آلت‌‌کوین چیست؟ معرفی بهترین آلت‌کوین‌ها برای سرمایه‌گذاری

بیت‌کوین Bitcoin اولین ارز دیجیتالی است که در سال ۲۰۰۹ به بازار معرفی شد و در آن زمان شرایط برای پذیرش آن بسیار مهیا بود زیرا بحران مالی سال ۲۰۰۸ بسیاری از مردم را به بانک‌ها و امور مالی متمرکز بدبین کرده بود. به این ترتیب، بیت‌کوین توانست جایگاه خود را تثبیت کند و به سلطان ارز‌های دیجیتال ملقب شود. اما این تمام ماجرا نبود و با وجود این که بیت‌کوین تبدیل به محبوب‌ترین ارز دیجیتال شد اما بعد از آن و با موفقیت‌های زیادی که این وروژه بلاک‌چینی به دست آورد ارزهای دیجیتال دیگری هم روی کار آمدند و به مروز زمان به تعداد آن‌ها افزوده شد.

به این ارزها به جز بیت‌کوین، آلت‌کوین گفته می‌شود که به معنای جایگزین بیت‌کوین است. در واقع آلت کوین‌ ها ارزهای دیجیتالی هستند که روی یک سری پروتکل و قوانین پیاده‌سازی شده‌اند و پروتکل‌های آن‌ها با بیت کوین تفاوت دارد. بعضی از مهمترین این آلت‌کوین‌ها لایت کوین و ریپل هستند. در ادامه این مقاله شما را بیشتر با این مفهوم و مطالب پیرامون آن آشنا خواهیم کرد.

آلت کوین چیست؟

همانطور که پیشتر گفتیم همه ارز‌های دیجیتالی را که بعد از بیت‌کوین وارد بازار شده‌اند آلت‌کوین می‌نامند. البته افرادی نیز در فضای ارز‌های دیجیتال معتقدند که همه ارز‌های دیجیتال موجود به غیر از بیت‌کوین و اتریوم Ethereum را می‌توان آلت‌کوین نامید. استدلال این افراد این است که اکثرا ارز‌های دیجیتال فورک fork این دو ارز مطرح هستند و با الهام از آن‌ها ایجاد شده‌اند.

آلت‌کوین چیست؟

البته برخی از آلت‌کوین‌ها از مکانیسم‌های اجماع متفاوتی برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و باز کردن بلاک‌های جدید استفاده می‌کنند. این قبیل آلت‌کوین‌ها تلاش دارند که قابلیت‌های اضافی جدیدی را مهیا کنند و خود را از بیت‌کوین و اتریوم متمایز سازند. بیشتر آلت‌کوین‌ها توسط توسعه‌دهنده‌هایی ساخته شده‌اند که دیدگاه متفاوتی برای استفاده از توکن یا ارز دیجیتال خود دارند.

دلایل به وجود آمدن آلت کوین‌ها

اگر به وبسایت کوین‌مارکت‌کپ coinmarketcap مراجعه کنید، متوجه می‌شوید که تعداد بسیار زیادی آلت کوین در فضای ارز‌های دیجیتال موجود هستند. حال این سوال در ذهن افراد پیش می‌آید که فلسفه وجود این همه آلت‌کوین چیست؟ در جواب باید بگوییم که همه این پروژه‌های آلت‌کوین سعی دارند به نحو بهتری از فناوری بلاک‌ چین Blockchain استفاده کنند و در زمینه‌های مختلفی مانند امور مالی، سلامتی، انرژی، امنیت، هوش مصنوعی، شبکه‌های اجتماعی، تدارکات، مالکیت محتوا و غیره تحول ایجاد کنند.

ارز‌های دیجیتال مختلفی که در حال حاضر در بازار وجود دارند دارای عملکرد‌های متفاوتی هستند. فناوری بلاک‌چین خود یکی از دلایل به وجود آمدن ارز‌های دیجیتال مختلف است زیرا زیرساخت این فناوری به گونه‌ای است که موقعیت‌هایی برای عملکرد‌های مختلف فراهم می‌کند. بنابراین ارز‌های دیجیتال مختلفی برای استفاده از این موقعیت‌های موجود خلق شده‌اند.

بلاک‌چین یک فناوری غیر‌متمرکز است که کسی آن را کنترل نمی‌کند؛ بنابراین هر فردی که دارای دانش لازم باشد و ایده‌ای نوین داشته باشد، قادر به بیرون دادن ارز دیجیتال مورد نظر خود است. اگر نگاهی به گذشته بیندازیم، متوجه می‌شویم که ساتوشی ناکاموتو Satoshi Nakamoto اولین کسی بوده که از فناوری بلاک‌چین استفاده کرده است. بعد از ساتوشی افراد دیگر هم متوجه شدند که آن‌ها هم می‌توانند از این فناوری استفاده کرده و نسخه‌های بهتری را ایجاد کنند.

در اینجا بود که افرادی مانند چارلی لی Charlie Lee که از مهندسان شرکت گوگل بود، وارد صنعت کریپتو شدند و ارز‌های دیجیتال خود را بیرون دادند. ارز دیجیتالی که چارلی بیرون داد، لایت‌کوین Litecoin نام داشت که یکی از اولین آلت‌کوین‌هایی است که وارد بازار ارز‌های دیجیتال شده است. طولی نکشید که افراد زیاد دیگری هم وارد این فضا شدند و سعی کردند چیزی بهتر از بیت‌کوین را ایجاد کنند.

مقایسه آلت کوین با بیت کوین

درست است که امروزه ارز‌های دیجیتال زیادی در بازار وجود دارند، اما همه این ارز‌ها متاثر از بیت‌کوین هستند و پرایس‌اکشن price action پادشاه ارز‌های دیجیتال بر کل بازار اثر‌گذار است. آلت‌کوین‌ها را در واقع می‌توان گونه‌های دیگری از بیت‌کوین تعبیر کرد زیرا اکثرا برای بهبود عملکرد بیت‌کوین و اضافه کردن ویژگی‌های جدید ظاهر شده‌اند.

اما توجه داشته باشید که همه آلت کوین‌ ها مانند هم نیستند. اگرچه تعدادی از آن‌ها واقعا قابلیت‌های جدیدی را به همراه دارند و برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند، آلتکوین‌هایی نیز وجود دارند که جز تبلیغات اغراق‌آمیز چیز دیگری ندارند. آلت‌کوین‌ها حجم بازار کمتری به نسبت بیت‌کوین دارند، بنابراین پتانسیل رشد و ضرر بیشتری نیز دارند.

 گاهی افراد رشد‌های سریع و عجیب و غریبی را از آلت‌کوین‌ها می‌بینند و به همین علت تشویق می‌شوند که در این ارز‌ها سرمایه‌گذاری کنند. اما توجه داشته باشید که این کوین‌ها می‌توانند ضرر‌های بسیار سنگینی را نیز به همراه داشته باشند و سرمایه فرد را به کلی نابود کنند. احتمالا همه شما ماجرای ارز دیجیتال لونا Luna را شنیده باشید که چندی پیش قیمت آن در عرض چند روز از حدود ۱۰۰ دلار به زیر یک سنت رسید. افراد زیادی در این ماجرا متحمل ضرر‌های سنگینی شدند.

مقایسه آلت‌کوین با بیت‌کوین

بیت‌کوین پایداری و ثبات بیشتری دارد و امروزه توسط بسیاری از تجار و کسب‌و‌کار‌ها به رسمیت شناخته شده است. احتمال از بین رفتن و صفر شدن بیت‌کوین بسیار کم است، در حالی که پروژه‌های آلت‌کوین چنین نیستند و پیش‌بینی آینده آن‌ها بسیار سخت است. سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین همواره امنیت بیشتری از سرمایه‌گذاری در ارز‌های دیجیتال دیگر دارد.

آلت‌ سیزن Alt season

آلت‌ سیزن یا فصل آلت‌کوین‌ها یکی از اصطلاحاتی است که در میان فعالان بازار کریپتو مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر شما قصد دارید در ارز‌های دیجیتالی غیر از بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنید باید با مفهوم آلت‌سیزن آشنا شوید و بدانید چه زمانی برای کسب سود وارد بازار شوید.

آلت‌سیزن به زمانی گفته می‌شود که آلت‌کوین‌ها در بازار کریپتو عملکرد بهتری نسبت به بیت‌کوین دارند و میزان رشد آن‌ها از رشد پادشاه ارز‌های دیجیتال بیشتر است. بنابراین به هر موقعیتی در بازار کریپتو که در آن آلت‌کوین‌ها رشد بیشتری را از بیت‌کوین تجربه کنند، اصطلاحا آلت‌سیزن یا فصل آلت‌کوین‌ها گفته می‌شود.

 آلت‌سیزن

در این دوره معمولا دامنیننس بیت‌کوین پایین می‌رود و مقدار آن به نسبت زمان شروع دوره کمتر می‌شود. در ادامه مبحث دامیننس بیت‌کوین را  به طور کامل توضیح خواهیم داد.

دامیننس بیت کوین

دامیننس بیت‌کوین به اندازه حجم بازار بیت‌کوین به نسبت آلت کوین‌ ها اشاره دارد. مثلا اگر حجم کل بازار کریپتو یک ترلیون دلار باشد و حجم بازار بیت‌کوین در این میان ۶۰۰ میلیارد دلار باشد، دامیننس بیت‌کوین ۶۰ درصد خواهد بود. همان طور که گفته شد، در آلت‌سیزن دامیننس بیت‌کوین پایین می‌رود، پس دامیننس مفهومی است که باید برای سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو مورد توجه قرار گیرد. دامیننس به ما نشان می‌دهد که چه زمانی سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین مناسب است و چه زمانی باید پورتفوی خود را به سمت آلت کوین‌ها گرایش دهیم.

آلت کوین‌ها چگونه کار می‌کنند؟

آلت کوین‌ ها مشابه بیت‌کوین کار می‌کنند. در اینجا نیز از یک کلید خصوصی برای انتقال پرداختی‌ها بین کیف پول‌ها استفاده می‌شود. بلاک‌چین در مورد آلت کوین‌ها نیز به عنوان یک دفتر کل عمل می‌کند و سوابق تراکنش را برای همیشه در خود نگه می‌دارد، به طوری که هیچ یک از این سوابق را نتوان تغییر داد. تامین امنیت بلاک‌چین از طریق اثبات‌های ریاضیاتی انجام می‌گیرد و از این طریق، تراکنش‌ها در بلاک‌ها تصویب می‌شوند.

آلت کوین‌ها چه مزایایی دارند؟

آلت‌کوین‌ها را می‌توان برای مقاصد مختلفی مورد استفاده قرار داد. با این که بیت‌کوین اولین ارز دیجیتال بود اما فناوری پروتکل‌های جدید از بیت‌کوین خیلی پیشی گرفته‌اند. به عنوان مثال با این که یکی از اهداف بیت‌کوین انجام تراکنش‌های ناشناس بود اما فناوری آن در انجام این هدف ناموفق بوده است.

تراکنش‌های بیت‌کوین به کمک اسم مستعار انجام می‌شود؛ به این معنی که این تراکنش‌ها بین آدرس‌های بیت‌‌کوین انجام می‌شود که به صورت تصادفی شکل می‌گیرند. این آدرس‌ها مجموعه‌ای از اعداد و شماره‌ها هستند. با گذر زمان و افزایش تراکنش‌ها، می‌توان آن‌ها را به یک آدرس خاص منتسب کرد. از آنجایی که تراکنش‌ها روی بلاک چین ثبت می‌شوند، همه می‌توانند به آ‌ها دسترسی داشته باشند و الگوی خرید کاربر را دنبال کنند.

یکی از آلت کوین‌هایی که حریم خصوصی بهتری فراهم می‌کند، مونرو Monero نام دارد که در فضای زیرزمینی اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای حفظ هویت کاربر، مونرو از فناوری امضاهای زنجیره‌ای (ring signature) استفاده می‌کند که هویت فرستنده را مخفی می‌کند و آدرس‌های موقت ایجاد می‌کند که فرستنده یک بار آن‌ها را ایجاد می‌کند.

تنوع آلت کوین‌ها

یکی از قابلیت‌های آلت کوین‌ها موضوع تنوع است. ایده اصلی پشت تنوع این است که تمام تخم مرغ‌های خود را درون یک سبد قرار ندهید. به صورت ایده‌آل وقتی سرمایه‌گذاری در سبد سرمایه‌گذاری خود ۵ دارایی دارد، کاهش ۲۰ درصدی قیمت یکی از آن‌ها همراه با افزایش ۲۰ درصدی یکی دیگر از آن‌ها می‌شود. هر چند چنین شرایط ایده‌آلی خیلی کم پیش می‌آید.

تنوع آلت کوین ها

سرمایه‌گذارها می‌توانند از مزایای تحقیقاتی استفاده کنند که به بررسی رابطه بین قیمت ارزهای مختلف می‌پردازد. چنین تحقیقاتی وجود دارند؛ به عنوان مثال، تحقیقات نشان می‌دهند که بیت‌کوین و لایت کوین همدیگر را از نظر قیمتی دنبال می‌کنند. هر چند رابطه بین بیت‌کوین و سایر ارزها کمی پیچیده‌تر است.

گاهی اوقات چندین ارز از جمله بیت کوین در یک جهت حرکت می‌کنند. البته گاهی اوقات هم یک ارز بدون ارتباط با سایر ارزها، قیمتش بالا و پایین می‌شود. سرمایه‌گذارهایی که می‌خواهند روی آلت‌کوین‌ها سرمایه‌گذاری کنند باید بدانند که این یک سرمایه‌گذاری پر ریسک است. به همین دلیل قبل از خرید باید مطالعات دقیقی روی موضوع صورت بگیرد.

انواع آلت کوین‌ها

اینک شاهد حضور آلت‌کوین‌های زیادی در بازار ارز‌های دیجیتال هستیم. این آلت‌کوین‌ها عملکرد‌های متفاوتی دارند و بر همین اساس به انواع مختلفی نیز تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه آن‌ها را ذکر می‌کنیم.

استیبل کوین‌ها Stablecoins

استیبل‌کوین‌ ارز‌های دیجیتالی هستند که به یک ارز دیجیتال دیگر، ارز فیات و یا یک کالای قابل‌معامله متصل شده‌اند و در نتیجه کمترین نوسان را در مقایسه با دیگر ارز‌های دیجیتال دارند. مثلا تتر Tether یکی از استیبل‌کوین‌هایی است که به دلار متصل شده و قیمت آن همواره در حد دلار است.

استیبل‌کوین‌ها در معرض نوسانات شدید روزانه نیستند، بنابراین برای اموری مانند پرداختی‌ها، وام و غیره مناسب هستند. هیچ فردی تمایل ندارد که حقوق روزانه خود را با ارز دیجیتالی بگیرد که نوسانات زیادی داشته باشد و ممکن باشد در اثر نوسانات درصد زیادی از حقوق خود را از دست دهد. پس استیبل‌کوین‌ها اختراعی جالب در فضای ارز دیجیتال هستند که کاربرد‌های این فضا را بسیار بیشتر می‌کنند.

ارز‌های دیجیتال مبتنی بر استخراج

این آلت‌کوین‌ها با استفاده از الگوریتم گواه اثبات کار (Proof of work) استخراج می‌شوند. در اینجا کوین‌های جدید از طریق حل مسائل دشوار ایجاد می‌شوند و از این طریق بر تعداد بلاک‌ها افزوده می‌شود. بسیاری از ارز‌های دیجیتال اولیه مانند بیت‌کوین و لایت‌کوین بر مبنای این الگوریتم کار می‌کنند.

توکن‌های کاربردی (utility tokens)

این نوع کوین‌ها در داخل یک پلتفرم و برای دریافت یک سرویس مورد استفاده قرار می‌گیرند. یک نوع رایج از این توکن‌ها استاندارد ERC20 اتریوم است. این توکن‌ها برای خرج شدن در داخل یک اکوسیستم بلاک‌چینی خاص ایجاد شده‌اند. ارز دیجیتال سیا Sia یکی از این نوع آلت‌کوین‌هاست که به عنوان راه‌حلی برای ذخیره‌سازی غیر‌متمرکز ایجاد شده است.

توکن‌های اوراق بهادار (security tokens)

این توکن‌ها به عنوان قرارداد‌های سرمایه‌گذاری عملکرد دارند و خریداران این توکن‌ها از مواردی مانند اشتراک درآمد و بالا رفتن ارزش توکن انتظار سود دارند. این توکن‌ها معمولا در معرض مقررات سخت هستند و هر کسی نمی‌تواند به خرید و انتقال آن‌ها بپردازد.

توکن‌های غیر‌مثلی (NFT)

توکن غیر‌مثلی یک دارایی رمزنگاری‌شده بر بستر بلاک‌چین است که کد‌های شناسایی منحصر‌به‌فردی دارد. این نوع توکن‌ها دارای مجموعه داده‌هایی هستند که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کنند. چنین توکن‌هایی در قرارداد‌های هوشمند ذخیره می‌شوند. کاربران توانایی کپی کردن و یا تقسیم کردن این نوع توکن‌ها را ندارند.

توکن‌های غیر‌مثلی (NFT)

از جمله کاربرد‌های این توکن‌ها می‌توان به موارد کلکسیونی، موسیقی، کار هنری و بازی‌های ویدیویی اشاره کرد. امروزه توکن‌های غیر‌مثلی کاربرد‌های زیادی پیدا کرده‌اند و هنرمند‌های زیادی وارد عرصه استفاده از آن‌ها شده‌اند.

میم‌کوین‌ها (Meme Coins)

میم‌کوین‌ها در جریان شوخی‌ها و ماجرا‌های اجتماعی ایجاد می‌شوند که معمولا فناوری قوی و مستحکمی پشت آن‌ها نیست. دوج کوین Dogecoin مشهورترین این نوع آلت‌کوین‌هاست که توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است. میم‌کوین‌ها معمولا برای مدت کوتاهی به محبوبیت می‌رسند که این محبوبیت تحت تاثیر سرمایه‌گذاران و افراد برجسته‌ای است که از آن‌ها حمایت می‌کنند. تبلیغات این افراد برجسته بیشتر برای کسب سود در مدتی کوتاه است.

توکن‌های حاکمیتی (governance token)

توکن‌های حاکمیتی حقوق خاصی را برای نگه‌دارندگان خود در داخل یک بلاک‌چین خاص ایجاد می‌کنند. مثلا این افراد می‌توانند در رای‌گیری‌ها و تصمیم‌گیری‌های پروتکل شرکت کرده و بر آینده آن تاثیر بگذارند. از آنجا که این توکن‌ها ارز بومی یک بلاک‌چین خاص هستند و برای مقاصد آن بلاک‌چین مورد استفاده قرار می‌گیرند، به نوعی می‌توان گفت که آن‌ها نیز جز توکن‌های کاربردی هستند. اما به هر حال این توکن‌ها ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی نیز دارند و بد نیست که آن‌ها را در طبقه‌ای جداگانه قرار دهیم.

مزایا و معایب آلت کوین‌ها

آلت‌کوین‌ها معمولا نسخه‌های بهبود‌یافته‌ای به نسبت بیت‌کوین هستند و برای جبران پاره‌ای از کمبود‌ها ایجاد شده‌اند. آلت‌کوین‌هایی که کاربرد‌های زیادی دارند، احتمال بقای آن‌ها بیشتر است. مثلا اتریوم کاربرد‌های بسیار گسترده‌ای دارد و احتمال از بین رفتن آن در آینده بسیار کم است. یکی از مزایای دیگر آلت‌کوین‌ها این است که سرمایه‌گذاران گستره وسیعی برای انتخاب دارند و می‌توانند در بخش‌های مختلف اقتصاد کریپتویی سرمایه‌گذاری کنند.

از طرف دیگر، آلت‌کوین‌ها معایبی نیز دارند. مثلا حجم بازار آن‌ها در بسیاری از موارد کم است و به راحتی دستخوش نوسانات می‌شوند. فعالیت سرمایه‌گذاران در این بازار معمولا کم است و این باعث به وجود آمدن مشکل نقدینگی می‌شود. سرمایه‌گذاری در آلت‌کوین‌ها بسیار مشکل است و تشخیص کاربرد‌های واقعی این ارز‌ها بسیار تخصصی است. آلت‌کوین‌های مرده زیادی اینک در بازار وجود دارند که دلار‌های سرمایه‌گذاران را به فنا خواهند داد.

قدرت آلت کوین‌ها

یکی از دلایل قدرت آلت‌کوین‌ها، نرخ بازگشت سود خیلی خوب آن‌ها بوده است. داستان‌های زیادی وجود دارد که چطور افراد به کمک بیت‌کوین و افزایش قیمت آن، توانسته‌اند میلیونر شوند؛ هر چند که بیت‌کوین تنها ارز دیجیتال نیست که شاهد افزایش قیمت بوده است.

شرکت‌های زیادی دست به فروش توکن‌های دیجیتال زده‌اند و در بعضی موارد آلت‌کوین‌هایی که فروخته‌اند شاهد افزایش قیمت زیادی بوده است. به عنوان مثال، توکن‌های اتر در سال ۲۰۱۴ به قیمت ۰،۳۱۱ دلار فروش می‌رفت و در ماه ژوئن ۲۰۱۷ قیمت آن‌ها به ۴۱۴،۷۶ دلار رسید؛ این رشدی ۱۳۰،۰۰۰ درصدی است. اتر دومین ارز بزرگ بازار است که در بستر اتریوم به کار می‌رود. در این بستر می‌توانید اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بسازید که به وسیله قراردادهای هوشمند کار می‌کنند. نئو (NEO) ارز دیگری است که سودآوری خیلی بیشتری داشته است. این ارز شاهد ۱۶۰،۰۰۰ درصد رشد بوده است. قیمت عرضه اولیه آن ۰،۰۳۲ دلار بود که در ادامه به ۵۲،۶۳ دلار رسید.

بهترین آلت کوین‌ها برای سرمایه‌گذاری در سال 2023

USDC یا همان ارز دیجیتال تتر یکی از بهترین استیبل‌کوین‌هایی است که می‌توان خرید و به آینده آن امیدوار بود. این استیبل‌کوین توسط دامنه‌ای بنام سنتر Centre صادر شده و یک سرمایه‌گذاری مشترک بین سیرکل Circle و کوین‌بیس Coinbase است. این استیبل‌کوین به دلار آمریکا متصل است و به خوبی توسط نهاد‌های مالی ایالات متحده قانون‌گذاری شده است که این بسیاری از نگرانی‌ها را در مورد USDC برطرف کرده است.  

بیت‌کوین یکی از ارز‌های دیجیتال مبتنی بر استخراج است. خرید پادشاه ارز‌های دیجیتال مخصوصا در شرایط کنونی بازار بسیار مناسب به نظر می‌رسد. بیت‌کوین پناهگاهی امن برای سرمایه‌گذاران است و می‌تواند همواره قدرت خرید افراد را حفظ کرده و در مقابل تورم مقاومت کند.

بایننس‌کوین BNB توکن کاربردی بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان است و سرمایه‌گذاری در آن به نظر معقول می‌رسد. دارندگان این کوین می‌توانند از مزایایی مانند ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در ترید‌های خود در بایننس برخوردار شوند. بایننس صرافی بزرگی است که توانسته در شرایط مختلف بازار به کار خود ادامه دهد و اینک بایننس تبدیل به اکوسیستمی بسیار وسیع شده است. پس داشتن بایننس‌کوین می‌تواند به نوعی شریک شدن در آینده این صرافی بزرگ باشد.

آی‌ان‌اکس INX یکی از توکن‌های اوراق بهادار موجود در بازار است که تا به حال عملکرد خوبی داشته است. این توکن توسط شرکت INX Limited صادر شده است و دارندگان آن می‌توانند در درآمد این شرکت شریک شوند. البته همان طور که گفته شد، خرید این نوع توکن‌ها برای همه سرمایه‌گذاران میسر نیست و سرمایه‌گذاری در آن‌ها برای هر کسی توصیه نمی‌شود.

Souls of Nature یکی از پروژه‌های آینده‌دار در فضای توکن‌های غیر‌مثلی است که در مراحل اولیه است و هنوز وارد بازار نشده است. این پروژه دارای جامعه قوی و خلاقی است. اکانت تویتر آن‌ها بسیار فعال است و در آن‌جا می‌توان از بسیاری از اخبار مربوط به این پروژه آگاه شد. قرار است که این پروژه در سه ماه سوم سال 2022 وارد بازار شود.

انتخاب بهترین میم‌کوین برای سرمایه‌گذاری دشوار و گیج‌کننده است و تبلیغات موجود در این فضا به حدی است که سرمایه‌گذاران را متوجه بسیاری از حقایق نمی‌کند. از جمله میم‌کوین‌های برجسته‌ای که توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده‌اند می‌توان به دوج‌کوین، شیبا Shiba و آکیتا‌اینو Akita Inu اشاره کرد.

یونی‌سواپ Uniswap یکی از توکن‌های حاکمیتی برجسته‌ای است که برای سرمایه‌گذاری مناسب به نظر می‌رسد. یونی‌سواپ اولین صرافی غیر‌متمرکزی بود که رویکردی نوین را در پیش گرفت و مشکل نقدینگی فضای صرافی‌های غیر‌متمرکز را حل کرد.

البته توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری در ارز‌های دیجیتال بسیار پرریسک است و هرگز نباید برای سرمایه‌گذاری در این فضا به گفته‌های دیگران اکتفا کنید. سرمایه‌گذاری در آلت‌کوین‌ها نیازمند دانش، تحقیق و تجربه بسیار است. این نوشتار تنها جنبه آموزشی دارد و هرگز نباید آن را به عنوان توصیه‌ای برای سرمایه‌گذاری تلقی کنید.

تشخیص آلت کوین‌های تقلبی

متاسفانه آلت‌کوین‌های تقلبی و اسکم scam زیادی در فضای کریپتو موجود هستند که سرمایه افراد تازه‌وارد را می‌بلعند. روش‌های زیادی برای تشخیص آلت‌کوین‌های اسکم وجود دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

۱- مراجعه به وب‌سایت پروژه مورد نظر و خواندن وایت‌پیپر whitepaper آن می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد مشروعیت پروژه به ما بدهد. در وایت‌پیپر از اصول بنیادین و فنی پروژه صحبت می‌شود و معمولا پروژه‌های خوب جزئیاتی مانند نام توکن، منبع کد قرارداد هوشمند و آدرس خالق توکن را در اختیار عموم قرار می‌دهند. پروژه‌ای که چنین اطلاعاتی را کامل بیرون نداده است، زیاد قابل اعتماد نیست و باید به آن شک کرد.

۲- ردیابی خالقان پروژه و بررسی اعضای تیم می‌تواند اطلاعات بسیاری در مورد آینده پروژه را نشان دهد. سابقه خالقان پروژه و مسئولیت‌های پیشین آن‌ها بسیاری از مسیر آینده پروژه مورد نظر را نشان می‌دهد. همواره نسبت به پروژه‌هایی که دارای تیم ناشناس هستند مشکوک باشید و سعی کنید از سرمایه‌گذاری در چنین پروژه‌هایی خوددداری کنید.

۳- مواظب تبلیغات افراد متقلب باشید. این افراد سهمی از پروژه مورد نظر دارند و یا مقدار زیادی از یک آلت کوین خاص را خریده و سعی در بالا بردن قیمت آن دارند. این افراد با درست کردن محتوا‌های متنی و ویدیویی اقدام به فریب افراد می‌کنند. در اینجاست که ضرورت تحقیق عمیق خود را نشان می‌دهد.

۴- پروژه‌هایی را که وعده سود زیاد در زمان کوتاه می‌دهند، جدی نگیرید. هر گونه سرمایه‌گذاری اصولی برای پیش بردن وعده‌های خود به زمان نیاز دارد و یک‌شبه نمی‌توان به این وعده‌ها جامه عمل پوشاند.

تشخیص آلت‌کوین‌های تقلبی

۵- به یو‌آرال URL سایت‌های پروژه‌ها دقت کنید. اگر آیکون قفل را در نوار آدرس نمی‌بینید، به امنیت آن وبسایت مشکوک شوید. همچنین بررسی کنید که وبسایت مورد نظر از https استفاده کند نه http زیرا این مورد دوم نشانه عدم امنیت وبسایت مورد نظر است.

آینده آلت کوین‌ها

پروژه‌های آلت‌کوین زیادی در فضای کریپتو موجود هستند که هر کدام ادعا می‌کنند که قابلیت‌های نوینی را وارد این فضا کرده‌اند. حقیقت این است که بسیاری از این پروژه‌ها در آینده باقی نخواهند ماند. احتمالا در آینده بسیاری از آلت‌کوین‌ها ادغام شوند و تنها چند پروژه که دارای اصول بنیادین قوی هستند، در فضای کریپتو باقی بمانند.

آینده آلت‌کوین‌ها

سخن پایانی

آلت کوین‌ها را می‌توان برای هدف‌های مختلفی از جمله انجام تراکنش‌های سریع‌تر و ناشناس مورد استفاده قرار داد. بعضی از این کوین‌ها سودآوری خیلی زیادی هم برای سرمایه گذاران خود به ارمغان آورده‌اند. آلت‌کوین‌ها می‌توانند به شدت سودآور باشند به شرطی که قبل از خرید و فروش به دقت روی آن‌ها تحقیق انجام شده باشد. از آنجا که صنعت کریپتو فناوری جدیدی است که باید با احتیاط در آن گام برداشت. اگر قصد سرمایه‌گذاری در آلت‌کوین‌ها را دارید و می‌خواهید از این طریق پورتفولیوی خود را متنوع کنید، بسیار احتیاط کنید. نظر شما چیست؟ آینده آلت‌کوین‌ها را چگونه می‌بینید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.