پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403
انواع نمودار ارز دیجیتال

با انواع نمودار ارز دیجیتال آشنا شوید

اکثر آدم‌ها نظرشان این است که گذشته هیچ‌وقت به‌طور کامل نمی‌گذرد و محو نمی‌شود، بلکه همیشه از یک‌جایی سروکله‌اش پیدا می‌شود و روزهای آینده ما را خراب می‌کند! اما ما در اکسکوینو معتقدیم که اتفاقا این آینده است که در بیشتر اوقات ردپایی از خودش در گذشته به‌جا می‌گذارد! چطور؟ اگر چشم‌های تیزبینی داشته باشید می‌توانید به خوبی این ردپاها را ببینید؛ مخصوصا اگر اهل پیش‌بینی کردن باشید و دستی هم در بازار ارز دیجیتال داشته باشید، این ردپاها کلی به‌دردتان می‌خورد. ردپای ارزهای دیجیتال همان نمودارهای قیمت‌شان است، ما می‌توانیم با تحلیل این ردپاها خیلی راحت مسیر آینده رمزارزها را حدس بزنیم و متوجه شویم که مثلا اتریوم قصد دارد به کدام سمت‌وسو برود. در ادامه قصد داریم انواع نمودار ارز دیجیتال را باهم بررسی کنیم و ببینیم که چطور می‌توانیم آنها را بخوانیم.

انواع نمودار در تحلیل تکنیکال

تا حرف از نمودار می‌شود؛ اولین کلمه‌ای که یادمان می‌آید تحلیل تکنیکال است. نمودارها، اندیکاتورها و شاخص‌های ارز دیجیتال فقط در تحلیل تکنیکال به کار ما می‌آیند. شما می‌توانید با رصد کردن انواع نمودار ارز دیجیتال به‌صورت دقیق و نقطه‌ای، قیمت آینده رمزارزها را پیش‌بینی کنید. حالا سوال اینجاست که چرا این‌قدر نیاز است که ما انواع نمودارها را بشناسیم؟ آیا تحلیل فاندامنتال خودش به‌ تنهایی کافی نیست؟

اصلاً چرا تحلیل تکنیکال؟

تحلیل فاندامنتال بیشتر برای این کاربرد دارد که شما بتوانید ارزهای خوب و درست‌وحسابی را برای سرمایه‌گذاری شناسایی کنید؛ اما این تحلیل تکنیکال است که به ما می‌گوید چه زمانی وارد بازار شویم و چه زمانی پول‌هایمان را کیسه کنید و از بازار فاصله بگیریم تا یک‌وقت زیر بهمن کندل‌ها گرفتار نشویم.

پس حالا که دلیل اهمیت شناخت نمودارها را متوجه شدید، برویم با انواع نمودار تحلیل تکنیکال آشنا شویم.

انواع نمودار ارز دیجیتال

انواع نمودار در تحلیل تکنیکال

به‌طور کلی سه نوع نمودار داریم که برای تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  1. نمودار خطی (Line Chart)
  2. نمودار میله‌ای (Bar Chart) یا (column chart)
  3. نمودار شمعی (Candlestick Chart)

در ادامه هرکدام از نمودارها را به‌طور کامل توضیح می‌دهیم و می‌گوییم که از هرکدام چه زمانی استفاده کنید. فقط قبل از آن نیاز است که اول با مفهوم تایم‌فریم آشنا شوید.

تایم‌فریم در نمودار ارز دیجیتال چیست؟

تایم‌فریم یک‌جور مقیاس است که بازه زمانی خاصی را شامل می‌شود، مثلا تایم‌فریم یک‌ساعته، تایم‌فریم یک‌ساله. نمودارهای ارز دیجیتال می‌توانند بر اساس این مقیاس، روندی نزولی یا صعودی داشته باشند. اگر هنوز با نحوه شناسایی روند آشنایی ندارید پیشنهاد می‌کنم در کنار این مطلب، مقاله روند چیست را هم مطالعه کنید.

خب حالا چطور این مقیاس را در نمودار پیدا کنیم؟

تایم فریم در نمودار ارز دیجیتال

کادری که در بالا در سایت تریدینگ ویو علامت زدیم تایم‌فریم نمودار را نشان می‌دهد، شما از همین قسمت می‌توانید بازه زمانی دلخواه‌تان را انتخاب کنید؛ البته راه دیگری هم برای این کار وجود دارد که در ادامه توضیح می‌دهیم.

با توجه به اینکه تایم‌فریم این نمودار یک‌ساعته است، پس هرکدام از این ستون‌ها تغییرات قیمت را در یک ساعت خاص نشان می‌دهند. مثلاً جایی که الان موس روی آن قرار دارد، ساعت 5 صبح تاریخ 17 Jun را نشان می‌دهد.

علاوه‌بر راهی که در بالا گفتیم شما می‌توانید در تریدینگ ویو بر حسب اینکه دنبال سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت هستید یا بلندمدت، تایم فریم را خودتان دستی تنظیم کنید. مثلا به عکس زیر نگاه کنید.

تایم فریم نمودار ارز دیجیتال

خب برای شروع باید از کادری که در بالا علامت زدیم، نوع ارزی را که می‌خواهید انتخاب کنید؛ مثلا ما نمودار بیت کوین را انتخاب کردیم. حالا از کادر پایین می‌توانید تایم‌فریم را روی یک روز، 5 روز، یک‌ماه و … تنظیم کنید، حتی می‌توانید به‌صورت دستی هر ساعتی را که می‌خواهید در تقویم وارد کنید و بر اساس آن بازه زمانیِ خاص، روند نمودار را تخمین بزنید.

بهتر است بدانید که در همین صفحه از سایت تریدینگ ویو شما می‌توانید نوع نموداری را هم که در نظر دارید انتخاب کنید. برای اینکه بفهمیم کدام نمودار کِی و چه‌وقت به‌درد ما می‌خورد، اول بیایید انواع نمودار ارز دیجیتال را یاد بگیریم.

1. نمودار خطی

نمودار خطی، ساده‌ترین نمودار ارز دیجیتال به حساب می‌آید. در این نمودار قیمت‌های تمام‌شده هرکدام به‌عنوان یک نقطه در نظر گرفته می‌شوند؛ شکل کلی این نمودار از وصل شدن این نقاط به یکدیگر به‌دست می‌آید. بزرگترین مزیت نمودار خطی این است که شما می‌توانید یک شمایل کلی از جریان بازار را در دست داشته باشید؛ بنابراین این نمودار نمی‌تواند اطلاعات جزیی از رفتار تریدرها به شما بدهد. در عکس زیر نمودار خطی کوین ترون را می‌بینیم.

نمودار خطی ارز دیجیتال

محور عمودی نمودار در عکس بالا قیمت یا ارزش رمزارز را نشان می‌دهد و  محور افقی، تاریخ یا ساعت نقطه انتخابی شما را مشخص می‌کند.

چطور نمودار خطی را بخوانیم؟

خواندن نمودار خطی بسیار بسیار ساده است، شما می‌توانید با رسم یک خط عمود بر محورهای افقی و عمودی یا حرکت دادن موس، عدد مربوط به هر نقطه را بخوانید.

2. نمودار میله‌ای

در این نمودار، هم قیمت هم حجم ورود و خروج به بازار به‌شکل ستون‌های سبز یا قرمز نمایش داده می‌شوند. ستون سبز به این معنی است که قیمت در آن بازه زمانی افزایش داشته و ستون قرمز نشان از کاهش قیمت دارد. حالا به تفاوت رنگ در ستون‌های نمودار ارز دیجیتال ترون دقت کنید.

نمودار میله ای در ارز دیجیتال

جاهایی از نمودار که با قرمز پررنگ رنگ‌آمیزی شده، حجم خروج از بازار را نشان می‌دهد و جاهایی که سبز پررنگ را می‌بینید، حجم ورود به بازار را مشخص کرده است.

چطور نمودار میله‌ای را بخوانیم؟

عکس بالا را در نظر بگیرید، برای خواندن قیمت در نمودار ستونی، باید قله نمودار را هدف بگیرید تا بتوانید قیمت را در تاریخ و ساعت به‌خصوصی بررسی کنید. (این موضوع کاملا به این بستگی دارد که شما چه تایم‌فریمی را انتخاب کرده باشید.)

3. نمودار شمعی

نمودار شمعی یا کندل استیک یکی دیگر از انواع نمودار ارز دیجیتال است که محبوب‌ترین نمودار تریدرها هم محسوب می‌شود. مثل نمودار میله‌ای، کندل سبز بالا رفتن قیمت و کندل قرمز پایین رفتن آن را نشان می‌دهد. نمودار شمعی در کل چهارتا قیمت دارد: بالاترین قیمت، پایین‌ترین قیمت، قیمت بسته شدن و قیمت باز شدن. کندل‌ها در نمودار شمعی از دو قسمت shadow (قسمت باریک‌تر یا فیتیله) و بدنه تشکیل شده‌اند. به عکس زیر دقت کنید:

نمودار کندل استیک ارز دیجیتال

ارتفاع بدنه کندل‌ها و سایه‌ها هرکدام می‌توانند اطلاعات جالبی را از رفتار تریدرها به شما بدهند؛ مثلا اگر کندلی اصلا سایه نداشته باشد نشان می‌دهد که تریدرها توانسته‌اند با اطمینان بازار را پیش‌بینی کنند. اما بلند بودن سایه‌ها اطلاعات منحصربه‌فردی را درباره احساسات و جهت حرکت بازار به شما می‌دهد. برای اینکه بهتر متوجه شوید که کندل‌ها در هر موقعیتی به شما چه می‌گویند بهتر است حتما سری به مطلب آموزش جامع کندل‌خوانی بزنید.

چطور نمودار شمعی را بخوانیم؟

برای اینکه بتوانیم نمودار شمعی را بخوانیم، تصمیم گرفتیم نگاهی به چارت قیمت اتریوم در فریم یک‌روزه بیندازیم.

نمودار شمعی ارز دیجیتال

همان‌طوری که در تصویر می‌بینید قیمت اتریوم در حال حاضر (17 Jun 2023)، 1736.64 دلار است. اگر از کادر بالا آیکون «چشم یا show» را کلیک کنید، حجم خروجی یا ورودی بازار (Trade Volume) را هم در هر روز می‌بینید.

توجه: ازآنجایی که ما تایم‌فریم را یک‌روزه فرض کردیم، پس هرکدام از این کندل‌ها خودشان شامل چندین کندل نزولی یا صعودی هستند. مثلاً کندل یکی مانده به آخر را در نظر بگیرید؛ این کندل، خودش به ‌تنهایی شامل چندتا کندل صعودی یا نزولی است که برآیندشان در آخرِ یک‌روز، یک کندل صعودی شده که در نمودار ملاحظه می‌کنید.

حالا از کدام نمودار برای تحلیل تکنیکال استفاده کنیم؟

خب، تا اینجا انواع نمودار ارز دیجیتال را باهم بررسی کردیم، اما الان این سوال برایمان پیش آمده که از کدام نمودار برای تحلیل ارز دیجیتال استفاده کنیم؟

همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، نمودارهای خطی و ستونی، یک‌سری اطلاعات کلی مثل قیمت تمام‌شده یا حجم معاملات را در یک تایم‌فریم مشخص نشان می‌دهند؛ اما شما برای اینکه بتوانید جریان بازار و رفتار تریدرها را پیش‌بینی کنید مجبورید که به نمودار شمعی یا کندل استیک متوسل شوید و بعد با استفاده از اندیکاتورهای مختلف مثل ایچیموکو، RSI و …. روند بازار را برای سرمایه‌گذاری پیش‌بینی کنید. اگر هنوز سوالی درباره نحوه خواندن نمودارهای شمعی گوشه ذهنتان باقی مانده کامنت بگذارید تا در اسرع وقت جواب‌تان را بدهیم.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.