تا یک درصد بازگشت دارایی در کمپین گنجینو!

رفتن به کمپین
آموزش ارز دیجیتال

ساخت ارز دیجیتال؛ چگونه ارز دیجیتال بسازیم؟

با افزایش محبوبیت رمز ارزها در بین افراد و علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران بیشتر به این حوزه، خیلی‌ها در ذهن خود به یادگیری نحوه ساخت ارز دیجیتال خود فکر می‌کنند و این موضوع توجه بسیاری از فعالان این بازار را به خود جلب کرده است.

همانگونه که می‌دانید امروزه سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال بسیار جالب توجه بوده و بسیاری از افراد با سرمایه‌گذاری‌های متنوع و انجام معاملات گوناگون در رمز ارزها به کسب سود و درآمد می‌پردازند. اما تولید یک ارز دیجیتال بسیار لذت‌بخش‌تر و هیجان‌انگیزتر است.

قطعا تولید و ایجاد یک ارز دیجیتال به کار و تلاش بسیار بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در آن نیاز دارد چه بسا که شما می توانید از طریق صرافی‌‌های مختلف و تنها با طیکردن چند مرحله و چند کلیلک به خرید و فروش و سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال موردنظر خود بپردازید.

در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه ساخت ارز دیجیتال جدید، هزینه آن، مزایا و معایب این کار و باقی مطالب مرتبط به این موضوع آشنا کنیم پس تا پایان با ماه همراه باشید.

فهرست مطالب با دسترسی سریع

دلیل ساخت ارزهای دیجیتال جدید

همانطور که همه ما می‌دانیم عصر حاضر عصر فناوری و روی کار آمدن بسیاری از تکنولوژی‌های مختلف در همه حوزه‌های زندگی انسان است. قاعدتا در این میان حوزه مالی و بانکداری نیز مستثنا نبوده و از این قاعده پیروی می‌کند.

اصولا انسان‌ها با مشاهده هرگونه نقص و عیبی در یک سیستم به‌دنبال راه و سیستمی جدید برای جایگزینی با آن و راحت‌تر کردن امور هستند. وجود عیوب و نواقص زیاد در سیستم‌های مالی هم انسان‌ها را به این امر وادار نمود تا به دنبال راه و سیستم‌های جایگزین با آنها برای حل کردن مشکلات باشند.

دلیل ساخت ارزهای دیجیتال جدید
دلیل ساخت ارزهای دیجیتال جدید

همین مسئله انسان‌ها را ترغیب به ایجاد ارزهای دیجیتال و جایگزینی این سیستم با سیستم پولی سنتی کرده است. تا جایی که امروزه شاهد روی کار آمدن نوع جدیدی از سیستم مالی هستیم و اقتصاد امروزی رنگ و شکل جدیدی به خود گرفته است.

در سال ۲۰۰۸ با افزایش بیش از حد بحران مالی آمریکا، بسیاری از کسب‌وکارها و مشاغل دچار چالش‌های سنگین شد همین موضوع زندگی بسیاری از افراد را به نابودی کشید.همان زمان بود که فردی با نام ساتوشی ناکاموتو Satoshi Nakamoto یا همان خالق بیت‌کوین از فناوری بلاک‌چین استفاده کرد و بیت‌کوین را ایجاد کرد.

این رمز ارز که اکنون به عنوان رمز ارز برتر در بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود از همان ابتدای روی کار آمدنش رتبه نخست را از آن خود کرده بود.

کمی بعد از خلق و توسعه بیت‌کوین به عنوان اولین رمز ارز جهان، توسعه‌دهندگان دیگر به این نتیجه رسیدند که آنها هم این امکان را داشته تا از فناوری بلاک‌چین برای توسعه نسخه‌های دیگر و بهتری در مقایسه با نسخه اصلی استفاده کنند.

با شروع کار دیگر توسعه‌دهندگان و کارشناسانی همچون چارلی لی Charlie Lee، مهندس سابق گوگل، که آلت‌کوین لایت‌کوین را ایجاد کرد تعداد زیادی ار ارزهای دیجیتال دیگر روی کار آمدند.

در حالت کلی می‌توان نتیجه گرفت اصلی‌ترین علت ایجاد ارزهای دیجیتال جدید، به موفقیت بزرگ بیت‌کوین و تعدادی از آلت‌کوین‌های مطرح دیگر برمی‌گردد.

کوین و توکن چیست؟

کوین coin به هر رمزارزی که دارای یک بلاک‌چین مستقل است گفته می‌شود مثل بیت‌کوین. در واقع این مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت میان کوین و توکن محسوب می‌شود. هر یک از کوین‌ها و بلاک‌چین‌های منحصربفرد آنها با هدف خاصی طراحی و ایجاد شده است.

به‌عنوان مثال هدف از ایجاد بیت کوین ذخیره ارزش بوده و شبکه بلاک‌چین آن با هدف از بین بردن واسط سوم در انجام و تایید تراکنش‌های مالی روی کار آمد.

هدف اصلی کوین‌ها تسهیل فرآیند پرداخت و انتقال بوده و در کنار شباهت‌ها و کاربردهای مشابه زیادی که با ارزهای فیات دارند از قبیل اینکه قابل انتقال، قابل تقسیم، قابل تبدیل و پایدار هستند، بر خلاف ارزهای فیات تعداد عرضه آنها محدود است.

در مقابل، توکن Token بر خلاف کوین دارای بلاک‌چین اختصاصی خودش نیست بلکه توکن‌ها بر روی بلاک‌چین‌هایی که از قبل وجود داشتند ایجاد می‌شود و برای ایجاد و ساخت آنها نیازی نیست که از صفر طراحی و کدنویسی شوند.

تنها کاری که توسعه‌دهندگان توکن‌ها نیاز دارند این است که از یک قرارداد هوشمند مانند اتریوم برای ایجاد این توکن ها استفاده کنند.

پروژه‌های توکن سهم بزرگ و مهمی از بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصا داده‌اند. این پروژه‌ها نه تنها برای خود بلکه برای اکوسیستم اصلی خود هم سودآوری دارند. دلیل آن هم این هست که کارمزد تراکنش‌های مربوط به این توکن‌ها با رمز ارز بومی بلاک‌چینی که روی آن مستقر هستند پرداخت می‌شود.

به عنوان مثال، ارز دیجیتال دای Dai یک توکن اتریومی با استاندارد ERC20 است و به همین خاطر برای انجام تراکنش‌های مربوط به این رمز ارز از کاربران مقداری اتریوم به عنوان کارمزد کسر می‌شود.

بیشتر بخوانید: توکن چیست و چه کاربردی دارد؟

مقایسه ساخت کوین با ساخت توکن

با توجه به مطالبی که در بالا به آن اشاره کردیم از تفاوت‌های عمده و اصلی میان توکن و کوین به نحوه ایجاد و شکل‌گیری آنها می‌توان اشاره کرد. همانطور که گفتیم کوین‌ها دارای شبکه بلاک‌چینی انحصاری و اختصاصی خود بود و در واقع رمز ارز اصلی این بلاک چین محسوب می‌شوند.

اما توکن‌ها با استفاده از ابزار قرارداد هوشمند موجود در بلاک‌چین‌های دیگر ایجاد شده و بلاک‌چین منحصربفرد خود را ندارند.

از همین مطالب میتوان به روشنی نتیجه گرفت که این تفاوت اصلی در روش ساخت کوین و توکن‌، تفاوت‌هایی را هم در خصوص هزینه ساخت، زمان موردنیاز برای ساخت و کاربردهای آنها ایجاد می‌کند.

از آنجا که برای ایجاد یک کوین باید مراحل و فرایندهای لازم برای راه‌اندازی یک بلاک‌چین انجام شود، به همین منظور و در وهله اول باید پروتکل اجماع مربوط به آن بلاک‌چین کدنویسی شده و نرم‌افزار مربوط به آن ساخته شود. بعد از این مرحله نوبت به یپدا کردن نودها و ماینرهای شبکه می‌رسد. وطیفه اصلی این نودها حفظ و تضمین امنیت و کارایی شبکه است.

اما با توجه به اینکه توکن‌ها نیازی به ایجاد بلاک‌چین اختصاصی خودشان ندارند و با استفاده از قرارداد هوشمند ساخته می‌شوند هزینه و زمان ساخت آنها به مراتب کمتر از ساحت کوین بوده چراکه ساخت قرارداد هوشمند تنها نیاز به دانش برنامه‌نویسی داشته تا با استفاده از آن متغیرها و شرایط مورد نیاز قرارداد اجرایی شود.

برای پروژه خود کوین بسازیم یا توکن؟

در پاسخ به این سوال باید به این نکته اشاره کنیم که توسعه‌دهندگان برای توسعه اپلیکیشن‌های امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای (dApps) یا برای بازی‌های مخصوص کسب درآمد یا همان Play to Earn می‌توانند تنها به ایجاد و ساخت ارز دیجیتال اکتفا کنند.

لازم به ذکر است شبکه‌های بایننس اسمارت چین BSC و اتریوم Ethereum دارای ابزارهای زیادی در این خصوص بوده که کار را برای توسعه‌دهندگان راحت می‌کنند.

اما توسعه‌دهندگانی که با محدودیت‌های یک کوین یا بلاک‌چین‌های موجود مشکل دارندو این مسئله برایشان دردساز است می‌توانند به ساخت و ایجاد یک کوین و بلاک‌چین جدید روی آورده و این موضوع می‌تواند برایشان راهگشا باشد.

چراکه در کنار دشواری و سختی ایجاد یک کوین و شبکه بلاک‌چینی جدید، چنانچه این افراد بتوانند با موفقیت یک بلاک‌چین و کوین جدید ایجاد کنند به نوآوری‌ها و قابلیت‌های جدیدی دست پیدا خواهند کرد.

در واقع ساخت و ایجاد توکن برای توسعه‌دهندگان بلاک‌چینی به مراتب راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر از ایجاد یک بلاک‌چین و شبکه مستقل است. این توسعه‌دهندگان در بیشتر مواقع می‌توانند بدون صرف هزینه‌های گزاف که برای طراحی یک بلاک‌چین موردنیاز است، رمز ارز وردنظر خود را ساخته و به اهداف اولیه خود برسند.

آموزش کامل ساخت ارز دیجیتال

با توجه به اینکه ساخت کوین نیاز به دانش فنی و صرف هزینه بالا دارد و در مقابل ساخت یک توکن به‌مراتب راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر است، در ادامه قصد داریم نحوه ساخت یک توکن را به طور کامل توضیح دهیم.

ساخت توکن در چندین مرحله به شرح زیر انجام می‌شود:

۱- انتخاب بلاک‌چین مناسب برای ساخت یک رمزارز

همانگونه که پیشتر اشاره کردیم توکن بلاک‌چین مختص به خود را نداشته و باید آن بر روی بلاک‌چین‌های دیگر ایجاد کرد. با توجه به پیشینه و ویژگی‌های بلاک‌چین‌ها در مرحله اول برای ساخت یک توکن باید بلاک‌چین موردنظر خود را که قرار است رمزارز موردنظرتان روی آن ایجاد شود انتخاب کنید.

به طور کلی شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین بلاک‌چین‌های موجود برای ساخت توکن، بلاک‌چین‌های اتریوم، بایننس و سولانا هستند. امروزه شاهد ساخت توکن‌های بسیاری در این سه شبکه هستیم. توکن‌های که بر پایه دو استاندارد اتریومی ERC-20 و استاندارد شبکه بایننس با نام BEP-20 توسعه یافته‌اند.

انتخاب بلاک‌چین مناسب
انتخاب بلاک‌چین مناسب

لازم به ذکر است شبکه‌های بلاک‌چینی برای تایید و ساخت توکن‌ها، هزینه‌ دریافت می‌کنند. این هزینه بسته به نوع بلاک‌چین موردنظر متفاوت است. از آنجا که شبکه بلاک‌چین اتریوم از محبوبیت بسیار بالایی در میان افراد برخوردار است خیلی از افرادعلاوه بر خرید ارز بومی این شبکه (ETH) به ساخت توکن‌های منحصربفرد خود بر رویآن می‌پردازند.

علاوه‌براین افزایش علاقه افراد به این شبکه و محبوبیت روزافزون آن باعث ایجاد ابزارهای جدید و متفاوت برای ساخت توکن روی آن شده است.

نکته قابل توجه در مورد آن دسته از افرادی که به‌تازگی و برای اولین بار قصد ایجاد و ساخت توکن موردنظر خود را دارند اینکه بهتر است برای شروع از شبکه‌های آزمایشی استفاده کنید که نیاز به پرداخت هیچ هزینه اضافی برای ساخت توکن ندارند استفاده کنید.

به این‌ترتیب با طی کردن تمامی مراحل مورد نیاز و آشنایی کامل با این فرایند می توانید به ساخت توکن موردنظر خود بر روی شبکه‌های بلاک‌چینی اصلی بپردازید.

۲- انتخاب مشخصات جدید برای توکن

در مرحله بعد از انتخاب شبکه بلاک‌چین، باید برای توکنی که قصد ساخت ان را دارید مشخصات جدید و خاصی ایجاد کنید. این مشخصات شامل موارد زیر است:

– نام توکن

– نماد توکن

– بخش‌پذیری توکن (تعداد رقم اعشاری براینمایش توکن)

– تعداد توکن‌ (این تعداد بهتر است رقمی بیشتر از چند هزار باشد)

بعد از تعیین مشخصات توکن موردنظر خود، در قدم بعدی کیف پول متامسک را نصب کرده یا  افزونه متامسک را به مرورگر خود اضافه کنید و بعد از اضافه شدن آن کیف پول خود را ایجاد کنید.

بعد از راه اندازی کیف پول تامسک خود برای اینکه در مرحله بعدی هزینه اضافی پرداخت نکنید در افزونه متامسک مرورگر خود، شبکه اتریوم را به شبکه روپستن Ropsten تغییر دهید. برای این کار تنها کافی است روی افزونه متامک کلیک کرده و بعد از آن گزینه Main Etherum Network به معنای شبکه اصلی اتریوم را به Ropsten Test Network به معنای شبکه آزمایشی روپستن تغییر دهید.

بعد از تغییر شبکه و قرار گرفتن روی شبکه آزمایشی هنوز کار تمام نشده و برای ادامه لازم است مقداری اتریوم آزمایشی هم در اختیار داشته باشید تا بتوانید هزینه گس Gas Fee شبکه آزمایشی را پراخت کنید. برای واریز این مقدار اتریوم آزمایشی به حساب خود کافی وارد لینک Https://Faucet.Metamask.Io شوید.

قبل از هر چیزی باید بدانید که حتی ساخت توکن بر روی شبکه تستی نیز نیاز به گس فی دارد. نگران نباشید، این کار را می‌توان با اتریوم تستی انجام داد و باید در قدم بعدی، مقداری اتریوم تستی به حساب خود واریز کنید.

توجه داشته باشید همانگونه که از نام این رمزارز هم پیداست اتریوم تستی متفاوت از اتریوم واقعی بوده و هیچ ارزش مالی ندارند و از آنجا که صرفا جهت آزمایش از آنها استفاده می‌شود نمی‌توان این توکن‌ها را خرید و فروش کرد.

۳- برنامه‌نویسی برای ایجاد یک توکن جدید

در قدم بعدی نیاز به برنامه‌نویسی برای ایجاد توکن جدید خود دارید و برای این کار هم نیاز به تست کدهای نوشته‌شده خود در یک محیط نرم‌افزاری دارید. برای این کار وارد لینک https://remix.ethereum.org شده و برای ایجاد پروژه جدید خود روی گزینه فایل جدید (New File) یا + کلیک کنید.

سپس نام فایل خود را که می‌تواند هر نامی باشد و محدودیتی برای آن وجود ندارد با پسوند Sol انتخاب کنید. در مرحله بعدی باید از یکی از کدهای آماده مربوط به قرارداد هوشمند استفاده کنید.

نکته‌ای که در خصوص این دهای آماده باید رعایت کنید این است که برای هر دو شبکه بایننس و اتریوم، ۴ مشخصه‌ای که در بالا به آن اشاره کردیم را در متن این کد و در جای مخصوص به آن قرار داده و تغییر دهید.

در کدهای آماده قراردهای مربوط به هر دو بلاک‌چین، ۴ جای خالی وجود دارد دارد که در این فضاها و در مقابل عبارت Name باید اسم توکنی که برای توکن موردنظر خود انتخاب کردید را به انگلیسی وارد کنید.

در قسمت بعدی و در مقابل عبارت Symbol، نماد ۳ یا ۴ حرفی مربوط به توکن خود را وارد کنید. در سطر سومتعداد رقم اعشار توکن را که با عبارت Decimals مشخص شده نوشته و در سطر آخر هم سقف عرضه توکن خود یا همان TotalSupply را مشخص کنید.

در ادامه نمونه‌ای از کد آماده برای قرارداد هوشمند شبکه اتریوم را قرار داده‌ایم:


Pragma Solidity ^0.4.4;
Contract Zoomarz {
/// @Return Total Amount Of Tokens
Function TotalSupply() Constant Returns (Uint256 Supply) {}
/// @Param _owner The Address From Which The Balance Will Be Retrieved
/// @Return The Balance
Function BalanceOf(Address _owner) Constant Returns (Uint256 Balance) {}
/// @Notice Send `_value` Token To `_to` From `Msg.Sender`
/// @Param _to The Address Of The Recipient
/// @Param _value The Amount Of Token To Be Transferred
/// @Return Whether The Transfer Was Successful Or Not
Function Transfer(Address _to, Uint256 _value) Returns (Bool Success) {}
/// @Notice Send `_value` Token To `_to` From `_from` On The Condition It Is Approved By `_from`
/// @Param _from The Address Of The Sender
/// @Param _to The Address Of The Recipient
/// @Param _value The Amount Of Token To Be Transferred
/// @Return Whether The Transfer Was Successful Or Not
Function TransferFrom(Address _from, Address _to, Uint256 _value) Returns (Bool Success) {}
/// @Notice `Msg.Sender` Approves `_addr` To Spend `_value` Tokens
/// @Param _spender The Address Of The Account Able To Transfer The Tokens
/// @Param _value The Amount Of Wei To Be Approved For Transfer
/// @Return Whether The Approval Was Successful Or Not
Function Approve(Address _spender, Uint256 _value) Returns (Bool Success) {}
/// @Param _owner The Address Of The Account Owning Tokens
/// @Param _spender The Address Of The Account Able To Transfer The Tokens
/// @Return Amount Of Remaining Tokens Allowed To Spent
Function Allowance(Address _owner, Address _spender) Constant Returns (Uint256 Remaining) {}
Event Transfer(Address Indexed _from, Address Indexed _to, Uint256 _value);
Event Approval(Address Indexed _owner, Address Indexed _spender, Uint256 _value);

}
Contract StandardToken Is Zoomarz {
Function Transfer(Address _to, Uint256 _value) Returns (Bool Success) {
//Default Assumes TotalSupply Can’t Be Over Max (2²⁵⁶ — 1).
//If Your Token Leaves Out TotalSupply And Can Issue More Tokens As Time Goes On, You Need To Check If It Doesn’t Wrap.
//Replace The If With This One Instead.
//If (Balances[Msg.Sender] >= _value && Balances[_to] + _value > Balances[_to]) {
If (Balances[Msg.Sender] >= _value && _value > 0) {
Balances[Msg.Sender] -= _value;
Balances[_to] += _value;
Transfer(Msg.Sender, _to, _value);
Return True;
} Else { Return False; }
}
Function TransferFrom(Address _from, Address _to, Uint256 _value) Returns (Bool Success) {
//Same As Above. Replace This Line With The Following If You Want To Protect Against Wrapping Uints.
//If (Balances[_from] >= _value && Allowed[_from][Msg.Sender] >= _value && Balances[_to] + _value > Balances[_to]) {
If (Balances[_from] >= _value && Allowed[_from][Msg.Sender] >= _value && _value > 0) {
Balances[_to] += _value;
Balances[_from] -= _value;
Allowed[_from][Msg.Sender] -= _value;
Transfer(_from, _to, _value);
Return True;
} Else { Return False; }
}
Function BalanceOf(Address _owner) Constant Returns (Uint256 Balance) {
Return Balances[_owner];
}
Function Approve(Address _spender, Uint256 _value) Returns (Bool Success) {
Allowed[Msg.Sender][_spender] = _value;
Approval(Msg.Sender, _spender, _value);
Return True;
}
Function Allowance(Address _owner, Address _spender) Constant Returns (Uint256 Remaining) {
Return Allowed[_owner][_spender];
}
Mapping (Address => Uint256) Balances;
Mapping (Address => Mapping (Address => Uint256)) Allowed;
Uint256 Public TotalSupply;
}
//Name This Contract Whatever You’d Like
Contract Token Is StandardToken {
Function () {
//If Ether Is Sent To This Address, Send It Back.
Throw;
}
/* Public Variables Of The Token */
/*
NOTE:
The Following Variables Are OPTIONAL Vanities. One Does Not Have To Include Them.
They Allow One To Customise The Token Contract & In No Way Influences The Core Functionality.
Some Wallets/Interfaces Might Not Even Bother To Look At This Information.
*/
String Public Name; //Fancy Name: Eg Simon Bucks
Uint8 Public Decimals; //How Many Decimals To Show. Ie. There Could 1000 Base Units With 3 Decimals. Meaning 0.980 SBX = 980 Base Units. It’s Like Comparing 1 Wei To 1 Ether.
String Public Symbol; //An Identifier: Eg SBX
String Public Version = ‘H1.0’; //Human 0.1 Standard. Just An Arbitrary Versioning Scheme.
//
//مقادیر دلخواه خود را وارد نمایید
//
//Make Sure This Function Name Matches The Contract Name Above. So If You’re Token Is Called TutorialToken, Make Sure The //Contract Name Above Is Also TutorialToken Instead Of ERC20Token
Function Token(
) {
Balances[Msg.Sender] = 100000; // تمام توکنهای ساخته شده سازنده برسد -عددی وارد کنید مثلا 100000
TotalSupply = 100000; // تمام عرضه
Name = ‘Zoomarz’; // نام توکن
Decimals = 1; // اعشار
Symbol = ‘Zmz’; // نماد توکن
}
/* Approves And Then Calls The Receiving Contract */
Function ApproveAndCall(Address _spender, Uint256 _value, Bytes _extraData) Returns (Bool Success) {
Allowed[Msg.Sender][_spender] = _value;
Approval(Msg.Sender, _spender, _value);
//Call The ReceiveApproval Function On The Contract You Want To Be Notified. This Crafts The Function Signature Manually So One Doesn’t Have To Include A Contract In Here Just For This.
//ReceiveApproval(Address _from, Uint256 _value, Address _tokenContract, Bytes _extraData)
//It Is Assumed That When Does This That The Call *Should* Succeed, Otherwise One Would Use Vanilla Approve Instead.
If(!_spender.Call(Bytes4(Bytes32(Sha3(‘ReceiveApproval(Address,Uint256,Address,Bytes)’))), Msg.Sender, _value, This, _extraData)) { Throw; }
Return True;
}
}

بعد از اتمام این مراحل، کدنویسی مربوط به توکن شما به پایان رسیده و تنها نیاز دارید که این کد را تست کرده و از آن خروجی بگیرید.

۴- ذخیره فایل مربوط به توکن جدید

برای اینکه فایل نهایی توکن مورنظرتان را ذخیره کرده و آن را اجرا کنید در سمت چپ صفحه روی تب Deploy & Run Transactions کلیک کنید. برای ادامه کار لازم است کیف پول متامسک بر روی مرورگر شما نصب باشد.

در این مرحله در قسمت Environment، گزینه Injected Web3 را انتخاب کنید. توجه داشته باشید در صورتیکه کیف پول متامسک شما متصل نباشد، این گزینه را نمی توانید انتخاب کنید.

نکته دیگر اینکه قسمت حساب یا همان Account هم با متصل بودن کیف پول متامسک به طور خودکار پر می‌شود. چنانچه این قسمت خالی بود باید تنظیمات امنیتی متامسک خود را تغییر دهید. برای این کار به قسمت تنظیمات یا Settings رفته و وارد Security and Privacy شوید. از این قسمت Privacy Mode را خاموش کنید.

در سطر بعدی می‌توانید گس فی یا کارمزد گس را مشخص کنید. بهتر است این گزینه بر روی عدد ۳،۰۰۰،۰۰۰ قرار بگیرد. مقدار Value را نیز روی صفر قرار دهید.

گام آخر در ساخت ارز دیجیتال

در قدم بعدی، وارد سربرگ Solidity Compiler شوید. در سطر اول و از بخش Compiler، گزینه 0.4.25+commit را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که Language یا زبان بر روی Solidity تنظیم شده باشد. در نهایت نیز تیک گزینه Auto Compile را زده و Optimization را غیرفعال کنید.

در قدم بعدی نیاز است تا دوباره به سربرگ Deploy & Run Transaction برگردید. در این سربرگ، Token را انتخاب کرده و بر روی دکمه Deploy کلیک کنید. اگر تا این مرحله جلو آمده باشید، کار شما تقریبا تمام است و توانسته‌اید توکن خود را ایجاد کنید.

پس از کلیک بر روی Deploy، پیام تاییدی برای شما نشان داده خواهد شد و باید این پیام را تایید کنید. اگر کیف پول متامسک را به صورت افزونه بر روی مرورگر خود نصب داشته باشید، با کلیک بر روی آن، عبارت Contract Deployment را مشاهده خواهید کرد.

با کلیک بر روی این عبارت، وارد صفحه دیگری می‌شوید و در این صفحه باید View On Etherscan را انتخاب کنید. در انتهای کار که توکن خود را ساختید، آدرس توکن شما نیز نشان داده خواهد شد. به این آدرس، Contract Address گفته می‌شود. حال توکن خود را می‌توانید به کیف پول متامسک نیز اضافه کنید.

برای این کار، آدرس توکن را کپی کرده و وارد صفحه اصلی متامسک شوید. در این صفحه، در بخش پایین بر روی عبارت Add Token کلیک کنید. وارد سربرگ Custom Token شده و عبارت کپی شده را در کادر Token Contract Address قرار دهید. در کادرهای بعدی نیز به ترتیب نماد 3 یا 4 حرفی توکن و تعداد ارقام اعشار توکن را وارد کنید.

هزینه ساخت ارز دیجیتال چقدر است؟

در مورد هزینه ایجاد یک توکن جدید این نکته را باید در نظر بگیرید که این هزینه بستگی به روش‌ها و تنظیمات انتخاب شده توسط شما دارد. از طرفی دیگر بسته به نوع رمزارز و هدفی که شما از ایجاد آن دارید هزینه نهایی ساخت ارز دیجیتال را می‌توان برآورد کرد.

اگر هدف شما از ساخت ارز دیجیتال جدید تنها داشتن رمزارزی برای خودتان است و هدف تجاری خاصی را دنبال نمی‌کنید این هزینه نسبتا ناچیز و کم است. اما در مقابل اگر به دنبال ایجاد رمزارزی با کدنویسی و طراحی پیچیده‌تر باشید قاعدتا هزینه ایجاد آن هم افزایش پیدا خواهد کرد.

به طور کلی توسعه‌دهندگان رمزارزها هزینه ایجاد یک ارز دیجیتال جدید را چیزی بین ۱۰ هزار تا ۳۰ هزار دلار برآورد کرده‌اند در حالیکه برخی دیگر این میزان را کمتر از این دانسته و هزینه ایجاد نرم‌افزار و نوشتن و راه‌اندازی وایت پیپر را چیزی حدود ۶،۰۰۰ تا ۱۰،۰۰۰ دلار تخمین زده‌اند.

ایجاد یک ارز دیجیتال چقدر زمان می‌برد؟

اگر قصد ساحت یک رمزارز از ابتدا را دارید باید بدانید بسته به پیچیدگی رمزارز موردنظر شما، این فرایند از ۱ تا ۶ ماه طول خواهد کشید. بسته به سطح دانش فنی شما، مدت زمانی که برای اصلاح کدهای رمزنگاری‌شده مورد نیاز بوده، متفاوت است. اگر از سطح دانش فنی و مهارت خوبی برخوردار باشید، این فرآیند می‌تواند حدود چهار ساعت به طول بینجامد. اگر از ابزارهای خودکار استفاده می‌کنید، می‌توانید در کمتر از ۵ تا ۲۰ دقیقه یک ارز دیجیتال جدید ایجاد کنید.

مزایا و معایب ساخت ارز دیجیتال جدید

از مهمترین مزایای ساخت ارز دیجیتال به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

۱- با ساخت ارز دیجیتال جدید این امکان را داشته تا ارز دیجیتال مدنظور خود را با تمام ویژگی‌های موردنیاز خود سفارشی‌سازی کنید.

۲- با ساخت ارز دیجیتال حدی می‌توانید سطح دانش و مهارت خود در حوزه ارزهای دیجیتال و همچنین دانش و اطلاعات خود در زمینه فناوری بلاک‌چین را به طور قابل‌توجهی بالا برده و از آن در معاملات و دیگر فعالیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال استفاده کنید و از طریق آن درآمد کسب کنید.

ساخت ارز دیجیتال علاوه بر مزایایی که دارد معایبی را هم متخمل افراد می‌کند که مهمترین آن هزینه‌بر بودن و زمان‌بر بودن این فرایند است که صبر وتحمل بالایی را می‌طلبد. علاوه‌بریان، روش‌های ساخت ارز دیجیتال به دانش تخصصی و فنی در این زمینه نیاز دارد و به همین دلیل لازم است قبل از شروع به این کار اطلاعات و دانش خود را افزایش دهید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم شما را با مقوله ساخت ارز دیجیتال، مراحل آن و معایب و مزایای این کار آشنا کنیم. نکته‌ای که در پایان یادآور می‌شویم این است که اگر شما هم از دسته افرادی هستید که قصد ایجاد ارز دیجیتال خود را دارید باید در نظر داشته باشید که فرایند ساخت ارز دیجیتال جدید فرایندی چالش‌برانگیز بوده که نیاز به درک کامل و عمیق شما از این حوزه دارد.

پس اگر می‌خواهید ارز دیجیتالی کهایجاد می‌کنید موفقیت‌امیز بوده و اهدف موردنكر شما را برآورده سازد با بینش و سطح دانش کافی در این زمینه وارد عمل شوید.

سعی کنید پیش از انجام این کار همه جوانب آن را سنجیده و در خصوص موفقیت‌آمیز بودن ارز دیجیتال خود اطمینان حاصل کنید تا هزینه و وقتی که صرف این کار می‌کنید به هدر نرود و ارز دیجیتال جدیدتان در دسته هزاران پروژه رمزارزی که با شکست مواجه شده قرار نگیرد.

سوالات متداول

  • ارز دیجیتال چگونه ساخته می‌شود؟

به طور کلی ۵ مرحله در ساخت ارز دیجیتال جدید وجود دارد: ۱- ۱- انتخاب بلاک‌چین مناسب ۲- انتخاب مشخصات جدید برای توکن ۳- برنامه‌نویسی برای ایجاد یک توکن جدید ۴- ذخیره فایل مربوط به توکن جدید ۵- مرحله پایانی برای گرفتن فایل خروجی و اتمام ساخت ارز دیجیتال

  • تفاوت کوین و توکن چیست؟

کوین coin به هر رمزارزی که دارای یک بلاک‌چین مستقل است گفته می‌شود مثل بیت‌کوین. اما توکن Token بر خلاف کوین دارای بلاک‌چین اختصاصی خودش نیست بلکه توکن‌ها بر روی بلاک‌چین‌هایی که از قبل وجود داشتند ایجاد می‌شود و برای ایجاد و ساخت آنها نیازی نیست که از صفر طراحی و کدنویسی شوند.

  • هزینه ساخت ارز دیجیتال چقدر است؟

این هزینه بستگی به روش‌ها و تنظیمات انتخاب شده توسط شما دارد. از طرفی دیگر بسته به نوع رمزارز و هدفی که شما از ایجاد آن دارید هزینه نهایی ساخت ارز دیجیتال را می‌توان تا برآورد کرد.

  • ایجاد یک ارز دیجیتال چقدر زمان‌بر است؟

اگر از سطح دانش فنی و مهارت خوبی برخوردار باشید، این فرآیند می‌تواند حدود چهار ساعت به طول بینجامد. اگر از ابزارهای خودکار استفاده می‌کنید، می‌توانید در کمتر از ۵ تا ۲۰ دقیقه یک ارز دیجیتال جدید ایجاد کنید.

  • مزایا و معایب ساخت ارز دیجیتال جدید چیست؟

مزایای ساخت ارز دیجیتال عبارت است از: ۱- سفارشی‌سازی ارز دیجیتال مدنظور ۲- افزایش سطح دانش و مهارت در حوزه ارزهای دیجیتال و همچنین بالا بردن دانش و اطلاعات در زمینه فناوری بلاک‌چین

مزایای ساخت ارز دیجیتال عبارت است از: ۱- هزینه‌بر بودن و زمان‌بر بودن این فرایند ۲- نیاز به دانش تخصصی و فنی در این زمینه

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا