آموزش ارز دیجیتال

معرفی لایت نود (light node) و هرآنچه باید در مورد آن‌ بدانید

حافظه بلند‌مدت خود را تصور کنید. چطور کار می‌کند؟ چه حجم از اطلاعات را می‌تواند در خود جای دهد؟

هر انسان براساس سلسله اعصابش، مجموعه‌ای از خاطرات را از کودکی تا مرگ حمل می‌کند. اگر در لحظه از شما بپرسند که از 8ماهگی خود چه چیزی به یاد دارید، احتمالا نتوانید به موضوع خاصی اشاره کنید؛ زیرا حافظه بلندمدت اطلاعات را بایگانی کرده و به گوشه‌ای از ذهن فرستاده است. حالا اگر کسی از شما بپرسد که دیشب چه غذایی خوردید چطور؟ مطمئنا با اندکی فکر کردن به یاد می‌آورید. فول نود و لایت نود دقیقا مثل حافظه بلندمدت و حافظه کوتاه‌مدت عمل می‌کنند. حالا در ادامه بیشتر در این‌باره توضیح می‌دهیم.

لایت نود چیست؟

لایت نود light node که به آن لایت کلاینت نیز می‌گویند، از نظر عملکرد چیزی شبیه فول نود یا گره کامل است. یعنی یک نود بلاک چین است که داده‌ها را ذخیره می‌کند، داده‌ها را به گره‌های دیگر منتقل می‌کند و اطمینان می‌دهد که بلوک‌های جدید معتبرند. با‌ این تفاوت که لایت نود، به‌جای اینکه کل بلاک چین را در حافظه خود ذخیره کند، تنها بخش‌هایی را ذخیره می‌کند که مربوط به تراکنش در حال انجام است.

این موضوع به این معناست که لایت نودها از گره‌های کامل بسیار کارآمدتر و مفیدتر هستند، زیرا اولا نگهداری از آن‌ها ارزان‌تر است و دوما برای دسترسی به بلاک چین بدون نیاز به حفظ یک کپی از اطلاعات روش آسان‌تری در چنته دارند.

فرق فول نود و لایت نود

آیا لایت نود وابسته به فول نود است؟

لایت نودها light node برای اعتبارسنجی تراکنش و تأیید بلوک به فول نودها وابسته‌اند. آن‌ها با چندین گره کامل در شبکه ارتباط برقرار می‌کنند تا اطلاعات مورد نیاز برای تأیید تراکنش‌ها را به‌دست آورند. این موضوع به این دلیل است که فول نودها می‌توانند به بلاک چین متصل شوند و به عنوان نقطه میانی بین گره‌های سبک و بلاک چین عمل کنند.

گره‌های سبک سریع‌تر و کارآمدتر از گره‌های کامل هستند، اما امنیت کمتری نیز دارند، زیرا برای اعتبارسنجی به گره‌های کامل نیاز دارند.

لایت نودها، همچنین به‌عنوان گره‌های SPV (تأیید پرداخت ساده) شناخته می‌شوند که نسخه‌ی کم‌حجم‌ فول نودها هستند. آن‌ها برای کار روی دستگاه‌هایی با ظرفیت ذخیره‌سازی و پردازش محدود، مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها طراحی شده‌اند. لایت نودها، کل بلاک چین را ذخیره نمی‌کنند، بلکه بخش کوچکی از آن را که حاوی اطلاعات مربوط به تراکنش‌هایشان است، دانلود می‌کنند.

لایت نودهای بلاک چین چگونه کار می‌کنند؟

مثل بسیاری از گره‌های دیگر، گره‌های بلاکچین از طریق الگوریتم اجماع کار می‌کنند. بسیاری از ارزهای دیجیتال فعلی مانند بیت کوین، دوج کوین، لایت کوین و اتریوم از نوعی الگوریتم اجماع به نام اثبات کار (PoW) استفاده می‌کنند. اگرچه عملکرد دقیق PoW ممکن است برای افراد عادی بسیار فنی باشد، ولی PoW عامل اصلی جلوگیری از هزینه‌های زیاد تراکنش‌ها است.

اگرچه اتریوم در حال حاضر از PoW به‌عنوان الگوریتم اجماع اصلی خود استفاده می‌کند، اما به آرامی به سمت الگوریتم جدیدی به نام اثبات سهام (PoS) تغییر رفته که برخی آن را روشی بسیار کارآمدتر برای جلوگیری از هزینه‌های مضاعف می‌دانند.

به‌طور خلاصه، این الگوریتم‌های اجماع به نودها اجازه می‌دهند تا به طور مؤثر داده‌ها را روی بلوک‌های بلاک چین ارسال، دریافت و پردازش کنند و تراکنش‌های در حال انجام را تأیید کنند. این امکانات باعث می‌شوند تا کل شبکه ایمن‌تر و کارآمدتر عمل کنند.

نحوه راه‌ اندازی لایت نود light node

راه‌ اندازی فول نود می تواند کمی پیچیده باشد به‌خصوص برای کسانی که با برنامه‌نویسی علی‌الخصوص برنامه‌نویسی بلاکچین آشنا نیستند. با‌این‌حال، راه‌اندازی یک لایت نود با دنبال کردن چند مرحله آسان می‌تواند نسبتا ساده باشد.

در مرحله اول، ممکن است به یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ نیاز داشته باشید که مشخصات بلاک چین موردنظر را داشته باشد. لایت نود، همان‌طور که از نام آن پیداست، داده‌های سبک و کم‌حجم را ذخیره می‌کند.

اغلب، لایت نود را می‌توان در دستگاه‌هایی مانند لپ‌تاپ و تلفن‌های همراه راه‌اندازی کرد، زیرا کم‌حجم هستند، ولی فول نودها فهرستی طولانی‌تر از نیازمندی‌ها دارند، از تنظیمات مختلف گرفته تا برنامه‌هایی مانند VPN، اقدامات امنیتی و سخت‌افزار گران‌قیمت مانند دستگاهی با 1 ترابایت فضای ذخیره‌سازی و یک SSD و HDD قدرتمند.

در مرحله دوم، برای اجرای یک لایت نود در بلاک چین اتریوم به برنامه یا نرم افزاری نیاز دارید که بتواند به شما در دسترسی به اکوسیستم اتریوم کمک کند. برنامه‌ها و نرم افزارهایی که به این منظور استفاده می‌شوند به‌عنوان کلاینت شناخته می‌شوند.

برای اجرای یک لایت نود در اتریوم، به یک کلاینت معروف به نام Geth، مخفف Go Ethereum، نیاز است. این کلاینت به زبان Go برنامه‌ریزی شده است.

Geth را می‌توان به طور مستقیم از وب‌سایت آن دانلود کرد. استفاده از این برنامه به شما این امکان را می‌دهد که به صورت p2p، اتریوم استخراج کنید.

کاری که این لایت نود انجام می‌دهد این است که «هدر بلاک‌چین» را ذخیره می‌کند. بلاک هدر را می‌توان به عنوان اثر انگشت منحصربه‌فردی در نظر گرفت که هر بلوک دارای آن است. این هدر به‌عنوان یک ابزار شناسایی برای بلوک‌ها استفاده می‌شود.

علاوه بر این، لایت نود هرداده دیگری مانند اطلاعات از بلاک چین در صورت تقاضا را درخواست می‌کند.

تا اینجا دریافتیم که لایت نود قابل دسترس‌تر از فول نود است؛ اکنون به بررسی مزایا و معایب این نوع از نود، می‌پردازیم.

مزایای لایت نود

لایت نودها چه مزایایی دارند؟

  • داده‌های کم‌حجمی دارند که به راحتی ذخیره می‌شوند.
  • لایت نودها را می‌توان از طریق دستگاه‌های هوشمندی مثل لپ‌تاپ یا تلفن همراه، راه‌اندازی کرد.
  • به راحتی در دسترس هستند.

گره‌های سبک چه معایبی دارند؟

  • درست مانند کیف پول های فیزیکی مستعد سرقت هستند، کیف پول‌های لایت نودها نیز مستعد حملات سایبری هستند، جایی که هکرها می‌توانند به کیف پول شما دسترسی پیدا کنند. 
  • یکی از رایج‌ترین خطرات امنیتی، کلاهبرداری است. هنگام استفاده از یک گره کامل، شما مستقیماً به پروتکل یک ارز دیجیتال خاص و قوانین آن متصل هستید. این قوانین اغلب با درجه بالایی از دقت کدگذاری می شوند تا از هرنوع تقلب جلوگیری شود.
  • لایت نودها همچنین پروتکل امنیتی ضعیف‌تری نسبت به فول نودها دارند و تراکنش‌ها را با بیشترین درجه دقت تأیید نمی‌کنند.

سخن آخر

به‌طورکلی اگر نودها نباشند، بلاک چینی هم در کار نخواهد بود زیرا نقش نودها، اعتبارسنجی، تایید یا رد تراکنش‌ها برحسب اعتبار آن‌هاست. 

اگر سیستم‌هایی دارید که حجم کمی از داده را می‌تواند ذخیره کنند، لایت نودها گزینه مناسبی برای شما هستند، زیرا این گره‌ها معمولاً فقط به اندازه کافی داده‌های بلاک چین را برای پردازش و تأیید تراکنش‌های جدید دانلود می‌کنند و بنابراین حجم کار محاسباتی آن‌ها حداقل است. 

شما باید براساس امکانات و نیاز خود، بسنجید که کدام شکل از نودها برایتان مناسب است. به‌طور مثال اگر سیستم‌های کوچک، با حجم ذخیره کم دارید، لایت نودها گزینه مناسب‌تری برایتان هستند.  برای اطلاعات بیشتر از نحوه کار انواع دیگر نودها به بلاگ اکسکوینو مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا