پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403
روند چیست

روند چیست و چطور می‌توانیم در تحلیل‌ها از آن استفاده کنیم؟

ما همیشه می‌گوییم که بازار نبض دارد، گاهی این ضربان چنان تند می‌شود که بالای 1000بار در دقیقه می‌نوازد، و گاهی هم چنان کُند که باید گوش‌هایمان را تیز کنیم تا آهنگش را بشنویم و متوجه زنده بودن آن شویم. برای اینکه بتوانید در مارکت کریپتوکارنسی سرمایه‌گذاری کنید، باید بلد باشید لحظه اوج گرفتن آهنگ بازار را حدس بزنید. در این مطلب قرار است به شما یاد بدهیم که چطور می‌شود با یک خط متوجه اوج گرفتن نمودار قیمت رمزارزها شد.

روند یا ترند چیست؟

همانطور که خودتان بهتر از ما می‌دانید، بازارها روی یک خط صاف (حالا چه عمودی چه افقی) پیش نمی‌روند، بلکه مسیر جریان‌شان از اول تا همیشه با نوسان‌ همراه بوده است. روند یا Trend جهت کلی بازار را مشخص می‌کند و به‌طور تقریبی به ما می‌گوید که سرمایه و دارایی‌هایمان به کدام سمت‌و‌سو می‌رود؛ ارزشش بیشتر می‌شود یا قرار است به قعر جدول سقوط کند؟ تمام دغدغه تریدرها هم دقیقاً همین است، اینکه بتوانند جهت بازار را به‌موقع شناسایی کنند و با یک اقدام تیزبینانه سرمایه‌شان را چندبرابر کنند.

البته این را هم بگوییم که مشخص کردن روند یا ترند بخشی از تحلیل تکنیکال به حساب می‌آید و درواقع تحلیل‌گرهای مارکت کریپتوکارنسی به‌غیراز خط روند (که در ادامه بیشتر درباره‌اش توضیح می‌دهیم) از اندیکاتورهای متنوع و مختلفی استفاده می‌کنند تا در نهایت بتوانند جهت حرکت نمودارهای ارز دیجیتال را تعیین کنند.

حالا سوال اینجاست که چرا تحلیل تکنیکال؟ آیا نمی‌شود با تحلیل فاندامنتال هم روند را مشخص کرد؟

باید بگوییم که نه! شما با تحلیل فاندامنتال فقط می‌توانید ارزهای آینده‌دار را برای سرمایه‌گذاری پیدا کنید، اما برای کشف کردن الگوهایی که به‌صورت دوره‌ای در بازار تکرار می‌شوند، ناچارید که دست به دامن تحلیل تکنیکال شوید.

این الگوها همان روند بازار هستند که لحظه ورود و خروج‌تان را به مارکت ارز دیجیتال مشخص می‌کنند، پس تحلیل ارز دیجیتال با روش تکنیکال و مشخص‌ کردن ترند، اثر مستقیمی روی سود خالص دریافتی شما دارد.

حالا برای اینکه یاد بگیریم که چطور می‌شود روند بازار رمزارزها را مشخص کرد، اول برویم ببینیم که درمجموع چند مدل روند داریم.

ترند چیست

انواع ترند یا روند

روندها به‌صورت کلی به سه مدل تقسیم می‌شوند:

  1. روند صعودی
  2. روند نزولی
  3. روند خنثی (Sideways یا Range)

روند صعودی روندی است که شما بتوانید به‌صورت متوالی قله‌هایی را در نمودار خطی ببینید که روی هم سوار می‌شوند، اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم در یک روند صعودی به‌طور میانگین کف‌ها از کف‌های قبلی و سقف‌ها از سقف‌های قبلی بالاترند. روند نزولی داستان کاملاً برعکسی دارد، هر دره‌ای که می‌بینید از دره قبلی خودش پایین‌تر قرار گرفته است؛ به عکس زیر نگاه کنید.

انواع ترند

و اما روند خنثی چیست؟ زمانی که قیمت به‌طور مرتب بین سطوح حمایت و مقاومت، بالا و پایین می‌شود اصطلاحاً به آن روند، رنج (Range) یا خنثی می‌گوییم.

روند رنج

البته این را هم مدنظر داشته باشید که تشخیص روندها به همین سادگی‌ که دیدید نیست و روی چارت‌های قیمت، قضیه یک‌مقدار فرق می‌کند و پیچیده‌تر می‌شود. در ادامه بیشتر درباره راه‌های تشخیص روند از روی نمودار صحبت می‌کنیم؛ برای شروع بیایید ببینیم که خط روند چه مفهومی دارد.

خط روند یا ترندلاین چیست؟

خط روند همانطور که از نامش پیداست، خطی است که می‌تواند مسیر حرکت بازار را خیلی سرراست به ما نشان بدهد. برای ترسیم خط روند یا Trendline شما باید نقاط اوج یا نقاط فرود قیمت را به همدیگر وصل کنید. اگر خطی که ایجاد می‌شود، شیب مثبتی داشته باشد، ترند صعودی است اما اگر شیب آن منفی باشد، ترند را نزولی در نظر می‌گیریم. به عکس زیر نگاه کنید.

خط روند

در ادامه مطلب سعی می‌کنیم همین شیوه را روی مثال‌ها و نمودارهای واقعی هم بررسی کنیم تا بیشتر با نحوه رسم خط روند آشنا شوید.

آموزش کشیدن خط روند در تریدینگ ویو

با استفاده از ابزار تریدینگ ویو خیلی راحت می‌توانید خطوط روند را در هر چارت قیمتی که خواستید بکشید. در مرحله اول، کشیدن خط روند را برای ترند صعودی بررسی می‌کنیم و بعدازآن سراغ ترند نزولی می‌رویم.

چطور خط روند صعودی رسم کنیم؟

برای شروع نمودار قیمت بیت کوین را در نظر بگیرید:

خط روند صعودی

برای کشیدن خط روند در تریدینگ ویو باید از دومین ابزاری که با کادر قرمز مشخص کردیم، استفاده کنید. در خط روند صعودی، یک نقطه را به‌عنوان پایین‌ترین نقطه در نظر می‌گیریم و در ادامه سعی می‌کنیم تا نقاط دیگری را برای وصل کردن پیدا کنیم. توجه داشته باشید که برای کشیدن خط روند حتی دو نقطه هم کفایت می‌کند، البته که هرچه تعداد این نقاط بیشتر باشد، اعتبار خط روند هم بیشتر می‌شود. حالا در ادامه بیشتر درباره اعتبار خط روند صحبت می‌کنیم.

خب! همانطوری که در بالا می‌بینید خط روند در نقطه شماره دو چندباری با نمودار برخورد داشته است. در نقطه شماره سه نمودار از وسط ترندلاین عبور کرده و در ادامه هم با ریزش قیمت مواجه هستیم؛ آن‌هم ریزش قیمتی که به‌هیچ‌عنوان قصد بازگشت به خط روند را ندارد؛ پس با این حساب نتیجه می‌گیریم که در نقطه 3 ترند لاین شکسته شده است.

سوال: شکست خط روند چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

شکست خط روند یا BreakOut را زمانی در چارت قیمت می‌بینیم که مثل تصویر بالا نمودار از ترندلاین دور شده باشد و دیگر به آن بازنگردد. در این‌صورت اصطلاحاً می‌گوییم قیمت از یک کانال خارج شده و وارد کانال دیگری شده است. مثلاً در عکس بالا از کانال صعودی وارد کانال نزولی شدیم.

چطور خط روند نزولی رسم کنیم؟

نحوه کشیدن خط روند نزولی به این صورت است که شما باید بگردید و بالاترین نقطه نمودار را در یک بازه زمانی خاص پیدا کنید.

ترند لاین نزولی

همان‌طور که می‌بینید ما از نقطه 1 شروع کردیم تا ترند لاین را به نقطه 2 نمودار برسانیم و در ادامه هم به نقطه 3 رسیدیم. همانطوری که در تصویر می‌بینید نمودار در نقطه 3 تلاش داشته تا مجدد به ترندلاین برگردد، اما خیلی نتوانسته موفق عمل کند و با یک ریزش شارپ از خط روند دور شده است. در چنین مواقعی باید منتظر باشیم تا بازار مجدداً روند خودش را مشخص کند.

یک نکته‌ای که باید بدانید این است که بعضی از تریدرها معتقدند که خط روند باید روی سایه‌ها (Shadow) رسم شود، درصورتی که بقیه نظرشان این است که مشخص کردن نقاطی روی بدنه کندل‌ها کافیست. اما توصیه ما به شما این است که هر روشی که انتخاب می‌کنید همیشه همان را تا انتها پیش ببرید تا تخمین‌هایتان درنهایت اختلاف زیادی باهم نداشته باشد.

سایه کندل

در آخر بهتر است این را هم بدانید که اصولاً ترندها چه صعودی باشند، چه نزولی و چه خنثی در چهارچوب زمان است که معنا پیدا می‌کنند، همانطور که دیدید ما هم یک بازه زمانی مشخص را برای تعیین ترند انتخاب کردیم. (این بازه می‌تواند از چند دقیقه شروع شود و تا چند سال هم ادامه پیدا کند.) پس به‌طور کلی هیچ روندِ واحدی نداریم که در تک‌تک فریم‌های زمانی به‌طور پشت‌سرهم تکرار شود؛ مثلاً ممکن است بگویند بیت‌کوین دیروز روند صعودی داشته، اما وقتی روی نمودار زوم کنید و بازه‌ یک‌ساعته سه تا چهار عصر را در نظر بگیرید، متوجه روند نزولی در این ساعت از روز شوید.

حالا سوال اینجاست که ما بالاخره کدام فریم را برای ورود به بازار در نظر بگیریم تا ضرر نکنیم و سودمان تضمینی باشد؟

چطور اعتبار روندها را تعیین کنیم؟

برای اینکه بتوانیم نقاط ورود و خروج از بازار را با اطمینان بیشتری تعیین کنیم، باید هر روند را جداگانه از نظر اعتبار و قدرت بررسی کنیم. حالا اعتبار روندها به چه چیزهایی بستگی دارد؟

زاویه خط روند

هرچه خط روندی که برای نمودارهای نزولی یا صعودی رسم می‌کنید، زاویه کمتری داشته باشد آن روند از اعتبار بیشتری برخوردار است.

تعداد دفعات برخورد کندل‌ها با ترندلاین

همانطور که گفتیم با دو نقطه هم می‌شود خط روند را کشید، اما هرچه تعداد این نقاط بیشتر باشد؛ ترند لاین اعتبار بیشتری دارد.

تایم‌فریم انتخابی

به‌طور کلی شما برای هر بازه زمانی می‌توانید خط ترند را ترسیم کنید، اما تریدرها معمولاً برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، تایم‌فریم‌های روزانه را در نظر می‌گیرند.

وضعیت نمودار بعد از شکست خط روند

تنها زمانی می‌توانیم به یک روند بعد از شکست روند قبلی اعتبار بدهیم که تاییدیه مناسبی را برای تغییر کانال (چه صعودی چه نزولی) دریافت کرده باشیم.

اعتبار خط روند

خب، ما تا الان نحوه کشیدن خط روند را یاد گرفتیم و متوجه شدیم که چطور و بر چه اساسی یک روند می‌تواند اعتبار داشته باشد، حالا اگر موافق باشید برویم استراتژی‌های ترید را بر اساس روند بازار مشخص کنیم.

ترند تریدینگ چیست؟

تریدرها سه استراتژی کلی را برای ورود یا خروج از ابزار بر اساس تریدلاین دنبال می‌کنند که در ادامه این سه‌تا استراتژی را باهم بررسی می‌کنیم.

معامله در جهت روند

در این نوع معامله، خطوط ترند بعد از چند تایم‌فریم متوالی و صعودی، به‌نوعی به سطح حمایتی تبدیل می‌شوند. به این ترتیب شما می‌توانید در تایم‌فریم پایین‌تر وارد پوزیشن لانگ شوید و سرمایه‌گذاری خودتان را شروع کنید. برای تشخیص روندهای طولانی‌مدت در این استراتژی بهتر است از میانگین متحرک MA (Moving Average) هم کمک بگیرید تا با اطمینان بیشتری وارد بازار شوید.

ترند تریدینگ

همانطور که در تصویر می‌بییند نمودار با چندبار اصلاح قیمت و برخورد با خط ترند مجدداً روند صعودی خودش را ادامه داده است. البته توجه داشته باشید که در این روش برای ورود به بازار باید رفتار چند فریم متوالی را بررسی کنید و فقط به یک فریم زمانی اکتفا نکنید.

معامله شکست و برگشت

استراتژی ترند تریدینگ

زمانی که نمودار خط روند را بشکند دو حالت به‌وجود می‌آید، یکی اینکه نمودار به خط روند برنمی‌گردد و وارد کانال دیگری می‌شود؛ دوم اینکه نمودار مجدداً خودش را به ترندلاین می‌رساند.

اگر نمودار با کندل‌های امیدوارکننده‌ای به سمت خط روند حرکت کرد، شما می‌توانید در این لحظه وارد بازار شوید و برای خرید ارز دیجیتال اقدام کنید.

معامله شکست و تغییر روند

استراتژی ترند تریدینگ

اگر کندل‌ها خط روند را بشکنند نمودار وارد کانال دیگری می‌شود؛ آن لحظه دقیقاً لحظه ورود به بازار یا خروج از بازار است. برای مثال چارت بالا را در نظر بگیرید، بعد از یک روند نزولی کندل‌ها ترندلاین را شکسته‌اند و وارد کانال صعودی شده‌اند. در این استراتژی، برای سرمایه‌گذاری نیاز به تاییدیه کندل‌هایی داریم که بتوانند روند بعدی را شروع کنند. تنها در این‌صورت است که می‌توانیم با اطمینان بیشتری وارد پوزیشن شورت شویم.

نکاتی که باید برای پیش‌بینی بر اساس ترند در نظر بگیریم

درست است که با رسم تریدلاین می‌توانیم تا حدودی جهت بازار و لحظه ورود یا خروج از آن را مشخص کنیم، اما توجه داشته باشید که ترندتریدینگ به ‌تنهایی برای انجام معاملات، ریسک بسیار بالایی دارد. پس شما باید از شاخص‌ها و اندیکاتورهای مختلف مثل RSI، میانگین متحرک (مووینگ اوریج)،  مومنتوم و … هم استفاده کنید تا تخمین‌هایتان بیشتر به واقعیت نزدیک شود و سود بیشتری از بازار ببرید. اگر تجربه خاصی در این زمینه دارید یا پیشنهادی برای بهتر شدن این مطلب دارید، خوشحال می‌شویم در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.