تا یک درصد بازگشت دارایی در کمپین گنجینو!

رفتن به کمپین
آموزش ارز دیجیتال

کیف‌ پول سخت افزاری چیست؟

کیف پول سخت افزاری یکی از انواع کیف پول‌های رمز ارزی است که با روی کار آمدن آن یکی از نگرانی‌های اصلی و عمده اکثر کاربرانی که به دنبال روشی امن و مطمئن برای ذخیره رمز ارزهایشان بوده‌اند مرتفع شده است.

همانطور که شما برای ذخیره پول فیزیکی و فیات خود نیاز به یک کیف پول امن دارید، ارزهای دیجیتال هم برای ذخیره و نگهداری به یک کیف پول مختص به این کار یا همان والت wallet نیاز دارند.

در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم کیف پول سخت‌افزاری و هرآنچه در این رابطه باید بدانید بیشتر آشنا کنیم. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

به طور کلی ارزهای دیجیتال را در دو نوع کیف پول گرم یا نرم‌افزاری و کیف پول سرد یا سخت‌افزاری می‌توان ذخیره کرد. هر یک از این کیف پول‌های دارای ویژگی‌های منحصربفردی است که در زیر به طور خلاصه به بیان آن پرداختیم.

  • والت گرم به طور کلی شامل کیف پول‌های نرم‌افزاری، افزونه‌های مرورگر و تحت وب می‌شود. این نوع کیف پول نوعی نرم‌افزار یا اپلیکیشن است که بر روی سیستم عامل‌های دسکتاپ، موبایل و مرورگرها نصب می‌شود. کیف پول تراست والت Trust Wallet یکی از معروف‌ترین این کیف پول‌هاست که در دو نسخه اندروید و iOS موبایل به کاربران عرضه شده است.
  • والت سرد یا کیف پول سخت‌افزاری که به حافظه ذخیره‌سازی سرد نیز شناخته می‌شود، نوع امن‌تری از کیف پول برای ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال نسبت به کیف پول‌های گرم است. دلیل اصلی این امنیت در این است که در این نوع کیف پول کلیدهای خصوصی کاربر به صورت آفلاین ذخیره می‌شود. کیف پول‌های ترزور Trezor و Ledger از شناخته‌شده‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری در بازار است.
انواع کیف پول ارز دیجیتال
انواع کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول سخت افزاری چیست؟

کیف پول سخت‌افزاری یا سرد که به آن Hardware wallet گفته می‌شود، یک دستگاه فیزیکی شبیه به فلش است که برای ذخیره‌سازی امن دارایی‌های دیجیتال طراحی شده است.

این کیف پول‌های سخت‌افزاری که در انواع مختلفی در بازار موجود هستند از طریق USB به دستگاه رایانه یا تلفن هوشمند کاربر متصل می‌شود. اگر از فعالان این بازار هستید حتما می‌دانید که در میان تمامی کیف‌پول‌های موجود در بازار، همواره از این کیف پول به عنوان امن‌ترین روش ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال یاد شده است.

کیف پول سخت افزاری چیست؟
کیف پول سخت افزاری چیست؟

مهمترین دلیل منحصربه‌فرد بودن این نوع از کیف پول‌های ارز دیجیتال این است که با توجه به اینکه تمامی کلیدهای خصوصی به طور مستقیم بر روی خود کیف پول فیزیکی ذخیره می‌شود و به هیچ وجه در بستر رایانه یا تلفن همراه شخصی منتقل و ذخیره نمی‌شود.

به همین دلیل امکان سرقت و هک داده‌های شخصی کاربرانی که از کیف پول‌های سخت‌افزاری استفاده می‌کنند وجود ندارد مگر اینکه دستگاه فیزیکی کیف پول به دست آنها بیفتد.

کلید خصوصی (Private Key) چیست؟

کلید خصوصی که به آن پرایوت کی Private key گفته می‌شود. این کلید خصوصی دقیقا مثل کلیدهای فیزیکی عمل می‌کند که با دسترسی به آن می‌توانید به دارایی موردنظر دست پیدا کنید و آن را خرج کنید.

در اینجا لازم است این نکته مهم را یادآور شویم که حفاظت از این کلید خصوصی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در صورت گم کردن و سرقت این کلید خصوصی توسط افراد دیگر، فردی که این کلید خصوصی را در دست داشته باشد به راحتی می‌تواند به دارایی‌های شما دسترسی داشته باشد.

کلید خصوصی (Private Key) چیست؟

اگر از کیف پول‌های رمز ارزی استفاده می‌کنید حتما می‌دانید که در بیشتر این کیف پول‌ها، چه سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری، این کلید خصوصی به صورت یک عبارت ۱۲ یا ۲۴ کلمه‌ای که به Seed Phrase یا Recovery Phrase معروف است به کاربر ارائه می‌شود.

پس دقت کنید بعد از ساخت هر نوع کیف پولی (سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری) این کلمات را با ترتیبی که در اختیار شما قرار داده می‌شود و با املای صحیح روی یک تکه کاغذ یادداشت کرده و آن را در جای امنی نگهداری کنید.

مزایای کیف پول سخت افزاری

از مهمترین ویژگی‌ها و مزایای کیف پول‌های سخت‌افزاری به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

– امنیت بالا

– دسترسی آسان

– پشتیبانی از طیف وسیعی از رمز ارزها

– ذخیره آفلاین کلیدهای خصوصی

معایب کیف پول سخت افزاری

– نیاز به تایید ثانویه از سمت کیف پول برای انجام برخی تراکنش‌ها. شاید این کار برای معاملاتی که در طولانی‌مدت قصد انجام آن را دارید مشکل‌ساز نباشید اما برای افرادی که می خواهند معاملات کوتاه‌مدت و خصوصا به روش اسکالپینگ انجام دهند، استفاده از این کیف پول‌ها می‌تواند سخت و دردسرساز باشد.

– از آنجا که کیف پول‌های سخت‌افزاری از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند در صورت گم شدن کیف پول، اگر عبارت بازیابی آن را در اختیار نداشته باشید، تمام دارایی‌های موجود در کیف پول را از دست خواهید داد.

– از دیگر معایب کیف پول‌های سخت‌افزاری به هزینه بالای تهیه و خرید آن می‌توان اشاره کرد. برخلاف کیف پول‌های نرم‌افزاری که کاربر نیاز به پرداخت هزینه بالایی برای آن نداشته و حتی بسیاری از این کیف پول‌ها را به صورت رایگان می‌توان تهیه و استفاده کرد، کیف پول‌های سخت‌افزاری به دلیل امنیت بسیار بالایی که برای کاربران فراهم می‌کنند هزینه خرید زیادی هم دارند.

بهترین کیف پول‌های سخت افزاری

  • لجر نانو اس Ledger Nano S
  • لجر نانو ایکس Ledger Nano X
  • ترزور مدل تی Trezor Model T
  • ترزور وان Trezor One
  • کیپ‌کی KeepKey
  • سیف‌پل اس‌وان SafePal S1
  • کلدکارت ام‌کی‌۳ Coldcard Mk3
  • بیت‌باکس‌۰۲ BitBox02
  • کول‌والت اس CoolWallet S

روش کار با کیف پول سخت افزاری

برای راه‌اندازی کیف پول سخت‌افزاری موردنظر خود، در ابتدا به سایت سازنده کمیف پول مراجعه کنید و نرم افزار مرتبط با آن را بر روی سیستم عامل خود نصب کنید. بعد از انجام این کار و پس از اتصال کیف پول از طریق USB، به شما یک عبارت ۱۲ یا ۲۴ کلمه‌ای داده می‌شود که باید آن را به ترتیب و با املای درست در جایی امن نگهداری کنید تا در صورت نیاز با استفاده از این عبارت بتوانید به دارایی خود دسترسی داشته باشید.

روش کار با کیف پول سخت افزاری

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را بیشتر با مفهوم کیف پول سخت‌افزاری یا کیف پول سرد آشنا کنیم. اگر شما هم از دسته افرادی هستید که نگران حفظ دارایی رمز ارزی خود هستید و به دنبال روشی برای افزایش امنیت سرمایه‌تان می‌گردید، کیف پول‌های سخت‌افزاری می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

گفتنی است تا به امروز هیچ جایگزین مطمئن‌تری نسبت به حافظه‌های ذخیره‌سازی سرد وجود نداشته است. توجه داشته باشید در زمان جستجو برای پیدا کردن بهترین والت سخت‌افزاری، با ویژگی‌ها و معایب هر کدام به خوبی آشنا شوید و سپس اقدام به انتخاب مناسب‌ترین گزینه بر اساس نیازهای خود کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا