سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403
قانون گذاری ارز دیجیتال بیت کوین و شبکه بلاک چین

چرا بیت کوین هیچ‌گاه ممنوع نمی‌شود؟

بیشتر کشورها در سراسر جهان در تلاش هستند تا بتوانند قانون معینی برای بیت کوین پیدا کنند و اصطلاحا آن را قانون گذاری کنند. برخی کشورها در همان ابتدای کار آن را ممنوع معرفی کردند که از جمله آن ها می توان به بولیوی، مصر و عربستان سعودی. اما جیزی که مهم است، صحبت های قانون گذاران و افراد مخالف این حوزه نیست، بلکه دلایلی است که ثابت می کند ارز دیجیتال بیت کوین قابل ممنوع شدن و نادیده گرفتن نیست. در این مقاله به 5 دلیلی می پردازیم که ثابت می کند این ارز دیجیتال و البته شبکه بلاک چین ، قابلیت ممنوع شدن برای همیشه را ندارد.

1.نمیتوان قانونی علیه ارز دیجیتال نوشت!

در دنیای بیت کوین همیشه یک حرف معروف وجود دارد و آن هم این است که شما می توانید کشور خود را از بیت کوین بیرون آورید اما این توانایی را ندارید که بیت کوین را از کشورتان بیرون کنید. اما دلیل این حرف چیست؟

بیت کوین چیزی فراتر از سیستم قانونی ذهن انسان است. به همین دلیل اگر بخواهیم برای آن پروتکلی بنویسیم، کاری سخت خواهد بود. دولت ها می توانند با قانون گذاری بیت کوین را در کشورشان ممنوع اعلام کنند اما نمی توانند جلوی مردم را بگیرند تا از بیت کوین استفاده کنند.

همان طور که می دانید و بر اساس قانون گذاری بانک مرکزی کشور ایران، ممنوعیت ارز دیجیتال در کشور ما رفع شده است و حتی به دنبال ایجاد ارز دیجیتال ملی به نام پیمان هستند.

نظر اکین فرناندز

اکین فرناندز که بنیان گذار شرکت آزتک دات کو است، گفته است که قانون گذاران برای این که بخواهند پروتکلی تعریف کنند و روی آن اعمال قانون انجام دهند، خیلی سریع اقدام می کنند ولی در واقع نیازی به قانون گذاری نیست. بیت کوین فرقی با نرم افزاری مانند واتساپ ندارد. هر دوی آن ها نوعی پلتفرم هستند که از آن برای انتقال داده استفاده می شود.

واتس آپ در حال حاضر بیش از یک میلیارد کاربر دارد و هیچ قانونی برای آن تعریف نشده است. علاوه بر این، بیتکوین بر خلاف ارز فیات ، این توانایی را دارد که در یک قرارداد بایندینگ، می تواند انتقال را انجام دهد و این انتقال غیر قابل شکستن است. این نرم افزار، قوانین را اجرا می کند و از قرارداد پیروی می کند. همچنین فرناندز این استدلال را دارد که تلاش کردن برای قانون گذاری بیت کوین در آمریکا، خلاف اصلاحیه قانون اساسی است.

به همین دلیل قبل از این که برای بیتکوین به اعمال قانون بپردازید، ابتدا باید آن را یک دور بازنویسی کنید. در واقع بیشتر کشورها قصد دارند چیزی را قانون گذاری کنند که حتی اطلاعاتی در مورد آن ندارند. پس شما نمی توانید قوانین عادلانه و کاربردی را برای ارز دیجیتال و فناوری بلاک چین استفاده کنید.

2.یک نرم افزار توزیع شده و متن باز قابلیت ممنوع شدن ندارد!

ممکن است با کارهایی مانند فیلترینگ، تا حدی اینترنت سانسور شود یا دسترسی به سایت ها می تواند ممنوع باشد. برخی کشورها دسترسی به اینترنت را برای همه ممنوع کرده اند اما تمام این ها به این دلیل است که اینترنت همچنان متکی به سرورهای متمرکز است و در نتیجه آن، دولت ها و ارائه کنندگان سرویس اینترنت میتوانند آن را کنترل کنند. اما بیت کوین نمی تواند ممنوع باشد چون متکی بر یک نود غیر متمرکز است.

نرم افزار توزیع شده بیت کوین به قدر در جهان بزرگ شده است که دیگر توقف آن غیر ممکن است. حتی اگر تمام کشورها تصمیم بگیرند تا بیت کوین را ممنوع کنند، متوجه می شوند که بیت کوین به دلیل غیر متمرکز بودن و متن باز بودن، قابل ممنوع شدن نیست.

اما شاید خیلی آرمانی به این قضیه فکر کنند که تمام توسعه دهندگان آن بمیرند و دسترسی به بلاک چین بیت کوین توسط صندوق بین المللی پول هک شود، که تحقق این امر تقریبا غیر ممکن است اما با این حال هم این نرم افزار به کار خود ادامه خواهد داد. یعنی کاربران می توانند نسخه ای که هک شده را دانلود نکنند و با همان نرم افزار قبلی به فعالیت های خود ادامه دهند و به خرید و فروش بیت کوین بپردازند.

بیت کوین اتکای شدیدی به اینترنت دارد اما باز هم به دلیل داشتن نود غیر متمرکز و نرم افزار توزیع شده ای که متن باز است، این وابستگی تا حد زیادی از بین می رود. حتی ساتوشی هم توصیه کرده بود که می توانید نود بیت کوین را با استفاده از مرورگر ضد فیلتر Tor اجرا کنید.

ممنوعیت بیت کوین و شبکه بلاک چین

3.اجرای بیت کوین با استفاده از ماهواره فراهم است!

در دسامبر سال 2018 بلاک استریم توانست ماهواره خود را به فضا بفرستد و شبکه بلاک چین بیت کوین را در فضا اجرا کند. این کار باعث شد تا شبکه بیت کوین بیش از پیش قدرتمند شود و وابستگی کمتری به اینترنت داشته باشد.

آدام بک که مدیر بلاک استریم است، در گفتگو با خبرگزاری فوربز گفته است، ما در حال مشاهده افزایش قدرت در شبکه بیت کوین هستیم و همین طور هزینه کمتری برای مشارکت در کسب و کارهایی که وابسته به بک آپ گرفتن هستند، مشاهده می شود و همچنین بازارهایی که تازه به وجود آمده اند و شبکه بیت کوین به عنوان دسترسی اصلی آنهاست، هزینه کمتری پرداخت خواهند کرد.

ماهواره های بلاک استریم به جز گرین لند و  آنتارکتیکا کل جهان را پوشش می دهند. این ویژگی باعث شده است تا وقتی مردم در کشورهایی زندگی می کنند که قانون شان ممنوعیت بیت کوین یا فیلتر کردن اینترنت است، راه نجات داشته باشند.

4.ارسال بیت کوین با استفاده از پیامک میسر است!

اگر ماهواره ها و شبکه وب برای کار با شبکه بلاک چین بیت کوین کافی نیستند، شما نیز می توانید با استفاده از پیامک، بیت کوین خود را ارسال کنید که وابسته به اینترنت نیست.

استفاده از پرداخت پیامکی بیت کوین در هر کشوری جذاب است مخصوصا اگر کشوری مثل ونزوئلا باشد که مردمش صرفا تلفن همراه هوشمند ندارند، بلکه ممکن است یک گوشی ساده داشته باشند.

5.شبکه برق قابل قطع شدن نیست!

خیلی بعید است که قوانین سختگیرانه برای این ارز دیجیتال گذاشته شود. اما اگر کار به ممنوع کردن و حتی مسدود کردن اینترنت بکشد، شما باید شبکه برق را هم قطع کنید تا کسی به بیتکوین دسترسی نداشته باشد و این کار غیر ممکن است چون هیچ دولتی دوست ندارد کشور و مردمش را به عصر حجر بازگرداند یا جلوی کسب و کارهایی که در کشورش ایجاد شده است را بگیرد چون با این کار شرایط بسیار بدی را ایجاد خواهد کرد.

در پایان و با استناد به دلایلی که مطرح شد، میتوان گفت که حوزه ارز دیجیتال و استفاده از بیتکوین قابل ممنوع شدن نیست چون به طور دائم در حال گسترش است و شما فقط می توانید سعی کنید چطور از آن بهترین بهره را ببرید. امروزه شرکت های معتبر و بزرگی چون فیسبوک، هیوندای، سامسونگ و… در حال پیوستن به شبکه بلاک چین و استفاده از ارزهای دیجیتال هستند.

منبع: bitcoinist

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.