آموزش ارز دیجیتال

تحلیل درون زنجیره‌ای (On-Chain) بیت‌کوین

این هفته قصد داریم فعالیت‌های درون شبکه‌ای یا آن چین (on-chain) بیت‌کوین را بررسی کنیم تا درک درستی از رفتار معامله‌گران کسب کنیم. این هفته بازار بیت‌کوین نوسانات بالایی را تجربه کرد و قبل از فشار فروش تا مقاومت 52849 دلار نیز رسید. دلیل این ریزش و فشار فروش، اهرم‌های بالا در بازار فیوچرز بوده است که لیکوئید شدن پوزیشن‌های لانگ منجر به ریزش در بازار اسپات شده است.

با این وجود با توجه به داده‌های آنچین، در بازار اسپات در روند انباشت قرار داریم و هولدرهای بلندمدت همچنان در حال خرید و انباشت بیت‌کوین هستند. برخلاف ریزش 50 درصدی قیمت از ماه می، رالی صعودی قوی از حمایت 29 هزار دلار و یک ریزش شدید در این هفته، فاز هولدرها تغییر نکرده است.

فهرست مطالب

  • قراردادهای باز در بازار فیوچرز دائمی
  • سلطه ی لیکوئید شدن قراردادهای لانگ در بازار فیوچرز
  • حجم قراردادهای آپشن(اختیار معامله)
  • فاندینگ ریت در قراردادهای دائمی فیوچرز
  • رکود کوین های موجودیت های تعدیل شده
  • عرضه مجدد کوین هایی که بیشتر از یک سال جابجا نشده اند
  • چرخه های هولد(کوین های با طول عمر کمتر از سه ماه)
  • موجودی در سود/ضرر هولدرهای بلندمدت/کوتاه مدت
  • موجودی کل هولدرهای بلند مدت
  • تغییر موجودی خالص هولدرهای بلند مدت
  • موجودی نقد شونده و غیرنقد شونده

فشار فروش توسط بازار مشتقات (فیوچرز و آپشن)

قرارداد باز (Open Interest) میزان ورود/ خروج پول به بازار فیوچرز را نشان می‌دهد.

با افت 10 هزار دلاری قیمت بیت‌کوین از 52 هزار به 42 هزار دلار، شاهد لیکوئید شدن پوزیشن‌های لانگ در فیوچرز بودیم.

هفته گذشته طی تنها یک ساعت، شاهد کاهش 30 درصدی در ارزش قراردادهای باز بودیم؛ به طوری که این شاخص از 13.4 میلیارد دلار به 9.4 میلیارد دلار رسید. البته این کاهش به دلیل لیکوئید شدن پوزیشن‌ها بوده است. پس از آن اهرم معاملات تقریبا ثابت بوده است.



قراردادهای باز در بازار فیوچرز دائمی (Perpetual)

در نمودار زیر، قبل از لیکوئید شدن قراردادهای لانگ (قرمز)، شاهد لیکوئید شدن در قراردادهای شورت (سبز) بوده‌ایم که این نسبت به ترتیب 80 (شورت) به 20 (لانگ) بوده است. بلافاصله بعد از لیکوئید شدن قراردادهای شورت قیمت بیت‌کوین تا 52 هزار دلار صعود کرد.

به دنبال این صعود و خوشبین شدن معامله‌گرها به صعود بازار، قراردادهای لانگ افزایش یافت اما دیری نپایید که این گروه نیز لیکوئید شدند و نسبت لیکوئید شدن لانگ به شورت به ترتیب 68 درصد به 32 درصد بود.

نکته: هنگامی که حجم زیادی از قراردادهای شورت لیکوئید می‌شوند، به این معنی است که قراردادهای شورت بسته می‌شوند و فشار فروش کاهش می‌یابد که همین امر منجر به رشد می‌شود.

سلطه لیکوئید شدن قراردادهای لانگ در بازار فیوچرز

از سوی دیگر، در بازار آپشن شاهد افزایش حجم معاملات بودیم زیرا معامله‌گران به دنبال پوشش ریسک (هج) قراردادهای خود و کسب سود از نوسانات پریمیوم (هزینه‌ای که خریدار آپشن بابت پوشش ریسک به فروشنده می‌پردازد) بودند. به دلیل افزایش فعالیت هنگام ریزش‌ها در بازار آپشن، امسال این استراتژی مرسوم شده است.

حجم کل معامله شده در بازار آپشن پس از ریزش ماه می در ریکاوری بوده است. طی فشار فروش روز سه شنبه نیز حجم معاملات به 1.3 میلیارد دلار رسید که بیشترین حد چند ماه اخیر محسوب می‌شود.

حجم قراردادهای آپشن (اختیار معامله)

فاندینگ ریت پس از منفی شدن طی دوره‌ای کوتاه، مثبت شد که بیانگر مثبت بودن دید معامله‌گران نسبت به صعود بازار بود. توجه کنید که اندازه فاندینگ ریت نسبت به قبل از ریزش 7 سپتامبر بسیار کوچک بوده که این امر بیانگر کاهش اهرم‌ها است.

فاندینگ ریت در قراردادهای دائمی فیوچرز

افزایش رکود کوین‌ها

حالا نوبت آن رسیده که واکنش بازار اسپات و آنچین را نسبت به فشار فروش بررسی کنیم. ابتدا رکود (Dormancy) کوین‌ها را تحلیل می‌کنیم که حاکی از طول عمر کوین‌های خرج شده در یک روز است.

  • طی فشار فروش هفته گذشته،  Dormancy  افزایش نداشته است که نشان می‌دهد طول عمر کوین‌های خرج شده کم بوده و هولدرهای بلندمدت تغییر نکرده‌اند.
  • طی هفته گذشته  Dormancy کاهش یافته است و به سطح قبل از رالی صعودی در 2020 رسیده، که بیانگر این است که بازار دید مثبتی نسبت به هولد بلندمدت بیت‌کوین دارد.
رکود کوین‌های موجودیت‌های تعدیل شده

عرضه مجدد معیاری است که نشان می‌دهد که چه حجمی از بیت‌کوین با طول عمر مشخص خرج شده است. مثلا در نمودار زیر به صورت میانگین 2.5 هزار بیت‌کوین با طول عمر بیشتر از یک سال در روز خرج شده‌اند.

این ابزار نشان می‌دهد که آیا هجوم عدم نقدینگی قبلی و کوین‌های هولد شده وارد چرخه خرج شدن می‌شوند یا نه، یا اینکه کوین‌های قدیمی همچنان خرج نمی‌شوند.

سطوح بالای عرضه مجدد نشان می‌دهد که در اطمینان هولدرها تغییر منفی وجود دارد؛ در حالی که سطوح پایین نشان از اطمینان سرمایه‌گذاران است.

طی این هفته، عرضه مجدد کوین‌های با طول عمر بیشتر از یک سال تا سطوح پایین‌تری کاهش داشته و به سطوح قبل از رالی صعودی 2020 رسیده است.

بر حسب میانگین متحرک 7 روزه، روزانه کمتر از 2.5 هزار بیت‌کوین با طول عمر بیشتر از یک سال جابجا شده است. این میزان 9 برابر نسبت به رالی صعودی  قله 2021 ژانویه کمتر است. هنگامی که قیمت برای اولین بار به 42 هزار دلار رسید؛ بیشتر از 22.5 هزار بیت‌کوین خرج شدند.

عرضه مجدد کوین‌هایی که بیشتر از یک سال جابجا نشده‌اند

در نمودار زیر می‌بینیم که کوین‌هایی با طول عمر کمتر از سه ماه به پایین‌ترین سطح خود یعنی 15.9 درصد از عرضه در گردش رسیده است. در مقابل کوین‌های با طول عمر بیشتر از سه ماه به بالاترین حد خود یعنی 84.1 درصد از عرضه در گردش رسیده است.

به طور تاریخی چرخه‌هایی که کوین‌های با طول عمر کم به کمترین سطح خود می‌رسند (آبی)، مراحل نهایی بازار نزولی است و در این مقطع پول هوشمند وارد بازار شده و انباشت انجام می‌شود. در این شرایط علاقه و اشتیاق در کمترین میزان خود قرار دارد در حالی که تقاضای انباشت توسط سرمایه‌گذاران پول هوشمند به نسبت بالا است. در واقع در این موقعیت‌ها کوین‌های با طول عمر کم که توسط هولدرهای کوتاه مدت خریداری شده‌اند به خاطر ترس فروخته می‌شوند و سرمایه‌گذاران متبحر شروع به جمع‌آوری این کوین‌ها می‌کنند.

خلاف این شرایط نیز در دوره اواخر رالی صعودی وجود دارد که بیشترین حد کوین‌های قدیمی خرج می‌شوند و سرمایه‌گذاران کوتاه مدت آن‌ها را می‌خرند.

چرخه‌های هولد (کوین‌های با طول عمر کمتر از سه ماه)

ادامه انباشت کلان

خریداران اصلی بیت‌کوین کسانی هستند که در بدترین شرایط که کسی حاضر به خرید نیست؛ یعنی در نزول شروع به خرید می‌کنند. این دسته از خریداران، با استفاده از عمر کوین‌ها سنجیده می‌شوند؛ تحقیقات نشان می‌دهد که طول عمر حدودا 155 روز آستانه خوبی برای شناسایی هولدرهای کوتاه مدت و بلند مدت است.

155 روز پیش در اواسط آپریل، قیمت بیت‌کوین 60 هزار دلار بود و نسبت به قیمت‌های فعلی بالاتر بود. بنابراین کوین‌هایی که پس از این سقف قیمتی خریداری شده‌اند، جزو کوین‌های کوتاه مدت دسته‌بندی می‌شوند که آن‌ها را به اختصار با «STH» ، یا همان Short term holder نشان می‌دهیم.

نمودار زیر نشان می‌دهد که طی هفته گذشته و در قیمت 52.8 هزار دلار، حدود 16.8 درصد کوین‌های در گردش، متعلق به هولدرهای کوتاه مدت و در سود بوده است.

این امر منعکس کننده این است که در بازه قیمتی 29-52 هزار دلار، انباشت سنگینی اتفاق افتاده است.

موجودی در سود / ضرر هولدرهای بلندمدت / کوتاه مدت

این هفته موجودی کل در اختیار هولدرهای بلندمدت به حدود 79.5% رسیده که معادل ماه اکتبر 2020، قبل از اتمام رالی صعودی است.

در حقیقت میزان کوین هولدرهای بلند مدت به بیشترین مقدار تاریخی خود یعنی 12.97 میلیون بیت‌کوین رسیده است. ثبت سقف جدید در موجودی هولدرهای بلند مدت، در اواخر رالی نزولی اتفاق می‌افتد. از نظر تاریخی پس از آن شاهد شروع روند صعودی بوده‌ایم.

موجودی کل هولدرهای بلند مدت

نمودار زیر نشان می‌دهد که نسبت بسیار بزرگی از موجودی انباشت شده در قله قیمتی، خرج نشده باقی مانده‌اند.

در حال حاضر کوین‌هایی که در حال عبور از آستانه طول عمر کوتاه مدت به بلند مدت هستند، 421 هزار بیت‌کوین در ماه هستند.

در نمودارهای پیشین دیدیم که 16.8 درصد موجودی کل در روند اخیر 29-40 هزار دلار انباشت شده است و نتیجه می‌گیریم که این روند صعودی تا اکتبر-دسامبر(155 روز پس از تثبیت می-جولای) ادامه خواهد داشت.

تغییر موجودی خالص هولدرهای بلند مدت

در نهایت موجودی کوین با نقد شوندگی بالا (صورتی) و نقد شونده (نارنجی) را در یک مقیاس کلان بررسی می‌کنیم.

پس از فشار فروش سال 2018 در بازار نزولی، موجودی نقدشونده در یک رنج باقی ماند و تا مارس 2020 تغییری نکرد.

به دنبال فشار فروش در مارس 2020، میزان خروجی کوین‌ها از صرافی بیشتر شد و به ولت سرمایه‌گذاران بلند مدت منتقل شد. سپس روند صعودی از کوین‌های غیر نقدشونده داشتیم یعنی جابه‌جایی کوین‌ها کاهش یافت.

پس از تعدیل این روند در فشار فروش می 2021 و ورود بیت‌کوین به صرافی‌ها، این روند نزولی در موجودی کوین‌های نقد شونده ادامه داشته (افزایش هولد کردن) که نشان می‌دهد اعتقاد زیادی به هولد بیت‌کوین وجود دارد. بر خلاف نوسان بالا در 2021، سرمایه‌گذاران بلند مدت به انباشت و نگهداری در ولت‌های سرد ادامه می‌دهند.

موجودی نقد شونده و غیرنقد شونده

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا