی استیبل کوین ها

  • رمزارزهایی هستند که می‌کوشند ارزش بازار خود را به برخی از مراجع خارجی مرتبط کنند.
  • به‌عنوان وسیله مبادله نسبت به رمزارزهای پرنوسان، مفیدتر هستند.ممکن است پشتوانه ارزی مانند دلار آمریکا یا کالایی مانند طلا داشته باشند.
  • با حفظ دارایی‌های ذخیره به عنوان وثیقه یا از طریق فرمول‌های الگوریتمی که قرار است عرضه را کنترل کنند، ثبات قیمت را دنبال می‌کنند.
  • اگرچه بیت‌کوین محبوب‌ترین ارز دیجیتال است اما از نوسانات بالایی در قیمت یا نرخ مبادله خود برخوردار است. به عنوان مثال، قیمت بیت کوین از پایین‌ترین حجم روزانه که بیش از ۴ هزار دلار در ماه مارس ۲۰۲۰ بود به ۶۵ هزار دلار در ماه آوریل ۲۰۲۱ افزایش یافت و دوماه بعد تقریبا ۵۰ درصد، سقوط کرد.

تمام این نوسانات می‌تواند برای معامله‌گران عالی باشد اما معاملات معمولی مانند خرید را به یک سفته‌بازی پرخطر برای خریدار و فروشنده تبدیل می‌کند. از طرفی، اکثر تریدرها نمی‌خواهند در صورت کاهش قیمت یک ارز دیجیتال پس از دریافت پول، ضرری متحمل شوند.

برای اینکه ارزی به عنوان وسیله مبادله، عمل کند، ارزی که پول قانونی نیست باید نسبتا ثابت بماند و به کسانی که آن را می‌پذیرند اطمینان دهد که در کوتاه‌مدت، قدرت خرید خود را حفظ خواهد کرد. در میان ارزهای فیات، افزایش ۱ درصدی روزانه قیمت در معاملات فارکس نسبتا نادر است. همانطور که از نام آن پیداست، هدف استیبل کوین‌ها، ثابت نگه‌داشتن ارزش رمزارز به روش‌های مختلف، جهت رفع این مشکل است.

رمزارزهای محبوبی مانند بیت کوین و اتریوم دارای نوسانات بالایی هستند. این نوسانات به تغییراتی که در ارزش دارایی ایجاد می‌شود، اشاره دارد. نوسانات بیشتر به این معنی است که قیمت دارایی می‌تواند در طی زمان به‌شدت در هر جهت تغییر کند در حالی که نوسانات کمتر به این معنی است که قیمت آن نسبتا ثابت است.

استیبل کوین چیست؟

نوسانات را می‌توان با بازده روزانه و با نگاه کردن به درصد دارایی اندازه‌گیری کرد. حتی رمزارزهای پیشرو اغلب در دوره‌های آشفتگی بازار بیش از ۱۰ درصد افزایش قیمت دارند که برروی آن‌ها به‌عنوان وسیله مبادله تاثیر می‌گذارد. استفاده از یک دارایی به عنوان وسیله مبادله به این معنی است که می‌تواند خرید و فروش کالا و خدمات را تسهیل کند.

برای استفاده به عنوان ارز، انتظار می‌رود یک دارایی به عنوان وسیله مبادله و ذخیره‌ ارزش عمل کند به این معنی که دارایی باید ارزش خود را حفظ کند و برای ارزش‌گذاری کالاها و خدمات و تسهیل در امر تجارت استفاده شود. آشکارترین مزیت فناوری استیبل کوین این است که می‌توان از آن به‌عنوان ابزار مبادله استفاده کرد و شکاف بین فیات و رمزارزها را پر کرد. استیبل کوین‌ها می‌توانند با کاهش نوسان قیمت به ابزاری کاملا متفاوت از مالکیت ارزهای دیجیتال قدیمی دست یابند.

استیبل کوین چیست؟

این کوین‌ها ذاتا دارایی‌های پایداری هستند که آن‌ها را به ذخیره خوبی از ارزش تبدیل می‌کند و پذیرش آن‌ها را در تراکنش‌های منظم تشویق می‌کند. استیبل کوین‌ها همچنین تحرک رمزارزها را در اطراف اکوسیستم افزایش می‌دهند.

دارندگان ارز استیبل کوین و فیات می‌دانند که قدرت خرید دارایی‌های آن‌ها در دوره‌های زمانی کوتاه تغییر نمی‌کند و می‌توان از آن‌ها برای خرید کالا و خدمات استفاده کرد. استیبل کوین‌ها مبتنی بر بلاک چین هستند و این‌گونه خود را متمایز می‌کنند.

ارزش بیشتر این کوین‌ها به ارزش یک ارز فیات خاص مانند دلار آمریکا یا یک کالای خاص مانند طلا مرتبط است. پایدار بودن به این معنی است که قیمتشان ثابت است، بنابراین یک استیبل کوین که پشتوانه‌ای مانند دلار آمریکا دارد باید یک دلار ارزش داشته باشد.

این پشتوانه را می‌توان از طریق مکانیسم‌های مختلفی حفظ کرد. رایج‌ترین روشی که توسط استیبل کوین‌ها استفاده می‌شود، پشتوانه دارایی نام دارد. پشتوانه دارایی به مجموع توکن‌های استیبل کوین درگردش با توجه به تعداد دارایی‌های پشتوانه آن اشاره دارد.

در مورد استیبل کوین‌هایی که پشتوانه‌ای مانند دلار آمریکا دارند تا زمانی که برای دلار قابل بازخرید باشد، ارزش خود را حفظ می‌کند. با این حال، اگر ارزش آن به شدت در هر جهت متغیر باشد، معامله‌گرانی که به دنبال سود‌بردن از تفاوت قیمت‌ها در بازار هستند، وارد عمل خواهند شد تا شکاف را کاهش دهند.

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین‌ها به پشتوانه‌ای مالی متکی هستند که تفاوت موجود در پشتوانه‌ها، موجب تقسیم‌بندی این نوع ارزهای دیجیتال می‌شود.

استیبل کوین متمرکز

این کوین‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند:

  • دارای پشتوانه فیات
  • با پشتوانه کالا

مدیریت این استیبل کوین‌ها در دست نهادی متمرکز است. در واقع آن نهاد باید یک دارایی یا کالای از پیش مشخص را به‌عنوان وثیقه در یک صندوق بلوکه کند. رمزارز تتر شاخص‌ترین نمونه استیبل کوین متمرکز و پشتوانه مالی آن، دلار است.

همچنین رمزارز پترو، یکی دیگر مثال‌هایی است که با نفت پشتیبانی می‌شود و برای جلوگیری از تورم ایجاد شده است. استیبل کوین با پشتوانه طلا نیز در این دسته قرار می‌گیرد.

استیبل کوین متمرکز

ویژگی اصلی استیبل کوین متمرکز آن است که بین رمزارز و دارایی وثیقه، همبستگی وجود ندارد. علاوه بر آن، دارایی‌هایی مانند ارزهای فیات همواره ارزش ثابتی دارند و به همین دلیل، کنترل نوسانات قیمت چندان پیچیده نیست. مشکل این نوع ارز دیجیتال، نیاز به وجود نهادی متمرکز و ثالث است که این موضوع با ماهیت وجودی ارزهای دیجیتال، مغایرت دارد.

برای مثال، همواره به صرافی بیت فینکس Bitfinex این انتقاد وارد می‌شود که تعداد تترهای عرضه‌شده از میزان دلارهای وثیقه بیشتر است. صرافی بیت فینکس نیز تاکنون نتوانسته است به انتقادات پاسخ قانع‌کننده‌ای دهد.

استیبل کوین غیرمتمرکز

ارز دیجیتال باثبات غیرمتمرکز به ارزهایی گفته می‌شود که هیچ نهادی مدیریت آن را بر عهده ندارد. برخی به اشتباه تصور می‌کنند هیچ پشتوانه‌ای برای این نوع ارز وجود ندارد، درحالی‌که ارز دیجیتال غیرمتمرکز دیگری آن را پشتیبانی می‌کند.

استیبل کوین غیرمتمرکز

استیبل کوین‌های غیرمتمرکز با استفاده از فناوری بلاک ‌چین می‌توانند ثبات قیمتی خود را حفظ کنند. برای مثال، می‌توان به ارز دیجیتالی دای با نماد اختصاری DAI اشاره کرد که به‌عنوان اولین ارز دیجیتال باثبات غیرمتمرکز، هیچ پشتوانه فیزیکی، مانند ارز فیات و کالا ندارد.

عرضه استیبل کوین‌های غیرمتمرکز با قراردادهای هوشمند کنترل می‌شود. استیبل کوین الگوریتمی یکی از انواع استیبل کوین‌های غیرمتمرکز به شمار می‌روند.

تاریخچه

حال که دانستیم استیبل کوین چیست، نگاهی هم به تاریخچه این کوین‌ها می‌اندازیم. اولین استیبل کوین‌ها در سال ۲۰۱۴ منتشر شدند. دو رمزارز با نام‌های بیت‌یو‌اس‌دی BitUSD و نوبیتس NuBits به‌عنوان اولین ارزهای دیجیتال باثبات و پایدار شناخته می‌شوند که در حال حاضر نیز وجود دارند.

ایده ایجاد این دو استیبل کوین مربوط به دو نفر با نام‌های دن لاریمر Dan Larimer و چارلز هاسکینسون Charles Hoskinson است. جالب است بدانید لاریمر از بنیان‌گذاران بلاک چین ایاس EOS و هاسکینسون نیز از چهره‌های سرشناس بازار و بنیان‌گذار پروژه کاردانو است.

نکته مهم این است که استیبل کوین بیت‌یو‌اس‌دی با استفاده از ارز دیجیتال اختصاصی بلاک ‌چین بیت شیرز BitShares پشتیبانی می‌شد. با استفاده از قراردادی هوشمند، فرایند وثیقه‌گذاری انجام شده بود. در آن زمان، هر استیبل کوین  بیت‌یو‌اس‌دی معادل یک دلار آمریکا ارزش داشت اما در انتهای سال ۲۰۱۸، نرخ برابری خود با دلار را از دست داد که این موضوع انتقادات بسیار زیادی به همراه داشت.

تاریخچه استیبل کوین

استیبل کوین نوبیتس نیز عملکرد باثباتی نداشت. درحالی‌که ارزش آن برابر با دلار آمریکا بود، درگذر زمان با افت شدیدی مواجه شد؛ به‌طوری که در حال حاضر با قیمت ۶ سنت معامله می‌شود. دو تجربه ناموفق استیبل کوین‌ها درس بزرگی به همراه داشت. مشکل از جایی شروع می‌شد که وقتی بازار شکل نزولی به خود می‌گرفت، تقاضا برای استیبل کوین‌ها به‌شدت افزایش پیدا می‌کرد. این موضوعی بود که گردانندگان رمزارزهای نوبیتس و بیت‌یو‌اس‌دی فکری برایش نکرده بودند.

صرافی‌های آنلاین ارزدیجیتال برای دسترسی بهتر کاربران و انجام راحت‌تر تراکنش‌ها به‌عنوان یک پشتیبان ساخت یک استیبل کوین را استارت می‌زنند. به همین دلیل استیبل کوین‌ها سازنده شخصی ندارند بلکه پشتیبان و سازنده آن‌ها یک شرکت مانند بانک‌ها یا صرافی‌های بزرگ و به صورت کلی نهاد‌های مالی است. اولین استیبل کوین عرضه‌شده تتر نام داشت که ابتدا نام ریل کوین را برای آن قرار داده بودند. این ارز در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد و بعد‌ها به تتر تغییر نام داد.

در حال حاضر تتر در لیست با ارزش‌ترین ارزهای جهان در رتبه سوم قرار دارد. استیبل کوین‌ها با هدف مقابله کردن با نوسانات موجود در بازار ارزهای دیجیتال ایجاد شدند. استیبل کوین‌ها برخلاف سایر ارزها که مدام درنوسان قیمت هستند، قیمت پایداری دارند و نوسانات بازار رمزارزها روی این استیبل کوین‌ها کارساز نیست.

بنابراین با جلوگیری از نوسان در حفظ سرمایه سرمایه‌گذاران کمک زیادی می‌کند. هرچند افراد زیادی از نوسانات ارزهای دیجیتال در بازار رمزارزها سود می‌کنند اما اغلب افراد تمایل دارند یک ارز دارای ثبات قیمتی پیدا کنند و پرداخت‌های خود را از طریق آن انجام دهند. بنابراین هدف نهایی استیبل کوین‌ها این است که افراد بتوانند بدون نگرانی بابت نوسان قیمت در پرداخت‌های روزانه خود از ارزهای خود استفاده کنند.

اهمیت استیبل کوین‌ها

استیبل کوین‌ها به دلیل اینکه می‌توانند از تورم اقتصادی جلوگیری نمایند اهمیت به سزایی دارند. در واقع رفع تورم اقتصادی یکی از دلایل اهمیت استیبل کوین‌ها است. استیبل کوین‌ها پتانسیل کمک به افرادی را دارند که در کشورهایی زندگی می‌کنند که از نرخ تورم بالا رنج می‌برند و این در نهایت قدرت خرید آن‌ها را کاهش می‌دهد.

در طول تاریخ نمونه‌های زیادی وجود دارد که پول فیات به طور قابل‌توجهی کاهش ارزش داشته است. در این کشورها، انتقال سرمایه آن‌ها به جای دیگر بسیار دشوار است زیرا قوانین کنترل سرمایه توسط دولت برای جلوگیری از خروج پول از کشور وضع شده است.

اهمیت استیبل کوین‌ها

تبدیل پول آن‌ها به استیبل کوین ها باعث می‌شود که ارزش پول آنها حفظ شود به جای اینکه پول واحد کشور خود را نگه دارند و باعث کاهش قدرت خرید آن‌ها شود. استیبل کوین‌ها توانایی کمک جهانی به توده‌های مردم را در مقابل تورم اقتصادی دارا هستند.

کاربرد و هدف

قیمت ارزهای پایدار در طی زمان ثابت و پایدار است. هدف از طراحی استیبل کوین‌ها، مقابله با نوسانات ذاتی رمزارزها است. همچنین این ارزهای دیجیتال امکان انتقال ارزان و سریع ارزش را برای کاربران خود فراهم می‌کنند.

استیبل کوین‌ها طراحی شده‌اند تا در زمان‌های مختلف، قیمت و ارزش ثابتی داشته باشند. برای رسیدن به ارزی که ترکیبی از ویژگی‌های ارز فیات و رمزارز را داشته باشد (ثبات ارزهای فیات و مزیت‌های غیرمتمرکز و فرامرزی ‌بودن رمزارزها، سه راه مختلف وجود دارد.

کاربرد و هدف از طراحی استیبل کوین‌ها چیست؟

بدون رمزارزهای پایدار، گرفتن وام برای خرید ارز دیجیتال، ریسک و خطرات زیادی را به‌همراه دارد زیرا دارایی‌های شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌تواند کل ارزش خود را از دست بدهد. به همین ترتیب تصور کنید اگر دستمزد خود را در قالب رمزارز دریافت کنید و قیمت‌ها به طور غیرمنتظره‌ای سقوط کنند.

درباره مطرح‌ترین استیبل کوین‌های بازار رمزارز مثل تتر شایعاتی درباره کمتر بودن وثیقه در گرو بانک نسبت به تعداد کوین‌های درگردش داخل شبکه بلاک چین وجود دارد. پس آن‌ها لزوما معتبرتر نیستند. از طرفی تا امروز با وجود نگرانی‌ها، دای به عنوان یک استیبل کوین غیرمتمرکز مشکلی از نظر نوسان قیمت نداشته است.

استیبل کوین‌، کاربردهای زیادی دارد. به‌عنوان ‌مثال برای خرید و فروش‌های روزمره به راحتی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. یکی دیگر از کاربردهای استیبل کوین‌ها در قراردادهای مالی هوشمند است که بعد از گذشت مدت زمان معین و به‌طور دوره‌ای اجرا می‌شوند. برای اجرا‌ شدن این قراردادهای هوشمند نیاز به مشارکت هیچ شخص ثالث یا مرجع مرکزی نیست.

استیبل کوین‌ به این دلیل که سرعت نقل ‌و انتقال مالی را افزایش می‌دهد یک جایگزین مناسب برای سیستم‌های گردش مالی کند است. از دیگر کاربردهای این ارز دیجیتال می‌توان به پرداخت حقوق کارکنان به‌صورت خودکار و هوشمند و در کسری از ثانیه اشاره کرد. زیرا با کمک استیبل کوین‌ها می‌توان مقادیر قابل‌توجهی پول را در سراسر دنیا به راحتی به‌گردش درآورد.

محافظت از دارایی در برابر پول ملی یکی دیگر از کاربردهای مهم استیبل کوین‌ است. این کاربرد برای تریدرهای ایرانی بسیار مناسب است. زیرا نوسانات شدید قیمت ارزهای خارجی مخصوصا دلار، همواره برای آن‌ها یک تهدید جدی است.

انواع استیبل کوین‌ها

برخی استدلال می‌کنند که با توجه به در دسترس بودن و پذیرش گسترده دلار آمریکا، استیبل کوین‌ها راهی برای حل مشکل هستند. از سوی دیگر، بسیاری از طرفداران ارزهای دیجیتال بر این باورند که آینده متعلق به ارزهای دیجیتالی است که توسط بانک‌های مرکزی کنترل نمی‌شود. یک استیبل کوین‌ برای حفظ ثبات خود می‌تواند از چند روش استفاده کند. انواع استیبل کوین‌ها بر اساس نوع پشتوانه‌ آن‌ها عبارت‌اند از:

انواع استیبل کوین‌ها

پشتوانه فیات

این نوع استیبل کوین در واقع یک ارز دیجیتال است که پشتوانه آن دلار، یورو یا سایر ارزهای رایج کشورهای دنیا است. با توجه به این که دولت از ارز فیزیکی حمایت می‌کند، کاربران برای استفاده از این نوع از ارز دیجیتال تمایل بیشتری از خود نشان می‌دهند.

ارز دیجیتال تتر Tether، یکی از محبوب‌ترین استیبل کوین‌ها با پشتوانه دلار است. در کنار تتر برخی از شناخته شده‌ترین ارزهای باثبات با پشتوانه فیات عبارت‌اند از:  یو‌اس‌دی USD، یورو EUR، فرانک CHF، پوند GBP و ین ژاپن JPY و… است. در این نوع استیبل کوین‌ها، یک دلار استیبل کوین‌، معادل یک دلار ارز فیزیکی است.

به عبارت دیگر، به ازای هر یک واحد از رمزارز باید به همان اندازه پول موردنظر نیز به عنوان پشتوانه درنظر گرفته شود. استیبل کوین‌ با پشتوانه ارز فیزیکی یک گزینه مناسب برای کاربرانی است که به تازگی وارد بازار ارزهای دیجیتال شده‌اند و آمادگی پذیرش ریسک بالایی را ندارند. زیرا پشتوانه این نوع از ارزهای دیجیتال، دولت و اقتصاد یک کشور است، قیمت‌ها به‌طور قابل‌توجهی نوسان نمی‌کنند.

استیبل کوین با پشتوانه فیات

در کنار تمام مزایای استیبل کوین‌ها با پشتوانه فیات، نباید فراموش کرد که این نوع از ارز دیجیتال باید به عملکرد نهاد مرکزی اعتماد کند و به دلیل ساختار متمرکز مستعد ورشکستگی نهاد مرکزی، رکود اقتصادی و سایر ریسک‌ها است.

تراکنش آسان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ارزهای دیجیتال پایدار با پشتوانه فیات است. حتی می‌توان گفت تراکنش این نوع از رمزارزها مشابه با پول فیزیکی است. برای تهیه این ارز دیجیتال کافی است که کاربران از خدمات شرکت‌های صادر کننده آن که اغلب نهادهای مالی بزرگ هستند، بهره‌مند شوند. بعد از آن کاربر برای خرید و فروش می‌تواند از پلتفرم‌های مناسب استفاده کند. نحوه انجام تراکنش این رده از استیبل کوین‌ها بسیار ساده و دقیقا مشابه با پول فیزیکی است.

برای این‌کار کاربران بایستی اقدام به تهیه استیبل کوین‌ به نسبت ۱ به ۱ از اداره و شرکت صادرکننده آن نمایند. شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات معمولا نهادهای مالی کشورهای بزرگ هستند. برای نقل‌ و انتقال در این سیستم، باید به این شرکت‌ها اعتماد داشته باشید و از وجود منابع مالی آن‌ها با خبر باشید.

پشتوانه کالا

پشتوانه این نوع از ارزهای دیجیتال پایدار، کالای با ارزش است. کالاهایی مانند طلا، یاقوت، الماس و یا هر چیز دیگری که قابل تبدیل شدن به پول هستند و ارزش خود را در طول زمان به خوبی حفظ می‌کنند. این کالاها نزد متولیان این ارزها ذخیره می‌شوند.

عملکرد این استیبل کوین‌ها به این صورت است که هر کوین، نشان‌دهنده مقداری مشخص از یک کالای با ارزش است. برای مثال هر توکن ارز دیجیتال با پشتوانه طلا برابر با ارزش یک گرم طلا خواهد بود.

برخی از شناخته شده‌ترین استیبل کوین‌های با پشتوانه طلا عبارت‌اند از: تتر گلد Tether Gold، پکس گلد Pax Gold و دیجیکس گلد Digix Gold. هر چند استیبل کوین‌ با پشتوانه کالا طرفداران کمتری نسبت به استیبل کوین‌ با پشتوانه کالا دارد اما از آن جایی که پشتوانه آن دارایی‌های واقعی و ملموس است، یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

از طرف دیگر، استیبل کوین‌هایی با پشتوانه فلزات گران‌بها مانند طلا این امکان را برای کاربران خود فراهم می‌کنند که به صورت دیجیتالی در یک دارایی پر ارزش مانند طلا سرمایه‌گذاری کنند. مهم‌ترین مزیت این روش رهاشدن از دشواری‌های مربوط به نگه‌داری فیزیکی کالاهای با ارزش است.

اگر چه برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که تراکنش در استیبل کوین‌هایی با پشتوانه کالا بسیار پیچیده است اما باید بگوییم که تراکنش این نوع از استیبل کوین‌ها به سادگی امکان‌پذیر است.

برای تهیه این نوع ارز دیجیتال کاربر باید از طریق پلتفرم‌های رایج نسبت به خرید کالای با ارزش مانند طلا با پول فیزیکی اقدام کند. سپس شرکت واسط در ازای گرفتن آن کالا از کاربر، به او استیبل کوین‌ می‌دهد. در نهایت بعد از آن که توکن توسط واسط مالی وارد شبکه داد و ستد شد، کاربر امکان انجام معاملات خود را خواهد داشت.

استیبل کوین‌هایی با پشتوانه کالا

در این سیستم، کاربر ابتدا باید با ورود به پلتفرم‌های داد و ستد، برای خرید طلا با پول فیزیکی اقدام کند. طلای خریداری ‌شده را شرکت واسط برداشته و به جای آن استیبل کوین در اختیار کاربر قرار می‌دهد. سپس توکن‌های هوشمند صادر‌شده از جانب واسطه مالی وارد شبکه داد و ستد شده و امکان معامله با آن‌ها امکان‌پذیر خواهد شد.

پشتوانه رمز ارز

استیبل کوین‌ها توسط سایر ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌شوند. از آنجایی که ممکن است ارز دیجیتال ذخیره‌شده نیز مستعد نوسانات بالا باشد، چنین استیبل کوین‌هایی بیش از حد وثیقه‌گذاری می‌شوند، یعنی ارزش رمزارز در ذخایر از ارزش استیبل کوین‌های صادر‌شده بیشتر است.

یک ارز دیجیتال به ارزش ۲ میلیون دلار ممکن است به عنوان ذخیره برای انتشار یک میلیون دلار در یک استیبل کوین با پشتوانه رمزنگاری نگه‌داری شود و در مقابل کاهش ۵۰ درصدی قیمت رمزارز رزرو تضمین شود. به عنوان مثال، استیبل کوین میکردائو MakerDAO به دلار آمریکا وابسته است اما توسط اتریوم و سایر رمزارزها به ارزش ۱۵۰ درصد از استیبل کوین دای DAI درگردش پشتیبانی می‌شود.

استیبل کوین‌هایی با پشتوانه رمزارز همان‌طور که از نام آن مشخص است توسط سایر ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌شوند. البته معمولا پشتوانه این نوع از ارزهای باثبات تنها یک ارز نیست، بلکه توسط مجموعه‌ای از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌شوند. زیرا در این شرایط ریسک نوسان قیمت ارزهای دیجیتال توزیع می‌شود و احتمال ضررهای سنگین کاهش پیدا می‌کند.

استیبل کوین با پشتوانه رمزارز

تمام رمزارزها قابلیت پشتوانه شدن برای سایر ارزهای دیجیتال را ندارند. بلکه باید مانند بیت کوین و اتریوم از سرمایه بازار مناسبی برخوردار باشند. عدم تمرکز و قابلیت نقد‌شوندگی بالا از مهم‌ترین ویژگی‌های استیبل کوین با پشتوانه رمزارز است.

از طرف دیگر برای کنترل تراکنش‌ها نیاز به حسابرسی بیرونی نیست. از شناخته شده‌ترین ارزهای باثبات با پشتوانه رمزارز می‌توان به استیبل کوین مخصوص پلتفرم میکردائو به نام دای اشاره کرد. ارز دیجیتال اتر، بت BAT، لینک Link و چند ارز دیجیتال دیگر پشتوانه ارز دیجیتال دای هستند.

سیستم تراکنش این نوع از ارزهای دیجیتال با ثبات نسبتا ساده‌ است. کاربر به ذخیره رمزارزهای موردنظر خود در پلتفرم‌های موجود اقدام می‌کند و سپس به نسبت آن استیبل کوین دریافت می‌کند. بعد از ذخیره، بدون آن که نیاز به هیچ شرکت واسطی باشد، کوین‌ها به صورت خودکار به کیف پول الکترونیکی کاربر انتقال داده می‌شوند.

بدون پشتوانه

این دسته از استیبل کوین‌ها هیچ پشتوانه‌ای ندارند و عملکردی مشابه بانک مرکزی دارند. ثبات قیمت استیبل کوین‌های بدون پشتوانه توسط الگوریتم‌های پیچیده و کدهای موجود در قرارداد هوشمندشان تامین می‌شود. مهم‌ترین ویژگی این نوع از ارزهای دیجیتال، تمرکززدایی است و چرخه عرضه و تقاضا از الگوهای رفتاری کاربران تاثیر نمی‌گیرد.

به عبارتی دیگر، کاربران نمی‌توانند هیچ گونه تاثیری در قیمت استیبل کوین بدون پشتوانه داشته باشند. از دیگر ویژگی‌های این نوع ارز دیجیتال می‌توان به عدم نیاز به وثیقه اشاره کرد. کاربران بدون نیاز به هیچ‌گونه وثیقه‌ای می‌توانند استیبل کوین جدید ایجاد کنند. زیرا ارز دیجیتال بدون پشتوانه تنها از طریق یک الگوریتم ایجاد و تنها توسط آن از بین می‌رود. اما نباید فراموش کرد که این نوع از ارزهای دیجیتال باثبات یک سیستم مبتنی بر قانون با منطق پیچیده‌ هستند.

استیبل کوین بدون پشتوانه

فرایند کار با استیبل کوین‌های بدون پشتوانه برخلاف باور عمومی راحت است. کاربر برای تهیه کوین در سیستم درخواست می‌دهد و بعد از آن کوین‌های خود را دریافت می‌کند. این اتفاق در بازه‌ زمانی بسیار کوتاهی اتفاق می‌افتد تا از فشار تقاضا برای نوسان قیمت جلوگیری شود. در نهایت امکان داد و ستد در شبکه برای کاربر فراهم خواهد شد.

استیبل کوین‌های الگوریتمی

این نوع استیبل کوین‌ها ممکن است دارایی‌های ذخیره را نگه دارند یا نداشته باشند. وجه تمایز اصلی آن‌ها، استراتژی ثابت نگه‌ داشتن ارزش استیبل کوین با کنترل عرضه آن از طریق یک الگوریتم است که اساسا یک برنامه رایانه‌ای با فرمولی از قبل تعیین‌‌شده اجرا می‌شود.

این دسته ارزهای دیجیتال عرضه و تقاضا را رصد و زمانی که قیمت بسیار پایین است اقدام به خرید می‌کنند. همچنین وقتی قیمت بسیار بالا است اقدام به فروش خواهند کرد. هدف نهایی این است که قیمت ارز دیجیتال پایدار مطابق با پول‌های فیات مانند دلار باشد.

آن‌ها هیچ پشتوانه‌ی ارز فیات یا رمزارزی ندارند و برای ثابت نگه‌داشتن قیمت متکی به الگوریتم‌ها و قراردادهای هوشمند هستند. آن‌ها نحوه عرضه توکن‌ها را مدیریت می‌کنند. شبکه یک استیبل کوین الگوریتمی عرضه توکن را در صورت پایین آمدن قیمت (در مقایسه با ارز فیاتی که قیمتش را دنبال می‌کند)، کمتر می‌کند.

از طرف دیگر، اگر قیمت هر واحد از مرزی مشخص در مقایسه با ارز فیات مورد نظر بالاتر برود، توکن‌های بیشتری با هدف کاهش ارزش هر واحد وارد چرخه می‌شوند.

استیبل کوین‌های الگوریتمی

به عقیده برخی، بدون پشتوانه و بدون وثیقه خطاب کردن این دسته ارز های دیجیتال پایدار از نظر تکنیکی درست نیست. آن‌ها نیز دارای وثیقه هستند، اما نحوه وثیقه‌گذاری متفاوتی در مقایسه با دو نوع ارز دیجیتال پایدار دیگر دارند. اگر اتفاقی غیر منتظره رخ بدهد، رمزارزهای با ثبات الگوریتمی ممکن است برای کنترل حرکت‌های نوسانی و بی‌ثبات‌کننده بازار دارای نوعی استخر وثیقه باشند.

از برخی جهات، این بانک چندان متفاوت از بانک‌های مرکزی نیست و برای ثابت نگه داشتن ارزش ارزی که منتشر می‌کنند به دارایی ذخیره متکی نیستند. تفاوت این است که بانک مرکزی مانند فدرال رزرو، سیاست های پولی را به طور عمومی بر اساس پارامترهای کاملا درک شده تعیین می‌کند و وضعیت آن به عنوان صادرکننده پول قانونی، معجزه‌ای برای اعتبار آن سیاست ایجاد می‌کند.

صادرکنندگان استیبل کوین الگوریتمی نمی‌توانند در شرایط بحران از چنین مزیت‌هایی استفاده کنند. قیمت استیبل کوین الگوریتمی ترایو‌اس‌دیTerraUSD در ۱۱ مه ۲۰۲۲ بیش از ۶۰ درصد سقوط کرد و پیوند آن با دلار آمریکا از بین رفت زیرا قیمت توکن لونا Luna که برای تثبیت ترا استفاده می‌شد یک شبه بیش از ۸۰ درصد کاهش یافت.

بهترین استیبل کوین‌ها در سال ۲۰۲۲

بهترین استیبل کوین‌ها در سال ۲۰۲۲

سال ۲۰۲۲ به خاطر ریزش‌های متعدد و شدید ارزهای دیجیتال، دورانی به یاد ماندنی در ذهن سرمایه‌گذاران بازار سهام و رمزارز خواهد بود. اما می‌توان گفت کسانی که قبل از ریزش به جستجوی استیبل کوین‌های معتبر پرداخته و سرمایه خود را به آن‌ها تبدیل کرده بودند از این سقوط جان سالم به در برده‌اند. در ادامه پنج مورد از معروف‌ترین رمزارزهای پایدار بازار ارز دیجیتال را نام می‌بریم:

تتر (USDT)

تتر از قدیمی‌ترین استیبل کوین‌های بازار رمزارز محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد. تتر همچنین رتبه سوم بازار ارز دیجیتال را از نظر ارزش کل در اختیار دارد.

تتر (USDT)

مارکت کپ تتر نسبت به رقبای خود بسیار بالاتر است و رتبه اول را در میان تمام استیبل کوین‌ها دارد.

یو‌اس‌دی‌سی (USDC)

رمزارز یو اس‌دی‌‌کوین USD Coin نیز همانند تتر توسط یک شرکت متمرکز پشتیبانی می‌شود و پشتوانه نقدی دارد.

یو‌اس‌دی‌سی

یو‌اس‌دی‌سی در حال حاضر رتبه چهارم ارزشمندترین رمزارز بازار را از نظر مارکت کپ در اختیار دارد و همچنین دومین استیبل کوین از نظر ارزش کل است.

دلار بایننس (BUSD)

صرافی بایننس به عنوان بزرگ‌ترین بازار مالی رمزارزی در دنیا با عرضه بی‌یو‌اس‌دی به دنیای استیبل کوین‌ها پا گذاشت.

دلار بایننس

مارکت کپ این کوین در حال حاضر ۱۷.۵ میلیارد دلار است و رتبه ششم را در جدول ارزشمندترین رمزارزها دارد.

دای (DAI)

دای اولین و ارزشمندترین استیبل کوین الگوریتمی بازار است که در تمام‌ مدت بازار خرسی توانست پشتوانه خود را حفظ کند و دچار ریزش نشد.

دای (DAI)

دیگر استیبل کوین‌های الگوریتمی در بازار خرسی سال ۲۰۲۲ بارها از قیمت ۱ دلاری خود دچار ریزش شدند.

ترا‌ یو‌ اس‌ تی (UST)

ترا‌یو‌اس‌تی (UST)

خبرسازترین استیبل کوین سال ۲۰۲۲ ترا‌یو‌اس‌دی بود که با سقوط شبکه ترا و ارز دیجیتال لونا، حجم زیادی از ارزش خود را از دست داد و عملا پروژه‌ای شکست‌ خورده محسوب می‌شود.

استخراج استیبل کوین

دومین روش کسب درآمد از طریق استیبل کوین، استخراج آن است. کاربران در سراسر جهان می‌توانند از طریق فرایندی به نام استخراج، استیبل کوین به دست آورند. میزان کوین‌های منتشر شده در هر سال توسط مجموعه‌ای از الگوریتم‌های ریاضی شناخته شده عمومی کنترل می‌شود.

استخراج استیبل کوین

همچنین استیبل‌ کوین‌ها می‌توانند یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری باشند. بر خلاف دلار و طلا این ارزهای دیجیتال ریسک‌های نگه‌داری و فروش ندارند و امکان ذخیره‌سازی امن برای شما فراهم است.

چگونه می‌توانیم استیبل کوین‌ها را خریداری کنیم؟

در حال حاضر امکان خرید و فروش استیبل کوین‌ها در تمامی صرافی‌های بین‌المللی وجود دارد. صرافی‌های بین‌المللی معمولا به لحاظ عمق بازار، گزینه مناسبی برای خرید و فروش استیبل کوین‌ها هستند. با این وجود صرافی‌های بسیاری امکان خرید استیبل کوین‌ها را برای کاربران فراهم می‌کنند که محبوب‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • کوین بیس Coinbase
  • کوکوین KuCoin
  • بایننس Binance
  • گیت دات آی او Gate.io
  • اف‌تی‌اکس FTX
  • کراکن Kraken
  • هوبی گلوبال Houbi Global
چگونه می‌توانیم استیبل کوین‌ها را خریداری کنیم؟

البته توجه به این نکته لازم است که کاربران ایرانی به علت وجود تحریم‌ها نمی‌توانند در این صرافی‌ها فعالیت کنند. جهت جلوگیری از این موضوع می‌توانید از پلتفرم معاملاتی اکسکوینو Excoino استفاده کنید. اکسکوینو یک پلتفرم معاملاتی همتا به همتا پی تو پی P2P به حساب می‌آید که از رمزارزهای متعددی پشتیبانی می‌کند.

کیف پول‌های استیبل کوین‌ها

کیف پول‌های استیبل کوین‌ها

امروزه اکثر استیبل کوین‌ها بر روی بلاک چین اتریوم اجرا می‌شوند. توکن‌های محبوب مانند USDT و USDC از پروتکل ERC-20 برای تراکنش ها و امنیت خود استفاده می‌کنند و در حالی که می‌توانید از هر کیف پولی با قابلیت اتریوم برای استیبل کوین‌های خود استفاده کنید، سه گزینه زیر بهترین ویژگی‌ها را پیشنهاد می‌کنند.

کیف پول متاماسک MetaMask

محبوب‌ترین کیف پول اتریوم است. این برنامه هم به عنوان افزونه مرورگر برای اکثر مرورگرهای محبوب و هم به عنوان یک برنامه تلفن همراه برای اندروید یا آی‌او‌اس iOS ارائه می‌شود. مهم‌تر از آن، بسیاری از صرافی‌های غیرمتمرکز و بازارهای ان اف تی NFT از متاماسک در رابط کاربری خود پشتیبانی می‌کنند. در نتیجه، می توانید فقط با چند کلیک معامله استیبل کوین‌های خود را شروع کنید. فقط کیف پول خود را به پلتفرم دلخواه خود متصل کنید و به طور خودکار شناسایی می‌شود.

کیف پول متاماسک MetaMask

متاماسک همچنین یک رابط مناسب برای ذخیره و تبادل ان اف تی‌ها ارائه می‌دهد. به طور خلاصه، این یک کیف پول استیبل کوین همه کاره و با کاربری آسان است که برای مبتدیان قابل دسترسی است.

کیف پول کوین بیس Coinbase

کیف پول کوین بیس یک برنامه کیف پول کاملا غیرقانونی است. از هر توکن ERC-20 پشتیبانی می‌کند و به شما امکان دسترسی کامل به توکن‌های خود را در هر زمان می‌دهد. یکی از بهترین ویژگی‌های کیف پول کوین بیس، رابط کاربرپسند فوق العاده آن است.

کیف پول کوین بیس Coinbase
کیف پول کوین بیس Coinbase

کیف پول، نمای کلی خوبی از تمام دارایی های شما ارائه می‌دهد. حتی می‌توانید برای خرید سریع رمزنگاری، آن را به حساب کوین بیس خود متصل کنید.

کیف پول آرجنت Argent

آرجنت یک کیف پول با قابلیت ERC-20 است که تمام نیازهای استیبل کوین را برآورده می‌کند. این کیف پول برای استیبل کوین‌های محبوب سرمایه‌گذاری می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که با دارایی‌های خود درآمد غیرفعالی داشته باشید. علاوه بر این، سوآپ‌های غیرمتمرکز را یکپارچه کرده است که به شما این امکان را می‌دهد تا به سرعت توکن‌های مبتنی بر اتریوم را با یکدیگر مبادله کنید.

کیف پول آرجنت Argent

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که قصد نگه‌داری یا معامله استیبل کوین‌ها را دارید، باید کیف پولی امن را انتخاب کنید. کیف پول اکسکوینو امنیت بالا را برای ارزهای شما تامین می‌کند و با نگه‌داری دارایی خود در کیف پول‌های اکسکوینو می‌توانید در هزینه‌ها و کارمزدهای خود صرفه‌جویی کنید. از طرفی به دلیل مسائل مربوط به تحریم‌ها، بسیاری از کیف پول‌های موجود به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی‌دهند، اما کیف پول اکسکوینو خطر تحریم شدن را برای کاربران نخواهد داشت.

مزایا و معایب استیبل کوین‌ها

مزایا

  • پشتوانه اکثر آن‌ها دارایی‌های دنیای واقعی است.
  • می‌توان برای معاملات جهانی از آن‌ها استفاده کرد.
  • هزینه تراکنش استیبل کوین‌ها کم است.
  • انتقال دارایی سریع و آسان انجام می‌شود.
  • تریدرها و سرمایه‌گذاران در بازارهای پرنوسان از آن‌ها برای حفظ دارایی استفاده می‌کنند.
  • هرکس، هرجا و در هرزمان می‌تواند با استیبل کوین‌ها، ارزهای فیات یا طلا را به صورت دیجیتال خریداری کند.
  • سفته‌بازها نمی‌توانند آن‌ها را بازیچه دستکاری‌های خود قرار دهند.
  • اعتبار شبکه و رمزارزها به کمک استیبل کوین‌های موجود در استخر آن‌ها تعیین می‌شود.
مزایا و معایب استیبل کوین‌ها

معایب

  • به موسسات خاص و وضعیت بازار رمزارز، وابسته است.
  • در صورت از بین رفتن بازار رمزارز، سرمایه قرار گرفته در استیبل کوین‌ها نیز نابود می‌شود.
  • استیبل کوین‌های الگوریتمی قابل دستکاری هستند.
  • باید ابتدا کد آن‌ها بررسی شود.
  • به دلیل پشتوانه‌های فیات، قوانین ارزهای فیات روی آن‌ها تاثیرگذار هستند.

سخن پایانی

استیبل کوین‌ها از نوسان قیمت رنج نمی‌برند و ماهیت نیمه‌‌متمرکز آن‌ها باعث می‌شود که تا حدی از ذات حقیقی ارزهای دیجیتال دور شوند؛ اما نمی‌توان مزایای وجود آن‌ها را در دنیای رمزارزها انکار کرد. این ارزهای باثبات باعث شده‌اند بخشی از امنیت و اطمینانی که در دنیای ارزهای فیات به‌واسطه ثبات قیمتشان وجود داشت، به دنیای ارزهای دیجیتال هم وارد شود.

در بین همه انواع استیبل کوین‌ها، استیبل کوین‌های الگوریتمی تنها نوع غیرمتمرکز هستند که بدون نیاز به هیچ پشتوانه‌ای و تنها با تکیه بر الگوریتم‌های خاص خود کار می‌کنند. با این حال که محبوبیت این استیبل کوین‌ها هنوز به‌اندازه انواع متمرکزی مانند تتر نیست اما با گذر‌زمان و افزایش محبوبیت آنها در بین افراد جامعه، می‌توان مشکل متمرکزبودن را هم حل کرد و از استیبل کوین‌هایی استفاده کرد که در عین حفظ ثبات قیمت، اصل تمرکززدایی را هم رعایت می‌کنند.

در این مقاله به بررسی استیبل کوین و کاربردهای آن پرداختیم. هرچه تعداد کاربران بازار رمزارزها بیشتر می‌شود، میزان استفاده از استیبل کوین‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. قبل از تبدیل دارایی‌های خود به استیبل کوین، حتما تحقیق و بررسی لازم را انجام دهید. اگر فرصت این کار را ندارید، بهتر است به سراغ استیبل کوین‌های معروفی مانند تتر بروید و به خاطر داشته باشید استیبل کوین‌ها یکی از گزینه‌ها برای فرار ضرر کردن در بازارهای خرسی هستند.

سوالات متداول

۱. استیبل کوین الگوریتمی چیست؟

این استیبل کوین‌ها برای حفظ ثبات قیمت در شرایط متغیر عرضه و تقاضا، از الگوریتم‌ها و قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند.

۲. منظور از استیبل کوین بدون پشتوانه چیست؟

استیبل کوین‌های الگوریتمی همان رمزارزهای بدون پشتوانه‌اند. هیچ نوعی دارایی به‌عنوان پشتوانه این استیبل کوین‌ها وجود ندارد و مکانیزم عرضه و تقاضا به صورت توافقی به کمک الگوریتم‌های پیچیده‌ای کنترل می‌شود.

۳. چه زمانی تقاضا برای خرید استیبل کوین‌ها در بازار افزایش می‌یابد؟

معمولا وقتی بازار وارد فاز نزولی (خرسی) می‌شود، سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش دارایی خود به سراغ استیبل کوین‌ها می‌روند.

۴. بهترین استیبل کوین از نظر نقدینگی چیست؟

تتر با بیش از ۶۶ میلیارد دلار، بهترین استیبل کوین از نظر نقدینگی شناخته می‌شود.

۵. هدف از استیبل کوین‌ها در بازار چیست؟

استیبل کوین‌ یکی از انواع ارزهای دیجیتال است که برای حفظ ارزش ثابت در طی‌ زمان طراحی شده است. ارزش یک استیبل کوین معمولا با یک ارز واقعی خاص، اغلب دلار آمریکا، مرتبط است.

۶. آیا استیبل کوین‌ها قابل استخراج هستند؟

استخراج استیبل کوین‌ها به آن روشی که متداول است و می‌شناسیم نیست. معمولا ارزهای باثباتی که پشتوانه کالا یا فیات دارند‌ به نسبت میزان ذخیره‌ای که دارند توسط شرکت تولیدکننده ایجاد می‌شوند. توکن دای نیز تنها با وثیقه‌گذاری اتر در پلتفرم میکر و وام‌گیری دای قابل تولید است.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.