سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403
تفاوت‌های ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم. کدامیک بهتر است؟

تفاوت‌های بیت کوین و اتریوم . کدامیک بهتر است؟

بدون شک، بیت کوین و اتریوم در حال حاضر جزء آن دسته از ارزهایی هستند که بیش‏تر از موارد دیگر در بازار مورد توجه قرار می‎گیرند. بخصوص آن که قیمت این ارزها و ماینینگ بیت کوین و اتریوم دو مساله مهم بوده و قیمت آنها در انتهای سال 2017 به طرز قابل توجهی افزایش یافته و به بالاترین میزان خود رسید که میزان توجهات را بیش‏تر از قبل نمود. در این بین در حالی که این دو ارز دیجیتال در بین ارزهای برتر بوده و از بیش‏ترین محبوبیت ممکن برخوردار هستند، در توجه به تکنولوژی استفاده شده در پشت پرده فعالیت آن‏‌ها، اندکی کوتاهی شده است.

لذا در این مقاله قصد داریم به مهم‏‌ترین تفاوت‏‌های بین بیت کوین و اتریوم در قالب موضوعاتی مانند تکنولوژی، ماینینگ و البته برخی از جایگزین‏‌های مطرح برای آن‏ها، بپردازیم.

بیت کوین چیست؟

به طور ساده باید گفت که بیت کوین، به عنوان یک ارز دیجیتال توزیع شده‌‏ی نقطه به نقطه (p2p) شناخته می‌‏شود که قابلیت انتقال فوری و امن بین طرفین انتقال را بدون در نظر گرفتن مکان ذخیره و نگه‌داری فراهم می‌‏نماید. در حقیقت بیت کوین یک پول دیجیتال می‏‌باشد که شما می‌‏توانید آن را به هر کاربر بیت کوین دیگر در هر جای دنیا، ارسال نمایید.

بیت کوین برای اولین بار در اکتبر سال 2008 و در قالب یک مقاله whitepaper که توسط فرد یا گروهی ناشناس که با نام Satoshi Nakamoto شناخته می‌‏شوند، معرفی گردید. در این داکیومنت، از بیت کوین به عنوان یک سیستم پرداخت الکترونیک نقطه به نقطه، یاد شده است.

بلاک چین چیست؟

بیت کوین بر اساس تکنولوژی بلاک چین می‌‏باشد. منظور از بلاک چین یک نوع تکنولوژی است که به عنوان یک دفتر کل عمومی عمل نموده و تمامی تراکنش‎های صورت گرفته در یک سیستم را در بر می‏‌گیرد. دفتر کل، خود در سراسر شبکه ذخیره شده است و در این ساختار، بروزرسانی یک مورد به معنای بروزرسانی همه موارد می‏‌باشد. در این بین باید گفت که این خود همین دفتر کل است که تاریخچه‏‌ی همه‌‏ی تراکنش‏‌های قبلی را دارا می‌‏باشد. از طرفی دیگر، در این وضعیت ماینرهای بیت کوین در تلاش برای تأیید تراکنش‏‌های صورت گرفته در شبکه از طریق بلاک‏‌های بیت کوین می‏‌باشند که این موضوع ارزش و اهمیت ماینرها را در این شبکه به وضوح نشان می‌‏دهد.

این موارد همگی برای کل موضوع بیت کوین، ضروری می‏‌باشند. در این ساختار، وقتی که یک تراکنش به صورت ارسال همگانی در شبکه منتشر شود و در واقع برای آن یک بلاکی در نظر گرفته شود، در نتیجه، آن تراکنش بعد از آن در بلاک چین ذخیره خواهد شد. باید در نظر داشت که وقتی این عمل رخ می‏‌دهد، دیگر هیچ جای برگشت و یا حذفی در کار نمی‌‏باشد. اطلاعات مربوط به آن تراکنش در دفتر کل عمومی باقی مانده و در هر زمانی امکان تصدیق آن وجود دارد.

اتریوم چیست؟

اگر از بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال صحبت شود، باید گفت که اتریوم هم به معنای یک پلتفرم غیر متمرکز می‌‏باشد که در آن می‌‏توان اقدام به اجرای قراردادهای هوشمند نمود. این قراردادهای هوشمند، در واقع به عنوان آن نوع از برنامه‌‏هایی تلقی می‌‏شوند که به صورت دقیق و بر حسب آن چه برنامه نویسی شده‌‏اند و بدون داشتن هیچ گونه تقلب، سانسور، تأخیر یا واسطه‏‌های جانبی، اجرا می‌‏شوند.

این موضوع به عنوان یکی از بزرگ‏ترین تفاوت‏‌های بین اتریوم و بیت کوین مطرح می‏‌گردد. باید گفت که اتریوم یک ارز نیست بلکه یک پلتفرم می‏‌باشد. اتریوم دارای ارز دیجیتال مخصوص به خود می‏‌باشد. این ارز دیجیتال، اتر (ETH) نام دارد.

اتریوم برای اولین بار در سال 2015، راه اندازی شد. اتریوم به عنوان یک پلتفرم بی‌‏انتهای غیر متمرکز شناخته می‌‏شود که امکان ساخت برنامه‌‏های کاربردی توزیع شده (dApps) و شکل‏‌گیری قراردادهای هوشمند در آن فراهم گردیده است.

برای اولین بار، ایده‌‏ی پلتفرم اتریوم توسط Vitalik Buterin که یک برنامه نویس کانادیی اهل تورنتو ، مطرح شده است. البته این پروژه، بعدها با همکاری Vitalik Buterin، Mihai Alisie، Di Lorio و Charles Hoskinson توسعه داده شده است. بعداً Buterin عنوان داشت که Dr. Gavin Wood و Joseph Lubin نیز وارد پروژه شده‌‏اند.

مقایسه ماینینگ بیت کوین و اتریوم

در مقایسه بین بیت کوین و اتریوم، یکی از نکاتی که بیش‏ترین تفاوت بین این دو را نشان می‌‏دهد، مربوط به ماینینگ آن‏‌ هاست. در هسته‏‌ی اجرایی  هر دو، تکنولوژی بلاک چین قرار دارد. البته تفاوت‏‌های قابل توجهی در الگوریتم‏‌های مورد استفاده در بیت کوین و اتریوم وجود دارد. هر یک از این دو ، از الگوریتم‏‌های متفاوت و متمایزی در ساختار خود استفاده می‌‏کنند. این بدان معناست که بیت کوین و اتریوم از راه‏‌های مختلفی برای تصدیق درستی اطلاعات اضافه شده به دفتر کل استفاده می‏‌کنند.

ماینینگ یا استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین بر اساس الگوریتم به اصطلاح ” اثبات کار ” (Proof of Work)، صورت می‌‏گیرد. بر این اساس احتمال ماین شدن یک بلاک از بیت کوین، تماماً به میزان کار محاسباتی صرف شده برای آن وابسته است. در این بین برای اولین ماینری که بتواند پازل رمزنگاری پیچیده از هر بلاک را مدیریت کرده و حل نماید، پاداشی در نظر گرفته می‏‌شود. حال باید گفت که بر اساس نحوه‌‏ی ماینینگ بیت کوین ، هر ماینر شبکه، با افراد دیگر موجود در شبکه و با استفاده از قدرت محاسباتی به رقابت می‏‌پردازد.

استخراج اتریوم و تفاوت ماینینگ بیت کوین و اتریوم

از طرفی دیگر باید گفت که استخراج اتریوم بر اساس الگوریتم دیگری در قالب ” اثبات سهام ” (PoS)، عمل می‏‌نماید. در این نوع از ماینینگ، هر چقدر که فرد ماینر سهم بیش‏تری را در اختیار داشته باشد، دارای احتمال بالاتری برای ماین کردن یک بلاک جدید از اتریوم و از طریق الگوریتم مخصوص به آن می‏‌باشد. در واقع به بیان دیگر، هر چقدر که فرد ماینر ارز بیش‏تری داشته باشد، به همان نسبت نیز احتمال کسب موفقیت بالاتر می‌‏رود. در  الگوریتم PoS، دیگر ماینرها به ازای تصدیق یک بلاک، پاداشی دریافت نخواهند کرد. بلکه، ماینرها فقط هزینه‏‌های شبکه (هزینه مربوط به انتقال تراکنش) را به جای پاداش دریافت می‌کند. در مورد اتریوم، این پاداش با عنوان gas شناخته می‏‌شود. در روش PoS، دیگر نیازی به حل پازل‏‌های ریاضیاتی نبوده و سازنده‌‏ی بلاک جدید در یک حالت قطعی انتخاب می‏‌گردد.

جالب است که بدانید اتریوم دارای زمان بلاک (زمان صرف شده برای تصدیق یک بلاک) سریع‌‏تری است. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط BitInfoCharts، میانگین زمان ساخت بلاک مربوط به بیت کوین اتقریباً در حدود بیش‏تر از 8 دقیقه است .  در حالی است که میانگین زمان ساخت بلاک مربوط به اتریوم در حدود 25 ثانیه می‏‌باشد.

ارزهای فورک شده از بیت کوین و اصلاحات انجام شده

در طول سال‏‌های اخیر، تعداد زیاد و متنوعی از ارزهای دیجیتال بوده‌‏اند که برای جایگزینی بیت کوین تلاش کرده و درصدد بدست آوردن محبوبیت و ارزش بوده‌‏اند. یکی از بارزترین این ارزها، بیت کوین کش می‏‌باشد که از نظر ارزش در بازار نیز در وضعیت مناسبی قرار دارد.

بیت کوین کش

بیت کوین کش در نتیجه یک هارد فورک (تقسیم شبکه) و در تاریخ 1 آگوست سال 2017 به وجود آمده است. در کل باید گفت که گروهی از اعضای جامعه‌‏ی بیت کوین در نظر داشتند که اندازه‏‌ی بلاک مربوط به بیت کوین را افزایش دهند که نتیجه‌‏ی این کار، باعث تقسیم شبکه به دو قسمت شد.

لایت کوین

یک جایگزین محبوب دیگر برای بیت کوین، ارز دیجیتال لایت کوین (LTC) می‌‏باشد. لایت کوین نیز به عنوان یک ارز دیجیتال نقطه به نقطه شناخته می‏‌شود که قابلیت پرداخت‏‌های ارزان و آنی را برای مردم در سراسر دنیا فراهم می‌‏نماید.

مونرو

مونرو نیز یک جایگزین دیگر برای بیت کوین است. این ارز دیجیتال بیش‏تر بر روی امنیت، حریم خصوصی و موضوع غیر قابل ردیابی بودن تأکید دارد.

در حقیقت با وجود فورک های بسیار از بیت کوین و اصلاحات کاربردی آن ها کماکان بیت کوین ارز برتر در بازار است و بر اساس آمار، نزدیک به نصف حجم بازار ارزهای دیجیتال  را نیز به خود اختصاص داده است.

جایگزین‌‏هایی برای اتریوم

همانطور که قبلاً اشاره شد، اتریوم بیش از آن که به عنوان یک ارز دیجیتال باشد، به عنوان یک پلتفرم عمل می‏‌کند. لذا در این راستا به عنوان جایگزین باید به دنبال پلتفرم‏‌های دیگری که قابلیت ساخت برنامه‌‏های کاربردی غیر متمرکز را فراهم می‌‏کنند، باشیم.

اتریوم کلاسیک

مشابه بیت کوین و بیت کوین کش، اتریوم نیز در ساختار  خود با اختلاف نظرهایی رو به رو است. اتریوم کلاسیک (ETC) به عنوان یکی از محبوب‏‌ترین جایگزین‏ های اتریوم مطرح است . اتریوم کلاسیک، در نتیجه یک هارد فورک به وجود آمده است که باعث تقسیم شبکه به دو قسمت شده است.

NEO ، اتریوم چینی !

جایگزین محبوب دیگر برای اتریوم، NEO می‏‌باشد. شاید بتوان گفت که بلاک چین مربوط به NEO، به عنوان اولین موردی است که به صورت اختصاصی و open source به وجود آمده است. این پلتفرم متعلق به چین بوده و به همین خاطر ، NEO به عنوان اتریوم چینی شناخته می‏‌شود.

Stratis پلتفرم بلاک چینی برای برنامه های مبتنی بر سی شارپ

Stratis نیز  پلتفرم دیگری است که با اتریوم در حال رقابت است. این پلتفرم از زبان برنامه‏ نویسی c# سازگار با Microsoft .Net framework پشتیبانی نموده و  برای فراهم ساختن برنامه‏‌های کاربردی بلاک چین مبتنی بر c# در قالب end – to – end، طراحی شده است.

سرمایه گذاری در پروژه های مبتنی بر ارزهای دیجیتال

همانطور که قابل مشاهده است، مواردی زیادی وجود دارند که باید در مورد بیت کوین و اتریوم دانسته شوند. در حالی که این ارزها، به عنوان بزرگ‏ترین ارزهای دیجیتال در بازار شناخته می‌‏شوند ولی واقعیت یک چیز دیگر است و این ارزها فراتر از این که ارز دیجیتال باشند دارای پروژه‌‏های ارزشمندی هستند.

البته بیت کوین و اتریوم تنها به عنوان دو پروژه مشهور موجود در این عرصه نیستند و به غیر از آن‌‏ها، بیش از 200 نوع پروژه دیگر با ویژگی‏‌های مخصوص به خود وجود دارند. در زمان سرمایه ‏گذاری نیز باید به این موضوع توجه داشته باشید که کدام پروژه ممکن است در آینده، با رشد و پیشرفت رو به رو شده و در نتیجه قیمت ارز دیجیتال مرتبط با آن نیز با افزایش رو به رو شود. در واقع در این صورت می‌‏توانید به سود و درآمد مناسبی دست یابید.

منبع : bitcoinist

اکسکوینو خرید و فروش بیت کوین، خرید و فروش اتریوم و سایر رمز ارز‌های مطرح

سایت اکسکوینو ارائه دهنده خدمات مربوط به خرید و فروش بیت کوین، لایت کوین، اتریوم، ریپل، بیت کوین کش و ئی ووچر است، تیم اکسکوینو همچنین  با ارائه  قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال و انتشار تحلیل قیمت بیت کوین، بیت کوین کش، اتروم، ریپل و دیگر ارزهای مطرح در بازار، می‌کوشد شما کاربران را در مسیر پیش گیری استراتژی مناسب  خرید بیت کوین و سایر رمزارزها و فروش به موقع آن‌ها راهنمایی نماید. همچنین با ارائه کیف پول بیت کوین، کیف پول لایت کوین و والت  بیت کوین کش امانت دار اموال کریپتوکارنسی شما بوده و در این راستا با ارائه پلتفرمی امن و با کاربری آسان،  تمام تلاش خود را برای پاسداشت اعتماد شما خواهد نمود.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.