بلاک‌چین

ادعاهای بزرگ در مورد بلاک‌چین – پادکست

مفهوم بلاک‌چین برای اولین بار با پیدایش بیت‌کوین به وجود اومد و به دنیا معرفی شد. بیت‌کوین از این فناوری انقلابی برای ذخیره اطلاعات مربوط به دارایی کاربران استفاده کرد اما از اون زمان، بلاک‌چین در صنایع زیادی کاربرد داشته و دنیا رو دگرگون کرده.

امروز در پادکست رادیو اکسکوینو درباره تاثیرات و تحولاتی که بلاک‌چین ایجاد کرده صحبت می‌کنیم.

پادکست امروز را گوش کنید:

چند وقت پیش کوین تلگراف یه گزارش منتشر کرد که ادعا میکرد فناوری بلاک‌چین ممکنه بزرگترین نوآوری بشر از زمان راه‌اندازی اینترنت باشه. اما آیا واقعا همینطوره؟ اصلا کسی آینده مشخصی برای این فناوری متصور بشه ؟ برای گرفتن جواب این سوال ها با این اپیزود ما همراه باشید .

اکسکوینویی‌ها سلام. عصر شنبه 15 آّبان ماهتون بخیر.  من ساحل اختری و در اپیزود 97م رادیو اکسکوینو قراره ادعاهای بزرگ در مورد فناوری بلاک‌چین رو با شما بررسی کنیم.

خب همه میدونیم که فناوری بلاک‌چین یا سیستم دفتر کل غیر متمرکز همون زیرساختی هست که دنیای کریپتو روی اون بنا شده و طبیعتا یه سایتی مثل کوین‌تلگراف باید خیلی راجع به دفترکل توزیع شده غلوکنه. ولی باز هم نمیشه شباهت‌های بلاک‌چین را با بزرگترین اختراعات تاریخ بشری مثل رادیو، الکتریسیته و اینترنت نادیده گرفت.

البته ادعا در مورد اینکه کدوم اختراع خیلی مهمه و خیلی تاثیرگذار بوده بیشتر به نظر اشخاص بستگی داره و پیدا کردن خط کشی که فارغ از تعصبات، این ادعاها رو بسنجه سخته. مثلا مجله آتلانتیک در آمریکا، یه مقاله داره که میگه اختراعات بزرگ تاریخ، وجه های مشترکی دارن و میشه اونا را دسته بندی کرد.

بلاک‌چین هم این پتانسیل رو داره که تو چند تا از این دسته‌بندی‌ها قرار بگیره البته اگه بتونه واقعا زنجیره عرضه، نظام سلامت و یا زیر‌ساخت‌های آی‌تی رو  متحول کنه.

اگرچه هنوز ابهاماتی در مورد پتانسیل‌های بلاک‌چین وجود داره، ولی هواداران این فناوری سرسختانه اعتقاد دارن که سیستم دفتر کل توزیع شده میتونه خودش رو در بین بزرگترین اختراعات تاریخ بشری جا کنه.

بنابه نظر کارشناسا، نوآوری‌های مهم، اونایی هستن که بتونن فکر بشری رو از طریق توسعه امکانات خلاقه و ابرازی رشد بدن. اختراعاتی که جهان را تغییر دادن، مثل دستگاه چاپ، کاغذ و اینترنت، همگی راه‌های جدیدی برای انتقال و اشتراک‌گذاری دانش در اختیار افراد قرار دادن.

هواداران بلاک‌چین میگن این فناوری هم، با آسون کردن یک راه امن، مطمئن و قابل اعتماد برای انتقال اطلاعات و ارزش، اون هم بدون واسطه، داره همین هدف رو تحقق میبخشه.

یه نکته دیگه هم هست. برخی از مهمترین اختراعات و نوآوری های تاریخ بشر انقدر روزمره و عادی شدن که ما حتی متوجهشون هم نمیشیم. بیشتر آدما اصلا حواسشون نیست که سیمان یا سیستم فاضلاب چقدر زندگی‌هامون را تغییر و بهبود دادن.

بنابر همون کارشناسایی که در مجله آتلانتیک راجع به ویژگی‌های مهمترین اختراعات تاریخ بشری مطلب نوشتن، این یعنی بسیاری از مهمترین اختراعات تاریخ مثل سیمان و فاضلاب فناوری‌های زیرساختی هستن. برای اینکه بلاک‌چین به این جایگاه برسه، هنوز اونقدر استفاده فراگیر پیدا نکرده. بسیاری از فعالان ارزهای دیجیتال معتقدن که ارزهای فیات بالاخره یه روز جاشون را میدن به رمز ارزها. و خب از اونجایی که بلاک‌چین، زیر ساخت تمام تراکنش‌های کریپتو هست، این تغییر در صورت تحقق به معنی اینه که بلاک‌چین نقش ضروری در تمام تعاملات پولی که اتفاق خواهد افتاد خواهد داشت.

یه گروه دیگه از مهمترین اختراعات تاریخ، اونایی هستن که منجر به بهبود سلامت و طول عمر بیشتر بشر شدن: مثل پنی سیلین و واکسنها.

فناوری بلاک‌چین نمیتونه به طور مستقیم سلامت انسان را بهبود ببخشه ولی میتونه سیستم‌هایی که برای اشتراک اطلاعات و منابع پزشکی وجود دارن را بهتر کنه. اگه بلاک‌چین بتونه بخشی از نظام سلامت بشه، اونطوری که برخی پروژه‌ها دارن روش کار میکنن، انوقت میشه گفت این فناوری داره کمک میکنه تا درمان همه انواع بیماران و کلا زندگی زندگی بهبود پیدا کنه.

اما این همه کاربردهای فناوری بلاک‌چین نیست. فناوری بلاک‌چین همچنین میتونه برای رهگیری و رصد حرکت کالا و محموله‌ها استفاده بشه. بعضی از شرکت‌ها دارن با رصد مسمتر متغیرهای مهمی مثل دما و رطوبت از فناوری دفتر کل توزیع شده برای رهگیری محموله‌های فاسد شدنی استفاده میکنن.

 اگه اینطور پیش بره، بلاک‌چین میتونه خودش را در رده‌بندی نوآوری‌های رادیکالی مثل ماشین بخار و راه‌آهن قرار بده که هزینه حمل ونقل محموله ها را به شدت کاهش دادن.

ولی خب اشتیاق برای فناوری دفتر کل توزیع شده خیلی مونده تا جهانی بشه و الان بعد از گذشت بیش از ده سال هنوز تعداد کمی از افراد از رمز ارزها و یا سایر محصولات مرتبط با بلاک‌چین به طور روزانه استفاده می کنن.

 این در مقایسه با رادیو و الکتریسیته، یه «نرخ همه‌گیری کاربرد» خیلی آهسته را نشون میده. اگه بخوایم مقایسه کنیم، ظرف ده سال از لانچ اینترنت، صد‌ها میلیون انسان داشتن به طور روزانه از اینترنت استفاده می‌کردن.

یه عده هم در مورد راندمان و اثرگذاری فناوری بلاک‌چین در مقایسه با دیگر انواع دیتابیس‌ها نگرانی‌های جدی دارن. مثلا بلاک‌چین‌های بیت‌کوین و اتریوم خیلی در زمینه راندمان و مصرف انرژی بدنامی داشتن و حتی بلاک‌چین‌های بدون ماینینگ هم باز آهسته تر از سیستم‌های متمرکز بودن.

اگه بلاک‌چین میخواد در زمره برترین اختراعات تاریخ دسته‌بندی بشه باید به طور قانع کننده‌ایی برای خودش موارد کاربرد بهتر و بیشتری پیدا کنه.

همراهان عزیز رادیو اکسکوینو ضمن تشکر از همراهی شما تا این بخش از پادکست، به اطلاعتون میرسونم که شما میتونید برای شنیدن پادکست های ما به کانال ما در کست باکس و ناملیک مراجعه کنید . با رادیو اکسکوینو همراه باشید.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.