پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403
ارز دیجیتال اتریوم
ارز دیجیتال اتریوم

اتریوم چیست؟ 0 تا 100 ارز دیجیتال اتریوم

فناوری بلاک‌چین یکی از ایمن‌ترین فناوری‌های عصر حاضر است. همین امنیت باعث شد تا بلاک‌چین به یک بستر مناسب برای رمزارزها تبدیل شود. بعد از بیت کوین، ارزهای رمز پایه‌ی بسیاری بوجود آمدند که در بازار مالی ارز دیجیتال فعالیت می‌کنند. یکی از محبوب‌ترین این ارزها،ارز دیجیتال اتریوم Ethereum  است.

اتریوم که تا این لحظه ( تاریخ انتشار مقاله) در رتبه‌ی دوم ارزهای دیجیتال قرار دارد، یکی از پرکاربردترین‌ها است. در این مقاله قصد داریم شما را به تفضیل با این رمزارز، شبکه‌ی پشتیبان، هدف بوجود آمدن و تمامی موضوعات مربوط به آن آشنا کنیم. در انتها هم به این موضوع خواهیم پرداخت که در یک نگاه کلی ریسک سرمایه‌ی گذاری بر روی این ارز چقدر است. با ما همراه باشید.

اتریوم چیست؟

در پاسخ به سوال اتریوم چیست باید گفت یک شبکه بر پایه‌ی پلتفرم بلاک‌چین است و رمزارز آن اتر نام دارد که با نام اختصار ETH شناخته می‌شود. اتریوم یک شبکه‌ی غیرمتمرکز است که نه فقط برای مبادلات مالی که برای هر نوع قرارداد هوشمندی در شبکه‌ای غیرمتمرکز طراحی شده است. از مشخصات اصلی این بستر این است که تمامی این قراردادها بدون واسطه‌گری شخص ثالث انجام می‌شود. همین امر امنیت را نیز بالاتر می‌برد.

اتریوم چیست؟

به بیان ساده‌تر ارسال یک ایمیل را درنظر بگیرد. زمانی که شما ایمیلی را ارسال یا دریافت می‌کنید، حتی درصورت حذف آن، پیام شما برای مدتی در مرکز اطلاعات ذخیره می‌ماند. شبکه‌ی اتریوم ایمیل شما فقط و فقط برای مخاطب شما ارسال می‌کند. به این مفهوم که هیچ شرکت و اورگان خاصی دسترسی به اطلاعات شما ندارد و کنترل و مدیریت شبکه به‌طور غیرمتمرکز در دست افراد داوطلب در سراسر دنیا است. پس اتریوم یک پلتفرم برای حضور قراردادهای هوشمند و مبادلات مالی است که مبتنی بر فناوری بلاک‌چین طراحی شده است. برای آشنایی بیشتر با فناوری بلاک‌چین مطالعه‌ی این مقاله توصیه می‌شود.

اتریوم چیست؟

پروژه‌ی اتریوم چیست؟

زمانی که پروژه اتریوم طرح ریزی شد، برخلاف بیت کوین تنها هدف ورود به بازار مالی ارز دیجیتال را نداشت. اتریوم قصد دارد که به یک کامپیوتر جهانی تبدیل شود که هرکاربر بتواند بدون دخالت فرد دیگری، به محتوایی که تولید کرده است دسترسی داشته باشد.

شما فرض کنید به یکی از برنامه‌های اپ‌گیر مانند گوگل پلی یا اپ‌استور می‌روید و برای مثال یک تقویم دانلود می‌کنید. شما برای وارد کردن اطلاعات خود نیاز به یک برنامه‌ی رابط دارید و که به تمامی اطلاعات شما و سایر کاربران این تقویم دسترسی دارد. هر یادداشتی که شما بر روی این برنامه داشته باشید، توسط دیگری قابل رویت است و ممکن است هر زمانی این برنامه به همراه تمامی برنامه‌ریزی‌های شما پاک شود.

اتریوم قصد دارد با ایجاد یک یلتفرم غیرمتمرکز و توسعه‌ی آن‌، این مشکل را از سر راه بردارد و حق و حقوق محتوا را به خود نویسنده بدهد. به عبارت دیگر با پروژه‌ی اتریوم، فقط نودها می‌توانند اطلاعات را ثبت کنند و دیگر هیج نهاد و فرد مستقلی مدیریت مطلق ندارد.

اتریوم فقط رمزار نیست

اتر چیست؟

اتریوم مانند یک اینترنت یا سیستم عامل است که برنامه‌ها و خدمات خاص خودش را دارد. باتوجه به غیرمتمرکز بودن اتریوم، هیچ یک از این فعالیت‌ها رایگان نیست. تمامی پرداخت‌ها در پلتفرم اتریوم با رمزارز اختصاصی خودش یعنی اتر انجام می‌شود. اتر هم مانند هر ارز رمزنگاری شده‌ای، یک دارایی دیجیتال است که ضرب نمی‌شود (وجود فیزیکی مانند اسکناس و سکه ندارد).

اتر هم مانند بیت کوین در بستر بلاک‌چین طراحی شده است و خیلی از افراد آن را نسخه‌ی به روز شده‌ی بیت کوین می‌دانند. لازم به ذکر است که اتر در رده‌بندی رمزارزها بعد از بیت کوین قرار دارد و دومین رمزارز محبوب دنیا است. کاربران معتقد هستند که در آینده ممکن است که اتر از بیت کوین پیشی بگیرد.

اتر توکن شبکه‌ی اتریوم

قرارداد هوشمند اتریوم چیست؟

با یک مثال ساده به توضیح قرارداد هوشمند می‌پردازیم؛ شما برای یک مجموعه قرار است کاری را انجام داده و در زمان مشخصی تحویل دهید؛ برای این منظور قرار است شرکت مذکور به شما مبلغ مشخصی دستمزد بدهد؛ بین شما و شرکت قراردادی بسته می‌شود و شما کار خود را آغاز می‌کنید. در پایان موعد مشخص شده، شما پروژه‌ی خود را تحویل می‌دهید و منتظر واریز می‌مانید اما خبری از دستمزد نمی‌شود و شرکت به تعهدات خود عمل نمی‌کند.

این مثال مشکلی است که بسیاری از افراد این روزها درگیر آن هستند. با وجود یک قرارداد، طرفین می‌توانند به هردلیلی به تعهدات خود پایبند نباشند. شما برای پیگیری حقوق خود ملزوم می‌شوید که به مراجعه‌ي قضایی رفته و شکایت کنید که این کار هم زمانبر و هزینه‌بر است.

قرارداد هوشمند اتریوم چیست؟

قراردادهای هوشمند یا smart contract برای رفع همین دست مشکلات روی کار آماده است. این قراردادها بر پایه‌ی if-then برنامه‌ریزی شده است. یعنی اگر تعهدات یک سمت قرارداد انجام شود، سمت دیگر هم ملزم به انجام تعهدات خود است و چیزی نمی‌تواند این روند را متوقف کند حتی طرفین قرارداد.

این دست از قراردادها از امنیت بالاتری برخوردار هستند، نقش واسطه‌ها را از بین می‌برد و طرفین مستقیما وارد معامله می‌شوند، در زمان صرفه‌جویی می‌شود و شما درگیر پیگیری مطالبات خود نمی‌شوید و در انتها هم اسمارت کانترک یک بستر قابل اعتماد است.

لازم به ذکر است که با توجه به تمامی مزایای ذکر شده این نکته را باید در نظر بگیرید که تمامی مفاد قرارداد به صورت دستی کدنویسی می‌شود و همیشه احتمال خطای انسانی وجود دارد و هین خطا می‌تواند مسیر هک را برای هکرها باز کنند مانند هکی که در بلاک‌چین اتریوم در سال ۲۰۱۶ اتفاق افتاد که در ادامه مقاله‌ی به آن اشاره خواهیم کرد.

ماشین مجازی اتریوم چیست؟

اگر اتریوم را یک انسان درنظر بگیرید، ماشین مجازی Virtual Machin را می‌توان همزمان قلب و مغز این انسان درنظر گرفت. هدف از ایجاد بلاک‌چین اتریوم، تبدیل شدن آن به یک کامپیوتر جهانی عنوان شد. این کامپیوتر جهانی به یک سیستم عامل نیاز دارد مانند ویندوز؛ ماشین مجازی اتریوم EVM همان سیستم عامل اتریوم است با این تفاوت که هر نسخه از ویندوز روی یک سیستم نصب می‌شود اما ماشین مجازی سیستم عاملی است که هر نود در شبکه باید به‌طور همزمان از آن استفاده کنند.

ماشین مجازی این امکان را به کاربران می‌دهد تا بتوانند قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز dApp را روی بلاک‌چین اتریوم اجرا کند و در نبود این ماشین هیچ‌کدام عملی نیستند.

ماشین مجازی اتریوم چیست؟

این ماشین قدرت پردازش بالایی دارد که این توان را از تمام پردازنده‌های سراسر دنیا که به این شبکه هستند می‌گیرند و از این قدرت بالای پردازش برای اجرای هزاران قرارداد هوشمند و dAppها استفاده می‌کند.

به عبارت ساده‌تر ماشین مجازی یک ابرکامپیوتر است که برروی بستر بلاک‌چین اجرا می‌شود و برنامه‌های شما را به کد قابل فهم برای بلاک‌چین تبدیل می‌کند و در شبکه‌ی اتریوم به اجرا درمی‌آورد.

تاریخچه‌ی اتریوم؟

ویتالیک بوترین Vitalik Buterin  با ارائه‌ی یک وایت‌پیپر پایه‌گذار این پلتفرم بود. در نوامبر سال ۲۰۱۳ ویتالیک پیشنهاد داد که بیت کوین برای توسعه به یک زبان برنامه‌نویسی نیاز دارد اما مورد توجه قرار نگرفت. همین مورد باعث شد که دست به توسعه‌ی یک پلتفرم با یک زبان برنامه‌نویسی عمومی‌تر بزند.

بوترین که در دوران مدرسه، استعداد خود را در زمینه‌ی ریاضی نشان داده بود، در اوایل تحصیل با بیت کوین آشنا شد و خیلی زود به غیرمتمرکز بودن آن شک کرد. وی در سال ۲۰۱۴ در کنفرانس بیت کوین از طرح خود رونمایی کرد. بنیان‌گذار اتریوم به مدت ۲۵ دقیقه از کامپیوتری گفت که تحت این پلتفرم فقط مبادلات مالی انجام نمی‌شود، بلکه هربرنامه‌ای در آن بدون مجوز و غیرمتمرکز می‌تواند اجرا شود.

با گذشت چند ماه از این سخرانی، تیم اتریوم که شامل ویتالیک بوترین، میهای آلیس، آنتونی دی ایوریو، چارلز هاسکینسون، جو لوبین و گاوین وود بود، تصمیم گرفتند برای توسعه‌ی این برنامه، دست به طراحی یک توکن بومی به نام ترا بزند. خیلی زود این توکن مورد توجه قرار گرفت و در حال حاضر بعد  از بیت کوین،‌ پرمخاطب‌ترین رمزارز در دنیا است.

هدف از ایجاد اتریوم چه چیزی بود؟

بوترین در همان سخنرانی معرفی ارز دیجیتال اتریوم،‌ به بازی ورد اف وارکرفت World Of Warcraft اشاره کرد که در حین بازی یک بخش جذاب آن به دست سازنده حذف شد. این موضوع یکی از دلایلی بود که وی ترقیب به طراحی و برنامه‌نویسی پلتفرمی شد که کاملا غیرمتمرکز مدیریت شود.

وی از طرفداران بیت کوین بود و در سال ۲۰۱۱ برای بیت کوین مقاله می‌نوشت و از بنیان‌گذاران مجله‌ی بیت کوین بود. در مدت کوتاهی بوترین به غیرمتمرکز بودن بیت کوین مشکوک شد و تصمیم گرفت پلتفرمی را معرفی کند که تنها بستری برای ترید ارز دیجیتال نباشد و مانند یک برنامه‌ی اپ‌گیر عمل کند. با این تفاوت که دیگر سازنده‌ی اپ نمی‌توان به خواسته‌ی خود بخشی از برنامه را پاک کند.

یک هدف دیگری که پشت خلق ارز دیجیتال اتریوم بود، حق مولف بود. در نظر بگیرید شما یک مقاله نوشته‌اید و لینک آن را که در یکی از شبکه‌های اجتماعی بارگزاری کرده‌اید، بارها و بارها برای افراد مختلف ارسال می‌کنید. بیشتر درآمد ناشی از این کلیک‌ها به جیب همان شبکه‌ی اجتماعی می‌رود. این درصورتی است که در شبکه‌ی اتریوم این درآمد به نویسنده و خالق آن مقاله پرداخت می‌شود.

هدف از ایجاد اتریوم

ویژگی‌های ارز دیجیتال اتریوم چیست؟

اتریوم قصد دارد که در آینده کار خود را توسعه دهد و همان‌طور که در متن گفته شد، به یک کامپیوتر بزرگ جهانی تبدیل شود. برای تحقق این پیش‌بینی، ارز دیجیتال اتریوم باید ویژگی‌ها منحصربه فرد خودش را داشته باشد که در ادامه به چندتایی از آن اشاره خواهیم کرد؛

غیرقابل تغییر

هیچ واسطه‌ای وجود ندارد و شخص سومی برای نظارت بر اطلاعات و کنترل آن در اتریوم طراحی نشده است. پس اطلاعات را نه می‌توان تغییر داد و نه به دلخواه حذف کرد. هر تغییری باید به تایید همه‌ی نودها انجام شود.

معرفی ویژگی های اتریوم

امنیت

به دلیل اینکه هیچ نهاد مرکزی وظیفه‌ی کنترل این پلتفرم را ندارد، تمام اطلاعات شخصی شما در سیستم شخصی خودتان ذخیره می‌شود. همین امر از جمع شدن تمامی اطلاعات در یک جا جلوگیری می‌کند و احتمال هک را پایین می‌برد. هکر برای هک کردن سیستم اتریوم باید متحمل هزینه‌ی بسیاری شود چرا که باید به سیستم نیمی از نودها دسترسی پیدا کند که عملا غیرممکن است.

امنیت ارز دیجیتال اتریوم

فراتر از یک رمزارز

اتریوم فقط یک پلتفرم برای رمزارز اتر نیست، بلکه از قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) هم پشتیبانی می‌کند.

اتریوم فراتر از یک رمز‌ارز

ارز بومی

این پلتفرم برای انجام مبادلات مربوط به بلاک‌چین اتریوم، ارز بومی خود را دارد که در حال حاضر در مقام دوم ارزهای دیجیتال در دنیا قرار دارد.

کاربردهای اتریوم چیست؟

تا اینجای مقاله با کلیت ارز دیجیتال اتریوم و ویژگی‌های خاص آن آشنا شدیم، لازم است در ادامه به برخی از کاربردهای این پلتفرم هم اشاره کنیم؛

برنامه‌های غیرمتمرکز

زبان برنامه‌نویسی اتریوم solidity نام دارد. این زبان برنامه‌نویسی به javascript  شبیه است و همین امر باعث می‌شود که برنامه‌نویسان ترغیب بشوند در فضای اتریوم برنامه‌های خود را طراحی کنند. فرق این پلتفرم با سایرین است که برنامه‌هایی که به صورت dApp نوشته می‌شوند غیرمتمرکز هستند و روی سرورهای مرکزی سنتی قابل اجرا نیستند.

قراردادهای هوشمند

بلاک‌چین اتریوم با پشتیبانی از قرارداد هوشمند به شما این امکان را می‌دهد تا اگر شرایط قرارداد به‌طور کامل وجود داشته باشد، مبادله‌ی شما بدون واسطه انجام شود و این اجرا مادامی که شرایط قرارداد تامین شود، اجرا می‌شود و هیچ‌کس توانایی تغییر در مفاد آن را ندارد.

معرفی کاربردهای اتریوم

شباهت‌ها و تفاوت‌های ارز دیجیتال اتریوم با بیت‌کوین

درنظر داشته باشید که بیت کوین دو بخش است. یک رمزارز به نام بیت کوین که با نماد BTC نشان داده می‌شود و یک بلاک‌چین بیت کوین که نوعی فناوری است. برای ارز دیجیتال اتریوم هم به همین شکل است. ما یک توکن داریم به نام اتر که با نماد ETH نشان داده می‌شود و یک شبکه‌ی بلا‌ک‌چین اتریوم. این دو رمز ارز از محبوب‌ترین رمزارزهای موجود در بازار هستند که شباهت‌ها و تفاوت‌های بسیاری دارند. در ادامه بررسی برخی از این شباهت‌ها و تفاوت‌ها را بررسی می‌کنیم؛

شباهت‌ها و تفاوت‌های ارز دیجیتال اتریوم با بیت‌کوین

شباهت‌ها

  • هر دو ارز با فناوری بلاک‌چین ساخته شده‌اند.
  • برای استخراج باید از مدل proof of work (pow) استفاده کنید. همین موضوع هم باعث شده است که تولید کربن برای استخراج این رمز‌ارزها بسیار بالا باشد و آسیب زیست محیطی را به دنبال داشته باشد.
  • سرعت تراکنش‌ها در هر دو رمزارز پایین است.
  • هیچ‌کدام تحت نظارت هیج نهاد و دولت خاصی نیستند

تفاوت‌ها

  • زبان برنامه‌نویسی این دو ارز رمزپایه با هم متفاوت است. الگوریتم هش بیت کوین، SHA-256 و برای اتریوم، Ethash است.
  • سخت‌افزار بیت کوین ایسک و اتریوم کارت گرافیک GPU است.
  • در هر ۱۰ دقیقه ۱۲ بیت کوین و ۱۲ اتریوم تنها در ۱ دقیقه استخراج می‌شود.
  • تعداد محدود ۲۱ میلیونی بیت کوین در برابر نامحدود بودن اتریوم.

گس اتریوم چیست؟

در نظر بگیرید قصد شرکت در یک مهمانی را دارید و برای رفتن به آن مهمانی مجبور به پوشیدن لباس خاصی هستید. برای تهیه‌ی این لباس شما باید بودجه‌ای جدا درنظر بگیرید. اگر مبلغ دارایی شما برای خرید این لباس کافی نباشد، شما نمی‌توانید به مهمانی بروید. برای انجام تراکنش‌ها در اتریوم هم به همین صورت است. شما برای انجام یک تراکنش به پرداخت کارمز یا همان گس اتریوم ملزم هستید. اگر شما به هر دلیلی نتوانید این مبلغ را تامین کنید، این تراکنش اجرا نمی‌شود.

 به زبان ساده‌تر می‌توان گفت از آنجایی که هر تراکنش اتریوم برای اجرا به منابع محاسباتی نیاز دارد، پس به کارمزد نیاز دارد. گس کارمزد مورد نیاز برای انجام موفقیت‌آمیز تراکنش در اتریوم است. هزینه‌های گس با ارز بومی اتریوم، اتر (ETH) پرداخت می‌شود. قیمت گاز با Gwei نشان داده می‌شود، که خود بخشی از  ETH است؛ به عبارتی هر Gwei برابر با 0.000000001 ETH  است. به‌عنوان مثال، به جای اینکه بگویید قیمت گس شما 0.000000001 اتر است، می‌توانید بگویید قیمت گاز شما 1 Gwei است. کلمه Gwei خود به معنی گیگا وی و برابر با 1,000,000,000 وی است.

حد گس یا Gas Limit

هر تراکنشی در اتریوم به حدود ۲۱۰۰۰ گس نیاز دارد. هر عملیاتی در این پلتفرم حد گس مشخص و از پیش تعیین شده‌ای دارد. حد گس نشان می‌دهد که شما حاضر به پرداخت چه میزان گس برای انجام دستور خود هستید. برای مثال حد گس یک عملیات همان ۲۱۰۰۰ گس است و شما برای اینکار ۵۰۰۰۰ گس در نظر می‌گیرید.

EVM یا ماشین مجازی اتریوم همان ۲۱۰۰۰ گس را برای انجام دستور برداشته و ۲۹۰۰۰ آن در حساب شما باقی می‌ماند. اما برعکس این عمل هم ممکن است اتفاق بیوفتد. شما برای این عملیات فقط ۲۰۰۰ گس دارید. دستور شما هرگز به‌طور کامل انجام نمی‌شود؛ در کنار این مورد، همان ۲۰۰۰ گس هم مصرف شده است و چیزی به حساب شما باز نمی‌گردد. به عنوان مثال شما برای رسیدن به مقصد به ۵۰ لیتر بنزین نیاز دارید اما فقط ۳۰ لیتر در باک خود سوخت دارید. اگر سفر را آغاز کنید شما نه تنها به مقصد نخواهید رسید، بلکه تمام بنزین خود را نیز مصرف کرده‌اید.

 حد گس یا Gas Limit چیست؟

قیمت گس یا Gas Price

همان‌طور که در بالا گفته شد، میزان گس مورد نیاز برای هر تراکنش تقریبا ثابت و از قبل مشخص شده است. اما قیمت آن اصلا مشخص نیست. شما می‌توانید برای هر گس مبلغ مورد نظر خود را پیشنها دهید. یک مثال ساده برای درک بهتر این است که شما قصد دارید یک دستور را در اتریوم اجرا کنید؛ حد گس آن هم مشخص است، حالا شما حاضر به پرداخت چه میزان هزینه‌ای برای این حد گس هستید؟

هرچه قیمت پیشنهادی شما برای عملیات خود بیشتر باشد، ماینرهایی که باید آن را تایید کنند، بیشتر ترقیب خواهند شد. به صورت عادی شما باید در صف تایید قرار بگیرید اما اگر گس پرایز شما بالا باشد، با یک قدم به اول صف می‌روید. به نوعی شما با گس پرایز می‌توانید به ماینرها رشوه دهید تا سریع‌تر تاییدیه بگیرید.

عملکرد بلاک‌چین اتریوم

حتما شما هم تعداد زیادی مدارک و فایل مهم دارید که در جاهای مختلفی آن‌ها را ذخیره کرده‌اید. مثل ذخیره در فلش یا آپلود در گوگل درایو. تصور کنید یک روز گوگل خدمات درایو خود را ببندد، در این صورت احتمالا دسترسی شما هم به مدارکتان بسته خواهد شد.

همان‌طور که در جای جای متن به غیرمتمرکز بودن شبکه‌ی اتریوم اشاره شد، این شبکه قصد دارد تمرکز زدایی کند؛ به این معنا که شما به جای اینکه اطلاعات خود را در یک فضای محدود ذخیره کنید، آن را وارد زنجیره‌ی بلاک‌چین کنید تا هم از امینت بالاتری برخورددار باشد و هم حریم خصوصی شما بیشتر حفظ شود.

در بلاک‌چین اتریوم که از بلاک‌چین بیت کوین پیشرفته‌تر است، شما می‌توانید قراردادهای هوشمند تنظیم کنید و برنامه‌های غیر متمرکز بارگزاری کنید که به تفضیل درمورد هردوی آن‌ها در بالا نوشته‌ایم.

از دیگر عملکردهای شبکه‌ی بلاک‌چین اتریوم می‌توان به این اشاره کرد که توسعه‌دهندگان می‌توانند ایده‌ها و برنامه‌های خود تحت این شبکه توسعه و معرفی کنند، به واسطه‌ی این شبکه می‌توانید در زمان‌هایی که کاری با کامپیوتر خود ندارید، آن را به دیگران قرض داده وکسب درآمد کنید. تجمع چندین کامپیوتر در کنار هم آن‌ها را با کمترین هزینه به یک ابر کامپیوتر تبدیل می‌کند.

عملکرد بلاک‌چین اتریوم

کیف پول‌های اتریوم

در دنیای رمزارزها هم برای نگهداری و ذخیره‌ی دارایی خود به کیف پول نیاز دارید. کیف پول به معنای نرم‌افزاری که ارزهای رمزپایه‌ی خود را در آن نگه‌داری می‌کنید، تراکنش انجام می‌دهید و می‌تواید موجودی حساب خود را داشته باشید. فرق اساسی بین این کیف پول با حساب بانکی در این است که شما خودتان مسئول نگهداری و محافظت از آن هستید نه بانک.

در تاریخ انتشار این مقاله، اتر بعد ار بیت کوین صدرنشین جدول رمزارزها است؛ به همین دلیل در ادامه چند مورد از کیف‌پول‌ اتریوم را معرفی می کنیم. با این وجود شما برای انتخاب یک رمزارز باید به عواملی چون، امنیت، تعداد نصب و بازخورد کاربران دقت داشته باشید.

کیف پول‌های اتریوم

در ادامه به معرفی ده کیف پول معتبر می‌پردازیم. در نظر داشته باشید که این کیف‌پول‌ها در نتیجه‌ی تحقیق و ترجمه در این متن آورده شده است و شما در انتخاب هر کیف پولی آزادی عمل دارید.

  • Myethereumwallet: یکی از بهترین والت‌های موجود که امکان اتصال به کیف‌پول‌های سخت‌افزاری را هم فراهم می‌کند. این والت تحت وب اجرا می‌شود.
  • Metamask: این کیف‌پول کاربری راحتی دارد و آنلاین است. همین آنلاین بودن والت، نیاز به دقت بالاتری دارد.
  • Trust wallet: یکی از معروف‌ترین کیف‌پول‌ها در بازار ارزدیجیتال،‌ تراست والت است. از هزاران رمزارز پشتیبانی می‌کند و بسیار کاربرپسند (user friendly) است. تراست والت از توکن‌های غیرمثلی NFTهای اتریوم هم پشتیبانی می‌کند.
کیف‌پول تراست‌والت
  • Ledger: لجر یک کیف‌پول سخت‌افزاری است که از هزاران رمزارز پشتبانی می‌کند. این شرکت فرانسوی که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کیف‌پول‌های سخت‌افزاری است. تقریبا از تمامی ارزهای معتبر پشتیبانی می‌کند و دارای یک تیم پشتیبانی و توسعه‌ی قوی است.
  • Trezor: این کیف‌پول را می‌توان رقیب اصلی لجر معرفی کرد. شرکت تی‌رِزور که در کشور چک مستقر است و با تولیدکیف‌پول‌های سخت‌افزاری باامنیت بالا جایگاه خوبی دارد و قیمت آن نسبت به رقیب فرانسوی کمی پایین‌تر است.
کیف‌پول تی‌رِزور
  • Enjin wallet: یک کیف‌پول امن که روی موبایل شما با سیستم عامل‌های اندروید  IOS قابل نصب است. این کیف‌پول صفحه‌کلید امن دارد و زمرهای شما روی دستگاه ذخیره می‌شود. از دیگر مزایای این کیف پول می‌توان به پشتبانی از صدها رمزارز از جمله ارز دیجیتال اتریوم هم اشاره کرد. درنظر داشته باشید که این کیف‌پول فقط روی موبایل قابل اجرا است و نسخه‌ی دسکتاپ و تحت وب ندارد.
  • Mycelium wallet: کار با این کیف‌پول ممکن است برای تازه‌کارها کمی پیچیده باشد اما درنظر بگیرید که مای‌سلیوم یکی از قدیمی‌ترین و ایمن‌ترین کیف‌پول‌ها است. قابلیت اتصال به کیف‌پول‌های سخت‌افزاری دارد و بر روی گوشی نصب می‌شود.
  • Atomic wallet: این کیف‌پول یکی از محبو‌ترین کیف‌پول‌های این بازار است و هم برای موبایل و هم نسخه‌ی دسکتاب دارد. اتمیک والت این امکان را به شما می‌دهد تا داخل خود کیف پول ارزها را تبدیل کنید.
کیف‌پول اتومیک
  • Exodus wallet: اکسودوس والت رابط کاربری ساده‌ای دارد به همین دلیل برای تازه‌کارها انتخاب هوشمندانه‌ای خواهد بود. البته برای کاربران داخل ایران مسدود است و اگر در ایران فعالیت می‌کنید لازم است که ای پی خود را تغییر دهید. این کیف‌پول علاوه بر دسکتاب، برای سیستم عامل‌های اندروید و IOS هم قابل اجرا است. کلیدهای خصوصی بر روی دستگاه ذخیره می‌شود پس اکسودوس هیچ دسترسی به دارایی شما ندارد و امکان بلوکه شدن وجود ندارد.
  • Blockchain.com: فرقی ندارد با چه دستگاهی به این کیف‌پول متصل می‌شوید؛ شما برای استفاده از این کیف‌پول صرفا به یک مرورگز نیاز دارید. شرکت بلاک‌چین با وجود اینکه کلیدهای شما را در مرورگر ذخیره می‌کند اما به دلیل رمزنگاری دقیق، هیچ دسترسی به اطلاهات شما ندارد. این نکته قابل ذکر است که این کیف‌پول فقط از ارز دیجیتال اتریوم پشتیبانی می‌کند نه توکن‌های مبتنی از این شبکه مانند ERC-20.
سایت blockchain.com

با توجه به اینکه برای استفاده از برخی کیف‌پول‌ها نیاز به تغییر ای‌پی دارید، با خیالی آسوده می‌توانید برای نگهداری از دارایی خود به وب‌سایت اکسکوینو رفته و ترید کنید.

صرافی‌های پشتیبانی کننده اتریوم

یکی از روش‌های بدست آوردن ارز دیجیتال اتریوم خرید آن از صرافی‌ ارز دیجیتال معتبر دنیا است. در ادامه لیستی از بهترین صرافی‌هایی که این رمزارز را خرید فروش می‌کنند ارائه شده است. به دلیل نقدینگی زیاد ارز دیجیتال اتریوم، در این صرافی‌ها، اترکوین با رمزارزهایی چون USDT، BUSD، BTC، KRW و … یا ارزهای فیاتی چون دلار و یورو جفت شده است.

  1. Binance
  2. FTX
  3. Coinbase Exchange
  4. Huobi Global
  5. Gate.io
  6. Kucoin
  7. Bitfinex
  8. Bybit
  9. Gemini
  10. Kraken

در کنار تمامی این صرافی‌ها، می‌توانید به وب‌سایت صرافی اکسکوینو رفته و به راحتی و بدون نگرانی از بابت هک شدن به خرید و فروش ارز دیجیتال اتریوم بپردازید.

بدست آوردن اتریوم رایگان

افراد زیادی مشتاق به استخراج این رمزارز هستند اما برای استخراج ارز دیجیتال اتریوم به ابزار نیاز دارید. نرم‌افزار و سخت‌افزارهای مختلفی که برای تهیه‌ی آن‌ها باید هزینه کنید و سرمایه‌ی اولیه داشته باشید. بسیاری از افراد هستند که این سرمایه را نداشته و می‌خواهند ارز دیجیتال اتریوم بدست آورند. این دسته از افراد می‌توانند به روش‌های متعددی رایگان ارز دیجیتال اتریوم داشته باشند.

روش اول استخراج از وب‌سایت‌ها

دسته‌ای از وب‌سایت‌ها هستند که در ازای کاری که از شما می‌خواهند مقداری ارز دیجیتال اتریوم به عنوان پاداش پرداخت می‌کنند. کارهایی از قبیل دیدن تبلیغ، کلیک کردن، گذاشتن نظر و دیدن فیلم یا بازی کردن. به این دسته از وب‌سایت‌ها فاست (faucet) می‌گویند که محتوای تبلیغاتی دارند.

Ethereum-Faucet: اتریوم فاست وب‌سایت تبلیغاتی بوده و شما با دیدن تبلیغات و خواندن خبر، ارز دیجیتال اتریوم دریافت می‌کنید

Earncrypto: ارن‌کریپتو یکی از معروف‌ترین وب‌سایت‌های استخراج رایگان اتریوم است. در این وب‌سایت شما می‌توانید در ازای دانلود یا بازی کردن ارز دیجیتال اتریوم دریافت کنید.

Earnings-Club: در وب‌سایت ارنینگز کلاب هم شما با دیدن تبلیغات و مطالعه‌ی مقالات می‌توانید به رایگان ارز دیجیتال اتریوم داشته باشید.

ETH invites: همان‌طور که از اسم وب‌سایت ای تی اچ اینوایت مشخص است شما باید لینک دعوت اختصاصی خود را به دوستانتان دهید تا آن‌ها در این وب‌سایت ثبت‌نام کنند. شما به عنوان پاداش اتریوم دریافت خواهید کرد.

روش دوم اپلیکیشن‌های موبایل

روش دیگری که می‌توانید به وسیله‌ی آن ارز دیجیتال اتریوم رایگان داشته باشید نصب اپیلیکشن‌هایی است که این خدمات را به شما می‌دهند. شما با نصب این اپلیکشن‌ها و دیدن تبلیغات یا بازی کردن و حتی باز و بسته کردن برنامه  اتریوم رایگان دریافت کنید.

نرم‌افزار فاست faucet: این نرم افراز هم مانند وب‌سایتش با دیدن تبلیغات و … به شما ارز دیجیتال اتریوم می‌دهد.

نرم‌افزار free Ethereum spinner: در این نرم‌افزار شما بازی، گردونه‌ی شانس، ویدئو و … خواهید داشت و با صرف زمان می‌توانید از اپلیکیشن فری اتریوم اسپینر، ارز دیجیتال اتریوم پاداش بگیرید.

تذکر

  • نکته‌ی اول اینکه این وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارها در وب‌سایت‌های داخلی و خارجی به عنوان بهترین‌ها شناخته می‌شود اما اکسکوینو هیچ تضمینی برای کسب درآمد شما ندارد و فقط برای فهم بهتر به عنوان مثال معرفی شده‌اند.
  • نکته‌ی دوم که باید آن را مد نظر داشته باشید این است که شما باید زمان زیادی را صرف بازی و دیدن تبلیغات کنید تا بتوانید مقدار ناچیزی اتریوم به دست آورید.
  • نکته‌ی آخر هم باید روی آن تاکید کرد این است که در بسیاری از وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارها شما امکان برداشت ارز دیجیتال اتریوم دریافتی را تا زمانی که به مقدار مشخصی برسد نخواهید داشت.

استخراج اتریوم

در بالا به بررسی روش استخراج رایگان اتریوم پرداختیم. باید درنظر داشته باشید که در وحله‌ی اول اینکار از شما زمان بسیاری می‌گیرد.

مورد دوم این است که شما برای ثبت‌نام در این برنامه اطلاعات خود را از جمله اطلاعات هویتی و حساب ذخیره اتریوم را وارد می‌کنید که ممکن است هکرها اقدام به هک گوشی موبایل شما کنند.

مورد سوم این است که صاحبان این برنامه‌ها با فروش اطلاعات شما به سایر شرکت‌های تبلیغاتی کسب درآمد می‌کنند و در آخر کار هم ممکن است که از سیستم شما برای استخراج استفاده کنند، بدون آنکه شما متوجه شوید و در آخر متحمل ضرر شوید.

بهترین روش برای بدست آوردن ارز دیجیتال اتریوم استخراج آن است که در ادامه به تقصیل از آن خواهیم گفت؛

استخر استخراج Ethereum mining pool

در این روش شما ابزارهای ماینیگ خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارید و به عبارتی با این کار یک سیستم بزرگ برای استخراج دارید. بعد از آنکه تنواستید جواب بلوک را بدست آورید، پاداش این عملیات بین تمامی اعضا تقسیم می‌شود. این روش یکی از امن‌ترین روش‌های استخراج است.

استخر استخراج اتریوم

استخراج انفرادی

برای این نوع استخراج نیاز به نرم‌افزار و سخت‌افزارهای مخصوص دارید که برای استخراج هر ارزی به آن نیاز دارید. برای آموزش استخراج ارز دیجیتال اتریوم می‌توانید مقاله‌ی آموزش گام به گام استخراج اتریوم را بخوانید. در نظر داشته باشید که برای استخراج برق و انرژی زیادی مصرف می‌شود و به دستگاه‌های تهویه و خنک‌کننده‌ی قوی نیاز دارید. در نگاه اول این روش بسیار کارامد و عالی است چرا که شما تنها شریک سود حاصل از این استخراج هستید. اما نکته‌ی اصلی اینجا خواهد بود که در استخراج انفرادی شما تعداد زیادی رقیب خواهید داشت.

استخراج ابری cloud mining

استخراج ابری یکی از غیرمنطقی‌ترین روش‌های استخراج است. در این روش شما به ازای مبلغی دستگاه‌های ماینیگ شخص دیگری را اجاره می‌کنید و خود همان شخص هم کار استخراج را برای شما انجام می‌دهد اما چه دلیلی دارد که شخصی بخواهد همچین کاری را انجام دهد؟

اتریوم کلاسیک چیست؟

درسال ۲۰۱۶ شبکه‌ی اتریوم دچار هک شد و همین پیش‌مقدمه‌ای شد برای شکل‌گیری یک شبکه‌ی جدید به نام اتریوم کلاسیک. توسعه‌دهندگان شبکه تصمیم‌گرفتند برای بازگشت سرمایه‌ای که از دست رفته بود، به شیوه‌‌ی هک معکوس عمل کنند.

این دزدی چیزی حدود ۵۰ میلیون دلار از دارایی مردم را به سرقت برد، در نتیجه توسعه‌دهندگان دست به طراحی یک فورک سخت کردند تا بتوانند از طریق آن سرمایه‌ی از دست رفته را بازگردانند. این سرقت در بلاک ۱۹۲۰۰۰ اتریوم اتفاق افتاده بود.

به کمک این فورک جدید توسعه‌دهندگان توانستند با بلاک کردن تراکنش‌هایی که هکرها انجام داده بودند به دارایی‌های سرقت شده دسترسی پیدا کنند. به همین ترتیب اتریوم کلاسیک ETC متولد شد.

اتریوم ۲ چیست؟

اتریوم ۲ در واقع نسخه‌ی به‌روز شده‌ی اتریوم است. شما برای استخراج اتریوم نیاز به سخت‌افزار و نرم‌افزارهای متعددی دارید. برق و انرژی که در این فرایند هم مصرف می‌شود قابل توجه است.

در این به روز رسانی برای ایجاد یک بلاک جدید دیگر از روش اثبات کار POW استفاده نمی‌شود و تایید عملیات به روش اثبات سهام POS انجام می‌شود. برای اثبات سهام شما دیگر به ابزارهای قبلی نیازی ندارید در نتیجه در مصرف انرژی هم صرفه‌جویی خواهد شد.

Proof of stake با سرمایه‌ی شما به عنوان ماینیگ سروکار دارد. برای آنکه در فرایند تایید تراکنش و ایجاد یک بلوک جدید قرار بگیرید باید حداقل ۳۲ اتر در قرارداد سرمایه‌گذاری کنید.

این روش با یک لب‌تاب ساده قابل انجام است و حتی برخی نرم‌افزارها به قدری کار را ساده کردند که فقط یک تلفن همراه نیاز خواهید داشت. همین مورد باعث می‌شود که افراد بیشتری برای اثبات سهم در این حوزه وارد شوند و تعدادبیشتر رقبا، امنیت را بالا می‌برد؛ چرا که امنیت به کمک همین کاربران تامین می‌شود و شبکه هر روز غیرمتمرکزتر می‌شود.

تغییر بعدی در این آپدیت، shard chain است. زنجیره‌ی شارد سرعت تراکنش‌ها را بالا می‌برد. نحوه‌ی عملکرد این است که مرکز اطلاعات شبکه را به قسمت‌ها مختلف تقسیم می‌کند و هر نود را به بررسی یک بخش وا می‌دارد. در نسخه‌ی قبلی کاربران باید در صف انتظار تایید می‌مانند و نودها به تمامی اطلاعات درسترسی داشتند که همین موارد باعث کند شدند روند تایید و انجام تراکنش‌ها می‌شد.

در این آپدیت در قدم اول، شبکه به ۶۴ شارد تقسیم می‌شود و هر نود به یکی از آن‌ها دسترسی دارد و باقی نودها به بررسی ۶۳ شارد بعدی می‌پردازند. همین امر سرعت عملیات را در شبکه‌ی اتریوم به میزان چشم‌گیری بالا می‌برد.

بررسی ریسک سرمایه‌گذاری بر روی اتریوم

هرنوع سرمایه‌گذاری دارای ریسک است. همان‌طور که در بالا گفته شد، شواهد نشان می‌دهد که ارز دیجیتال اتریوم ارز قابل اعتمادی است و آینده‌ی خوبی خواهد داشت اما به هرحال برای ورود به این حوزه و سرمایه‌گذاری باید دقت کافی داشته باشید و با مطالعه و تحقیق قدم بردارید. سقوط و افت قیمت بخش جدا نشدنی از این بازار است و بهتر است با سرمایه‌ی کم و با احتیاط قدم در این راه بگذارید. توصیه می‌شود سرمایه‌ای را وارد این کار کنید که اگر متحمل ضرر شدید، دچار ضربه‌ی مالی شدید نشوید.

بررسی ریسک سرمایه‌گذاری بر روی اتریوم

کلام آخر

بعد از ظهور بیت‌کوبن، بازار برای ورود و ظهور رمزارزهای جدید باز شد. اگر قرار بر این باشد که هر کوین جدی مسیر پیشتاز قبلی خود را پیش بگیرد هرگز پیشرفتی رخ نمی‌داد. ارز دیجیتال اتریوم به عنوان یکی از کوین‌ها و فناوری‌های پیشرو در این بازار پرریسک، توانست با خلاقیت خود، جای خود را در بازارهای مالی بین‌المللی باز کند و به خوبی مورد توجه قرار گیرد. در این مقاله سعی کردیم هر آنچه مربوط به این ارز رمزپایه و بلاک‌چین آن بود بگوییم. اگر قصد ورود به ین حوزه را دارید، بهتر است در ابتدا بدانید ارز دیجیتال چیست و با آگاهی کامل سرمایه‌گذاری کنید.

سوالات متداول

اتریوم چیست؟

اتریوم یک شبکه‌ی بلاک‌چین غیرمتمرکز است که در آن می‌توانید علاوه بر مبادلات دارایی خود، قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز هم طراحی کنید. رمزارز این شبکه اتر نام دارد.

کاربرد اتریوم چیست؟

از شبکه‌ی بلاک‌چین اتریوم می‌توانبه عنوان بستری برای حذف واسطه‌ها و شخص ثالث استفاده کرد. در آن می‌توان قراردادهای هوشمند نوشت و ‌Dapp یا همان برنامه‌های غیرمتمرکز طراحی کرد. شبکه‌ی اتریوم برای تصحیح بستر بلاک‌چین بیت کوین ظهور کرد.

چند روش برای استخراج اتریوم وجود دارد؟

شما می‌توانید به سه روش ابری، انفرادی و استخر استخراج، اتریوم استخراج کنید.

آیا اتریوم ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟»

در حال حاضر ارز دیجیتال اتریوم دومین ارز محبوب است و متقاضیان بسیاری دارد. یا این وجود برای تمامی ارزها کاهش ارزش ممکن است.

مهم‌ترین عامل موثر در قیمت اتریوم چیست؟

عوامل مختلفی بر قیمت این ارز تاثیر گذار است اما بازار عرضه و تقاضا همیشه موثرین‌ترین عامل کاهش و افزایش قیمت است.

تذکر

این مقاله صرفا با اهداف آموزشی تهیه و ترجمه شده است و هیچگونه توصیه‌‌ای برای سرمایه‌گذاری نیست. تیم اکسکوینو و نویسنده این مقاله هیچگونه مسئولیتی نسبت به ضررها و سودهای حاصله از این مقاله نخواهند داشت.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.