استخراج ارز دیجیتال

ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال چیست؟

امروزه بسیاری از افراد وارد دنیای خرید و فروش ارزهای دیجیتال شده ­اند، از همین رو به دنبال راه­های درآمدی دیگر به غیر از ترید هستند. یکی از راه­های کسب درآمد، استخراج ارز دیجیتال یا به اصطلاح ماینینگ است و انتخاب رمزارز مناسب برای این کار اهمیت زیادی دارد. در ادامه‌ این مقاله علاوه بر معرفی روش‌، فرایند و ابزارهای استخراج، سودآوری این فرایند را بررسی خواهیم کرد.

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

به روشی که توسط آن ارز دیجیتال بیت­ کوین و سایر رمز ارزهای دیگر تولید و تراکنش‌های شبکه تایید می‌شوند، استخراج می‌گویند. این فعالیت مستلزم شبکه‌های عظیم و غیرمتمرکزی از رایانه‌ها در سرتاسر جهان است که اعتبار بلاک‌های هر بلاک چین را تایید و در نهایت در آن ثبت کنند.

استخراج ارز دیجیتال چیست

رایانه‌های موجود در شبکه در ازای مشارکت و نسبت قدرت پردازش خود، با رمزارزهای استخراج شده پاداش می‌گیرند. به طور کلی فرآیند استخراج باید پرسود باشد تا به عنوان مشوقی برای ادامه فعالیت ماینرها برای تامین امنیت شبکه عمل کند.

البته نکته مهم استخراج ارز دیجیتال یا همان ماینینگ این است که بلاک چین مورد نظر باید از سازوکار اجماع اثبات کار PoW استفاده کند تا مفهوم استخراج معنی پیدا کند.

استخراج ارز دیجیتال دو هدف دارد: تولید رمزارزهای جدید و دیگری تایید صحت تراکنش‌ها برای حفظ امنیت شبکه.

چرا ارزهای دیجیتال باید استخراج شوند؟

همانطور که گفته شد ماینینگ یا استخراج برای ایجاد رمزارزها جدید و همچنین اعتبارسنجی تراکنش­های موجود استفاده می‌شود. ماهیت غیرمتمرکز بلاک چین می‌تواند به کلاهبرداران اجازه دهد تا در صورت عدم تایید اعتبار تراکنش­ها، بیش از یک بار از رمزارزهای خود استفاده کنند یا دارایی نداشته خود را در شبکه انتقال دهند. پس وجود این فرایند به صحت تمامی تراکنش‌ها کمک می‌کند.

ماینینگ چیست

بر فرض مثال یک تراکنش به شبکه ارسال می‌شود و میزان دارایی درون تراکش بیشتر از موجودی شخص است. ماینرها اطلاعات حساب و تراکنش را با یکدیگر تطبیق می‌دهند و اگر بیش از ۵۱ درصد از ماینرها اطلاعات آن را به دلیل اشتباه بودن رد کنند این تراکنش انجام نمی‌شود. برعکس این قضیه نیز ممکن است. به صورت کلی برای تایید یک تراکنش به تایید بیش از ۵۱ درصد از ماینرهای شبکه نیاز است.

ایا استخراج ارز دیجیتال سودآور است؟

بحث سودده بودن استخراج ارز دیجیتال نسبی است. این فرایند برای برخی از افراد سودآوری زیادی دارد و بعضی نیز به واسطه ماینینگ ضرر می‌کنند. به طور کلی کسب سود در استخراج ارز دیجیتال به چندین عامل مهم بستگی دارد. تجهیزات مناسب، برق ارزان، استخر ماینینگ مطمئن و طبیعتا ارز دیجیتالی که استخراج می‌کنید.

تجهیزات مناسب استخراج

اولین قدم برای شروع استخراج ارز دیجیتال تهیه و راه‌اندازی بستر مناسب سخت‌افزاری است. در انتخاب سخت‌آفزار مناسب دو عامل دخیل است.

تجهیزات استخراج ارز دیجیتال

اول قدرت پردازش بالا دستگاه نسبت به سختی شبکه است و دوم کیفیت ساخت چرا که در این فرایند دستگاه‌ها به صورت شبانه‌روزی و ممتد به کار گرفته می‌شوند و باید در برابر این حجم از کار مقاوم باشند و زود مستهلک نشوند.

برق ارزان

اگر خیلی ساده به فرایند ماینینگ نگاه کنید، متوجه خواهید شد که در اصل انرژی یا همان برق توسط یک سخت‌افزار به یک رمزارز تبدیل می‌شود (که البته از علمی درست نیست!).

فرایند استخراج ارز دیجیتال به واسطه استفاده از دستگاه‌های محاسباتی پیشرفته و قدرتمند انرژی زیادی مصرف می‌کند.

برق استخراج ارز دیجیتال

به همین دلیل دسترسی به یک منبع برق ارزان و مطمئن هزینه‌های شما را به شدت کاهش خواهد داد چون بجز هزینه‌های اولیه راه‌اندازی مزرعه استخراج، هزینه برق مهم‌ترین هزینه شما خواهد بود.

استخر استخراج مطمئن

درباره استخر استخراج و اهمیت آن صحبت کردیم. انتخاب یک استخر مناسب که نیروی محاسباتی زیادی را در اختیار دارد به شما کمک می‌کند که درآمد مستمری داشته باشید.

استخر استخراج مطمئن

یکی دیگر از پارامترهای مهم انتخاب استخر کارمزد و قوانین برداشت رمزارز از آنجاست. قبل از انتخاب استخر مطمئن شوید که کارمزد و قوانین با شرایط سما هم‌خوانی دارد.

رمزارز انتخابی

درمورد این بحث هم صحبت شد. انتخاب یک رمزارز که سختی شبکه زیادی نداشته باشد یا شرایط استخراج آن دشوار نباشد به کسب سود بیشتر توسط شما کمک شایانی خواهد کرد.

برترین ارز دیجیتال برای استخراج

کی دیگر از مواردی که برای انتخاب یک رمزارز مناسب باید به آن دقت کنید میزان نقدینگی آن دارایی است چرا که نقدینگی بیشتر به شما در تبدیل آن رمزارز به ارز محلی خود کمک می‌کند.

چگونگی فرایند استخراج ارز دیجیتال

در دهه گذشته هر فردی که یک کامپیوتر خانگی قدرتمند داشت، می‌توانست به استخراج ارز دیجیتال (ماینینگ) بپردازد. که به این افراد ماینر میگویند. با این حال با رشد بلاک چین‌ها و افزایش تعداد ماینرها، قدرت پردازش لازم برای انجام این فرایند به مراتب افزایش یافته است. در نتیجه تقریبا استخراج با رایانه‌های خانگی عملا امکان‌پذیر نیست.

در اصل در فرایند استخراج رایانه‌هایی که به این کار مشغول هستند، توان محاسباتی خود را به حل کردن یک معادله هش تخصیص می‌دهند. عدد هش بدست آمده در اصل باعث ایجاد بلاک جدید و ثبت تراکنش‌ها در شبکه می‌شوند. اولین شخص یا گروهی که بتواند این عدد را از فرایند حدس و خطا بدست آورد توسط سیستم پاداش می‌گیرد. این فرایند در حال حاضر آنقدر زمان‌بر و سخت است که برای انجام آن به سخت‌افزارهای مخصوص دارید.

ماین ارز دیجیتال

به طور کلی می‌توان گفت برای استخراج هر نوع ارز دیجیتال که از اجماع اثبات کار استفاده می‌کند باید یک مسیر را پیمود. اول از همه شما به یک سخت‌افزار قدرتمند برای محاسبه معادله هش نیاز دارید. پس از تهیه سخت‌افزار استخراج باید نرم‌افزارهای مورد نیاز را راه‌اندازی کنید. این نرم‌افزارها شامل نرم‌افزارهای مورد نیاز برای راه‌اندازی سیستم سخت‌افزاری و سیستم استخراج است. شما از ۳ روش می‌توانید به استخراج ارز دیجیتال بپردازید: استخراج با استخر، استخراج انفرادی و استخراج ابری. در ادامه هر ۳ این روش را با هم بررسی خواهیم کرد.

استخر استخراج چیست؟

استخر ماینینگ یا استخر استخراج ارز دیجیتال به گروهی مشترک از ماینرها اطلاق می‌شود که منابع محاسباتی خود را روی با یکدیگر ترکیب می‌کنند تا با توان بیشتر هش مورد نظر را بیابند و پاداش شبکه را از آن خود کنند.

نکته مهمی‌ که باید به آن توجه کرد این است که تمام سخت‌افزارهای حاضر در یک استخر در یک مکان حضور ندارند و می‌توانند در سراسر جهان پراکنده شده باشند. فقط کافی است تمام ماینرها توان پردازشی خود را با یکدیگر ترکیب کنند.

اگر استخر در نهایت برای حل معادله هش و ایجاد بلاک جدید موفق شود پاداش شبکه را دریافت می‌کند. این پاداش بین افرادی حاضر در نسبت به قدرت پردازشی الحاضقی به استخر و قوانینی که در ابتدا تعیین شده است، تقسیم می‌شود.

استخر ماینینگ ارز دیجیتال

مزایا و معایب استخر استخراج در برابر استخراج انفرادی

مزایا

هرکسی که می‌تواند به صورت انفرادی یا با پیوستن به یک استخر استخراج ارز دیجیتال فرایند ماینینگ را شروع کند. اما فرض کنید شما فقط شش دستگاه ماینینگ با قدرت پردازش ۱۰۰ تراهش در اختیار دارید ولی یک استخر استخراج هزاران دستگاه با توان محاسباتی ۱۰۰ تراهش دارد. خب از آنجایی که کسب پاداش ارتباط مستقیم با توان محاسباتی شما دارد علنا هیچ شانسی برای یافتن هش بلاک نخواهید داشت. پس می‌توان گفت بر خلاف استخراج انفرادی که تمام پاداش شبکه از آن خودتان می‌شود در استخر شما پادشا کمتری می‌گیرید؛ پاداشی کمتر ولی مستمر با شانس زیاد.

استخرهای استخراج از نظر هزینه های سخت افزاری و برق به هر یک از شرکت کنندگان کمتر نیاز دارند و شانس سودآوری را افزایش می دهند. در حالی که یک ماینر فردی ممکن است شانس کمی برای یافتن موفقیت آمیز یک بلوک و دریافت پاداش استخراج داشته باشد، همکاری با دیگران به طور چشمگیری میزان موفقیت را بهبود می بخشد.

مزایا و معایب استخر استخراج

معایب

با شرکت در یک استخر ماینینگ طبیعتا استقلال خود در فرآیند استخراج را از دست خواهید داد. شما باید با شرایط و ضوابط استخر خود را تطبیق دهید. همچنین پاداش دریافتی در ازای حل هش بلاک هم به صورت کامل به شما تعلق نخواهد گرفت.

اگر چه ساختار کلی بیت کوین غیرمتمرکز است اما استخرهای استخراج ارز دیجیتال معروف و عظیمی مانند انت‌پول AntPool، پولین Poolin و اف2پول F2Pool بر فرآیند استخراج بیت‌کوین به طور کامل مسلط هستند و به راحتی می‌توانند سیستم را اداره کنند. وجود این استخرهای استخراج قدرتمند در تضاد با ساختار غیرمتمرکز ذاتی بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال است.

مزرعه استخراج

فارم استخراج یا مزرعه استخراج ارز دیجیتال به یک مرکز عملیاتی برای استخراج ارز دیجیتال گفته می‌شود. به طور کلی به مکانی که از نظر فنی برای استخراج بیت‌کوین یا سایر ارزهای دیجیتال مجهز شده باشد مزرعه استخراج گفته می‌شود. مزارع استخراج در نتیجه پیچیدگی دائمی فرآیند استخراج پدید آمدند که به منابع فنی، انرژی و مالی بیشتری نیاز دارد.

از نظر فیزیکی، مزرعه استخراج ارز دیجیتال سالن‌هایی پر شده از تعداد زیادی سخت‌افزار استخراج و سرور است که وظایف ماینینگ را بر عهده می‌گیرند.

مزرعه استخراج ارز دیجیتال

مزرعه استخراج ارز دیجیتال خانگی نیز وجود دارد که با رایانه‌های شخصی معمولی یا سخت‌افزارهای استخراج حرفه‌ای‌تر در تعداد کم فعالیت می‌کنند. مزارع خانگی نیز می‌توانند سودآوری داشته باشند اما کاربران اغلب با مشکل مصرف بیش از حد برق و گرم شدن بیش از محیط مواجه می‌شوند که این فرایند را مشکل می‌کند.

استخراج ابری چیست؟

ماینینگ یا استخراج ابری روشی ساده برای استخراج ارز دیجیتال است که نیازی به هیچ سخت افزار یا مزرعه استخراجی وجود ندارد. در اصل در استخراج ابری شما قدرت محاسباتی مورد نیاز برای استخراج را از منابع شخص ثالث اجاره می‌کنید.

استخراج ابری در اصل برون سپاری کار محاسباتی را به دنیای استخراج ارزهای دیجیتال می‌آورد. به جای خرید رایانه‌های گران قیمت برای استخراج این رمزارزها، می‌توان قدرت محاسباتی مورد نیاز را از یک شرکت استخراج ابری مستقر در هر کجای دنیا اجاره کنید.

استخراج ابری ارز دیجیتال

علاوه بر این وقتی از این نوع خدمات استخراج استفاده می‌کنید در اصل شما بخشی از یک استخر با قدرت محاسباتی زیاد را اجاره می‌کنید، به این معنی که به احتمال زیاد با توجه به قدرت در اختیار استخر هش بلاک را حل و پاداش را دریافت می‌کنید.

یکی از مزایای استخراج ابری این است که شما به هیچ یک الزامات مورد نیاز برای استخراج معمولی ارزهای دیجیتال نیاز ندارید؛ نه لازم است سخت افزار تخصصی بخرید یا نگران مکان مورد نیاز برای آن باشید یا حتی قبض برق گزافی را بپردازید.

جنسیس Genesis و بیت دییر Bit Deer از جمله بزرگترین استخرهای استخراج ابری هستند که به مصرف کنندگان خرد خدمات ارائه می دهند.

آیا استخراج ابری سودآور است؟

با وجود اینکه هزینه‌های اولیه مثل تنظیم قرارداد برای اجاره توان پردازشی ماینرها باعث کاهش سود شما می‌شود اما نسبتا این فرایند سودآور است. سود در استخراج ابری به قدرت ماینرهای استفاده شده توسط استخر بستگی دارد، ماینرهای جدیدتر مشخصات بهتری نسبت به مدل های قدیمی دارند و احتمالا بازدهی بالاتری خواهند داشت.

اما مهم‌ترین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که فرایند استخراج ابری بسیار خطرناک است و ممکن است در نهایت باعث ضرر شما شود. در این فرایند هر لحظه ممکن است شرکتی که به شما خدمات استخراج ارائه می‌دهد، بسته شود یا حتی زیر قرارداد شما بزند چرا که هیچ قانونی در این زمینه وضع نشده است.

آیا استخراج ابری سودآور است

در طول تاریخ رمزارزها خدمات استخراج ابری تقلبی زیادی وجود داشته که هیچ سودی را عاید کاربران نکرده‌اند و در عوض باعث ضرر کاربران شده‌اند. یو‌اس‌دی ماینر USDminer یکی از این چندین نمونه است. این شرکت‌ها اغلب به صورت کاملا ناشناس عمل می‌کنند و تشخیص اینکه چه کسی پلتفرم را مدیریت می‌کند تا حدودی غیرممکن است. بسیاری از این شرکت‌ها نرخ بازدهی بسیار بالایی را در یک دوره زمانی کوتاه وعده می‌دهند که در نهایت به ضرر شما منجر می‌شود

نکات دیگری که می‌تواند نشان‌دهنده کلاهبرداری بودن شرکت باشد عبارتند از:

  • اشتباهات املایی یا اطلاعات ناقص در وب سایت
  • استفاده از اطلاعات افراد نامشخض
  • آدرس شرکت نادرست یا فقدان کامل آن.

انواع سخت‌افزار استخراج ارز دیجیتال

به طور کلی در هر روشی از استخراج ارز دیجیتال به سخت‌افزارهای خاصی برای این فرایند نیاز دارید. در حال حاضر سه قسم سخت‌افزار وجود دارد که با آن می‌توان توان محاسباتی مورد نیاز برای استخراح ارز دیجیتال را بدست آورد؛ واحد پردازنده مرکزی یا سی‌پی‌یو CPU، واحد پردازش گرافیکی یا GPU و دستگاه مدار مجتمع با کاربرد خاص یا ایسیک ASIC. در ادامه هر سه این سخت‌افزارها را با هم بررسی خواهیم کرد.

استخراج با واحد پردازنده مرکزی یا سی‌پی‌یو CPU

استخراج یا ماینینگ با سی‌پی‌یو از ابتدا برای استخراج رمزارزهای مختلف حتی بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گرفت. این پردازش‌گرها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تمرکز را بر روی یک کار داشته باشند. نیاز به جابجایی سریع بین وظایف مختلف در فرایند استخراج باعث شده است که این پردازشگرها برای محاسبات ریاضی تکراری و طولانی مناسبت چندانی نداشته باشند. با وجود اینکه چند واحد ای‌ال‌یو ALU در هر پردازنده، از این سخت‌افزارها می‌توان برای حل معادلات هش در فرایند استخراج نیز استفاده کرد.

استخراج با واحد پردازش مرکزی در اوایل ابداع بیت‌ کوین، ممکن بود اما رفته رفته با افزایش سختی شبکه میزان توان محاسباتی این سخت‌افزارها برای استخراج بیت کوین مناسب نبود و عملا استخراج با سی‌پی‌یو سوددهی نداشت.

استخراج ارز دیجیتال با Cpu

البته برخی از رمزارزها به طور ویژه برای استخراج با سی‌پی‌یو طراحی شده‌اند. بیشتر رمزارزهایی که با سی‌پی‌یو استخراج می‌شوند از الگوریتم کریپتونایت CryptoNight استفاده می‌کنند. ارزهایی چون بایت­کوین Bytecoin، کوازرکوین Quazarcoin، مونرو Monero، الکترونیوم Electroneum و … .

سودآوری استخراج ارز دیجیتال با پردازنده در سه مورد می‌تواند نسبتا بالا باشد.

  • ارز دیجیتال مد نظر به دلیل تازه تاسیس بودن یا داشتن هش پایین، برای قدرت محاسباتی به تجهیزات استخراج قوی نیاز ندارد.
  • ارز دیجیتال مد نظر به طور خاص برای استخراج با سی‌پی‌یو طراحی شده باشد.
  • ماینر به ریگ‌های استخراج با سی‌پی‌یو و منبع برق ارزان یا حتی رایگان دسترسی داشته باشد

در بیشتر موارد استخراج با سی‌پی‌یو برای اکثریت مطلق ارزهای دیجیتال سودآور نیست.

مزایا

  • برای همه کسانی که کامپیوتر دارند در دسترس است
  • برخی از رمزارزها فقط به این شکل قابل استخراج هستند
  • روش خوبی برای آزمایش فرایند استخراج ارز دیجیتال قبل از خرید و سرمایه‌گذاری در این بازار است

معایب

  • این روش برای استخراج بیشتر رمزارزها سودآور نیست
  • استخراج بسیاری از رمزارزها با این روش ممکن نیست

استخراج با کارت گرافیک یا جی‌پی‌یو GPU

در طول سال ها، فرآیند ماینینگ و کارایی آن با استفاده از سخت‌افزارهای بهتر بهبود یافته است. واحدهای پردازش گرافیکی یا همان کارت‌های گرافیک سال‌هاست که در فرآیند استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌شوند، صرفا به این دلیل که نسبت به همتایان خود کارآمدتر هستند.

امروزه پردازنده‌های گرافیکی نیز در استخراج ارز‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال می‌توان از یک ریگ استخراج با کارت گرافیک به استخراج اتریوم پرداخت.

اما همانطور که در بخش قبل گفت رفته رفته با رشد سختی بلاک چین‌های مختلف و افزایش تعداد ماینرها و به روی کار آمدن دستگاه‌های مدار مجتمع با کاربرد خاص یا همان دستگاه‌های خاص ایسیک  کارت‌های گرافیک برای استخراج نیز تا حدودی از کار افتاده شده‌اند. باز هم در این بخش توکن‌های خاصی وجود دارند که فقط آن‌ها را با پردازنده‌های گرافیکی می‌توان استخراج کرد.

استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک

از کارت‌های گرافیک نیز می‌توان برای استخراج دوج کوین استفاده کرد. کارت‌های گرافیک زیادی هستند که قابلیت استخراج دوج کوین را دارند که می‌توان از موارد پایین به عنوان بهترین گزینه‌ها نام برد:

  • سفایر پالس رادئون آرایکس ۵۸۰ SAPPHIRE Pulse Radeon RX 580
  • سری جی‌تی‌ایکس انویدیا جی‌فورس Nvidia GeForce GTX
  • ایسوس آرایکس وگا ۶۴ ASUS RX Vega 64

دستگاه‌های استخراج مدار مجتمع با کاربرد خاص یا ایسیسک ASIC

یکی دیگر از سخت‌افزارهایی که با عملکرد بهتر نسبت به دو سخت‌افزار قبلی می‌توان با آن به استخراج ارز دیجیتال پرداخت، دستگاه‌های ایسیک ASIC هستند.

مدار مجتمع یا آی‌سی IC به مجموعه‌ای از مدارهای الکترونیکی گفته می‌شود که در ابعاد کوچک بسیار کوچک ساخته می‌شوند. اگر تعداد ترانزیستور یک ریزتراشه بسیار انبوه باشد به آن تراشه به اصطلاح مدار مجتمع خیلی فشرده گفته می‌شود. هر مدار مجتمع یا ریزتراشه وظیفه یکتایی را بر عهده دارد. مدارهای مجتمع با کاربرد خاص ریزتراشه‌‌هایی هستند که برای فرایند استخراج به صورت ویژه طراحی شده‌اند و نسبت به پردازنده‌های دیگر بسیار کارامدتر و بهینه‌ترند.

استخراج ارز دیجیتال با asic

اما همانطور که گفته شد این سخت‌افزار به دلیل طراحی برای یک امر خاص انعطاف‌پذیر نیست و قابلیت استفاده برای موارد دیگر را ندارد.

سخت‌افزارها یا ماینرهای ایسیک با استفاده از یک الگوریتم خاص برای استخراج رمزارزهای خاص طراحی شده‌اند که از آن‌ها بسته به نوع الگوریتم به کار رفته می‌توان برای طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال استفاده کرد. این دستگاه‌ها در عین حال بسیار قدرتمند و گرانند که به همین دلیل مصرف انرژی بالاتر و طبیعتا سوددهی بیشتری نسبت به واحد پردازنده مرکزی و کارت گرافیک دارند.

عوامل تاثیرگذار در انتخاب رمزارز برای استخراج

موارد زیادی برای شروع فرایند استخراج ارز دیجیتال باید در نظر بگیرید که در ادامه چند نمونه را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

۱. نقدینگی رمزارز

این نکته بسیار مهم است چرا که برای تبدیل رمزارز به پول نقد شما به یک نقدینگی بازار نیاز دارید. فرض کنید شما بعد از یک سال استخراج ارز دیجیتال مورد نظر نتوانید آن را بفروشید،ِ تمام هزینه و تلاشی که کرده‌اید، هیچ ارزشی نخواهد داشت.

۲. اطلاع از قوانین کشور

در بعضی از کشورها فرایند استخراج ارز دیجیتال به طور کامل ممنوع است یا به نوعی مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. قبل از شروع این فرایند بد نیست از قوانین کشوری که در آن فعالیت می‌کنید آگاهی یابید.

۳. ارزیابی تجهیزات

فراموش نکنید که سخت‌افزار استخراج شما به مرور مستهلک و فرسوده می‌شوند. قبل از شروع عملیات مطمئن شوید که از تجهیزات مناسب با طول عمر بالا استفاده می‌کنید.

بهترین رمزارزها برای استخراج در سال ۲۰۲۲

اگر به مبحث استخراج ارز دیجیتال علاقه داشته باشید احتمالا اولین رمزارزی که به ذهنتان می‌رسد بیت­کوین باشد؛ قوی­ترین و قدیمی­ترین رمزارز جهان. با این حال گزینه‌های بهتری برای ماینینگ در سال ۲۰۲۲ وجود دارد که در ادامه آن‌ها را با هم بررسی خواهیم کرد.

ریون‌کوین RVN

ریون‌کوین یکی از سودآورترین رمزارزهایی است که می‌توان استخراج کرد. این رمزارز بر روی استخراج غیرمتمرکز تمرکز ویژه‌ای دارد. این رمزارز دیجیتال در ۳ ژانویه ۲۰۱۸ (در نهمین سالگرد ابداع بیت کوین) راه‌اندازی شد. این رمزارز به گونه‌ای طراحی شده است که امکان پرداخت‌های فوری را به صورت یکپارچه فراهم کند. در سال ۲۰۱۹، توسعه دهندگان این دارایی را با ویژگی‌های کاربردی مانند پیام رسانی فعال، کیف پول موبایل با عبارت بازیابی، سازگاری بهتر، حاکمیت غیرمتمرکز به نمایش گذاشتند.

استخراج ارز دیجیتال rvn
ماین ارز دیجیتال rvn

هدف اصلی ریون‌کوین ایجاد یک بلاک چین بهینه برای انتقال دارایی‌ها به صورت نظیر به نظیر است. یکی از دلایل مهم برای استخراج این ارز استفاده از الگوریتم ایکس‌۱۶‌آر X16R و پروتکل KAWPoW است.

  • بازگشت سرمایه از زمان راه اندازی: ۳۹٪
  • عملکرد هش: X16R
  • پاداش استخراج بلوک: ۵۰۰۰ RVN

مونرو XMR

ارز دیجیتال مونرو یک رمزارز حریم خصوصی است که از تابع هش رندوم‌ایکس RandomX استفاده می‌کند. این پروتکل مبتنی بر پروتکل کریپتونایت‌ار است که ارزش زیادی در حوزه استخراج دارد. زمان ایحاد هر بلاک این رمزارز ۲ دقیقه است که منجر به افزایش میزان سوددهی می‌شود.

استخراج ارز دیجیتال مونرو
ماین ارز دیجیتال
  • پاداش استخراج فعلی: ۲.۱۵ XMR/block
  • عملکرد هش: کریپتونایت‌ار
  • هش ریت شبکه: ۱.۸۶ GH/s
  • تعداد بلوک: ۲۲۷۲۷۶۲

لایت­ کوین LTC

لایت کوین یک پروژه نرم افزاری منبع باز با مجوز ام‌آی‌تی/ایکس۱۱ MIT/X11 است. این پروژه در اکتبر ۲۰۱۱ تاسیس شد و از نظر فنی شباهات زیادی با بیت کوین دارد.

استخراج و فروش و خرید لایت­ کوین همیشه یک گزینه خوب برای ماینرهاست. ارزش ذاتی لایت کوین، قدمت آن و استفاده طیف گسترده‌ای از کاربران آن را به یک گزینه خوب برای استخراج تبدیل می‌کند. این رمزراز از الگوریتم اسکریپت SCRYPT استفاده می‌کند که بخاطر آن می‌توانید هم از تراشه‌های ایسیک و هم کارت‌های گرافیک استفاده کنید.

استخراج ارز دیجیتال لایت کوین
ماین ارز دیجیتال

علاوه بر این، لایت‌کوین نسبت به سایر آلت‌کوین‌ها نوسانات کمتری دارد و به همین دلیل می‌توان آن را به راحتی در طیف گسترده‌ای از پلتفرم‌ها مبادله کرد.

  • بازگشت سرمایه از زمان راه اندازی: ۷۴۳.۴۲٪
  • الگوریتم: اثبات کار
  • عملکرد هش: اسکریپت
  • پاداش استخراج هر بلاک: ۱۲.۵ لایت کوین

اتریوم کلاسیک ETC

اتریوم کلاسیک یک ارز دیجیتال است که هدف آن حفظ بلاک چین اصلی اتریوم است. این پلتفرم در جولای ۲۰۱۶ راه اندازی شد. اتریوم کلاسیک یک نسخه اصلاح شده از الگوریتم استخراج ای‌تی‌هش Ethash اتریوم به نام ای‌تی‌سی‌اچ هش EtchHash است که از برنامه‌های غیرمتمرکز DApp و قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند.

استخراج ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک
ماین ارز دیجیتال

شروع استخراج این رمزارز نیز ساده‌ است و می‌توان با کارت‌های گرافیک نیز به استخراج آن پرداخت. زمان ایجاد هر بلاک در بلاک چین حدود 13 ثانیه است.

  • بازگشت سرمایه از زمان راه اندازی: ۵۲۵.۵۲٪
  • عملکرد هش: ای‌تی‌سی‌اچ هش
  • پاداش استخراج بلوک: ۳.۲ ETC

زد کش ZEC

زد کش یا زی کش یک رمزارز مقاوم در برابر ایسیک‌ها است که استخراج این دارایی را برای ماینرها چالش برانگیز می‌کند. زیکش Zcash در سال 2016 به عنوان یک رمزارز در حوزه حریم خصوصی به بازار عرضه شد.

استخراج ارز دیجیتال زدکش

زیکش در دسته رمزارزهای آسان برای استخراج محسوب می‌شود زیرا الگوریتم آن اجازه می دهد تا با استفاده از یک کارت گرافیک نیز به استخراج آن پرداخت.

  • بازگشت سرمایه از زمان راه اندازی: ۹۹.۹۲٪
  • عملکرد هش: ایکویی‌هش Equihash
  • پاداش استخراج بلوک: ۱۰ زیکش

دوج­ کوین

در محبوبیت فروش و خرید دوج کوین در میان طرفدارا حوزه رمزارزها و مخصوصا میم‌کوین‌ها هیچ شکی نیست. ارزی که در حال حاضر به دلیل سرعت بالیا تایید تراکنش‌ها و کارمزد کم می‌تواند به عنوان یک ابزار پرداخت مورد استفاده قرار بگیرد. دوج کوین محدودیتی در عرضه ندارد به این معنی که پوششی در برابر تورم محسوب نمی‌شود.

این رمزارز مانمد لایت کوین از الگوریتم اسکریپت مشابه لایت‌کوین استفاده می‌کند. بریا استخراج دوج موین می‌توانید هم از کارت‌های گرافیک هم دستگاه‌های ایسیک و هم واحد پردازنده مرکزی استفاده کنید.

استخراج ارز دیجیتال دوج کوین
  • بازگشت سرمایه از زمان راه اندازی: ۲۱۶.۵۱ ٪
  • عملکرد هش: اسکریپت
  • پاداش استخراج بلوک: ۱۰۰۰۰ دوج

دش DASH

ارز دیجیتال دش ترکیبی از یک رمزارز و پول نقد است. این رمزارز در ژانویه ۲۰۱۴ با نام ایسک‌کوین Xcoin به بازار عرضه شد. پس از چند روز نام این دارایی به دارک­‌کوین Darkcoin تغییر داده شد و سرانجام در مارس ۲۰۱۵ نام دش Dash برای آن ثبت گشت.

انت‌ماینر آ۳ Antminer A3 تولید شده توسط شرکت بیتمین Bitmain یکی از بهترین دستگاه‌ه‌های ایسیک برای استخراج دش محسوب می‌شود.

استخراج ارز دیجیتال دش
  • بازگشت سرمایه از زمان راه اندازی: بیش از ۹۰۰۰%
  • عملکرد هش: ایکس۱۱ X11
  • پاداش استخراج بلوک: ۳.۱۱ دش

مزایا و معایب استخراج ارز دیجیتال

مزایا و معایب استخراج ارز دیجیتال

مزایا

به طور کلی فرایند استخراج ارز دیجیتال برای شما یک درآمد غیرفعال و مستمر را با رمزارز مورد نظر ایجاد می‌کند که در حالت دیگری در دنیای رمزارزها ممکن نیست. یکی دیگر از مزایا استخراج ارز دیجیتال طبیعتا تامین امنیت شبکه و جلوگیری از حرکات سودجویانه است. علاوه بر تمامی این موارد تراکنش‌ها و پویایی هر بلاک چین اثبات کار به دلیل وجود ماینرها و تایید آن‌هاست.

معایب

هکرها حتی در دنیای رمزارزها نیز فعالیت زیادی دارند. به دلیل اقدامات مخرب آن‌ها ممکن است استخر استخراج ارز دیجیتال شما مورد حمله قرار گیرد و دارایی شما به سرقت رود کنند.

مورد بعدی که می‌توان به آن اشاره کرد هزینه برق بالا و بالطبع به دلیل استفاده زیاد از انرژی آلودگی زیست‌محیطی است.

یکی از معایبی که نباید آن را فراموش کرد، احتما سقوط لحظه‌ای یک دارایی است. فرض کنید شما به مدت طولانی به استخراج ارز دیجیتال خاصی پرداخته‌اید اما به ناگاه ارزش آن سقوط ریادی می‌کند. این اتفاق باعث ضرر شما خواهد شد.

درست مانند طلا و نقره، احتمالاً ارزش کوین شما در طول زمان در نوسان است و تغییر می کند.

سخن آخر

استخراج ارز دیجیتال می تواند یکی از روش­های کسب درآمد در دنیای رمزارزها باشد که در خصوص پارامترهای مربوط به آن صحبت کردیم. حال اینکه بتوان، گفت آیا فرایند استخراج ارز دیجیتال برای شما مناسب است یا خیر باید با موارد زیادی چون شرایط شخصی، هزینه‌های مورد نیاز و موارد بیان شده در مقاله را بررسی کرد.

سوالات متداول

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

استخراج ارز دیجیتال به فرایند تخصیص نیروی محاسباتی برای حل معادله هش و ایجاد بلاک‌های جدید یک بلاک چین گفته می‌شود.

مکانیزم اجماع اثبات کار چیست؟

اثبات کار سیستمی است که از قدرت محاسباتی برای جلوگیری از استفاده‌های بیهوده یا مخرب و برای تایید صحت و امنیت سیستم نیاز دارد.

آیا ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال در ایران قانونی است؟

این مینه توسط دول قانون‌گذاری شده و علاقمندان می‌توانند با مراجعه به وزات صمت اقدام به اخذ مجوز کنند.

آیا استخراج ارز دیجیتال سودآور است؟

به طور کلی با انتخاب مناسب و بررسی تمامی پارامترهای بالا می‌توان گفت استخراج ارز دیجیتال سودآور است.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

3 نظرات

  1. سلام خیلی ممنون از مقاله مفیدتون واقعا جواب خیلی از سوالا رو بهم داد
    کاهش پینگ پابجی
    کاهش پینگ وارزون

    • نفیسه محروقی

      سلام دوست عزیز. خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده. ممنون از همراهی شما.

  2. سلام وقت بخیر هنوز هم کسی از این راه استفاده میکنه؟ اگه اره ممنون میشم کمی راهنمایی کنید واسه خرید کدم ماینر

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.