پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

کیف پول نرم افزاری چیست؟

یکی از بهترین روش‌ها برای ذخیره و نگهداری ارزهای دیجیتال، استفاده از کیف پول مخصوص به آن مانند کیف پول نرم افزاری است. از آنجا که دارایی‌ های دیجیتال را نمی‌توان مانند ارزهای فیات در کیف پول فیزیکی ذخیره کرد، بعد از تهیه و خرید ارز دیجیتال گام مهم بعدی یافتن روشی مطمئن برای نگهداری و ذخیره مطمئن آن است.

در ادامه این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با کیف پول نرم افزاری، مزایا و معایب آن و دیگر مطالب مهم در این خصوص آشنا کنیم و به معرفی بهترین کیف پول های گرم بپردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کیف پول نرم افزاری چیست؟

کیف پول نرم افزاری در واقع شکلی یک کیف پول مبتنی بر نرم افزار است و همانطور که از نامش پیداست برای استفاده از آن نیاز به نصب برنامه کیف پول نرم افزاری بر روی گوشی تلفن همراه، سیستم کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ یا از طریق یک وب سایت است.

این کیف پول های نرم افزاری بعد از اتصال به اینترنت قابل استفاده هستند و از طریق آن‌ها می‌توانید به ذخیره، ارسال و دریافت رمز ارزهای موردنظر خود بپردازید. امنیت کیف پول نرم افزاری ارز دیجیتال از طریق کلیدهای خصوصی رمزنگاری شده تامین می‌شود. کلیدهای خصوصی در واقع کلید ورود و استفاده از این والت‌ها است و برای بازیابی کیف پول خود نیاز به این کلیدها و عبارات بازیابی خواهید داشت.

کیف پول نرم افزاری چیست؟

لازم است این نکته را یدآور شویم که با وجود محبوبیت و کارایی بالای کیف پول های نرم افزاری، این نوع از کیف پول، به دلیل آنلاین بودن، در مقایسه با کیف پول سخت افزاری یا سرد از امنیت کمتری برخوردار است و احتمال وقوع حملات هکری در کیف پول نرم افزاری بسیار بیشتر از نوع سخت افزاری آن است.

انواع کیف پول نرم افزاری

 به‌طورکلی، سه نوع کیف پول نرم­ افزاری یا گرم در بازار وجود دارد که در ادامه بیشتر به توضیح آن می‌پردازیم.

۱- کیف پول تحت وب یا آنلاین

کیف پول‌ تحت وب یا آنلاین همانطور که از نامش پیداست به صورت آنلاین و از طریق وب قابل دسترس هستند. این نوع از کیف پول نرم افزاری در واقع، افزونه‌هایی هستند که با مرورگرهای وب، کار می‌کنند.

کیف پول‌های نرم افزاری تحت وب از کاربری آسانی برخوردار هستند و برای آن دسته از افرادی که تازه وارد بازار ارز دیجیتال می‌شوند مناسب هستند. اگرچه در میان اواع کیف پول های نرم افزاری، این دسته از ریسک‌های امنیتی بالاتری برخوردار است.

کیف پول تحت وب یا آنلاین

۲- کیف پول موبایلی

کیف پول موبایلی نوعی برنامه یا اپلیکیشن است که روی گوشی‌های هوشمند تلفن همراه نصب می‌شود و در هر دو نسخه اندروید و iOS قابل دسترس هستند. این نوع از کیف پول نرم افزاری از محبوبیت بسیار بالایی در میان کاربران برخوردار است اما با وجود تمامی این‌ها، چنانچه تلفن همراه شما دزدیده شود یا به هر دلیلی امکان دسترسی به آن را نداشته باشید دارایی شما به خطر می‌افتد و ممکن است برای همیشه از بین برود. به همین دلیل انتخاب رمز عبور قوی و تهیه نسخه پشتیبان به‌منظور دسترسی به کلیدهای خصوصی، ضروری است.

کیف پول موبایلی

۳- کیف پول دسکتاپی

کیف پول دسکتاپ هم همانطور که از روی نام آن می توان حدس زد، یک برنامه نرم ­افزاری طراحی‌شده برای سیستم‌عامل‌هایی مانند ویندوز و لینوکس است که روی دستگاه‌های لپ‌تاپ، کامپیوتر، مک و غیره قابل نصب است و نمی توان از آن بر روی گوشی‌های تلفن همراه استفاده کرد. در این نوع از کیف پول نرم افزاری، برخلاف کیف پول‌های آنلاین و تحت وب، کنترل کامل کلیدها بر عهده خود کاربر است.

کیف پول دسکتاپی

شایان ذکر است، کیف پول های دسکتاپ نسبت به دو مدل دیگر کیف پول نرم افزاری (آنلاین و موبایلی) از امنیت بالاتری برخوردار هستند و تنها زمانی دارایی‌های شما در کیف پول های دسکتاپی به خطر می‌افتد که هکرها به سیستم  شخصی شما دسترسی پیدا کنند. 

مزایا و معایب کیف پول نرم افزاری چیست؟

از مهم‌ترین مزایا و معایب کیف پول نرم افزاری ارز دیجیتال به موراد زیر می‌توان اشاره کرد:

مزایا

  • سرعت در انجام تراکنش‌ها
  • امکان پشتیبانی از طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال
  • امکان حمل‌ونقل آسان
  • کاربری آسان برای افراد مبتدی و حرفه‌ای
  • دسترسی رایگان
  • قابل اجرا بر روی دستگاه‌های مختلف (تلفن همراه، دسکتاپ، لپ‌تاپ)

معایب

  • خطر هک و کلاه‌برداری
  • خطر آلودگی گوشی، لپ‌تاپ و کامپیوتر به بدافزارها
  • ذخیره‌سازی کلیدهای خصوصی در سرورهای شرکت‌های شخص ثالث در برخی از کیف پول‌های آنلاین
  • خطر از دسترس خارج شدن کیف پول با دزدیده شدن دستگاه موردنظر
  • امکان از بین رفتن کوین‌ها با خراب شدن نرم افزاری یا سخت‌افزاری کامپیوتر یا موبایل
  • نیاز به به‌روزرسانی دائم

مقایسه کیف پول سخت افزاری و نرم افزاری

یکی از تفاوت‌های اساسی میان کیف پول سخت افزاری و کیف پول نرم افزاری امنیت بالای کیف پول‌های سخت افزاری یا سرد است. از آنجا که برای استفاده از این کیف پول نیاز به اتصال به اینترنت نیست و به صورت آفلاین کار می‌کنند.

به همین دلیل کیف پول ‌های سخت افزاری، محلی برای ذخیره‌ دارایی به صورت آفلاین ایجاد می‌کنند و حتی زمانی که به سیستم کامپیوتری حمله هکری شود، آسیبی به ارزهای دیجیتال فرد وارد نمی‌شود چراکه کلیدهای خصوصی کیف پول درکامپیوتر ذخیره نمی‌شود و به صورت امن در کیف پول های سخت افزاری ذخیره خواهند شد.

مقایسه کیف پول سخت افزاری و نرم افزاری

علاوه‌براین، بر خلاف کیف پول نرم افزاری که در صورت گم کردن عبارت بازیابی دیگر امکان دسترسی به دارایی وجود نخواهد داشت، در کیف پول‌های سخت افزاری می توان به‌راحتی از طریق عبارت بازیابی یا همان SEED Phrase اطلاعات و موجودی کیف پول را بازگرداند.

معرفی بهترین کیف پول های نرم افزاری

در ادامه تعدادی از بهترین و محبوب‌ترین کیف پول های نرم افزاری و دلایل محبوبیت آن‌ها به شما معرفی خواهیم کرد.

– کیف پول اکسودوس Exodus

کیف پول نرم‌افزاری اکسودوس Exodus در جولای ۲۰۱۶ به بازار ارزهای دیجیتال عرضه شد. این کیف پول از طیف گشترده‌ای از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند و قابل نصب بر روی گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و رایانه‌های شخصی است.

– کیف پول تراست Trust Wallet

تراست والت کیف پول رسمی صرافی مطرح بایننس است. این کیف پول امکان ارسال و دریافت ساده تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال و حتی توکن‌های غیرمثلی (NFT) را برای کاربران خود فراهم می‌کند. همچنین کاربران این کیف پول نرم افزاری می‌توانند با استیک یا سپرده‌گذاری رمز ارزها، پاداش دریافت کنند.

کیف پول تراست

– کیف پول اتمیک Atomic

کیف پول اتمیک در سال ۲۰۱۷ به بازار ارزهای دیجیتال معرفی شد. دانلود این کیف پول رایگان است، اما برای استفاده از برخی امکانات این کیف پول، باید هزینه آن را پرداخت کنید. مهم‌‌ترین ویژگی‌ اتمیک والت، امکان تبدیل ارزهای دیجیتال از داخل کیف پول بدون نیاز به صرافی های متمرکز است. 

کیف پول اتمیک

– کیف پول الکتروم Electrum

کیف پول الکتروم یکی از قدیمی‌ترین کیف پول های نرم افزاری است. امکان ایجاد ۲FA یا احراز هویت دو عاملی این کیف پول را به یکی از کیف پول‌های با یکی از بالاترین سطوح امنیتی تبدیل کرده است.

کیف پول الکتروم

– کیف پول متامسک MetaMask

کیف پول متامسک امکان ذخیره، ارسال و دریافت توکن‌های اتریومی و با استاندارد ERC-20 را فراهم می‌کند. کاربران ایم کیف پول همچنین می‌توانند شبکه زنجیره هوشمند بایننس را به صورت دستی در Metamask برای ذخیره و تبادل توکن‌های BEP-20 اضافه کنند.

از مزایای اصلی MetaMask به اتصال به شبکه اتریوم بدون نیاز به دانلود کامل این بلاک‌چین می‌توان اشاره کرد.

کیف پول متامسک

– کیف پول مای‌سلیوم Mycelium

کیف پول نرم افزاری مای‌سلیوم از دسته کیف پول‌های موبایلی است که در هر دو نسخه اندروید و iOS‌ قابل دسترس کاربران است. از ویژگی‌های اصلی این کیف پول، رابط کاربری ساده آن است. سازگاری با کیف پول‌های سخت افزاری همچون ترزور و لجر از دیگر ویژگی‌های مهم این کیف پول نرم افزاری است.

کیف پول مای‌سلیوم

سخن نهایی

روش‌های مختلفی برای ذخیره و برای نگهداری ارز دیجیتال وجود دارد که ازبهترین این روش‌ها استفاده از کیف پول نرم افزاری است. در این مقاله سعی کردیم شما را بیشتر با این نوع کیف پول آشنا کنیم. کیف پول نرم افزاری ارز دیجیتال در واقع نوعی برنامه یا اپلیکیشن است که بر روی دستگاه‌های تلفن همراه هوشمند، سیستم‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ قابل نصب است.

کیف پول‌های نرم‌افزاری در سه نوع آنلاین، دسکتاپ و موبایل قابل دسترس است. با وجود کاربری آسان این کیف پول‌ها، مسئله امنیت یکی از نقاط ضعف عمده آن‌ها محسوب می‌شود. بنابراین در هنگام انتخاب یک کیف پول نرم افزاری مناسب، تمامی ویژگی‌ها و نقاط قوت و ضعف آن را به خوبی ارزیابی و بررسی کنید

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.