دوشنبه 10 اردیبهشت 1403

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که توانسته در چند سال اخیر همیشه خود را در بالای فهرست برترین ارزهای دیجیتال نگه دارد. شبکه پالیگان به بیان ساده یک راهکار برای بهبود مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم از طریق راه‌حل زنجیره‌های لایه دوم است. به‌طورکلی بلاک‌چین‌های لایه دو موجب افزایش سرعت پردازش تراکنش‌ها و کاهش کارمزدها می‌شوند. یکی از نکات جالب‌توجه در شبکه پالیگان، خلاقیت بنیان‌گذارانش در انتخاب نام مناسب است. کلمه Polygon در لغت به معنای «چندوجهی» است؛ درست مانند خود شبکه که با ارائه راهکارهای متنوع، ماژولار (بخش – بخش) و چندوجهی سعی بر افزایش امنیت و مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم دارد.

پالیگان اینترنت بلاک‌چین‌ها است. این شبکه با ارائه زیرساخت اتصال بلاک‌چین‌ها به یکدیگر، امکان تأمین امنیت آن‌ها از طریق اتریوم یا ماژول‌های ابداعی دیگر را فراهم می‌کند. درواقع شبکه بلاک‌چین Polygon برای توسعه‌دهنده‌ها زیربنای ساخت یک شبکه بلاک‌چین اختصاصی با ترکیبی از بهترین ویژگی‌ها را ایجاد کرده است.

پالیگان چه مشکلی را حل می‌کند؟

شبکه اصلی اتریوم همواره به دلیل محبوبیت زیاد و رشد تعداد کاربران که در نهایت منجر به افزایش تعداد تراکنش‌ها می‌شود با ازدحام و در نتیجه افزایش کارمزد شبکه مواجه است. در این شرایط کاربران نیاز به استفاده از راه‌حل جایگزینی دارند که ضمن فراهم‌آوری امنیت شبکه اتریوم، سریع‌تر و ارزان‌تر باشد. پالیگان از چند راهکار برای مقیاس‌پذیری برای شبکه اتریوم از جمله Optimistic Rollups ، ZkRollups و StarkWare’s Validium پشتیبانی می‌کند. این روش از طریق ایجاد یک SDK جدید پیاده‌سازی می‌شود و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد برنامه‌های غیرمتمرکز یا DAppها را بر روی زیرساخت‌های اتریوم، که حالا به کمک پالیگان مقیاس‌پذیرتر شده، بسازند.

تاریخچه و بنیان‌گذاران رمزارز پالیگان

تاریخچه و بنیان‌گذاران رمزارز پالیگان

هسته اولیه شبکه پالیگان سال ۲۰۱۷ در کشور هند شکل گرفت. پالیگان زاییده ایده‌های توسعه‌دهندگان باتجربه اتریوم یعنی Jaynti Kanani، Sandeep Nailwal، Anurag Arjun و Mihailo Bjelic بود. بعد از شکل‌گیری هسته اولیه و پس از آزمون و خطاهای بسیار، شبکه Matic در سال ۲۰۲۰ به طور رسمی آغاز به کار کرد. این شبکه توانست در مدت کوتاهی، توجه برخی از برندهای برتر دنیای مالی غیرمتمرکز از جمله Decentraland و MakerDAO را به خود جلب کند.

در بین بنیان‌گذاران پالیگان نام آقای Jaynti Kanani بیشتر از سایر افرادی که در این پروژه مشارکت داشتند به چشم می‌خورد. او فرزند یک کارگر معدن است که در خانه‌ای کوچک در حومه احمدآباد، زندگی می‌کرد. خانواده آقای کانانی به حدی فقیر بودند که اغلب برای پرداخت شهریه مدرسه فرزندشان با مشکل مواجه می‌شدند. در آن زمان بزرگ‌ترین آرزوی کانانی، یافتن شغلی مناسب برای پرداخت بدهی‌های پدرش بود. آقای کانانی با تلاش زیاد و استفاده از فرصت‌های موجود سرنوشت خود و خانواده‌اش را به‌کلی تغییر دهد. Jaynti Kanani الان بنیان‌گذار و مدیرعامل یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های بلاک‌چینی به ارزش بازار بالغ بر ۷ میلیارد دلار است. تیم پالیگان در اولین اقدام خود برای جذب سرمایه در آوریل سال ۲۰۱۹ در یک دوره ۲۰ روزه، با فروش ۱.۹ میلیارد توکن MATIC معادل ۵.۶ میلیون دلار رمزارز اتریوم جمع‌آوری کرد.

تغییر نام یا ری‌برندینگ از متیک به پالیگان

در سال ۲۰۲۱ و در پی معضلات مربوط به ازدحام شبکه اتریوم، افزایش کارمزدهای این شبکه موجب نارضایتی بسیاری از کاربران شد. در این شرایط تیم پالیگان که در آن زمان ماتیک یا متیک (MATIC) نام داشت، تصمیم به توسعه هر چه بیشتر پروژه خود گرفت. این شبکه با مأموریتی بزرگ‌تر به پالیگان (Polygon) تغییر نام داد.

شبکه Matic Network در فوریه سال ۲۰۲۱ (بهمن و اسفند ۱۳۹۹) اعلام کرد که نام تجاری خود را به پالیگان تغییر می‌دهد. از آن به بعد نام شبکه از Matic Network به Polygon تغییر کرد و توکن بومی این شبکه نیز بدون تغییر و با نام MATIC مجدداً معرفی شد. برند جدید نشان از یک تغییر استراتژیک برای تبدیل‌شدن به یک سرویس‌دهنده لایه دوم اتریوم داشت. تیم پالیگان بعد از اتمام فرایند ری‌برندینگ (Rebranding) از نقشه راه جدید خود برای پذیرش فناوری‌های نو مانند رول‌آپ‌ها و والادیوم رونمایی کرد.

شبکه پالیگان چه هدفی را دنبال می‌کند؟

شبکه پالیگان چه هدفی را دنبال می‌کند؟

هدف اصلی ارز دیجیتال Polygon ارائه چارچوبی برای ساخت شبکه‌هایی است که می‌توانند به یکدیگر متصل شوند. پالیگان از ویژگی‌های نوآورانه‌ای مانند رول‌آپ‌های ZK برای پردازش دسته‌ای تراکنش‌ها، خارج از زنجیره اصلی اتریوم استفاده می‌کند. این راهکار و روش‌های دیگری که جلوتر به‌صورت کامل به آن‌ها اشاره می‌کنیم باعث پردازش تراکنش‌ها به‌صورت تقریباً فوری و لحظه‌ای می‌شود. پالیگان موفق شده تا حدودی به هدف اصلی خود، یعنی مقیاس‌پذیرتر کردن اتریوم جامه عمل بپوشاند. این موضوع مزیت ویژه‌ای در رقابت با سایر پروژه‌ها برای این شبکه به‌حساب می‌آید.

شبکه پالیگان چگونه کار می‌کند؟

شبکه پالیگان با ارائه راه‌حل «راه‌اندازی با یک کلیک» از بلاک‌چین‌های از پیش پیکربندی شده، برای پردازش انواع دستورات و تراکنش‌های یک قرارداد هوشمند در شبکه اتریوم استفاده می‌کند. رویکرد اختیاری و ماژولار پالیگان در انتخاب سرویس‌های موردنیاز توسعه‌دهندگان مفهومی به‌نام «امنیت به‌عنوان یک سرویس» را به دنیای بلاک‌چین آورد.

زنجیره اصلی رمزارز پالیگان، Polygon PoS Chain است که یک لایه امنیتی مبتنی بر اثبات سهام را به همه زنجیره‌های توسعه‌یافته با Polygon اضافه می‌کند. ارز دیجیتال پالیگان راه‌حل‌های متعددی را برای افزایش مقیاس‌پذیری اتریوم به کار می‌گیرد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم. تاکنون ۹ راهکار اصلی از سوی این شبکه معرفی شده که برخی از آن‌ها اکنون قابل استفاده‌اند و برخی دیگر روی شبکه آزمایشی در دست توسعه قرار دارند. این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • Polygon PoS: زنجیره جانبی سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) که امنیت آن توسط مجموعه‌ای از ولیدیتورها تأمین می‌شود
  • Polygon zkEVM: اولین راهکار متن‌باز برای استفاده از گواهی‌های «اثبات با دانش صفر» و سازگار با ماشین مجازی اتریوم
  • Polygon Supernets: سرویس نقطه‌به‌نقطه پالیگان برای ساخت و اجرای بلاک‌چین‌های اختصاصی کاربران
  • Polygon Avail: بلاک‌چینی ماژولار برای دسترسی به داده‌های تراکنش‌ها در زنجیره‌های مستقل و افزایش مقیاس‌پذیری
  • Polygon Zero: رولاپ دانش صفر با مقیاس‌پذیری بسیار بالا و کاملاً سازگار با شبکه و ماشین مجازی اتریوم
  • Polygon Miden: ماشین مجازی تورینگ کامل مبتنی بر پروتکل zk-STARK برای افزایش امنیت تراکنش‌ها در اتریوم
  • Polygon Nightfall: رولاپ آپتیمیستیک برای بهبود حریم خصوصی کاربران از روش اثبات با دانش صفر
  • Polygon Edge: زیرساخت ماژولار و قابل‌توسعه برای ساخت شبکه‌های بلاک‌چین خصوصی یا عمومی سازگار با اتریوم
  • Hermez: رولاپ دانش صفر متن‌باز برای افزایش امنیت و پردازش گروهی تراکنش‌ها برای انتقال ارزان توکن‌ها روی شبکه اتریوم
  • :Polygon ID راهکار بهبود اثبات هویت و بهبود وضعیت حریم شخصی کاربران برای امکان تعامل قابل‌اعتماد با خدمات وب ۳
شبکه پالیگان چگونه کار می‌کند؟

ارز دیجیتال متیک (MATIC) چیست و چه کاربردی دارد؟

ارز دیجیتال ماتیک یا متیک که با نماد MATIC در صرافی‌های ارز دیجیتال به چشم می‌خورد، توکن بومی شبکه بلاک‌چین پالیگان بر بستر بلاک‌چین اتریوم و با استاندارد ERC-20 است. در حقیقت این توکن، ارز رایج این شبکه برای پرداخت هزینه‌ها از سوی توسعه‌دهنده‌هایی است که می‌خواهند از نرم‌افزارها و زیرساخت‌های پالیگان برای ایجاد بلاک‌چین‌های سازگار با اتریوم، توسعه قراردادهای هوشمند، ساخت بازی‌ها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز استفاده کنند. از مهم‌ترین کاربردهای توکن پالیگان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حاکمیت: هولدرهای ارز دیجیتال متیک می‌توانند با سپرده‌گذاری توکن خود در تصمیمات حاکمیتی شبکه شرکت کنند و در موفقیت شبکه سهیم باشند.
  • استیکینگ و تأمین امنیت: از ارز دیجیتال متیک می‌توان برای استیکینگ (سپرده‌گذاری) در شبکه پالیگان استفاده کرد. این کار به بهبود امنیت و پایداری شبکه کمک می‌کند.
  • کارمزد تراکنش: هزینه تراکنش‌هایی که به‌جای اتریوم در این شبکه لایه دو انجام می‌شود، به‌جای اتر (ETH) با متیک پرداخت می‌شود.

بد نیست برای آگاهی بیشتر با توکنومیک (Tokenomic) یا اقتصاد توکنی این شبکه نگاهی به وضعیت عرضه این توکن داشته باشیم. تعداد کل توکن‌های MATIC ده میلیارد واحد در نظر گرفته شده و نحوه توزیع آن به شرح زیر است:

  • ۳.۸درصد برای فروش خصوصی
  • ۴درصد برای مشاوران پروژه
  • ۱۲درصد برای عملیات داخل شبکه
  • ۱۶درصد برای تیم بنیان‌گذار
  • ۱۹درصد برای فروش در عرضه اولیه صرافی بایننس
  • ۲۱.۸۶ درصد برای بنیاد پالیگان
  • ۲۳.۳۳ درصد برای اکوسیستم

بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال پالیگان

ارز دیجیتال متیک که در بین علاقه‌مندان به دنیای رمزارز، بیشتر با نام ارز دیجیتال پالیگان شناخته می‌شود، در ابتدا توکنی بر روی شبکه اتریوم بود و سپس با توسعه بیشتر، زنجیره اصلی خود با نام پالیگان را راه‌اندازی کرد. ارز دیجیتال متیک یا پالیگان در حال حاضر علاوه بر زنجیره اصلی خود یعنی Polygon، بر روی زنجیره‌های بسیاری همچون: اتریوم (ETH -ERC20)، سولانا (Solana) و بایننس اسمارت چین (BSC – BEP20) قابل‌جابه‌جایی است. براین‌اساس کیف پول‌های زیر که از شبکه‌های یاد شده استفاده می‌کنند انتخاب مناسبی برای ذخیره یا هولد ارز دیجیتال پالیگان هستند:

  • تراست ولت – Trust Wallet
  • اتمیک ولت – Atomic Wallet
  • هیپو ولت – Hippo Wallet
  • متامسک – MetaMask
  • لجر – Ledger
  • گواردا – Guarda Wallet

بر اساس داده‌های وب‌سایت معتبر Coinmarketcap، مرورگر بلاک‌چین اوکی لینک (OKLink) در کنار مرورگر اصلی پالیگان یعنی پالیگان اسکن (PolygonScan) به‌خوبی امکان پیگیری تراکنش‌ها بر اساس فیلترهای مختلف مانند هش تراکنش یا آدرس کیف پول را به کاربران می‌دهد.

آینده سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال پالیگان

آینده سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال پالیگان

جای نگرانی نیست اگر به آینده رمزارز متیک یا همان ارز دیجیتال پالیگان علاقه دارید، اما هنوز در این مورد مردد هستید. ما سعی می‌کنیم شما را با چند محصول محبوب از پلتفرم پالیگان و دو رقیب اصلی آن آشنا کنیم تا بتوانید با آگاهی بیشتر و خیالی آسوده سبد سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال خود را بسازید.

شبکه پالیگان دو رقیب اصلی دارد. پولکادوت با نماد DOT و کازماس با نماد ATOM دو رقیب برجسته پالیگان هستند. تیم Polygon تلاش کرده شبکه خود را با ماشین مجازی اتریوم (EVM) به‌صورت کامل سازگار کند تا از این طریق توسعه‌دهندگانی که از قبل با Solidity (زبان برنامه‌نویسی بومی اتریوم) کار می‌کردند به‌راحتی از پالیگان استفاده کنند. این استراتژی ممکن است تا حدودی پالیگان را از رقبای دیگرش برتر کند.

از طرفی برای اینکه بفهمیم شبکه پالیگان توانسته در عمل نظر توسعه‌دهندگان را به خود جلب کند به چند پروژه که از زیرساخت‌های Polygon به‌عنوان یک راه‌حل مقیاس‌پذیری استفاده کرده‌اند اشاره می‌کنیم:

  • پلتفرم EasyFi – در حوزه سرمایه‌گذاری غیرمتمرکز
  • پلتفرم Polymarket – در حوزه پیش‌بینی بازار
  • پلتفرم Aavegotchi – در حوزه بازی و NFT

نحوه خرید، فروش و معامله توکن MATIC

برای خرید، فروش و معامله توکن متیک یا ارز دیجیتال پالیگان با نماد MATIC می‌توانید از بخش «اکسکوینو مارکت» پلتفرم مبادلات رمزارز اکسکوینو یا بخش «تبدیل» اکسکوینو استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای اطلاع از طرح‌های «استیکینگ» و «صندوق مشارکت» ارز دیجیتال MATIC در اکسکوینو، با همکاران ما در واحد پشتیبانی تماس بگیرید.

همچنین ببینید

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

معرفی ارز دیجیتال با پشتوانه طلا

ارز دیجیتال با پشتوانه طلا، توکن‌های با پشتوانه طلا یا رمزارزهای با پشتوانه طلا، گروهی …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.