سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403

آیا خرید و فروش و استخراج ارزهای دیجیتال در ایران قانونی است؟

قوانین خرید ارز دیجیتال، فروش ارز دیجیتال و استخراج ارزهای دیجیتال در ایران بارها مورد بازبینی قرار گرفته است. شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که رمز ارزها بتوانند آنقدر محبوب شوند که حتی سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ نیز به دنبال استفاده از آن‌ها باشند! در سال‌های اخیر، بسیاری از تحلیل‌گران و تریدرها به مشتری‌های پر و پا قرص کریپتوکارنسی تبدیل شده‌ و این بازار روز به روز در حال بزرگ‌تر شدن است. اما جالب اینجاست که این محبوبیت چندان هم برای دولت‌ها و بانک‌های مرکزی جهان خوشایند نبود!

از همان روزی که بیت کوین به عنوان یک دارایی امن و غیرمتمرکز معرفی شد، دشمنان زیادی پیدا کرد که از نفوذ بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در بین مردم می‌ترسیدند. از طرفی، فضای مناسبی برای کلاهبرداران به وجود آمد و در این مسیر افراد زیادی سرمایه‌های خود را از دست دادند. به همین دلیل، تدوین قوانین خرید و فروش ارزهای دیجیتال ضرورت پیدا کرد. ما در این مقاله می‌خواهیم قوانین موجود برای خرید و فروش و استخراج ارزهای دیجیتال را بررسی کرده و نکات ضروری آن را با هم مرور کنیم؛ پس همراه ما باشید.

اهمیت ارزهای دیجیتال برای سایر بازارهای مالی

“بیت‌کوین در آینده جایگزین پول می‌شود” همین یک جمله کافی بود تا بانک‌های مرکزی و دولت‌ها در سرتاسر جهان به دشمنان جدی بیت کوین و کریپتوکارنسی تبدیل شوند! زیرا آن‌ها انحصار خود را در معرض خطر دیده و نمی‌خواستند وارد سیستم پولی و مالی شوند که هیچ‌گونه دسترسی و نظارتی به آن ندارند. از طرفی، بسیاری از مردم و سرمایه‌گذاران از رونق گرفتن بیت کوین استقبال کردند؛ زیرا با کمک ارزهای دیجیتال می‌توان انتقال وجه را با امنیت بسیار بالایی انجام داد و آن‌ها را به عنوان یک دارایی مطمئن به حساب آورد.

در سال‌های اخیر نیز جهش‌های سنگین بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال باعث رونق گرفتن آن بین مردم و سرمایه‌گذاران شد. این موضوع تا آنجا پیش رفت که دولت‌ها برای کنترل اوضاع مجبور شدند تا قوانینی را برای خرید، فروش و استخراج ارزهای دیجیتال وضع کنند. این قوانین با این که ممکن است محدودیت‌هایی را ایجاد کنند، اما به طور کلی برای از بین بردن نابسامانی‌ها و جلوگیری از نفوذ کلاهبرداران بسیار موثر هستند. بنابراین، بهتر است ما نیز این قوانین را بشناسیم تا در آینده گرفتار سودجویان و کلاهبرداران نشویم.

ارزهای دیجیتال؛ دشمن شماره یک!

قوانین خرید و فروش ارزهای دیجیتال در جهان

در اکثر کشورهای دنیا، انجام معاملات از طریق ارزهای دیجیتال به رسمیت شناخته شده و حتی دستگاه‌های ATM خاصی نیز تولید شده است که برای نقل و انتقالات پولی از طریق بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین، در ایالات متحده آمریکا زمزمه‌هایی مبنی بر تاسیس صندوق‌های ETF با دارایی بیت کوین شنیده می‌شود که می‌تواند روی نفوذ ارزهای دیجیتال در شرکت‌ها و موسسات سرمایه‌گذاری تاثیر قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

البته آن روی سکه چیز دیگری است! برداشتن محدودیت‌های ارز دیجیتال در سایر کشورها منجر به سخت‌گیرانه‌تر شدن دریافت مالیات شده است. به طوری که در کشورهایی مانند آمریکا و کانادا مالیات سنگینی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در نظر گرفته شده است. 

استخراج ارزهای دیجیتال نیز در بسیاری از کشورها از نظر قانونی به رسمیت شناخته شده است؛ اما به دلیل بالا بودن هزینه برق مصرفی، از جذابیت کمتری برخوردار است.

قوانین خرید و فروش ارزهای دیجیتال در جهان

قانون خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران

ارز دیجیتال در ایران داستان عجیب و غریبی دارد! ابتدا به شدت با آن مخالفت شد و انجام هرگونه خرید و فروش بیت کوین مورد پیگرد قانونی قرار گرفت؛ زیرا مسئولان گمان می‌کردند که فضای کریپتوکارنسی به پولشویی و گسترش جرایم مالی کمک می‌کند! اما کم کم این ممنوعیت‌ها برداشته شد و در سال 1397 مقررات خرید ارزهای دیجیتال مورد بازبینی قرار گرفت.

بر طبق این قانون، خرید و فروش ارز دیجیتال برای عموم مردم آزاد است و آن‌ها می‌توانستند از طریق صرافی‌های مجاز اقدام به خرید، فروش و یا نگه‌داری ارزهای دیجیتال کنند. اما همچنان استفاده از رمزارزها برای پرداخت وجه و انجام معاملات گوناگون ممنوع است و حتی شرکت‌ها و موسسات مالی نیز مجاز به انجام معامله بر اساس ارزهای دیجیتال نیستند. در حقیقت، پرداخت‌های مبتنی بر رمزارز هنوز هم جزء قوانین ممنوعه در خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

در سال گذشته نیز قانونی تصویب شد که بر اساس آن می‌توانید برای واردات کالا به داخل ایران از رمزارزها استفاده کنید. بدین ترتیب، تامین مالی واردات با سهولت بیشتری انجام خواهد گرفت.

قانون خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران

قوانین استخراج ارزهای دیجیتال در ایران

یکی دیگر از مسائلی که قانون روی آن دست گذاشته، استخراج بیت کوین است. احتمالاً خبر دارید که فرایند ماینینگ یا استخراج بیت کوین با استفاده از کارت‌های گرافیکی انجام می‌شود که مصرف برق آن‌ها بسیار بالاست. این مصرف به حدی است که حتی اداره برق به راحتی متوجه آن می‌شود. حال تصور کنید که کشور با کمبود انرژی مواجه بوده و برق تولید شده کفاف زندگی روزمره مردم را نمی‌دهد. به نظر شما، در چنین شرایطی استخراج بیت کوین منطقی است؟‌ آیا نباید قانون خاصی برای این مسائل وجود داشته باشد؟!

این مشکلات سبب شده است که قوانین سفت و سختی برای جلوگیری از استخراج بیت کوین تدوین شود. بر اساس این قانون، انجام هرگونه ماینینگ بدون کسب مجوز جرم بوده و مجازات دارد. بنابراین، برای کسب مجوز استخراج باید به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کرده و در صورت داشتن شرایط لازم، مجوز استخراج بیت کوین را دریافت نمایید. 

البته دستگاه‌های ماینر نیز باید مجوز قانونی داشته باشند؛ در غیر این صورت نگه‌داری آن‌ها جرم بوده و کالای قاچاق محسوب می‌شود.

قوانین استخراج ارزهای دیجیتال در ایران

نکات ضروری برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال

حالا که با قوانین خرید و فروش در دنیای کریپتوکارنسی آشنا شدید، بهتر است چند نکته ضروری را همواره به خاطر داشته باشید. اول اینکه خرید و فروش‌های خود را حتماً در صرافی‌های معتبر انجام دهید تا حساب شما دچار مشکل نشود. این صرافی‌ها دارای مجوز رسمی بوده و معاملات آن‌ها توسط نهادهای بالادستی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نکته دیگر این که هرگز به افراد سودجو اعتماد نکرده و نام کاربری و رمز عبور کیف پول و صرافی خود را در اختیار دیگران قرار ندهید. زیرا بارها مشاهده شده است که کیف پول‌های نرم‌افزاری توسط کلاهبرداران هک شده و آسیب بسیاری به آن‌ها وارد کرده است. البته امکان طرح شکایت کیفری بر علیه کلاهبرداران وجود دارد و قانون ارز دیجیتال نیز این موضوع را پیش‌بینی کرده است.

جمع‌بندی

ما در این مقاله به بررسی قوانین خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران و جهان پرداختیم و نکات ضروری آن را با هم مرور کردیم. بر همین اساس، خرید و فروش انواع رمزارزها در ایران جرم نبوده اما استفاده از آن‌ها به عنوان روش پرداخت، غیر قانونی است. همچنین، برای استخراج ارز دیجیتال باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوزهای لازم گرفته شود. در آخر، شما هم می‌توانید تجربه خود در خرید و فروش ارز دیجیتال را برای ما و دوستان‌تان در زیر همین بخش کامنت کنید. همچنین سوالات و ابهامات خود در مورد قوانین حقوقی ارزهای دیجیتال را از ما بپرسید.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.