برنامه معاملاتی

برنامه معاملاتی چیست و چطور تنظیم می‌شود؟ / پادکست

شنونده‌های عزیز رادیو اکسکوینو سلام! عصر تابستونیتون بخیر! من الهام جمشیدیان هستم و قراره امروز درباره برنامه معاملاتی یا  Trading Plan  صحبت کنم.

این پادکست جذاب رو از دست ندید!

اصطلاحی در دنیای تجارت وجود داره که می‌گه: اگه نتونید برنامه‌ریزی درستی برای سرمایه‌گذاری‌هاتون انجام بدید، در واقع برای شکست خودتون برنامه‌ریزی کردید! معامله‌گرایی که برای رسیدن به موفقیت جدیند، باید یک برنامه منسجم و جامع رو برای معاملاتشون طراحی و اجرا کنند. این اصل در همه بازارهای مالی مثل بازار سهام، فارکس و رمزارزها کاربرد داره. برنامه معاملاتی که یک برنامه جامع برای تصمیم‌گیری‌ در مورد معاملاته، می‌تونه به تریدرهای بازارهای مختلف و به خصوص رمزارزها که نوسانات بالایی داره، کمک قابل توجهی بکنه. در ادامه، با من همراه باشید تا مفهوم و مزایای برنامه معاملاتی رو با هم بررسی کنیم. خب بریم سراغ اصل ماجرا!

برنامه معاملاتی یک ابزار تصمیم‌گیری جامع برای فعالیت‌های معاملاتیه. برنامه معاملاتی حرفه‌ای، کمک می‌کنه که معامله‌گر نظم بیشتری در تصمیمات مالی خودش داشته باشه و به طور هدفمند، توی مسیر پیشرفت قدم برداره. برای تنظیم برنامه معاملاتی، هفت مرحله ساده وجود داره که در ادامه قراره درباره‌اشون حرف می‌زنیم.


1- انگیزه‌اتون رو مشخص کنید

تعیین انگیزه شخصی و زمانی که می‌تونید برای معامله اختصاص بدید، یک مرحله مهم در ساخت برنامه معاملاتیه. از خودتون بپرسید چرا می‌خواید به یک تریدر تبدیل بشید و چه چیزایی می‌خواید تو این مسیر به دست بیارید و همه اون‌ها رو یادداشت کنید.


2- مشخص کنید که چه زمانی رو صرف معامله می‌کنید

اگه قصد دارید در طول روز، معاملات زیادی انجام بدید، بدیهیه که به زمان بیشتری نیاز خواهید داشت. اما اگه به‌دنبال اینید که یک دارایی رو برای مدت طولانی نگهدارید، می‌تونید زمان کمتری رو به معامله اختصاص بدید. صرف زمان کافی برای اینکه خودتان رو برای معامله آماده کنید، مهمه و شامل مواردی مثل آموزش، تمرین استراتژی‌های معاملاتی، تحلیل بازار و… می‌شه.

مطالعه بیشتر: ترید روزانه ارز دیجیتال چیست؟ + معرفی بهترین استراتژی‌ها و روش‌ها


3- اهدافتون رو تعیین کنید

هدفی که برای تریدر بودن تعیین می‌کنید نباید فقط یک جمله ساده باشه؛ بلکه باید دارای جزئیات، قابل اندازه‌گیری، دست‌یافتنی، مرتبط و بر اساس یک بازه زمانی باشه. باید تصمیم بگیرید که می‌خواید چه نوع معامله‌گری باشید. سبک معاملاتی‌تون باید بر اساس شخصیت‌ شما، رویکردی که نسبت به ریسک دارید و زمانی که می‌تونید برای ترید صرف کنید، طراحی بشه.


4- نسبت ریسک به سودتون رو مشخص کنید

قبل از اینکه وارد معامله بشید، تعیین کنید که آماده پذیرش چه میزان ریسک هستید و این موضوع رو برای هر معامله و استراتژی معاملاتی کلی خودتون در نظر بگیرید. برای تعیین نسبت ریسک به سود، مقدار سرمایه‌ای که در ریسک قرار می‌دید رو با سود احتمالی که انتظار دارید مقایسه کنید.


5- در مورد مقدار سرمایه‌‌تون برای معامله تصمیم بگیرید

معامله‌گری، همیشه با ریسک‌های متعدد همراهه و حتی ممکنه در نهایت همه سرمایه‌ای که به معامله اختصاص دادید رو از دست بدید. قبل از اینکه ترید رو شروع کنید، مطمئن بشید که برای مواجهه با حداکثر زیان روزانه‌ای که ممکنه اتفاق بیوفته، آماده‌اید.


6- دانش خودتون از بازارها رو ارزیابی کنید

جزئیات برنامه‌ معاملاتی شما تحت تاثیر بازاریه که می‌خواید در اون سرمایه‌گذاری کنید؛ برای مثال اگه قصد سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها رو دارید، باید با دانش مربوط به آن هم آشنا باشید؛ بنابراین، یک برنامه معاملاتی در بازار رمزارزها با یک برنامه معاملاتی در بازار سهام متفاوته.


7- یک دفتر خاطرات معاملاتی رو برای ثبت سوابق بسازید

برای اینکه یک برنامه معاملاتی بتونه کار کنه، باید توسط یک دفتر ثبت سوابق، پشتیبانی بشه. این دفتر خاطرات معاملاتی، نه‌تنها باید شامل جزئیات فنی معامله مثل نقطه ورود و خروج باشه، بلکه باید به منطق و احساساتی که پشت تصمیمات معاملاتی بوده هم اشاره کنه. هرچه قدر جزئیات بیشتری در دفتر خاطرات معاملاتی ثبت کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت.

خب دوستای خوبم ممنونم که تا پایان این قسمت از رادیو اکسکوینو با من همراه بودید!

تو این پادکست یاد گرفتیم که برنامه معاملاتی، یک برنامه کلی برای تصمیم‌گیری در مورد زمان خرید دارایی، نوع و میزان اونه. این برنامه به تریدرها کمک می‌کنه در مورد اینکه در چه زمانی، کدوم دارایی رو به چه میزان معامله کنند، تصمیم بگیرند. یادتون باشه که برنامه معاملاتی، یکی از پیش‌‌شرط‌های تبدیل شدن به یک تریدر حرفه‌‌ایه. در نتیجه برای اجتناب از تصمیم‌های احساسی، هر چه زودتر برای تنظیم برنامه معاملاتی خودتون اقدام کنید.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.