مارکت کپ (Market Cap) یا ارزش بازار چیست؟

ارزش بازار یک شاخص ساده و مستقیم است که نشان می‌دهد که بازار ارز دیجیتال چه وسعتی دارد. این شاخص به شما کمک می‌کند که تصمیمات هوشمندانه‌تری برای سرمایه‌گذاری بگیرید. با دانستن ارزش بازار، به‌راحتی می‌توانید شرکت‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید. اگر قصد دارید که در این بازارها فعالیت داشته باشید، باید تعدادی از مفاهیم کلیدی را فرا بگیرید. در این مقاله، مارکت‌کپ یا همان ارزش بازار را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب با دسترسی سریع

ارزش بازار یا مارکت‌کپ چیست؟

ارزش بازار، ارزش نقدی یک شرکت یا یک دارایی است. در بازار ارز دیجیتال، مارکت‌کپ ارزش کل توکن‌ها یا کوین‌های استخراج شده ضرب‌ در قیمت نقدی آن مثل دلار یا ریال است.

برای مثال، یک رمزارز با داشتن حدود ۱۰ میلیون توکن یا کوین، به ارزش هر توکن معادل ۱۰ دلار، ارزش بازاری معادل ۱۰۰ میلیون دلار دارد. این رقم می‌تواند بزرگی یک بازار و حجم سرمایه درگردش آن را نشان دهد. مارکت‌کپ می‌تواند به خریدار نشان دهد که رمزارز مد نظرش، گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری است یا خیر. جامعه سرمایه‌گذاری از این رقم برای تعیین اندازه شرکت به جای ارقام فروش یا کل دارایی استفاده می‌کند.

ارزش بازار روشی برای اندازه‌گیری تقریبی میزان ثبات یک دارایی است. حتی بیت‌کوین (بزرگ‌ترین رمزارز از لحاظ ارزش بازار) هم نوسانات بالایی دارد. اما همانطور که یک کشتی بزرگ می‌تواند به راحتی در شرایط بد آب و هوایی به مسیر خود در دریا ادامه بدهد، سرمایه‌گذاری در یک ارز که ارزش بازار بسیار بالایی دارد، امن‌تر و مطمئن‌تر از سرمایه‌گذارای در یک ارز با ارزش بازار پایین است. البته، رمزارزهایی که ارزش بازار پایینی دارند نسبت به تغییرات ناگهانی حساس‌تر هستند و می‌توانند افزایش و کاهش‌ قیمت چشم‌گیری داشته باشند.

ارزش بازار یا مارکت‌کپ چیست؟
ارزش بازار یا مارکت‌کپ چیست؟

ممکن است با دو اصطلاح ارزش بازار بر اساس ارزهای در گردش (circulating supply) و ارزش بازار براساس عرضه کاملا رقیق‌شده (fully diluted supply) مواجه شوید. در مورد بیت‌کوین، تعداد ارزهای در گردش کمی بیش از ۱۸.۵ میلیون و کل‌عرضه فقط ۲۱ میلیون است. برخی از فعالان بازار از مورد اولی و برخی دیگر از مورد دومی در محاسبات خود استفاده می‌کنند.

نکات کلیدی

ارزش بازار به میزان ارزش یک شرکت که توسط بازار سهام تعیین می‌شود، اشاره دارد. به عنوان مجموع ارزش بازار تمام سهام موجود تعریف می‌شود.

  • برای محاسبه ارزش بازار یک شرکت، تعداد سهام موجود ضربدر ارزش بازار فعلی یک سهام می‌شود.
  • شرکت‌ها معمولا بر اساس ارزش بازار تقسیم می‌شوند که شامل سرمایه‌های کلان (۱۰ میلیارد دلار یا بیشتر)، سرمایه متوسط (۲ تا ۱۰ میلیارد دلار) و شرکت‌های کوچک (۳۰۰ میلیون دلار تا ۲ میلیارد دلار).
  • ارزش بازار اغلب برای تعیین اندازه یک شرکت استفاده می‌شود، سپس عملکرد مالی شرکت را برای شرکت‌های دیگر با اندازه‌های مختلف ارزیابی می‌کند.
  • در سرمایه‌گذاری، شرکت‌هایی که دارای ارزش بازار بزرگ‌تر هستند، اغلب سرمایه‌گذاری‌های مطمئن‌تری هستند زیرا آن‌ها شرکت‌های تثبیت‌شده‌تری را با سابقه‌ عموما طولانی‌تر در تجارت نشان می‌دهند.
  • ارزش بازار اغلب برای تعیین اندازه یک شرکت استفاده می‌شود، سپس عملکرد مالی شرکت را برای شرکت‌های دیگر با اندازه‌های مختلف ارزیابی می‌کند.
  • در سرمایه‌گذاری، شرکت‌هایی که دارای ارزش بازار بزرگ‌تر هستند، اغلب سرمایه‌گذاری‌های مطمئن‌تری هستند، زیرا آن‌ها شرکت‌های تثبیت‌شده‌تری را با سابقه‌ی عموما طولانی‌تر در تجارت نشان می‌دهند.

درک ارزش یک شرکت، امری مهم است و تشخیص سریع و دقیق آن، کاری دشوار است. ارزش بازار یک روش سریع و آسان برای تخمین ارزش یک شرکت با برون‌یابی ارزشی است که بازار فکر می‌کند برای شرکت‌های سهامی عام ارزش دارد. در چنین حالتی قیمت سهم را در تعداد سهام موجود ضرب کنید.

ارزش بازار یا مارکت‌کپ چیست؟
ارزش بازار یا مارکت‌کپ چیست؟

پس از اینکه شرکت شروع به معامله در بورس کرد، قیمت آن بر اساس عرضه و تقاضا برای سهام آن در بازار تعیین می‌شود. اگر تقاضا برای سهام آن به دلیل عوامل مساعد زیاد باشد، قیمت آن افزایش می‌یابد. اگر پتانسیل رشد آینده شرکت خوب به نظر نرسد، فروشندگان سهام می‌توانند قیمت آن را کاهش دهند.

نقدینگی در بازار

حجم بازار مربوط به تعداد دارایی‌های مبادله شده در یک دوره مشخص است اما نقدینگی به معنای میزان سرعت ترید ارز دیجیتال بدون توجه زیاد به قیمت است. برای تغییر یک بازار با حجم بالا، به مقدار زیادی نقدینگی نیاز است تا تناسب میان عرضه و تقاضا را تغییر داد؛ بنابراین، اگر یک نهنگ بخواهد بازار را به سمت خاصی سوق دهد با بالاتر بودن حجم بازار کار سخت‌تری دارد. وقتی تغییرات ناگهانی بازار یک توکن با ارزش بازار بالا سخت‌تر و زمان‌بر باشد، سرمایه‌گذاری در آن کار منطقی‌تری است.

نقدینگی در بازار
نقدینگی در بازار

در مقابل، بازارهایی که حجم بازار کوچک‌تری دارند، بیشتر تحت تاثیر ورود ناگهانی حجم مشخصی نقدینگی قرار می‌گیرند، در نتیجه، سرمایه‌گذاری در آن ریسک بیشتری دارد.

نحوه محاسبه ارزش بازار

فرمول ارزش بازار به این صورت است:

ارزش بازار = قیمت فعلی یک ارز ضربدر عرضه در گردش آن

به عنوان مثال، شرکتی با ۲۰ میلیون سهم که به ازای هر سهم ۱۰۰ دلار به فروش می‌رسد، ارزش بازاری معادل ۲ میلیارد دلار خواهد داشت. از طرف دیگر، شرکت دوم با قیمت سهام ۱۰۰۰ دلار اما تنها ۱۰ هزار سهم، ارزش بازاری به اندازه ۱۰ میلیون دلار خواهد داشت.

ارزش بازار یک شرکت ابتدا از طریق عرضه اولیه سهام (IPO) ایجاد می‌شود. قبل از عرضه اولیه سهام، شرکت قبل از سهامی شدن از طریق یک بانک سرمایه‌گذاری، تکنیک‌های ارزش‌گذاری برای استخراج ارزش یک شرکت را تعیین کرده و مشخص می‌کند که چه تعداد سهام با چه قیمتی به مردم عرضه شود.

نحوه محاسبه ارزش بازار
نحوه محاسبه ارزش بازار

به عنوان مثال، شرکتی که ارزش عرضه اولیه سهام آن توسط بانک سرمایه‌گذاری، ۱۰۰ میلیون دلار تعیین شده است، ممکن است تصمیم بگیرد که ۱۰ میلیون سهم را با قیمت ۱۰ دلار به ازای هر سهم منتشر کند یا ممکن است معادل ۲۰ میلیون دلار به ازای هر سهم با قیمت ۵ دلار منتشر کند. در هر دو مورد، ارزش بازار اولیه ۱۰۰ میلیون دلار خواهد بود.

توتال مارکت‌کپ Total Market Cap

ارزش بازار کل یا توتال مارکت‌کپ Total Market Cap، اطلاعات بازار یک دسته از رمزارزها مانند بیت کوین، اتریوم، ریپل و لایت‌کوین است. این شاخص کمک می‌کند که تصویری کامل‌تر و واقعی‌تر از نحوه عملکرد رمزارزها داشته باشیم. هرچه مارکت‌کپ کل بالاتر برود، یعنی رویکرد مردم نسبت به رمزارزها بهتر شده و امکان رشد این بازار فراهم است.

یک شاخص دیگر برای بررسی به‌خصوص برای آلت‌کوین‌ها، کل تعداد توکن‌های رمزارز است. رمزارزهایی مانند بیت کوین در عرضه خود محدودیت دارند. برای مثال، تنها ۲۱ میلیون واحد بیت کوین وجود خواهد داشت. در مقابل، آلت‌کوینی مانند ریپل ۱ میلیارد واحد عرضه خواهد شد و اتریوم محدودیت عرضه کل ندارد.

توتال مارکت‌کپ Total Market Cap
توتال مارکت‌کپ Total Market Cap

کوین‌هایی که میزان عرضه کمتری دارند به‌خاطر محدودیت بیشتر، قیمت بیشتری هم خواهند داشت. فارغ از همه عوامل دیگر مانند تکنولوژی بلاک چین، حریم خصوصی، سابقۀ رمزارز و غیره، در مقایسه ریپل و بیت کوین، ریپل به طور طبیعی قیمت بسیار کمتری خواهد داشت.

هنگام ارزیابی رمزارزها فقط به قیمت کوین دقت نکنید. مثلا اگر بیت کوین‌کش ۵۰۰ دلار و ریپل ۴ دلار بود، بنا را بر این نگذارید که حتما بیت کوین‌کش ارز بهتری است. حجم بازار به شما نشان می‌دهد سرمایه در گردش رمزارز در کل بازار چقدر است و چقدر بین مردم اعتبار دارد.

شاخص حجم معاملات روزانه چیست؟

حجم یا والیوم Volume، مقدار اوراق بهادار و یا دارایی‌ است که در یک بازه زمانی (معمولا روزانه) جابه‌جا می‌شود.

شاخص حجم معاملات روزانه چیست؟
شاخص حجم معاملات روزانه چیست؟

برای مثال، حجم سهام، اشاره به تعداد سهام مبادله‌شده در بین بازه زمانی باز و بسته شدن بازار دارد. حجم و تغییرات آن در طی زمان، اطلاعاتی مهم برای معامله‌گران تکنیکال به شمار می‌رود.

نکات کلیدی

  • حجم، تعداد سهام یا دارایی مبادله‌شده در طی یک بازه زمانی است.
  • به‌طورکلی، اوراق بهاداری با حجم بالا، دارای نقدینگی بیشتری نسبت به اوراقی هستند که حجم معاملاتی پایینی دارند زیرا آن‌ها «فعال‌تر» هستند.
  • حجم، یک اندیکاتور مهم در تحلیل تکنیکال به شمار می‌رود زیرا برای بررسی اهمیت حرکت قیمت در بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • هرچه حجم یک حرکت قیمتی بیشتر باشد، آن حرکت از اهمیت بیشتری برخوردار است و هرچه حجم در طی یک حرکت قیمتی کمتر باشد، آن حرکت از اهمیت پایین‌تری برخوردار است.

درک مفهوم حجم

هرگونه مبادله‌ای که بین خریدار و فروشنده یک سهم انجام می‌شود در محاسبه حجم معاملاتی کلی آن سهم در نظر گرفته می‌شود. معامله، زمانی صورت می‌گیرد که خریدار قبول کند تا مبلغ مورد‌نظر فروشنده را بپردازد. اگر تنها ۵ سهم در یک روز معامله شوند، حجم معاملاتی آن سهم در آن روز، برابر با عدد ۵ بوده است.

هر تراکنش و یا معامله‌ای شامل دو طرف خریدار و فروشنده است. هنگامی که این دو طرف با قیمتی مشخص به توافق می‌رسند، معامله توسط صرافی ثبت می‌شود. سپس از این داده‌ها برای محاسبه میزان کلی خرید و فروش یک دارایی استفاده می‌‌شود.

حجم معاملات را می‌توان برای هر دارایی معاملاتی مانند سهام، اوراق قرضه، ارزهای فیات یا رمزارزها بیان کرد. برای مثال، اگر آلیس ۵ توکن را به قیمت هر توکن ۲۰ دلار به باب بفروشد، حجم معامله می‌تواند ۱۰۰ دلار یا ۵ توکن باشد.

معرفی وبسایت کوین‌مارکت‌کپ

وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ یک مجموعه فعال و به‌روز برای به‌دست‌آوردن اطلاعات درباره مارکت‌کپ ارزهای دیجیتال مهم و فعال در دنیا است. این وبسایت اطلاعات کامل ۱۰۰ کوین و توکن برتر دنیا را در خود دارد.

معرفی وبسایت کوین‌مارکت‌کپ
معرفی وبسایت کوین‌مارکت‌کپ

وبسایت کوین‌مارکت‌کپ در سال ۲۰۱۳ شروع به کار کرد. در سال ۲۰۲۰ مجموعه بایننس این وبسایت را خرید. در حال حاضر، نشریات معتبر خبری، تریدرها و حتی دولت‌ها از این وبسایت به‌عنوان منبع معتبر اطلاعات بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند.

ارزش بازار و استراتژی سرمایه‌گذاری

استراتژی سرمایه‌گذاری همان چیزی است که تصمیمات سرمایه‌گذار را بر اساس اهداف، تحمل ریسک و نیازهای آینده به سرمایه، هدایت می‌کند. برخی از استراتژی‌های سرمایه‌گذاری درصورتی که سرمایه‌گذار بر افزایش سرمایه متمرکز باشد، به دنبال رشد سریع هستند، در مقابل جایی که تمرکز بر حمایت و حفظ ثروت باشد، می‌توانند از یک استراتژی کم‌خطر پیروی کنند.

بسیاری از سرمایه‌گذاران اقدام به خرید شاخص‌های متنوع و کم هزینه می‌کنند از «متوسط هزینه دلاری» استفاده کرده و سود بدست آمده از سهام را دوباره وارد بازار سرمایه می‌کنند. «متوسط هزینه دلاری» فرآیندی است که سرمایه‌گذار طبق یک زمان‌بندی خاص، علی‌رغم پایین آمدن قیمت سهام، مبلغ ثابتی را به خرید سهام اختصاص می‌دهد.

اگر قیمت سهام پایین آمده باشد، سرمایه‌گذار قادر خواهد بود تعداد سهام بیشتری خریداری کند و زمانی‌که قیمت سهام بالا برود، تعداد کمتری سهام را خریداری خواهد کرد، در نتیجه انجام این کار، قیمت تمام شده هر سهم، کمتر از قیمت میانگین تمامی خریدها، خواهد بود. چرا که در قیمت‌های پایین‌تر، سرمایه‌گذار، تعداد زیادی از سهام را خریداری کرده ‌است.

ارزش بازار و استراتژی سرمایه‌گذاری
ارزش بازار و استراتژی سرمایه‌گذاری

برخی از سرمایه‌گذاران باتجربه سهام مشخصی را انتخاب می‌کنند و براساس تجزیه و تحلیل شرکت‌های معین با پیش‌بینی حرکت قیمت سهام، روندی را مشخص می‌کنند.

با توجه به سادگی و اثربخشی برای ارزیابی ریسک، ارزش بازار می‌تواند معیار مفیدی برای تعیین سهامی که به آن علاقه دارید و نحوه تنوع بخشیدن به پرتفوی خود با شرکت‌هایی با اندازه‌های مختلف باشد.

در سطح بازارهای جهانی، شرکت‌هایی با ارزش بازار بالا، معمولا دارای ارزش بازار ۱۰ میلیارد دلار یا بیشتر هستند. این شرکت‌های بزرگ معمولا برای مدت طولانی وجود داشته‌اند و عوامل اصلی در صنایع با سابقه هستند.

سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی با سرمایه‌ بزرگ لزوما در یک دوره زمانی کوتاه بازدهی کلان را به همراه ندارد اما در درازمدت، این شرکت‌ها با افزایش مداوم ارزش سهام و پرداخت سود سهام، به سرمایه‌گذاران پاداش می‌دهند. نمونه‌ای از شرکت‌های با ارزش بازار زیاد، اپل، مایکروسافت، گوگل و سامسونگ کره است.

شرکت‌های با ارزش بازار متوسط به طور کلی دارای ارزش بازار بین ۲ تا ۱۰ میلیارد دلار هستند. این شرکت‌ها در صنعتی فعالیت می‌کنند که انتظار می‌رود رشد سریعی را تجربه کنند. شرکت‌های با سرمایه متوسط در حال گسترش هستند. آنها ذاتا دارای ریسک بالاتری نسبت به شرکت‌های با ارزش بازار بالا هستند زیرا به اندازه کافی تثبیت نشده‌اند اما به دلیل پتانسیل رشد خود جذاب هستند. نمونه‌ای از یک شرکت با سرمایه متوسط، شرکت ایگل متریالز Eagle Materials  است.

استراتژی سرمایه‌گذاری
استراتژی سرمایه‌گذاری

شرکت‌هایی که دارای ارزش بازار بین ۳۰۰ میلیون دلار تا ۲ میلیارد دلار هستند، عموما به عنوان شرکت‌های با ارزش بازار کم طبقه‌بندی می‌شوند. این شرکت‌های کوچک می‌توانند جوان‌تر باشند و یا می‌توانند زیر مجموعه‌ای از بازارهای خاص و صنایع جدید باشند.

این شرکت‌ها به دلیل قدمت کمتر و حجم بازارشان، سرمایه‌گذاری‌هایی با ریسک بالاتر در نظرگرفته می‌شوند. شرکت‌های کوچک‌تر با منابع کمتر نسبت به بحران‌های اقتصادی حساس‌تر هستند.

در نتیجه، قیمت سهام شرکت‌های با ارزش بازار کم، نسبت به شرکت‌های بالغ‌تر و بزرگ‌تر، پرنوسان‌‌تر بوده و سهام آن‌ها نقدشوندگی کمتری دارد. در عین حال، شرکت‌های کوچک اغلب فرصت‌های رشد بیشتری را نسبت به شرکت‌های بزرگ ارائه می‌دهند. در بعضی تقسیم‌بندی‌ها شرکت‌های کوچک‌تر با ارزش‌های بین ۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار به عنوان شرکت‌هایی با ارزش بازار کم شناخته می‌شوند.

ارزش بازار رمزارز برای سرمایه‌گذاران

در بازار سهام، دانستن مارکت‌کپ یک شرکت، آن را به یک دسته سرمایه‌گذاری طبقه‌بندی می‌کند: سرمایه‌گذاری کوچک، متوسط یا بزرگ. یک سرمایه‌گذار ممکن است به دلایل مختلف سرمایه‌گذاری خود را به این گروه ها تقسیم کند، بنابراین دانستن ارزش بازار مهم است.

مارکت‌کپ اغلب برای اشاره به ارزش یک شرکت استفاده می‌شود و این ارزش می‌تواند در میزان ریسک سرمایه‌گذاری در آن شرکت منعکس شود. سهام با سرمایه کلان اغلب ریسک کمتری داشته اما نسبت به سهام با سرمایه متوسط یا کوچک، رشد کندتری دارند.

ارزش بازار رمزارز برای سرمایه‌گذاران
ارزش بازار رمزارز برای سرمایه‌گذاران

با این حال، ارز دیجیتال آنقدر جدید است که این دسته‌بندی‌ها هنوز شکل نگرفته‌اند. تا آنجایی که کارشناسان می‌گویند باید بیشتر به بیت کوین و اتریوم پایبند باشید و اجازه ندهید که کریپتو بیش از ۵ درصد از کل سبد سرمایه‌گذاری شما را تشکیل دهد.

اگر بخواهید دامنه یا پتانسیل یک توکن خاص را بدانید، دانستن مارکت‌کپ ارزهای دیجیتال می‌تواند جالب باشد اما نه به اندازه‌ای که ممکن است در بازار سهام، در تصمیمات سرمایه‌گذاری شما نقش داشته باشد.

اهمیت مارکت‌کپ در سرمایه‌گذاری

بسیاری از کارشناسان معتقدند که این شاخص مارکت‌کپ می‌تواند گمراه‌کننده باشد. ترس از سرمایه‌گذاری روی کوین‌هایی با حجم بازار کم یا بیش از حد امیدوار بودن به کوین‌هایی با حجم بازار بالا، شاید سرمایه‌گذاران را ناامید کند.

در واقع ارزش بازار به خریدار نشان می‌دهد که برای سرمایه‌گذاری در یک ارز دیجیتال باید چقدر ریسک کند. هرچه مارکت‌کپ بزرگ‌تر باشد، ریسک سرمایه‌گذاری در آن کمتر خواهد بود. چرا که این رمزارزها دوره رشد را گذرانده و در حال حاضر به ثبات نسبی و حداقلی رسیده‌اند.

در مقابل سرمایه‌گذاری روی رمزارزهایی با مارکت‌کپ کوچک‌تر یک فرصت برای رشد سریع اصل سرمایه خواهد داشت. رمزارزهای جدید با مارکت‌کپ کوچک هنوز فرصت رشد بیشتری دارند و اگر اهل ریسک باشید، گزینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند. چرا که ازیک‌طرف امکان سوددهی فراوان دارند و از طرف دیگر ممکن است به شکل ناگهانی ارزش خود را از دست بدهند.

اهمیت مارکت‌کپ در سرمایه‌گذاری
اهمیت مارکت‌کپ در سرمایه‌گذاری

مارکت‌کپ می‌تواند یک دید کلی خارج از هیاهوی بازار ارائه کند. به‌خصوص در مورد آلت‌کوین‌ها این نگاه خارج از هیاهو، بسیار سرنوشت‌ساز است و تصمیمات دقیق و آگاهانه از همین نگاه آغاز می‌شوند. تمام نکاتی که گفته شد تنها می‌تواند قسمتی از ریسک‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را نشان دهد و برای سرمایه‌گذاری با ریسک کمتر باید عوامل دیگر را هم درنظر گرفت.

ارزش بازار مانند هر شاخص دیگری، تنها یک سهم در تصمیم‌گیری شما برای سرمایه‌گذاری روی یک ارز دیجیتال دارد. همیشه قبل از ورود به بازار یک رمزارز، شاخص‌ها و عوامل مختلف مؤثر را بسنجید و تنها یک شاخص را مدنظر قرار ندهید. بااین‌حال، هنگام ورود به بازار یک رمزارز، بزرگی مارکت‌کپ می‌تواند خیالتان را از بابت ادامه کار رمزارز حداقل برای چند سال آینده راحت کند. هرچه این حجم بیشتر باشد، احتمال ازبین‌رفتن کوین بسیار کاهش می‌یابد.

انواع عرضه در ارزهای دیجیتال

عرضه به معنای در دسترس‌بودن ارزهای دیجیتال در بازار رمزارزها است. عرضه به معنای مقدار ارز دیجیتالی است که برای استفاده در بازار رمزارز در دسترس است. این معیار به صورت عرضه در گردش، حداکثر عرضه و عرضه کل تعریف شده است.

عرضه در گردش (Circulating Supply)

عرضه در گردش به تعداد کوین‌ها یا توکن‌های ارز دیجیتالی اشاره دارد که در دسترس عموم قرار دارند و در دست مردم درگردش هستند. گردش یک ارز دیجیتال می‌تواند با گذشت زمان افزایش یا کاهش یابد.

اگر ارز دیجیتال قابل استخراج باشد، عرضه در گردش افزایش می‌یابد. هنگامی که استخراج امکان‌پذیر باشد، کوین‌های جدید تولید می‌شوند. عرضه در گردش از طریق سوزاندن عمدی یا تصادفی، کاهش می‌یابد. این امر ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که توکن‌ها به یک آدرس غیرقابل بازیابی ارسال شوند یا اینکه شخصی دسترسی به کیف پول خود را از دست بدهد یا توکن‌سوزی از سوی شرکت توسعه‌دهنده انجام شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، توکن‌ها برای همیشه از بازار حذف می‌شوند.

عرضه در گردش
عرضه در گردش

عرضه در گردش یک ارز دیجیتال می‌تواند برای محاسبه مارکت‌کپ آن استفاده شود که از ضرب قیمت فعلی بازار در تعداد توکن‌های در گردش ایجاد می‌شود. بنابراین، اگر یک ارز دیجیتال خاص دارای عرضه در گردش ۱ میلیون توکن باشد که هر کدام با قیمت ۵ دلار معامله می‌شود، ارزش بازار آن برابر با ۵ میلیون دلار خواهد بود.

بیشتر بدانید: توکن سوزی چیست؟ و چه تاثیری بر روی قیمت ارزهای دیجیتال دارد؟

عرضه‌کل (Total Supply)

عرضه کل تعداد کوین‌ها یا توکن‌هایی است که در حال حاضر وجود دارند و در گردش هستند یا در جایی قفل شده‌اند. برخی از توکن‌ها در قراردادهای هوشمند قفل می‌شوند تا زمانی که هدف یا رویداد خاصی مانند آی‌سی‌او ICO آن‌ها را آزاد کند. عرضه کل اغلب توسط سرمایه‌گذاران برای سنجش سودآوری یک ارز دیجیتال استفاده می‌شود.

عرضه کل با کم‌کردن تعداد توکن‌هایی که در بازار گم شده‌اند از مقدار استخراج‌شده محاسبه می‌شود. به عنوان مثال، عرضه‌کل مجموع کوین‌هایی است که قبلا استخراج شده‌اند منهای کل کوین‌هایی که سوزانده شده یا از بین رفته‌اند.

عرضه‌کل (Total Supply)
عرضه‌کل (Total Supply)

کوین‌ها یا توکن‌هایی که در نهایت سوزانده می‌شوند از کل‌عرضه خارج می‌شوند. این بدان معناست که مثلا وقتی صرافی بایننس هر سه ماه رویدادهای سوزاندن توکن‌های خود را انجام می‌دهد، کل‌عرضه بی‌ان‌بی BNB برای همیشه کاهش می‌یابد.

حداکثر عرضه (Maximum Supply)

حداکثر عرضه یک ارز دیجیتال حداکثر تعداد کوین‌ها یا توکن‌های تولید شده است. پس از رسیدن به حداکثر عرضه، هیچ کوین جدیدی تولید یا استخراج نمی‌شود. محدودیت‌های مشخص‌شده توسط هر پروتکل مربوط به هر دارایی دیجیتال حداکثر عرضه را تعیین می‌کند. ارزهای دیجیتالی را که دارای حداکثر عرضه هستند می‌توان به عنوان ارزهای دیجیتال ضد تورمی نامید.

اکثر ارزهای دیجیتال با حداکثر عرضه ارائه می‌شوند. به عنوان مثال، حداکثر عرضه بیت کوین روی ۲۱ میلیون کوین ثابت شده است. این عدد با جمع‌کردن مقدار کل کوین‌های استخراج شده و استخراج نشده در حال حاضر محاسبه شده است.

در حالی که کل‌عرضه شامل تمام کوین‌هایی است که قبلا استخراج شده‌اند منهای کوین‌هایی که سوزانده شده‌اند، حداکثر عرضه به همه کوین‌هایی اشاره دارد که تا به حال وجود داشته‌اند.

حداکثر عرضه (Maximum Supply)
حداکثر عرضه (Maximum Supply)

برخلاف کل عرضه، حداکثر عرضه شامل کوین‌هایی است که هنوز استخراج نشده‌اند (در آینده استخراج می‌شوند)، به همراه کوین‌هایی که بخشی از کل‌عرضه هستند و همچنین کوین‌هایی که سوزانده شده‌اند.

با این حال، برخی از ارزهای دیجیتال دارای حداکثر عرضه از پیش تعریف‌شده نیستند به این معنی که می‌توان آن‌ها را به‌طور مداوم استخراج یا ضرب کرد. اتریوم نمونه قابل‌توجهی از یک سیستم ارز دیجیتال است که هیچ حداکثر عرضه از پیش تعیین‌شده‌ای ندارد. با تولید بلاک‌های جدید، عرضه اتر به طور مداوم در حال افزایش است.

چگونه از مارکت‌کپ بازارهای مالی و رمزارزها استفاده کنیم؟

برای ارزیابی اندازه یک رمزارز از ارزش بازار آن استفاده می‌کنند. اقتصاد جهانی بسیار بزرگ است که با طبقه متوسط رو به رشد به بیش از ۷ میلیارد نفر خدمت می‌کند. یک شرکت ۱۰ میلیارد دلاری که چند ‌تریلیون دلار به بازار خدمات می‌دهد، می‌تواند رشد قابل‌توجهی داشته باشد.

علاوه بر این، شرکت‌ها می‌توانند بدون بزرگ بودن بازدهی قوی‌تری برای هر سهم داشته باشند. به سرمایه‌گذارانی که به طور طولانی‌مدت سهام خود را نگه می‌دارند پاداش‌های بزرگتری از شرکت داده می‌شود به‌طوری که سود سهام را مستقیما به جیب آن‌ها بر می‌گردانند. در مجموع این دو مورد هستند که می‌توانند ارزش بازار را افزایش دهند تا سرمایه‌گذاران بازدهی بالاتری از حد میانگین داشته باشند.

چگونه از مارکت‌کپ بازارهای مالی و رمزارزها استفاده کنیم؟
چگونه از مارکت‌کپ بازارهای مالی و رمزارزها استفاده کنیم؟

بر خلاف آن، شرکت‌هایی مانند شرکت‌های کوچک که نیاز به پول دارند، ممکن است سهام‌های خود را برای بدهی‌ها و یا پیشرفت شرکت خود بفروشند. با این اتفاق، ارزش هر سهم کاهش می‌یابد. مثلا، اگر شرکتی ۱۰ میلیون سهم ارائه کرده و ۱ میلیون از سهام جدید را بفروشد، ۱۰ درصد از حقوق قبلی شما به سهامداران جدید تعلق دارد. نکته اینجا است که شما باید در هر شرایطی قبل از خرید سهام، سابقه سهام بازخرید آن شرکت را در نظر بگیرید.

به طور کلی، اغلب سرمایه‌گذاران ایجاد سبد سهام متنوعی از انواع شرکت‌ها را بهترین راه سرمایه‌گذاری اعلام کرده‌اند. با این کار می‌توانید میزان بازگشت و میزان ریسک مطلوب خود را مطابق با اهداف خود تنظیم کنید. برای کسانی که به دنبال پرتفوی پایدار و ثابتی هستند، مارکت‌کپی بزرگ بهترین گزینه است. اما اگر هدف شما افزایش حجم سبد سهام تا حد ممکن به‌طور متوالی در طی سالیان است، بهترین گزینه برای شما مارکت‌کپ کوچک و یا متوسط است.

آیا ارزش بازار بهترین راه برای سنجش محبوبیت یک رمزارز است؟

حتی اگر ارزش بازار یک پروژه هنوز به عنوان مهمترین شاخص مرتبط‌بودن درنظر گرفته شود، مفهوم آن اغلب در معرض انتقاد است. دلیل آن این است که ارزش بازار یک ارز دیجیتال کم و بیش محبوبیت یک توکن را در طولانی‌مدت نشان می‌دهد.

به طور کلی، ارزهای دیجیتال با ارزش بالا به عنوان سرمایه‌گذاری امن در نظر گرفته می‌شوند. اینها پروژه‌هایی با ارزش بازار بیش از ۱۰ میلیارد دلار هستند. سرمایه‌گذاری در توکن‌هایی با ارزش بازار بزرگ معمولا یک استراتژی محافظه‌کارانه است. این توکن‌ها احتمالا نسبت به سایر ارزهای دیجیتال نوسان کمتری داشته اما همچنان نسبت به دارایی‌های سنتی مانند سهام، نوسان زیادی دارند.

ارزهای دیجیتال با مارکت‌کپ متوسط، نوسان بیشتری دارند اما پتانسیل رشد بسیار بیشتری نسبت به ارزهای دیجیتال با ارزش بالا دارند.

آیا ارزش بازار بهترین راه برای سنجش محبوبیت یک رمزارز است؟
آیا ارزش بازار بهترین راه برای سنجش محبوبیت یک رمزارز است؟

ارزهای دیجیتال با ارزش بازار کوچک اغلب بسیار بی‌ثبات هستند و به عنوان یک سرمایه‌گذاری با ریسک بالا البته گاهی اوقات با رشد (کوتاه‌مدت) زیاد درنظر گرفته می‌شوند. با این حال، ممکن است به معنای واقعی کلمه از یک دقیقه‌به‌دقیقه دیگر سقوط کنند.

مانند همیشه در مورد ارزهای دیجیتال، توصیه می‌کنیم قبل از سرمایه‌گذاری تحقیقات کاملی انجام دهید و همه عوامل حیاتی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، مارکت‌کپ به عنوان یک معیار، چیز زیادی در مورد حجم معاملات واقعی در چند ساعت گذشته نمی‌گوید. بنابراین منطقی است که کوین‌مارکت‌کپ را برای حجم معاملات ۲۴ ساعته‌ای که یک ارز دیجیتال در صرافی‌های مختلف در یک دوره معقول دارد و سایر معیارهای ضروری قبل از سرمایه‌گذاری را بررسی کنید.

رمزارزهای معروف با بالاترین مارکت‌کپ

رمزارزهایی که مارکت‌کپ بالایی دارند، تقریبا معروف‌ترین رمزارزها هستند. بیت کوین، اتریوم و تتر رتبه اول تا سوم جدول مارکت‌کپ را در بازار ارزهای دیجیتال در اختیار دارند. در ادامه، توضیح مختصری درباره هر رمزارز خواهیم داد.

بیت کوین

بیت کوین با داشتن مارکت‌کپ کل به ارزش ۴۰۹.۰۴۷.۳۰۵.۳۳۶ میلیارد دلار در حال حاضر بزرگ‌ترین سهم را در بازار ارزهای دیجیتال دارد. امروزه بیشترین حجم معامله بیت کوین در دنیا در صرافی‌های بایننس، هوبی گلوبال و بای‌بیت انجام می‌شود.

بیت کوین
بیت کوین

بیت کوین یک رمزارز غیرمتمرکز است که در سال ۲۰۰۸ توسط شخصی به نام ساتوشی ناکاموتو معرفی شد. خود بیت کوین در سال ۲۰۰۹ شروع به کار کرد. درزمان نوشتن این مقاله قیمت بیت کوین ۲۰.۲۵۲ دلار و حجم معاملات روزانۀ آن ۴۰۹.۰۴۷.۳۰۵.۳۳۶ دلار است. بیت کوین در شاخص حجم معاملات روزانه، رتبه دوم را بعد از تتر دارد.

اتریوم

اتریوم در واقع یک شبکه بلاک چین است که رمزارز اصلی آن اتر نام دارد. اتر در حال حاضر در بازار با همان نام اتریوم شناخته می‌شود.

اتریوم
اتریوم

این رمزارز رتبه دوم بزرگی مارکت‌کپ کل را بین حدود ۱۰۰ رمزارز شناخته شده دارد. قیمت روز اتریوم ۱۶۰۲ دلار و حجم معاملات روزانه آن ۱۷۵.۹۵۲.۵۳۸.۱۰۹ دلار است. رتبه اتریوم در شاخص حجم معاملات روزانه سوم و بعد از بیت کوین است.

تتر

تتر رتبه سوم مارکت‌کپ را در بازار ارزهای دیجیتال از آن خودکرده است. این رمزارز نسخه دیجیتالی دلار آمریکا است و هر توکن آن حدودا یک دلار ارزش دارد. تتر از جمله رمزارزهایی است که پشتوانه واقعی دلاری دارند و این رمزارز تلاش می‌کند ارزش خود را برابر با دلار حفظ کند.

تتر
تتر

مارکت‌کپ تتر به‌اندازه ۶۷.۵۵۲.۸۲۸.۰۱۴ دلار آمریکا و حجم معاملات روزانه آن حدود ۶۷.۵۶۷.۲۱۲.۹۵۴ دلار است. تتر، با داشتن این حجم از معامله در روز، رتبه اول را در این شاخص بین ارزهای دیجیتال به خود اختصاص داده است.

حجم بازار کاملا رقیق‌شده چیست؟

حجم بازار کاملا رقیق‌شده که به آن فولی دیلوتد مارکت کپ Fully Diluted Market Cap می‌گویند، به معنی ارزش کل بازار یک دارایی دیجیتال در زمانی است که تمام کوین‌ها یا توکن‌های آن عرضه شده باشند. این یک معیار بسیار مهم برای سرمایه‌گذاران بلندمدت است به طوری که در نظر نگرفتن ارزش بازار کاملا رقیق‌شده در کنار دیگر موارد تحلیل فاندامنتال، می‌تواند باعث از دست رفتن سرمایه و زمان زیادی برای آن‌ها شود.

ارزش بازار اوراق بهادار ممکن است در طی زمان به دلیل تعداد سهام موجود تغییر کند. این امر به ویژه در ارزهای رمزپایه که در آن توکن‌ها یا کوین‌های جدید به طور مکرر ضرب می‌شوند، رایج است.

حجم بازار کاملا رقیق‌شده چیست؟
حجم بازار کاملا رقیق‌شده چیست؟

از آنجایی که عرضه‌های جدید از نظر تئوری ارزش کوین‌ها، توکن‌ها یا سهام موجود را کاهش می‌دهند، می‌توان از فرمول ارزش بازار متفاوتی برای محاسبه ارزش بازار استفاده کرد، درصورتی که همه سهام یا توکن‌های مجاز منتشر شوند و همچنان ارزش قیمت فعلی معامله را داشته باشند. این مفهوم به ارزش بازار رقیق اطلاق می‌شود و فرمول آن به شرح زیر است:

ارزش بازار رقیق‌شده = قیمت فعلی سهم ضربدر تعداد کل سهام مجاز

به عنوان مثال، تجارت بیت کوین را تقریبا ۲۴ هزار دلار برای هر کوین از اواسط آگوست ۲۰۲۲ در نظر بگیرید.

 در زمان نگارش این مقاله، تقریبا ۱۹.۱ میلیون بیت کوین نیز صادر شده است. با این حال، تعداد کل بیت کوین‌هایی که ممکن است در نهایت استخراج شوند ۲۱ میلیون است. بنابراین، محاسبات ارزش بازار بیت کوین عبارتند از:

ارزش بازار = ۲۴۰۰۰ دلار * ۱۹.۱ میلیون = ۴۵۸.۴ میلیون دلار

ارزش بازار رقیق = ۲۴۰۰۰ دلار * ۲۱ میلیون = ۵۰۴ میلیون دلار

تحلیل‌گران از ارزش بازار رقیق‌شده برای درک بهتر تغییرات احتمالی در قیمت اوراق بهادار، توکن یا کوین استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، تصور کنید که فردا تمام ۲۱ میلیون بیت کوین ضرب شود. اگر قرار بود همان ارزش بازار ۴۵۸.۴ میلیون دلاری را حفظ کند، قیمت باید به حدود ۲۱۸۲۸ دلار (۴۵۸.۴ میلیون دلار / ۲۱ میلیون دلار) کاهش یابد.

بنابراین، شرکت‌هایی که دارای موجودی‌های زیادی از اوراق بهادار یا کوین‌های منتشر نشده هستند، اگر سرمایه‌گذاران بخواهند بدون توجه به توکن‌های موجود، ارزش بازار خود را ثابت نگه دارند در معرض خطر بیشتری برای کاهش قیمت قرار دارند.

حجم بازار کاملا رقیق شده، نماینده ارزش بازار یک پروژه در زمانی است که تمام رمزارزهای آن به بازار عرضه‌شده باشند و قیمت توکن نیز یکسان باقی بماند.

اصطلاح فولی دیلوتد مارکت‌کپ از بازار بورس آمریکا گرفته شده است؛ در این بازار، اگر تمام اوراق بهادار به سهام تبدیل شوند، ارزش آینده یک شرکت را نشان می‌دهد؛ همین مفهوم در بازار رمزارزها نیز کاربرد دارد و می‌توان ارزش آینده یک پروژه و رمزارز آن را تخمین زد؛ از آنجایی که بسیاری از رمز ارزها هنوز به حداکثر عرضه خود نرسیده‌اند، می‌توان با محاسبه FDV به ارزش آینده آن‌ها پی‌برد.

حجم بازار کاملا رقیق‌شده چیست؟
حجم بازار کاملا رقیق‌شده چیست؟

برای مثال، امروز در تاریخ ۱ شهریور ۱۴۰۰، حدود ۱۸,۷۹۴,۶۲۲ بیت کوین وارد چرخه بازار شده و قیمت بیت کوین نیز ۵۰۲۸۵ دلار است. برای محاسبه حجم بازار بزرگ‌ترین ارز دیجیتال، تنها کافی است این دو را در یکدیگر ضرب کنیم تا عدد ۹۴۵,۲۹۸,۷۹۱ به‌دست بیاید.

سخن پایانی

ارزش بازار می‌تواند ابزار ارزشمندی برای سرمایه‌گذاری باشد که در حال تماشای سهام و ارزیابی سرمایه‌گذاری‌های بالقوه است. ارزش بازار یک روش سریع و آسان برای تخمین ارزش یک شرکت با برون‌یابی ارزشی است که بازار فکر می‌کند برای شرکت‌های سهامی عام، ارزش دارد.

ابزارهای بسیاری وجود دارد که با استفاده از آن‌ها، سرمایه‌گذاران می‌توانند جهت دستیابی به اطلاعات از آن‌ها بهره گیرند. ارزش بازار نیز یکی از همین ابزارهاست.

این ابزار، دورنمایی بلند‌مدت از این ارزها را برای سرمایه‌گذار روشن می‌کند. همانطور که گفتیم، مارکت‌کپ یکی از معیارهای اصلی در تعیین بزرگی و اعتبار یک بازار و دارایی است و نمی‌توان فقط به قیمت اتکا کرد. با بررسی این معیار می‌توان تصمیمات بهتری برای سرمایه‌گذاری گرفت.

در این مقاله اطلاعاتی درباره مارکت‌کپ بازارهای مالی، به ویژه بازار ارزهای دیجیتال ارائه کردیم، در نظر داشته باشید که محاسبه ارزش بازار برای هر یک از ارزهای دیجیتال یکی از مهمترین معیارها برای سنجش اعتبار رمزارز می‌باشد.

همچنین تشخیص تفاوت بین آنچه در حال حاضر گزارش است و ارزش بازار برآورد‌شده می‌تواند مفید باشد. درنظر گرفتن این فاکتور در کنار سایر معیارهای مهم دیگر، به شما کمک خواهد کرد تا با دید مناسب به رمزارز مورد نظر خود نگاه کنید و قبل از هرگونه اقدام مالی در مورد آن‌ها به صورت کامل تحقیقات خود را انجام دهید.

سوالات متداول

سوالات متداول
سوالات متداول

۱. مارکت‌کپ چیست؟

مارکت‌کپ به معنی ارزش یک شرکت یا پروژه در بازار است.

۲. مقدار مارکت‌کپ چه ارتباطی با ریسک سرمایه‌گذاری دارد؟

به صورت کلی هرچقدر که مقدار مارکت‌کپ بیشتر باشد، خطر سرمایه‌گذاری کمتر است.

۳. اهمیت ارزش بازار در چیست؟

ارزش بازار به سرمایه گذاران این امکان را می‌دهد که یک سهم را بر اساس میزان ارزشی بودن آن توسط مردم اندازه گیری کنند. هر چه ارزش بالاتر باشد، دارایی آن تضمین‌شده‌تر است.

۴. ارزش بازار چگونه کار می‌کند؟

برای محاسبه ارزش بازار یک شرکت، تعداد سهام موجود را در ارزش بازار فعلی یک سهم ضرب کنید.

۵. آیا ارزش بازار در رمزارز مهم است؟

قیمت تنها یک راه برای اندازه‌گیری ارزش یک رمزارز است. سرمایه‌گذاران از ارزش بازار برای بیان داستان کامل‌تر و مقایسه ارزش بین ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند.

همچنین ببینید

انواع تتر

انواع تتر و شبکه‌های آن (معماری، عملکرد و قابلیت‌ها)

در این سال‌ها بازار کریپتوکارنسی حسابی داغ شده است! دیگر کمتر کسی را می‌توان پیدا …

همه‌چیز در مورد نوآوری‌های ارز دیجیتال کسپا (KASPA)

این روزها کمتر کسی است که به بازار رمزارزها علاقه داشته باشد و حداقل یک‌بار …

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

معرفی ارز دیجیتال با پشتوانه طلا

ارز دیجیتال با پشتوانه طلا، توکن‌های با پشتوانه طلا یا رمزارزهای با پشتوانه طلا، گروهی …

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.