پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403
آربیتراژ چیست

آربیتراژ چیست و چطور می‌توانیم با آن سود کنیم؟

اگر به دور و بر خودمان نگاه کنیم، می‌بینیم که آدم‌ها نه‌تنها روحیاتشان باهم فرق دارد بلکه مدل سرمایه‌گذاری‌شان هم متفاوت است. مثلاً یک‌نفر ترجیح می‌دهد زمینی را در خارج از تهران بخرد و سال‌ها صبر کند تا ارزش آن چند برابر شود، بعضی‌ها دوست دارند پول‌شان را در بانک بگذارد و ماه‌به‌ماه سودش را بگیرند؛ اما ممکن است کس دیگری ترجیح ‌بدهد ماشین یا موتورسیکلت خریدوفروش کند و به این‌صورت سر هر معامله‌ای مقداری سود ببرد.

در بازار ارز دیجیتال هم داستان به همین‌صورت است؛ یک‌نفر فقط روی بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کند، کس دیگری نگاهش روی کل بازار است و روی انواع‌واقسام رمزارزها از بیت کوین بگیرید تا شت‌کوین‌ سرمایه‌گذاری می‌کند. اما کسانی هم هستند که یک رمزارز را از یک دست می‌گیرند و با دست دیگر رد می‌کنند تا در لحظه و بدون ریسک خاصی سودشان را ببرند. در این مطلب قصد داریم درباره استراتژی معامله این دسته از اشخاص صحبت کنیم.

آربیتراژ چیست؟

آربیتراژ (Arbitrage) به معنای به‌دست آوردن سود است، آن‌هم سودی که بدون ریسک و به‌اصطلاح حاضر و آماده باشد. سودهای آربیتراژی به‌خاطر تفاوت قیمت در دوتا بازار مختلف اتفاق می‌افتند. حالا این یعنی چی؟ یعنی اینکه شرایط جوری برای ما فراهم باشد که بتوانیم کالایی را از یک بازار بخریم و بعد آن را در بازار دیگری و با قیمت بالاتری بفروشیم. اما چطور چنین چیزی ممکن است؟ اصلاً چرا آربیتراژ اتفاق می‌افتد؟

درکل وقتی که بازار تعادل نداشته باشد و یا ساختارهای اقتصادی نامناسب باشند، فرصت‌های زیادی برای آربیتراژ وجود دارد؛ مثلاً وضعیت دلالی دلار را در نظر بگیرید. آربیتراژ نه‌تنها نتیجه یک وضعیت بد اقتصادی است بلکه به خودیِ خود می‌تواند تاثیر منفی هم روی وضعیت بازار داشته باشد، به این‌صورت که روزبه‌روز انگیزه سرمایه‌گذاری در بازار کاهش پیدا می‌کند و مردم پولِ بیشتر را در دلالی می‌بینند. حالا وضعیت بازار کریپتو هم به همین‌صورت است؟ ازآنجایی که بیت کوین برخلاف دلار و پوند و ریال و … یک ارز ضدتورمی است؛ پس بازارش هم مشکلات بازارهای دیگر را ندارد، صرفاً به این دلیل که محدودیت‌های خاصی را برای استخراج ماینرهایش در نظر گرفته، همین موضوع باعث مهار تورم و مشکلات بعدی در بازار ارز دیجیتال می‌شود.

آربیتراژ چیست

آربیتراژ در بازارهای مختلف

در ادامه قصد داریم آربیتراژ را در بازارهای مختلف بررسی می‌کنیم و ببینم که معاملات در هرکدام از مارکت‌های زیر به چه شکلی انجام می‌شود.

آربیتراژ در بازار سهام

ازآنجایی که سهام شرکت‌های بین‌المللی به بورس کشورهای دیگر هم راه پیدا می‌کنند، پس همیشه فرصت‌هایی برای آربیتراژ در بازار سهام وجود دارد. مثلاً ممکن است سهمی در بازار بورس آمریکا و ایران قیمت متفاوتی داشته باشد؛ در این‌صورت معامله‌گران با خرید و فروش این سهم در لحظه سود خوبی کسب می‌کنند. البته توجه داشته باشید که این‌ فرصت‌ها خیلی خیلی محدود است و در عرض چند دقیقه‌ از بین می‌رود، چراکه بعد از ارسال درخواست‌های متعدد برای خرید سهم، بازار خودبه‌خود به تعادل می‌رسد و همگن می‌شود.

آربیتراژ در ارز دیجیتال

آربیتراژ در بازار ارز دیجیتال هم مثل بازار بورس در یک بازه زمانی کوتاه می‌تواند اتفاق بیفتد، مثلاً به این‌صورت که شما باید مدام قیمت یک کوین را در صرافی‌های مختلف بررسی کنید، تا بتوانید آن را از ارزانترین‌ صرافی بخرید و به گرانترین صرافی بفروشید. ازآنجایی که این فرصت بسیار محدود است معمولاً تریدرها برای این کار از ربات‌های آربیتراژ استفاده می‌کنند. در ادامه بیشتر درباره این ربات‌ها صحبت می‌کنیم، قبل از آن بهتر است انواع آربیتراژ را در بازار ارز دیجیتال بررسی کنیم.

انواع آربیتراژ در ارز دیجیتال

فرصت‌های آربیتراژی در بازار ارز دیجیتال انواع و شکل‌های متفاوتی دارد؛ در ادامه همه این فرصت‌ها را موردبه‌مورد بررسی می‌کنیم.

آربیتراژ میان‌صرافی

ساده‌ترین نوع آربیتراژ، آربیتراژ میان‌صرافی است که ناشی از اختلاف قیمت بین صرافی‌های داخل یک کشور است که در بالا درباره آن توضیح دادیم.

آربیتراژ جغرافیایی

در این روش شما می‌توانید به‌دلیل اختلاف مناطق جغرافیایی صرافی‌های مختلف، یک ارز را از کشوری بخرید و در کشور دیگری بفروشید و از این طریق سود کسب کنید.

آربیتراژ مثلثی

سود کردن در آربیتراژ مثلثی به‌خاطر تفاوت در نرخ تبدیل کوین‌های مختلف به یکدیگر اتفاق می‌افتد.

در این نوع آربیتراژ، معامله‌گر سه معامله را به‌صورت همزمان انجام می‌دهد، به این شکل که یک ارز را می‌خرد و ارز دیگری را با استفاده از ارز سوم به‌عنوان ارز پایه می‌فروشد و در نهایت به نقطه شروع معامله برمی‌گردد. با این تفاوت که حالا تعداد بیشتری ارز دیجیتال در کیف پولش دارد. درواقع این فرصت زمانی برای شما اتفاق می‌دهد که یک ارز خاص در برابر یک ارز دیجیتال بیش‌ازحد ارزش‌گذاری شده است، اما در مقابل رمزارز دیگر ارزش کمتری دارد. مثلاً سه جفت ارز معاملاتی EUR/USD، EUR/GBP و GBP/USD را در نظر بگیرید. هرکدام از این جفت‌ارزها یک ضلع مثلث را تشکیل می‌دهند. فرض کنید شما هزار یورو دارید و جفت ارز EUR/GBP را می‌خرید و بعدازآن جفت‌ارز GBP/USD و درنهایت EUR/USD را می‌خرید. تفاوت در نرخ تبدیل این رمزارزها شرایط را برای به‌دست آوردن سود از این معاملات فراهم می‌کند. به این مدل از معامله، معامله آربیتراژ مثلثی می‌گوییم.

خب، حالا که با انواع آربیتراژ آشنا شدیم، برویم ببینیم که چطور می‌توانیم رمزارزها و صرافی‌های پرسود را برای معامله به این روش انتخاب کنیم.

آربیتراژ مثلثی

راهنمای انتخاب صرافی و رمز ارز مناسب برای آربیتراژ

در رابطه با انتخاب رمزارز مناسب برای آربیتراژ باید بگوییم که بهتر است سراغ رمزارزهایی بروید که خیلی محبوبیت چندانی ندارند و تریدرها کمتر به‌سراغ آنها می‌روند. این دسته از کوین‌ها نوسانات قیمتی بالاتری نسبت به بقیه دارند، به همین دلیل شما می‌توانید حاشیه سود بالاتری در هنگام معامله این رمزارزها داشته باشید. برای اینکه به این ارزهای دیجیتال دسترسی داشته باشید می‌توانید سایت cryptoradar را چک کنید.

در مورد انتخاب صرافی هم باید در بین صرافی‌های مختلف بگردید تا ببینید که در هنگام خرید، کدام صرافی پایین‌ترین قیمت را دارد و کدامیک در هنگام فروش بالاترین قیمت را دارد.  البته توجه داشته باشید که پایین بودن قیمت خرید در صرافی‌ها به معنای اعتبار آنها نیست! پس در هنگام آربیتراژ این موضوع را در نظر داشته باشید که سرمایه‌تان از دست نرود.

ربات آربیتراژ

همانطور که بالاتر هم گفتیم، فرصت برای به‌دست آوردن سود آربیتراژ در حد چند دقیقه است؛ چون بعدازآن به‌دلیل هجوم تریدرها قیمت بازار همگن می‌شود. از نظر منطقی احتمالش خیلی کم است که شما در آن چند دقیقه خاص در حال رصد بازار باشید، بنابراین افراد برای انجام این کار از ربات‌ آربیتراژ استفاده می‌کنند. ربات‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که در ادامه چندتا را به‌صورت موردی نام می‌بریم:

Pionex، Bitsgap، Coinrule، HaasBot و …

کار کردن با ربات‌های بالا یا به‌طور کلی آربیتراژ کردن، در کنار سود تقریباً بدون ریسکی که دارد، ضررها و زیان‌هایی هم برای شما به دنبال دارد که قصد داریم در آخر مطلب این موضوع را بررسی کنیم.

ریسک‌ها و معایب آربیتراژ

همانطور که گفتیم در آربیتراژ مثلثی شما باید در عرض چند دقیقه سه معامله همزمان را پیش ببرید، بنابراین خیلی امکانش هست که قیمت‌ها در عرض این مدت کوتاه جابه‌جا شود و شما نه‌تنها سودی نبرید بلکه حتی ضرر هم کنید. یکی دیگر از ریسک‌های آربیتراژ، طول کشیدن فرآیند آربیتراژ توسط صرافی‌هاست که خودش می‌تواند قیمت را دچار نوسان کند. در آخر اینکه ریسک لیکویید شدن یا از دست رفتن سرمایه‌تان را هم حتماً مدنظر داشته باشید.

اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید لطفاً در کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید تا کاربرهای دیگر هم استفاده کنند.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.