انجین کوین یک توکن است که روی شبکه بلاکچین اتریوم تعریف شده است.
ارز دیجیتال انجین کوین ENJ چیست و چه آینده ای دارد؟

ارز دیجیتال انجین کوین ENJ چیست و چه آینده ای دارد؟

لیست مطالب با دسترسی سریع

انجین کوین ENJ چیست؟

ENJ یک توکن ERC-20 بر روی بلاک‌چین اتریوم است که از قراردادهای هوشمند ERC-1155 پشتیبانی می‌کند. عرضه اولیه انجین کوین (ENJ) در نمایشگاه بین­‌المللی انجین کوین که از جولای تا نوامبر ۲۰۱۷ برقرار بود انجام شد و ارزش تقریبی ۲۲ میلیون دلار را به خود اختصاص داد.

در این نمایشگاه تقریباً ۸۰ درصد از کل توکن عرضه شده، فروخته شده و ۲۰ درصد باقیمانده نیز بین تیم موسس، شرکت و سرمایه گذاران تقسیم شده است. در سال ۲۰۱۷ که این پروژه با فروش توکن اختصاصی خود ترکیب شد، تقریباً ۳۵ میلیون دلار سود به‌دست آورد. در حال حاضر انجین کوین در میان ۱۰۰ رمزارز برتر قرار دارد.

این رمز ارز در بازی‌های آنلاین و چندین وب‌سایت مختلف استفاده می‌شود. انجین کوین را می‌توان به سایر دارایی‌های دیجیتال مثل آیتم‌های بازی یا طلای مخصوص بازی تبدیل کرد.

 انجین کوین ENJ چیست؟
انجین کوین ENJ چیست؟

تاریخچه انجین کوین

رمزارز انجین کوین در ابتدا با قیمت ۰.۰۱۷ دلار در صرافی‌های مختلف معامله می‌شد، اما پس از نوسانات کمی که تجربه کرد توانست رشدی را آغاز کند که شروع این صعود از اوایل ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ یعنی آخرین روزهای سال میلادی بود. قیمت این رمزارز پس از رشدی که داشت تا ۰.۴۴ دلار در ۶ فوریه سال ۲۰۱۸ رسید.

اما این صعود همیشگی نبود و پس از آن تاریخ، افت قیمتی که انجین کوین در پیش گرفت تا قیمت ۰.۱۰ دلار ادامه پیدا کرد که البته پس از آن افت شدید که به مدت یک ماه به طول انجامید، این رمزارز با شیب بسیار ملایم روندی نسبتا نزولی را به خود گرفت و این روند نزولی با نواسانات مختصر را تا مارچ سال ۲۰۱۹ ادامه داد، در ماه مارچ رشدی خوب را به خود دید و تا محدوده‌ی قیمتی ۰.۱۶ دلار هم به این مسیر ادامه داد.

پس از آن انجین کوین تا اواخر سال ۲۰۲۰ در همین محدوده قیمتی نوساناتی را به خود دید و از آن زمان (اواخر سال ۲۰۲۰) در پی دیگر ارزهای دیجیتال یک صعود عالی را در نمودار قیمتی این سهم شاهد بودیم. بالاترین قیمتی که برای رمزارز انجین کوین ثبت شده است مبلغ ۳.۹ دلار و مربوط به تاریخ ۹ آوریل سال ۲۰۲۱ است،

 تاریخچه انجین کوین
تاریخچه انجین کوین

بنیان گذاران انجین کوین

شبکه انجین در سال ۲۰۰۹ به‌عنوان یک پلتفرم بازی توسط ماکسیم بلاگوف (Maxim Blagov) و ویتک رادومسکی (Witek Radomski) تاسیس شد که بلاگوف سمت مدیر عاملی و مسئولیت راهبری این شرکت را برعهده گرفت. رادومسکی نیز به‌عنوان مدیر فناوری ارشد، مسئولیت توسعه فنی محصولات را عهده‌دار شد. بر اساس گفته‌های بلاگوف، وی در زمینه راهبری خلاقانه، بازایابی، و مدیریت و طراحی پروژه‌های نرم‌افزاری تجربه دارد.
ایده ادغام بلاک‌چین در انجین اولین بار توسط رادومسکی و پس از علاقه‌مند‌شدن وی به بیت‌کوین در سال ۲۰۱۲ به ذهن وی خطور کرد که در نهایت، توانست شرکت را برای پذیرش این فناوری به‌عنوان گزینه پرداخت متقاعد سازد.

پس از آموزش درباره اتریوم و قراردادهای هوشمند، وی تصمیم گرفت تا نرم‌افزار بلاک‌چینی شخصی خود را بسازد. رادومسکی همچنین نویسنده استاندارد توکن ERC1155 است که برای توکن‌های صادره روی اتریوم کاربرد دارد. این استاندارد در سال ۲۰۱۸ معرفی و در سال ۲۰۱۹ نهایی شد که برای ساخت و تولید هر دو نوع توکن‌های تعویض پذیر (FT) و غیرمثلی (NFT) کاربرد دارد.

پس از آنکه ویتک رادومسکی با بیت کوین آشنا شد و به آن علاقه پیدا کرد، دیگر اعضای شرکت Enjin را متقاعد کرد که بیت‌کوین را به‌عنوان یک روش پرداخت به گزینه‌های خود اضافه کنند. اما بعد از آشنایی با اتریوم و شبکه‌ی اتریوم و همچنین قراردادهای هوشمند، رادومسکی فکر کرد که پروژه‌ بلاک‌چین شرکت را ایجاد کند. نام افراد تاثیرگذار و هم‌تیمی‌های رادومسکی در ادامه آورده شده است.

  • Maxim Blagov
  • Caleb Applegate
  • Ilija Rolovic
  • Alex Solomon
  • Bryana Kortendick
  • Charu Sethi
  • Simon Kertonegoro

اسامی ذکر شده لیست متخصصین اصلی تیم پروژه انجین کوین هستند، با این حال افراد زیادی از سراسر دنیا و به صورت دورکاری در این پروژه فعالیت می‌کنند. تیم اصلی همگی از متخصصین و کارآفرینان شناخته‌شده در عرصه‌ بازی‌های رایانه‌ای به شمار می‌آیند.

بنیان‌گذاران انجین کوین

درباره‌ توکن ENJ

انجین کوی در کل دارای ۱،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ توکن ENJ است. اوج قیمت این توکن به تاریخ ۷ ژانویه ۲۰۱۸ که به ۰.۴۹۳۳۸۴ دلار رسید برمی‌گردد. همانطور که بالاتر هم به آن اشاره کردیم ENJ یک توکن ERC-20 بر روی بلاکچین اتریوم است و از قراردادهای هوشمند ERC-1155 نیز پشتیبانی می‌کند.

مزایا و معایب انجین کوین

مزایا

  • امکان طراحی و ساخت اقلام و عناصر بازی که می‌توان در چند بازی از آنها استفاده کرد. این قابلیت چندرسانه‌ای بودن بازی‌های بلاک‌چینی است.
  • همکاری انجین با شرکت مشهور سامسونگ یک نقطه قوت دیگر برای این پلتفرم و ارز دیجیتال آن به حساب می‌آید، کیف پول پلتفرم انجین به صورت مستقیم با Keystore که یک بخش مطمئن و امن در گوشی‌های جدید و هوشمند سامسونگ است، در ارتباط است. (Keystore محیطی را برای ذخیره‌‌سازی کلیدهای خصوصی در گوشی‌های جدید سامسونگ است.)
  • با استفاده از انجین شیوه‌ای جدید از مالکیت در فضای مجازی تعریف شده است.
  • بخش‌های مختلف موجود در پلتفرم انجین باعث شده است که این پلتفرم بتواند بدون نیاز به دیگر منابع خارجی، امکان انجام فعالیت‌های لازم در پلتفرم را ایجاد کند.
  • سابقه‌ طولانی مدت شرکت انجین که متشکل از یک تیم حرفه‌ای است با به خدمت گرفتن بلاک‌چین که تکنولوژی روز است یک ترکیب خوب را ایجاد کرده است.

معایب

  • به عقیده‌ برخی، دارایی‌های مجازی دارایی‌های غیرواقعی (Fake) هستند و ارزشی ندارند، از آنجایی که پلتفرم انجین به کاربران کمک می‌کند که صاحب دارایی‌های مجازی باشند شاید به عقیده‌ی برخی این مورد یک نقطه ضعف برای این پلتفرم به حساب بیاید.
مزایا و معایب انجین کوین
مزایا و معایب انجین کوین

انجین چگونه کار می‌کند؟

همانطور که گفتیم، کاربرد اصلی انجین برای مدیریت و ذخیره محصولات مجازی بازی‌هاست. این محصولات می‌توانند از ارزهای داخل بازی گرفته، تا توکن‌های نماینده آیتم‌های منحصربه‌فرد داخل بازی مانند شمشیرها یا اکسسوری‌های کاراکترها را شامل شوند. برای ساخت و حذف آیتم‌های داخل بازی، مراحل زیر انجام می‌شود:

  1. خرید (Aquisition): توسعه‌دهندگان رمز ارز انجین کوین می‌خرند.
  2. ساخت (Minting): توسعه‌دهندگان آیتم‌های داخل بازی را با استفاده از ارز دیجیتال ENJ خریداری شده طراحی می‌کنند.
  3. بازی (Gaming): بازیکنان توکن‌ها را کسب کرده و از آن‌ها برای عملیات مختلف داخل بازی استفاده می‌کنند.
  4. ترید (Trading): بازیکنان توکن‌ها را با یکدیگر معامله می‌کنند.
  5. آب کردن یا فروش (Melting): بازیکنان توکن‌ها را در ازای دریافت رمز ارز ENJ می‌فروشند.

تیم انجین کوین انواع مختلف SDKها را با هدف فعال‌سازی اینگونه عملیات‌ها ایجاد کرده است، که شامل کیت‌های مبتنی بر ولت‌ها و پلتفرم‌های پرداخت هستند. این کیت‌های توسعه نرم‌افزار، هزینه و پیچیدگی ساخت محصولات مجازی را از طریق ارائه عملیات‌های معمول جهت ساخت آیتم‌ها به حداقل می‌رسانند.

شبکه Enjin نیز همسوی SDKهای خود، یک سری رابط کاربری برنامه‌نوسی نرم‌افزار (API) را توسعه داده تا به استقرار این نوع آیتم‌ها در بازی کمک کند.

انجین چگونه کار می‌کند؟
انجین چگونه کار می‌کند؟

اکوسیستم انجین کوین

انجین اکوسیستم کاملی را ساخته است که در آن امکان ساخت، ذخیره، معامله و استفاده از این آیتم‌ها وجود دارد.

انجین ولت (Engin Wallet): انجین کیف پول اختصاصی خود را دارد که بازیکنان می‌تواند آیتم‌ها را در آن ذخیره یا معامله کنند. انجین ولت همچنین تمامی ویژگی‌های این پلتفرم را به یکدیگر متصل می‌کند. این ولت برای کابران چندین کاربرد دارد:

  • دسترسی به موجودی و امکان اتصال به چندین بازی و استفاده از آیتم‌ها در هر پلتفرم
  • معامله با دیگر بازیکنان از طریق ولت Enjin، به این معنا که قادر به انتقال کوین‌ها و آیتم‌ها به خارج از محیط بازی هستند.
  • فروش محصولات دیجیتال در ازای انجین کوین

انجین ایکس (EnginX): اکسپلورر بلاک‌چین که در آن می‌توان تراکنش‌ها و آیتم‌ها را مشاهده کرد.

یونیتی پلاگین (Unity Plugin): ابزاری است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا مستقیما آتیم‌های درون بازی‌ها را در پلتفرم‌های مختلفی مانند iOS، اندروید، کامپیوتر و مک OS صادر و پیاده‌سازی کنند.

مارکت‌پلیس (Marketplace): خرید و فهرست کردن آیتم‌ها از طریق امنیت قراردادهای هوشمندی که به‌صورت مستقل معامله را تسهیل می‌کنند.

اکوسیستم انجین کوین
اکوسیستم انجین کوین

کاربردهای انجین کوین

مثل هر ارز دیجیتال دیگری می‌توان با خرید و فروش رمزارز انجین در صرافی‌ها و در زمان مناسب به سود رسید.

استفاده از توکن انجین در پلتفرم وام‌دهی آوه (Aave) یکی دیگر از کاربردهای این توکن است، به این ترتیب شما با خریداری و دارا بودن توکن انجین و سپس وام‌دادن توکن‌های خود به دیگر افراد پلتفرم آوه می‌توانید به سود برسید. شرکت BMW امکان مبادله توکن BMW و انجین را در پلتفرم خود یعنی BMW Vintage برای دارندگان خودروهای BMW فراهم کرده است.

Azure Heros که مربوط به مایکروسافت است نیز به سهامداران خود بر اساس توکن انجین پاداش می‌دهد.

کیف پول های انجین کوین

نگه‌داری ارزهای دیجیتال خریداری شده در مکانی امن یکی از مهم‌ترین بخش‌های ترید و سرمایه‌گذاری و یکی از دغدغه‌های سرمایه‌گذاران در بازار ارزهای دیجیتال است.

اگر شبکه و پلتفرم موردنظر، خود دارای کیف پول رسمی باشد بهترین گزینه برای نگهداری، همان کیف پول رسمی است. در غیر این صورت شما باید بررسی کنید که کدام کیف پول‌ها از ارز دیجیتال خریداری شده پشتیبانی می‌کند.

همچنین در برخی موارد وب‌سایت اصلی ارز دیجیتالی که قصد ذخیره‌ آن را دارید در صورتی که کیف پولی ارائه نداده باشد چند کیف پول پیشنهادی را به شما پیشنهاد و معرفی می‌کند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

توکن ENJ یک توکن ERC-20 است در نتیجه تمام کیف پول‌هایی که با این استاندارد سازگار باشند به شما اجازه‌ی ذخیره دارایی‌هایتان را می‌دهند. در ادامه برخی از کیف پول‌های مناسب برای دخیره‌ی توکن ENJ را خواهیم آورد.

کیف پول های انجین کوین
کیف پول های انجین کوین

کیف پول رسمی Enjin

شاید بهترین گزینه برای ذخیره‌سازی توکن‌های انجین، کیف پول رسمی انجین باشد، البته این کیف پول تنها از انجین پشتبانی نمی‌کند و دارندگان ارزهای دیجیتال بیت‌کوین، لایت‌کوین، اتریوم و تمام توکن‌های ERC-20 و ERC-721 که منحصر به فرد هستند و ERC-1155 نیز می‌توانند برای نگه‌داری توکن و کوین‌های خود از این کیف پول استفاده کنند. کیف پول انجین در نسخه‌های اندروید و IOS طراحی و ارائه شده است.

کیف پول رسمی Enjin
کیف پول رسمی Enjin

کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger)

کیف پول‌های سخت افزاری یکی از بهترین گزینه‌ها برای نگه‌داری طولانی مدت ارزهای دیجیتال به شمار می‌آیند. کیف پول لجر با پشتیبانی از ارز دیجیتال توکن به دارندگان این توکن اجازه می‌دهد که سرمایه خود را در این کیف پول با امنیت بالا نگه‌داری کنند.

کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger)

کیف پول نرم افزاری اکسکوینو (Excoino Wallet)

کیف پول اکسکوینو یکی دیگر از کیف پول‌هایی که می توانید این ارز دیجیتال را در آن ذخیره کنید. این کیف پول که توسط یک تیم فنی متخصص ساخته شده یکی از بهترین و امن‌ترین کیف پول‌هایی است که کار با آن برای تمامی کاربران آسان و راحت است.

دارندگان کیف پول اکسکوینو‌ به راحتی می‌توانند طیف وسیعی از رمز ارزها از جمله ارز دیجیتال انجین کوین را در محیطی امن خریداری کرده، به ارزهای دیگر تبدیل کنند و با معامله در این حوزه به کسب سود بپردازند.

نسخه اندرویدی این کیف پول را می‌توانید از طریق برنامه گوگل‌پلی (Google Play) دانلود و نصب کنید و بعد از انجام مراحل احراز هویت به انجام معاملات و تراکنش‌های مورد دلخواهتان بپردازید.

نسخه iOS کیف پول اکسکوینو هم به تازگی راه‌اندازی شده و در حال حاضر از طریق پلتفرم سیب‌اپ در اختیار کاربران عزیز قرار دارد.

کیف پول نرم افزاری اکسکوینو (Excoino Wallet)
کیف پول نرم افزاری اکسکوینو (Excoino Wallet)

کیف پول نرم افزاری متامسک (Metamask Wallet)

متامسک یک کیف پول نرم‌افزاری است که برای ذخیره و نگهداری اتریوم و توکن‌های ساخته شده بر اساس استاندارد ERC-20 مناسب است. در نتیجه توکن انجین که یک توکن ERC-20 است را نیز می‌توان در این کیف پول نگهداری کرد.

البته اینها تنها کیف پول‌های پشتیبانی‌کننده از توکن ENJ نیستند و شما می‌توانید از کیف پول‌های دیگری هم استفاده کنید. به عنوان مثال کوینومی و اکسودوس دو کیف پول نرم‌افزاری دیگر هستند که از توکن انجین پشتیبانی می‌کنند.

کیف پول نرم افزاری متامسک (Metamask Wallet)
کیف پول نرم افزاری متامسک (Metamask Wallet)

صرافی های پشتیبانی کننده از انجین کوین

· بایننس (Binance)

صرافی بایننس که تعداد بسیار زیادی از ارزهای دیجیتال شناخته‌ شد و ناشناخته‌ را لیست کرده است، به کاربران خود امکان خرید ارز دیجیتال انجین کوین (Enjin Coin) را با استفاده از ارزهای دیجیتال تتر USDT، BUSD، بیت کوین و اتریوم، BNB، BRL و یورو و پوند انگلستان برای کاربران فراهم کرده است.

همچنین کاربران صرافی Binance.US می‌توانند با استفاده از ارز فیات دلار آمریکا، رمزارز انجین کوین را خریداری کنند.

· کوین بیس (Coinbase Exchange)

امنیت در صرافی آمریکایی کوین‌بیس یکی از مشخصات اصلی است که کاربران زیادی را به سمت استفاده از این صرافی جذب کرده است، از طرف دیگر امکان خرید رمزارز به وسیله ارزهای فیات نیز در این صرافی نهادینه شده است، این موضوع کار را برای بسیاری از افراد ساده می‌کند.

متاسفانه به دلیل مشکلات سیاسی و تحریم‌های موجود استفاده از این صرافی برای ایرانیان ساکن در داخل کشور محدود شده است. صرافی کوین بیس به کاربران خود اجازه می‌دهد که با استفاده از ارز فیات دلار آمریکا و رمزارز بیت کوین، ارز دیجیتال Enjin Coin را خریداری کنند.

· کوکوین (Kucoin)

یکی از راه‌های خرید ارز دیجیتال انجین کوین در صرافی کوکوین این است که با ایجاد حساب کاربری در این صرافی، اقدام به خرید رمزارز انجین کوین کنید. برای این کار شما به یکی از ارزهای دیجیتال تتر، بیت کوین و یا اتریوم نیاز خواهید داشت.

· اکسکوینو (Excoino)

از آنجایی که به دلیل تحریم‌ها معامله در اکثر صرافی‌های خارجی برای ایرانیان غیر ممکن است، این دسته از علاقمندان می‌توانند رمز ارز محبوب و پرطرفدار انجین کوین را در صرافی اکسکوینو خرید و فروش و معامله کنند.

· یونی سواپ (UniSwap)

یونی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز است، این صرافی به کاربران خود اجازه می‌دهد که با استفاده از رمزارز WETH، ارز دیجیتال انجین کوین را خریداری کنند. امکان انجام این معاملات در هر دو صرافی UNiSwap V2, V3 برای کاربران فراهم شده است.

· کوینکس (CoinEx)

اگر در صرافی بین‌المللی کوینکس حساب کاربری دارید و قصد خرید رمزارز انجین کوین از این صرافی را دارید، ناچارید که با تهیه رمزارزهای تتر و یا بیت کوین این خرید را انجام دهید.

 صرافی های پشتیبانی کننده از انجین کوین
صرافی های پشتیبانی کننده از انجین کوین

پروژه‌های انجین کوین

· سامسونگ Samsung

Keystore فضایی در گوشی‌های مدل‌ جدید سامسونگ است که برای ذخیره‌سازی کلیدهای خصوصی کاربر طراحی شده است. کیف پول انجین تعاملی بدون واسطه با Keystore دارد.

· مایکروسافت Microsoft

خدمات ابری Behemouth و Enjin با کمک هم سیستم Azure Heros را ایجاد کردند، Azure Heros یک روشی برای پاداش‌دهی مخصوص سهام‌داران است. پاداش‌های دریافتی در این سیستم بر اساس توکن‌های دیجیتالی است، سهام‌داران برای دریافت پاداش خود در این سیستم ملزم به نصب کیف پول انجین هستند.

· BMW

BMW Vintage یک سیستم پاداش‌دهی است که شرکت خودروسازی BMW ارائه داده است. استفاده از این اپلیکیشن برای کارهایی همچون زدن بنزین، خدمات و عوارض جاده‌ای برای دارندگان خودروهای BMW میسر است.

همچنین امکان مبادله توکن‌های ENJ نیز در این پلتفرم وجود دارد با این حال پاداش دارندگان خودرو BMW با توکن BMW پرداخت می‌شود که این توکن‌ها قابلیت تبدیل به توکن ENJ را دارند. البته اضافه‌کردن امکان تبدیل توکن‌ها در اپلیکیشن BMW Vintage بر عهده‌ پروژه‌ Enjin است.

· آوه Aave

آوه یک پلتفرم مالی غیرمتمرکز است، این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد که وام‌های مربوط به ارزهای دیجیتال را بگیرند و یا حتی به دیگران وام بدهند.

این پلتفرم مبتنی بر شبکه بلاک‌ین اتریوم است. کاربران می‌توانند در این پلتفرم دارایی ارز دیجیتال انجین خود را به دیگر کاربران وام داده و سود آن را دریافت کنند. امکان اتصال به صورت مستقیم از کیف پول انجین به پلتفرم آوه (Aave) وجود دارد.

 پروژه‌های انجین کوین
پروژه‌های انجین کوین

آینده‌ ارز انجین کوین

انجین کوین یک رمزارز مستعد رشد است. شرکت انجین طرح‌های خوبی برای همکاری با شرکت‌های دیگر دارد. اگر این طرح‌ها اجرایی شود، قیمت انجین کوین همچنان صعودی خواهد بود.

ارز دیجیتال Enjin Coin قصد دارد خود را به عنوان بهترین ارز دیجیتال در صنعت بازی پایدار سازد. به دلیل جذاب بودن و پرطرفدار بودن صنعت بازی، آینده ارز دیجیتال انجین کوین (ENJ) روشن است.

انجین کوین، توکن پروژه‌ انجین است، در واقع شرکت انجین سال‌ها پیش از راه‌اندازی پروژه‌ بلاک‌چینی انجین وجود داشته است اما با ادغام این پروژه با بلاک‌چین و همکاری‌هایی که انجین با شرکت‌های شناخته‌شده‌ای از جمله مایکروسافت داشته است می‌توان در صورتی که تیم مدیریت به خوبی کار خود را انجام دهد و فضای ارزهای دیجیتال به طور کلی فضایی مناسب برای رشد باشد، انتظار داشت که این ارز دیجیتال نیز آینده‌ای روشن را پیش روی خود داشته باشد.

 آینده‌ انجین کوین
آینده‌ انجین کوین

سخن آخر

حضور و فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال مستلزم داشتن دانش و اطلاعات کافی در این زمینه است. یکی از مواردی که باید به آن اشراف داشته باشید شناسایی ارزهای دیجیتال مناسب برای سرمایه‌گذاری است. ما سعی کردیم در این مطلب هرآنچه که برای شناسایی ارز دیجیتال انجین به آن نیاز دارید را جمع‌آوری کرده و در اختیار شما قرار دهیم.

سلب مسئولیت: این مقاله فقط برای اهداف آموزشی گردآوری شده است و نباید به عنوان توصیه مالی در نظر گرفته شود چرا که بازار ارزهای دیجیتال نوسانات زیادی دارد. هر سرمایه‌گذار باید قبل از تعهد به سرمایه‌گذاری، دیدگاه‌های متعددی را بررسی کند و با تمام مقررات محلی آشنا باشد.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.