ارز دیجیتال کرو دائو CRV چیست و چه آینده ای دارد؟
ارز دیجیتال کرو دائو CRV چیست و چه آینده ای دارد؟

ارز دیجیتال کرو دائو CRV چیست و چه آینده ای دارد؟

ارز دیجیتال کرو دائو توکن که با نماد اختصاری CRV نمایش داده می‌شود، یک توکن مبتنی بر اتریوم است و به اکوسیستم کرو فایننس (Curve.fi)، صرافی غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک‌چین، این امکان را داده تا به عنوان یک بازارساز خودکار عمل کند. CRV در واقع یک توکن منحصربه‌فرد است که از پتانسیل بازار مالی غیرمتمرکز بهره برده است.

در این مقاله قصد داریم با این توکن و جزئیات مربوط به آن بیشتر آشنا شویم.

فهرست مطالب با دسترسی سریع

کرو فایننس و رمز ارز CRV چیست؟

کرو فایننس (Curve Finance) یک صرافی غیر متمرکز یا دکس (DEX) است که فرایند مبادله توکن‌های مختلف ERC-20 را تسهیل کرده و برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال خصوصا استیبل‌کوین‌‌ها در حوزه دیفای مورد استفاده قرار می‌گیرد. توکن این پروتکل رمز ارز CRV نام دارد.

صرافی کرو فایننس از زمان آغاز به کار خود یعنی در ژانویه سال ۲۰۲۰، به‌سرعت به یک بازیگر اصلی در سیستم مالی غیر متمرکز تبدیل شد. این پروتکل بر روی بلاک‌چین شبکه اتریوم ساخته شده است. ارائه ابزاری مناسب برای کاربران به منظور کسب بازدهی از ارزهای دیجیتال و ترید برخی از رمز ارزها و آلت‌کوین‌ها به صورت غیر متمرکز، این پروتکل را به سرعت به یکی از بزرگترین پروتکل‌ها در حوزه امور مالی غیر متمرکز یا همان دیفای تبدیل کرد.

کرو فایننس و رمز ارز CRV چیست؟
کرو فایننس و رمز ارز CRV چیست؟

تاریخچه قیمت ارز دیجیتال Curve Dao Token

توکن کرو (CRV) زمانی که راه‌اندازی شد یعنی در آگوست ۲۰۲۰، با قیمت ۵۴ دلار ترید می‌شد. در همان ماه، این ارز دیحیتال توانست بالاترین رکورد قیمتی خود را در سطح ۶۰،۵ دلار ثبت کند. اما مدتی بعد از این رکورد قیمت curve dao token به سرعت به ۱۵ دلار سقوط كرد و با در پیش‌گرفتن روند نزولی، به پایین‌ترین سطح ماهانه خود در ۲،۵۵ دلار رسید.

در پایان ماه آگوست و ابتدای سپتامبر همان سال، قیمت کرو دائو دوباره به ۳ دلار و بعد ۴ دلار برگشت. این توکن در اولین روز سپتامبر حتی توانست تا ۵٫۷۹ دلار هم افزایش پیدا کند و همین موضوع هم باعث شد این توکن دوباره وارد یک سیکل خرسی شود. این مسئله تا حدی پیش رفت که در پایان ماه سپتامبر، قیمت این ارز دیجیتال به زیر ۱ دلار رسید.

تاریخچه قیمت ارز دیجیتال Curve Dao Token
تاریخچه قیمت ارز دیجیتال Curve Dao Token

در ماه اکتبر، قیمت CRV کمتر از ۱ دلار باقی ماند و در ۲۵ همان ماه، این توکن پایین‌ترین قیمت تاریخی خود را در محدوده ۰،۳۳ دلار تجربه کرد. بعد از آن و تا پایان سال ۲۰۲۰، توکن کرو دائو یک روند تقریباً خنثی و ثابتی را طی کرد و تغییرات قیمتی محسوسی نداشت.

تا اینکه در ژانویه سال ۲۰۲۱ و همزمان با شروع روند صعودی بازار ارزهای دیجیتال، قیمت توکن کرو هم تا ۲،۸۷ دلار جهش یافت. روند صعودی این توکن تا اواخر ماه فوریه با ثبت اوج ۳،۸۷ دلاری ادامه داشت، تا اینکه در پایان ماه به ۱٫۶۱ دلار سقوط کرد. از مارس تا می سال گذشته یعنی ۲۰۲۱، قیمت این توکن بیشتر در محدوده ۲ تا ۴ دلار قرار داشت.

بنیانگذاران کرو فایننس چه کسانی هستند؟

بنیان‌گذار و مدیرعامل صرافی کرو فایننس، میخائل ایگوروف (Michael Egorov)، یک دانشمند روسی است که سابقه فعالیت در شرکت‌های فعال حوزه کریپتو را در کارنامه خود دارد. در سال ۲۰۱۵، آقای ایگوروف یک شرکت رمز ارزی فعال را با نام NuCypher تاسیس کرد که در زمینه ایجاد زیرساخت و پروتکل فعالیت داشت. وی در مقام مدیر فناوری ارشد این شرکت مشغول به کار شد. علاوه‌براین، ایگوروف بنیان‌گذار یک بانک و شبکه وام‌دهی غیرمتمرکز به نام LoanChain هم بوده است.

در آگوست سال ۲۰۲۰، ایگوروف در واکنش به قدرت رأی دادن در پروتکل یرن فایننس (yEarn.Finance)، تعداد زیادی از توکن‌های CRV را قفل کرد و در این مرحله، ۷۱ درصد از قدرت حکمرانی در شبکه را به خود اختصاص داد.

بنیانگذاران کرو فایننس
بنیانگذاران کرو فایننس را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟

کرو فایننس و رمز ارز CRV چگونه کار می‌کند؟

همانطور که پیشتر هم توضیح داده شد کرو فایننس پروتکلی با تمرکز بر ارائه یک بستر به کاربران برای معامله و خرید فروش آسان دارایی‌های مبتنی بر اتریوم است.

سوالی که در اینجا ممکن است برای خیلی‌ها پیش بیاید این است که به جز‌ تمرکز روی استیبل‌کوین‌های دلار آمریکا مانند تتر (USDT)، دای (DAI) و یو‌اس‌دی‌سی (USDC) و توکن‌های بیت‌کوین مبتنی بر اتریوم مانند RenBTC و Wrapped Bitcoin، چه عاملی کرو فایننس را از یک صرافی DEX و رمز ارز CRV را از دیگر رمز ارزهای حوزه دیفای متمایز می‌کند؟ هرچند پاسخ به این سوال تا حدودی پیچیده است، اما باید بگوییم این تفاوت در نحوه معاملات و تامین نقدینگی خلاصه می‌شود.

بر خلاف صرافی‌های غیر متمرکز سنتی که برای مطابقت سفارشات خرید به سفارشات فروش احتیاج دارند، کرو فایننس برای تقویت نقدینگی بازارهای خود از الگوریتم یا الگوریتم‌های سازنده بازار استفاده می‌کند. این امر Curve Finance را به یک پروتکل بازارساز خودکار (Automated Market Maker) که به اختصار به آن AMM می‌گویند، تبدیل می‌کند.

کرو فایننس و رمز ارز CRV چگونه کار می‌کند؟
کرو فایننس و رمز ارز CRV چگونه کار می‌کند؟

اهداف CRV چیست؟

به عبارت ساده، CRV یک صرافی مختص به استیبل‌کوین‌ها است، که به شما امکان تجارت این توکن‌ها را می‌دهد. استیبل‌کوین‌ها به رمزارز‌هایی اطلاق می‌شود که دارای قیمت نسبتاً پایدار است و معمولاً از طریق اتصال به کالا، ارز یا تنظیم عرضه توسط الگوریتم هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از ویژگی‌ها و شاخصه های منحصربفرد CRV این است که کارمزد و تغییرات ارزشی کمی دارد. Curve Finance همچنین به شکل non-custodial عرضه می‌شود. یعنی هیچ شخصی حتی طراحان این پروژه به وجوه و دارایی‌های شما دسترسی نداشته و این خود شما هستید که مدیریت بودجه خود را به دست می گیرید.

اهداف CRV چیست؟
اهداف CRV چیست؟

ارز دیجیتال CRV چیست؟

CRV توکن حاکمیتی سازمان مستقل و خودگردان غیر متمرکز کرو فایننس به نام CurvDAO است. این ارز دیجیتال با یک نرخ رو به کاهش بین تامین‌کنندگان نقدینگی این پروتکل توزیع می‌شود.

  • حاکمیت: کرو فایننس یک صرافی غیر متمرکز و مبتنی بر جامعه است. تصمیمات مربوط به این پلتفرم توسط هولدرهای رمز ارز CRV که توکن‌های خود را برای رای‌دهی از طریق قفل‌کردن در این پروتکل به veCRV تبدیل کرده‌اند، نهایی می‌شوند.
  • پاداش: پاداش و مشوق‌های استخرهای نقدینگی بسته به سهم تامین‌کنندگان لیکوئیدیتی به صورت CRV  به آن‌ها پرداخت خواهد شد.
  • توکن سوزی رمز ارز CRV: البته تمامی کارمزدهای معاملات بین LPها توزیع نمی‌شود. بخش کوچکی از این کارمزدها جمع‌آوری شده و با هدف کاهش عرضه CRV، سوزانده خواهد شد.
ارز دیجیتال CRV چیست؟
ارز دیجیتال CRV چیست؟

دلیل منحصر به‌ فرد بودن کرو دائو توکن

توکن CRV پروژه‌ نسبتاً جدیدی به‌شمار می‌رود که در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ با رشدی جدی مواجه شد و امکان مبادله استیبل کوین‌های مشابه و توکن‌های ERC-20 را با لغزش و کارمزدهای کم برای کاربران خود فراهم کرد.

فناوری استفاده‌شده در کرو دائو توکن که کرو فایننس را به یک تبادل جذاب در بخش دیفای تبدیل کرده، آن را منحصر‌به‌فرد می‌کند. Curve DAO به‌جای تکیه بر دفترهای سفارش، استخرهای نقدینگی را براساس قراردادهای هوشمند تشکیل می‌دهد که به‌عنوان یک بازارساز خودکار عمل می‌کنند.

درحالی‌که تجارت توکن‌ها و استیبل کوین‌ها میان معامله‌گران و پروتکل‌های مبادله انجام می‌شود، کاربران با بهترین مسیرها برای مبادلات خود ارتباط دارند. به لطف فناوری و ظرفیت آن برای مبادله توکن‌ها و استیبل کوین‌ها با بهترین نرخ‌ها، Curve مترادف با امور مالی غیرمتمرکز شده است.

دلیل منحصر به‌ فرد بودن کرو دائو توکن
دلیل منحصر به‌ فرد بودن کرو دائو توکن

خرید ارز دیجیتال CRV چگونه است؟

برای خرید ارز دیجیتال CRV در ابتدا می توانید در یکی از صرافی‌هایی که از این رمز ارز پشتیبانی می‌کند ثبت‌نام و احراز هویت کنید. البته لازم است که بدانید کاربران ایرانی قادر نخواهند بود تا این ارز دیجیتال را به صورت مستقیم از صرافی‌های خارجی خریداری کنند و برای این کار ابتدا باید یکی از استیبل‌کوین‌ها را تهیه نموده و آن را در صرافی ها به رمزارز CRV تبدیل نمایند.

هرچند همانطور ک می‌دانید بسیاری از صرافی‌های خارجی به طور کل فعالیت کاربران ایرانی را محدود کرده و به آنها اجازه فعالیت و کار در پلتفرم این صرافی ها را نمی‌دهند. همین مسئله هم باعث شده هر روزه به تعداد افرادی که وارد صرافی‌های ایرانی می‌شوند اضافه شود.

خرید ارز دیجیتال CRV چگونه است؟

صرافی اکسکوینو به عنوان نخستین شرکت دانش بنیان در زمینه ارائه کیف پول رمز ارز و در قالب پلتفرم جامع خدمات رمز ارزها فعالیت خود را از سال ۱۳۹۶ با مجوز معاونت علمی ریاست‌جمهوری آغاز کرده است. اگر شما هم تمایل به خرید و فروش یا مبادله رمز ارز کرو دائو (CRV) را دارید از هم اکنون می‌توانید به این ارز دیجیتال را در کنار فهرست وسیع رمز ارزها در پلتفرم اکسکوینو دسترسی داشته باشید.

از نمونه‌های صرافی‌های رمز ارز مطرح خارجی که ارائه دهنده توکن CRV هستند به موارد زیر می‌توان اشاره داشت:

  • Huobi Global
  • OKEx
  • FTX
  • CoinTiger
  • Gate.Io

کیف پول ارز دیجیتال CRV

رمزارز CRV یکی از توکن های ERC-20 است و توکن اصلی پلتفرم به شمار می‌رود که در بلاک‌چین اتریوم کار می‌کند. شما می‌توانید این ارز دیجیتال را در انواع مختلفی از کیف پول‌ها ذخیره کنید.

کیف پول ارز دیجیتال CRV

در حال حاضر انواع مختلفی از کیف پول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارند که شما می‌توانید بسته به نیاز و خواسته‌های خودتان برای ذخیره سازی رمزارزها از آنها استفاده کنید. در ادامه به تعدادی از کیف پول‌هایی که از ارز دیجیتال کرپ دائو پشتیبانی می‌کنند اشاره خواهیم کرد:

۱- کیف پول سخت افزاری لجر Ledger

این کیف پول یکی از بهترین گزینه ها برای ذخیره سازی ارز دیجیتال CRV به شمار می رود. اگر می خواهید از امنیت کاملی برخوردار باشید، کیف پول لجر می تواند بهترین گزینه برای ذخیره سازی رمزارز شما باشد.

۲- کیف پول سخت افزاری ترزور Trezor

ترزور یکی دیگر از کیف پول‌های سخت افزاری مطرح و معتبر برای نگهداری رمزارز CRV محسوب می‌شود که همانند کیف پول لجر از امنیت بالایی برخوردار است. اما به دلیل قیمت بالایی که کیف پول‌های سخت‌افزاری دارند، کاربران ترجیح می‌دهند از کیف پول‌های نرم افزاری به جای آنها استفاده کنند.

۳- کیف پول موبایلی تراست Trust

کیف پول تراست یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌ها در بین سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال است. این کیف پول مورد حمایت رسمی صرافی معروف بایننس است. کیف پول تراست را می‌توانید در هر دو نسخه اندروید و iOS دانلود و استفاده نمایید.

۴- کیف پول اتمیک Atomic

کیف پول اتمیک به عنوان یکی از کیف پول‌های چند پلتفرمی است که علاوه بر ارز دیجیتال CRV بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال دیگر پشتیبانی می‌کند.

۵- کیف پول اکسکوینو

شما همچنین می‌توانید این ارز دیجیتال را در کیف پول خود در صرافی اکسکوینو ذخیره کنید. این کیف پول که توسط یک تیم فنی متخصص ساخته شده یکی از بهترین و امن‌ترین کیف پول‌هایی است که کار با آن برای تمامی کاربران آسان و راحت است.

دارندگان کیف پول اکسکوینو‌ به راحتی می‌توانند طیف وسیعی از رمز ارزها از جمله ارز دیجیتال کرو دائو را در محیطی امن خریداری کرده، به ارزهای دیگر تبدیل کنند و با معامله در این حوزه به کسب سود بپردازند.

نسخه اندرویدی این کیف پول را می‌توانید از طریق برنامه گوگل‌پلی (Google Play) دانلود و نصب کنید و بعد از انجام مراحل احراز هویت به انجام معاملات و تراکنش‌های مورد دلخواهتان بپردازید.

کیف پول اکسکوینو
کیف پول اکسکوینو

۵- کیف پول مای اتر MyEther

کیف پول مای اتر این امکان را به کاربران داده تا تمامی توکن‌های موجود بر بستر اتریوم از جمله CRV را در آن ذخیره کنند. این کیف پول یک راه حل مبتنی بر وب به سرمایه گذاران ارائه می‌دهد و به این ترتیب می‌توانند از هر جایی وارد سیستم شوند.

صرافی خرید و فروش ارز دیجیتال CRV

جفت‌های ارزی CRV در صرافی‌های بین‌المللی مختلفی مانند بایننس، Gate.io، کوین‌بیس، کوکوین و بسیاری صرافی‌های دیگر در دسترس کاربران قرار دارد.

با توجه به تحریم‌های موجود عیلیه کاربران ایرانی برای انجام معاملات در اکثر این صرافی‌ها، توصیه می‌شود پیش از ثبت نام و اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال CRV، حتما از عدم نیاز به احراز هویت در این صرافی‌ها اطمینان حاصل کنید.

همانگونه که پیشتر اشاره شد صرافی اکسکوینو با برخورداری از بستری امن و مطمئن برای کاربران عزیز این ا مکان را برای آنها فراهم آورده تا به طیف وسیعی از رمز ارزها دسترسی داشت و با خیال راحت و سرعت بالا به انجام معاملات و خرید و فروش رمز ارزهای مورد علاقه خود از جمله ارز دیجیتال CRV بپردازند.

امنیت شبکه کرو دائو توکن

ایمنی شبکه کرو دائو به‌ لطف ممیزی منظم قراردادهای هوشمند که برای ایجاد استخرهای نقدینگی کاربرد دارد، تامین می‌شود. قراردادهای هوشمند درحالی‌که توسط پروتکل Curve.fi اداره شده، در شبکه اتریوم میزبانی می‌شوند.

توکن Curve DAO روی شبکه اتریوم اجرا می‌شود که در حال حاضر از ساز و کار اثبات کار (Proof of Work) به اثبات سهام (Proof of Stake) در حال انتقال است. PoS یک پروتکل مقرون‌به‌صرفه و کم‌مصرف‌تر از PoW است.

امنیت شبکه کرو دائو توکن
امنیت شبکه کرو دائو توکن

روش‌های سودآوری با توکن CRV چیست؟

توکن CRV تقاضای فوق‌العاده‌ای دارد و بسیاری از سرمایه گذاران رمزارزها در پی توکن CRV هستند. یکی از راه‌های بدست آوردن این توکن، تهیه نقدینگی در استخرهای Curve Finance است. استخرهای استیبل‌کوین شامل دو بخش اصلی استخرهای وام و استخرهای تشویقی هستند. Compound، Y، PAX و BUSD مجموعه‌ استخرهای وام این توکن را تشکیل می دهند..

استخرهای وام نشان می‌دهند که شما با اعطای نقدینگی در این استخرها قصد پرداخت سود و هزینه‌های معاملاتی را دارید. در استخرهای وام‌دهنده خطر ارائه نقدینگی به طور قطع با عدم قطعیت همراه است. خطر این مجموعه‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد.

  • مشکلات مربوط به پروتکل وام و قرارداد هوشمند
  • مشکلات منحنی قراردادهای هوشمند
  • مشکلات سیستماتیک استیبل‌کوین‌ها در استخرهای نقدینگی

استخر تشویقی sUSD مجموعه استخرهای پاداش CRV است.

در این استخر، سود کاربران از طریق استیبل‌کوین ها تامین نمی‌شود، بلکه پاداش خود را به صورت کوین‌های SNX و CRV ارائه دریافت می‌کنند. اگرچه sUSD استخر جدیدی است اما بالاترین سود‌دهی تاکنون به این استخر نقدینگی تعلق داشته است. این استخر نتیجه همکاری بین Curve و Synthetix است.

ویژگی­ های ارز دیجیتال CRV

به تمام کاربرانی که از روز اول در پلتفرم کرو، نقدینگی ارائه داده‌اند، بر اساس میزان و مدت‌زمان سرمایه آن‌ها، پاداش اهدا می‌شود. کاربران این پاداش‌ را در قالب ارز دیجیتال CRV دریافت می کنند. اگر کاربری مایل به تأمین نقدینگی پلتفرم نباشد، اما قصد خرید این ارز دیجیتال را داشته باشد، می‌تواند آن را از طریق صرافی‌های غیرمتمرکز موجود در بازار تهیه و خریداری کند.

نحوه این کار بدین‌صورت است که کاربر با تبدیل پول خود به سایر پول‌های موجود در سایت www.curve.fi، نقدینگی شبکه را فراهم کرده و به ازای کار خود توکن CRV دریافت می‌کند.

به‌زودی این توکن در صرافی‌های مختلف قابل معامله خواهد بود. برخلاف سایر صرافی‌های غیرمتمرکز که به سفارشات فروش کاربر، برای مطابقت سفارشات خرید آن احتیاج دارند، صرافی کرو از الگوریتم‌های سازنده بازار برای تقویت نقدینگی بازارهای خود استفاده می‌کند. این امر موجب می‌شود که پلتفرم کرو به یک پروتکل بازار ساز خودکار که به‌اختصار به آن AMM می‌گویند، تبدیل شود.

آینده ارز دیجیتال کرو دائو

پروتکل کرو فایننس جزو پروژه‌های موفق در حوزه دیفای به شمار می‌رودو حتی شاید بتوان آن را رقیبی برای یونی‌سواپ (Uniswap) در نظر گرفت.

اما Curve Finance برای رسیدن به جایگاه یونی‌سواپ و تبدیل‌شدن به یک صرافی غیرمتمرکز محبوب، راه طولانی در پیش دارد.

 آینده ارز دیجیتال کرو دائو
آینده ارز دیجیتال کرو دائو

این پروژه در حال حاضر جزو ۱۰ پروژه اول دیفای از منظر دارایی ذخیره شده محسوب می‌شود. اما این نکته را باید در نظر داشته باشید که فعالیت در این پروتکل مانند سایر پروتکل‌های دیفای دارای خطرات و ریسک‌های مختص به خود است و به همین دلیل توصیه می‌کنیم چنانچه قصد استفاده و فعالیت در این پروژه را دارید، پیش از هرگونه اقدام تحقیق و بررسی بیشتری انجام داده و با تمامی خطرها و ریسک‌های آن آشنا شوید.

کلام آخر

اگرچه ارز دیجیتال کرو دائو برای تریدرهایی که قصد دارند در معاملات دیفای به سود برسند بسیار مفید است، اما هدف اصلی تیم توسعه‌دهنده این رمزارز، عرضه یک توکن قدرتمند برای اداره صرافی کرو و تحقق سازمان خودگردان غیرمتمرکز CurveDAO است.

این سازمان قصد دارد، از طریق بلاک‌چین اتریوم، به دارندگان کرو دائو توکن (Curve DAO Token) این امکان را داده تا با استفاده از یک شبکه غیرمتمرکز، در صرافی کرو فعالیت کنند. این سیستم باعث می‌شود تا عملکرد تأیید تراکنش‌ها در صرافی بهبود یابد و قدرت تصمیم‌گیری دارندگان Curve DAO Token بیشتر شود.

سلب مسئولیت: این مقاله فقط برای اهداف آموزشی گردآوری شده است و نباید به عنوان توصیه مالی در نظر گرفته شود چرا که بازار ارزهای دیجیتال نوسانات زیادی دارد. هر سرمایه‌گذار باید قبل از تعهد به سرمایه‌گذاری، دیدگاه‌های متعددی را بررسی کند و با تمام مقررات محلی آشنا باشد.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.