پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

ایچیموکو چیست؟ سیگنال‌های خرید و فروش با اندیکاتور کاربردی ایچیموکو

یکی از اندیکاتورهای مهم و کاربردی در بحث تحلیل تکنیکال، اندیکاتور ایچیموکو (Ichimuku) است. اهمیت این اندیکاتور تا حدی بالاست که بسیاری از فعالان بازارهای مالی به خصوص بازار ارزهای دیجیتال معتقدند استفاده از این اندیکاتور نیاز بسیاری از تریدرهای این بازار را تا حد بالایی برآورده می کند.

به بیان ساده، ایچیموکو با ارائه خطوط حمایت و مقاومت و جهت و قدرت روند یک رمزارز، نقاط مناسب برای ورود یا خروج از آن دارایی را معین می‌کند.در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با این اندیکاتور، نحوه کار با آن و گرفتن سیگنال‌های خرید ارز دیجیتال و یا فروش ارز دیجیتال بیشتر آشنا کنیم.

اندیکاتور ایچیموکو چیست؟

ایچیموکو که به آن ابر ایچیموکو نیز گفته می‌شود نام مختصر عبارت «ایچیموکو کینکو هایو» (Ichimoku Kinko Hyu) است. این اندیکاتور یکی از قوی‌ترین و پرکاربردترین سیستم‌های معاملاتی در بین علاقه‌مندان به فعالیت در بازارهای مالی است.

این اندیکاتور برای اولین بار توسط فردی ژاپنی به نام هوسودا گوئیچی (Hosoda Goichi)، روزنامه‌نگار ژاپنی، روی کار آمد و در اواخر دهه‌ ۱۹۶۰ میلادی به طور رسمی منتشر شد. ایچیموکو به زبان ژاپنی به معنی تعادل در یک نگاه است و کاربرد متنوع این اندیکاتور را می‌توان در بازارهای معاملاتی همچون بازار سهام، کالا، ارزها و اوراق قرضه دید.

از اندیکاتور ایچیموکو می‌توان در قالب‌های زمانی مختلف از هفتگی تا یک دقیقه‌ای استفاده کرد. ساختار منحصر به فرد ابر ایچیموکو این قابلیت را برای معامله‌گران به‌وجود می‌آورد تا در لحظه بتوانند روند صعودی یا نزولی بودن یک دارایی را پیدا کنند.

کاربرد اندیکاتور ایچیموکو چیست؟

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، مهمترین کاربرد اندیکاتور ایچیموکو تعیین خطوط مقاومت و حمایت است. از دیگر موارد کاربردی ایچیموکو، ترسیم خط روند، اندازه‌گیری شتاب روند و تعیین سیگنال ورود یا خروج معاملاتی است.

همین عوامل باعث شده تا این اندیکاتور در دسته معدود اندیکاتور‌هایی قرار بگیرد که امکان تجزیه و تحلیل روند آینده یک دارایی را برای افراد فراهم می‌کند.

ایچیموکو از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

ابر ایچیموکو به طور کلی از ۵ خط تشکیل شده است. دو عدد از این ۵ خط، تشکیل‌دهنده ابر ایچیموکو (Ichimoku Cloud) هستند. تفاوت میان این دو خط با سایه مشخص می‌شود. این خطوط شامل میانگین ۹ دوره‌ای، ۲۶ دوره‌‌ای، میانگینی از دو میانگین مذکور، میانگینی ۵۲ دوره‌‌ای و خطی به نام چیکو است که خط قیمت پایانی است و با کمی تأخیر ظاهر می‌شود.

اجزای تشکیل‌دهنده ایچیموکو

خطوط تشکیل‌دهنده ابر ایچیموکو عبارتند از:

۱- تنکانسن

۲- کیجونسن

۳- سنکو A

۴- سنکو B

۵- ابر کومو

۶- چیکو اسپن

در ادامه به طور دقیق‌تر با این اجزا آشنا خواهید شد.

تنکانسن چیست؟

خط «تنکان‌سن» (Tenkan-Sen) یا «تنکان» (Tenkan) تحت عنوان «خط تبدیل» (Conversion Line) شناخته می‌شود. این خط با استفاده از میانگین بیشترین قیمت بالا و کم‌ترین قیمت پایین در ۹ دوره قبلی محاسبه می‌شود.

منظور از قیمت بالا، جایی است که عرضه بر تقاضا غلبه کند و قیمت پایین نیز مکان جذب شدن عرضه توسط تقاضا است. به عبارت ساده‌تر، خط تنکانسن به صورت زیر محاسبه می‌شود:

۲ ÷ (کمترین قیمت پایین ۹ دوره اخیر + بیشترین قیمت بالای ۹ دوره اخیر ) = تنکانسن

نکته قابل توجه اینکه در دارایی‌های با روند صعودی، تنکانسن به عنوان خط حمایتی و برای سهم‌هایی با روند نزولی، تنکان نقش خط مقاومتی را ایفا می‌کند.

کیجونسن چیست؟

خط«کیجونسن« (Kijun-sen) یا «کیجون» (Kijun) که تحت عنوان «خط پایه» (Base Line) نیز شناخته می‌شود ­از محاسبه‌ میانگین بیشترین قیمت بالا و کمترین قیمت پایین در ۲۶ دوره قبل به‌دست می‌آید. خط کیجونسن به صورت زیر محاسبه می‌شود:

۲ ÷ ( بالاترین قیمت ۲۶ دوره + پایین‌ترین قیمت ۲۶ دوره ) = کیجونسن

نکته قابل توجه اینکه چنانچه قیمت‌ها در بالای خط کیجون قرار گرفته باشند، روند دارایی صعودی است و اگر قیمت‌ها در پایین آن باشد، روند نزولی است. کیجونسن یک خط حمایت قوی برای قیمت در یک روند صعودی و یک خط مقاومت برای قیمت در یک روند نزولی ایجاد می‌‌کند.

به عبارت ساده‌تر، کیجون نشان‌دهنده تعادل قدرت بین خریداران و فروشندگان است. زمانی که قیمت یک‌ دارایی در ۲۶ دوره اخیر در یک بازه در حال نوسان باشد، قیمت تعادلی، نقطه وسط این بازه خواهد بود.

سنکو A چیست؟

خط سنکو A به میانگین دو بخش تنکانسن و کیجونسن اشاره دارد. این خط در اندیکاتور ایچیموکو، ۲۶ روز آتی را پیش‌بینی می‌‌کند.

۲ ÷ ( کیجون + تنکان ) = سنکو A

نکته قابل توجه اینکه زمانی که خط سنکو A در حال افزایش باشد، روند قیمت را صعودی در نظر می‌گیریم، در غیر این‌صورت روند قیمت نزولی خواهد بود.

سنکو B چیست؟

سنکو B به میانگین بیشترین نقطه بالا و کمترین نقطه پایین در دوره ۵۲ روزه گفته می‌شود. معامله‌گران با محاسبه این خط، ۲۶ روز آینده را پیش‌بینی می‌کنند.

۲ ÷ ( بیشترین قیمت بالای ۵۲ دوره قبل + کمترین قیمت پایین ۵۲ دوره قبل ) = سنکو B

نکته قابل توجه اینکه زمانی که خط سنکو B در حال افزایش باشد، روند قیمت را صعودی در نظر می‌‌‌گیریم، در غیر این‌صورت روند قیمت نزولی خواهد بود. سنکو  B نیز مانند سنکو A می‌تواند نقش خط حمایتی یا مقاومتی برای روند قیمت دارایی موردنظر، ایفا کند.

ابر کومو چیست؟

کومو به عنوان مهم‌ترین بخش از اندیکاتور ایچیموکو شناخته می‌شود. کومو یا ابر، به فضایی که بین ۲ خط سنکو A و سنکو B ایجاد می‌شود گفته می‌شود. در تحلیل تکنیکال، از ابر کومو تحت عنوان ناحیه حمایتی و مقاومتی معتبر یاد می‌شود.

ابر کومو چیست؟

با استفاده از ابر کومو به موراد زیر می‌توان دست یافت:

  • اگر خط تنکانسن بالای خط کیجونسن قرار داشته باشد و هر دوی این خطوط به طور هم زمان در بالای ابر کومو قرار بگیرند، حاکی از روند صعودی قیمت دارایی است که به آن سیگنال خرید می‌گویند.
  • زمانی که خط کیجونسن بالای خط تنکانسن قرار گیرد و به طور هم زمان هر دو آنها در پایین ابر کومو قرار داشته باشند، نشانی از نزولی شدن روند قیمتی دارایی است که به آن سیگنال فروش گفته می‌شود.
  • هنگامی که قیمت در داخل و میانه ابر کومو قرار گیرد، پوزیشنی برای خرید یا فروش سهم نباید اتخاذ شود که در این حالت قیمت را ایستا به شمار می‌آوریم.

۶- چیکو اسپن چیست؟

چیکو به ژاپنی به معنی دره کم‌عمق است و کاربرد چیکو اسپن یا محدوده چیکو در تحلیل تکنیکال این است که قیمت فعلی را با قیمت ۲۶ روز قبل بررسی و مقایسه می‌کند. با تحلیل چیکو در اندیکاتور ایچیموکو ما متوجه ۲ نکته بسیار مهم می‌شویم.

با استفاده از چیکو به این موارد می‌توانیم دست پیدا کنیم که:

  • چنانچه چیکو بالاتر از قیمت ۲۶ روز قبل باشد، نمودار صعودی است و اگر پایین‌تر باشد روند قیمت دارایی، نزولی خواهد بود.
  • با ترسیم خطوط از سقف یا کف چیکو، خطوط حاصل‌شده نشان‌دهنده سطح مقاومت و حمایت قدرتمند برای روند قیمت دارایی خواهند بود.
استراتژی ایچیموکو

ابر ایچیموکو چگونه محاسبه می‌شود؟

برای شروع کار، ابتدا بالاترین و پایین‌ترین قیمت‌ ارز دیجیتال یا هر دارایی دیگری در طول دوره‌های متوالی مشخص می شوند. به‌عنوان مثال، بالاترین و پایین‌ترین قیمت‌های خط تبدیل که در ۹ روز گذشته مشاهده شده را در نظر می‌گیریم.

با افزودن نشانه‌گر ابر ایچیموکو به نمودار، محاسبات انجام می‌شود. افرادی که آشنایی کامل با نحوه‌ خواندن نمودارها دارند، به‌راحتی با سیگنال‌های معاملاتی مشخص می‌فهمند که این ترسیم و محاسبه چگونه انجام شده است.

اما اگر می خواهید این محاسبات را به‌صورت دستی انجام دهید، باید مراحل این کار را به صورت زیر انجام دهید:

مزایا و معایب استفاده از اندیکاتور ایچیموکو

مزایا

دو مورد از مهم‌ترین مزایای اندیکاتور ایچیموکو عبارت است از:

  • ارائه اطلاعات: متنوع اندیکاتور ایچیموکو اطلاعات مهمی را در خصوص تعیین روند، سطوح حمایت و مقاومت ارائه می‌دهد.
  • کاهش تعداد اندیکاتورها: اندیکاتور ایچیموکو استفاده از بسیاری از اندیکاتورهایی که معامله‌گر به آنها نیاز دارد را به حداقل می رساند، همین مورد باعث می‌شود فضای زیادی را که این اندیکاتور در نمودار اشغال می‌کند، مشکل‌ساز نشود.
مزایا و معایب اندیکاتور ایچیموکو
Red and green arrows for pros and cons

معایب

از جمله معایب اندیکاتور ایچیموکو به این موارد می‌توان اشاره کرد:

  • از آنجا که این اندیکاتور اجزای مختلف زیادی دارد و ارائه‌دهنده اطلاعات زیادی به کاربران است، افراد مبتدی و تازه‌کار ممکن است در ابتدای کار با آن گیج و سردرگم شوند.
  • با توجه به اینکه استفاده از اندیکاتور ایچیموکو به فضای زیادی در نمودار نیاز دارد، این مسئله ممکن است برای معامله‌گرانی که استفاده از نمودارهای ساده و تمرکز روی عملکرد قیمت یک دارایی را ترجیح می‌دهند، مشکل‌ساز شود.

سخن پایانی

اندیکاتور ایچیموکو یک شاخص بسیار قدرتمند در بازارهای مالی است که روش‌های معاملاتی بسیاری بر اساس این اندیکاتور ایجاد شده است. هدف اصلی از ایجاد اندیکاتور تحلیل تکنیکال ایچیموکو، تولید سیگنال‌های خرید و فروش واضح برای معامله گران و تحلیل‌گران است.

در این مقاله به معرفی و بررسی ابر ایچیموکو پرداختیم و نکات و جزئیات لازم در این خصوص را بیان کردیم. در پایان خاطر نشان می‌کنیم با وجود ابنکه استفاده از این اندیکاتور کمک شایانی به فعالان بازارهای مالی به خصوص بازار ارزهای دیجیتال می‌کند، لازم است در هنگام انجام تحلیل تکنیکال، از دیگر اندیکاتور‌ها و الگوهای کاربردی نیز استفاده کنید تا تحلیل صورت گرفته قابل اعتمادتر و کم ریسک‌تر باشد.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.