اصطلاحات رمز ارز

رایج‌ترین اصطلاحات در دنیای رمز ارز‌ها

بازار رمز ارز‌ها نیز مانند هر بازار مالی دیگری، اصطلاحات مخصوص به خود را دارد. برخی از این اصطلاحات در سایر بازار‌های مالی نیز کاربرد دارند؛ اما برخی دیگر تنها به ارز‌های دیجیتال اختصاص دارند.
برای تجربه‌ای حرفه‌ای و موفق در دنیای ارز‌های دیجیتال لازم است که به اصطلاحات رایج این حوزه آشنایی کافی داشته باشیم. در این مقاله، به کاربردی‌ترین اصطلاحات و مفهوم آن‌ها در حوزه رمز ارز‌ها پرداخته‌ایم.

فومو (FOMO)

ترس از دست دادن (fear of missing out) به رفتار غیرمنطقی گفته می‌شود که در آن فرد به سبب ترسی که بخاطر از دست دادن فرصت خیالی خود و عقب افتادن از سایرین دارد، اقدام به انجام کاری هیجانی می‌کند. این اضطراب تنها مختص به بازار‌های مالی نیست و در مسائل اجتماعی هم دیده می‌شود.

بازار ارزهای دیجیتال با توجه به رشد چشم‌گیری که در سال‌های اخیر تجربه کرده ، یکی از مستعدترین بازارها برای رفتار‌های هیجانی و فومو محسوب می‌شود. فرد در این بازار‌ها نگران است که اگر سرمایه‌گذاری مشخصی انجام ندهد، شانس بزرگی را از دست خواهد داد. در بازار رمز ارز‌ها معمولاً هجوم غیرقابل‌توجیه افراد برای خرید، تحت عنوان فومو شناخته می‌شود.

فاد (FUD)

اصطلاح فاد از لغات ترس، عدم اطمینان و شک (Fear, Uncertainty and Doubt) برگرفته شده و مفهومی عکس فومو دارد. فاد به حالتی گفته می‌شود که فرد نگرانی نامعقولی درباره ضرر یک سرمایه‌گذاری خاص یا سقوط بازار دارد. به طور کلی می‌توان هر اتفاقی که خواسته یا ناخواسته باعث ایجاد حس ترس، عدم اطمینان و شک در بین کاربران و سرمایه‌گذاران شود را فاد دانست.

همچنین در صورت سقوط شدید قیمت دارایی مورد نظر، قانون‌گذاری دولت‌ها یا حتی شایعه قانون‌گذاری در این حوزه، این حس در جامعه ایجاد می‌شود. در بازار رمز ارز‌ها معمولاً هجوم افراد برای فروش به دنبال اخبار منفی را تحت عنوان فاد می‌شناسند.

هودل(HODL)

هودل از همان کلمه انگلیسی HOLD به معنای نگه داشتن برگرفته شده است و در دنیای ارزهای دیجیتال به معنی نگه داشتن یک دارایی دیجیتال به کار برده می‌شود. اصطلاح هودلر (HODLER) نیز که از همین کلمه آمده است، به افرادی نسبت داده می‌شود که قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت دارند و به دنبال خرید و فروش لحظه‌ای نیستند. در نظر بگیرید که با هودل کردن به دلیل تراکنش‌های کمتر و نگه‌داری بلند مدت، کارمزد کمتری پردا­­خت خواهید کرد.

بازگشت سرمایه (ROI)

نرخ بازگشت سرمایه (Return on Investment)، نشان‌دهنده نسبت سود حاصل از سرمایه‌گذاری در قالب درصدی از هزینه اولیه است. این نرخ را می‌توان با تقسیم سود خالص بر کل هزینه و تبدیل به درصد، به دست آورد. بدیهی است که نرخ بازگشت سرمایه مثبت و بالا، نشان‌دهنده سرمایه گذاری سودآور و موفق است و بالعکس.

برای مقایسه بازدهی سرمایه‌گذاری‌های خود از طریق نرخ ROI، به بازه زمانی هر سرمایه‌گذاری دقت کنید؛ چراکه این نرخ دوره زمانی را مورد بررسی قرار نمی‌دهد.

ارزش بازار (Market Capitalization)

ارزش بازار حاصل ضرب تعداد واحدهای یک دارایی در قیمت هر واحد از آن است که به عقیده فعالان حرفه‌ای بازار، اطلاعاتی کلیدی را در خود جای داده است. ارزش بازار با ریسک سرمایه‌گذاری رابطه عکس دارد و هر چقدر ارزش کل بازار یک دارایی بیشتر باشد، سرمایه‌گذاری در آن ریسک کمتری را به همراه خواهد داشت. برای نمونه، بازارهای کم‌ ارزش معمولاً بیشتر دستخوش دست‌کاری می‌شوند.

البته در نظر داشته باشید که پایین بودن ارزش کل یک دارایی می‌تواند به این معنا باشد که دارایی فوق برای افزایش قیمت به حجم سرمایه کمتری، نیاز خواهد داشت.

سقف تاریخی (ATH)

این اصطلاح که خلاصه شده عبارت (All Time High) است، به بالاترین قیمتی گفته می‌شود که یک ارز دیجیتال در کل دوره عرضه خود، به آن دست پیدا کرده است.

کف تاریخی (ATL)

این اصطلاح که از عبارت (All Time Low) برگرفته شده، برعکس سقف تاریخی، به کمترین قیمتی گفته می‌شود که یک رمز ارز در کل دوره عرضه خود، به آن دست پیدا کرده است.

پامپ (Pump)

حالتی در بازار است که باعث می‌شود نرخ یک رمز ارز به طور غیر منطقی، سریع و تحت تاثیر تبلیغات دروغین رشد کند.

دامپ (Dump)

حالتی در بازار است که سرازیر کردن مقدار قابل توجهی از یک نوع دارایی از روی عمد، باعث کاهش مصنوعی و کوتاه مدت قیمت آن ارز می‌شود.

بازار گاوی (Bull Market)

بازار گاوی به بازاری گفته می‌شود که تحت تاثیر نگرش مثبت فعالان، روندی صعودی دارد. در بازار گاوی تقاضا بسیار زیاد است و عرضه به ندرت صورت می‌گیرد.

بازار خرسی (Bear Market)

بازار خرسی به حالتی گفته می‌شود که نرخ بازار نزولی بوده و جو منفی حاکم بر بازار، منجر به کاهش قیمت‌ها می‌شود.

اثبات کار (Proof-of-Work)

فرآیندی است که طی آن ماینرها با حل یک مسئله ریاضی در شبکه، پاداش دریافت می‌کنند. اثبات کار، در شبکه ارزهای دیجیتال، پروتکلی امنیتی است که با هدف بازدارنگی از حملات سایبری طراحی شده و برای اولین بار در طراحی بیت کوین استفاده شده است.

اثبات سهام (Proof-of-Stack)

نوعی مکانیزم اجماع است که طی آن، سیستم یک کاربر را با توجه به میزان دارایی، به عنوان سازنده بلاک انتخاب می‌کند تا سهمی در استخراج داشته باشد. در این الگوریتم، تمام واحدهای ارز مورد نظر از پیش استخراج شده و تعداد آن هرگز تغییر نمی‌کند.

هارد فورک (Hard Fork)

هارد فورک به تغییرات اساسی در پروتکل یک رمز ارز گفته می‌شود، به گونه‌ای که نسخه جدید با نسخه‌های پیشین سازگار نخواهد بود.

سافت فورک (Soft Fork)

در سافت فورک، تغییری جزئی در پروتکل یک رمز ارز ایجاد می‌شود، به گونه‌ای که نسخه جدید همچنان با نسخه‌های پیشین سازگار خواهد بود

کوین (Coin)

کوین، پول دیجیتالی است که با استفاده از تکنیک‌های رمزگذاری ایجاد شده است. در واقع کوین، به رمز ارزهایی گفته می‌شود که به طور مستقل عمل کرده و بلاک چین اختصاصی دارند.

توکن (Token)

توکن دارایی دیجیتالی است که می‌تواند به عنوان یک روش پرداخت عملکردهایی مشابه با کوین داشته باشد. در واقع توکن­، به رمز ارزهایی گفته می‌شود که بلاک چین اختصاصی نداشته و بر بستر سایر شبکه‌ها فعالیت می­‌کنند. 

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

4 نظرات

  1. ممنون از رایج‌ترین اصطلاحات رمز ارزها
    لطفاً هر هفته این مطالب مفید و کاربردی به اشتراک بذارید
    سپاس از تیم محترم سایت اکسکوینو

    • الهام جمشیدیان

      درود
      سپاس از همراهی شما
      خوشحالیم که مطالب مفید واقع شده

  2. سلام به راهنمایی بیشتر نیاز دارم زیرا اولین مرحله آغاز ونحوه شروع کار را نمیدانم

    سلام به راهنمایی بیشتر نیاز دارم زیرا اولین مرحله آغاز ونحوه شروع کار را نمیدانم

    • الهام جمشیدیان

      درود
      پیشنهاد می‌کنم با مطالعه مقالات مربوط به رمز ارزها و صنعت بلاک چین شروع کنید تا به دید کلی درباره این حوزه برسید. می‌تونید از مقالات آموزش تحلیل، معرفی ارزها و تحلیل‌ها و اخبار روزانه اکسکوینو برای این منظور استفاده کنید.
      برای ثبت نام و آغاز به معامله یا سرمایه‌گذاری در اکسکوینو می‌تونید به لینک زیر مراجعه کنید.
      https://www.excoino.com/register
      آگاهانه ترید کنید!

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.