ارز دیجیتال آلپاکا فایننس چیست و چه آینده‌ای دارد؟

حوزه ديفای طيف وسيعی از خدمات مالی را به صورت غيرمتمركز ارائه می‌دهد و با گسترش اين حوزه، انقلابی در اقتصاد دنيا شكل خواهد گرفت و اين امكان وجود دارد كه حوزه ديفای جايگزين بانكداری سنتی شود. اما در كنار تمام ويژگی‌های مثبت، پروتكل‌هاي ديفای با موانع مخصوص خود نيز رو به رو هستند. يكی از اين موانع، مشكلات تامين نقدينگی برای پلتفرم‌هاي ديفای است، چرا كه امور مالي اين پلتفرمها به صورت همتا به همتا صورت می‌گيرد و هيچ نهاد متمركزی در فعاليت پروژه‌های ديفای دخالت ندارد.

يكی از راه‌‌های تشويق كاربران به تامين نقدينگی در پروتكل‌های ديفای، كشت سود يا يلد فارمينگ (Yield Farming) است كه به طور خلاصه كاربران با استيكينگ (Staking) رمز ارزهای خود، نقدينگی استخرهای يك پروژه ديفای را تامين می‌كنند و از رمز ارزهای آنها برای اموری نظير وام دهی به كاربران استفاده خواهد شد.

فهرست مطالب با دسترسی مستقیم

پروژه آلپاکا فایننس چیست ؟

آلپاکا فایننس (alpaca finance)، یکی از پروژه‌های فعال در حوزه کشت سود یا همان Yield Farming است که روی شبکه بلاک چینی BNB راه اندازی شده است و در اقدامات اخیر خود، امکان ارائه خدمات روی شبکه بلاک چینی فانتوم را نیز تحت پوشش قرار داده است. اما تفاوتی که این پروژه با رقبای خود دارد، کشت سود اهرم دار یا Leveraged Yield Farming است که با استفاده از این مدل جدید، امکان کسب سود بیشتری را برای کاربران فراهم می‌کند.

تیم توسعه دهنده ارز دیجیتال آلپاکا فایننس (Alpaca Finance)

تیم توسعه دهنده پروژه در سال 2021 توانست توکن حاکمیتی پروژه خود (ALPACA) را راه‌اندازی کند و با اجرای یک مکانیزم توکن سوزی، سعی کرد تا این توکن را به یک دارایی ضد تومی تبدیل کند. تیم توسعه آلپاکا همچنین در راستای گسترش کاربردهای توکن ALPACA، این توکن را در ۱۰ صرافی متمرکز لیست کرد تا در دسترس عموم سرمایه گذاران قرار بگیرد.

ارز دیجیتال آلپاکا فایننس
نقشه راه ارز دیجیتال آلپاکا فایننس

نقشه راه ارز دیجیتال آلپاکا فایننس

نقشه راه یکی از مهم ترین ارکان بررسی پروژه یک است. چرا که به واسطه این بررسی، می‌توان عملکرد و میزان فعالیت تیم پروژه را صحت سنجی کرد. اهمیت این موضوع از آن جهت است که پروژه هایی که تاکنون دستاوردی نداشته‌اند و یا اهداف رویایی را تعیین کرده‌اند، برای سرمایه گذاری قابل اعتماد نخواهند بود. نقشه راه (Roadmap) پروژه آلپاکا فایننس، آخرین بار در مارس 2021 به روزرسانی شده است که با توجه به آن، توسعه دهندگان پروژه توانسته‌اند به اهداف مهمی دست یابند.

بر اساس نقشه راه تعیین شده از سوی تیم توسعه ارز دیجیتال آلپاکا فایننس، افزایش کارایی سرمایه، گسترش دسترسی مشتریان به این اکوسیستم، غیر متمرکز سازی Alpaca بوسیله تعیین قوانین، گسترش توسعه پلتفرم بوسیله ایجاد ارائه خدمات چند زنجیره‌ای، گسترش دسترسی به سگمنت‌های جدید سرمایه‌های سازمانی بزرگ بوسیله ایجاد ساختار استفاده آسان‌تر برای سازمان‌ها و سرمایه‌گذاران و رسیدن به یک سیستم تجمیع مالی زنجیره‌ای برتر، مهمترین اهداف بلندمدت آلپاکا به شمار می‌روند.

کشت سود اهرم دار چیست؟

اگر شما تجربه کار با پلتفرمهای وام‌دهی دیفای را داشته باشید، با مدل وثیقه گذاری آنها آشنا هستید و می‌دانید که همیشه مقدار وام دریافتی از وثیقه شما کمتر است. به عنوان مثال اگر شما به ارزش صد دلار بیت کوین روی یک پلتفرم وام دهی وثیقه بگذارید معمولا با در نظر گرفتن موجودی استخر نقدینگی، به شما تا حدود ۵۰ درصد از وثیقه وام داده می‌شود، این موضوع حاشیه سود وام دهنده و وام گیرنده را کاهش میدهد.

اما پروژه آلپاکا فایننس از مدلی جدید برای ارائه کشت سود به کاربران استفاده می‌کند. درون این پلتفرم، کاربرها می‌توانند ابتدا توکن‌هایی که درون پروتکل پشتیبانی می‌شود را به استخر نقدینگی واریز کنند و با دریافت وام میزان سرمایه خود برای کشت سود را افزایش دهند. تفاوت آلپاکا فایننس با سایر پروژه‌ها در این مقطع آشکار می‌شود که شما با اهداف سرمایه اولیه کشت سود خود می توانید وام اهرم دار دریافت کنید که با توجه به جفت ارزها اهرم قابل استفاده برای توکن انتخاب شده قابل تغییر است.

اما به طور کلی استخرهای نقدینگی از اهرم 1.75 تا 6 پشتیبانی می‌کنند. به عنوان مثال زمانی که شما با اهرم دو اقدام به دریافت وام می‌کنید، برابر با وثیقه‌ای که گذاشته‌اید وام دریافت می‌کنید تا این سرمایه را وارد روند کشت سود کنید.

حیوان آلپاکا
حیوان آلپاکا

بررسی نام پروژه آلپاکا

آلپاکا نام یک حیوان است که گونه‌ای از لاما (Llama) محسوب می‌شود. نام این پروژه به دلیل شباهت‌های آن با حیوان آلپاکا، آلپاکا فایننس نام‌گذاری شده است، علاوه بر نام پروژه، تصویر این حیوان در لوگو و طراحی سایت نیز قابل مشاهده است و می‌توان از آن به عنوان شخصیت برند نام برد. توسعه دهندگان پروژه موارد شباهت حیوانات آلپاکا با آلپاکا فایننس را این چنین بیان می‌کنند که آلپاکاها در ارتفاعات بلند کوه‌ها زندگی می‌کنند و در آلپاکا فایننس نیز آنها سود شما را به ارتفاعات آسمان می‌رساند.

آلپاکاها در ۲۲ رنگ زیبا وجود دارند، درون آلپاکا فایننس نیز استخرهای نقدینگی متنوعی به شما پیشنهاد داده می‌شود. آلپاکاها ردپای کربن بسیار کمی دارند و از شبکه BNB استفاده می‌کند که مقرون به صرفه است و حاشیه سود شما را افزایش می‌دهد. آلپاکاها گاز نمی‌گیرند و دندا‌های تیز کمی دارند، پروژه آلپاکا فایننس نیز از شفافیت کامل برخوردار است و مورد مشکوکی در آن وجود ندارد.

دلیل ایجاد پروژه آلپاکا

مسئولین پروژه دلیل شکل‌گیری این محصول را این چنین بیان می‌کنند که کشت سود روی شبکه اتریوم (ERC-20) به یکی از راه‌های افزایش نقدینگی پروژه‌ها تبدیل شده است و به افزایش تعداد کاربران آنها کمک می‌کند. اما بالا بودن کارمزد تراکنش‌های شبکه اتریوم، امکان مقبولیت عمومی را برای این پروژه‌ها فراهم نمی‌کند و این امر در عمل فقط به بازی نهنگ‌ها کمک می‌کند. در نتیجه شبکه BNB که از محبوبیت بالایی در میان کاربران برخوردار است، می‌تواند یک رقیب در ارائه اپلیکشن‌ها در برابر شبکه اتریوم باشد. آلپاکا فایننس متولد شده است تا کامیونیتی شبکه  BNB را از طریق کشت سود اهرم دار، ارزشمندتر سازد.

انواع توکن‌های آلپاکا فایننس
توکن‌های ارز دیجیتال آلپاکا فایننس

توکن‌های آلپاکا فایننس (Alpaca Finance)

براساس اعلام تیم پروژه، توکن ALPACA هیچ پیش فروشی نداشته و استخراج پیش از موعد نیز برای این توکن صورت نگرفته است. بنابراین توکن ALPACA، به صورت منصفانه راه اندازی شده و تنها راه دریافت توکن به عنوان پاداش، شرکت در فعالیت‌های این اکوسیستم است.

برای توکن ALPACA کاربردهای متعددی در نظر گرفته شده است. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به امکان مشارکت در فعالیت‌های پروژه به واسطه داشتن توکن اشاره کرد.

کل عرضه توکن ALPACA به ۱۸۸ میلیون واحد محدود خواهد شد. ۸۷ درصد از این توکن‌ها مربوط به عرضه منصفانه است و برای کاربران پروتکل اختصاص می‌یابد و کمتر از ۹ درصد نیز به تیم پروژه اختصاص داده شده است. نکته حائز اهمیت در این مورد قفل بودن توکن‌های تیم پروژه به وسیله یک قرارداد هوشمند به مدت دو سال است. اهمیت این موضوع از آن جهت است که وقتی تیم پروژه در ابتدای مسیر سهم خود را از توکن‌ها بردارد، ممکن است توکن با فشار فروش به وسیله آنها مواجه شود  و سرمایه‌گذاران متضرر شوند.

اما زمانی که بخشی از عرضه توکن که در اختیار تیم پروژه قرار می‌گیرد، برای مدت معلومی قفل بماند، نشان دهنده آن است که تیم پروژه در تلاش برای بهبود محصول است تا پاداش آن‌ها نیز ارزشمندتر شود. در نهایت، کمتر از ۵ درصد باقیمانده توکن‌ها نیز صرف کارمزد لیست شدن توکن در صرافی‌ها و تامین نقدینگی آن درون پلتفرم‌ها خواهد شد.

توکن‌های ان اف تی آلپاکا فایننس
توکن‌های NFT آلپاکا

ورود به حوزه NFT

آلپاکا فایننس یک کلکسیون  توکن‌های غیر مثلی به نام Alpies دارد. این کلکسیون شامل ۱۰ هزار توکنNFT است که شخصیت اصلی آن‌ها یک لاما است و هر توکن ALPACA شکل تغییر یافته این حیوان است. نکته جالب این کلکسیون طراحی دستی آیتم‌ها است و آنها به وسیله ابزارهای دیجیتال طراحی نشده‌اند. نکته حائز اهمیت توکن‌های NFT این کلکسیون، قابلیت تبادل آنها روی دو شبکه بلاک چینی اتریوم و شبکه BNB است و امکان معامله آنها در بازارهای NFT که از این دو شبکه بلاک چینی پشتیبانی می‌کنند، نیز وجود دارد.

اما نکته‌ای که درباره این کلکسیون باید بدانید کاربرد گسترده آن است، آیتم‌های موجود در این مجموعه، از نوع نسل اول NFT نیستند و جنبه ذخیره آثار هنری ندارند، بلکه این توکن‌های NFT در بازی بلاک‌ چینی آلپاکا فایننس است که مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اين NFTها در بازی‌های بلاك چينی به عنوان آواتار كاربران مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

تعداد آيتم‌های اين كلكسيون به ۱۰ هزار توكن محدود می شود و ممكن است تصور كنيد تنها ۱۰ هزار كاربر امكان ورود به بازي را خواهند داشت. اما توسعه دهندگان پروژه در حال تعبيه يك مكانيزم برای اين توكن‌های NFT  هستند كه هر توكن بتواند چند آيتم ديگر را توليد كند و مالك آن بتواند درون بازار NFT اين پروژه، توكن‌های جديد را به فروش برساند و درآمد كسب كند.

علاوه بر امكاناتی كه برای هولدرهای توكن های غيرمثلی Alpies  وجود دارد، آنها امكان شركت در پيش فروش توكن‌های مربوط به بازی وب 3.0 پروژه آلپاكا فايننس كه در فصل سوم سال 2022 برگزار خواهد شد را نيز دارند.

بیشتر بخوانید : nft چیست ؟


استیبل کوین آلپاکا فایننس (AUSD)

استیبل کوین AUSD، یکی دیگر از اقدامات پروژه ارز دیجیتال آلپاکا فایننس است که در سال 2021 شکل گرفت. این استیبل کوین با وثیقه گذاری BUSD، ثبات خود را روی یک دلار می‌بایست حفظ کند و فشار عرضه و تقاضا را از طریق این مکانیزم کنترل کند. اما دامنه نوسانات بالای این استیبل کوین سبب شده تا به ارزش بازار بالایی دست نیابد و همچنان نیازمند رفع ایرادات اساسی است.

بازی بلاک‌چینی آلپاکا
بازی Play to Earn آلپاکا

ساخت بازی بلاک چینی (Play To Earn)

بازی بلاك چينی اين پروژه كه به عنوان يك بازی فعال در حوزه وب 3.0 معرفی شده است، در ادامه سال 2022 راه اندازی اوليه خواهد شد و تيم پروژه ماركتينگ اين بازی را در صدر اولويتهای خود قرار داده‌اند و تمامی اموری كه برای موفقيت اين بازی نياز است در ادمه اهداف آنها ليست شده است كه از مهم ترين آنها می توان به راه اندازی توكن بازی و ارائه نسخه آزمايشی آن اشاره كرد.

بیشتر بخوانید : بهترین بازی‌های بلاک چینی

امنیت پروژه آلپاکا فایننس

یکی از راه های نفوذ به پروتکل‌های وام‌دهی که از فناوری بلاک چین استفاده می‌كنند، وام فوری يا Flash Loan Attack است. اگر بخواهيم به طور خلاصه وام‌های رمز ارزی را دسته‌بندي كنيم، به دو دسته وام‌هاي نيازمند وثيقه و وام‌های فوری بدون نياز به وثيقه تقسيم می‌شوند. وام‌هایی که نیاز به وثیقه دارند، اصول و ساختار مشخصی دارند و مبلغی کمتر از رمز ارزهایی که به عنوان وثیقه قرار می‌دهید، به شما وام تعلق می‌گیرد. اما در دسته دوم وثيقه‌ای وجود ندارد به اين دليل به اين نوع وام، وام فوری گفته می‌شود.

اين نوع وام‌ها به وسيله  قراردادهای هوشمند كنترل می‌شوند تا در صورت عدم بازپرداخت وام و سود آن، رمز ارزها ها به آدرس اولیه خود بازگردند. اما این نوع وام‌ها با ضعف‌های بسیاری رو به رو هستند و بارها توسط مهاجمان پروژه های وام دهی، مورد هک قرار گرفته اند و مبالغ بسیاری از آنها به سرقت رفته است. نکته مثبت پروژه آلپاکا فایننس، این است كه از وام فوری پشتیبانی نمی‌کند و اين موضوع امنیت پروتکل را افزایش می‌دهد و برای كاربران اطمينان خاطر حاصل می‌شود.

در مقابل این پروژه، آلفا فایننس وجود دارد که روی بلاک چین اتریوم راه اندازی شده است و حدودا یک سال پیش از آلپاکا فایننس تاسیس شد. اما به واسطه پشتیبانی از وام فوری، در سال 2021 این پروتکل هک شد و این ضعف امنیتی منجر به سرقت ۳۷.۵ میلیون دلار سرمایه از این پلتفرم شد.

توکن‌های Alpaca Finance را از کجا خریداری کنیم؟

توکن‌ ALPACA را می‌توان در اکثر صرافی‌ها و بروکرهای معتبر جهان خرید و فروش کرد. از جمله صرافی‌های معروف پشتیبانی کننده بیفای فایننس می‌توان به اکسکوینو (Excoino)، ای‌ترو (eTroX)، کوکوین (KuCoin)، بایننس (Binance)، کرپیتوکام (Crypto.com)، گیت (Gate.io)، پنکیک سواپ (PancakeSwap)، هات بیت (Hotbit) و غیره اشاره کرد. توکن BIFI در این صرافی‌ها و بروکرها که با جفت ارزهای تتر (USDT)، بیت‌کوین (BTC)، بایننس‌کوین (BNB)، اتر (ETH) و غیره قابل معامله است.

نحوه ذخیره سازی و کیف پول Alpaca Finance

از جمله کیف پول‌های اصلی پشتیبانی کننده توکن ALPACA که امکان نگهداری و ذخیره آن را به کاربران خود می‌دهند اکسکوینو (Excoino)، هایپرپی (HyperPay)، کیف‌پول زنجیره بایننس (Binance Chain Wallet) و متامسک (MetaMask) هستند.

پیش‌بینی قیمتی ارز دیجیتال آلپاکا فایننس

با توجه به تعداد کم توکن‌های آلپاکا فایننس (۱۸۸ میلیون)، کمترین تقاضا برای این ارز دیجیتال موجب پامپ قیمتی شدید آن خواهد شد. برای مثال، ارز اتر (ETH) با تعداد حدودی ۱۲۱ میلیون کوین در گردش رقم ۴۹۰۰ دلار را نیز تجربه کرده است که یکی از دلایل آن تعداد پایین عرضه آن است. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده توسط سایت wapspace.co قیمت هر توکن آلپاکا فایننس تا سال ۲۰۲۳ به ۰.۵۳ دلار، تا ۲۰۲۴ به ۰.۸۳ دلار و تا سال ۲۰۳۰ به بالای ۸ دلار خواهد رسید.

پروژه دیفای آلپاکا فایننس
پروژه دیفای آلپاکا

آینده آلپاکا فایننس

پروژه آلپاکا فایننس از نظر نوآوری در لیست بهترین پروژه‌های دیفای قرار می‌گیرد، اما به واسطه کمبود معلومات و دانش کاربران و همچنین پیچیدگی‌های موجود، رایج شدن خدمات دیفای فرآیندی زمان‌بر خواهد بود. اما به مرور زمان و با کسب بیشتر تجربه توسط کاربران پروژه آلپاکا فایننس نیز خواهد توانست تا در کنار رقبای خود، سهم بازار خود را افزایش دهد. این پروژه همچنین قصد دارد تا فرآیند کشت سود خود را وارد حوزه گیمینگ و وب 3.0 کند که این موضع سبب می‌شود تا در دسته محصولات نسل سوم وب نیز قرار بگیرد و توجه کاربران و سرمایه گذاران این حوزه را به خود جلب کند.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.