ارزهای دیجیتال در کریسمس

تاثیر تعطیلات کریسمس بر بازار ارزهای دیجیتال

به‌نظر شما بهترین زمان برای خرید بیت‌کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال چه زمانی است؟ اگر از فعالان حوزه‌ی ارزهای دیجیتال باشید، می‌دانید که باید در این بازار گوش به زنگ باشید تا بتوانید به موقع بخرید، بفروشید و سود کنید. 

از عوامل تاثیرگذار روی بازار رمز ارز، می‌توان به موارد متعددی مثل اخبار روز دنیا، پیچیدگی بلاک‌چین‌ها، معاملات نهنگ‌ها یکی از مهم‌ترین موارد، میزان عرضه و تقاضا اشاره کرد. از طرف دیگر، زمان‌های مختلف سال، مثل تعطیلات کریسمس، تعطیلات تابستانی و دیگر مناسبت‌های مهم، همیشه تاثیرات خود را روی تمام بازارهای مالی می‌گذارند و بازار ارزهای دیجیتال هم از این قاعده‌ی کلی، مستثنی نیست.

در این مطلب قصد داریم به تاثیر تعطیلات کریسمس بر بازار ارزهای دیجیتال در دنیا بپردازیم و بررسی کنیم که سال نوی میلادی، می‌تواند چه تاثیری بر قیمت بیت‌کوین و دیگر رمز ارزها بگذارد.

سیر نزولی ارزهای دیجیتال در ۲۰۲۲

سال ۲۰۲۲، سال خوبی برای بازار رمز ارز نبود و قیمت ارزهای دیجیتال در این سال دچار نوسانات و حتی ریزش زیادی شد. یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش بازار در این سال، ورشکستگی صرافی FTX و حواشی آن بود که باعث شد ناامنی بسیاری در این بازار ایجاد شود و قیمت‌ها به طرز شدیدی دچار ریزش شوند. بر اساس گزارش فوربز، در سال ۲۰۲۲، بیت‌کوین ۶۴ درصد، اتریوم ۶۶ درصد و دیگر آلت کوین‌ها تا ۹۰ درصد ارزش خود را از دست دادند.

تحلیلگران بازار، معتقدند که در این روزها، در «زمستان کریپتوِ» به‌سر می‌بریم و بازار ارزهای دیجیتال، سخت‌ترین روزهای خود را می‌گذراند. 

اما تحلیلگران و فعالان حوزه ارزهای دیجیتال، معتقدند که این روند به‌زودی صعودی خواهد شد و بازار ارز دیجیتال در ۲۰۲۳ و سال میلادی ۲۰۲۴، بهترین روزهای خود را خواهد دید. کتی وود، مدیرعامل Art Invest، باور دارد که پیش‌بینی قیمت یک میلیون دلاری بیت کوین BTC، تا سال میلادی ۲۰۳۰، تحقق پیدا می‌کند.

تاثیرات کریسمس روی قیمت ارزهای دیجیتال

در روزهای بعد از کرونا، به‌دلیل وقوع جنگ روسیه و اوکراین و بیانیه‌ها و تصمیمات فدرال رزرو، مشکلات اقتصادی فراوانی به دلیل عرضه‌ی بالا و تقاضای کم به وجود آمده بود. در انتهای سال میلادی، موسسات مالی اقدام به تسویه حساب‌های آخر سالی خود می‌کنند و این اقدام، باعث می‌شود تا پول به بازار تزریق شود. از طرف دیگر به دلیل وقوع سال نو و تعطیلات کریسمس، شوق خرید در افرا بالا می‌رود و باعث می‌شود که عرضه و تقاضا به حالت عادی خود برگردد و سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف، از جمله بازار ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و دیگر آلت کوین‌ها، دوباره آغاز شود. 

طبق قانون عرضه و تقاضا، هر زمان که تقاضای یک کالا بیش‌تر شود، بازار بهتری برای تولید آن کالا ایجاد می‌شود و احتمالا افزایش قیمت نیز خواهد داشت. ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و… تعداد عرضه ثابتی دارند و مانند کالاها، «تولید» نمی‌شوند؛ بلکه با روندهای پیچیده می‌توان از استخرهای ارز دیجیتال، که تعداد ثابتی توکن در آن‌ها وجود دارد، با گذاشتن زمان و استفاده از سیستم‌های مخصوص، ارز دیجیتال استخراج کرد. 

زمانی که تقاضا برای خرید ارز دیجیتال زیاد می‌شود، به دلایلی که گفته شد، نمودار قیمت رمز ارزها روند صعودی پیش می‌گیرند و بازار کریپتو، رونق پیدا می‌کند. 

قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال در ۲۰۲۳

با تمام نکات گفته شده، اتفاقاتی در روزهای پایانی سال ۲۰۲۲ رقم خورد که باعث شد تحلیلگران ارزهای دیجیتال، پیش‌بینی‌هایی متفاوت با یک‌دیگر از قیمت بیت کوین و آلت کوین‌ها در روزهای آغازین سال میلادی ۲۰۲۳ ارائه کنند. 

سخنرانی اخیر جروم پاول، رییس فدرال رزرو آمریکا، تاثیرات بزرگی در بازار بورس و سهام گذاشت و نوسان قیمت‌های بسیاری در این بازار دیده شد که بر قیمت بیت کوین تاثیر مثبتی گذاشت و قیمت این رمز ارز را، به بیش از ۱۷۰۰۰ دلار رساند. 

از طرف دیگر اتفاقات صرافی FTX باعث شد تا بسیاری از افراد، سرمایه‌های خود را از بازار کریپتو خارج کنند و یک بی‌اعتمادی کلی نسبت به ارزهای دیجیتال ایجاد شود. بالا رفتن نرخ تورم در آمریکا، باعث شده تا افراد به سمت سرمایه‌گذاری‌های کم خطر و کم ریسک، مانند سرمایه‌گذاری در بانک و دریافت سود علاقه‌مند شوند و به گذشتن از بحران اقتصادی و کاهش تورم نیز کمک کنند. 

دلایل گفته شده باعث شد تا تحلیلگران و اقتصاددانان مختلف، تحلیل‌های متفاوتی راجع به قیمت ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۳ ارائه کنند.

برخی تحلیلگران، مانند StanChart، پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت بیت کوین در ماه‌های نخستین سال ۲۰۲۳ تا سطح ۵ هزار دلار افت خواهد کرد و این افت شدید قیمت، باعث افزایش قیمت طلای فیزیکی خواهد شد. 

دسته‌ای دیگر از تحلیلگران معتقدند که بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال با شروع سال ۲۰۲۳، روند صعودی پیش می‌گیرند و به روزهای اوج خود نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوند.

روند بازار ارزهای دیجیتال صعودی می‌شود؟

با توجه به اتفاقات بسیاری که بر قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارند، نمی‌توان تحلیل کاملا دقیقی از بازار و روند آن ارائه داد و باید برای پیش‌بینی قیمت رمز ارزها در سال جدید میلادی، مجموعه‌ای از تحلیل‌ها، اخبار، روند اقتصادی آمریکا و موارد بسیار دیگری را مدنظر قرار داد.

با تمام نکات گفته شده، تمام تحلیلگران و فعالان بازار کریپتو، روی یک مورد اتفاق نظر دارند؛ این‌که ارزهای دیجیتال از بین نمی‌روند و در سال ۲۰۲۳ تا پایان ۲۰۲۴، افزایش قیمت‌های بسیار بزرگی را تجربه می‌کنند. چرا که با پیشرفت تکنولوژی و وضعیت اقتصادی کشورها، تمایل افراد به استفاده از ارز دیجیتال برای پرداخت‌ها و سرمایه‌گذاری بیش‌تر می‌شود و با توجه به قانون عرضه و تقاضا، بازار در سال‌های آینده و زمانی نه‌چندان دور، سیر صعودی قابل توجهی را طی خواهد کرد.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.