مارک زاکربرگ

زاکربرگ منجی متاورس یا ضدقهرمانی شرور – پادکست

اگه به دنیای فیلم و سریال علاقمند باشید حتما فیلم بازیکن شماره یک آماده Ready Player One استوین اسپیلبرگ رو دیدید که چقدر قشگ یه دنیای متاورسی رو به نمایش میذاره.

تو این قسمت از رادیو اکسکوینو اهداف زاکربرگ برای ساخت یه دنیای متاروسی رو با شخصیت ضدقهرمان فیلم بازیکن شماره آماده بررسی می‌کنیم تا ببینیم آخر داستان متاورس هم مثل فیلم‌ها خوشه یا نه !

برای سفر به آینده، این اپیزود جذاب رو از دست ندید !

سخنرانی زاکربرگ تو آخرین رویداد فیس بوک که حالا اسمش متاعه خیلی جذاب بود. توی این مراسم اون از چشم انداز آینده شرکتش تو دنیای متاورس صحبت کرد. ما دیگه با متاورس محدودیتای فیزیکی نداریم و قراره تو این دنیا کار، زندگی و بازی کنیم. فناوری و نواوری که شرکت متا به دنبالشه ساخت همچین دنیاییه تا بتونه مارو همیشه تو متاورس آنلاین نگه داره.

همه وعده‌ها و حرفایی که زاکربرگ درباره آینده‌ دادو ما قبلا تو فیلم بازیکن شماره یک آماده اسپیلبرگ دیدیم. فیلمی که بشر توی یه دنیای مخروبه زندگی میکنه و به هیچی بجز زندگی توی یه دنیای متاورسی که یک شرکت شیطانی ساختتش اهمیت نمیدن.

ما تو این اپیزود از رادیو اکسکوینو فیلم بازیکن شماره یک آماده رو با اهداف شرکت متا مقایسه می‌کنیم تا ببینیم این شرکت بدنام آمریکایی دقیقا دنبال چیه.

اکسکوینویی‌ها سلام. عصر پنج‌شنبه 23 دی ماهتون بخیر . من ساحل اختری هستم و همراه شمام با اپیزود 162 م از رادیو اکسکوینو

اما قبل از شنیدن کامل این اپیزود، بهتره بدونید که این پادکست به هیچ عنوان یه توصیه مالی نیست و محتوای این پادکست تحت هیچ‌شرایطی برای من و مجموعه اکسکوینو منفعت مالی نداره

تلاش ما در رادیو اکسکوینو اینه که با کیفیت‌ترین مطالب حوزه رمزارزها، بلاک‌چین و اقتصاد کریپتو رو در اختیار مخاطبانمون قرار بدیم. پس قبل ازینکه هرگونه قدمی برای سرمایه‌گذاری بردارید، خوب مطالعه کنید و بعد آگاهانه و با برنامه جلو برید.

اگه بازیکن شماره یک آماده رو ندید بد نیست که اول یه اشاره کوچیک به داستانش داشته باشیم. فیلم “بازیکن شماره یک آماده” یه اثر اقتباسی از رمانی به همین اسمه. داستان این فیلم در سال ۲۰۴۵ تو یه دنیای متاورسی به اسم اوآسیس Oasis اتفاق می‌افته که کاملا جای دنیای واقعیو گرفته‌ که مردم برای ورود به اون از یه هدست VR و یه سری دستکش مخصوص استفاده میکنن. با اینکه دنیای واقعی در حال فروپاشیه ولی همه مردم دنیا تمام وقتشونو صرف مسابقه و بازی‌های مختلفی می‌کنن که شرکت سازنده براشون در نظر گرفته.

چه داستان فیلم بازیکن شماره یک آماده رو دوست داشته باشید چه ازش متنفر باشید، اوآسیس نمونه‌ای جالب از متاورس و تحقق کامل پتانسیل اینترنته. اما اوآسیس هم مثل اینترنت، بی عیب و نقص نیست.

تو این فیلم حرص و طمع شرکتی که این دنیا رو ساخته برای تسلط به کل دنیا و مردم به خوبی قابل درکه. ضدقهرمانی به اسم نولان سورنتو و شرکتی شبیه به متا به اسم اینوویتیو آنلاین اینداستریز Innovative Online Industries  یا همون صنایع نوآوری آنلاینه که تقریبا یه اسم احمقانه مثل متا داره.

این شرکت وسایلیو تولید میکنه تا بازیکنا بتونن به راحتی وارد اوآسیس بشن. وسایلی که برای زندگی بی نقص تو اوآسیس الزامیه ولی کمتر کسی از پس هزینه‌هاش برمیاد. جالبه نه؟ یکم شبیه به هدستای آکیولس فیسبوک نیست که حتی برای خرید نقدیشم باید کلی منتظر بمونی؟ شرکتی که امیدواره که این دنیا مجازی رو با تبلیغاتی واقعی پر کنه که از چشم هیچ جنبده‌ای به دور نمونه، دقیقا مثل متا یا همون فیسبوک خودمون.

به نظر می‌رسه زاکربرگ از الان به فکر تسخیر کل صنعت متاورسه و نمیخواد مثل اوآسیس دنیای مجازیش یا همون پروژه هورایزن ورد شکست بخوره تا آخر داستان صاحب کل دنیا بشه.

زاکربرگ از همه جهات به دنبال حل مشکلاته؛ چه نرم افزاری چه سخت افزاری

متا برای برطرف کردن موانع نرم افزاری دنیای متاورسیش یعنی هورایزن ورد، همکاری جالبی با شرکت اپیک گیمز که سازنده بازی فورتنایته شروع کرده.

از طرف دیگه داره روی سخت‌افزارای لازم برای ورود به این دنیا کار می‌کنه که به بازیکنان اجازه می‌ده از طریق دستگاه‌های آکیولس کوئست ۲  Oculus Quest 2، ری-بن استوریز Ray-Ban Stories، و هدست‌های کمبریا که به‌زودی عرضه می‌شه با دنیای متاورس درگیر بشن.

اما تو صحبت‌های زاکربرگ ناگفته‌هایی بود که ما رو نگران میکنه. انحصار طلبی که زاکربرگ میخواد باعث متمرکز شدن بیشتر متاورس میشه که یه جوریایی بر خلاف ایده اصلی این دنیای جدیده. اگه این انحصار طلبی ادامه پیدا کنه چی به سر بقیه شرکت‌های فعال تو این زمینه مثل HTC یا Valve میاد یا اصلا وقتی همه مردم دنیا یه زندگی جدید توی هورایزن ورد متا شروع کردن زاکربرگ چجوری میخواد این سیستم  رو شبانه روزی آنلاین نگه داره؟

علاوه بر این بدنامی فیسبوک رو که حالا برای فرار از این سایه سنگین اسمش رو به متا تغییر داده نباید نادیده بگیریم. شرکتی که بارها به فروش اطلاعات خصوصی کاربراش متهم شده. پس مثل طرفداران و حامیان متاورس ما هم میدونیم که هورایزن ورد متا انتخاب اول ما برای ورود به متاورس نیست.

تک تک علامت سوالایی که متا و پروژه جدیدش تو ذهن ما ایجاد میکنه به طرز وحشتناکی شبیه به اون چیزیه که تو فیلم بازیکن شماره یک آماده دیدیم. دقیقا دنیایی که هیچکسی نمیخواد توش زندگی کنه.

علیرغم همه وعده‌هایی که شرکت متا درباره متاورس برای متحول کردن زندگی داده، ترسیدن درباره این آینده نامعلوم و برنامه‌هایی که برای ما دارن الکی نیست. بیاید امیدوار باشیم که نگرانی‌هایی که داریم الکی باشنو هیچ وقت عملی نشن.

خب این قسمت از رادیو اکسکوینو هم تموم شد. امیدوارم که این مقایسه براتون مفید بوده باشه . نظرای خودتون درباره متا و فیلم بازیکن شماره یک حتما زیر همین پست برامون بنویسد یا اگه سوالی دارید بپرسید تا کارشناسانمون جواب سوالهاتون رو بدن. با رادیو اکسکوینو همراه باشید.

راستی، اگه میخواید درباره این حوزه‌ها بیشتر بدونید، به وبلاگ ما به آدرس اکسکوینو دات‌کام اسلش بلاگ مراجعه کنید. ضمنا، اپیزودهای جدید رادیو اکسکوینو رو میتونید در همه پلتفرم‌های پادگیر مثل ناملیک و کست‌باکس دنبال کنید.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.