سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403
رمزارز ملی چیست و چگونه عمل میکند؟

رمزارز ملی چیست و چگونه عمل می‌کند؟

رمزارز ملی چیست و چگونه عمل می‌کند؟

رمزارز ملی چیست و چگونه عمل میکند؟

و بالاخره ارزدیجیتال ملی !

سیدابوطالب نجفی مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک جزئیات این رمزارز را چنین بیان نمود که این ارز دیجیتال به درخواست بانک مرکزی توسط شرکت خدمات انفورماتیک طراحی شده تا در راستای توسعه خدمات نظام بانکی کشور و استفاده از فناوری های نوین بکار گرفته شود.این رمز ارز در بستری غیرمتمرکز و توزیع شده و بدون نیاز به کنترل نهادی واسط ، عرضه و تبادل خواهد شد. ارزملی با هدف سنجش امکانات و قابلیت های تکونولوژی بلاک چین و ارزهای دیجیتال و توسعه خدمات مالی و پرداخت های بانکی در سطوح بین بانکی و بانکداری خرد ارائه خواهد شد.

رمزارز ملی درمرحله آزمایش

در واقع رمز ارز ملی یکی از کاربرد های زنجیره بلوک شبکه بانکی طراحی شده توسط شرکت خدمات انفورماتیک است . که در حال حاضر در مرحله آزمایشی قرار داشته و در صورت تایید بانک مرکزی در سیستم بانکی استفاده خواهد شد. که ابتدا  و در فاز اول پروژه  زیرساخت بلاک چین بانکی و ارزدیجتیال ملی را دراختیار بانک های تجاری کشور قرار داده و از آن بعنوان توکن و ابزاری جهت پرداخت در تبادلات و تسویه بانکی استفاده خواهد شد.

هریک واحد رمزارز ملی یک ریال

پشتوانه این ارز دیجیتال ریال است و در واقع به ازای هر واحد ارزملی معادل ریال آن در حساب بانک مرکزی بلوکه خواهد ماند و صدور آن نقدینگی جدید خلف نخواهد کرد و از طرفی با صدور این رمز از در بلاک چین خصوصی این رمز ارز امکان استخراج نیز نخواهد داشت.

چالش های تحقق دور زدن تحریم ها و مبادلات نفتی با ارزدیجیتال

نجفی در ارتباط با امکان استفاده از ارزهای دیجیتال در مبادلات نفتی و کالاهای صادراتی بیان نمود مشکل اصلی در این زمینه در حوزه تعاملات سیاسی است ، هرچند که از نظر فنی این امکان برای انجام تبادلات وجود دارد اما باتوجه به قوانین و پروتکل های سخت گیرانه ی موجود که در صورت استفاده از ارزهای دیجیتال نمیتوان آن ها را در نظر گرفت برای مثال با بالا رفتن حجم مبادلات فرایند بایستی مشمول فرآیند های مدیریت ریسک پولشویی شود و لازمه آن شفافیت مبادلات بانکی یا همان KYC است که ارزهای دیجیتال این امکان را فراهم نمیکند.

استخراج ارزهای دیجیتال و مشکلات مبادله آن ها

نجفی ضمن  اشاره به سودمندی  استخراج ارزهای دیجیتال و درآمد زایی از این طریق مسایل و چالش های پیش رو را مطرح نموده و معاملات ارزهای دیجیتال را مسئله ای پیچیده در زمینه قانونمند سازی و ایجاد زیر ساخت های اصولی بیان نمود.

10 سال تا بانکداری نوین بلاک چینی زمان باقیست !

وی به لزوم استفاده از تکنولوژی بلاک چین در صنعت بانکداری اشاره نموده و بیان نمود بکار گیری تکنولوژی که تمام خدمات بانکی را در بستر بلاک چین پیاده سازی نماید ،حداقل به 10 سال زمان نیاز دارد. و به فاصله زیاد کشور با فرآیند های بانکداری دیجیتال اشاره نمود و بیان نمود برای تغییر و تحول در عرصه بانکداری بایستی تمام فرآیند های پشت صحنه بانک ها نیز که اکنون بصورت سنتی و کاغذی در حال انجام است متحول و بروز شود.

 

همچنین ببینید

شکایت sec از ایلان ماسک

SEC از ایلان ماسک شکایت کرد

رگولاتور اوراق بهادار ایالات متحده از یک قاضی خواسته است تا ایلان ماسک را مجبور …

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

یک کامیونیتی مخصوص میم و طنز در حوزه سرمایه‌گذاری و ترید به نام  Wall Street …

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

پالیگان لبز (Polygan Labs) که سازنده شکه پالیگان با ارز دیجیتال متیک (Matic) است، روز …

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

دو سال پیش در نزدیکی اوج تاریخی بیت‌ کوین، بازار ایجاد صندوق‌های ETF بیت‌کوینی داغ …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.