دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
لونا کلاسیک چیست؟

ارز دیجیتال لونا کلاسیک چیست؟ 

در ماه می سال 2022 میلادی اتفاق عجیب و بی سابقه‌ای در دنیای ارز دیجیتال رخ داد. رمزارز لونا کلاسیک که در آن زمان با نام لونا شناخته می‌شد، در طی سه روز از 80 تا زیر 0.1 دلار سقوط کرد. تا قبل از این اتفاق لونا در بین ده ارز برتر بازار بود! در ادامه با هم بررسی می‌کنیم که لونا کلاسیک چیست و دلیل این اتفاق چه بوده است.

در طی این اتفاق و سقوط قیمتی، 50 میلیارد دلار از ارزش بازار کریپتو صرفا بخاطر لونا از بین رفت و این موضوع چنان بحران بزرگی ایجاد کرد که تمام ارزهای دیجیتال بازار؛ حتی خود بیت‌کوین با سقوط قیمت مواجه شدند.

این سقوط قیمتی و تقریبا صفر شدن لونا، نتیجه از بین رفتن قدرت برابر استیبل‌ کوین این اکوسیستم؛ یعنیUST با دلار آمریکا بود. 

لونا کلاسیک چیست؟

بعد از آن تیم سازنده و توسعه‌دهندگان لونا یا اکوسیستم ترا (Terra) به دنبال راه حل گشتند و در نهایت تصمیم بر این شد که لونا 2.0 عرضه شده و شبکه قدیمی با نام ترا کلاسیک و توکن Lunc به کار خود ادامه دهد. در این مطلب با هم بررسی می‌کنیم که لونا کلاسیک چیست و چه آینده‌ای در انتظار آن و لونای نسخه جدید است. 

لونا کلاسیک چیست؟

شبکه ترا (Terra) یک اکوسیستم مخصوص ایجاد استیبل‌کوین بود و توکن بومی این شبکه لونا نام داشت. نحوه کار کاملا بر اساس عرضه و تقاضا بود. استیبل‌کوین‌های مختلفی در دنیای ارز دیجیتال وجود دارند که با روش‌های مختلفی ارزش خود را در برابر دلار حفظ می‌کنند.

به عنوان مثال، تتر استیبل‌کوینی است که با پشتوانه‌ دارایی‌های فیزیکی و دیجیتالی، ارزش خودش را حفظ می‌کند؛ اما استیبل‌کوین شبکه Terra؛ یعنی UST به صورت الگوریتمی کار می‌کرد. اگر قیمت UST به زیر یک دلار افت می‌کرد، افراد می‌توانستند با سوزاندن USTهای خود، توکن لونا به ارزش UST یک دلاری دریافت کنند. 

برعکس این موضوع نیز صادق بود و اگر قیمت UST به بالاتر از یک دلار افزایش پیدا می‌کرد، کاربران می‌توانستند با سوزاندن لونا به ارزش یک دلار، استیبل‌کوین گران‌تر دریافت کنند و به این ترتیب قیمت UST به سرعت به نقطه تعادلش؛ یعنی یک دلار بازمی‌گشت. 

البته اکثر این عملیات کاملا اتوماتیک و بر اساس الگوریتم حاکم بر اکوسیستم انجام می‌شد و گاهی اوقات حتی نیاز به چاپ تعداد بیشتری لونا برای حفظ ارزش UST در برابر دلار بود.

این ساز و کار مدتی طولانی به خوبی کار می‌کرد و در این اکوسیستم، استیبل‌کوین‌های مختلفی تولید می‌شد تا اینکه در می 2022 برابری UST و دلار آمریکا شکسته شد و دیگر به حالت عادی برنگشت! 

دلیل وجود لونا کلاسیک چیست؟

بعد از ریزش لونا، دو کوون (Do Kwon) و کامیونیتی پروتکل ترا، برای حل مشکل تصمیم گرفتند یک هاردفورک ایجاد و تراکنش‌های جدید را در یک بلاک چین جدید ثبت کنند. 

قرار بر این بود که طی این هاردفورک، شبکه ترای قدیمی با نام Terra Classic و توکن لونا کلاسیک (Lunc) به کار عادی خود ادامه داده و یک بلاکچین جدید با نام Terra 2.0 با توکن لونا (Luna) ایجاد شود. 

تعداد توکن‌های در گردش رمزارز لونا کلاسیک در ابتدای عرضه حدود 7 تریلیون بود که ارزش بازار آن را به 2 میلیارد دلار می‌رساند؛ اما برای ضد تورمی بودن و کاهش توکن‌های در گردش، در هر تراکنش 1.2 درصد مالیات برای سوزاندن این توکن‌ها دریافت می‌شود. 

اکنون تعداد توکن‌های در گردش به 5 تریلیون و 800 و مارکت کپ ارز دیجیتال لونا کلاسیک به 416 میلیون دلار رسیده است. 

دلیل وجود لونا کلاسیک چیست؟

تا به اینجا متوجه شدیم دو ورژن مختلف از لونا وجود دارد و سوال این است که اصلا چرا به این دو نیاز است و دلیل وجود لونا کلاسیک چیست؟ 

بلاکچین ترای اصلی در سال 2018 آغاز به کار کرد و تا چند سال عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و حتی جای خودش را در بین ده ارز دیجیتال برتر بازار نیز محکم کرد. 

همان‌طور که گفته شد بعد از سقوط ارزش لونا، تیم سازنده و توسعه‌دهندگان تصمیم گرفتند یک هاردفورک ایجاد کنند. هاردفورک به زبان ساده یعنی ایجاد انشعاب و در این نوع فورک، یک زنجیره کاملا جدید و مستقل از زنجیره اصلی به کارش ادامه خواهد داد. درست مانند اتفاقی که برای اتریوم و اتریوم کلاسیک افتاد. 

بعد از ایجاد هاردفورک تصمیم بر این شد که شبکه Terra 2.0 با توکن لونا هیچ استیبل کوینی نداشته باشد؛ اما شبکه اورجینال یا همان ترا کلاسیک با همان دو توکن؛ یعنی Lunc و استیبل‌کوین کارش را انجام می‌دهد. 

هدف از وجود لونا کلاسیک این است که به تدریج و با وسوزاندن توکن، عملکرد استیبل‌کوین الگوریتمی شبکه را به حالت اول بازگردانند؛ اما در شبکه جدید ترا 2 خبری از استیبل‌کوین نیست. در واقع Lunc یک مکانیسم آربیتراژ است و لونا صرفا یک توکن برای مدیریت و گاورننس در شبکه. 

آینده لونا کلاسیک چیست؟

بر هیچکس پوشیده نیست که آن اتفاق تلخ در می 2022 باعث شد اعتماد سرمایه‌گذاران نه تنها به لونا، بلکه تا حدی به کل بازار کریپتوکارنسی از بین برود. 

با این حال این پروتکل جدید و سوزاندن 1.2 درصد از هزینه تراکنش‌‌ها، این امید را در بین مردم ایجاد کرد که شاید لونا کلاسیک بتواند در طی زمان بازگشت قیمتی را تجربه کند. باز باید دید که برنامه توسعه‌دهندگان برای ریکاوری لونا کلاسیک چیست.

این امید وقتی بایننس هم این موضوع را برای تراکنش‌های لونا کلاسیک در این صرافی تایید کرد، شدت بیشتری گرفت. ترید توکن لونا کلاسیک به روانی در صرافی‌های مختلف ممکن است و مانند ابتدای سقوط، بدبینی زیادی نسبت به این ارز دیجیتال وجود ندارد.

با تمام این موارد دو کوون، صاحب ترا لبز و سازنده شبکه ترا هنوز مشکلات قضایی و حقوقی خود را حل نکرده است و حتی اتهام طرح پانزی برای دو کوون و اکوسیستمش وجود دارد؛ پس مشخص نیست که لونا کلاسیک واقعا از خاکستر بلند شده و دوباره رشد خواهد کرد یا روزی از بین خواهد رفت. 

لونا 2.0 چیست و چطور کار می‌کند؟ 

در این متن بارها به لونا 2 و شبکه Terra2.0 اشاره کردیم و اندکی هم با ویژ‌گی‌های آن آشنا شدیم. این شبکه از الگوریتم اجماع اثبات سهام (POS) استفاده می‌کند که در آن 130 اعتبارسنج وجود دارند. 

بر خلاف لونا کلاسیک که ضد تورمی است، لونا 2 یک تورم سالیانه 7 درصدی دارد که پاداش این 130 اعتبارسنج نیز از این طریق و هزینه تراکنش‌ها پرداخت می‌شود. 

قدرت رای هرکدام از این 130 نفر به تعداد هولدرهای لونا 2 که به آن‌ها وکالت داده‌‎اند بستگی دارد. نکته مهم در وکالت دادن به این اعتبارسنج‌ها این است که ممکن است یکی از آن‌ها به دلیل رفتار نامناسب در شبکه جریمه شده و توکن‌های فرد وکالت‌دهنده نیز مشمول جریمه شود.

تمام اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) جدید بر روی شبکه جدید ترا 2 کار توسعه پیدا خواهد کرد؛ اما هیچ استیبل‌کوینی بر روی این شبکه وجود ندارد. این تفاوت لونا کلاسیک با لونا است. 

سخن پایانی

هرچند لونا 2 یک کوین جدید و در حال توسعه است و لونا کلاسیک هم سابقه نامناسبی دارد؛ اما باز هم نمی‌توان از فرصت سرمایه‌گذاری بر روی این دو توکن با سازندگان یکسان، به طور کامل صرف نظر کرد. مسیری که Lunc با سوزاندن توکن و تلاش برای بازگرداندن ارزش قبلی می‌کند، امیدوارکننده است و لونا 2 نیز با پشتوانه دانش فنی توسعه‌دهندگان ترا که توانستند کوین را به ده ارز برتر بازار تبدیل کنند، به کارش ادامه می‌دهد. شما می‌توانید هم لونا کلاسیک و هم لونا را از اکسکوینو خریداری کنید. 

همچنین ببینید

در دبی بیت کوین بخرید

در دبی بیت کوین بخرید!

دبی یک شهر فوق‌العاده برای کار کردن و زندگی و همچنین یکی از بهترین شهرها …

21 میلیون بیت کوین بیدار شد

21 میلیون دلار بیت‌کوین وارد میدان شد

با وجود کاهش 6.4 درصدی قیمت بیت‌کوین (BTC) در این هفته، بازهم دارندگان این ارز …

ده کیف پول برتر بیت کوین

رونمایی از 10 کیف پول ثروتمند بیت‌کوین

در هفته‌های اخیر سروصدای زیادی به‌وجود آمده، آن‌هم در مورد اینکه مالک کیف پول‌های برتر …

هکرها در کره شمالی

هک رمزارز برای برنامه هسته‌ای!

به گزارش ناظران تحریم‌ها، هکرهایی که برای دولت کره شمالی کار می‌کنند در سال جاری، …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.