پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
فلت کوین چیست؟

فلت کوین چیست؟ فلت کوین Flatcoin چطور به بازار کریپتو کمک می‌کند؟

بازار کریپتوکارنسی، یکی از پرریسک‌ترین بازارهای مالی جهان است. بعد از ظهور بیت کوین، استیبل کوین‌ها راه خود را به این بازار پیدا کردند. نیازی که استیبل کوین رفع می‌کند، نیاز به ثبات و امنیت در سرمایه‌گذاری‌های کریپتویی است. حالا مدت کوتاهی است که رمزارزهایی تحت عنوان فلت کوین (Flatcoin)، معرفی شده‌اند که به‌نظر می‌رسد می‌توانند سرمایه‌گذاری‌های مطمئن‌تری را در برابر تورم و نوسانات بازار رقم بزنند. اما این ارزهای دیجیتال جدیدتر چگونه می‌توانند مفید باشند؟

در این مطلب از وبلاگ اکسکوینو، اطلاعاتی درباره ارزهای جدید فلت کوین می‌خوانید.

فلت کوین چیست؟

فلت کوین نوعی ارز دیجیتال است که با نوسانات تورم ارتباط مستقیم دارد. زمانی که افزایش نرخ تورم، به ارزش رمز‌ارزهای پایه از بیت کوین تا سایر آلت کوین‌ها و همچنین استیبل کوین‌ها ضربه می‌زند، فلت کوین می‌تواند راه نجاتی برای حفظ ارزش دارایی شما دربرابر این نوسانات باشد.

در روند نوسانات تورم، ارزهای دیجیتال با افزایش هزینه‌ها، قدرت خرید خود را از دست می‌دهند.

یکی از قابل توجه‌ترین فلت کوین‌ها، ارز Nuon است. Nuon به‌عنوان اولین فلت کوین هنوز در مرحله تست شبکه خود است، اما به نظر می‌رسد پتانسیل رشد و همه‎‌گیری داشته باشد. انتظار می‌رود که ارز Nuon در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ میلادی راه‌اندازی شود.

ارز Nuon چیست؟

Nuon یک فلت کوین است که برای کار به اوراکل در بلاک‌چین متکی است. اوراکل‌های بلاک چین مانند Chainlink، مدتی است که وجود دارند و برای سایر بلاک چین‌ها اهمیت بسیاری دارند. با استفاده از اوراکل، یک بلاک چین می‌تواند داده های خارجی را دریافت کند؛ کاری که بلاک چین به تنهایی نمی‌تواند انجام دهد. در این مورد، Nuon به داده‌هایی درمورد نرخ تورم و قدرت خرید نیاز دارد که از طریق یک اوراکل شاخص تورم مستقل دریافت می‌کند.

برای استفاده از Nuon، باید مبلغی را به‌عنوان وثیقه سپرده‌گذاری کنید. کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال مختلفی را به عنوان وثیقه سپرده گذاری کنند: از جمله اتریوم، بیت کوین، آوالانچ و استیبل کوین‌های Tether و USDCoin.

درحال‌حاضر، این مورد از نظر فنی به یک وام تشبیه می‌شود، با این تفاوت که شما مجبور نیستید برای Nuon که با استفاده از وثیقه خود دریافت می‌کنید، بهره‌ای بپردازید. بعد از واریز وثیقه و دریافت ارز Nuon، می‌توانید توکن‌های خود را به هر شکلی که دوست دارید استفاده کنید.

ارز Nuon (نوون)،‌ یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است. درواقع پروتکل نوون، توسط کاربرانی که توکن حاکمیتی این پروتکل را دارند، کنترل می‌شود. توکن حاکمیتی نوون، nuMINT نام دارد.

Nuon چیزی به نام الگوریتم Truflation ایجاد کرد تا قیمت رمز ارز خود را با نرخ تورم فعلی تنظیم کند. این الگوریتم تغییرات قیمت را در بیش از ده میلیون محصول مورد مصرف در جامعه نظارت می‌کند تا پایه محکمی ایجاد کند که بر اساس آن نرخ تورم محاسبه می‌شود.

ارزش یک Nuon، در تاریخ 1 جولای 2022، معادل با یک دلار آمریکا بود. این نقطه ارزشی است که تمام قیمت‌های آتی Nuon با آن اندازه‌گیری می‌شود و روزانه به‌صورت مجدد محاسبه می‌شود. در برخی مواقع، نرخ تورم ممکن است کاهش یابد، بنابراین ارزش یک واحد از ارز Nuon به‌صورت دائم درحال افزایش نخواهد بود.

Nuon درحال‌حاضر در تست‌ نت پیاده‌سازی شده است، اما اگر در سال 2023 عملکرد خوبی داشته باشد، بسیاری از صرافی ها احتمالا آن را برای تجارت استفاده می‌کنند.

ضرورت داشتن فلت کوین

وقتی می‌شنوید که یک ارز دیجیتال به دارایی دیگری متصل شده است، ممکن است به فکر استیبل کوین‌ها بیفتید.

امروزه انواع مختلفی از استیبل کوین ها وجود دارند، اما ارزش مقدار زیادی از آن‌ها به ارزهای ملی مانند دلار آمریکا یا منابع گران‌بهایی مانند طلا یا نقره متصل است.

باوجود این‌که استیبل کوین می‌تواند نوسانات قیمتی بزرگ را کاهش دهد و اطمینان بیشتری را برای سرمایه گذاران فراهم کند، مشکل تورم هنوز هم بسیار مهم و تاثیرگذار است.

رابطه ارزهای دیجیتال و تورم

در روند تورم، ارزها با افزایش هزینه کالاها، قدرت خرید خود را از دست می‌دهند. برای درک بهتر این پدیده، قیمت مسکن را در نظر بگیرید:

در سال 1980، متوسط قیمت خانه در ایالات متحده حدود 64600 دلار بود. این مبلغ از دید ما که در قرن بیست و یک زندگی می‌کنیم ممکن است بسیار پایین به‌نظر برسد. اما در آن زمان این‌طور نبود، زیرا هزینه‌های نسبی زندگی برابر با دوره زمانی بود و بسیار کمتر از دوره فعلی.

هزینه زندگی با همان تورم بر عوامل مختلفی مانند خواروبار، قبوض برق یا گاز، اجاره، رهن و سوخت، اعمال می‌شود. در سال 1980، همه موارد گفته شده به‌طور قابل توجهی ارزان‌تر بودند، به این معنی که هر دلار آمریکا قدرت خرید بیشتری داشت (یعنی، شما می‌توانستید به ازای هر دلار بیشتر، کالا و خدمات بیشتری دریافت کنید).

هر دلار، پوند، یورو، روپیه یا هر نوع ارز فیات دیگر، با گذشت زمان قدرت خرید خود را از دست می‌دهد. دلایل مختلفی به تورم نسبت داده شده است، مانند عرضه اضافی پول (چاپ پول توسط دولت‌ها)، نرخ‌های بهره کم از نظر تاریخی، سود بیش از حد شرکت‌ها یا افزایش تقاضای محصول (یا فشار بر تولید). صرف‌نظر از دلایل نام‌برده، تورم خبر بدی برای جامعه است. از این‌ گذشته، هیچ‌کس نمی‌خواهد برای چیزهایی که نیاز دارد پول بیشتری بپردازد.

ارزش فلت کوین و دلار

تورم حتی روی بازار ارزهای دیجیتال هم اثرات منفی دارد. وقتی قدرت خرید ارزهای فیات کاهش پیدا می‌کند، معمولاً رمز‌ارزهای پایه دنبال می‌شوند، زیرا ارزش آن‌ها هنوز تا حدودی به ارزهای سنتی و فیات وابسته است. به‌عنوان مثال، اگر شخصی 5 بیت کوین بفروشد، احتمالا این سود درنهایت به نوعی ارز سنتی یا فیات تبدیل می‌شود، البته، یک سرمایه‌گذار می‌تواند وجوه بیت کوین خود را بگیرد و ارز دیجیتال دیگری بخرد، اما مرحله آخر، اغلب به دست آوردن دارایی‌های قابل مصرف است.

امروزه بیت کوین را می‌توان در موسسات متعددی خرج کرد، اما به‌طور‌کلی، هنوز تا حد زیادی توسط خرده فروشان و خدمات جهانی پذیرفته شده نیست و این در مورد همه آلت کوین‌ها هم به همین شکل است.

بنابراین، هنوز نیاز به ارز سنتی یا فیات وجود دارد. این به آن معناست که ارزش ارزهای دیجیتال، با ارزش ارز فیات مرتبط است. به عنوان مثال، اگر ارزش دلار کاهش یابد، ارزش اتریوم با تبدیل به ارزهایی مانند EURO کاهش پیدا می‌کند.

درحالی‌که برخی از ارزهای دیجیتال درصورت عرضه محدود می‌توانند تا حدودی ارزش خود را در برابر تورم محافظت کنند، اما همچنان به‌طور خطرناکی در معرض نوسانات قیمتی بزرگ هستند. به عنوان مثال، محدودیت وجود 21 میلیون بیت کوین از عرضه اضافی آن جلوگیری می‌کند، اما هنوز در سراسر جهان پذیرفته شده نیست و تا حد زیادی تنظیم نشده است. بنابراین بیت کوین از نظر ارزش پایدار نیست. در گذشته، بیت کوین ارزش خود را در چند ماه دو برابر یا نصف کرده بود، بنابراین تکیه بر چنین دارایی برای کاهش اثرات تورم دشوار است.

فلت کوین و تورم

ارتباط فلت کوین و هزینه‌های زندگی

با وجود فلت کوین‌ها در بازار ارز دیجیتال، تورم دیگر مشکل بزرگی به‌نظر نمی‌رسد. این به این‌ دلیل است که قیمت فلت کوین با هزینه‌های زندگی و تورم مرتبط است و باعث می‌شود که ارزش دارایی‌ها، در برابر نوسانات و تورم مقاوم شوند.

ایده پشت فلت کوین‌ها حفظ ارزش ثابت دارایی است، حتی در مواجهه با تورم. به عنوان مثال، بگوییم که قیمت سیب در طول زمان درحال افزایش است؛ اگر امروز قیمت یک سیب 1 دلار است، این احتمال وجود دارد که پنج سال آینده ارزش بیشتری داشته باشد. اگر از Nuon استفاده می‌کنید، می‌توانید همراه با این افزایش قیمت حرکت کنید. چرا که فلت کوین‌ها با هزینه‌های زندگی (که شامل خواروبار هم می‌شود) مرتبط هستند. بنابراین، از نظر تئوری، سیب همیشه یک Nuon ارزش خواهد داشت و  دو سیب به ارزش دو نوون خواهد بود.

نمی‌توان انکار کرد که هزینه‌های زندگی همچنان درحال افزایش است. اما فلت کوین‌ها به‌صورتی طراحی شده‌اند که به‌طور مستقیم با قدرت خرید مرتبط باشند. داشتن یک ارز دیجیتال که با قیمت فیات مرتبط نیست، می‌تواند انقلابی بزرگ در مبارزه با تورم باشد. اگر فلت‌کوین‌ها واقعا بتوانند ارزش دارائی‌ها را درمقابل تورم محافظت کنند، می‌توانند در طول زمان به کاربران برای حفظ ارزش پول خود کمک کنند.

آیا فلت کوین همان راه حلی است که نیاز داریم؟

باتوجه به اینکه تورم همچنان بر مسئولیت‌های مالی ما تاکید دارد، واضح است که ما به چیزی نیاز داریم تا از دارایی خود، در برابر افزایش هزینه‌های زندگی محافظت کنیم و فلت کوین‌ها می‌توانند کمک‌کننده باشند. اما حالا روزهای اول ظهور فلت کوین‌ها است و درحال‌حاضر نمی‌توان به‌قطعیت درمورد کارآمدی این ارز در آینده نظری داد.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.