قانونی شدن استفاده از بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال در نیجریه

نیجریه استفاده از بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال را قانونی می‌کند

بنا بر گزارش یک روزنامه محلی نیجریه، دولت این کشور قرار است به زودی قانونی را تصویب کند که استفاده از بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال را به رسمیت می‌شناسد.
این قانون در حالی صادر می‌شود که ارز دیجیتال ملی نیجریه با نام eNaira بعد از حدود یک سال از زمان راه‌اندازی آن در اکتبر ۲۰۲۱، تنها توانسته نرخ پذیرش ۰.۵ درصدی را بدست آورد.
در این گزارش آمده است که بابانگیدا ابراهیم، ​​رئیس کمیته بازار سرمایه و نهادهای مجلس نمایندگان نیجریه، مدعی شده است که این کشور به زودی لایحه‌ای را تصویب خواهد کرد که استفاده از بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال را به‌عنوان ابزاری برای «به روز ماندن با روش‌های جهانی» قانونی می‌‌کند.

بابانگیدا ابراهیم در مصاحبه اخیر خود با این روزنامه محلی گفته:

«در صورت تصویب لایحه قانون سرمایه‌گذاری و اوراق بهادار ۲۰۰۷، به کمیسیون بورس و اوراق بهادار محلی اجازه داده خواهد شد تا ارزهای دیجیتال و سایر صندوق‌های دیجیتال را به عنوان سرمایه برای سرمایه‌گذاری به رسمیت بشناسد.»

ابراهیم در ادامه سخنانش با تاکید بر لزوم به روز بودن نیجریه با روندها و تحولات بازار سرمایه گفت:

«همانطور که قبلاً اشاره کردم، ما به یک بازار سرمایه کارآمد و پر جنب و جوش در نیجریه نیاز داریم و برای تحقق این کار، باید با شیوه‌های جهانی به روز باشیم.»

قانونی شدن استفاده از بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال در نیجریه
قانونی شدن استفاده از بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال در نیجریه

این گزارش تقریباً ۲۴ ماه پس از ممنوعیت فعالیت ارزهای دیجیتال در فوریه ۲۰۲۱ توسط نیجریه منتشر شد، زمانی که بانک مرکزی نیجریه (CBN) به صرافی‌های ارزهای دیجیتال و ارائه‌دهندگان خدمات این کشور دستور داد تا فعالیت خود را متوقف کنند و بانک‌ها را ملزم به بستن حساب‌های افراد یا نهادهایی که در فعالیت های تجاری خود درگیر آن هستند کرد.

اما ابراهیم، که بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۳ به عنوان رئیس‌جمهور نیجریه فعالیت می‌کرد، تاکید دارد که تصویب این قانون به عنوان چرخشی ۱۸۰ درجه برای ممنوعیت نیست، بلکه یک بازنگری ثانویه در خصوص محدوده اختیارات CBN بوده:

او گفت:

«مسئله، لغو ممنوعیت نیست، ما به قانونی بودن آن نگاه می‌کنیم؛ این که چه چیزی قانونی است و چه چیزی در چارچوب عملکرد ما در نیجریه تعریف شده است.»

زمانی که استفاده از ارزهای دیجیتال در نیجریه برای اولین بار ممنوع اعلام شد، بانک مرکزی این کشور متوجه شد که اکثر این سرمایه‌گذاران حتی از حساب‌های محلی خود نیز استفاده نمی‌کنند. بنابراین، از آنجایی که این افراد از حساب‌های محلی استفاده نمی‌کنند، بانک مرکزی هیچ اختیاری در این خصوص نداشته و هیچ راهی وجود ندارد که بتواند حساب افراد را مورد بررسی قرار دهد.

در صورت تصویب این قانون، اصلاحاتی در قانون سرمایه‌گذاری و اوراق بهادار نیجریه که در سال ۲۰۰۷ تنظیم شده بود اعمال خواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده است که علاوه بر به رسمیت شناخته شدن بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال، این قانون نقش نظارتی بانک مرکزی نیجریه و کمیسیون بورس اوراق بهادار نیجریه (SEC) را در مورد مسائل مربوط به ارزهای دیجیتال مشخص می‌کند.

گفتنی است تلاش‌های دولت نیجریه برای سرکوب فعالیت‌های رمز ارزی در اوایل نیز احتمالاً بی نتیجه بوده، زیرا پذیرش ارزهای دیجیتال در این کشور پس از اعلام قانون ممنوعیت در فوریه ۲۰۲۱ افزایش یافت.

از ماه ژانویه تا آگوست سال گذشته، نیجریه‌ای‌ها تنها از نظر حجم معاملات بیت‌کوین از ایالات متحده عقب‌تر بودند و در همان دوره، نیجریه‌ای‌ها بیشتر از شهروندان هر کشور دیگری کلمه «بیت‌کوین» را در گوگل سرچ می‌کردند.

بر اساس یک مطالعه تحقیقاتی که در ماه آوریل سال جاری توسط وب سایت تحلیلی کوین جکو CoinGecko انجام شد، نیجریه کنجکاوترین کشور درباره ارزهای دیجیتال و حوزه کریپتو بوده‌اند. این کنجکاوی جای تعجب ندارد، زیرا نیجریه‌ای‌ها همچنان به دنبال مبارزه با تورم افسارگسیخته و ضعف اقتصادی در این کشور هستند.

نیجریه همچنین اخیراً در ماه سپتامبر وارد بحث‌های اولیه با صرافی ارزهای دیجیتال بایننس شد تا یک منطقه اقتصادی دوستدار ارزهای دیجتال ایجاد کند که هدف آن حمایت از تجارت با ارزهای دیجیتال و مرتبط با بلاک‌چین در منطقه است.

اخبار Coincast امروز:

  • کمک سازمان ملل به اوکراینی‌ها از طریق بلاک‌چین استلار
  • آرژانتین قصد داره یک استیبل‌کوین مرتبط با دلار آمریکا منتشر کنه
  • کمک بایننس به آذربایجان برای قانون‌گذاری رمزارزها
  • سیاست‌های فدرال رزرو می‌تونه بازگشت صنعت رمزارزها رو دشوار کنه

شرح کامل این اخبار را در کوین‌کست امروز اکسکوینو در پلتفرم‌های زیر گوش کنید:

اکسکوینو در شنوتو

اکسکوینو در انکر

اکسکوینو در پادبین

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.