دامیننس تتر

دامیننس تتر چیست و چه عواملی روی آن تاثیر می‌گذارد؟

تصور کنید صاحب یک کسب‌وکار هستید. مثلاً در بازار میوه‌ و تره‌بار فعالیت می‌کنید. همانطور که می‌دانید بازار میوه و تره‌بار پر از خرده‌فروش و عمده‌فروش است که هرکدام می‌خواهند تعداد بیشتری از مشتری‌ها را از آن خود کنند. در این مارکت شما باید مدام حواستان به این باشد که سهم‌تان از بازار چقدر است، به‌عبارتی باید بدانید که درحال‌حاضر چه مقدار روی بازار میوه و تره‌بار مسلط هستید.

دامیننس در دنیای کریپتو دقیقا به همین معنا به کار می‌رود. زمانی که درمورد دامیننس یک ارز دیجیتال حرف می‌زنیم، درواقع از میزان تسلط آن روی بازار می‌گوییم. در ادامه به بررسی دامیننس تتر و عوامل موثر روی آن خواهیم پرداخت.

تتر چیست؟

قبل از پرداختن به اینکه تتر چیست؟ اجازه بدهید که ابتدا نگاهی گذرا به استیبل‌ کوین داشته باشیم. یک استیبل کوین را می‌توانیم به‌بهترین‌شکل به‌عنوان ارزی تعریف کنیم که قیمت آن «پایدار» است. بهای تمام‌شده این دارایی‌ها مستقیماً با سایر ارزهای سنتی ارتباط دارد که قیمت آن‌ها، نوسان قابل توجهی ندارد.

تتر متعلق به نسلی از ارزهای دیجیتال است که به‌سرعت در حال رشد هستند؛ این ارزها، استیبل کوین‌ نام دارند. هدف استیبل کوین‌ها ثابت نگه داشتن قیمت توکن‌هایشان است. شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با استیبل کوین‌ها به مقاله استیبل کوین چیست؟ اکسکوینو مراجعه کنید.

به‌طور کلی تتر یا USDT بزرگترین استیبل کوین بازار کریپتوکارنسی است. تتر به علت اینکه پشتوانه دلار آمریکا را دارد، قیمتش ثابت است و دقیقاً به همین دلیل است که تریدرها از آن برای تبدیل ارزهای دیجیتال به ارزهای فیات استفاده می‌کنند. 

سوال: چطور ممکن است ارزش تتر ثابت باشد؟

ارزش تتر به‌طور مستقیم با دلار آمریکا پیوند خورده است. این موضوع به این معنی است که تتر نباید تحت تاثیر نوساناتی قرار بگیرد که روی قیمت سایر ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین بسیار زیاد تاثیر می‌گذارد.

استیو بامبرا، یکی از بنیان‌گذاران و توسعه‌دهنده‌های اصلی Many Worlds Token، می‌گوید: «ایده این است که یک Tether، بدون توجه به شرایط بازار، همیشه بتواند با 1 دلار معامله شود.» در ادامه مطلب درباره دامیننس تتر یعنی میزان تسلط تتر روی بازار صحبت می‌کنیم.

دامیننس تتر چیست؟

دامیننس تتر، نشان‌دهنده میزان تسلط این رمزارز بر کل بازار کریپتو است. تصور کنید حجم کل بازار میوه و تره‌بار که در ابتدای این مطلب مثال زدیم 1000 است. حالا اگر شما 80 درصد بازار را در دست داشته باشید یعنی می‌توانید به اندازه 80 درصد روی جهت آینده بازار تاثیر بگذارید؛ همین اتفاق برای ارزهای دیجیتال هم صادق است. اگر حجم کل بازار 1 میلیارد باشد و 800 میلیون تتر داشته باشیم، 80 درصد بازار متعلق به تتر است. تتر روی شبکه‌های مختلفی از بلاکچین تعریف شده است، ولی برای اولین‌بار روی بلاک چین بیت‌کوین به‌وجود آمد.

در‌حال‌حاضر تتر را روی شبکه‌های زیر داریم:

  • شبکه بیت کوین
  • شبکه ترون
  • شبکه بایننس
  • شبکه اتریوم

اگر می‌خواهید با دامیننس سایر ارزهای دیجیتال هم آشنا شوید به بلاگ اکسکوینو نگاهی بیندازید.

تحلیل دامیننس تتر روی نمودار

همان‌طور که در بالا گفتیم شما می‌توانید دامیننس تتر روی نمودار ببینید. ما نمودار زیر را روی سایت تریدینگ ویو باز کردیم. بهتر است بدانید که دامیننس بسیاری از ارزهای دیجیتال نوسانات زیادی دارد، ولی فرق استیبل‌کوین‌ها با سایر رمزارزها در نوسانات کم آنهاست. 

تتر هم مانند سایر استیبل کوین‌ها نوسانات کمی داشته و همانطور که می‌بینید فقط در اوایل سال 1401، با هک لونا و سقوط و صفر شدن این رمزارز، کمی فروریخته است. در این بازه زمانی که تتر تا حدی سیر نزولی داشت، بسیاری از آلت‌کوین‌های دیگر هم به‌دنبال تتر فرو ریختند و کاربران آنها وارد ضرر شدند. پس نمودار تتر از این جهت مهم است که بسیاری از آلت کوین‌ها را می‌توانیم توسط آن تحلیل و پیش‌بینی کنیم.

دامیننس بیت کوین چه ارتباطی با دامیننس تتر دارد؟

دامیننس بیت کوین به‌طور کلی با دامیننس تتر، رابطه معکوس دارد. توجه داشته باشید که دامیننس تتر تا حد زیادی به نوسانات بازار کریپتو بستگی دارد. به‌طور مثال تصور کنید دامیننس بیت کوین که 51 درصد است، کاهش شدید پیدا کند؛ در این مواقع تریدرها، هولدرها و… تمام ارزهای دیجیتال خود را به تتر تبدیل می‌کنند. وقتی این اتفاق بیفتد، دامیننس تتر بیشتر شده و به‌دنبال آن تسلط تتر روی بازار زیاد می‌شود. 

البته برعکس این اتفاق هم صادق است، یعنی زمانی که دامیننس بیت کوین در حال افزایش است، دامیننس تتر کاهش می‌یابد، زیرا سرمایه‌گذاران بیشتری به خرید بیت کوین روی می‌آورند.

سه علت اهمیت تتر و دایمننس آن

توکن‌های تتر که در سال 2014 به بازار عرضه شدند، همچنان پیشگام استیبل کوین‌ها هستند و بیشترین میزان معامله را دارند. توکن‌های تتر ثبات و سادگی ارزهای فیات را همراه با ماهیت نوآورانه فناوری بلاک چین باهم دارند که ترکیبی عالی از هردو استاندارد را نشان می‌دهد. در ادامه دلایل اهمیت تتر را بررسی می‌کنیم.

  • تراکنش سریع و آسان: تراکنش‌های Tether سرعت بالایی دارند که این موضوع یک مزیت برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران ارزهای دیجیتال به حساب می‌آید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تراکنش‌های مربوط به این استیبل کوین را می‌توانیم تنها در عرض چند دقیقه انجام بدهیم. این مزیت از آن‌جایی مهم است که معامله‌گران دارایی‌های کریپتو گاهی عجله دارند تا سرمایه خود را فوراً خارج کنند. آنها از آربیتراژ، فرآیند خرید دارایی‌های رمزنگاری‌شده در یک صرافی و فروش آنها در صرافی دیگر برای استفاده از نوسانات قیمت استفاده می‌کنند.
  • تتر برای تراکنش‌ها هزینه‌ای دریافت نمی‌کند: معامله‌گران و سرمایه‌گذاران کریپتو، USDT می‌خرند زیرا هیچ هزینه‌ای برای تبدیل آن وجود ندارد. 
  • ثبات و عدم نوسان قیمت: این واقعیت که تتر مانند سایر ارزهای دیجیتال بی‌ثبات نیست، راه را برای خرید سرمایه‌گذاران هموارتر می‌کند. پس بهتر است دارایی‌های کریپتو را با استفاده از Tether خریداری کنید.

استراتژی ورود به بازار با توجه به دامیننس تتر

همانطور که گفتیم با افزایش تسلط یک ارز دیجیتال روی بازار، دامیننس آن هم افزایش پیدا می‌کند. اگر این شاخص، جهش زیادی داشته باشد، قطعاً روی کل بازار رمزارزها تاثیر دارد، علی‌الخصوص ارزهای دیجیتالی که پشتوانه خیلی خوبی ندارند. رمزارز ترا را در نظر بگیرید که در اوایل سال 1401 فرو پاشید، پشتوانه ترا USTC بود؛ هم‌زمان با سقوط ترا شاهد سقوط بسیاری از توکن‌ها هم بودیم از جمله رمزارز مهمی مانند بیت‌کوین!

ازطرفی هم‌زمان با این اتفاق، تتر تغییر چندانی نکرد و به همین علت در آن زمان ما شاهد افزایش دامیننس تتر بودیم. ولی توجه داشته باشید که افزایش دامیننس تتر، نشان‌دهنده افزایش مارکت کپ این استیبل کوین نبود، چون دامیننس تتر صرفاً به‌ علت سقوط سایر کوین‌ها افزایش پیدا کرده بود. پس از اینجا می‌توانیم نتیجه بگیریم که دامیننس، همیشه شاخص مناسبی برای نوسان‌گیری نیست.

با اینکه تتر USDT، یک استیبل کوین است و خیلی انتظار نداریم که تسلط آن روی بازار کم شود، ولی گاهی پیش می‌آید که دامیننس تتر هم کاهش پیدا می‌کند. به‌طور مثال اوایل سال 1401، همانطور که بالاتر هم گفتیم، شاهد تکان بزرگی در بازار کریپتو بودیم. با اینکه تتر صرفاً یک افت خفیفی در آن بحبوحه داشت، ولی تا حد کمی دامیننس خود را از دست داد، زیرا افراد از ترس سقوط این استیبل‌ کوین در آن شرایط اسفناک، شروع به فروش تتر کرده بودند.

پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که دامیننس، تحلیل‌های تکنیکال و … مسائلی نسبی در بازار کریپتو هستند و بازار رمزارزها تا حد زیادی درگیر احساسات افراد است.

سخن آخر

در این مطلب، رمزارز تتر و مهم‌تر از آن، دامیننس تتر را باهم بررسی کردیم و متوجه شدیم که دامیننس تتر روی بسیاری از ارزهای دیجیتال تاثیر مستقیم دارد؛ اما رابطه‌اش با بیت کوین معکوس است.

در آخر بازهم یادآور می‌شویم که فقط با در نظر گرفتن دامیننس تتر یا هر ارز دیجیتال دیگری نمی‌توانید تحلیل ارز دیجیتال مد نظر را به طور قطعی تحلیل و پیش‌بینی کنید. بهتر است برای نوسان‌گیری و اطلاعات بیشتر، سراغ تحلیل دامیننس ارزهای دیگر هم بروید و علاوه‌براین از شاخص‌ها مهمی از جمله RSI و… برای تحلیل بازار استفاده کنید.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.