آموزش ارز دیجیتال

کوین مرده چیست؟

تا امروز که این مطلب را می‌خوانید، حدود ۲۳۰۰۰ رمزارز ایجاد شده که بسیاری از آن‌ها دیگر فعال نیستند و ارزش قابل توجهی ندارند. اگر این رمزارزها را از فضای کریپتو حذف کنیم، کمتر از ۸۹۰۰ ارز دیجیتال باقی می‌ماند که می‌توانید روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

صنعت کریپتو پر از ارزهایی است که اصطلاحاً به آنان کوین مرده می‌گویند. این کوین‌ها یا حتی توکن‌ها، در وهله اول با سروصدای زیادی وارد بازار می‌شوند، اما در نهایت هیچ سودی به کاربران خود نمی‌دهند. این ارزها در بازار کریپتو معمولاً با عدم نقدینگی کافی، آن‌هم به‌صورت عمدی، می‌میرند. به‌طور کلی هر چند وقت یک‌بار رمزارزهایی راه‌اندازی می‌شوند که بسیاری از آن‌ها به وضعیت کوین‌های مرده می‌رسند. اگر شما هم جز میلیون‌ها نفری هستید که روی کریپتوها سرمایه‌گذاری می‌کنید یا تازه وارد فضای ارز دیجیتال شده‌اید، باید بدانید که کوین‌ مرده چیست و چگونه می‌توانید آن‌ را شناسایی کنید.

کوین مرده چیست و دقیقاً چه معنایی دارد؟

کوین‌ مرده ارز دیجیتالی است که یا بی‌ارزش به حساب می‌آید و یا اینکه غیرفعال است. این کوین‌ها اغلب توسط تیم‌های توسعه‌دهنده‌شان رها می‌شوند، به‌عنوان کلاهبردار شناخته می‌شوند یا اینکه به معنای کلمه از بین می‌روند. ویژگی‌های متفاوتی وجود دارد که به‌وسیله آن‌ها می‌توانید تشخیص دهید که آیا یک کوین، مرده است یا نه. در ادامه این ویژگی‌ها را بررسی می‌کنیم.

ویژگی‌های یک کوین مرده چیست؟

به‌طور کلی ویژگی کوین مرده در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • توسعه‌دهندگان پروژه را رها کرده یا آن را از فهرست حذف کرده‌اند.
  • از کوین‌ها به‌عنوان کلاه‌برداری استفاده می‌شود.
  • وبسایت رسمی یا اپلیکیشن خاصی برای کوین موردنظر وجود ندارد.
  • کیف پول‌های مطرح از آنها پشتیبانی نمی‌کنند.

حالا که یک تصویر کلی از کوین مرده به‌دست آوردید بهتر است بدانید که رمزارزهای مرده دارای چند نوع خاص هستند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

کوین مرده چیست

انواع کوین مرده

رایج‌ترین کوین‌های مرده در دسته‌های زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

کوین‌ مرده جوک

کوین‌ های مرده از نوع جوک توسط برخی از علاقه‌مندان صرفاً برای این منظور ایجاد شده‌اند که شاید روزی پامپ کنند. کوین‌های جوک نسبتاً محبوب هستند، به‌خصوص دوج کوین که در سال ۲۰۲۱ بسیار موفق عمل کرد. JesusCoin و CryptoMeth دیگر نمونه‌های کوین‌های جوک مرده محسوب می‌شوند.

کوین‌ مرده رهاشده

کوین‌های رهاشده کوین‌های مرده‌ای هستند که به دلایل مختلف در گردش‌اند. توسعه‌دهندگان یک کوین ممکن است در صورت نداشتن نقدینگی کافی، از دست دادن قدرت یا محرومیت از مبادلات، از آن صرف‌نظر کنند. یک نمونه برجسته از کوین مرده رهاشده، Lucky7Coin است.

کوین‌ مرده کلاه‌برداری

بسیاری از مردم از کوین‌های کلاه‌برداری استفاده می‌کنند، به‌خصوص از زمانی که اولین ICO در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد. طرح‌های پمپ و تخلیه و قبل از ماینینگ گسترده دو نوع اصلی از کلاه‌برداری‌های مرتبط با این کوین‌ها هستند. برای جلوگیری از کلاه‌برداری کوین‌های مرده از پروژه‌هایی که در آن تیم توسعه بیشتر توکن‌ها را حفظ می‌کند، اجتناب کنید. Bitconnect یک نمونه عالی از یک کوین مرده کلاه‌برداری است، زیرا بزرگ‌ترین طرح پانزی در بخش کریپتو را شامل می‌شد. حالا بیایید دلایل احتمالی تبدیل یک کوین به کوین مرده را بررسی کنیم.

۴ دلیلی که یک کریپتو به کوین مرده تبدیل می‌شود

درک دلایل سقوط کوین‌ های مرده می‌تواند دید ارزشمندی را در مورد چالش‌های پیش‌روی پروژه‌های رمزارزی به شما بدهد. در اینجا ۴ دلیل اصلی که در مرگ یک کوین نقش دارند، آورده شده است:

عدم توسعه

یکی از دلایل رایج از بین رفتن یک کوین، عدم توسعه فعال آن است. بهبودها و به‌روزرسانی‌های مستمر برای زنده ماندن ارزهای دیجیتال، ضروری است. اگر پروژه‌ای فاقد توسعه مداوم باشد، می‌تواند به‌سرعت کند و ناپدید شود.

کلاه‌برداری و پروژه‌های تقلبی

متاسفانه، بازار کریپتو کلاه‌برداری‌ها و پروژه‌های تقلبی متعددی را تجربه کرده است. بعضی از کوین‌ها صرفاً برای کلاه‌برداری از سرمایه‌گذاران عرضه می‌شوند. این پروژه‌ها پس از تحقق اهدافشان ناپدید می‌شوند و سرمایه‌گذاران را با توکن‌های بی‌ارزش باقی می‌گذارند.

پشتیبانی ناکافی جامعه

یک ارز دیجیتال اغلب به یک جامعه فعال و متعهد متکی است. اگر پروژه‌ای نتواند جامعه‌ای قوی را در اطراف خود پرورش بدهد، ممکن است برای جلب توجه کاربران با مشکل مواجه شود. بدون حمایت و علاقه کاربران، قیمت کوین ممکن است به تدریج کاهش پیدا کند و درنهایت صفر شود.

استفاده از فناوری‌های منسوخ‌شده

فناوری به‌سرعت پیشرفت می‌کند و رمزارزها باید برای حفظ مرتبط بودن، خود را با آن وفق دهند. اگر فناوری زیربنای یک کوین، قدیمی شود و نتواند با پیشرفت‌ها همگام شود، احتمالاً مزیت رقابتی خود را از دست داده و در ابهام محو می‌شود.

حجم کم معاملات

هر پروژه با حسن نیت و توقعات بالا شروع می‌شود و معتقد است که در میان معامله‌گران ارزهای دیجیتال موردپسند قرار خواهد گرفت. با این حال، بعضی از آن‌ها به‌دلیل فهرست‌بندی‌های محدود در صرافی‌های پیشرو، به‌سرعت قربانی حجم پایین معاملات می‌شوند. در فضای ارزهای دیجیتال، تا ۶۰ درصد از کل پروژه‌ها نقدینگی پایین‌تری دارند.

به‌طور کلی، حجم معاملات کم نشان می‌دهد که یک دارایی دیجیتال فاقد سود یا علاقه معامله‌گران است و این در اکثر موارد به‌سرعت منجر به رها شدن رمزارز می‌شود. تخمین زده می‌شود که از هر ۱۰ کوین، ۶ مورد توسط توسعه‌دهندگان پشتیبانی نمی‌شود. پلتفرم‌هایی که کوین‌های مرده را ردیابی می‌کنند، اگر در عرض ۳ ماه حجم معاملاتی کمتر از ۱۰۰۰ دلار داشته باشند، یک ارز دیجیتال را مرده حساب کرده یا آن را رها می‌کنند.

نمونه کوین مرده

نمونه‌هایی از کوین‌ مرده

در اینجا لیستی از شناخته‌شده‌ترین کوین‌های مرده آمده است:

Pay coin – XPY

پی کوین در سال ۲۰۱۴، نزدیک به ۵ سال پس از راه‌اندازی بیت کوین، توسط شرکت خدمات ابری GAW Miners تاسیس شد. این شرکت می‌خواست یک ارز دیجیتال جدید را برای پرداخت با استفاده از صرافی PayBase ایجاد کند.

این ارز دیجیتال بر اساس الگوریتم SHA-256 PoW، مشابه بیت کوین بود. این شرکت در ابتدا با تضمین قیمت ۲۰ دلاری برای هر پی کوین در بلاک چین، سرمایه‌گذاران را جذب کرد.

با این حال، بلافاصله پس از راه‌اندازی، فهمیدند که ارزش آن نمی‌تواند بیش از ۱۶ دلار باشد. ماینرز GAW در نهایت آن را به یک آلتکوین عمومی تبدیل کرد. سرمایه‌گذاران شروع به از دست دادن اعتماد به این شرکت کردند و در عرض چند ماه، ارزش آن به کمتر از ۵ سنت برای هر کوین کاهش یافت. FTC تحقیقاتی را آغاز کرد و موسس و مدیر عامل آن از ایالات متحده فرار کردند و مدتی بعد به زندان افتادند.

Terra Classic – LUNC

مورد LUNC یک مورد کاملاً مستند از شکست یک ارز دیجیتال است. بلاک‌چین Terra در ژانویه ۲۰۱۸ توسط دانیل شین و دو کوون تاسیس شد. چشم‌انداز آن‌ها ارائه یک استیبل‌کوین جایگزین برای خریداران کریپتو بود.

بلاکچین ترا USD/UST را منتشر کرد که توسط دلار آمریکا و کوین‌های LUNA (کوین بومی در بلاک چین Terra) پشتیبانی می‌شد. ایده این بود که UST با LUNA به ارزش ۱ دلار در هر زمان مبادله شود و صاحبان USD بتوانند دلارهای خود را در صورت کاهش ارزش UST پس بگیرند.

مجموعه‌ای از رویدادها در سال ۲۰۲۱ (UST از دست دادن پیوند دلاری خود) و در سال ۲۰۲۲ (اخبار انحلال دارایی توسط بنیان‌گذاران)، منجر به سقوط ارزش UST به ۰.۰۴۴ دلار برای هر کوین شد. این اتفاق باعت از دست رفتن ارزش کوین‌های لونا شد.

Space Bitcoins

SpaceBit یک پروژه جاه‌طلبانه ارز دیجیتال بود که نوید یک صرافی جهانی بیتکوین را می‌داد. ایده SpaceBits این بود که ماهواره‌هایی را در فضا مستقر کند که دسترسی به بلاکچین و خدمات آنلاین را برای همه، از جمله جمعیت‌های دوردست و بدون بانک فراهم کند. البته این ایده بیشتر صحبت بود و امروز، این کوین دیگر ارزشی ندارد و احتمالاً پادشاه همه رمزارزهای مرده محسوب می‌شود. کوین‌های مرده دیگری هم وجود دارند که در بازار دفن شده‌اند. در ادامه روش‌های جلوگیری از افتادن در دام کوین‌های مرده را باهم بررسی می‌کنیم.

چگونه در دام کوین‌ مرده نیفتیم؟

چهار نکته کلی و مهم وجود دارد که توجه کردن به آن باعث می‌شود که شما در دام کوین‌های مرده نیفتید:

  •  درباره تیم توسعه پروژه خوب تحقیق کنید.
  • وایت پیپر را با دقت بخوانید.
  • رسانه‌های اجتماعی کوین یا توکن موردنظر را دنبال کنید.
  • از طرح‌های Get-Rich-Quick فاصله بگیرید.
شناسایی کوین مرده

سخن پایانی

سرمایه‌گذاری در کریپتو، مانند سرمایه‌گذاری در بازار سهام، خطرات و مزایای بالقوه خودش را دارد. در طول این سال‌ها، بسیاری از رمزارزها به کوین‌ مرده تبدیل شده‌اند. اما نکاتی این وسط وجود دارد که شما می‌توانید با استفاده از آن ریسک سرمایه‌گذاری در بازار را کم کنید و به‌اصطلاح روی اسب مرده شرط‌بندی نکنید.

در این مطلب، ما این نکات را بررسی کردیم، اگر نکته دیگری هم وجود دارد که به ذهن ما نرسیده، در کامنت‌ها بگویید تا از آن استفاده کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا