آشنایی با شبکه بلاک‌چین اپتوس Aptos و رمزارز APT

Aptos یک پروژه‌ی بلاک‌چینی است که در سال 2022 راه‌اندازی شده و توکن بومی این شبکه با نام APT تاکنون در صرافی‌های ارز دیجیتال مطرح متمرکز و غیرمتمرکز لیست شده است. تمرکز اصلی این شبکه به‌عنوان یک بلاک‌‎چین لایه یک، بر مقیاس‌پذیری، امنیت و اطمینان بیشتر گذاشته شده است.ویژگی‌های منحصربه‌فرد اپتوس همچون مکانیسم اجماع پیشرفته AptosBFT و زبان برنامه‌نویسی قرارداد هوشمند Move، زیرساخت اجرای موازی تراکنش‌ها را برای آن امکان‌پذیر می‌سازد.

اپتوس توانسته در فضای آزمایشگاهی با توان پردازش 160.000 تراکنش در ثانیه عملکرد مناسبی از خود نشان دهد. البته در فضای حقیقی هم تا کنون گزارشی مبنی بر ناکارآمدی شبکه در هنگام شلوغی گزارش نشده. هنگامی که به صفحه‌ی اصلی وب‌سایت اپتوس مراجعه می‌کنیم این جمله به چشم ما می‌خورد: ” آزمایشگاه اپتوس متعهد به توسعه محصولات و برنامه‌های کاربردی در بلاک‌چین Aptos است که تجربه کاربر وب ۳ را بازتعریف می‌کند.”

آشنایی با شبکه بلاک‌چین اپتوس – Aptos و رمزارز APT

چرا اپتوس به دنیای اینترنت نسل سوم یا وب ۳ وارد شده است؟

اینترنت نسل سوم مفهومی نسبتاً جدید در محافل فناوری است که کم‌کم توانسته جایگاه ویژه‌ای در بین توسعه‌دهندگان برای خود دست‌وپا کند. وب ۳ بر پایه اصول بلاک‌چین و ماهیت تمرکززدایی ساخته شده است. در اینترنت نسل سوم تمامی سرویس‌دهنده‌ها یا همان “برنامه‌های غیرمتمرکز” (DApp)، اطلاعات و تاریخچه تبادلات شبکه را در یک پایگاه داده بلاک‌چینی ذخیره می‌کنند.

به‌مرور و با افزایش آگاهی عموم مردم و سازمان‌ها از مواهب امورمالی غیرمتمرکز و معایب ساختارهای سنتی متمرکز، اهمیت وب ۳ مشخص شده است. آمار قابل‌توجه نظرسنجی مؤسسه معتبر consensys نشان از گسترش مفهوم وب 3 در سطح جهان دارد. بر اساس این نظرسنجی که امسال انجام شده، 24درصد شرکت‌‎کنندگان آشنایی قابل‌قبولی با مفهوم و کاربردهای وب 3 داشته‌اند. نسل جدید اینترنت قصد دارد تمرکز اطلاعات را از اختیار چند شرکت بزرگ مانند گوگل و آمازون خارج کرده و فضای اینترنت را به یک فضای باز، شفاف و تعامل‌پذیر تبدیل کند. وب ۳ آینده‌ی اینترنت است و اپتوس هم بر روی همین آینده سرمایه‌گذاری کرده است. با پیشرفت روزافزون اینترنت نسل سوم به نظر می‎رسد تقاضا برای توسعه زیرساخت‎های بلاک‎چینی سریع‎تر همچون پروژه اپتوس وجو دارد. این به معنای انتخاب رویکردی صحیح از سوی مدیران این شبکه نوآور است.

 پروژه اپتوس چه مشکلی را برطرف می‌کند؟

اپتوس مشکل مقیاس پذیری را نشانه گرفته است. عمده تمرکز تیم توسعه این شبکه بر افزایش سرعت پردازش تراکنش‌ها درکنار حفظ پایداری، امنیت و تمرکززدایی قرار دارد. بلاک‌چین‌هایی مطرحی مانند اتریوم، ترون، سولانا و تزوس به‌عنوان بلاک‌چین‌های لایه یک قادر به اجرای قراردادهای هوشمند هستند اما مشکل اصلی همه این شبکه‌ها، مبحث Scalability یا «مقیاس‌پذیری» است. به‌بیان ساده مقیاس‌پذیری یعنی شبکه‌ها بتوانند در صورت مراجعه هم‌زمان تعداد زیادی از کاربران در یک لحظه، از پس پردازش تراکنش‌ها برآیند. از این‌ رو هر بلاک‌چین جدیدی که بتواند جایی در میان سه ضلع مثلت مقیاس‌پذیری یعنی: امنیت، سرعت و تمرکززدایی برای خود فراهم کند موردتوجه قرار خواهد گرفت. به طور مثال در حال حاضر بلاک‌چین سولانا به‌عنوان یکی از سریع‌ترین بلاک‌چین‌های لایه یک و یکی از رقبای اپتوس، توان پردازش ۶۵ هزار تراکنش در ثانیه را دارد. اینجاست که اولین نقطه‌ قوت شبکه اپتوس با توان پردازش صد و شصت هزار تراکنش در ثانیه رقبای دیگر را به چالش می‌کشد.

پروژه اپتوس چه مشکلی را برطرف می‌کند؟

زبان برنامه‌‎نویسی MOVE و انعطاف شبکه اپتوس

بهره‌مندی از یک‌زبان برنامه‌نویسی اختصاصی و بهبودیافته یکی از نقاط قوت اپتوس است. زبان Move برای حل مشکلات موجود در زبان‌های برنامه‌‎نویسی دیگر بلاک‎چین، همچون سالیدیتی (Solidity) و راست (Rust) طراحی شده است. رمزارز اپتوس برای نمایش وضعیت دفترکل توزیع شده در بلاک‎چین خود، از مدل شیءگرای زبان Move استفاده می‌کند. این زبان برنامه‌‎نویسی یک‌زبان اجرایی بایت‌کد است و همانند سایر زبان‌های برنامه‌نویسی توسعه بلاک‌چین، وظیفه پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند و پردازش تراکنش‌‎های سفارشی‌سازی شده را بر عهده می‌گیرد.

زبان برنامه‌نویسی Move به‌گونه‌ای پیاده‌‎سازی شده که تأکید زیادی بر «کمبود منابع» و «کنترل دسترسی» داشته باشد. این موضوع سبب می‎‌شود حتی در زمان وجود کدهای غیرقابل‌اعتماد و مخرب، امنیت عمومی شبکه تضمین شود. از طرفی همان‌طور که اشاره کردیم، موو یک زبان برنامه‌نویسی است که با ایجاد تغییراتی در زبان Rust توسعه و بهبودیافته است. این دومین نقطه قوت مهم Aptos و دلیل برتری احتمالی این پروژه بر Solana است؛ چرا که شبکه ارز دیجیتال سولانا از زبان Rust برای اجرای قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند و چندین‌بار با مشکلات زیرساختی و امنیتی مواجه شده؛ بنابراین انتظار می‎‌رود اپتوس هم سریع‎تر، هم غیرمتمرکزتر و هم ایمن‎تر از شبکه سولانا باشد.

پروتکل پیشرفته اجماع در بلاک‌چین اپتوس

اعتبارسنج‌ها در اپتوس به روش گواهی اثبات سهام (PoS) و با سازوکار پیشرفته‌ی تحمل خطای بیزانسی (BFT) به اجماع می‌رسند. تحمل خطای بیزانسی یکی از روش‌های اجماع مبتنی‌بر گواهی اثبات سهم است که موجب می‌شود حتی در صورت عدم پاسخگویی یا نادرست بودن پاسخ (یعنی سوگیری و صداقت نداشتن) تعدادی از اعتبارسنج‎ها، اجماع بر تراکنشی که صحیح است صورت گیرد.

پروژه Aptos به‌جای استفاده از سازوکار اجماعی که فقط از ترتیب تراکنش‌ها تبعیت کند، از دو الگوریتم اجماع موازی بهره می‌برد. این دو فرایند که به‌موازات هم اجرا می‌شوند درنهایت باعث کاهش تأخیر و افزایش سرعت تأیید و پردازش تراکنش‌ها می‌شوند.

پروتکل پیشرفته اجماع در بلاک‌چین اپتوس

اپتوس در مقابل حملات سایبری مقاوم‌تر است!

قابلیت پیکربندی و ارتقا یکی از ویژگی‌های پیش‌فرض در شبکه ارز دیجیتال اپتوس است. طراحی ماژولار (چندبخشی) اپتوس به‌راحتی امکان ایجاد تغییرات جزئی یا کلی کدها را  برای آن فراهم می‌کند. اکثر بلاک‌چین‌های به‌گونه‌ای طراحی و پیاده‌سازی شده‌اند که به‌سختی امکان ایجاد تغییر در آن‌ها وجود دارد. این سختی گاه به دلیل پیچیدگی کار بر روی هسته (Core) و گاه علاوه‌برآن به‌خاطر پیچیدگی‌های تصمیم‌گیری جامعه شبکه برای اجرای Hard Fork و Soft Fork است. انعطاف یک شبکه بلاک‌چینی باتوجه‌به تهدیدات روزافزون سایبری، همانند یک آنتی‌ویروس قابل ارتقا، امنیت مورد انتظار در شبکه را تامین می‌کند. پس با توجه به حساسیت امنیت در امورمالی غیرمتمرکز و این‌که انواع تهدیدات و حملات سایبری همواره در کمین پروژه‌های وب 3 هستند، اپتوس انعطاف و مقاومت لازم را برای پاسخگویی سریع به این مخاطرات دارد.

اپتوس برای گم‌شدن کلیدهای خصوصی راه‌حل دارد!

حتما شما هم تا کنون خبرهای زیادی از گم شدن کیف‌پول‌های رمزارزی و از دست رفتن همیشگی ارزهای داخل آن شنیده‌اید. یکی از مشکلاتی که بسیاری از ما کاربران با آن مواجه می‌شویم، فراموشی رمز عبور یا عبارات بازیابی است. گم‌کردن عبارات بازیابی باعث می‌شود برای همیشه رمزارزهای خود را از دست بدهیم. در این‌جا اپتوس با ارائه یک نوآوری به کاربران کمک می‌کند تا اگر کلیدهای خصوصی خود را فراموش یا گم کردند، به روشی ایمن آن‌ها را بازیابی کنند. این ویژگی خاص، یکی از ابزارهای این پروژه برای برتری در جنگ تبلیغاتی با پروژه‌های رقیب است.

اپتوس برای گم‌شدن کلیدهای خصوصی راه‌حل دارد

سوالات متداول

چرا اپتوس پروژه مهمی است؟

پروژه‌ی ناتمام Diem دارایی‌های خود را فروخت و این به منزله‌ی پایانی بر سفر پر سرو صدای متا یا همان فیسبوک سابق، برای توسعه یک ارز دیجیتال جدید بود. آزمایشگاه اپتوس توسط گروهی از توسعه‌دهندگان سابق دیم در سال ۲۰۲۱ تأسیس شد و یک‌سال بعد زنجیره عمومی خود را عرضه کرد. این‌که ما می‌دانیم هسته‌ی اولیه این پروژه از دل پروژه مطرح فیسبوک برآمده، بر اهمیت توجه بیشتر به آن می‌افزاید.

تیم توسعه‌ اپتوس شامل چه افردای است؟

بنیان‌گذاران اپتوس دو دانشمند علوم کامپیوتر به نام‌های مو شیخ (Mo Shaikh) و اوری چینگ (Avery Ching) هستند. شیخ، مدیرعامل و چینگ، مدیر ارشد فناوری این پروژه است. هر دوی آن‌ها از کارمندان سابق متا هستند که با کوله‌باری از تجربه‌ی فعالیت در صنعت بلاک‌چین و فین‌تک، اپتوس را تاسیس کرده‌اند. این دو به واسطه‌ی سه سال کار بر روی یکی از موردتوجه‌ترین پروژه‌های بلاک‌چینی یعنی پروژه‌ی دیم شرکت متا توانسته‌اند از تجربه و اعتبار بالایی در این صنعت بهره‌مند شوند.

همان‌طور که اشاره کردیم بنیان اصلی تیم اپتوس، از محققان و مهندسان پروژه‌ی دیم (Diem) تشکیل شده است. در حال حاضر بیش از ۵۰ نفر از اعضای سابق Diem در اپتوس مشغول به کار هستند. همچنین چند تن از اعضای اصلی پروژه سولانا از جمله آستین ویرتز (Austin Virts) مدیر ارشد مارکتینگ سولانا در حال حاضر با اپتوس همکاری می‌کنند. اپتوس به واسطه‌ی اعتبار مدیران اصلی خود توانسته مجموعه‌ای از افراد نخبه و معتبر این حوزه را به پروژه‌ی خود جذب کند که این موضوع یکی دیگر از علل اهمیت این پروژه است.

شرکای تجاری اپتوس چه کسانی هستند؟

اپتوس در سه فاز اصلی تامین سرمایه، موفق به جذب  ۳۵۰ میلیون‌دلار شد. این رقم برای توسعه یک شبکه بلاک‌چینی رقم قابل‌توجهی محسوب می‌شود. اپتوس پس از تکمیل مراحل جذب سرمایه، در تاریخ ۱۲ اکتبر ۲۰۲۲ شبکه آزمایشی خود را راه‌اندازی و چند روز بعد شبکه عمومی اصلی خود به نام Aptos Autumn را منتشر کرد.

طبق اطلاعات وبسایت Crunchbase این پروژه طی یک مرحله بیش از ۳۵۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. جالب است بدانید که صرافی مطرح بایننس و غول پرداخت دنیا یعنی پی‌پل، از سرمایه‌گذاران مطرح و بزرگ این پروژه هستند. در این‌جا با برخی از سرمایه‌گذران مطرح Aptos آشنا خواهیم شد:

a16z

Jump Crypto

Binance Labs

Circle Ventures

PayPal Ventures

Tiger Global Management

خرید و فروش رمزارز Aptos با نماد APT

خرید و فروش رمزارز Aptos با نماد APT

برای خرید، فروش و معامله توکن APT می‌توانید از بخش «اکسکوینو مارکت» پلتفرم مبادلات رمزارز اکسکوینو استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای اطلاع از طرح‌های «استیکینگ» و «صندوق مشارکت» ارز دیجیتال Aptos در اکسکوینو، با همکاران ما در واحد پشتیبانی تماس بگیرید.

جمع‌بندی

گوگل که در چند سال اخیر به حوزه ارائه خدمات زیرساختی برای بلاک‌چین‌های عمومی وارد شده، به‌تازگی با اپتوس وارد همکاری مشترک شده است. این همکاری مربوط به پروژه «ابر بلاکچین گوگل کلود» و به ‌معنای قدرتمندتر شدن این شبکه‌ی نوظهور است. همچنین اپتوس با جلب‌اعتماد استودیو گیمینگ کره‌ای NPIXEL به توسعه‌ی بازی‌های بلاک‌چینی بر بستر وب ۳ مشغول است. می‌توان گفت همکاری اپتوس با بیش از صد پروژه‌ی بلاک‌چینی و غیر بلاک‌چینی دیگر در بازه‌ زمانی یک سال و نیم گذشته، دلیل دیگری بر آینده روشن آن باشد. تمامی این‎ها نشان می‎دهد علاقه‌مندان به سرمایه‎گذاری در این حوزه بهتر است این پروژه را بیشتر از پیش تحت‌نظر داشته باشند.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.