سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

ارز دیجیتال سلو (Celo) چیست؟

ارز دیجیتال سلو (Celo) چیست؟

ارز دیجیتال سلو یک پلتفرم زیرساخت پرداخت جهانی ارزهای دیجیتال است که هدف آن بهبود میزان پذیرش ارزهای دیجیتال از سوی کاربران دارنده گوشی‌های همراه است. پروتکل بلاک‌چین متن باز سلو امکان استفاده از قراردادهای هوشمند را به منظور توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز فرآهم می‌آورد.

به این منظور، سلو به دنبال ایجاد امکان پرداخت با شماره تلفن هر کاربر (به عنوان کلید عمومی) در سراسر جهان است.

شبکه ارز دیجیتال Celo به عنوان جزئی از سیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi)، امکان توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DAppها) را در کنار قرار دادهای هوشمند میسر ساخته است.

تیم توسعه دهنده و تاریخچه سلو (Celo)

شبکه اصلی سلو نخستین بار در آوریل ۲۰۲ توسط سپ کاور (Sep Kamvar)، رنه رینسبرگ (Rene Reinsberg) و مارک اولزوسکی (Marek Olszeuski) معرفی شد.

Celo مجموعه‌ای از سازمان‌های بین‌المللی شناخته شده از جمله بانک جهانی (World Bank)، گوگل (Google)، دانشگاه هاروارد (Harvard University)، ویزا (Visa)، ام‌آی‌تی (MIT)، وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا (United States Department of Justice)، دانشگاه کمبریج (Cambridge University) و غیره است که برای طراحی، ایجاد زیرساخت و توسعه اکوسیستم گردآوری شده است.

نهادهای مستقل بسیاری نیز در حفظ و توسعه سلو نقش دارند. در کنار راه‌اندازی این پلتفرم بر روی شبکه اصلی، یک بنیاد سلو (Celo Fundation) نیز وجود دارد که در نقش یک سازمان غیرانتفاعی به رشد و توسعه این پلتفرم کمک می‌کند.

بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰، سلو توانست حدود ۵.۵ ملیون دلار از طریق فروش ۱۲۰ میلیون توکن CELO جذب سرمایه کند.

نحوه کار سلو

سلو پلتفرمی است که به عنوان یک زیرساخت جهانی به منظور انجام پرداخت‌های رمز ارزی با تمرکز بر کاربران دارنده گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان عمل می‌کند. هدف این پلتفرم تسهیل تراکنش‌های مالی برای تمامی افراد سراسر جهان است.

سلو این امکان را مدیون قابلیت ویژه پلتفرم خود است که می‌تواند پرداخت‌ها را با شماره تلفن‌های همراه به عنوان مبدا و مقصد در سراسر جهان انجام دهد.

پلتفرم سلو از دو توکن بومی خود استفاده می‌کند. یکی از آن‌ها توکن CELO است که بر پایه سازوکار الگوریتم اثبات سهام (PoS) پیاده‌سازی شده است که در حوزه مشارکت در حاکمیت، کارمزدهای تراکنش و سایر فعالیت‌های مربوطه به کار می‌رود.

اکوسیستم سلو از استیبل‌کوین‌هایی (Stable Coin) نظیر سلو دلار (CUSD) نیز پشتیبانی می‌کند. سلو در بلاک‌چین خود از این استیبل‌کوین‌ها برای جابجایی دارایی میان کاربران در اپلیکیشن‌های مالی متمرکز و غیرمتمرکز استفاده می‌کند.

ارز دیجیتال سلو تحت عنوان یک پروتکل چند دارایی رمزنگاری شده برای پرداخت‌های غیرمتمرکز فعالیت می‌کند. شبکه با قابلیت پشتبیانی از موبایل و مقیاس‌پذیری بسیار بالا در نظر گرفته شده است.

هاردفورک دونات (Donut Hardfork) که در اردیبهشت ۱۴۰۰ اجرایی شد، تراکنش‌های اتریومی را بر روی شبکه سلو امکان‌پذیر کرد و بر این اساس، شبکه سلو تبدیل به یکی از شبکه‌هایی شد که با زنجیره اتریوم سازگاری کامل پیدا کرد.

ویژگی‌های سلو

از زمان معرفی Celo در بلاک‌چین اصلی خود، سلو رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. همان‌طور که بیان شد، سلو اختصاصا به عنوان یک راهکار موبایلی شناخته می‌شود و از دو جزء اصلی سیاست‌های حاکمیتی و سیاست‌های ایجاد انگیزه تشکیل شده است. پلتفرم سلو تجربه رضایت‌بخشی را برای کاربران خود ارائه کرده است و رمز ارزهای معادل ارزهای فیات (استیبل کوین) را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

مزایا و معایب CELO

وجه تمایز سلو تمرکز آن بر روی تلفن‌های همراه هوشمند است. شرکت سلو بر این باور است که روند استفاده از تلفن‌های همراه رو به افزایش روز افزون است در حالی که روند استفاده از ارزهای دیجیتال با سرعت کمتری افزایش می‌یابد. از این رو، مزایای سلو عبارتند از:

  • ایجاد میان بین تلفن‌های هوشمند و ارزهای دیجیتال
    • امکان استفاده از شبکه سلو بر روی تلفن‌های همراه
    • قابل اطمینان بودن اپلیکیشن سلو با هدف ارائه تجربه کاری برتر برای کاربران
    • انجام سپرده‌گذاری و برداشت با سرعت بالا
    • غیرمتمرکز بودن سلو و عدم وجود واسط
    • شفافیت و دسترسی همگانی بلاک‌چین سلو به همراه امنیت کامل
    • برخورداری از طیف وسیعی از پروژه‌های همکاری
    • ارائه ابزارهای کسب و کار متعدد به توسعه‌دهندگان قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز

با تمامی مزایای مذکور، سلو دارای اشکالاتی است که همواره مورد منتقدین بوده و موجب شده تا برخی از سرمایه‌گذاران به این رمز ارز ورود نکنند. از جمله معایب سلو عبارتند از:

  • عدم سازگاری سلو با شبکه اتریوم از لحاظ هم‌کنش‌پذیری بین بلاک‌چین‌های سلو و اتریوم
    • به دلیل عدم هم‌کنش‌پذیری دو بلاک‌چین اتریوم و سلو، امکان دستیابی به پذیرش عمومی برای سلو وجود ندارد.
    • مشکل مقیاس‌پذیری
    • پایین‌بودن حجم نقدینگی و در نتیجه آن عدم امکان بهینه سازی سرعت تراکنش‌ها
    • محدودیت شمار دارایی‌های تحت پشتیبانی پلتفرم

توکن‌های Celo

عرضه کل توکن‌های ارز دیجیتال سلو (CELO) یک میلیارد توکن است که در حال حاضر کل این تعداد در بازار عرضه شده است. حجم کل بازار ارز دیجیتال سلو حدود ۳ میلیارد دلار است. بالاترین قیمت تاریخی ثبت شده برای این توکن ۹.۸۲ دلار در آگوست ۲۰۲۱ بوده است.

امنیت سلو

عاملی که پلتفرم سلو را از سایر پلتفرم‌ها متمایز می‌کند ادغام استیبل‌کوین‌ها با سیستم رمزگذاری مبتنی بر آدرس است که به منظور ایجاد یک زیست‌بوم مالی مناسب با کارکرد اختصاصی طراحی شده است. کاربران نیازی به یادگیری نحوه کارکرد و یا حتی اصطلاحات جدید ندارند و این امر استفاده از سلو را آسان‌تر و کاربرپسندتر می‌کند.

کاربران سلو می‌توانند تنها با ارائه شماره تلفن همراه یا آدرس ایمیل خود برای سایر کاربران انتقالات مالی انجام دهند.

شبکه سلو برای اجرای پلتفرم خود بر ۳ عضو اصلی خود متکی است:

          لایت کلاینت‌ها (Light Clients)

که شامل اپلیکیشن‌های موجود در شبکه سلو می‌شوند که با استفده از گوشی‌های هوشمند کاربران کار می‌کنند

          گره‌های اعتبارسنج (Validator Nodes)

که شامل کامپیوترهایی می‌شوند که بخشی از ساز و کار اجماع سلو هستند

          کره‌های کامل (Full Nodes)

که شامل سیستم‌های رایانه‌ای قدرتمندتر می‌شود

توکن‌های سلو (Celo) را از کجا خریداری کنیم؟

توکن‌های لایوپیر را می‌توان از اکسکوینو (Excoino) و بروکرهای بین‌المللی مانند ای‌ترو (eTroX)، کوکوین (KuCoin)، بایننس (Binance)، کرپیتوکام (Crypto.com)، گیت (Gate.io)، یونی سواپ (Uniswap)، و غیره با جفت ارزهای تتر (USDT)، بیت‌کوین (BTC)، اتر (ETH)، یورو (EUR) و غیره خریداری کرد.

نحوه ذخیره سازی و کیف پول Celo

اگرچه برخی از کاربران توکن‌های خود را در بروکرها نگهداری می‌کنند، اما بطور کلی بروکرها محل نگهداری توکن‌ها و دارایی‌های دیجیتال شناخته نمی‌شود و هولدرهای بلند مدت معمولا توکن‌ها و دارایی‌های دیجیتال خود را در کیف پول های سر و گرم نگهداری می‌کنند. امکان ذخیره‌سازی و نگهداری توکن LPT در کیف پول اکسکوینو (Excoino)، لجر (Ledger)، ترزور (Trezor)، مث ولت (Math Wallet)، تراست‌ولت (Trust Wallet) و خود سلوولت (Celo Wallet) وجود دارد.

پیش‌بینی قیمتی ارز دیجیتال سلو (Celo)

اگرچه تخمین قیمت ارزهای دیجیتال در آینده بسیار دشوار است اما برخی از سایت‌های تحلیلی نظریه‌های منطقی نسبت به آینده قیمتی ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهند. برای مثال، سایت capital.com درباره آینده قیمتی ارز دیجیتال سلو می‌گوید قیمت این ارز در سال ۲۰۲۲ به ۴.۳۷ دلار و تا سال ۲۰۲۵ به ۶.۲۶ دلار خواهد رسید. این سایت تحلیلی همچنین معتقد است که قیمت ارز دیجیتال سلو تا سال ۲۰۲۹ به ۱۳.۴ دلار نیز خواهد رسید.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.