تا یک درصد بازگشت دارایی در کمپین گنجینو!

رفتن به کمپین
اخبار ارز دیجیتال

راه‌اندازی سیستم پرداخت بدون مرز روسیه و پیامدها

آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه اعلام کرد که این کشور در حال راه‌اندازی یک سیستم پرداخت بدون مرز و محدودیت جدید است. در این سیستم پرداخت، از ارزهای دیجیتال برای پرداخت‌های برون‌مرزی و معاملات بین کشورها استفاده خواهد شد.

سیلوانوف هم‌چنین گفت: «در این سیستم دو طرف معامله به توافق می‌رسند، تسویه حساب می‌کنند و هیچ کشور دیگری نمی‌تواند دخالتی در این روند داشته باشد و پرداخت‌ها را متوقف کند.»

کریپتوی شیطانی کارآمد می‌شود!

الکسی مویزف، معاون وزیر دارایی روسیه، تا چندی پیش معتقد بود که بازار کریپتو، یک بازار شیطانی است و از کلمه Evil Crypto برای توصیف آن استفاده می‌کرد؛ مویزف موضع خوبی نسبت به کریپتوکارنسی نداشت و معتقد بود که سرمایه‌گذاری در این صنعت، کار بسیار اشتباهی است و می‌تواند تمام زندگی سرمایه‌گذار را به باد بدهد! چندی پیش آقای مویزف اعلام کرد که می‌توان از کریپتوکارنسی در تجارت خارجی، استفاده‌های مفیدی کرد.

او همچنان معقتد است که ارزهای رمزنگاری شده، گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیستند، اما می توان از رمزارزها، در تسویه حساب‌های بین‌المللی استفاده مفید کرد. مویزف همچنین اعلام کرد که مقامات روسیه قصد دارند کمیته ویژه‌ای تشکیل بدهند تا مجوزهای لازم برای استفاده از رمزارز در معاملات خارجی را صادر کند.

بررسی پرداخت بدون مرز روسیه

در ابتدا به مرور چند نکته مهم در که مدت اخیر اتفاق افتاده می‌پردازیم:

  • دولت روسیه ممکن است در سال جاری قوانین مربوط به رمزنگاری را تصویب کند.
  • این کشور در برابر استفاده از کریپتوهای خرده فروشی مقاومت کرده است.
  • کرملین اخیراً محدودیت‌های ماینینگ را کاهش داده است.

علی‌رغم ممنوعیت پرداخت‌های رمزنگاری شده توسط دولت روسیه در داخل این کشور، طبق گزارش‌ها، این کشور به دنبال آزمایش استفاده از این دارایی‌ها برای معاملات خود با نهادهای خارجی است.

خبرگزاری روسی تاس گزارش داد که الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه، گفته است که سازمان‌های ویژه‌ای ایجاد خواهد کرد و این سازمان می‌توانند ارزهای دیجیتال را استخراج کرده و از آن برای تسویه پرداخت‌ها با نهادهای خارجی استفاده کنند.

در ادامه نظرات نابیولینا، الکسی گوزنوف، معاون رئیس بانک مرکزی روسیه گفت: در ابتدا سازمان‌های وابسته به دولت می‌توانند از رمز ارزها برای چنین تسویه‌‌هایی استفاده کنند و ممکن است در آینده به شرکت‌های خصوصی هم اجازه داده شود که از این شرایط استفاده کنند.

از آنجایی که فشار تحریم‌ها بر روسیه پس از تهاجم این کشور به اوکراین افزایش یافت، آن‌ها توافق کردند که انجام معاملات بدون تسویه‌حساب‌های فرامرزی، با استفاده از ارز دیجیتال غیرممکن است. همان‌طور که مویزف، معاون وزیر دارایی روسیه، در سپتامبر سال گذشته گفته بود.

پس از اعمال تحریم‌های سفت و سخت بر علیه این کشور،  این کشور تلاش خود را برای اعلام استقلال از دلار آمریکا بیش‌تر و بیش‌تر کرده است. لازم به ذکر است که ایالات متحده و شماری دیگر از متحدان غربی آمریکا، ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های ارزی بانک مرکزی روسیه را توقیف کرده‌اند.

از آخرین اقدامات این کشور جهت کاهش اتکا به دلار آمریکا، می‌توان به تلاش برای راه‌اندازی روبل دیجیتال اشاره کرد. طبق گزارشاتی که در سال ۲۰۲۱ توسط سرویس تحقیقات کنگره ایالات متحده منتشر شد، روسیه از سال ۲۰۱۴ درحال تلاش برای کاهش اتکای خود به دلار آمریکا است. همچنین در این گزارش اشاره شده است که روبل دیجیتال، وابستگی روسیه به زیرساخت‌های پرداخت غربی و دلار محور را کاهش می‌دهد.

درحال‌حاضر، بیشتر موسسات دولتی درحال‌حاضر مخالف قانونی کردن تراکنش‌ها با ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز مانند بیت کوین در روسیه هستند، به‌ جز به منظور تسهیل پرداخت‌های بین‌المللی تحت قوانین خاص که هنوز ایجاد نشده است.

پیامدهای راه‌اندازی این سیستم چیست؟

مویزف: اگر لایحه پرداخت بدون مرز به تصویب برسد، کمیته خاصی شامل نمایندگان تعدادی از وزارت‌خانه‌ها، بانک روسیه و سازمان‌های مجری قانون تشکیل خواهد شد که به اپراتورهای فردی اجازه می‌دهد تا از ارزهای دیجیتال در معاملات تجارت خارجی استفاده کنند. 

الکسی مویزف نیز اعلام کرد که روند قانونی لازم برای ارائه مبنای قانونی احتمالا تا پایان سال به تعویق خواهد افتاد. مقامات دولتی و قانون‌گذاران مدت زیادی است که درمورد جنبه‌های مختلف رویکرد نظارتی این کشور در قبال ارزهای دیجیتال بحث می‌کنند. 

نکته‌ای که وجود دارد این است که اختلاف نظرات بین وزارت دارایی روسیه، با دیدگاه‌های لیبرال‌تر خود در مورد این موضوع، و بانک مرکزی روسیه، که موضع نسبتاً محافظه‌کارانه‌ای در مورد مقررات ارزهای دیجیتال دارد، ماه‌ها است که مانع پیشرفت پروژه پرداخت بدون مرز روسیه شده است.

البته علی‌رغم مواضع سختگیرانه این کشور در مورد دارایی‌های کریپتویی، بانک مرکزی روسیه هم‌چنان درحال کار بر روی راهکاری، برای استفاده از رمزارز برای تسویه حساب‌های بین المللی است.

نکته قابل تامل در این تصمیم مهم این است که پس از تصویب این لایحه، کمیته‌ای متشکل از مقامات مجری قانون، بانک مرکزی روسیه و وزارت‌خانه‌های دولتی می‌توانند به اپراتورهای فردی مجوز استفاده از ارزهای دیجیتال برای تجارت بین‌المللی را بدهند.

وزیر دارایی این کشور گفت که راه‌اندازی پروژه پرداخت بدون مرز روسیه، در ابتدا برای تصویب در ژانویه امسال برنامه‌ریزی شده بود، اما حالا ممکن است که تصویب این لایحه تا آخر سال ۲۰۲۳ میلادی زمان ببرد.

پس از تحریم‌های ایالات متحده در سال گذشته، روسیه اعلام کرد که می‌تواند گاز طبیعی را به ازای بیت کوین بفروشد. شرکای تجاری خارجی پس از حمله روسیه به اوکراین، تجارت روسیه را برای جلوگیری از توانایی نظامی این کشور محدود کردند.

براین‌اساس، صندوق بین‌المللی پول (IMF) تخمین زد که واردات روسیه با حدود 15 درصد و صادرات این کشور با 8.7 درصد در سال گذشته، کاهش یافته است. 

بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، پیش‌بینی می‌کنند که در سال ۲۰۲۳، واردات این کشور افزایش می‌یابد و صادرات در همان سطح باقی می‌ماند یا کاهش می‌یابد.

پرداخت بدون محدودیت روسیه
 درصد تغییر حجم معاملات در روسیه نسبت به سال 2018 (100) | منبع: Eurupean Council

امتیازات ماینینگ و قوانین آن در روسیه

دولت روسیه اخیرا امتیازاتی را برای اجازه ماینینگ ارائه کرده است، مشروط بر اینکه ماینرها درآمد خود را اعلام کنند. ماینرهایی که نتوانند دو بار در حداکثر سه سال درآمد 200000 دلاری خود را اعلام کنند، با زندان و بیگاری مواجه خواهند شد.

همچنین ماینرهایی که 600000 دلار درآمد دارند، ممکن است به دلیل فرار مالیاتی تا چهار سال زندان و کار اجباری روبه‌رو شوند.

تعاملات روسیه با دیگر کشورها

همان‌طور که بالاتر گفته شد، روسیه و چین درحال‌حاضر، معاملات خود را با ارزهای رسمی خود، یعنی یوآن و روبل انجام می‌دهند.

از طرف دیگر تعداد زیادی از مؤسسات بانکی در این کشور به مشتریان خود این امکان را می‌دهند که با یوان چین پس‌انداز کنند. این روند همزمان با کاهش تقاضا برای سپرده های دلاری و یورویی آمریکا در بحبوحه محدودیت‌های ارزی است که باعث فرار وجوه به حساب های بانکی در خارج از این کشور شد.

پیوستن عربستان به بریکس و استفاده از یوآن به‌عنوان ارز تجاری

عربستان به‌تازگی به سازمان همکاری شانگهای (یا همان SCO) وارد شده است. این سازمان شامل کشورهایی مثل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی می‌شود. این کشور هنوز عضو بریکس نیست، اما برای وارد شدن به این سازمان هم ابراز علاقه کرده است. 

ورود عربستان به این دو سازمان، باعث می‌شود که انجام معاملات دوجانبه با ارز یوآن، تسریع شود و یوآن چین قدرتمندتر شود.

به تازگی گزارش شده که این کشور دارد برای فروش نفت، به پکن و دریافت وجه به‌صورت یوآن، مذاکره می‌کند.

پروفسور سواین که یکی از اعضای گروه صلح و درگیری دانشگاه اوپسالاست در این مورد می‌گوید: «تجارت نفت به یوآن، یک گام بزرگ برای چین و یه عقبگرد قابل توجه برای جایگاه دلار آمریکاست.»

سخن آخر

با توجه به اتفاقات اخیر و امکان راه‌اندازی سیستم پرداخت بدون مرز این کشور، دو سناریو برای بازار آینده ارز دیجیتال محتمل است:

1- با افزایش عرضه بیت کوین در بازار، قیمت بیت کوین با نوسانات اصلاحی روبه‌رو شود.

2- استفاده از درگاه‌های کریپتویی در مراودات بین‌المللی رواج پیدا کند و موجب رونق بازار رمزارزها شود.

شما فکر می‌کنید که کدام سناریو برای آینده بازار محتمل‌تر است؟ 

برای ما بنویسید که راجع‌به راه‌اندازی سیستم پرداخت بدون مرز این کشور چه فکری می‌کنید و تحلیل شما از آینده بازار، با توجه به مواضع روسیه چیست.

محمدرضا آذرگون

رتبه 52 کنکور کارشناسی ارشد و 50 کنکور دکتری، دانشجوی دکتری رشته اقتصاد، گرایش توسعه و برنامه‌ریزی اقتصادی، توسعه مدل‌های مالی و تجزیه و تحلیل آنها برای حمایت از ابتکارات استراتژیک و تصمیمات سرمایه‌گذاری. کارشناس ارشد تحلیل‌گر و معامله‌گر امور بازارهای مالی، اقتصاد کلان و تسلط کامل به حوزه کریپتوکارنسی و بلاک‌چین، Cryptocurrency Analyst و فعال در زمینه تحقیقات و توسعه کسب‌وکار، با بیش از 3 سال سابقه فعالیت در زمینه بازارهای مالی، ارزهای دیجیتال و بازار فارکس.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا