متاورس

سفر به جهان های موازی با فناوری متاورس – پادکست

متاورس یک دنیای دیجیتالیه که ترکیبی از رمزارزها، فناوری بلاک‌چین، توکن‌های‌ غیرمثلی (NFT)، بازی‌های ویدیویی و… رو برای کاربران خودش فراهم کرده. چنین فضایی باید خیلی جذاب باشه!


با رادیو اکسکوینو، همراه بشید تا کنار هم به آرمان‌شهر رمزارزها سفر کنیم.

پادکست امروز را بشنوید:

تصمیم مارک زاکربرگ برای تغییر نام شرکتش به متا و رشد فضایی توکنهای متاورسی باعث شد متاورس بیوفته سر زبونها. از رشد ۵۶۰ درصدی مانا توی ۳ روز تا رشد ۳۶۰ درصدی سند توی ۶ روز. ولی خب خیلی از کسایی که دارن راجع به متاورس حرف میزنن اصلا ایده‌ای از مفهوم متاورس ندارن. البته اگه طرفدار فیلم و سریال باشید شاید به واسطه سریال بلک میرر یا فیلم بازیکن شماره یک آماده استیون اسپیل برگ با این اصطلاح آشنا باشید.

اکسکوینویی‌ها سلام. عصر جمعه  29  آبان ماهتون بخیر . من ساحل اختری هستم و همراه شمام با اپیزود 109 م از رادیو اکسکوینو

اما قبل از شنیدن کامل این اپیزود، حواستون باشه که این پادکست به هیچ عنوان یه توصیه مالی نیست و محتوای این پادکست تحت هیچ‌شرایطی برای من و مجموعه اکسکوینو منفعت مالی نداره.

تلاش ما در رادیو اکسکوینو اینه که با کیفیت‌ترین مطالب حوزه رمز ارزها، بلاک‌چین و اقتصاد کریپتو رو در اختیار مخاطبانمون قرار بدیم. پس قبل ازینکه هرگونه قدمی برای سرمایه‌گذاری بردارید، خوب مطالعه کنید و بعد آگاهانه و با برنامه جلو برید.

راستی، اگه میخواید درباره این حوزه‌ها بیشتر بدونید، به وبلاگ ما به آدرس اکسکوینو دات‌کام اسلش بلاگ مراجعه کنید. ضمنا، اپیزودهای جدید رادیو اکسکوینو رو میتونید در همه پلتفرم‌های پادگیر مثل ناملیک، کست‌باکس دنبال کنید.

خب میریم به سراغ متاورس: کلمه متاورس اولین بار در سال ۱۹۹۲ در یه رمان علمی تخیلی نوشته نیل استفنسن (Neal Stephenson) خلق شد. یه رمان نویس دیگه هم به نام ارنست کلاین (Ernest Cline) تو سال ۲۰۱۱ باز روی همین موضوع کار کرد.

طبق گفته بلومبرگ متاورس یه حوزه آنلاینه که خدمات مالی غیرمتمرکز جریان حاکم بر اونه، دنیایی که ترکیبی از کریپتوکارنسی (رمزارزها) ، فناوری بلاک‌چین، توکن‌های‌ غیرمثلی (NFT) و بازی‌های ویدئوییه.

اما بعدش هم سریع هشدار میده که این دنیای تازه همچین گل و بلبل نیست و خطرات خاص خودش رو داره. سرمایه‌گذاران و بانک‌ها اختلافات عمیقی در مورد استفاده از رمزارزها در این حوزه دارن و دلیلی یکی ازین اختلافا مثل همیشه نوسانات شدید قیمت رمزارزهاست.

یعنی در حالیکه بیت‌کوین و اتریوم دارن مدام بالا میرن و ارزش بیشتری کسب میکنن، از اون طرف تعداد کوین‌ها و پروژه‌های جدید روز‌به‌روز داره بیشتر میشه و این حوزه پر شده از میم‌کوین‌ها و خب بعضیشون هم انقدر داغونن که باید بهشون بگیم شت‌کوین‌ها.

مارک هیک (Mark Hake) میگه متاورس به نسخه دوم اینترنت اشاره داره. جایی که فضاهای سه‌بعدی پاتوق جدیدی برای اختلاط‌های اجتماعی شده. این جای جدید nftها، مناظر و واقعیت‌های مجازی، آواتارهای سه بعدی، ایردراپ‌ها، اپ‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند رو در بر میگیره.

اما بعضیا میگن بهترین تعریف برای متاورس اینه که بگیم متاورس یه دنیای موازی با دنیای ماست.

جان هرمن و کلن براونینگ در روزنامه معروف نیویورک تایمز مطلب جالبی در مورد متاورس نوشتن که اونو اینجوری شروع کردن: آدمای دنیای کریپتو میگن ما داریم متاورسو میسازیم. گیمرها که احتمالا الان دارن توش زندگی میکنن. دنیای هنر داره ازش نهایت استفاده رو میبره و قدیمی‌های وب دارن تلاش میکن تا نجاتش بدن. اما واقعا اون چیه؟

این دو نفر اعتقاد دارن که ایده‌های بزرگ فناوری قبل از اینکه صاحب یه تعریف جامع و یکسانی بشن ورد زبونا میشن و همه جا حرف ازوناس. اونا معتقدن پاندمی کرونا هم به رشد سریعتر مفهوم متاورس کمک کرده و بازی‌های ویدئو‌یی مثل روبلاکس (Roblox)، فورتنایت (Fortnite) و تقاطع حیوانات: افق‌های جدید (Animal Crossing: New Horizons) تقریبا در دنیای متاورس هستن.

بلومبرگ راجع به متاورس میگه: برای اینکه بفهمیم چرا مارک زاکربرگ فکر میکنه متاورس جبهه بعدی هست، باید نگاهی داشته باشیم به مورد سم پیوری‌فوی (Sam Peurifoy).

این جوون ۲۷ ساله که دکتری شیمیشو از دانشگاه کلمبیای آمریکا گرفته، کار خودش در گولدمن ساکس رو رها کرده و اومده با گیمینگ در دنیای کریپتو دنبال پول بگرده.

پیوری‌فوی کلی آدم رو از مکزیک تا فیلیپین به استخدام خودش درآورده تا در یه گروه زیر نظر خودش به طور آنلاین بازی کنن.

این تیم یا به اصطلاح گیلد (Guild) تحت هدایت کاپیتان پیوری‌فوی (Peurifoy) هست. بازیکنای جدید در ازای بازی کردن اکسی اینفینیتی برای پیوری‌فوی، پول لازم برای ورود به اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) را دریافت میکنن و نصف درآمدشون از بازیو با سم شریک میشن. اکسی اینفینیتی یه بازی بر بستر بلاکچینه که شما توش توکن اسموث لاو پوشن (Smooth Love Potion) یا همون اس‌ال‌پی (SLP) را برنده میشی. اس‌ال‌پی یه رمز ارزه که در نهایت میتونه تبدیل به پول واقعی بشه. پس کسایی که دارن بازی میکن، میتونن در نهایت با درآمد بازی کردنشون شام و ناهار بخرن و پول پس‌انداز کنن.

اکسی اینفینیتی جزء اولین بازی‌هاییه که دنیای گیمینگ و دنیای خدمات مالی غیرمتمرکز یا همون دیفای رو به هم گره زده و حوزه گیم‌فای (GameFi) را به وجود آورده. حجم معاملات مرتبط با اکسی اینفینیتی حتی از ۲ و نیم میلیارد دلار هم عبور کرده و باز‌ی‌های مشابه که به کاربرای خودشون وعده کسب درآمد میدن هم دارن محبوب میشن.

حالا بعد از این مثال‌ها برگردیم به سراغ تعریف مفهوم متاورس: متاورس یه واقعیت دیجیتالی هست که سعی میکنه وجوهی از مفاهیم شبکه‌های اجتماعی، واقعیت افزوده یا همون ای‌آر (AR)، واقعیت مجازی یا همون وی‌آر (VR)، و کریپتو‌کارنسی را با هم ترکیب کنه تا کاربرا بتونن در یه دنیای مجازی با هم تعامل داشته باشن.  

یعنی متاورس یه فضای مجازیه که افراد از طریق اینترنت میتونن بهش دسترسی پیدا بکنن.

  دنیای دیجیتال صرفا یه تماشاچی و نظاره‌گر باشن، خودشون میتونن تو این دنیای جدید غرق بشن و به یه همگرایی جدید از دنیاهای فیزیکی و دیجیتال برسن.

مارک زاکربرگ معتقده که عینک‌های واقعیت افزوده در نهایت مثل گوشی‌های هوشمند فراگیر میشه.

همین ماه گذشته فیس‌بوک اعلام کرد، قصد داره ده هزار شغل با مهارت بالا را در اتحادیه اروپا ایجاد کنه تا به توسعه متاورس کمک کنه.

اما یه پروژه معروف دیگه در حوزه متاورس هست که حیفه اسمش را اینجا نیاریم: دیسنترالند (Decentraland) یکی از معروفترین پروژه‌های متاورسیه بازاره و از سال ۲۰۱۶ که لانچ شده رشد مستمر و چشمگیریو داشته.

به طور خلاصه، دیسنترالند یه دنیای مجازی و یه جامعه (community) بر پایه فناوری بلاک‌چینه. اونچه که این پروژه رو خیلی خاص میکنه کاملا غیرمتمرکز بودنشه و اینکه هولدرهای توکن مانا میتونن در راي‌گیری‌های این پلتفرم شرکت کنن. این پلتفرم از NFTها برای وکالت و مالکیت استفاده میکنه. منظور از مالکیت هم داشتن چیزایه که شما در بازی ازش استفاده میکنید: مثل لباس و یا یه ملک مجازی و چیزهایی مثل اینا. توکن‌های مانا شما هم تو یه والت یا همون کیف پول ذخیره میشن.

بلاک‌توپیا (Bloktopia)، سندباکس (Sandbox)، استار اطلس (Star Atlas) و رادیو کاکا (Radio Caca) هم چند متاورس معروف دیگه هستن که تو چند وقت اخیر خیلی سر زبونا افتادن.

همراهان همیشگی رادیو اکسکوینو خیلی ممنونم که تا پایان این اپیزود همراه ما بودید . لطفا نظراتتون رو زیر همین پست برامون کامنت بذارید . با رادیو اکسکوینو همراه باشید.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.