سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403
تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال چیست؟ + الگوهای کاربردی

اگر شما هم درگیر دنیای جذاب ارزهای دیجیتال شده و اقدام به خرید این ارزهای پر نوسان کرده‌اید، قطعا به دنبال راهی برای پیش بینی قیمت آینده دارایی خود هستید. تحلیل تکنیکال یکی از روش‌هایی است که به شما یک دید روشن از آینده قیمت ارز دیجیتال مورد نظر خود داده و باعث می‌شود بهتر بتوانید تغییرات بازار را درک کنید. تحلیل تکنیکال حدود سه قرن قدمت دارد و استفاده از شاخص‌های تکنیکال و ترسیم نمودارهای تکنیکال را می‌توان در نوشته های قرن هفده و هجدهم میلادی نیز مشاهده کرد.

آشنایی با مفهوم تحلیل تکنیکال

حتما از خودتان می‌پرسید که تحلیل تکنیکال چیست؟ تحلیل تکنیکال به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا با استفاده از ابزارها، نمودارها و الگوهای مختلف، سابقه حرکت قیمتی یک دارایی را بررسی کنند. در تحلیل تکنیکال اصل بر این است که با توجه به نوع حرکت و نوسان قیمت یک دارایی در گذشته، می‌توان آینده قیمت آن دارایی را پیش‌بینی کرد.

تحلیل تکنیکال یا تحلیل فنی ( Technical analysis ) روشی برای تحلیل ارز دیجیتال و پیش بینی قیمت‌ها در بازار از طریق مطالعه وضعیت گذشته بازار است. در این نوع تحلیل از طریق بررسی تغییرات و نوسان های قیمت ها و حجم معاملات و همچنین نسبت عرضه و تقاضا می‌توان وضعیت قیمت‌ها در آینده را پیش بینی کرد. رفتار قیمت یا رفتار بازار همواره در تحلیل تکنیکال نقش اساسی را ایفا کرده و در کنار  نمودارها به پیش بینی آینده روند قیمت ها کمک می‌کند. تحلیل تکنیکال که در بورس اوراق بهادار، بازار ارز،  فارکس و نیز بازارهای بورس کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد برای اولین بار توسط چارلز داو مورد استفاده مستقیم اقتصادی قرار گرفت. چارلز داو که وی را پدر تحلیل تکنیکال می‌شناسند، هیچ کتابی در زمینه تحلیل تکنیکال منتشر نکرد و مطالب خود را با ثبت بالا و پایین‌ترین قیمت های روزانه، هفتگی و ماهانه در مقالاتی در نشریه وال استریت ژورنال منتشر کرده و به بررسی روندهای موجود در بازار پرداخت.

حالا که با مفهوم تحلیل تکنیکال و کاربرد آن آشنا شدید، بهتر است به بررسی الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال بپردازیم. الگوی قیمتی در تحلیل تکنیکال به این معناست که با استفاده از یک سری خطوط روند قیمت و منحنی، بتوان برای رفتار قیمت (نوسان قیمتی) یک دارایی، شکلی را رسم کرد. تحلیلگران تکنیکال در بازارهای مالی، سال‌هاست که از الگوها (Patterns) برای بررسی حرکت‌های فعلی قیمت یک دارایی و آینده قیمت آن استفاده می‌کنند.

خط روند چیست؟

از آنجا که برای تشخیص و تشکیل یک الگوی قیمتی تکنیکال باید از خط روند قیمت استفاده کنیم، درک درست خطوط روند می‌تواند به ما در استفاده از الگوهای تکنیکال کمک کند. به زبان ساده، خطوط روند به تحلیلگران تکنیکال کمک می‌کنند تا محدوده‌های حمایت و مقاومت قیمتی (حمایت، سطحی از قیمت است که تصور می‌شود در آن، از افت بیشتر قیمت یک دارایی در بازار، جلوگیری شود. در سطح قیمتی مقاومت نیز فرض بر این است که قیمت یک دارایی از آن نقطه، بالاتر نمی‌رود) را در نمودار قیمت یک دارایی تشخیص دهند.

اگر خاطرتان باشد، گفتیم که افزایش یا کاهش قیمت یک دارایی، به طور تناوبی؛ یعنی با نوسان انجام می‌شود و به صورت یک روند مستقیم روبه بالا یا پایین نیست. حالا، زمانی که نمودار قیمت دارایی در مسیر حرکت خود، دارای سقف‌های قیمتی (افزایش قیمت) قوی‌تری یا بالاتری نسبت به کف قیمتی (کاهش قیمت) باشد، نمودار قیمتی یک دارایی، صعودی خواهد بود. اگر کف‌های قیمتی نسبت به سقف‌های قیمتی شدیدتر باشد، روند نمودار قیمت نیز نزولی می‌شود.

الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال

حالا که با ابزارهای ابتدایی مورد استفاده برای تشخیص و تشکیل یک الگوی قیمتی آشنا شدیم، می‌توانیم انواع الگوهای قیمتی را بررسی کنیم. به‌طور کلی در تحلیل تکنیکال، دو نوع الگوی قیمتی داریم:

  • الگوی ادامه‌دهنده
  • الگوی برگشتی

هر یک از الگوهای ادامه‌دهنده و برگشتی، دارای انواع مختلفی از الگوها هستند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم، اما در ابتدا بهتر با مفهوم الگوی ادامه‌دهنده و برگشتی آشنا شویم.

الگوی ادامه دهنده در تحلیل تکنیکال چیست؟

در الگوهای ادامه‌دهنده، نمودار حرکت یک قیمت به‌طور موقت، متوقف می‌شود؛ اما در ادامه، این نمودار، همان روند اصلی (نزولی یا صعودی) را ادامه می‌دهد. فرض کنید که با یک روند گاوی یا خرسی در بازار سهام روبه‌رو هستیم. (در بازار گاوی با افزایش تقاضا برای خرید، قیمت‌ها افزایش و در بازار خرسی با کاهش تقاضای خرید، قیمت‌ کاهشی می‌یابد) الگوی ادامه دهنده در بازار گاوی زمانی رخ می‌دهد که گاو برای لحظاتی می‌ایستد تا نفس خود را چاق کند.

در بازار خرسی نیز، این الگوی ادامه‌دهنده زمانی رخ می‌دهد که خرس برای لحظاتی از خواب زمستانی بیدار می‌شود و سپس دوباره به خواب می‌رود. در زمان تشکیل یک الگوی ادامه‌دهنده، اصل بر این است که تصور کنیم به‌رغم وقفه کوتاه ایجادشده در حرکت قیمت یک دارایی، در ادامه، روند اصلی و بلندمدت قیمت ادامه می‌یابد.

انواع الگوی ادامه‌دهنده در تحلیل تکنیکال

  • الگوی پرچم
  • الگوی مثلث
  •  مثلث صعودی
  • مثلث نزولی
  • مثلث متقارن
  • الگوی فنجان و دسته

در ادامه، هریک از این الگوهای ادامه‌دهنده را برایتان توضیح می‌دهیم.

الگوی پرچم

الگوی پرچم زمانی‌ در قیمت یک‌ دارایی رخ می‌دهد که قیمت آن، یک‌ دوره از حرکت صعودی را پشت سر گذاشته باشد و در ادامه، قیمت برای مدتی در حالت تثبیت (حرکت با نوسان ناچیز) قرار بگیرد.

به‌طور کلی، در ابتدای الگوی پرچم، یک‌ افزایش قابل توجه در نمودار قیمت دارایی اتفاق می‌افتد و در ادامه، این‌ روند قیمت وارد یک‌ دوره از حرکات کوچکتر صعودی و‌ نزولی می‌شود.

الگوی پرچم

در تصویر بالا، شاهد شکل‌گیری الگوی‌ پرچم در نمودار قیمتی یک‌‌ دارایی هستیم. الگوی پرچم می تواند در بازارهای خرسی و گاوی رخ‌ بدهد. در تصویر بالا، یک الگوی پرچم گاوی را مشاهده‌ می‌کنید.

البته، ما در این‌ مطلب، الگوی پرچم را زیرمجموعه الگوهای ادامه‌دهنده قرار داده‌ایم؛ اما توجه داشته باشید که‌ ممکن است الگوی پرچم از‌ نوع الگوی برگشتی نیز باشد؛ به این معنا که ممکن است پس‌ از تشکیل الگوی پرچم، روند اصلی قیمت ادامه‌ پیدا نکند و برعکس شود. برای مثال، روند اصلی یک دارایی‌ مثبت باشد و پس از تشکیل الگوی پرچم، روند نزولی شود؛ بنابراین، الگوی پرچم، هم می‌تواند از نوع ادامه‌دهنده باشد و هم برگشتی.

الگوی مثلث

به‌طور کلی در الگوی مثلث یا سه گوش، بازه یا نوسان قیمت به‌طور مداوم در حال کوچک‌تر شدن است؛ یعنی فرض کنید قیمت یک دارایی که در مسیر حرکت خود، نوسان می‌کند، به تدریج با کوچک‌تر شدن بازه نوسان مواجه می‌شود و به این ترتیب یک الگوی مثلث در نمودار قیمت شکل می‌گیرد.

الگوی مثلث صعودی

الگوی مثلث صعودی، یگ الگوی ادامه‌دهنده است که در بازار گاوی رخ می‌دهد و حاکی از ادامه روند افزایش قیمت یک دارایی است. اگر بخواهید الگوی مثلث صعودی را در نمودار قیمت یک دارایی رسم کنید، باید بتوانید یک خط افقی را در امتداد نقاط سقف قیمتی (مقاومت) قرار دهید و سپس، یک خط روند صعودی را در امتداد نقاط کف قیمتی (حمایت) رسم کنید. در تصویر زیر، رسم یک الگوی مثلث صعودی در نمودار قیمت یک دارایی را مشاهده می‌کنید:

الگوی مثلث صعودی

معمولا الگوهای مثلث‌ صعودی، حداقل دارای دو سقف قیمتی مشابه (با ارتفاع یکسان) هستند تا بتوان یک خط افقی را در امتداد نقاط سقف قیمتی رسم کرد. همچنین، خط روندی که در امتداد نقاط کف قیمتی شکل می‌گیرد موجب می‌شود تا ضلع پایینی این مثلث صعودی باشد.

الگوی مثلث نزولی

بر خلاف مثلث صعودی، الگوی مثلث نزولی، حاکی از ادامه روند بازار خرسی خواهد بود. به‌طور معمول، یک معامله‌گر در زمان شکل‌گیری مثلث نزولی در نمودار قیمت یک دارایی، وارد پوزیشن شورت (موقعیت شورت) می‌شود؛ به این معنا که معامله‌گر، مقداری از دارایی (مثل سهام) را از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرض می‌گیرد و متعهد می‌شود که برای مثال در شش ماه آینده، همین تعداد سهام را به آن صندوق یا کارگزاری بازگرداند. حالا با توجه به پیش‌بینی کاهش سقوط قیمت در این مدت، معامله‌گر پس از قرض سهام، سریعا آن را می‌فروشد تا در زمانی که باید دارایی قرض‌ گرفته‌شده را بازگرداند آن را با قیمت بسیار پایین‌تر خریداری کند. به این ترتیب، معامله‌گر به سود می‌رسد.

الگوی مثلث نزولی

همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینید، معمولا در یک الگوی مثلث نزولی، نمودار قیمتی از انتهای مثلث به سمت پایین سقوط می‌کند و خط مقاومت را می‌شکند؛ چراکه الگوی مثلث نزولی، نشان‌دهنده افزایش تعداد فروشندگان دارایی در بازار است؛ بنابراین باید انتظار داشت که نمودار قیمت با خروج از مثلث نزولی، کف‌های قیمتی پایین‌تر را هم ببیند.

برای رسم یک الگوی مثلث نزولی، می‌توان یک خط افقی را در امتداد نقاط کف قیمتی (حمایت) رسم کرد. همچنین، یک خط روند نزولی نیز در امتداد نقاط سقف قیمتی (مقاومت) تشکیل می‌شود. همانطور که گفته شد، مثلث نزولی، یک الگوی ادامه‌دهنده است که در بازار خرسی رخ می‌دهد و نشان‌دهنده ادامه کاهش قیمت‌ها است.

الگوی مثلث متقارن

الگوی مثلث متقارن می‌تواند در هر یک از دو بازار خرسی و گاوی تشکیل شود. در هر دو صورت، معمولا، الگوی مثلث متقارن یک الگوی تکنیکال ادامه‌دهنده است؛ به این معنا که پس از تکمیل این الگو در نمودار قیمت یک دارایی، قیمت، همان روند اصلی را طی خواهد کرد.

در الگوی مثلث متقارن، می‌توانید یک خط روند نزولی را برای سقف‌های قیمتی (نقاط مقاومت) و یک خط روند صعودی را در امتداد کف‌های قیمتی (حمایت) رسم کنید.

الگوی مثلث متقارن

در تصویر بالا، تشکیل یک الگوی مثلث متقارن را مشاهده می‌کنید.

حالا، اگر پیش از تشکیل این الگو در نمودار قیمتی، هیچ روند مشخصی (خرسی یا گاوی) وجود نداشته باشد، قیمت آن دارایی پس از اتمام تشکیل الگوی مثلث متقارن، می‌تواند به هر یک از جهت‌های بالا یا پایین حرکت کند. این ویژگی باعث می‌شود تا مثلث متقارن به یک الگوی دوجانبه تبدیل شود؛ بنابراین، از این الگو می‌توان در بازارهایی که قیمت‌ها در آن با نوسان بالایی همراه است و مشخص نیست که قیمت یک دارایی به چه سمتی حرکت خواهد کرد، استفاده کرد.

الگوی فنجان و دسته

فنجان و دسته، یک الگوی ادامه‌دهنده برای قیمت دارایی‌ها است که در بازارهای گاوی به‌کار می‌رود. از این الگو در شرایطی استفاده می‌شود که روند اصلی بازار، گاوی (صعودی) باشد؛ اما برای یک دوره این روند به خرسی (نزولی) تغییر می‌کند و پس از پایان این مدت، در نهایت روند بازار بار دیگر گاوی می‌شود. این الگو زمانی تشکیل می‌شود که نمودار قیمتی دارایی مورد نظر، یک کف گرد یا «کف نعلبکی» را تشکیل دهد؛ یعنی نمودار قیمت با گذراندن یک دوره کاهشی، به سمت بالا بازمی‌گردد و به این صورت، یک خط نیم دایره را می‌توان در امتداد کف‌های قیمتی (نقاط حمایت) رسم کرد.

در ادامه، نمودار قیمت معمولا وارد یک دوره اصلاحی (کاهش قیمت) می‌شود. این دوره نزول قیمت‌ها، تحت عنوان «دسته» شناخته می‌شود؛ چراکه می‌توانید نمودار قیمتی را در این دوره نزولی، در میان دو خط روند موازی قرار دهید که شکلی مثل دسته فنجان را نشان می‌دهد. با تکمیل شکل دسته، نمودار قیمت دارایی مورد نظر در نهایت از این دو خط موازی خارج می‌شود و به روند صعودی (گاوی) خود ادامه می‌دهد.

در تصویر زیر، تشکیل یک الگوی فنجان و دسته را در یک بازار گاوی مشاهده می‌کنید. پس از تکمیل این الگو و خروج نمودار قیمت از قسمت دسته، قیمت، روند اصلی را که یک روند گاوی است، ادامه می‌دهد.

الگوی فنجان و دسته

الگوی برگشتی در تحلیل تکنیکال چیست؟

زمانی که یکی الگوهای برگشتی در روند قیمت دارایی شکل می‌گیرد، سیگنالی برای تحلیلگر تکنیکال صادر می‌شود که روند قیمتی قبلی قرار است تغییر کند. فرض کنید که قیمت یک دارایی برای مدت طولانی نزولی بوده است؛ اما زمانی که یکی از الگوهای قیمتی برگشتی تشکیل می‌شود، معامله‌گر می‌تواند پیش‌بینی کند که قیمت آن دارایی به زودی تغییر می‌کند و صعودی می‌شود.

انواع الگوی برگشتی در تحلیل تکنیکال

  • الگوی سر و شانه
  • الگوی سقف دو قلو
  • الگوی کف دو قلو
  • الگوی کنج
  • کنج صعودی
  • کنج نزولی

الگوی سر و شانه

الگوی سر و شانه زمانی در نمودار قیمت یک دارایی شکل می‌گیرد که شاهد یک سقف قیمتی بالا باشیم و در دو طرف آن نیز دو سقف قیمتی با ارتفاع پایین‌تر شکل بگیرند؛ به این ترتیب، سقف قیمتی که در وسط قرار گرفته است و بالاترین ارتفاع را دارد به عنوان سر و دو سقف قیمتی با ارتفاع پایین‌تر، به‌عنوان شانه‌های این الگو در نظر گرفته می‌شوند. الگوی سر و شانه که از الگوهای برگشتی به حساب می‌آید، به معامله‌گران سیگنال می‌دهد که قرار است بازار گاوی در قیمت یک دارایی به بازار خرسی تغییر کند؛ یعنی روند صعودی قیمت دارایی به روند نزولی تبدیل شود.

از سه سقف قیمتی که در الگوی سر و شانه شکل می‌گیرند، معمولا سقف اول و سقف سوم از سقف دوم ارتفاع کمتری دارند؛ اما در نهایت در هر سه مورد، نمودار قیمت به یک محدوده حمایت قیمتی، سقوط می‌کنند. زمانی که نمودار قیمتی که سقف سوم را شکل داده است به محدوده حمایت بازگردد، به احتمال فراوان محدوده حمایت را به سمت پایین می‌شکند و بازار وارد یک دوره نزولی (خرسی) می‌شود.

در تصویر زیر می‌توانید تشکیل یک الگوی سر و شانه و در ادامه، ورود نمودار قیمت به روند نزولی را مشاهده کنید:

الگوی سر و شانه

الگوی سقف دوقلو

سقف دوقلو، یک الگوی برگشتی دیگر است که معامله‌گران از آن برای پیش‌بینی معکوس شدن روند نمودار قیمت در یک دارایی یا بازار استفاده می‌کنند. معمولا در این الگو، نمودار قیمت یک دوره افزایش را تجربه می‌کند و پس از ثبت یک سقف قیمت به محدوده حمایت باز می‌گردد. سپس، نمودار قیمت بار دیگر اوج می‌گیرد و همان سقف قیمت قبلی را لمس می‌کند؛ اما یکبار دیگر به محدوده حمایت باز می‌گردد. در این الگو، زمانی که نمودار قیمت برای دومین بار به محدوده حمایت باز می‌گردد، آن را روبه پایین می‌شکند و بر خلاف روند اصلی، وارد یک دوره نزولی می‌شود.

در تصویر زیر، الگوی سقف دو قلو را مشاهده می‌کنید:

الگوی سقف دوقلو

الگوی کف دو قلو

در زمان تشکیل یک الگوی کف دو قلو، بازار وارد دوره‌ای از افزایش فروش می‌شود و نمودار قیمت سقوط می‌کند. سپس، نمودار قیمت بار دیگر روند افزایشی به خود می‌گیرد و یک سقف را ثبت می‌کند اما دوباره سقوط می‌کند. در نهایت، روند قیمت پس از صعود دوباره، محدوده مقاومت را به سمت بالا می‌شکند و وارد یک دوره صعودی (گاوی) می‌شود.

الگوی کف دوقلو یک الگوی برگشتی است که منجر به تغییر روند خرسی به گاوی می‌شود. در تصویر زیر، شاهد یک الگوی کف دو قلو هستیم که در انتهای آن، نمودار قیمت به سوی بالا حرکت کرده است.

الگوی کف دو قلو

الگوی کنج

در الگوی کنج، نوسان نمودار قیمتی در ادامه حرکت خود و بین دو خط روند حمایت و مقاومت، کوچک‌تر می‌شود؛ به این معنا که نمودار قیمت متمرکزتر می‌شود. دو نوع الگوی کنج وجود دارد: الگوی کنج صعودی و کنج نزولی.

الگوی کنج صعودی

در الگوی کنج صعودی، شاهد یک نمودار قیمتی هستیم که بین دو خط روند صعودی محدوده حمایت و مقاومت، نوسان می‌کند و هرچه از حرکت نمودار می‌گذرد، این نوسان کوچک‌تر می‌شود. در کنج صعودی، خط روند حمایت دارای شیب تندتری نسبت به خط روند مقاومت است. الگوی کنج صعودی پیش‌بینی می‌کند که نمودار قیمت، با خروج از انتهای این الگو به سمت پایین سقوط می‌کند و وارد یک دوره نزولی خواهد شد. در تصویر زیر، می‌توانید نمونه الگوی کنج صعودی را مشاهده کنید:

الگوی کنج صعودی

الگوی کنج نزولی

الگوی کنج نزولی زمانی اتفاق می‌افتد که نمودار قیمت بین دو خط روند حمایت و مقاومت نزولی حرکت می‌کند و در ادامه، نوسان نمودار قیمت هم کوچک‌تر می‌شود. تشکیل الگوی کنج نزولی این سیگنال را به معامله‌گران می‌دهد که نمودار قیمت در نهایت با خروج از انتهای این الگو، خط روند مقاومت را به سمت بالا می‌شکند و قیمت وارد یک دوره صعودی (گاوی) می‌شود.

نظریه داو

مقالاتی که در روزنامه مذکور توسط چارلز داو منتشر می‌شد بر اساس سه فرضیه شکل گرفته بود که به نظریه داو شهرت دارند. سه اصل نظریه داو عبارت‌اند از:

بازار همه چیز را منعکس می‌کند ( همه چیز دز قیمت لحاظ شده است )

قیمت‌ها بر اساس روند حرکت می‌کنند ( تغییرات قیمت تصادفی نیست )

تاریخ تکرار می‌شود

یک تحلیل‌گر تکنیکال بر این باور است بازار همه چیز را منعکس می‌کند، وی بر این باور است که عامل‌های بنیادی، سیاسی و جغرافیایی که بر قیمت یک ارز یا دارایی تاثیرگذار است، اثرات خود را بر قیمت یک دارایی منعکس کرده و نیازی به بررسی آن‌ها نیست و تنها کاری که لازم است انجام داده شود، بررسی حرکات قیمت است که وی این تغییرات را نیز تابع عامل عرضه و تقاضا می‌داند. تحلیل گران تمام پیش بینی های خود را بر اساس نسبت عرضه و تقاضا بیان می‌کنند و معتقدند عامل تغییر دهنده جهت عرضه و تقاضا در واقع برآیند تحولات بنیادی و اقتصادی است که همین عامل سبب جابه جایی قیمت‌ها نیز هست. بنابراین تحلیل گر تکنیکال روی دلایل اصلی تغییر قیمت تمرکز نکرده و فقط به بررسی نمودارها و الگوهای قیمت می‌پردازد.

تحلیل گران تکنیکال بر این باورند قیمت‌ها بر اساس روند حرکت می‌کنند و تا زمانی که عوامل بازدارنده، آن‌ها را از روند خود منحرف نکرده‌اند، تمایل دارند به روند فعلی خود ادامه دهند. تحلیل گران همیشه در تلاشند روند بازار را زودتر از بقیه تشخیص داده، روند آینده قیمت یک دارایی را پیش بینی کرده و بتوانند سود مناسبی از بازار مالی مورد نظر خود کسب کنند.

.تحلیل‌گران بر این باورند تاریخ تمایل دارد تکرار شود. این دیدگاه بیشتر جنبه روانشناسی بازار را مطرح می‌کند و به این موضوع اشاره دارد که افراد حاضر در بازار، واکنش مشابهی نسبت به تغییرات و نوسانات قیمت یک دارایی خواهند داشت.

تاریخ در ارز های دیجیتال تکرار می‌شود

مزایای یادگیری تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال بسیار انعطاف پذیر بوده و با همه بازارها سازگاری دارد. تقریبا هیچ بازار معاملاتی وجود ندارد که نتوان از تحلیل تکنیکال برای بررسی آن استفاده کرد. یک تحلیل‌گر تکنیکال به راحتی می‌تواند هر نوع بازاری را که تمایل داشته باشد بررسی کند در حالی که تحلیل گران فاندامنتال تعداد بسیار زیادی داده برای بررسی در اختبار دارند که برای بررسی آن‌ها نیز باید از دانش تخصصی بهره‌مند باشند.

تحلیل تکنیکال قابل استفاده در بازه‌های زمانی مختلف است. تقریبا همه افراد و معامله گران در بازه‌های زمانی مختلف از جمله روزانه، کوتاه مدت یا بلند مدت می‌توانند از تحلیل تکنیکال بهره ببرند. این نوع تحلیل شامل زمان خاصی نمی‌شود و تحلیل گران بنا بر سلیقه خود می‌توانند بازه های زمانی مختلف بازارهای مالی گوناگون را بررسی کنند.

تحلیل تکنیکال در حوزه ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال یکی از پیچیده ترین بازارهایی است که اخیرا توجه بسیاری از سرمایه گذاران را به خود جلب کرده و از سرعت بسیار بالایی نسبت به دیگر بازارها مثل بورس برخوردار است. بنابراین بررسی و تحلیل آن کمی دشوار به نظر می‌رسد.

بدیهی است با پیشرفت هر چه بیشتر بازارهای مالی و گسترده‌تر شدن آن‌ها سبک‌های تحلیل تکنیکال نیز بسیار پیشرفت کرده‌اند که این سبک‌ها بر اساس یک سری قواعد سعی در پیش بینی قیمت و رفتار آینده دارایی‌ها دارند. سبک‌های مختلف تحلیل تکنیکال که ممکن است باعث سردرگمی تازه واردها شود، بر اساس الگوهای روانشناسی، الگوهای رفتاری، رفتار قیمت در گذشته و … شکل گرفته اند. افراد علاقند به این حوزه می‌توانند با توجه به علایق و نوع شخصیت و انواع معاملات خود اقدام به یادگیری بهترین سبک تحلیل تکنیکال کرده و به مرور زمان با انجام معاملات سیستم تحلیل خود را تقویت و تکمیل کنند.

کاربران محترم سایت اکسکوینو زین پس می‌توانند با دنبال کردن مطالب آموزشی تحلیل تکنیکال در وبلاگ این سایت دانش خود را افزایش داده و درک بهتری از جریانات شکل گرفته در این بازار مالی داشته باشند.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.