آپدیت ادغام اتریوم

ادغام اتریوم چیست و باید منتظر چه چیزی باشیم؟

اتریوم، دومین رمزارز بازار از نظر ارزش بازار مدت‌هاست که منتظر یک بروزرسانی مهم در اکوسیستم خود است و تا به امروز بروزرسانی‌های زیادی انحام شده است و زیرساخت‌های چشم‌گیری تغییر کرده‌اند تا به آن برسد. آپدیت ادغام اتریوم The Merge Upgrade باعث تغییر سازوکار اجماع اتریوم از اثبات کار PoW به اثبات سهام PoS می‌شود. در این مقاله قرار است به سوالات اساسی پاسخ داد و خواهیم دریافت آیا کارمزدهای اتریوم کم‌تر می‌شوند؟ آیا قیمت اتریوم افزایش خواهد یافت؟ چرا باید به این بروزرسانی اهمیت بدم؟ و در آخر خواهیم فهمید که چرا به آن ادغام یا مرج می گویند؟ با ما همراه باشید.

ادغام یا مرج اتریوم چیست؟

به سادگی می‌توان آپدیت مرج اتریوم را یک تغییر سازوکار از اثبات کار به اثبات سهام برای اتریوم دانست که در آن برای تایید تراکنش‌ها و اعتبار داده‌های هر بلاک به جای فرایند استخراج اتریوم از فرایند سهام‌گذاری (استیکینگ) استفاده می‌شود.

ادغام اتریوم

این تغییر سازوکار باعث کاهش انرژی مصرفی شبکه اتریوم تا ۹۹.۹۵ درصد خواهد شد و تا حدودی مشکلات مقیا‌س‌پذیری آن را حل خواهد کرد.

چرا این آپدیت ادغام نامیده می‌شود؟

از زمان ایجاد زنجیره بیکن Beacon Chain، اتریوم از یک شبکه اثبات سهام بهره‌مند شد که هنوز توانایی پردازش تراکنش‌ها را ندارد. در حال حاضر این زنجیره فقط یک بخش مجازی برای ایجاد آمادگی رایانه‌های پردازش‌گر اتریوم برای انتقال به سازوکار اثبات سهام است.

مرج اتریوم

تغییر کامل سازوکار اتریوم منوط به ادغام زنجیره بیکون (لایه اجماع) با شبکه اصلی اتریوم (لایه اجرا) است.

آپدیت مرج اتریوم چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

در ابتدا طبق گفته سایت اتریوم این بروزرسانی قرار بود در روز ۱۹ سپتامبر انجام شود اما در حال حاضر به صورت حدودی در روز ۱۵ سپتامبر/۲۴ شهریور می‌توانیم منتظر این بروزرسانی باشیم. دلیل این زمان حدودی و تغییر بازه به دلیل سختی شبکه اتریوم است. برای استخراج هر بلاک باید میزانی انرژی و نیروی محساباتی مصرف شود و با اضافه شدن ماینرهای بیشتر، سختی شبکه نیز افزایش می‌یابد. توسعه‌دهندگان اتریوم تصمیم گرفتن تا به جای انتخاب یک تاریخ برای آپدیت مرج، سختی کل ترمینال یا TTD را معیار قرار دهند.

ادغام اتریوم

در ماه آگوست، توسعه‌دهندگان اصلی اتریوم TTD آپدیت مرج اتریوم را روی عدد ۵۸,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تعیین کردند، که انتظار می‌رود حدودا ۱۴ یا ۱۵ سپتامبر به آن برسیم.

تفاوت اثبات سهام با اثبات کار به زبان ساده

تفاوت اصلی اثبات سهام و اثبات کار در نحوه تصمیم‌گیری اعتبارسنجان شبکه برای ثبت بلاک بعدی تراکنش‌ها در زنجیره بلاک شبکه است. در سیستم اثبات کار فعلی، استخراج‌کنندگان اتریوم برای بستن و ثبت بلاک‌ها در بلاک چین، معاملات ریاضی را به واسطه رایانه‌های خاص (دستگاه‌های ماینر) پردازش می‌کنند. نفر اولی که عبارت هش را بیابد، بلاک را ثبت می‌کند و برنده پاداش شبکه می‌شود. در سیستم اثبات سهام آتی، اعتبار‌سنجانی که حداقل ۳۲ اتر را در شبکه قفل کرده باشند یا به اصطلاح استیک کرده باشند به طور تصادفی برای ایجاد هر بلاک انتخاب می‌شوند. هرچه یک اعتبارسنج، اتر بیشتری را در شبکه قفل یا به اصطلاح استیک کرده باشد، احتمال انتخاب آن بیشتر است.

اثبات سهام

در هر دو سیستم، ماینر یا اعتبارسنجی که یک بلاک را ثبت می‌کند، ترکیبی از کارمزد تراکنش‌های دریافت شده و اتر‌های تازه ساخته شده را به عنوان پاداش دریافت می‌کند. اعتبارسنجان شبکه اثبات سهام برای انجام سایر فعالیت‌هایی که در راستای تامین امنیت شبکه انجام می‌دهند، پاداش بیشتری دریافت می‌کنند.

آیا اثبات سهام بهتر از اثبات کار است؟

کارشناسان در پاسخ دادن به این سوال اختلاف نظرات زیادی دارند. طبق گفته بنیاد اتریوم، تغییر سازوکار به اثبات سهام مصرف انرژی اکوسیستم اتریوم را تا حدود ۹۹.۹۵ درصد کاهش می‌دهد. طرفداران اثبات سهام معتقدند که استفاده از سیستم استخراجی اثبات کار باعث متمرکز شدن شبکه می‌شود چرا که هر که توانایی خرید ریگ‌های استخراج بهتر و بیشتری را داشته باشد تا حدودی قدرت را در شبکه به دست می‌گیرد. در مقابل نیز اثبات سهام، کنترل شبکه را به کسانی می‌دهد که رمزارز بومی شبکه را در آن استیک می‌کنند که در نتیجه حملات را از نظر اقتصادی غیرممکن می‌کند و همچنین افراد با دستکاری اطلاعات دارایی خود را از دست می‌دهند.


اثبات سهام اتریوم

طرفداران اثبات کار نیز معتقدند که فرایند استیکینگ در این سازوکار باعث تمرکز می‌شود و مشکلات امنیتی خاص خود را دارد. از نظر این افراد یک فرد مخرب می‌تواند با صرف هزینه و خرید مقدار زیادی از دارایی بومی شبکه و استیک کردن آن کنترل شبکه را به طور کامل در دست بگیرد.

آیا کارمزدهای شبکه اتریوم پس از آپدیت مرج کاهش می‌یابد؟

به صورت اجمالی پاسخ به این سوال خیر است. کارشناسان معتقدند که کارمزدهای شبکه در نتیجه آپدیت مرج اتریوم تغییر خاصی نمی‌کند. بروزرسانی‌های آینده شبکه مانند دانک‌شاردینگ danksharding و پرتو-دانک‌شاردینگ proto-danksharding، با اضافه کردن قابلیت شاردینگ Sharding به اتریوم ممکن است به کاهش کارمزدهای بالای اتریوم کمک کند. این بروزرسانی‌ها تا سال ۲۰۲۳ انجام نخواهند شد.

کارمزدهای شبکه اتریوم

راه حل اصلی کاهش کارمزد تراکنش‌های اتریوم استفاده از روش‌های رول‌آپ Rollup و استفاده از شبکه‌های ثالث مانند آربیتروم Arbitrum و اوپتیمیزم Optimism برای پردازش تراکنش‌ها خارج از شبکه اتریوم است.

آیا سرعت تراکنش‌های اتریوم پس از آپدیت مرج افزایش می‌یابد؟

پس از بروزرسانی مرج اتریوم نباید انتظار تغییر فاحشی در سرعت تراکنش‌ها داشت. در حال حاضر به واسطه سازوکار اثبات کار بلاک‌های اتریوم هر ۱۳ یا ۱۴ ثانیه ایجاد و به شبکه اضافه می‌شوند. پس از این بروزرسانی، هر بلاک جدید در فواصل منظم ۱۲ ثانیه‌ای ثبت می‌شوند.

سرعت تراکنش اتریوم

این افزایش سرعت به قدری نیست که بیشتر کاربران متوجه آن شوند و در برابر شبکه‌هایی چون سولانا و آوالانچ حرفی برای گفتن نخواهد داشت. مانند بخش کارمزد، برای بهبود سرعت تراکنش‌ها باید به رول‌آپ‌های اتریوم مراجعه کرد.

آیا با تکمیل شدن آپدیت ادغام قیمت اتر افزایش می‌یابد؟

به صورت قطع نمی‌توان به این سوال پاسخ داد. با وجود تغییرات زیاد شبکه واقعا نمی‌توان پیش‌بینی کرد برای قیمت اتر چه اتفاقی خواهد افتاد. جامعه اتریوم سال‌هاست که آپدیت ادغام را به‌عنوان ارتقایی عظیم برای برنامه‌های اتریوم می‌دانند. در کنار از بین بردن مشکلات زیست محیطی، این بروزرسانی قابلیت استیکینگ را برای توکن بومی این شبکه امکان پذیر می‌کند. در نهایت نرخ انتشار اتر کاهش می‌یابد که باعث ضدتورمی شدن ارز دیجیتال اتریوم می‌شود.

آپدیت ادغام اتریوم

در نظر داشته باشید که ممکن است بازار به صورت تدریجی این تغییر قیمت را از قبل اعمال کرده باشد. حتی ممکن است این بروزرسانی با مشکل روبه‌رو شود یا این سازوکار جدید امنیت کمتری را ارائه دهد. پس فعلا باید منتظر ماند.

مرج اتریوم برای اترهای استیک شده

اترهای استیک شده تا حدود ۶ تا ۱۲ ماه پس از آپدیت ادغام در شبکه قفل می‌مانند. در آن مرحله، کسانی که خودشان اتر را استیک کرده بودند، می‌توانند سهام خود را همراه با هر پاداشی که به دست آورده‌اند، پس بگیرند.

اتریوم استیک شده

کسانی که از طریق استخرهای استیکینگ دارایی‌های خود را در شبکه قفل کرده بودند، باید گوش به زنگ اطلاعیه‌های تیم پروژه باشند.

آیا دارندگان اتریوم پس از بروزرسانی مرج باید اقدام خاصی انجام دهند؟

خیر. اگر در حال حاضر مقداری اتریوم در کیف پول خود دارید بعد از این بروزرسانی نیازی به تغییر یا کار خاصی نیست چرا که دارایی‌های شما به صورت خودکار بر روی مکانیزم جدید فعال می‌شود.

مرج اتریوم

اما اگر بر بستر اتریوم نرم‌افزاری ایجاد کرده‌اید یا نود این شبکه هستید باید نرم‌افزارهای خود را بروز کنید تا از ارتباط خود با شبکه اطمینان حاصل کنید.

آیا بعد از بروزرسانی یک فورک اثبات کار ایجاد می‌شود ؟

برخی از ماینرهای اتریوم که تمایل دارند از سازوکار فعلی اثبات کار استفاده کنند، اعلام کرده‌اند که یک فورک به اسم ETH POW ایجاد می‌کنند. به نظر می‌رسد بعد از آپدیت مرج یک فورک با این نام توسط این ماینرها ایجاد شود.

بروزرسانی یک فورک اثبات کار

اگر قبل از این بروزرسانی اتر داشته باشید ممکن است مقداری از این توکن‌های جدید را به صورت ایردراپ دریافت کنید.

آیا ممکن است آپدیت مرج شکست بخورد؟

بله! اما تا حدودی این امر بعید است. این تغییر سازوکار اولین نمونه در تاریخ کوتاه اما پر نوسان دنیای رمزارزهاست. اگر این بروزرسانی موفق باشد، یک شاهکار عظیم مهندسی رقم خواهد خورد و اگر شکست بخورد، صدها میلیارد دلار دارایی از بین خواهد رفت.

بررسی شکست آپدیت مرج اتریوم

تا به امروز توسعه‌دهندگان اصلی اتریوم بیش از دوازده آزمایش موفق برای شبیه‌سازی مرج انجام داده‌اند اما همچنان احتمال کمی برای شکست این بروزرسانی وجود دارد.

نقشه راه اتریوم پس از آپدیت ادغام چیست؟

پس از بروزرسانی ادغام، توسعه‌دهندگان اتریوم همانند گذشته به کار بر روی شبکه منبع باز اتریوم ادامه خواهند داد تا کارمزد‌ها، سرعت و امنیت اتریوم را بهبود دهند. یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که برای اتریوم بعد از این بروزرسانی رخ می‌دهد امکان استیک ارز دیجیتال اتریوم خواهد بود که هدف آن افزایش توان تراکنش‌ها و کاهش کامزدها با پخش فعالیت شبکه بر روی چندین شارد Shard است.

بررسی نقشه راه اتریوم

همچنین در ادامه با ایجاد یک جداسازی سازنده پیشنهاددهنده PBS سازندگانی که تراکنش‌ها را به بلاک‌ها اضافه می‌کنند از پیشنهادکنندگان که آن‌ها را برای تایید از شبکه گسترده‌تر ارائه می‌کنند، جدا می‌کند. PBS به عنوان راهی برای کمک به حل مشکل حداکثر مقدار قابل استخراج MEV اتریوم مطرح شده است.

پس از بروزرسانی ادغام چه اتفاقی برای ماینرهای اتریوم می‌افتد؟

پس از آپدیت ادغام، ماینرهای اتریوم قادر به استخراج بلاک‌های جدید شبکه نخواهند بود. بسیاری از ماینرها عملیات استخراج اتریوم را در ازای استیکینگ و کسب پاداش از شبکه کنار می‌گذارند. برای کسانی که نمی‌خواهند، فرایند استخراج را کنار بگذارند، می‌توانند به استخراج اتریوم کلاسیک ETC روی بیاورند.

بروز رسانی ادغام اتریوم

همانطور که گفته شد بعضی از ماینرها پس از بروزرسانی مرج اتریوم قصد دارند یک نسخه فورک شده از بلاک چین اثبات کار را ایجاد کنند که باعث می‌شود امکان استخراج برای ماینرهای قدیمی وجود داشته باشد. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که هنوز مشخص نیست که آیا این زنجیره‌ها کشش کافی برای درآمدزایی ماینرها در بلندمدت را دارند یا خیر.

سخن نهایی

آپدیت ادغام اتریوم که به عنوان اولین تغییر سازوکار احماع یک بلاکچین از اثبات کار به اثبات سهام شناخته می‌شود، شاید مهم‌ترین اتفاق تاریخ اکوسیستم اتریوم باشد. صحبت‌های زیادی حول آپدیت ادغام اتریوم وجود دارد و سوالات زیادی وحود دارد که ما مهم‌ترین آن‌ها را در این مقاله پاسخ دادیم. اما در نهایت فقط باید منتظر ماند و دید که چه اتفاقی برای بزرگ‌ترین آلت‌کوین بازار رمزارزها بعد از این بروزرسانی اتفاق می‌افتد.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.