تا یک درصد بازگشت دارایی در کمپین گنجینو!

رفتن به کمپین
آموزش ارز دیجیتال

منظور از معاملات ریسک فری چیست؟

گاهی اوقات ترس از دست دادن کل سرمایه یا به‌اصطلاح تمام داروندارِ آدم باعث می‌شود که خیلی‌ها دلشان نخواهد وارد بازار ارزهای دیجیتال شوند. جالب است بدانید که استراتژی‌ها و اصول معاملات انواع‌واقسام متفاوتی دارند، به ‌این‌صورت که شما می‌توانید خیلی محتاط‌ وارد بازار شوید و به نوعی دست‌به‌عصا عمل کنید.

اگر شما هم محافظه‌کارید و به هر قیمتی هر جایی سرمایه‌گذاری نمی‌کنید، بهتر است بدانید که گروهی از معاملات وجود دارند به نام معاملات ریسک فری. در این مطلب می‌خواهیم با این دسته از معاملات آشنا شویم تا بتوانیم با اطمینان بیشتری در بازار فعالیت کنیم.

معاملات ریسک فری چیست؟

معاملات ریسک فری به معاملاتی گفته می‌شود که در آن هیچ ریسکی برای سرمایه‌گذار وجود ندارد و یا اینکه ریسک خیلی خیلی کوچکی معامله‌کننده را تهدید می‌کند. توجه داشته باشید که در معاملات ریسک فری احتمال بسیار کمی وجود دارد که سرمایه‌تان را از دست بدهید و دقیقاً به‌ همین خاطر است که به‌عنوان یک انتخاب امن و پایدار برای حفظ سرمایه‌تان به حساب می‌آید. حالا برویم ببینیم که معاملات ریسک فری در بازار ارزهای دیجیتال چه معنی و مفهومی دارد.

معاملات ریسک فری در ارز دیجیتال

معاملات ریسک فری در ارز دیجیتال

معاملات ریسک فری در بازار ارزهای دیجیتال هم مثل بازار سهام یا سایر بازارهای دیگر کاملاً بدون ریسک نیست و با چالش‌هایی هرچند کوچک همراه است. البته ممکن است در بعضی از نمونه‌ها، این ریسک فری بودن به ماهیت خودِ معامله مربوط نباشد و به بررسی دقیق و آنالیز داده‌های بازار مربوط شود. حالا این یعنی چی؟ یعنی اینکه استراتژی مورد استفاده شما باید جوری مطمئن و پربازده باشد که به تنهایی باعث شود که خطر از دست دادن سرمایه‌تان ناچیز ‌باشد. پس در هر صورت، معاملات ریسک فری رابطه مستقیمی با دانش شما از بازار دارد و در صورتی جواب می‌دهد که قدرت تحلیل‌تان را درباره روند بازار بالا ببرید. حالا در ادامه بیشتر درباره‌اش صحبت می‌کنیم.

استراتژی معاملات ریسک فری را یاد بگیرید

برای اینکه معاملات ریسک فری انجام بدهید، باید بتوانید به‌موقع وارد بازار شوید و به‌موقع از آن خارج شوید تا جلوی ضرر و زیان بیشتر را بگیرید. برای این کار باید چندتا مورد زیر را مدنظر داشته باشید.

ذخیره سود پلکانی

ذخیره کردن سود پلکانی به این معنی است که شما مرحله‌به‌مرحله سود خودتان را از بازار بیرون می‌کشید تا در صورت کاهش شدید قیمت‌ها ضرر و زیان کمتری را تجربه کنید.

راهکار DCA یا خرید پله‌ای

راهکارهایی مانند DCA (متوسط ​​قیمت خرید کاهش یافته) به ما کمک می‌کند تا در بازار محتاطانه‌ قدم برداریم. راهکار DCA به این‌صورت کار می‌کند که شما سرمایه‌تان را برای خرید یک ارز دیجیتال به چند قسمت مختلف تقسیم می‌کنید و با خریدهای کوچک و منظم به‌شکل پلکانی سرمایه‌گذاری می‌کنید. این روش تا حدودی می‌تواند به‌عنوان یکی از استراتژ‌ی‌های معاملات ریسک فری در نظر گرفته شود.

تنوع در سرمایه‌گذاری

تنوع‌ در سرمایه‌گذاری و خرید ارزهای دیجیتال مختلف می‌تواند ریسک‌های مربوط به ضرر را برایتان کاهش بدهد و فرصت بیشتری را برای گرفتن بازده بالاتر به شما بدهد. به این‌ ترتیب اگر نمودار یکی از رمزارزها بریزد، شما در نمودار ارز دیجیتال دیگری سود می‌برید و ضرر قبلی تا حد زیادی جبران می‌شود.

تعیین حد ضرر

یکی دیگر از استراتژی های ریسک فری تعیین حد ضرر در معاملات است، به این صورت که شما با توجه به خطوط مقاومتی و حمایتی یا خط روند عددی را به‌عنوان حد ضرر برای خودتان تعیین می‌کنید تا زمانی که چارت قیمتی به آن عدد رسید به‌صورت خودکار از مارکت خارج شوید.

برای تعیین حد ضرر علاوه‌بر سطوح حمایتی و مقاوتی باید موارد دیگری را هم در نظر بگیرید که در پاراگراف بعدی درباره آن صحبت می‌کنیم.

ریسک فری کردن معاملات ارز دیجیتال

چطور حد ضرر را در معاملات ریسک فری تعیین کنیم؟

شما می‌توانید بر اساس فاکتورهای متفاوتی حد ضرر خودتان را در معاملات مختلفی مثل oco در صرافی‌ها تعیین کنید. برای تعیین حد ضرر چند راه پیش‌رویتان قرار دارد:

زمان را در نظر داشته باشید

یک بازه زمانی خاص را مشخص کنید و بعد از گذشتن این دوره از بازار خارج شوید تا کمترین ضررِ ممکن متوجه‌ سرمایه‌تان شود.

حواستان به سطح مقاومت و پشتیبانی باشد

همان‌طور که بالاتر هم گفتیم، سطوح حمایتی و مقاومتی خیلی خوب می‌تواند حد ضرر را برایتان مشخص کند و تا به‌موقع به بازار ورود کنید و به‌موقع از آن خارج شوید.

حد ضرر را بر اساس درصد در نظر بگیرید

حد ضرر بر اساس درصد به این‌صورت کار می‌کند که اگر شما مثلاً قصد دارید 5 درصد از پول خودتان را سرمایه‌گذاری کنید، حد ضرر را هم همان 5 درصد در نظر بگیرید. به این ترتیب زمانی که میزان ضرر و زیان‌تان به 5 درصد رسید از بازار خارج می‌شوید.

نوسانات قیمت را زیر نظر داشته باشید

با ابزارها و اندیکاتورهای مختلف به‌طور مرتب نوسانات بازار را زیر نظر داشته باشید تا در لحظاتی که پولبک اتفاق می‌افتد بتوانید سودهای قابل توجهی را به‌دست بیاورید.

آیا فیوچرز معامله ریسک فری است؟

معامله فیوچرز جز معاملات ریسکی به حساب می‌آید و در آن فاکتورهای مختلفی مانند قیمت پایه، نرخ ارز، اطلاعات بازار و شرایط اقتصادی به‌شدت تاثیرگذار است. اتفاقاً این معامله ریسک مالی قابل توجهی دارد و به دلیل حجم معاملات بالا ممکن است با تغییرات ناگهانی و شدید قیمت مواجه شوید. بنابراین، در صورتی که قادر به تحمل و مدیریت ریسک‌های معاملاتی نیستید یا تازه وارد این بازار شدید، به‌نفع‌تان است که دور معاملات فیوچرز را خط بکشید.

آیا آربیتراژ ریسک فری به حساب می‌آید؟

به‌طور کلی آربیتراژ در بازار ارز دیجیتال به‌عنوان یک روش معامله‌ای محسوب می‌شود که ریسک کمتری دارد اما همچنان بدون ریسک نیست. در این روش، شما سعی می‌کنید تا از تفاوت قیمت ارزها در بازارهای مختلف سود به‌دست بیاورید.

ریسک‌های معاملات آربیتراژی در موارد زیر خلاصه می‌شود:

ریسک اجرایی

ممکن است زمانی که می‌خواهید از یک صرافی، ارز دیجیتالی را با قیمت پایینی خریداری کنید و آن را با قیمت بالاتری در صرافی دیگری بفروشید، با مشکلات فنی مواجه شوید که این موضوع باعث تاخیر در اجرای معاملات شود.

ریسک تغییرات بازار

قیمت ارزهای دیجیتال ممکن است به‌طور ناگهانی تغییر کند که این موضوع می‌تواند به عوامل مختلف اقتصادی، سیاسی و … مربوط باشد و درنهایت خسارت زیادی را به شما بزند.

در کل، حتی آربیتراژ هم در بازار ارز دیجیتال بدون ریسک یا ریسک فری محسوب نمی‌شود و شما باید به‌طور منظم مارکت را ارزیابی کنید و اقدامات مناسبی برای کنترل ریسک‌ها انجام دهید.

استراتژی ریسک فری

نکاتی که باید در هنگام معامله ریسک فری در نظر بگیرید

برای انجام معاملات ریسک فری در بازار ارز دیجیتال بهتر است نکات زیر را همیشه در نظر داشته باشید تا بتوانید نتیجه بیشتری بگیرید و سود بزرگ‌تری گیرتان بیاید:

دقیق تحقیق کنید

مقالات مرتبط با بازار ارز دیجیتال را بخوانید و کار با اندیکاتورهای مختلف را یاد بگیرید تا با آگاهی از روند بازار بتوانید با ریسک کمتری معامله کنید. علاوه‌براین اطلاع از آخرین اخبار و رویدادها می‌تواند به شما کمک کند تا انتخاب هوشمندانه‌تری داشته باشید.

از تحلیل تکنیکال استفاده کنید

استفاده از ابزارها و روش‌های تحلیلی مانند تحلیل نمودار قیمت، شاخص‌های فنی و استفاده از سیستم‌های مدیریت ریسک می‌تواند خیلی به شما کمک کند تا خطرات و ریسک‌ها را به حداقل برسانید.

 استفاده از ابزارهای محدودیت خرید و فروش

ابزارهایی مانند استاپ‌لاس یا تریلینگ‌استاپ می‌تواند به شما کمک کند تا در هنگام رشد یا کاهش ناگهانی قیمت، به‌طور خودکار عملیات خرید و فروش را انجام دهید و به این‌صورت از خسارات بیشتر جلوگیری کنید.

و در آخر…

ما در این مطلب استراتژی و تکنیک‌ های ریسک فری کردن تراکنش‌ها را توضیح دادیم، اگر نکته‌ دیگری برای انجام معاملات ریسک فری به ذهن شما می‌رسد که در این مطلب ننوشتیم، در کامنت‌ها بگویید تا به مقاله اضافه کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا