هارد فورک و سافت فورک در بازار ارز دیجیتال

اصطلاحات ” hard fork ” و ” soft fork ” در بازار ارز دیجیتال

اصطلاحات بازار ارز دیجیتال

با پیدایش و ظهور ارز دیجیتال جدید و تشکیل بازار ارزهای دیجیتال، اصطلاحات اقتصادی جدیدی وارد واژگان شدند. اگر می‏‌خواهید که به عنوان یک سرمایه‌‏گذار در بازار ارزهای دیجیتال موفق شده و سود بالایی بدست آورید، علاوه بر انجام استراتژی‌‏های خرید و فروش مناسب و داشتن سیگنال‏‌های قوی، خود را باید با بازار ارزهای دیجیتال وفق دهید و به نوعی خود را با تمام اصطلاحات موجود در این بازار آشنا نمایید. اصطلاحاتی که در این مقاله به آن ها اشاره خواهیم کرد، هارد فورک ” hard fork ” و سافت فورک ” soft fork ” هستند.در پست‏‌های قبلی منتشر شده در سایت، قبلاً در مورد برخی از اصطلاحات مهم موجود در بازار ارز دیجیتال صحبت شده است. در این مقاله نیز قصد داریم به بررسی برخی از اصطلاحات پر کاربرد در بازار ارز دیجیتال بپردازیم که یکی از آن‌ها مفهوم فورک‌ها است.

اصطلاحات هارد فورک ” hard fork ” و سافت فورک ” soft fork ” در بازار ارز دیجیتال

در این مقاله قصد داریم به بررسی و تحقیق در مورد اصطلاحات هارد فورک ” hard fork ” و سافت فورک ” soft fork ” در بازار ارزهای دیجیتال بپردازیم. همانطور که از اسم این اصطلاحات مشخص است، این دو اصطلاح متضاد همدیگر بوده و در شرایط کاملاً بر عکس نسبت به هم به کار برده می‌‏شوند. ولی در حقیقت، معنای این دو اصطلاح چیست و در چه شرایطی از چنین اصطلاحاتی استفاده می‌‏شود.

اصطلاح هارد فورک ” hard fork ” در بازار ارزهای دیجیتال

در ابتدا به بررسی اصطلاح هارد فورک ” hard fork “، در بازار ارزهای دیجیتال می‌‏پردازیم. شاید قبلاً در اخبار مربوط به بازار ارزهای دیجیتال، بارها و بارها با اصطلاح هارد فورک ” hard fork ” مواجه شده‌‏اید و شنیده‏‌اید که مثلاً ارز دیجیتال خاصی، هارد فورک ” hard fork ” شده است. در توضیح این اصطلاح باید گفت که در دنیای ارز دیجیتال نیز مانند سایر بخش‏‌ها، از پروتکل‌‏های خاصی برای مدیریت شبکه‏‌ی ارزهای دیجیتال استفاده می‌‏شود.

بدین صورت که همگی شما با بلاک چین آشنایی دارید، بلاک چین در بستر فعل و انفعالات ارزهای دیجیتال به کار برده می‏‌شود و می‌‏توان آن را به عنوان پروتکل این حوزه در نظر گرفت که یک ساختار ” open source ” بوده و به مانند سایر ساختارهای مشابه خودش همه روزه توسط برنامه نویسان و متخصصان، در حال تغییر و بهتر شدن است و به مرور زمان، باگ‌‏های احتمالی موجود در آن و یا نواقص دیده شده در آن، در حال برطرف شدن است.

بلاک چین و هارد فورک و سافت فورک

در واقع افراد مختلف این سعی را دارند که بلاک چین را هر روز بهتر از دیروز نمایند. حال ممکن است در ساختار ارز دیجیتالی از یک ورژن بلاک چین استفاده شده باشد و بعد از مدتی ورژن جدید بلاک چین وارد بازار شود که تفاوت‌‏های خاصی با ورژن قبلی دارد. حال این تفاوت ورژن است که باعث به وجود آمدن ارز دیجیتال جدید و یا به اصطلاح شرایط ” hard fork ” می‌‏شود. برای درک بهتر این قضیه، بهتر است به شرایط بیت کوین و بیت کوین کش نگاه بیندازید که با ایجاد تغییراتی در ساختار پروتکل بیت کوین، ارز دیجیتال بیت کوین کش وارد بازار ارز دیجیتال شد.

البته این نکته وجود دارد که افرادی که در پروتکل قبلی بودند، با رعایت شرایطی می‌‏توانستند به راحتی وارد پروتکل جدید شوند و در عین حال افرادی که در حالت قبلی هم مشغول فعالیت بودند، می‌‏توانستند که با دارا بودن شرایط خاص، به فعالیت خود ادامه دهند.

حال به تشکیل همان بیت کوین کش از بیت کوین یک حالت به اصطلاح هاردفورک ” hard fork “، گفته می‏‌شود. ولی چرا این تغییرات در ورژن قبلی به وجود آمد، دلایل زیادی دارد. از جمله این که تلاش بر این بود که نواقص ورژن قبلی رفع گردد و یا تراکنش‌‏های موجود در آن با سرعت بیش‏تری صورت گرفته و شفاف‏‌تر از حالت قبلی باشد و … را می‌‏توان برای توضیح این تغییر، بیان نمود. در حالت ” hard fork “، می‏‌توان این چنین بیان نمود که ارز دیجیتال جدید به وجود آمده، دیگر با حالت قبلی به طور کامل فرق داشته و نمی‌‏توان هیچ تشابهی را با حالت قبلی برای آن در نظر گرفت و در واقع یک حالت جدیدی را برای خود به وجود آورده است و به صورت مستقل به فعالیت خود در بازار ارزهای دیجیتال ادامه می‏‌دهد.

اصطلاح سافت فورک ” soft fork ” در بازار ارز دیجیتال

حال اصطلاح سافت فورک ” soft fork ” را هم می‌‏توان در شرایط کاملاً برعکس و متفاوت به کار برد. به طوری که در تبدیل اتریوم به ارز دیجیتال ” DAO ” که با یک حالت به اصطلاح ” hard fork ” مواجه بودیم و در واقع یک حالت ارتقای ورژن صورت گرفته بود. در یک شرایط خاص، این ارز دیجیتال جدید دچار حملات سایبری شد و بسیاری از سرمایه‌‏ی افراد توسط مهاجمان دزیده شدند، حال در این شرایط برای جلوگیری از سوء استفاده‏‌ی این افراد از این ارزها، تصمیم به برگشت به ورژن قبلی شد که در واقع یک شرایط ” soft fork “، به وجود آمد که در این حالت، ارزهای دیجیتال موجود در حالت قبلی، دیگر قابل استفاده نبوده و به درد سارقین نمی‏‌خورد.

این شرایط را به صورت سفر در زمان بیان می‌‏کنند که با جهش رو به عقب، یک ارز دیجیتال به حالت قبلی و ورژن قدیمی‏‌تر خود باز می‌‏گردد.

تاثیر  تشکیل شرایط ” hard fork ” و ” soft fork ” بر قیمت ارزهای دیجیتال

حال باید در نظر گرفت که تشکیل شرایط هارد فورک ” hard fork ” و سافت فورک ” soft fork “، می‌‏تواند چه تأثیراتی را بر روی سیر قیمت بازار ارزهای دیجیتال داشته باشد و در اصطلاح تولید یک ارز دیجیتال و در واقع نگرش جدید که برای بهبود حالت قبلی به وجود آمده بود، آیا می‏‌تواند حالت قبلی خود را از بین ببرد و سرمایه‏‌گذاران را مجاب به خرید ارز دیجیتال جدید نماید. باید گفت که در حالت بیت کوین و بیت کوین کش، بیت کوین همچنان توانسته، قدرت خود را نسبت به ورژن جدید خود حفظ نماید و در برابر بهبود شرایط موجود از خود مقاومت نشان دهد که شکل‏‌گیری چنین حالتی خود جای بحث و اندیشه‌‏ی زیادی را دارد.

در کل می‌‏توان گفت که آشنایی با چنین اصطلاحاتی می‏‌تواند بر درک و آگاهی فرد سرمایه‌‏گذار در بازار ارزهای دیجیتال بیفزاید و باعث شود که وی بتواند با آگاهی و شناخت بهتری نسبت به شرایط موجود در مورد استراتژی‏‌های خرید و فروش احتمالی خود تصمیم گرفته و با آنالیز و تحلیل دقیق‏‌تر بازار بتواند استراتژی‏‌های خود را در راستای رسیدن به سود و کسب درآمد بالا، در بازار ارزهای دیجیتال عملی نماید.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.