تا یک درصد بازگشت دارایی در کمپین گنجینو!

رفتن به کمپین
آموزش ارز دیجیتال

آموزش تحلیل تکنیکال – بخش سوم: خط روند

در بخش دوم از سری دوره آموزش تحلیل تکنیکال، با ساختار انواع نمودارها آشنا شدیم. در این مرحله می‌خواهیم با خطوط روند آشنا شویم، خطوطی که به تریدرها کمک می‌کند تا در تصمیمات خود کمتر دچار خطا و فریب شوند.

خط روند، بیانگر صعودی و یا نزولی بودن یک روند است، خطی که نمودار با آن بارها برخورد می‌کند و پدیدارنده یک روند می‌شود. خط روند تشابه زیادی با خطوط حمایت و مقاومت دارد و تابع خواص مشابهی می‌باشد. اما فراموش نکنید که این خطوط و کلیه تحلیل‌ها فقط احتمال موفقیت شما را در ترید بیشتر می‌کند و هرگز در بازارهای مالی بویژه بازار رمز ارزها هیچ پیش بینی قطعیت ندارد.

خطوط روند به دو شکل صعودی و نزولی ظاهر می‌شوند و دانش رفتار آن‌ها یکی از بنیادی‌ترین ابزار در حرفه معامله‌گری است.

  • خط روند نزولی

تشخیص صحیح خط روند بسیار مهم است، زیرا در میان کندل‌های رنگارنگ موجود بر روی نمودار برداشت‌های بسیاری می‌توان کرد که بسیاری از آن‌ها می‌تواند اشتباه باشد. برای تشخیص و ترسیم خط روند در نمودار بازارهای مالی، باید سقف‌ها و یا کف‌های قیمتی ایجاد شده در پایین ترین نقطه کندل‌ها را به هم متصل کنید تا شکل روند نزولی به صورت ساده‌تری نمایان شود. یکی از مهم‌ترین نکات در پیدا کردن خطوط این است که برای رسم خط روند معتبر، حداقل به سه نقطه احتیاج داریم و با اتصال دو نقطه و یا اتصال نقاطی که کاملا به خط برخورد نکرده‌اند، آن خط روند هرگز معتبر نخواهد بود.

   –  شکل الگو در روند نزولی

از آن‌جایی که نمی‌توان از هر نقطه به هر نقطه یک خط رسم کرد و نام آن را خط روند گذاشت، برای رسم خط روند باید دقت کنیم که روند حاکم کدام است و نحوه واکنش قیمت و حجم معاملات و شمایل کندل‌ها هنگام برخورد با خط روند باید با دقت بررسی شود. به شکل زیر توجه کنید:

- شکل الگو در روند نزولی

   –  بررسی اعتبار الگو در روند نزولی

اعتبار یک الگو بسیار حائز اهمیت است. زیرا یک الگوی کم اعتبار ارزش آنالیز و بررسی کردن را ندارد. از طرفی، هر چقدر اعتبار الگو بیشتر باشد، احتمال موفقیت در معامله نیز بالاتر می‌رود. برای بررسی اعتبار خط روند راهکارهای زیادی ارائه شده است که مهم‌ترین آنها عبارتند از میانگین فاصله، تعداد برخورد، طول خط روند و حجم معاملات.

  • میانگین فاصله

فاصله نقاط و تعداد برخورد از نظر تحلیل‌گران ارزهای دیجیتال بسیار حائز اهمیت است. بررسی‌ها نشان داده است که هرچه قدر فاصله میان نقاط برخورد با خط روند بیشتر باشد، یعنی بازگشت قیمت از پایین به سمت خط روند نزولی با فواصل زمانی بیشتری اتفاق بیافتد، پس از شکسته شدن خط روند، صعود قیمت بعد از عبور از خط روند بیشتر خواهد بود. مانند شکل زیر:

میانگین فاصله

  • تعداد برخورد

در یک روند نزولی، هرچه تعداد برخورد قیمت با خط روند نزولی بیشتر باشد، پس از شکست خط روند، رشد قیمت بیشتر خواهد شد. این بدان معناست که خریداران در انتظار خرید در قیمت‌های پایین‌تر هستند و هر چقدر روند بیشتر ادامه پیدا می‌کند، خریداران بیشتری در سطوح پایین‌تر تجمع پیدا می‌کنند و طولانی شدن روند موجب تجمع و طمع بیشتر خریداران برای خرید در سطوح پایین‌تر می‌شود. اما به محض شکسته شدن خط روند، خریداران به سرعت اقدام به خرید می‌کنند، چرا که می‌دانند از بازار جا خواهند ماند و قیمت به پایین‌ترین سطح خود رسیده است و اکنون زمان تغییر روند است. این مسئله خود باعث انفجار قیمت پس از شکسته شدن یک خط روند می‌شود.

تعداد برخورد

  • طول خط روند

طول خط روند نیز تعبیر و دلیل مشابهی با تعداد برخورد با خط روند دارد. به این صورت که طول خط روند به نسبت بازه زمانی که خط روند رسم می‌شود، احتمال رشد قیمت پس از پایان دوره روند نزولی را بیشتر خواهد کرد.

  • حجم معاملات

روند حجم معاملات همزمان با کاهش قیمت در بازه روند نزولی بر عملکرد قیمت پس از شکست خط روند نزولی موثر است و پیش از معامله و در هنگام تحلیل باید آن‌را در نظر بگیرید. به این صورت که هرچه قدر روند حجم معاملات هم راستای روند، نزولی باشد، رشد قیمت پس از پایان دوره روند نزولی بیشتر خواهد بود.

حجم معاملات

   –  هدف الگو در روند نزولی

حال پس از یادگیری شکل الگوها و درک رفتار آن‌ها، باید نحوه محاسبه هدف الگو را بیاموزیم تا بتوانیم در صورت تشخیص درست، کسب سود کنیم. یادگیری این بخش و به خاطر سپاری آن بسیار مهم است، زیرا قیمت در ۸۰ درصد مواقع به هدف الگو می‌رسد و تشخیص نقطه پایانی خط روند می‌تواند بسیار سودآورد باشد. هدف الگو در روند نزولی از نقطه آغاز شکست خط روند به ارتفاع قاعده مثلث‌های زیر خط روند نزولی است و با یک اندازه گیری ساده می‌توانید حدود رشد قیمتی پس از شکست روند را محاسبه و محدوده فروش خود را بیابید. به شکل زیر دقت کنید:

   -  هدف الگو در روند نزولی

  • خط روند صعودی

خط روند صعودی دارای تفاوت‌های بخصوصی با خط روند نزولی است. از این رو، می‌بایستی این دو الگو را به صورت جداگانه بررسی کنیم تا عملکردهای آن‌ها را با یکدیگر اشتباه نگیریم. اصلی‌ترین تفاوت میان خط روند صعودی و نزولی درصدهای متفاوتی است که اهداف این خطوط دنبال می‌کنند. لذا تفاوت میان این دو را به خوبی به‌خاطر بسپارید.

 

   –  شکل الگو در روند صعودی

اگر در یک روند صعودی، کف‌های قیمتی ایجاد شده ( سطوح حمایتی و یا مقاومتی) را با خطی به‌هم وصل کنیم، روند صعودی ترسیم می‌شود. همانطور که در رسم خط روند بیان کردیم، در روند صعودی نیز حداقل سه نقطه برای رسم روند مورد نیاز است تا خط روند از اعتبار کافی برخوردار شود. شکل زیر را با دقت بررسی کنید:

   -  شکل الگو در روند صعودی

   –  بررسی اعتبار الگو در نمودار صعودی

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، خط روندی که با دو نقطه به هم شروع می‌شود، نمی‌تواند در بلند مدت دوام بیاورد. از آنجا که خطوط روند بیانگر حمایت و مقاومت نیز هستند، در نتیجه حتی اگر فاصله دو نقطه از هم زیاد هم باشد، بازهم ارزش چندانی ندارد. برای بررسی اعتبار الگو در نمودار صعودی نیز مانند بررسی اعتبار الگو در نمودار نزولی، از پارامترهای زیر استفاده می‌کنیم.

  • میانگین فاصله نقاط در خط روند صعودی

فاصله نقاط برخورد با خط روند، درست مانند خط روند نزولی حائز اهمیت است. به این‌صورت که هرچه فاصله میان نقاط برخورد بیشتر شود، اعتبار الگو افزایش می‌یابد.

نکته آماری: خطوط روندی که میانگین فاصله برخودرهایشان کمتر از ۲۸ کندل بوده، پس از شکست خط روند به طور میانگین ۱۴ درصد کاهش قیمت داشته اند؛ لذا، هرچه فاصله میان برخورد قیمت با خط روند صعودی بیشتر باشد، پس از شکست خط روند، کاهش قیمت بیشتر خواهد شد.

میانگین فاصله نقاط در خط روند صعودی
فاصله برخورد قیمت با خط روند صعودی و تاثیر روی عملکرد آن
  • تعداد برخورد در خط روند صعودی

می‌دانیم که برخورد قیمت با خط روند در مناطق حمایت و مقاومت رخ می‌دهد؛ لذا فاصله برخورد قیمت با خط روند نه باید خیلی از هم فاصله داشته باشد و نه باید خیلی به هم نزدیک باشد. پس اگر خط روندی رسم شود که فاصله برخورد قیمت با خط روند بیش از حد به هم نزدیک یا دور باشد، آن خط روند معتبر نیست.

نکته آماری: در خطوط روندی که قیمت حداقل ۴ مرتبه با آن برخورد داشته باشد، پس از شکست خط روند، ۱۶ درصد کاهش قیمت می‌تواند ایجاد شود. در نتیجه، هرچه تعداد برخورد قیمت با خط روند صعودی بیشتر باشد، پس از شکست خط روند، کاهش قیمت بیشتر خواهد بود.

تعداد برخورد در خط روند صعودی

  • طول خط روند صعودی

شکسته شدن خطوط در روند بلند مدت نسبت به خطوط کوتاه مدت از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است و خطوط روند بلند مدت بهتر از خطوط روند کوتاه مدت عمل می‌کنند. منظور از بلند مدت و کوتاه مدت بسته به بازه زمانی که می‌خواهیم نمودار را بررسی کنیم متفاوت است. اما اینگونه باید تعبیر کنیم که نسبت به هر بازه زمانی و مقایسه آن با سایر نوسانات، تشخیص خط روند طولانی آسان است و با تمرین بیشتر قابل درک‌تر خواهد بود.

میانگین فاصله نقاط در خط روند صعودی

  • حجم معاملات در طول خط روند صعودی

روند حجم معاملات بر عملکرد قیمت پس از شکست خط روند صعودی نیز موثر است، اما تاثیر آن برعکس اثر حجم معاملات در خط روند نزولی است. اگر در طول خط روند صعودی، حجم معاملات افزایش یابد، پس از شکست خط روند، کاهش قیمت شدیدتر خواهد بود. به نحوی که اگر روند حجم معاملات صعودی باشد، قیت ۱۹ درصد کاهش و اگر روند حجم معاملات نزولی باشد، قیمت ۱۴ درصد می‌تواند کاهش یابد.

حجم معاملات در طول خط روند صعودی

   –  هدف الگوی روند صعودی

مشابه هدف الگوی خط روند نزولی، هدف الگوی خط روند صعودی نیز پس از شکست، سقوط قیمتی به اندازه ارتفاع آخرین برخورد قیمت به سقف مقاومتی تا لبه سطح حمایتی خواهد داشت.

امکان رسیدن به هدف در الگوی روند صعودی ۶۳ درصد است؛ یعنی، در ۶۳ درصد از مواقع، قیمت پس از شکستن روند، به هدف مورد نظر رسیده است.

شکل زیر را با دقت بررسی کنید.

   -  هدف الگوی روند صعودی

حال که با خطوط حمایت و مقاومت و خطوط روند به خوبی آشنا شدیم، در بخش بعد کانال قیمتی و ارتباط آن با خطوط روند را بررسی خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا