آموزش نحوه انتقال و کارمزد جابه‌جایی رمزارز تتر

رمزارز Tether نوعی ارز دیجیتال از دسته‌بندی استیبل‌کوین‌ها است. این ارز با نماد USDT که کوتاه شده عبارت United States Department of the Treasury به معنای وزارت خزانه‌داری آمریکا است در بازار کریپتو نمایش داده می‌شود. مؤسسه Tether Limited به‌عنوان بنیان‌گذار این استیبل‌کوین مسئول انتشار سکه‌های جدید است. بنیاد تتر به‌ازای انتشار هر واحد تتر در بازار رمزارزها، یک دلار آمریکا را در حساب‌های مشخصی ذخیره می‌کند. پس ارزش هر واحد USDT همواره برابر با ۱ دلار ایالات متحده آمریکا است.

استیبل‌کوین چیست؟

استیبل کوین‌ها دسته‌ای از رمزارزها هستند که همواره قیمت ثابتی دارند و مانند یک تکه چوب نجات در دریای پرتلاطم بازار رمزارزها از معامله‌گران در برابر نوسانات بازار محافظت می‌کنند. شناخته‌شده‌ترین استیبل کوین بازار، تتر یا همان USDT است.

ایده استیبل کوین تتر چگونه به وجود آمد؟

ازآنجایی‌که گاهی باید از موقعیت‌های معاملاتی خود خارج شویم، اگر استیبل کوین‌هایی مانند تتر وجود نداشتند مجبور به تبدیل رمزارز خود به پول فیات مانند دلار و انتقال آن به سپرده‌های بانکی می‌شدیم. این کار ضمن افزایش هزینه‌های جابه‌جایی بین بانک و صرافی، سرعت بازگشت مجدد ما به بازار را بسیار کند می‌کرد. ایده اولیه تتر از همین نیاز به وجود آمد. تریدرها به استیبل کوینی نیاز داشتند که ارزش ثابتی برابر با ۱ دلار آمریکا داشته باشد تا بتوانند به‌راحتی سرمایه خود را در بین پلتفرم‌های مختلف، صرافی‌ها و کیف پول‌ها مدیریت و منتقل کنند.

ایده استیبل کوین تتر چگونه به وجود آمد؟

تتر در چه شبکه‌هایی عرضه شده است؟

بنیاد تتر با توسعه قراردادهای هوشمند رسمی خود و ادغام این توکن در شبکه‌های بلاک‌چینی گوناگون، امکان نقل‌وانتقال و جابه‌جایی این رمزارز را در شبکه‌های مختلف زیادی فراهم کرده است. ازآنجایی‌که پلتفرم‌های مبادلاتی و کیف پول‌ها ممکن است هم‌زمان از تمام این شبکه‌ها پشتیبانی نکنند، توسعه قراردادهای هوشمند رسمی روی شبکه‌های معتبر و پرکاربرد، سهولت بیشتری برای نگهداری و جابه‌جایی تتر فراهم می‌کند.

بر اساس اطلاعات وب‌سایت رسمی Tether.to توکن‌های تتر بر روی بلاک‌چین‌های مختلفی از جمله الگوراند  (Algorand)، آوالانچ (Avalanche)، اتریوم (Ethereum)، ایاس (EOS)، لیکویید نتوورک (Liquid Network)، نییِر (Near)، اومنی (Omni)، پالیگان (Polygon)، سولانا (Solana)، تزوس (Tezos) و ترون (Tron) عرضه می‌شود؛ بنابراین، صدور توکن‌های تتر بر روی بلاک‌چین‌های مختلف با پروتکل‌های مختلف، امری متداول و قابل اجراست که به‌صورت مداوم به‌روزرسانی می‌شود.

چگونه تتر را در شبکه‌های یکسان انتقال دهیم؟

انتقال توکن تتر یا همان رمزارز USDT هنگامی که شبکه بلاک‌ چین مبدأ و مقصد شما یکسان است کار بسیار ساده‌ای است. اگر بخواهید دارایی تتری خود را از صرافی ارز دیجیتال به کیف پول ارز دیجیتال خودتان انتقال دهید، درصورتی‌که هر دو پلتفرم مبدأ و مقصد، شبکه مدنظر شما را تحت پوشش قرار دهند، با انتخاب شبکه دلخواه در مبدأ و انتخاب آدرس متناظر با این شبکه در مقصد و در نهایت استفاده از این آدرس در کیف پول خود، تراکنش شما به‌راحتی انجام می‌شود.

به‌طور مثال اگر یکی از شبکه‌های BEP20 یا  BSC (بایننس اسمارت چین)، TRC20 یا TRX ترون، ERC20 یا ETH (اتریوم) را در مبدأ انتخاب کردید، باید آدرس مربوط به همین استاندارد را در مقصد انتخاب، کپی و در پلتفرم مبدأ استفاده نمایید.

کارمزد انتقال تتر در شبکه‌های بایننس اسمارت چین و ترون به‌مراتب کمتر و سرعت پردازش و تأیید تراکنش شما نسبت به شبکه اتریوم بیشتر است. در ادامه پس از بررسی روش انتقال تتر در بین شبکه‌های مختلف به معرفی شبکه‌های پرکاربرد برای این موضوع و کارمزد جابه‌جایی تتر در این شبکه‌ها خواهیم پرداخت.

چگونه تتر را در شبکه‌های مختلف انتقال دهیم؟

فرض کنید موجودی تتر شما بر روی شبکه ترون و در کیف پول شما قرار دارد و تمایل دارید آن را به یک قرارداد هوشمند، یک بازی بلاک‌چینی، یک اپلیکیشن غیرمتمرکز سرمایه‌گذاری، یک صرافی غیرمتمرکز و یا یک صرافی متمرکز منتقل کنید. اگر آدرس کیف پول مقصد شما برای این انتقال در شبکه اتریوم باشد، ازآنجایی‌که مبدأ شما شبکه ترون است، امکان انتقال موفق به‌دلیل تفاوت شبکه‌های مبدأ و مقصد وجود ندارد. پس برای انجام این کار چه راهی پیش روی ماست؟ برای انتقال تتر بین شبکه‌های مختلف بلاک‌چینی دو راه اصلی پیش روی ماست.

  • راه اول:

شما می‌توانید موجودی تتر خود را از کیف پول خود به یک صرافی متمرکز  (Centralized exchange) یا همان صرافی‌های CEX منتقل کنید، سپس به بخش برداشت صرافی خود مراجعه کرده و با انتخاب رمزارز تتر و شبکه موردنظر خود (در این مثال اتریوم ERC20) پس از مشاهده نرخ کارمزد انتقال تتر، اقدام به برداشت به آدرس مقصد نمایید. در این روش تترهای شما که در این مثال روی شبکه ترون بودند با یک واسطه (صرافی واسط) به مقصد شما روی آدرس اتریومی واریز می‌شوند. بدیهی است برای این اقدام، صرافی واسط شما باید از شبکه موردنظرتان در مقصد پشتیبانی کند.

  • راه دوم:

بسیاری از کیف پول‌ها همچون تراست ولت (Trust Wallet)، متامسک (MetaMask) و هیپو ولت  (Hippo Wallet) از قابلیت Bridge پشتیبانی می‌کنند. این روش بسیار ساده موجب تبدیل دارایی تتری شما از روی یک شبکه به شبکه دیگر، طی یک مرحله می‌شود.

 استفاده از روش بریج یا پل در عین ساده‌بودن، نیاز به آگاهی شما از فرایندهای داخلی و آموزش نحوه استفاده از آن دارد. بررسی کارمزد انتقال تتر با راه‌حل Bridge اهمیت بسیاری دارد. در این مثال با استفاده از راه‌حل Bridge، دارایی تتری شما از روی زنجیره ترون به زنجیره دلخواه یعنی اتریوم منتقل می‌شود.

انتقال تتر در شبکه های مختلف

کارمزد انتقال تتر

کارمزد انتقال تتر ارتباط مستقیمی با شبکه انتخابی شما دارد. درواقع پروتکل‌های حاکم بر هر زنجیره بلاک‌چینی و سیاست مدیریت شبکه که از سوی جامعه آن بلاک‌چین، یعنی نودهای فعال تعیین می‌شود، نرخ کارمزد انتقال را مشخص می‌کند. در برخی از شبکه‌ها مانند اتریوم کارمزد انتقال یک توکن از طریق فرمول‌هایی که به تأیید اکثریت شبکه رسیده محاسبه می‌شود که ممکن است در مواقع ازدحام با افزایش نرخ کارمزد مدیریت شود. البته در برخی از شبکه‌ها نرخ انتقال برابر با میزان ثابتی است که ممکن است بسته به تصمیم‌گیری تأییدکننده‌های شبکه، به‌صورت دوره‌ای کاهش یا افزایش یابد.

همان‌طور که پیش‌ازاین عنوان شد، بنابر اعلام رسمی بنیاد تتر، استیبل کوین USDT روی زنجیره‌های زیادی قابل‌انتقال است. باید بدانیم که از برخی شبکه‌ها نسبت به شبکه‌های دیگر بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرند. پس در ادامه همراه ما باشید تا با نرخ دقیق‌تر کارمزدها در این شبکه‌های پرکاربرد آشنا شویم.

انتقال تتر در شبکه اومنی  (Omni)

پروتکل Omni زنجیره‌ای است که بنیاد تتر برای اولین‌بار جهت فراهم‌سازی زیرساخت انتقال استیبل کوین خود یعنی تتر توسعه داد. این زنجیره به‌عنوان یک لایه متا بر روی شبکه بیت‌کوین، با رعایت قوانین این شبکه، امکان جابه‌جایی تتر بین آدرس‌های مختلف را برای کاربران فراهم می‌کند. در سال‌های بعد، هم‌زمان با توسعه و راه‌اندازی سایر بلاک‌چین‌ها، بنیاد تتر توکن‌های خود را بر روی سایر بلاک‌چین‌ها منتشر کرد. به استناد برخی از منابع، شبکه اومنی، سومین شبکه بزرگ برای انتشار و انتقال USDT است.

این تتر در سال ۲۰۱۴ با نام Realcoin عرضه شد و پس از مدت کوتاهی به تتر تغییر نام داد. هزینه‌های انتقال تتر امنی، نسبتاً بالا و سرعت انتقال این رمزارز در این شبکه تقریباً بالاست. آدرس‌های USDT Omni  با حروف ۱ یا ۳ شروع می‌شوند.

کارمزد انتقال تتر در شبکه اتریوم  (Ethereum)

توکن تتر با استاندارد ERC-20 و مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم در بسیاری از صرافی‌ها و کیف پول پشتیبانی می‌شود. مهم‌ترین برتری تتر اتریوم نسبت به تتر امنی، سرعت بالا و کارمزدهای پایین‌تر آن است. کارمزد تتر بنابر ازدحام شبکه اتریوم بسیار متغیر و در حال حاضر چیزی بین ۸ الی ۴۰ دلار است. بررسی دقیق نرخ کارمزد تتر در شبکه اتریوم از طریق وب‌سایت‌های بسیار زیادی همچون وب‌سایت رسمی این شبکه میسر است. آدرس های تتر بر روی شبکه اتریوم با 0X (صفر و حرف ایکس)شروع می‌شود. شبکه اتریوم دومین شبکه محبوب برای انتقال یا هولد (نگهداری) رمزارز تتر در پلتفرم‌های گوناگون است.

کارمزد انتقال تتر در شبکه ترون (TRON)

رمزارز تتر با استاندارد TRC-20 بر روی بلاک‌چین ترون قابل‌انتقال و جابه‌جایی است. شبکه ترون یکی از جذاب‌ترین شبکه‌ها برای انتقال تتر است. به‌دلیل ماهیت شبکه بلاک‌چین ترون و استفاده این شبکه از روش اجماع DPOS، کارمزد انتقال تتر با استاندارد TRC20 بسیار پایین و در حال حاضر چیزی بین ۰.۹۵ تا ۲.۵ دلار است. سرعت انتقال تتر در شبکه ترون بسیار قابل‌توجه و یکی از مزایای اصلی این شبکه برای واریز و برداشت تتر است. در حال حاضر انتقال تتر در شبکه ترون بین ۱ تا ۲ دقیقه طول می‌کشد. در نتیجه ترون یکی از بهترین شبکه‌ها برای انتقال USDT است.

کارمزد انتقال تتر در شبکه آربیتروم (Arbitrum)

آربیتروم یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین راه‌حل‌های لایه ۲ اتریوم است. شبکه Arbitrum امکان ارسال و دریافت USDT را برای کاربران فراهم می‌کند. هدف از ارائه راه‌حل‌های لایه دو افزایش سرعت تراکنش و کاهش هزینه‌های جابه‌جایی توکن‌ها نسبت به شبکه‌های لایه یک مثل اتریوم است. کارمزد انتقال تتر با استاندارد ERC20 با استفاده از شبکه آربیتروم، در حدود ۰.۱ دلار است. انتقال USDT در زنجیره آربیتروم تنها چند ثانیه طول می‌کشد و معمولاً زیر یک دقیقه انجام می‌شود.

کارمزد انتقال تتر در شبکه بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain)

یکی از جدیدترین شبکه‌ها برای نگهداری تتر در یک کیف پول و یا انتقال در بین پلتفرم‌های مختلف نظیر صرافی‌ها و کیف پول‌ها شبکه بایننس اسمارت چین یا Binance Smart Chain است. هزینه‌های برداشت و انتقال تتر در زنجیره هوشمند بایننس با استاندارد BEP20 بین ۰.۱ تا ۰.۲۵ دلار است. کارمزد انتقال تتر با استاندارد BEP-20 که توسط صرافی بزرگ بایننس توسعه‌یافته بسیار ارزان و مقرون‌ به‌ صرفه است که البته برخی از کاربران انتقادهایی نسبت به‌احتمال متمرکزشدن بیشتر این شبکه در آینده دارند.

سرعت انتقال تتر در شبکه بایننس اسمارت چین تقریباً برابر با شبکه ترون است. تراکنش‌های تتر با استاندارد BEP20 یا همان BSC معمولاً بین ۱ تا ۱.۵ دقیقه انجام می‌شوند.

کارمزد انتقال تتر در شبکه بایننس اسمارت چین

بهترین شبکه برای انتقال تتر

می‌توان گفت انتخاب بهترین شبکه برای انتقال توکن تتر یا همان USDT تا حد زیادی بستگی به اهداف و نیاز شما دارد. گاهی برای استفاده از خدمات یک صرافی غیرمتمرکز نیاز به تتر اتریومی دارید؛ بنابراین با آگاهی نسبت به کارمزدها و سرعت این شبکه اقدام به انتقال دارایی تتر خود خواهید کرد.

ممکن است شما کمی سخت‌گیر باشید و بخواهید شبکه‌ای که غیرمتمرکزتر از دیگر شبکه‌هاست را برای میزبانی دارایی خود انتخاب کنید و در این حالت کارمزد پایین شبکه بایننس اسمارت چین یک مزیت برای شما محسوب نشود. همان‌طور که می‌بینید انتخاب بهترین شبکه برای انتقال تتر کمی دشوار است اما می‌توانیم شبکه ترون (Tron) را به‌دلیل سرعت بالا، کارمزد پایین و فراگیر بودن در بین اکثر پلتفرم‌ها، بهترین شبکه بلاک‌چین برای انتقال تتر بدانیم.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.