سفارش او سی او OCO چیست و چگونه انجام میشود؟

بازار ارز دیجیتال یک بازار پر از نوسان است و قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای درحال تغییر هستند. در این بازار همان‌طور که می‌توان سودهای کلان داشت، ضررهای جبران ناپذیری هم متوجه سرمایه‌گذاران است.

همین امر باعث ورود نکردن خیل عظیمی از سرمایه‌ها به این بازار می‌شود. اما آیا راه حلی برای این منظور وجود دارد؟ ئاسخ این مقاله به این پرسش بله است.

مشخص کردن حد ضرر stop loss یکی از همین روش‌ها است اما تنها روش نیست. در این مقاله قصد داریم شما را با روش او سی او OCO آشنا کنیم و بگوییم او سی او چیست، چه کاربردی دارد و چگونه کار می‌کند.

تعریف او سی او به زبان ساده

او سی او OCO مخفف One Cancels the Other است. اما این عبارت دقیقا برای یک تریدر حرفه‌ای چه کاری انجام می‌دهد. در نظر بگیرید یک تریدر حرفه‌ای فرصت کافی برای رصد ۲۴ ساعته بازار را ندارد و برای همین منظور ممکن است از بسیاری از نوسانات بی‌خبر بماند و به موقع اقدام به خرید و فروش نکند.

او سی او چیست و چه کاربردی دارد

برای رفع چنین مشکلی، یک سفارش یا اوردر order جدید طراحی شده است به نام او سی او. در این حالت تریدر نه تنها به موقع می‌تواند از ضرر کردن جلو گیری کند (یعنی حدضرر مشخص کند) بلکه می‌تواند با مشخص کردن حد بعدی، برای فروش هم اقدام کند.

اگر بخواهیم در ساده‌ترین روش ممکن او سی او را معرفی کنیم باید بگوییم که فرآیند او سی او یک فرآیند تریدینگ خودکار است که به تریدر این امکان را می‌دهد تا دارایی خود را در سود به فروش برساند و در زمان ریزش بازار کمترین ضرر را داشته باشد؛ البته بدون نیاز به رصد همیشگی و مداوم.

لازم به ذکر است که او سی او برای تریدرهای حرفه‌ای مناسب است و برای استفاده از آن نیاز است که فرد بتواند بازار را با کمترین خطا تحلیل کند.

چگونه از سفارش او سی او استفاده کنیم؟

باید بگوییم که او سی او ترکیبی از سفارش لیمیت اوردر و استاپ لیمیت است و شما می‌توانید هردوی این سفارش‌ها را با شرط اجرا شدن یکی از آن‌ها، داشته باشید. به این معنا که هر دوی این سفارش‌ها را وارد می‌کنید اما اگر یکی از آن‌ها اجرا شود، دومی لغو می‌شود. در ادامه با یک مثال به تفسیر این تعریف می‌پردازیم.

نحوه استفاده از سفارش او سی او

به عنوان مثال یک تریدر ۱۰۰ کوین دارد که قیمت هر یک از آن‌ها ۲۰ دلار است. این تریدر قصد دارد اگر قیمت هر کوین به ۳۰ دلار رسید در سود دارایی خود را به فروش برساند و اگر قیمت کوین رو به سقوط بود با قیمت ۱۲ دلار حدضرر قرار دهد. این امکان را سفارش او سی او هم برای خرید و هم برای فروش برای تریدرها ممکن می‌کند. در این حالت هم مانند سفارش‌های قبلی می‌توانید تعیین کنید که چه مقدار از دارایی کیف پول شما وارد این معامله شود.

بیشتر بخوانید: آموزش تصویری او سی او در اکسکوینو

بخش‌ها مختلف در سفارش او سی او

قیمت price:

در این قیمت قیمت مورد نظر خود را وارد می‌کنید. این بخش یک بازه است که با رسیدن بازار به این قیمت فرایند خرید یا فروش انجام می‌شود.

توقف stop:

قیمتی را که با آن استاپ لیمیت برای شما اجرا می‌شود را stop یا توقف می‌نامند.

سقف limit:

زمانی که فرآنید استاپ برای شما فعال شد، دارایی شما با این قیمت وارد لیست سفارش می‌شود.

مقدار amount:

حجم سفارش را در این بخش وارد می‌کنید.

کل total:

ارزش کل دارایی شما در این قسمت وارد می‌شود.

بخش‌های مختلف در سفارش او سی او

کلام آخر

زمانی که وارد بازار کریپتو یا هر بازار مالی می‌شوید باید ریسک همراه با معاملات را بپذیرید. اما قبول کردن این ریسک به معنای نبود راهکاری برای جلوگیری از ضرر نیست. تمام این بازارها در طی زمان روش‌هایی برای سود بیشتر و ضرر حداقلی پیدا کرده‌اند. برای مثال سفارش او سی او در ابتدا برای صرافی بایننس ممکن نبود اما امروز شاهد آن هستیم که این سفارش و ابزار قدرتمند در کنار بایننس در اکسکوینو هم قابل استفاده برای کاربران ایرانی است.

سفارش او سی او یک ابزار هیجان‌انگیز برای علاقه‌مندان به ترید است. در کنار تمامی این مزایا باید درنظر داشته باشید برای بهره‌وری هرچه بیشتر نیاز دارید با این روش به خوبی آشنا باشید و کار با آن را آموزش ببینید.  

سوالات متداول

۱- سفارش OCO به چه معناست؟

سفارش او سی او به سفارشی گفته می‌شود که شما می‌توانید به طور هم‌زمان دو سفارش محدود و حدضرر را مشخص کنید.

۲- چرا باید از سفارش OCO استفاده کنیم؟

برای کسانی که فرصت کافی برای رصد دائمی بازار ندارند و می‌خواهند ترید پرسود با ضرر حداقلی داشته باشند استفاده از این ابزار بسیار مفید است.

۳- چه زمان‌هایی می‌توان از سفارش OCO استفاده کرد؟

از این سفارش می‌توانید در زمان‌هایی مثل اصلاحات قیمتی یا شکست سطوح مقاومت استفاده کردو.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.